سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

معیارهای ازدواج خوش اخلاقی

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه های نماز جمعه 90/4/10
معیارهای ازدواج خوش اخلاقی
به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا ابراهیمی
خانواده از دیدگاه امیرالمومنین علی(علیه السلام)
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

خطبه اول
موضوع بحث ما در خطبه اول به خاطر ضرورتهایی که دارد بحث خانواده از دیدگاه امیرالمومنین علی(ع) و ائمه معصومین (ع) بود در این باب چند خطبه صحبت کردیم. موضوع امروز ما تشکیل خانواده زیر مجموعه آن شرایطی که پسر و دختر برای ازدواج باید در نظر بگیرند چه معیارهایی را باید در نظر بگیرند از دیدگاه امیرالمومنین علی(ع) پسر و دختری که می خواهند ازدواج کنند انشاءالله زندگی بسیار خوبی را داشته باشند. به چه شرایطی باید بیشتر اهمیت بدهند؟ یکی از معیارها، معیار ایمان و تقوا بود که در خطبه گذشته عرض کردم در این جلسه از معیارهای جوانان عزیز، پسران و دختران ، خانواده های بزرگوار یکی دیگر از معیارها حسن خلق و اخلاق است. یعنی خلق و خوی خوبی باید پسر و دختر و خانواده داشته باشند. حیات اجتماعی مردم به اخلاق است، اگر مردمی که در یک جامعه ای زندگی می کنند دچار بداخلاقی، دچار سوء خلق و حتی خانواده هایی که زن و شوهر با هم زندگی می کنند با هم بدخلق و بداخلاق زندگی کنند زندگیشان، زندگی خوبی نخواهد بود. زندگیشان به سوخت و سوز می افتد. همیشه با هم نزاع و دعوا دارند. حیات اجتماعی و حیات یک خانواده در پرتو خوش اخلاقی است تا جایی که پیغمبر بزرگ اسلام حضرت محمد(ص) می فرمایند: من آمدم تا اخلاق خوب را در جامعه گسترش دهم. هدف از ارسال من از طرف خدا این است که مردم خوش اخلاق باشند و اخلاق خوبی داشته باشند. اخلاق چنین تاثیری می تواند در زندگی داشته باشد.
در روایات هم بسیار سفارش شده است امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: «رأس الایمان حسن الخلق» سر ایمان این است که آدم خوش اخلاق، خوش برخورد باشد. یا روایتی دیگر «ارضی الناس من کانت اخلاقه رضیه» مورد پسندترین مردم آن کسی است که اخلاقش پسندیده باشد. ما چه کسی را می پسندیم آن کسی که خوش اخلاق باشد. معلم خوش اخلاق را دانش آموزان دوستش دارند، کاسب خوش اخلاق را مردم دوستش می دارند، مسئول خوش اخلاق را مردم دوستش می دارند. پدر خوش اخلاق بچه ها دوستش دارند، مادر خوش اخلاق شوهر دوستش دارد. بداخلاق را هیچکس ندارد.
تاثیر بداخلاقی
یک روایت از امام رضا(ع) خدمت شما نقل کنم. شخصی به نام ابن بشار نامه ای به امام رضا(ع) می نویسد می گوید یک نفر به خواستگاری دخترم آمده است «ان لی قرابة» یک قوم و خویشی من دارم «قد خطب الیّ» خطاب کرده به من یعنی دختر مرا خواستگاری کرده است اما یک مشکلی دارد «وفی خلقه سوءِ» اما بداخلاق است در خلقش بدی است نظر مبارک شما چیست؟ آیا من دخترم را به این آدم بداخلاق که فامیلم است به او بدهم یا نه؟ آقا فرمودند «قال لاتزوجه ان کان سیعی الخلق» هرگز چنین کاری نکنید ولو قوم و خویشت است، اما چون بد اخلاق است دختر به او ندهی.
راههای شناخت اخلاق
حالا چه جوری از چه راهی ما بفهیم این پسر خوش اخلاقی است دختر خوش اخلاقی است چه کار باید بکنیم راهش چیست؟ از دوستانش بپرسیم این یک راه است. برویم تحقیق بکنیم امر ازدواج را جدی بگیریم تحقیق از ناحیه دوستان این یک راه است بالاخره این چند رفیق که داشته باشد سالها با او معاشرت داشته باشند، آنها هم باید صادق و راستگو باشند خیانت نکنید حقایق را بگویند خوب و بد را باید با هم ببینند و بعضیها هستند خیلی نامردی می کنند وقتی از آنها می پرسند و تحقیق می کنند می بینی که دختر خوب است پسر هم خوب است ولی ناحق آبروی طرف را می برند این دیگر خیلی کار زشتی است به اندازه ای که هست خوبی و بدی اش را با هم در نظر بگیرند. حقیقت را بگویند خیانت نکنند از دوستان سوال کنند.
دیگر از چه کسی بپرسند از اخلاق خانواده بپرسند، ببینند پدر این خانواده چگونه است؟ مادر این خانواده چگونه است؟ از پدر و مادر هم می شود مقداری تشخیص داد با خود جوان صحبت شود گفتگو شود باز مقداری می شود تشخیص داد .
امام رضا(ع) از پدران خود تا رسول خدا حضرت محمد(ص) نقل می کنند می فرمودند «النکاح رقٌّ» می فرمودند ازدواج یک بردگی یک کنیزی است «فاذا انکح احدکم ولیدته فقد ارقها» کسی با دختر شما ازدواج می کند گویا او را به کنیزی می برد «فلینظر احدکم لمن یرقُّ کریمته» ببینید دقت کنید کریمه خود را، دختر عزیز خود را به عقد چه کسی در می آورید، به قول معروف به کنیزی چه کسی می خواهی درآوری، خوب این هم یک روایت بود.

دختران را به ازدواج افراد مبتلا به آلودگی اخلاقی در نیاوریم
نکته دیگری که باید خدمت شما برادران و خواهران مکرمه عرض بکنم از کسانیکه آلودگی اخلاقی دارند باید پرهیز کرد. حالا چه کسی آلودگی اخلاقی دارد؟ چه جوانی را باید رد کرد؟ با چه خانواده ای نباید وصلت کرد. در روایات به میگساران ، خانواده ای که بی بند و بار هستند جوانی که بی بند و بار است جوانی که نعوذبالله اهل مشروب است به هیچ وجه با چنین خانواده ای نباید وصلت کرد با چنین جوانی نباید وصلت کرد امام رضا(ع) می فرمایند: «ایاک عن تزوج شارب الخمر» مبادا بچه خودت را به شرابخوار دهی «فان زوجته» اگر آمدی کریمه خود را به عقد چنین جوانی درآوردی «فکانما قدت الی الزنا» گویا واسطه برای زنا شده ای،بچه خود را اگر به یک مرد شرابخوار دادی به یک خانواده شرابخوار و بی بند و بار دادی گویا شما واسطه برای زنا کاری شده ای. ببین چقدر بزرگ است .
عدم ارتباط با مشروب خور
بعد امام دستوراتی در باب خانواده ای که مشروب می خورند و بی بند و بار هستند مومنین متدینین باید آنها چکار کنند، چگونه برخورد کنند؟ «ولا تصدقه اذا حدثک» شرابخوار اگر با تو حرف زد حرفش را قبول نکن. بعضی اوقات می بینی که جوانی مشروب خورده است پاسگاه می برند حرف او را می شنوند البته اینجا اتفاق نیفتاده است حرف مشروب خور را که نباید بشنوی ، او را نباید تصدیق کنی او بزرگترین جرم علنی را انجام داده است «لا تصدقه اذا حدثک» حرف که می زند حرفش را قبول نکن «ولا تقبل شهادته» اگر شهادتی داد شهادتش را قبول نکن یعنی قاضی دادگاه نباید شهادت یک شرابخوار را قبول کند «ولا تامنه علی شی» از هیچ سرسوزنی مال را در اختیارش قرار نده او را امین قرار نده در هیچ چیز ولو مال کمی هم در اختیارش قرار نده این آدم امینی نیست. «ولا تواکله» کله یعنی غذا با چنین آدمی هم غذا نشو «ولا تصاحبه» با او رفیق نشو همراهی نکن «ولا تضحک فی وجهه» توصورتش هم نخند«ولا تصافحه» با چنین آدمی مصاحفه و روبوسی نکن «ولا تعانقه» با او هم معانقه هم نکن «وان مرض فلا تعده» اگر بیمار شد هرگز عیادت شرابخوار نرو «وان مات فلا تشیع جنازته» در تشیع جنازه اش شرکت نکن. بایکوت بشود تا توبه کند. بفهمد که مومنین هیچگونه ارتباطی با او برقرار نمی کنند این شیوه برخورد با این آدمهای منحرف است.
حالا چرا مشروب حرام شده است؟ امام رضا(ع) می فرمایند: چون فساد ایجاد می کند . چون عقل را تعطیل می کند، چون حیا را می برد. بعد هم می فرماید کسی که اهل مشروب است دردی بی درمان می گیرد. یک مجله پزشکی در آمریکا روی یک خانواده ای که بی بند و بار هستند تحقیق کرده است خانواده ای که اهل مشروب بودند می گوید خانمی بوده است که مشروب می خورد آلوده بوده است در سال 1827 میلادی او که از دنیا رفته است از این زن حدودا 800 نفر نوه و نتیجه مانده است 700 نفر از این خلافکارند مشروب خورند، به خاطر خلافهای سنگین 47 نفر از این خانواده اعدام شده اند. 127 نفر از این بنیان فاسد، فاحشه و خودفروشی می کنند. 342 نفر آدمهای ولگرد و مشروب خور هستند. حالا چقدر خسارت به مردم رسانده است؟ نوشته است دادگاهها نهصد هزار لیره خرج برای محاکمه چنین آدمهایی کرده است این چه نتیجه می دهد؟ نتیجه می دهد اینکه اسلام مشروب را تحریم کرده است به خاطر آثار زیانباری که در جامعه دارد. متاسفانه خیلی کم است اما کمش هم زیاد است خیلی کم است به ندرت ما شاهدیم می بینیم که تازه می خواهند زندگیشان را به خواست خداوند شروع کنند با مشروب شروع می کنند گرفتار می کنند بینید این آثار و گرفتاریش است.
من استفتاء از مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) کردم اگر در چنین عروسی حالا مخفیانه شراب توزیع کردند یا شراب خوردند یا خانواده عروس یا خانواده دختر نقشی داشتند شرکت در این مجلس برای مومنین و متدینین چه صورت دارد فرمودند آن هم جایز نیست سوال کردند فضل دادن، هدیه دادن به چنین آدمی چه صورت دارد فرمودند آن هم جایزه نیست یعنی خانواده متدین برای چنین دامادی فضل هم نباید بدهند شرکت هم نباید بکنند چون همه در آن گناه شریکند اشاعه فحشا گناه بزرگ است . این بخشی از مطالبی بود که در خطبه اول در نظر داشتم خدمت شما برادران و خواهران مکرمه عرضه بدارم.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»
تقوای الهی و رفتن به سوی صراط حق
در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را به تقوای الهی ، انجام واجبات و ترک محرمات دعوت می کنم سعادت و خوشبختی این است که ما دستورات خدا را در زندگی انجام دهیم عزیز مصر با هواپرستی ذلیل شد و در واقع عزتش را از دست داد. یوسف که یک غلامی بود که برده ای بود اما با تقوا و عزت نفس و توجه به خدای متعال، انجام دستورات خدا به مقام عزیزی دست پیدا کرد.
خوشبختی این است که آدم راه خدا را برود یا باید راه خدا را برویم یا راه شیطان و هوای نفس را برویم کسانیکه در دنیا راه شیطان و هوای نفس رفتند و در زندگیشان پیاده کردند دچار بدبختی و خسران شدند.

تقدیر و تشکر از حضور مردم در نمازجمعه و آقای جعفری قائم مقام دفتر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان
قبل از اینکه مطالبی را کوتاه در خطبه دوم عرض کنم از حضور همه شما برادران و خواهران مکرمه، مسئولین و سروران معظم روحانی به ویژه جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای جعفری قائم مقام دفتر شورای سیاستگذاری استان کرمان در نمازجمعه با همراهان تشریف فرما شدند تقدیر و تشکر می کنم. انشاءالله بین دو نماز در خدمتشان هستیم به مناسبت روز صنعت و معدن جناب مهندس رخ هم در نمازجمعه تشریف فرما شدند ایشان هم در خدمتشان هستیم و آقای مهندس بختیاری نماینده محترم هم که در نمازجمعه حضور پیدا کردند از ایشان و از همه شما برادران ،خواهران مکرمه تشکر می کنیم.

آداب آمدن به نمازجمعه
اولین نکته در خطبه دوم شیوه آمدن به نمازجمعه است ما چگونه باید به نمازجمعه بیاییم چه آدابی آمدن در نمازجمعه دارد؟ حضور در این میعادگاه به چه شکل و شمایلی باید باشد؟
امام صادق(ع) می فرمایند: «لیتزین احدکم یوم الجمعه» باید زینت کنی باید زیبا به نمازجمعه بیایی این اولین نکته حضور در نمازجمعه باید با آرایش و زیبا باشد. «یغتسل» اولا غسل روز جمعه را انجام دهد «و یتطیب»خودت را خوشبو می کنی البته برای آقایان، خانمها که نامحرم بویشان را استشمام می کند نه ولی آقایان وقتی که در نمازجمعه حضور پیدا می کنند خوشبو کنند «و یسرح لجشه» موها را شانه می زنی محاسن را شانه می زنی اینها فرمایشات حضرت است «ویلبس انظف ثبابة» نظیف ترین و تمیزترین لباس را برای نمازجمعه می پوشی، لباس تمیز «و لیتهیا للجمعه» اینگونه برای نمازجمعه آماده می شوی و حرکت به سوی نمازجمعه می کنی «و لیکن علیه فی ذلک الیوم السکینة والوقار» روز جمعه شما باید آرامش و وقار داشته باشی یعنی حلم داشته باشی تحمل داشته باشی روز تعطیل که پیش خانواده ات هستی دعوا و جنگ راه نیندازی خانم هم با همسرش بداخلاقی نکند. روز جمعه روز آرامش است روز وقار است بعد اگر در نمازجمعه اینگونه آمدید و رفتار کردید و با این شیوه پیغمبرخدا(ص) می فرمایند: «کان کفارة ما بینه»کفاره گناهان این هفته تا ده روز است. گناهانی که در طول هفته انجام داده ای آن را پاک می کند. «ان الحسنات یذهبن السیئات» خوبیها بدیها را می برد. مظهر خوبیها نماز است مخصوصا در نمازها، نمازجمعه است چنین قیمتی نمازجمعه دارد. بعد می فرماید سه روز هم رویش تا ده روز، ده روز گذشته انسان را پاک می کند بعد می فرماید: که اجر عظیم هم در پیشگاه پروردگار آمدن در نماز و در روز جمعه دارد.

تبریک اعیاد شعبانیه ولادت امام حسین(علیه السلام) امام سجاد(علیه السلام) و حضرت عباس(علیه السلام)
ماه شعبان در همین هفته آغاز می شود ماه پیغمبرخدا(ص) است امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند رسول خدا(ص) اعلام کردند جارچی جار زد که این ماه من است خدا رحمت کند کسی را که در این ماه مرا کمک کند. می فرمایند: از آن وقتی که این توصیه را شنیدم روزه ماه شعبان را من فراموش نکردم انشاءالله تا زنده هستم روزه ماه شعبان را هم فراموش نمی کنم. ماه شعبان ماه پیغمبر(ص) است. سنت پیغمبر(ص) عبادت، روزه، کار خیر و انفاق بوده است. ما هم این ماه شعبان بیاییم استفاده کنیم و کار خوب انجام دهیم. این ماه ماهی هست که در آن فقط ولادت داریم. این ماه سرور ، خوشی است مجالس شاد اهل بیت را برگزار کنیم نباید مرتب حزن داشته باشیم گریه بکنیم مداحان مدح بسیار زیبا در وصف اهل بیت خوانده شود البته بدون اینکه مجالس اهل بیت آلوده به گناه شود ولادت امام حسین(ع) و روز پاسدار را در همین هفته داریم که هم این میلاد بزرگ را به پاسداران عزیز و به خانواده های مکرمشان تبریک عرض می کنم. حالا راجع به نقش سپاه صحبت می کنم. ولادت با سعادت آقا اباالفضل العباس(ع) را در این هفته داریم روز جانباز است خدمت همه جانبازان و هم خدمت همه شما به مناسبت ولادت با سعادت سرور و سالار و مولایمان آقا ابالفضل العباس(ع) تبریک عرض می کنم. ولادت با سعادت امام زین العابدین(ع) داریم .
روز مالیات را هم داریم درباب مالیات مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) می فرمایند: که ادا کردن حق دولت و حق ملت این هم یک واجب است و اگر کسی نپردازد در پرداخت مالیات او هم گناه کرده است.

کلام و خطاب حضرت علی(علیه السلام) به علامه امینی(رحمةالله علیه)
یکشنبه دوازدهم تیر ماه روز بزرگداشت علامه امینی(رحمةالله علیه) است ایشان عاشق امیرالمومنین علی(ع) است کتاب الغدیرش شیعه را درخشان کرده است. یکی از علما می گوید من خواب دیدم علامه امینی آمد و از حوض کوثر از دست امیرالمومنین(ع) آب بخورد همه از دست امیرالمومنین علی(ع) باید انشاءالله سیراب شوند می گوید من دقت کردم ببینم آقا نسبت به این عاشق خودش چه کار می کند علامه همینگونه که می آمد امیرالمومنین علی(ع) دو مشتش را پر از آب کوثر کرد و به صورت علامه پاشید فرمودند علامه خدا تو را رو سفید کند که ما را روسفید کردی. غدیر ، امامت و ولایت امیرالمومنین علی(ع) را از منابع خود اهل سنت ایشان استنباط کردند. وقتی دو سه جلد الغدیر چاپ شده بود سنی ها اعتراض کرده بودند که این کتاب را باید بسوزانید بعد پیش قاضی شکایت بردند قاضی گفته بود کتابها را بیاورید من نگاه کنم کتابها را وقتی قاضی دیده بود گفته بود اگر ما اینها را بخواهیم بسوزانیم تمام کتابهای اهل سنت را باید بسوزانیم. ایشان هر چه آورده است از شیعه که نیاورده است در اثبات امامت امیرالمومنین(ع) و عید غدیر مرتب از منابع خود ما استفاده کرده است اگر بنا شد کتاب الغدیر را بسوزانیم باید کل منابع اهل سنت را بسوزانیم. خدا این مرد بزرگ را رحمت کند. روز یکشنبه روز بزرگداشت این مرد بزرگ است.
شهادت آیت الله صدوقی را هم در همین هفته داریم چهارمین شهید محراب به دست منافقین هستند.امروز هم روز صنعت و معدن است که جناب آقای مهندس رخ صحبت می کنند.

سپاه نشان دهنده اقتدار ایران
اما راجع به سپاه، سپاه پاسداران در دفاع از ایران اسلامی هیچ حد و مرزی نمی شناسد جانفشان است فدایی نظام و امام و رهبر است. بهترین روز را روز پاسدار گذاشتند آن هم روز ولادت سالار شهیدان که از امام حسین(ع) درس گرفته شود. ویژگیهای سپاه دارد ایستادگی، مقاومت در عین مظلومیت، دنبال تکلیف ، ایمان، یقین، جانفشانی، تبعیت از امام و رهبر، بازوی توانای رهبر بزرگوار، سپاه بازوی توانای نظام جمهوری اسلامی و ملت است. نقش سپاه یک نقش برجسته ای در حفاظت از نظام جمهوری اسلامی است. رزمایش پیامبراعظم(ص) شما دیدید که برگزار شد رونمایی از انواع سیلوهای موشکی شد. شلیک موفقیت آمیز 14 موشک دور برد ، زمین به زمین ، پرتاب موفق موشک فاتح110 من روزنامه ها را نگاه می کردم. ببینم چه تاثیری در دنیا دارد؟ دیدم اولین کسانی که در دنیا ترسیده اند صهیونیستها بودند از این رزمایش اولین کسانی که احساس هراس کردند صهیونیستها بودند چون صهیونیستها سرزمین غصبی خودشان را در اختیار آمریکاییها قرار می دهند و در واقع این موشک ها طراحی شده است که هر نقطه ای که کشور ما را بخواهند آسیب پذیر انجام دهند آن هم با شلیک انبوه موشک بمباران کنند و تهدید را برطرف کنند و پاسخ دندان شکن بدهند. در این چند ماه شما نگاه کنید ماهواره رصد پرتاب شد اعلام کردند ما می خواهیم موجود زنده به فضا بفرستیم و رزمایش بزرگ موشکی داریم.
رسانه های غربی اعلام کردند خاورمیانه صحنه نمایش اقتدار ایران اسلامی است این برای ما افتخار است در زمانیکه طاغوتها یکی پس از دیگری به لطف خدا دارند شکسته می شوند استکبار جهانی رو به ضعف است اما جمهوری اسلامی رو به اقتدار است که خود غربیها اعتراف کردند و کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم هم در تهران داشتیم. سران کشورها آمدند آقا پیام دادند.

حمایت از کشاورزان منطقه بافت و ارزوئیه
کوتاه عرض بکنم در باب شهرستان و مسائل شهرستان در باب کشاورزی باید چند نکته عرض می کنم کشاورزان منطقه بافت ارزوئیه واقعا در مضیقه هستند شما ببینید با چه سختی آب که سرمایه این مملکت و سرمایه شهرستان است آب استحصال می شود. با چه زحمتی کشاورز با وامی که باید بگیرد محصول بدهد وقتی محصولش هم به تولید می رسد آن وقت اول بدبختیهایش است. واسطه ها بیایند، دستهای نامحرم بیایند و محصول را یا نخرند یا به قیمت ارزان بخرند. این چه مصیبتی واقعا بر سر تولید و تولید گردو در منطقه ما دارد می آید، شما بحث گندم را نگاه کنید با آن همه کشت گندمی که هست و چه مشکلاتی که برای کشاورز درست کردند گندم را به سیلو می فرستادند می گفتند که این مناسب نیست برگردانید وقتی برمی گشت دلالها به قیمت پایین همان را می خریدند اینجا یک ضرر است از یک طرف باید پول تا کرمان را هم بدهد پیش دلال می رفت همان گندم بار می شود به سیلو با قیمت بالاتر می رود در این چرخه این وسط چه کسی آسیب می بیند؟ کشاورز ما ، کشاورزی که اهل تولید است کشاورز که ضرر می کند آن کسی هم که می خرد مصرف کننده است. شما به بازار می روید مصرف کننده هستید باید قیمت گران بخرید تولید کننده هم دارد ارزان می فروشد شما هم که دارید گران می خرید یک ضرر شما دارید می کنید آن کسی هم که تولید کرده است آن هم دارد ضرر می کند پس این وسط نفع را چه کسی می برد؟ چه واسطه ای در کار است، چه رنجی باید کشاورز ما ببرد، من همین جا اعلام می کنم از مسئولین استان از رئیس جمهور محترم می خواهم کشاورز ایرانی زیربار تولید دارد خرد می شود، له می شود، باید به دادش برسید. مصرف کننده باید گران بخرد تولید کننده هم باید ارزان بفروشد، با چه سختی، با چه گرفتاری، کشاورزی کار بسیار سختی است. با چه خون دلی وقتی که محصولش هم تولید شد یا از او نخرند یا واسطه ها بخرند یا از طرفی قیمت ارزان، یک کشاورزی پیش من آمده است می گوید هشت هکتار مزرعه سیب زمینی ام را رها کردم . چقدر به بانک بدهکار است این چگونه می تواند یکسال دو سال دوام بیاورد این کشاورز خرد می شود. از یک طرف چقدر هندوانه کاشتند می بینی با چه قیمت ارزان می فروشد، در بازار شما گران می خرید ولی تولید کننده دارد ضرر می دهد. خوب اینرا نمی شود ساماندهی بکنید، آیا دولت از عهده اش بر نمی آید، آیا تعاونیها نمی توانند بیایند این محصول را به وقتش خریداری کنند، دیشب تلویزیون اعلام کرد ولی می بینی که دیر شده است باز هم خوب است ما استقبال می کنیم تشکر می کنیم بالاخره به داد کشاورز باید رسید به داد تولیدگر باید برسیم والا این یک سال دو سال می تواند با این وضعیت می تواند تنفس کند والا زیربار انواع و اقسام وامها خورد می شود و کمرش شکسته می شود این هم یک نکته ای در باب ضرورت حمایت از کشاورز بود.
دعا کنیم برای بچه هایمان که در امتحان کنکور هستند بالاخره فرزندان شما دیروز که ما بازدید کردیم امروز هم که دارند امتحان می دهند انشاءالله خدا به آبروی حضرت زهرا(س) همه بچه ها را موفق بدارد رشته خوب، درس خوب، زندگی خوب را خدا نصیبشان کند .
والسلام علیکم ورحمة الله

 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.