سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

لزوم تحقیق و بررسی در امر ازدواج


بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه نمازجمعه 90/4/3
به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا ابراهیمی
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

ملاکهای انتخاب همسر از دیدگاه امیرالمومنین(علیه السلام)
خطبه اول
موضوع بحث در خطبه اول خانواده از دیدگاه مولا امیرالمومنین علی(ع) و زیر مجموعه این بحث تشکیل خانواده بود و موضوع امروز ملاکهای گزینش همسر از دیدگاه امیرالمومنین(ع) به هر جا که فرصت کنیم مطالبی را خدمت شما عرض می کنم.

ازدواج پیوند ابدی
در ازدواج اصل این است که زن و مرد ، پسر و دختر وصله مناسب هم باشند چون یک پیوند ابدی صورت می گیرد، پیوند ابدی به برکت ازدواج بین دو نفر صورت می گیرد، به هر مقدار که مدت ازدواج طولانی تر می شود صفا و صمیمیت و شادابی هم باید افزون شود . تعبیر بسیار زیبایی را قرآن برای این اصل دارد قرآن مجید می گوید زن و مرد لباس همدیگر هستند. شما مردان لباس برای همسرانتان و همسر هم، لباس برای شماست منتهی یک لباس دائمی است. زن و شوهر لباس دائمی برای همدیگر هستند نه لباسی که هر روز بخواهد عوض کند نه لباسی که ماهی یکبار یا سالی یکبار بخواهد عوض کند لباس دائمی است. اگر این لباس کهنه و فرسوده هم شود با او است و همراه او خواهد بود. بنابراین زن و شوهر باید وصله هم باشند لباس مناسب هم باشند. ازدواج در واقع یک لباس مادام العمر برای زن و شوهر است چون وصله ای همیشگی است.. باید پسر و دختر دقت، گزینش و انتخاب کنند. از تجربه دیگران استفاده کنند مخصوصا پسر و دختر از تجربه پدر و مادر استفاده کنند تا آفات و مشکلاتشان زندگیشان کمتر شود . تا خدای نکرده پشیمان نشوند.

لزوم تحقیق در امر ازدواج
ببینیم امیرالمومنین علی (ع) در این باره چه می فرمایند، چه هشدار و توصیه ای و چه درس بزرگی برای پسران و دختران مجرد ارائه می کنند. امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: پسران و دختران همسر مثل گردنبند و گلوبند است باید دقت کنید ، نگاه کنید چه گلوبندی برای خودت انتخاب می کنید، گلوبندی که گردنت را زخم بکند و مایه رنج تو باشد یا گلوبند زیبایی که مایه زیبایی تو باشد . تعبیر بسیار زیبایی از آقا امیرالمومنین(ع) است که می فرمایند: «انما امراة قلادة» یعنی زن همانا مانند قلاده و گردنبند و گلوبند است «فانظر الی ما یلقده» جوان نگاه کن چه گلوبند و گردنبندی برای خودت انتخاب می کنی. چه درسی جوانان ما از این سخن می گیرند . از سخن امیرالمومنین(ع) این درس را می گیرند که ازدواج باید با دقت بالا انجام بگیرد. جوانهایی در ازدواجشان ناکام شدند شکست خوردند زندگیشان متلاشی شده است ناموفق بوده اند علاوه برآن خدای نکرده فرزندانی طلاق هم سربار جامعه کرده اند. در دادگاه ها شما نگاه کنید آمار طلاق را شما الان ببینید آمار ازدواج 2 درصد کم و آمار طلاق در کشور 14 درصد افزایش یافته است. چه عاملی باعث شده است؟ به پرونده ها که سر می زنیم از قاضی وقتی سوال می کنیم از پدر و مادری که فرزندانشان در ازدواج ناموفق بوده اند سوال می کنیم چه عاملی باعث شده است که زندگی فرزند شما اینگونه شود و سر از دادگاه در بیاورید جواب شما را چه می دهند؟ می گویند تحقیق و بررسی نکردیم، گفتند خوب است ما هم گفتیم خوب است. وصله ما نبود خوب حالا دیگر که بچه دارد، حالا وصله شما نبود چرا تحقیق نکردید، چرا بررسی نکردید، چرا شانس ازدواج را از این پسر و دختر گرفته شد، چرا اینها باید شکست بخورند نتیجه اش چه می شود؟ نتیجه اش این است که زودباوری و خوش باوری ، تحقیق و بررسی و از تجربه استفاده نکردند، شرایط را برآورده نکردند به این مشکل برخوردند.
امیرالمومنین(ع) جمله بسیار زیبایی را در این زمینه می فرمایند: «الطامنیة الی کل احد قبل الاختیار من قصور العقل» یک جمله کلی می فرمایند: اطمینان و اعتماد به هر کسی که او را آزمایش و امتحان نکردی این نشانه کمی عقل و قصور عقل است. بطور کلی است در معاملات، معامله کرده اند می بینید سر از دادگاه در آورده است. می گوید خوب ما یک بار دو بار معامله کردیم دیدم این آدم خوبی است فکر کردیم همیشه آدم خوبی است . در مسائل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، معاملات و در ازدواج امیرالمومنین(ع) می فرمایند: صرف اینکه پسر و دختر در خیابان همدیگر را دیدند نباید عاشق هم شوند بروند تحقیق و بررسی کنند یک بار دوبار که از مغازه ات خرید کرد نباید فوری اعتماد کنی در قرآن یک صفحه در مورد معامله است. آنهایی که از زندان سر در آورده اند از آنها سوال کنید می گویند ما به این آیات عمل نکردیم همینجوری مال را دادیم . مال از یک دست گرفته به یک دست دیگر داده و شاهد هم نگرفته است نمی تواند اثبات کند. قرآن می فرماید: تو در معاملات شاهد بگیری ولو این آدم، آدم بسیار خوبی باشد آدم مومن و متدینی باشد شاهد بگیرید به صرف اینکه ظاهر خوبی دارد نباید اعتماد کنی این دستور قرآن است. در بحث ازدواج هم همین است می فرمایند:« الطمانیة الی کل احد» اینکه اطمینان به هر کسی پیدا کنی اعتماد به هر کسی پیدا کند قبل از اختبار یعنی قبل از اینکه خبر دار شوی این چند مرده حلاج است که این توزرد از کار درنیاید این نشانه کم عقلی است. خوب این چه درسی به ما می دهد؟ درس به ما می دهد اینکه می گوید فنظر یعنی با دقت نگاه کن. اگر در ازدواج دقت صورت نگیرد ببینید پرونده ها چه می کند، اختلافات چه کار می کند، چه مشکلاتی برای جامعه به بار می آورد ؟ زندگیها از هم پاشیده می شود . خوب بعد از این اصل کلی که امیرالمومنین(ع) می فرمایند: همسر یک گلوبند است ببین چه گلوبندی مادام العمر برای خودت انتخاب می کنی. ملاکها را بیان می کند. چه ملاکی باید همسر شما داشته باشد؟ پسر چه شرایطی را باید در نظر بگیرد؟ دختر چه شرایطی را باید در نظر بگیرد تا زندگیشان خوش و خرم باشد و زندگیشان دوام داشته باشد.

شرایط عمومی در ازدواج: دیندار و امین بودن
اولین شرطی که امیرالمومنین(ع) ذکر می کنند دیندار باشد، متدین باشد، مذهبی باشد، جوان خداباور باشد، خانواده متدین باشند واقعا ایمان داشته باشند. آمار طلاق که بیشتر شده است بررسی کرده اند چه عاملی باعث شده است که این خانواده به طلاق کشیده شود.

منشاء بالا رفتن طلاق ضعف بنیان های مذهبی
منشاءاش را ضعف بنیان مذهبی و دینی اعلام کرده اند، منشاء طلاقش ضعف دینداری است. آدم دیندار تحمل و صبرش بالا می رود می تواند تحمل کند. هر مقدار دین و ایمان باشد صبر و تحمل در زندگی بیشتر می شود. خوب ببینید امیرالمومنین(ع) در این زمینه چه فرمایشی دارند. چه کار کنند که آمار طلاق پایین بیاید؟ آقا چه راهکاری ارائه می دهند که ازدواج سالم باشد می فرمایند: «اذا اتاکم من ترضون دینه و امانته فزوجوه» خیلی جمله بلند است آقا می فرمایند: خواستگاری که آمد اول نگو چقدر حقوق می گیری، چقدر خانه داری، چقدر پول داری، اول نگو چه پست و شغلی داری، اول چه را نگاه کن «ترضون دینه و امانته» دیندار خوبی باشد از دینداری و امانتداریش رضایت داری، کسی که نسبت به مال مردم خیانت می کند فردا به دختر شما هم خیانت می کند فردا به همسرش هم خیانت می کند به جامعه هم خیانت می کند می فرمایند: «اذا اتاکم من ترضون دینه و امانته فزوجوه» اگر دین و امانتداریش را پسندیدی این خواستگار را قبول کنید خوب حالا از کجا بفهمید این دیندار و متدین است علامت دینداریش چیست؟

علامت دیندار بودن چیست؟
خود امیرالمومنین(ع) راه را نشان می دهند. می فرمایند: « یستدل علی الایمان بکثرة التقی» خدا باور است در نهان و آشکار خدا را باور دارد. خدا را حاضر و ناظر می داند «و ملک الشهوة و غلبة الهوی» در اجتماع که نگاه می کنید این جوان بی بند و بار نیست بی حجاب و بدحجاب، جوان هرزه و بی بند و بار نیست بر شهواتش مالک شده است، شهواتش در اختیار عقلش قرار گرفته است، دنبال هوا و هوس نیست این نشانه اش است. دینداری پسر و دختر این است که خدا را نهان و آشکار باور دارد، بر شهواتش و خواسته هایش مالک است بی بند و باری نمی کند. خوب این چند کلامی از بیانات مولا امیرالمومنین علی(ع) در باب تشکیل خانواده و شرایط پسر و دختر را خدمت شما عرض کردم. انشاءالله اگر زنده باشیم در خطبه های آینده بقیه مطالب را خدمت شما عرض می کنم.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

مهمترین هدف دشمن چیست؟
اولین توصیه ، توصیه به تقوا است هم خود و هم همه شما برادران و خواهران، جوانان و نوجوانان را به تقوای الهی، به خدا باوری دعوت می کنم. یا انسان هواپرست است یا خدا پرست است. اگر گوش به حرف هوای نفس کردیم خسر الدنیا و آلاخرة دنیا را از دست دادیم و آخرت را هم از دست می دهیم. اگر در هر کاری و هر برنامه ای سعی کنیم دستور خدا و رضایت خدا را انجام دهیم هم در این دنیا خوشبخت می شویم و هم در آن دنیا خوشبخت می شویم و هم خانواده خوشبختی را خواهیم داشت .

توجه به اوقات فراغت
در توصیه به تقوا مراقب فرزندان، نسل جوان، نوجوان خودتان باشید تابستان و اوقات فراغت فرزندان خود را به نماز عادت دهید و همراه خودتان در نماز جماعت ببرید. فرزندان خودتان را به کلاسهای قرآنی در محله ها ، در درالقرآن و در مراکز قرآنی ثبت نام کنید. بچه اگر در بچگی با قرآن بزرگ شد با آیات خدا بزرگ شد در آینده هم خوشبخت می شود نوعا آنهایی که الان اهل مسجد و دین و دیانت هستند از بچگی پایشان به مسجد و کلاسهای قرآن، احکام باز شد. تابستان فراغت بسیار خوبی است که انشاءالله از این فراغت فرزندان خودتان را با قرآن و احکام و جلسات دینی و مذهبی آشنا کنید. الحمدلله سروران معظم روحانی هم حضور پیدا می کنند در مساجد کلاس می گذارند برنامه دارند در نمازها خودتان شرکت کنید و هم خانواده و فرزندانتان شرکت کنید.این را جدی بگیرید.
اهمیت ورزش و نرمش

یکی دیگر از توصیه هایی باید داشته باشیم این است که صحت و سلامت و عافیت و تندرستی را ما باید جدی بگیریم . نرمش و ورزش صبحگاهی را ما باید جدی بگیریم. پیاده روی را جدی بگیریم. آب و هوای بسیار خوبی خدای متعال به این شهرستان عنایت کرده است درختانی خوب، پارکهای خوب از این فضا استفاده کنید بعضی اوقات می بینیم که خیلی جمعیت اندکی، حدودا چهل هزار جمعیت این شهرستان عده اندکی را می بینیم که از هوای لطیف استفاده می کنند . استفاده کنید شادابی می آورد نگاه به سبزه پیاده روی بعضی از مراجع می فرمایند: که نرمش مخصوصا برای سن بالا واجب عینی است. از این آب و هوا و از نرمش استفاده کنید. یکی از برنامه هایی که در خدمت شما هستیم این است دوشنبه و چهارشنبه شب عجالتاً در پارک ولیعصر نماز مغرب و عشا را آنجا برگزار می کنیم کسانی که دوست داشته باشند شرکت کنید با خانواده هایشان بیایند آب و هوایی تازه کنید و چند دقیقه بعد از نماز هم بنشینند فراغتی داشته باشند. دوشنبه و چهارشنبه شب انشاءالله فعلا در پارک ولیعصر حالا اگر برنامه ها در جای دیگری باشد خدمت شما اعلام می کنم.

ایجاد اختلاف بین ارکان نظام مهمترین نقشه دشمن

اما بحثهای سیاسی و مسائل روز و مناسبتها اولین مطلب نقشه دشمنان چیست؟ ما اگر نقشه دشمن را بشناسیم کسانیکه این نقشه را در کشور و در دنیا اجرا می کنند به خوبی می شناسیم نقشه ای که دشمن و افراد تکمیل کننده نقشه دشمن را براحتی می شناسیم تاکنون از اول انقلاب تا به امروز ببنید دشمن چه نقشه ها بازی کرده است از کودتا و جنگ تحمیلی و تحریم ببینید که دشمن چه کرده است. الحمدلله نظام جمهوری اسلامی سربلند بیرون آمد. جنگ را تحمیل کردند مستقیم وارد شدند هواپیمایی ما را آمریکاییها زدند. دیدند نمی شود برنامه ریزی کردند و در فتنه 88 از داخل ایران حکومت را بدست بگیرند به واسطه آن هم با بیداری شما مردم با بیداری مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) آن هم شکست خوردند نتوانستند کاری از پیش ببرند. امروز نقشه دشمن چیست؟ یکی از چهره های مطرح رژیم صهیونیستی یک مقاله ای نوشته است در روزنامه هاآرتص به نام اری شابیت این صهیونیست این پیشنهاد را داده است یعنی پنجشنبه گذشته این مقاله اش چاپ شده است پیشنهادش چیست؟ طرح و نقشه دشمن چیست؟

اقدامات دو گانه دشمن

گفته است علیه نظام جمهوری اسلامی ما باید دو گونه اقدام کنیم یک اقداماتی که نقش کمکی دادند ولی ملاحظاتی هم در این زمینه وجود دارد یکسری اقداماتی که نقش محوری دارند منتهی ما را درگیر ملاحظات نمی کند اما اقداماتی که نقش کمکی دارند ولی با ملاحظات مثلا گفته است که جنگ نظامی بر علیه ایران، مهار هسته ای ، تحریم فراگیر و همه جانبه ایران گفته است این را حرف بزنید ایرانی نگویند که نظام استکباری عقب نشینی کرده است ولی رویش حسابی باز نکنید چرا حساب باز نکنیم چون هر چه بیشتر تاکید کنیم، ایرانیها حساستر می شوند علیه غرب حساسیت پیدا می کند و بیشتر موضع می گیرند در عمل هم اگر بخواهیم جنگ علیه نظام جمهوری اسلامی برپا کنیم مشکل است شاید هم غیر ممکن باشد.یا اینکه ایران را بپذیریم یا اینکه با ایران مقابله کنیم، راه سومی وجود دارد آن راه سوم چیست؟ راه سوم راه داخلی است که می تواند غرب را بر ایران مسلط کند. بعد این آقا می گوید مساله ای که غرب تاکنون چندان توجهی به آن نکرده است و امکان تضعیف و فروپاشی ایران از چه طریقی؟ از طریق اختلافات درون سیستم ایران، ما باید روی بحث اختلافات در ایران سرمایه گذاری کنیم حرفش این است که آن چیزی که ما از ایران نگران هستیم این نیست که ایران هسته ای شود ما نگرانی از ایران هسته ای نداریم از ایرانی که در منطقه خاورمیانه و در دنیای اسلام حرف اول را بزند ما از این نگران هستیم. ما باید کاری کنیم که اختلافات را در درون سیستم ایران توسعه بدهیم بعد می گوید چرا دستگاههای جاسوسی اسرائیل و غرب به این موضوع اهمیت نمی دهند.

هدف دشمن ایجاد بحران در داخل سیستم و کشاندن آن به بدنه اجتماع

اختلافات بین خود دولت، بین دولت و مجلس بعد نمونه می آورد می گوید ما از همین اختلافات جدید دولت و مجلس این فرصت تاریخی است باید برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی استفاده کنیم باید اعلام کنیم که مسئولین با خودشان درگیر هستند جنگ قدرت دارند اعلام کنیم که مردم را با مشکلات خودشان را رها کردند می گوید هدف این است که ایجاد بحران در داخل بحران در داخل سیستم بکنیم بعد این را به بدنه اجتماعی منتقل کنیم هدف این است که سیاه نمایی کنیم.
خوب حالا شما ببنید در این فضا که هدف دشمن ایجاد اختلاف است ایجاد اختلاف وبدبینی بین دولت و مردم و بین مردم و دولتمردان، بین دولت و مجلس، بین دولت و رهبر بزرگوار هدف دشمن ایجاد اختلاف است.

شناخت افرادی که هدف دشمن را برآورده می کنند
چه کسانی در داخل کشور این هدف دشمن را پیاده می کنند افراد را ما می شناسیم به خوبی دستگاه را می توانیم تشخیص دهیم شما ببنید در همین جریان اخیر مردی که مسئول شورای ایرانیان بود وزارت اطلاعات نامه داده است این شرایطی ندارد ولی می آیند به عنوان مسئول اداری مالی در وزارت امور خارجه اعلامش می کنند. خوب همین می تواند یک تنشی بین دولت و مجلس ایجاد کند چه کسی ایجاد کرده است؟ گروه بحران ساز، این گروه منحرف ببینید چقدر می تواند برد داشته باشد هدف دشمن را در کشور می تواند تامین کند. این گروه اندک در کنارمقامات می توانند رشد پیدا کنند علفهای هرز وقتی شما باغتان را برای درخت آبیاری می کنید علف هرز هم می روید منتهی باید علف هرز را وجین کرد اینها در کنار مسئولین ارشد نظام این انحرافات رشد پیدا می کند اینها را باید قطع کرد نباید بگذاریم اینها رشد پیدا کنند و همه گیر شوند اگر همه گیر بشوند می بینید که یک علف هرز می آید تمام یونجه شما را می گیرد و خراب می کند این علف هرز مشکل درست می کند. هدف این گروه کوچک و بی مقدار حالا دشمن هدفش این است مردم از نظام جمهوری اسلامی جدا شوند حالا چه زمانی؟ زمانی که نظام جمهوری اسلامی دست بالا دارد استکبار رو به ضعف است. صهیونیستها رو به ضعف هستند طاغوتهای منطقه یکی پس از دیگری دارند سرنگون شد لیبی درگیر طاغوت خودش است. بحرین همین طور، یمن فراری شد . حرف، حرف نظام جمهوری اسلامی است توده های مسلمان حرف نظام جمهوری اسلامی را الان دارند می زنند ولی هدف دشمن این است که این آتشفشان ، به مرکز آتشفشان که نظام جمهوری اسلامی است بین آن اختلاف درست شود این طرح دشمن است به راحتی آدم دستهای ناپاک را می تواند تشخیص دهد اینها چه هدفی را دارند دنبال کنند مسئولین را از کار و فعالیت غافل کنند کارهای بزرگ در کشور الحمدلله صورت گرفته است. هدفمندی یارانه ها به خوبی اجرا شده است کم کم در این قسمت انحراف درست کنند در آن قسمت انحراف درست کنند ذهن مسئولین را مشغول کنند مردم را نسبت به مسئولین بد دل کنند همه از هم بریده شوند این طرح و نقشه دشمن است.

پیروی از رهبر بزرگوار خنثی کننده توطئه های دشمن

خوب چه کار کنیم و چگونه مقابله کنیم؟ راه مقابله اش هم خواهران و برادران این است راه مقابله اش این است که ما گوش به حرف مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) بدهیم. یگانه شخصیتی که نقشه دشمن را به خوبی خنثی می کند طرحهای دشمن را خنثی می کند آنها را تاکنون به شکست کشانده است. آن سید و مولای ما حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(دام ظله العالی) است و تبعیت از این مرد بزرگ نقشه های دشمن یکی پس از دیگری خنثی می شود با دست مبارک و پرخیر و برکت این مرد بزرگ و خدا را شکر می کنیم در عصر غیبت چنین شخصیتی ولی فقیه نظام جمهوری اسلامی است.

عربستان و آمریکا دو لبه قیچی
نکته دوم عربستان را ما امروز نگاه می کنیم و نقش عربستان و خدمتی که امروز دارد به آمریکا و اسرائیل می کند این به تعبیر خودشان که می گویند ما خدام الحرمین شریفین هستیم یعنی خادم هستیم خدمت می کنیم هم به پیغمبر(ص) و هم به خانه خدا ولی در واقع بیشترین خیانت را اینها دارند انجام می دهند.

نقش ژاندارمی عربستان برای آمریکا در منطقه
نقشی که شاه در زمان خودش داشت ژاندارم در منطقه بود. نقش ژاندارمی در منطقه آمریکائیها نقشش را به شاه داده بودند. امروز نگاه می کنی همان نقش را سعودی ها دادند، دولت پادشاهی سعودی دارد بازی می کند امروز برادران و خواهران نقش وهابیت سران پادشاهی حجاز و سعودیها با آمریکا و اسرائیل مثل دو لبه قیچی است. مثل دولبه قیچی اینها انقلابات مردمی را هدف قرار داده اند نقش سعودیها و وهابیون با آمریکا ها مثل دو لبه قیچی است شما نگاه کنید در بحرین حضور پیدا کردند در یمن سعودیها حضور پیدا کردند جلوگیری بکنند در مصر اختلافات سلفی را، مردم مصر دوستدار اهل بیت هستند ولی تفکر وهابی و دشمن اهل بیت را آنجا داشتند تبلیغ می کردند بن علی تونس را فوری اینها پذیریش کردند و همینطور خوب دارند نقش خودشان را برای آمریکائیها بازی می کنند ولی خوب آخرش چه؟ آخرش این است که «الملک یبقی مع الکفر ولا یبغی مع الظلم» حکومت با کفر می سازد اما با ظلم نمی سازد اگر شاه، صدام و بن علی ماندگار شد اگر دیگران ماندگار شدند ملک عبدالله و این حاکم حجاز و عربستان هم پایدار می ماند. اینها با دست خودشان گور خودشان را انشاءالله می کنند. حکومت وهابیت به آخر خط انشاءالله رسیده است چون ظالم و ستمگر هستند. ظلم هم ماندی نیست انشاءالله بزودی شاهد سرنگونی این ظالمان ستمکاران و همکاران اسرائیل و آمریکا باشیم.

سوء قصد به مقام معظم رهبری ( دام ظله العالی) توسط منافقین لعنة الله

دوشنبه سوء قصد به مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) در سال 60 توسط منافقین را این هفته داریم. ببینید منافقین با چه کسی دشمن هستند. به مقام معظم رهبری چنان ضربه سنگینی وارد کردند که سمت راست بدن آقا مثل آبکش شده بود یک زمانی پزشکی که توضیح می داد می گفت ما نمی توانستیم این شریانها را بند بیاوریم خون بند بیاید و چند دفعه شد که ما قطع امید از مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) کردیم ولی خدا اراده کرده بود که این بزرگوار باقی بماند و امروز رهبری ما در نظام جمهوری اسلامی بر عهده بگیرد ما واقعا نمی توانیم شکر نعمت این مرد بزرگ را در این دوره بجا آوریم امیدواریم که سایه پر از مهرش بالای سر همه مسلمانان و ملت ایران مستدام باشد .
سه شنبه شهادت امام موسی بن جعفر(ع) را در همین هفته داریم تسلیت عرض می کنیم.
شهادت مظلومانه آیت الله دکتر بهشتی (رحمة الله علیه) و 72 تن از یارانشان را باز در همین هفته داریم و ریاست محترم دادگستری هم در نمازجمعه این هفته چند کلامی را صحبت دارند. دوستانمان از جاهای مختلف آمده اند از زندان تشریف آورده اند و در نمازجمعه حضور پیدا کرده اند تشکر می کنیم . روز قوه قضائیه هم است و تبریک عرض می کنیم.
یک جمله از مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) در باب قوه قضائیه و دادگستری عرض کنم. آقا می فرمایند: قوه قضائیه باید مرجعی اطمینان بخش برای مردم و نقطه امید و جلوه گاه عدالت برای مظلومان باشد. ما هر چه بخواهیم برای قوه قضائیه بگوییم بهتر از این جمله دیگر پیدا نمی کنیم هم نقطه امید باشد هم جلوه عدالت باشد و هم برای مردم اطمینان بخش باشد .
27 ماه رجب هم روز مبعث روز بسیار بزرگی است این عید بزرگ را تبریک عرض می کنم. پیغمبرخدا(ص) در غار حرا وقتی که جبرئیل بر آنها نازل شد و به پیغمبری مبعوث شدند بقدری نورانی شده بودند که هر کس نگاه می کرد آن نور را درک می کرد به کوه به دشت و صحرا به درخت که می رسیدند اینها تعظیم می کردند می فرمودند «السلام علیک یا نبی الله، السلام علیک یا رسول الله»

جنگ خیبر و نقش امیرالمومنین(علیه السلام) در آن

یکشنبه 22 ماه رجب جنگ خیبر است روز اول جنگ خیبر پیغمبر(ص) پرچم را دست ابوبکر دادند با عده ای از یارانش به او گفتند می روی این قلعه را فتح می کنی و می آیی ابوبکر وقتی رفت و دشمن را دید ترسید تاریخ نوشته است فرار کرد و به یارانش گفت فرار کنید تا اسیر نشده اید. این روز 22 ماه رجب بود . 23 ماه رجب پرچم را به دست عمر دادند گفتند برو فتح کن و با یک گروه او با یارانش رفت وقتی پهلوانهای خیبر را دید وحشت زده ترسید فرار کرد و به گروهش هم گفت شما فرار کنید . پیغمبر خدا(ص) خیلی ناراحت شدند گفتند فردا این پرچم را به دست مردی می دهم «کرار غیر فرار» مرتب پی در پی حمله می کند و ترسو هم نیست بزدل نیست مثل آن دو نفر که فرار کردند دیگر فرار هم نمی کند و بر دشمن هم پشت نمی کند. پرچم را به کسی می دهم که خدا و پیغمبر(ص) او را دوست می دارند او هم خدا و پیغمبرخدا(ص) را دوست می دارد فردا خیبر به دست او فتح می شود اینرا پیغمبر (ص) امروز گفتند. یعنی روز 23 چهارشنبه که روز بعد 24 که شد مثل حالا شنبه فرض کنید سه شنبه گفتند که علی کجاست گفتند که آقا علی چشم درد شده است دیگر اصلا روی پا هم نمی تواند بایستد بس که چشمهای امیرالمومنین (ع) پر از درد شده است. دیگر اصلا روی پا هم نمی تواند بایستد بس که چشمهای امیرالمومنین (ع) درد می کند گفتند به هر طریقی علی(ع) را بروید بیاورید رفتند امیرالمومنین(ع) را دستشان را گرفتند و آوردند سر امیرالمومنین(ع) را گرفت با آب دهان به چشمان مبارک علی(ع) مالیدند و گفتند خدایا پروردگار زحمت گرما و سرما را از علی(ع) بردار، زره خودشان را به علی(ع) پوشاندند ذوالفقار را هم به کمر امیرالمومنین(ع) بستند پرچم را هم به دست مولا دادند. گفتند سوار بر مرکب بشو و فرمودند جبرئیل از سمت راست، میکائیل از سمت چپ، عزرائیل از پیش رو، اسرافیل پشت سر، نصرت خدا بالای سر ودعای من هم پشت سر حرکت کن امیرالمومنین(ع) حرکت کردند بعد گفتند که یا علی اینها را دعوت به اسلام بکن اول به اسلام دعوتشان کن، حرکت کردند اینها دو نفر از مسلمانها را شهید کردند حضرت علی(ع) به تاخت این دو نفر را گرفتند و اینها را کشتند وقتی که کشتند برادر مرحب با تعدادی دیگر از پهلوانهای دیگر به جنگ امیرالمومنین(ع) آمدند. امیرالمومنین(ع) هم همه را به درک واصل کرد خیبر عنقریبا در کف با کفایت امیرالمومنین(ع) قرار می گرفت، مرحب که یک پهلوان شجاع از خیبری ها بود به خونخواهی برادرش کف کرده و حرکت کرده بود و می غرید و می آمد و مختصر عرض بکنیم امیرالمومنین(ع) چنان ضربه شمشیر ذوالفقار بر سرش زد حضرت نمی خواست دو بار بزند ولی همان یکبار که می زد کار را تمام می کرد. نشده است امیرالمومنین(ع) بخواهند کسی را به درک واصل کنند دو بار یا سه بار شمشیر بزند همان بار اول تمام می کرد و با شمشیر چنان به فرق زدند که کلاهخود و فرق و این دندانها و بدنش نصف شد و به زمین افتاد تعدادی حمله کردند حضرت آنها را سر به نیست کردند. اینها فرار کردند و به قلعه رفتند و درب را بستند امیرالمومنین(ع) هم آمدند و درب این قلعه خیبر را که چندین مرد می بایست این درب را ببندند این درب را از جا کند بعد در کنار این قلعه اینها خندقی کنده بودند این درب را امیرالمومنین(ع) روی این خندق قرار دادند و گرفتند تا مسلمانان تعدادی عبور کنند و اینگونه قلعه خیبر به سمت قلعه گشای بازوهای پرتوان امیرالمومنین علی(ع) گشوده شد. بنابراین 24 ما رجب روز فتح خیبر به دست مولا ی ما امیرالمومنین (ع) که بر همه شیعیان و دوستداران مولا مبارک باشد.
والسلام علیکم و رحمة الله


 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.