سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

اهمیت حج و عمره از دیدگاه روایات

خطبه نمازجمعه به امامت حجة الاسلام ابراهیمی امام جمعه مورخ 90/7/8
اهمیت حج و عمره از دیدگاه روایات
http://yascms.ir/emam/ebrahimi4.JPG

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول

هفته اول ماه ذیقعده هفته حج نامگذاری شده است معمولا حجاج در نماز جمعه های سراسر کشور شرکت می کنند و خطیب جمعه خطبه اول را در باب اهمیت حج مطالبی را ایراد می کند در این خطبه به خواست خدای تبارک و تعالی اهمیت حج و عمره را از روایات چند کلامی را خدمت شما عرض می کنم.
شرایط رفتن به حج
نکته اول برادران و خواهران یکی از واجبات دینی که بسیار مهم است زیارت خانه خدا و حج است همانطور که نماز و روزه بر ما واجب است حج هم با شرایطش بر ما واجب می شود. کسی که مستطیع شد و توان رفتن به حج را داشته باشد توان جسمی و بدنی و توان راه و طریق را توان مالی داشته باشد یعنی خرج سفر حج خود را داشته باشد و وقتی هم که از سفر حج برمی گردد معمولی بتواند زندگی کند دچار بدبختی، گرفتاری و قرض نشود این حج بر او واجب می شود. زمانیکه اعلام می کنند ثبت نام می شود واجب است که ثبت نام کند بعضی ها واجب الحج هستند شرایط هم محیا است ولی میگویند هنوز جوان هستیم نمی توانیم برویم بچه ها را از خانه بیرون کنیم خانه برایشان بخریم جهیزیه بچه ها را تامین کنیم و بعد که همه کارها را کردند با سن پیری می خواهند به مکه بروند سن پیری و هزار عیب شرعی و مشکلات زیادی که وجود دارد.
آثار و برکات حج
خوب است آدم حج را در دورانی که بر او واجب می شود در دورانی که جوانتر است بتواند این سفر بسیار مهم و با برکت را انجام دهد چرا؟ برای اینکه حج آثار فراوانی دارد، حج برکات فراوانی دارد اولا اگر حج نباشد دین از بین می رود. حج بخاطر تقویت اسلام است یکی از آثار حج را امیرالمومنین (ع) می فرماید «الحج تقویة لدین» حج است که دین خدا تقویت می شود یعنی چه دین خدا تقویت می شود؟ یعنی اینکه مسلمانی وقتیکه می خواهد به حج برود اولا می رود آثار رسول خدا (ص) را می بیند، تجدید عهد با پیغمبر خدا(ص) می کند آثاری که از زمان رسول خدا (ص) مانده است را زیارت می کند این آثار حفظ می شود. از آن لحظه ای که حج بر او واجب می شود حاجی می خواهد برود می گویند باید برود و حلالیت بطلبد. اگر با کسی قهر هستی باید بروی و آشتی کنی، خوب این باعث می شود که در جامعه صلح و صفا برقرار شود. اگر دل شکسته ای پشت سرت داشته باشی خدا تو را نمی پذیرد باید دلت را صاف کنی و بروی و آشتی کنی حلالیت بطلبی.
پرداخت خمس قبل از رفتن به حج و آثار پرداخت خمس
نکته دوم این است که باید مال خودت را پاک کنی، چون حج با مال ناپاک قبول نمی شود. باید خمس مال را ادا کنی آن لحظه ای که لبیک می گویی «لبیک اللهم لبیک» در مسجد شجره یا مسجد جعفه یعنی خدایا با شوق و ذوق با اشتیاق دعوت تو را اجابت کردم تو من را دعوت کردی من هم دعوت تو را اجابت کردم و الان دارم می آیم و خداوند می گوید «لا لبیک و لا سعدک» تو خوب نیامدی، خوش نیامدی، سفر مبارکی نداری، برای اینکه با مال پاک نیامده ای. در زمان قدیم که با اسب و شتر می رفتند در روایت آمده است که شترت به مکه آمده است اسبت به مکه آمده است تو در واقع روحت و جسمت برای مکه آمادگی ندارد. همیشه انسان باید مالش را پاک کند خوب از لحظه ای که برای سفر آماده می شود حاجی می رود و خمس مال را پرداخت می کند. به برکت خمس دین زنده و تقویت می شود حلال خوری در جامعه رونق پیدا می کند. و انسان در حج توبه می کند سعی می کند بعد از اعمال حج، دیگر به آن خطاها و اشتباهاتش بر نگردد این یکی از برکاتش است. حجاج از کشورهای مختلف اسلامی به حج می روند و در آنجا مشکلات جهان اسلام مطرح می شود، گرفتاری امت اسلام انشاءالله برطرف می شود یک راه حلی برای رفع گرفتاری پیدا می کنند، باعث می شود که اسلام پیشرفت کند. برای همین است که هر سال حضرت امام (ره) تا زمانیکه حیات داشتند الان هم مقام عظمای ولایت هر ساله به کنگره عظیم اسلامی در حج که مسلمانان از سراسر دنیا با رنگهای مختلف، قیافه های مختلف، لباسهای مختلف اما یک هدف و یک مقصد مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) هم پیام می دهند پیام جهانی و برای حج تاثیرش این است که «الحج تقویة لدین» از برکات حج این است که دین خدا تقویت می شود.
حق حج در رساله حقوق امام سجاد(علیه السلام)
امام سجاد (ع) یک رساله ای بنام رساله حقوق دارند که در آن تمام حقوق را نوشتند حق پدر، حق مادر، حق همسایه، حق معلم، حق استاد، حق اعضای بدن، حتی حق امام جماعت، همه حقوق را نوشتند در آنجا می فرمایند حق حج «ان تعلم انه وفادة الی ربک» حج این است که حاجی مهمان خدا می شود وارد بر خدای تبارک و تعالی می شود. به حاجی می گویند «ضیوف الرحمان» ضیف یعنی مهمان، مهمان خدای بخشنده «و فرار الیه من ذنوبک» در حج از گناه فرار می کنی توبه می کنی و به سوی پروردگار میروی «و فیه قبول توبتک» حج باعث می شود که توبه شما قبول شود «و القضاء فرض الذی اوجبه الله تعالی علیک» واجب را ادا می کنی.
بی اعتنایی نسبت به حج واجب و آثار بعد از آن
اگر کسی واجب الحج بوده است کوتاهی و بی اعتنایی کرده است و بدون حج از دنیا برود بدون اینکه وصیت کند حج را برایش انجام بدهند در روایات داریم که مسلمان از دنیا نرفته است. کسیکه حج به گردنش آمد، حج واجب خدا را ترک کند می توانسته وصیت هم کند وصیت هم نکرده است بی اعتنایی کرده است مسلمان از دنیا نرفته است «مات یهودیا او نصرانیا» یا مسیحی از دنیا می رود یا یهودی، بنابراین امام می فرماید واجب خدا را ادا می کنی، واجبی را که خدا امر کرده است و شما این واجب را ادا می کنید.
حج و بخشیده شدن گناهان مانند ریختن برگهای پاییزی
یکی دیگر از برکات حج این است که حاجی نورانی می شود تمام گناهانش بخشیده می شود قدم که بر می دارد مثل برگ پاییزی که می ریزد گناه همین گونه از بدنش می ریزد نورانی و الهی می شود، خدایی می شود، جوانه تقوا در قلب سبز می شود.
توبه بعد از حج و عوض کردن مسیر زندگی
تقریبا حدود بیست الی بیست و پنج سال پیش من یک سفر تبلیغی به شهرکرد رفتم یک بخشی بنام شلمزار بود یک دعوتی انجام دادند و ما به چهارمحال و بختیاری رفتیم. در یک باغی رفتیم یک پیرمردی بود عبایی به دوشش بود و همراه ما می آمد پسرش می گفت صد و ده سالش است ما طلبه بودیم و وقتی که ما را دید خوشحال شد و گفت گویا پیغمبر در باغ من قدم گذاشته است. چنین اعتقاد صاف و ساده ای داشت بعد سفره که انداختند هر کار که کردیم ناهار نخورد بعد من پرسیدم که بابایت چرا غذا نمی خورد؟ گفت بابایم از آنزمانی که به مکه رفته توبه کرده است پنجاه سال پیش شصت سال پیش از آنزمانی که به مکه رفته است دیگر عهد بسته است بغیر از دسترنج خودش از خانه کسی غذا نخورد فقط از دسترنج حلال و طیب و طاهر خودش، البته این کار سختی است و اسلام این را نخواسته است منظورم این است که حج تحول بزرگی را در زندگی ایجاد می کند. عمره هم همینگونه است شما وقتی دانشجویانی را که سفر عمره را برگزار می کنند، دانش آموزان را می بینید چقدر روی آنها تاثیر دارد. با پول خودشان، هزینه خودشان می روند ولی بزگترین تحول را در زندگی حج و عمره ایجاد می کند.
از ظلمات به روشنایی رسیدن
شخصی بنام عبدالرحمن بن ثمره می گوید نزد پیغمبرخدا(ص) بودیم پیغمبر (ص) فرمودند «انی رایت البارح عجائب» فرمودند دیشب در عالم خواب ، خوابهای عجیبی دیدم، عجایبی را و شگفتیهایی را دیدم که باعث تعجب من شد. ما گفتیم جان ما به قربان شما یا رسول الله(ص) چقدر مودبانه بودند جان ما به قربان شما یا رسول الله(ص) شما در خواب چه دیدید فرمودند «رایت رجلا من امتی عن بینه ظلمه و من خلفه ظلمه و من یمینه ظلمه و عن شماله ظلمه» می گوید من یکی از مسلمانها را در خواب دیدم که جلوی رویش ظلمت و تاریکی است پشت سرش ظلمت و تاریکی است سمت راست ظلمت و تاریکی است سمت چپ ظلمت و تاریکی است و «من تحته ظلمه» زیر پایش هم تاریکی است یعنی «مستنقعا فی الظلمه» غرق در ظلمت است ظلمت در واقع گناه بوده است یعنی تمام وجود این مسلمان را گناه و معصیت فرا گرفته بود در همین حال «فجاعه حجه و عمرة» و حالی که غرق در گناه و معصیت بود به حج آمد و عمره برگزار کرد «فاخرجاه من الظلمه» او را از ظلمت و از گناه خارج کردند.
استجابت دعا در حج و خوشبخت شدن انسانها و رهایی از تاریکیها
حج تمتع یکبار بیشتر واجب نمی شود ولی ظرفیتش این است که تمام عمر انسان را خوشبخت می کند نماز را همیشه باید بخوانیم به آن نیاز داریم ولی حج واجب یکبار که انجام بدهی، واجب کار خودش را می کند ظرفیت و توان این یکبار انجام دادن حج واجب این است که تمام عمر شما را خوشبخت می کند، تمام عمر باعث سعادت و خوشبختی می شود «فاخرجاه من الظلمه» او را از تاریکی از گناه نجاتش دادند «و ادخلاه فی النور» او را وارد نور کردند. این نوری بوده است که حج ایجاد کرده است حج می تواند نورانیت ایجاد کند حاجی دعایش مستجاب می شود این یکی از برکات حج است. دعایش کنار خانه خدا مستجاب می شود.
دعای چهار نفر همیشه مستجاب می شود
به محضر پیغمبرخدا(ص) شرفیاب می شود دعایش مستجاب می شود، به زیارت ائمه بقیع که مشرف می شود دعایش مستجاب می شود. حدیث داریم که چهار نفر هستند که دعایشان رد نمی شود یکی «الوالد لولده» پدر برای فرزندش دعا کند همیشه برای بچه هایتان دعای خیر کنید خوشبختی آنها را از خدا بخواهید نیمه شب که بیدار می شوید نماز شب می خوانید برای همه بچه ها دعا کنید برای فرزندان خودتان، برای دختران خودتان دعا کنید دعای پدر در حق فرزند مستجاب می شود، گره از کارش باز می کند. «والمظلوم علی من ظلمه» آدمی که مظلوم واقع شده است مورد ظلم واقع شود دعایش را خدا قبول می کند. «والمعتمر حتی یرجع» عمره گذار و حاجی دعا کند تا زمانی که بر می گردد خدا دعایش را مستجاب می کند. «والصائم حتی یفطر» روزه دار هم تا زمان افطار دعا کند دعایش مستجاب می شود. این چهار نفر را پیغمبر(ص) می فرمایند خداوند دربهای آسمان را به روی اینها باز می کند دربهای دعا باز می شود تا به عرش خدا برود. این یکی از برکات حج و برکات عمره که دعای عمره گذار، دعای حج گذار قبول می شود.
پاداش و اجر عظیم حج
حج باید حتما با مال حلال باشد، حتما باید با مال پاک باشد اگر خمس به گردنش است باید پرداخت کند اگر حاجی بدهی دارد باید قبل از سفر برود حلالیت بطلبد و بدهی را پرداخت کند. بالاخره حج سیر و سلوک است حج این است که انسان از خودش می گذرد و خدایی می شود. حج سبقه الهی و رنگ الهی در زندگی است، با خداست، در میان خلق خداست مخصوصا آن لحظه ای که پا به عرفات می گذارند و برکات الهی شامل حالش است آخرین حدیث را عرض کنم خطبه را تمام کنم این حدیث هم یادگاری در این نمازجمعه در باب حج بماند. حضرت رسول اعظم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند «الحجة ثوابه الجنه» حج پاداش دارد پاداش حج بهشت است. در نهایت ظرفیت حج این است که می تواند حاجی را از هر جهت خوشبخت و سعادتمند و بهشتی کند. زندگی دنیایی را هم بهشتی کند.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»
دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان(عج)

در توصیه به تقوا نام و یاد حضرت صاحب الامر (عج) را همیشه در دل زنده نگه داریم. همیشه برای تعجیل در فرج امام زمان (عج)، دعا کنیم برای اینکه هر چه زودتر امر فرج و ظهور صورت پذیرد، از دنیا گرفتاری برطرف می شود، از مسلمانان گرفتاری برطرف می شود، از شیعیان گرفتاری برطرف می شود و دعا هم اثر دارد. فکر نکنید دعای من و شما بی اثر است. همین دعای سلامتی و فرج امام زمان(عج) که در نماز جمعه خوانده می شود اثر دارد و این دعایی است که خداوند این دعا را قبول کرده است و قبول می کند.
حکومت حضرت صاحب الزمان(عج) و ویژگی های آن
روایتی را از امام صادق(ع)خدمت شما عرض می کنم که فرمودند وقتیکه امام عصر (عج) ظهور می کنند «حکم بالعدل» به عدل حکم می کنند «وارتفع فی ایامه الجور» ظلم و ستم برداشته می شود و هیچکس نمی تواند به کس دیگری ظلم کند «و امنت به السبل» جاده ها به برکت امام زمان(عج) امنیت پیدا می کند امنیت تمام جاده ها و راهها را برقرار می شود «و اخرجت الارض برکاتها» زمین هم برکات خودش را خارج می کند هر چه برکت در داخل زمین است بیرون می آید «ورد کل حق الی اهله» امام زمان(ع) حق هرکسی را ادا می کند و در دولت مهدوی هیچکس مورد ظلم و ستم قرار نمی گیرد «و لم یبق اهل الدین حتی یظهر الاسلام» تمام ادیان باقی نمی مانند مگر اینکه اظهار اسلام می کنند. مسیحی اظهار اسلام می کند، یهودی اظهار اسلام می کند «و یعترفوا بالایمان» به ایمان اعتراف می کنند و به شیعه علی(ع) بودن اعتراف می کنند. «اما سمعت الله سبحانه یقول» امام صادق(ع) به راوی می فرماید قول خداوند تبارک و تعالی را نشنیدی «و له اسلم من فی الارض له اسلم من فی السموات و الارض طوعا و کرها» هر چه در آسمانها و زمین است تسلیم امام زمان(عج) می شود، تسلیم حق می شود، تمام اهل زمین تسلیم امر حضرت صاحب الزمان(عج) قرار می گیرند. پیروان ادیان مسلمان می شوند و به خدای یگانه ایمان می آورند. بنابراین همیشه سعی کنیم نام و یاد حضرت صاحب الامر(عج) را در دل خودمان زنده نگه داریم.
مسئولین و مردم مدیون جانبازان
نکته بعدی دیدار مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) را با جانبازان قطع نخاعی شاهد بودیم دیدار بسیار مهمی بود و آقا از جانبازان تجلیل کردند، به چه هدفی؟ هدف این بود که مسئولین خودشان را مدیون جانبازان بدانند و تجلیل کنند و همچنین مردم، زن و مرد، و همچنین کسانی که پیر شده اند و مخصوصا جوانها خود را مدیون بدانند و هر چه هست از برکت شهدا و جانبازان است. جانبازان بودند که سلامتی خود را دادند هستی خود را دادند، یک تعبیر بسیار عظیمی را مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) در همین دیدارشان کردند فرمودند وزنه ایثار جانبازان هفتاد درصد و قطع نخاعی به تعبیری سنگین تر از مساله شهادت است. شهید یکبار طعم شهادت را چشیده است ولی جانبازی که هفتاد درصد قطع نخاع هر روز مرگ را مشاهده می کند شهادت را هر روز می بیند. فرزندان و خانواده اش، پدر و مادرش چقدر سختی را باید تحمل کنند؟ خود جانباز چقدر سختی را باید تحمل کند؟ جانباز یک عمر هستی وآسایش را داده است، یک عمر سلامتی را داده است و به پای اسلام، به پای انقلاب گذاشته است.
احترام گذاشتن به جانبازان
بعضی اوقات می شود می بینم این جانبازانی که روی ویلچر نشسته اند کنار خیابان و جوان موتور سوار ما گاز می دهد و رد می شود و بی اعتنایی می کند خیلی قلبم درد می گیرد نه سلامی نه علیکی نه احترامی این جوان بوده است، هستی اش را به خاطر کشور ما داده است.
نعمتهایی که داریم از برکت وجود جانبازان و شهدا
اگر جانبازان نمی رفتند اگر بسیجی نمی رفت اگر شهدا حرکت نمی کردند کشور ما دست دشمن افتاده بود. دین ما از بین رفته بود، اعتقادات ما را از بین می بردند، شما الان ببینید عراق به چه روزی نشسته است؟ افغانستان به چه روزی نشسته است؟ آنچه که امروز نعمت آزادی، نعمت دین، نعمت نمازجمعه، نعمت قرآن و اسلام داریم همه از برکت جانبازان است. دختران ما پسران ما خودشان را مدیون جانبازان ببینند. ارزشهایی که این جانباز به پای آن جانباز شده ، اسیر شده و آزاده بوده است اینها را باید حفظ کنند. بی بند و باری و گناه و معصیت و بد حجابی در زمان طاغوت بود این همه جوانهای ما رفتند خون دادند، جان دادند و شهید شدند، برای اینکه گناه در جامعه نباشد بی بند و باری در جامعه نباشد پدران مادران خواهران بچه های خودشان جوانهای خودشان را نصیحت کنند آنها دوران ظلمت و تاریکی و ننگ طاغوت را حس نکردند لمس نکردند چه بسا بعضی از فرزندان شهدا بعضی از فرزندان جانبازان بعضی از فرزندان آزادگان هم قدر پدران خودشان را نمی دانند اینها ستارگان درخشان ایثار هستند در شهر کوهبنان یک جلسه ای داشتیم و عده ای از نوجوانها و جوانها حضور داشتند من سوال کردم فلان فوتبالیست آمریکائی برزیلی همه هورا می کشیدند، سوال کردم فلان سردار شهید، شهید قربان زاده یا شهید نوح مجیدی کسی نمی شناخت بچه های همان کوهبنان و همان زرند بودند کسی نمی شناخت ما کم کار کردیم. واقعیت را خدا می داند کم کار کردیم علتی که مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) از این جانبازان تجلیل کردند ضرورتش این است که جامعه و مردم از جانباز تجلیل کنند، تجلیل از جانباز و تشکر از جانباز ادامه آن راه است ادامه آن مسیر ادامه آن ارزشهاست، آنها را ما باید حفظ کنیم، خدمت صادقانه کنیم آقا فرمودند به جانباز خدمت صادقانه و با روی خوش کنید. چه خوب بود بنیاد شهید و امور جانبازان یک برنامه ای می گذاشت جانبازان را در نمازجمعه دعوت می کرد تا ما هم آشنا شویم به دیدارشان رفتیم، مردم هم بیشتر جانبازان را ببینند، جوانها هم بیشتر جانبازان را در نمازجمعه ببینند می توانیم بیشتر قدرشناسی کنیم و در یک جلسه رسمی از جانبازان عزیزمان در نماز جمعه قدردانی کنیم.
استکبار جهانی و بیداری اسلامی
یک جمله ای را از حضرت امام (ره) در باب خوی استکباری عرض کنم امام می فرمایند که در نهاد و سرشت آمریکا کینه و دشمنی با اسلام ناب محمدی است. اگر جنگ را هشت سال بر ما تحمیل کردند بخاطر اسلام بود. اینکه ما جمهوری اسلامی گفتیم بخاطر نظام ولایی اش بود در بحرین این همه جنایت می کنند بخاطر اینکه شیعیان دم از اسلام ناب می زدند اگر در یمن این همه جنایت می کنند بخاطر اینکه بیداری اسلامی است، بخاطر اینکه اسم قرآن است، اسم دین است، آمریکا دشمن است و به همه دشمنی دارد و کسانی که می خواهند به استقلال برسند آنها را منصرف می کند چون که می خواهد قدرت از آن خودش باشد.
در این هفته شهادت سرداران شهید اسلام فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز، جهان آرا را داریم. خدا رحمتشان کند در این هفته داریم که به شهادت رسیدند.
احترام به سالمندان و استفاده از تجربیات آنها
در همین هفته روز جهانی ناشنوایان و سالمندان را داریم. از بهزیستی باید تشکر و قدردانی کنیم خدمات بسیار خوبی را ارائه می کنند. سالمند مخصوصا کسی که پیرمرد می شود پیرزن می شود اینها سرمایه هستند سالمندان سرمایه بشری و جامعه ما هستند، جوانهای ما باید از تجربیات آنها استفاده کنند. در جهت سلامتی جسمی و روحی آنها کوشش کنند قران می فرماید «و لا تقل لهما اف» پدر و مادری که سالمند شدند حتی اف هم حق ندارید بگویید احترام آنها را باید نگه دارید.
از هر دست بدهی از همان دست میگیری
یک بنده خدایی بود بابایش پیرمرد شده بود و بهانه گیری می کرد به فرزندش گفت که پسرم این زیلو را بردار ببر توی زیر زمین بینداز و پیرمرد را ببر توی زیر زمین که کمتر بر سر ما غر بزند بعد پسر آمد و گفت بابا این دستور شما اجرا شد بیا و ببین جایش خوب است یا نه، وقتی آمد دید پیرمرد را پایین برده است ولی زیلو را نصف کرده است نصف زیلو را برای پیرمرد انداخته است گفت بابا چرا چنین کاری کردی زیلو را پاره کردی و انداختی؟ گفت این نصفش را برای تو انداختم تو هم یک زمانی پیرمرد می شوی و نیازمند می شوی که من هم همین کار را بر سر تو بیاورم. بالاخره از هر دست بدهی همان دست پس می گیری،به پدران خود، به مادران خود احترام کنید، بچه ها به پدربزرگشان مادربزرگشان خیلی احترام کنند. پدربزرگ و مادربزرگ خیلی نوه ها را دوست میدارند.
چهاشنبه سیزدهم مهر هجرت حضرت امام(ره) از عراق به پاریس است و حرکت شروع شد مثل چهارشنبه این هفته امام حرکت کردند و مبدا جهانی شد و اسلام از پاریس به سراسر جهان پخش شد.
نیروی انتظامی حافظ امنیت و آرامش
روز نیروی انتظامی را هم در روز چهارشنبه داریم نیروی انتظامی حافظ امنیت و آرامش است. مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) می فرمایند روز نیروی انتظامی روز توجه مردم به زحمات نیروی انتظامی و تشکر از آنها است. ما هم از نیروی انتظامی صمیمانه تشکر می کنیم. مخصوصا دیشب اخبار اعلام کرد که نیروی انتظامی شهرستان بافت چقدر مواد مخدر را گرفتند واقعا جای دست مریضا و تشکر دارد از سربازان جان بر کف نظام جمهوری اسلامی که حافظان امنیت هستند هم از طرف خود و هم از طرف همه نمازگزاران و شهروندان از نیروی انتظامی و از عملکردشان تشکر می کنیم.
نقش دامپزشکی در تامین سلامت مردم
روز دامپزشکی را همین هفته داریم. نقش دامپزشکی در تامین سلامت مردم و مبارزه با بیماریها یک نقش بسیار ممتازی است. گوشتی که ما مصرف می کنیم، مرغی که ما مصرف می کنیم صحت و سلامتش به عهده دامپزشکی است. سازمان دامپزشکی هدفش تامین غذای سالم و از آنطرف شرعی است یعنی کارشناسان آنها را می فرستند که ذبح شرعی هم صورت بگیرد و واقعا جای تشکر دارد.
سرشماری عمومی نفوس و مسکن
سرشماری عمومی نفوس و مسکن را داریم خیلی سفارش شده است مخصوصا در روستاها می دانید که تا بحال ده سالی یکبار سرشماری انجام می شد ولی الان پنج سالی یکبار است چه تاثیری این سرشماری دارد؟ تاثیرش این است که منابع مالی را می خواهند توزیع کنند خدمات دولتی را می خواهند به مردم بدهند در این روستا می بینند که چقدر نفوس در سرشماری داشته است؟ چقدر در این روستا بودند؟ زندگی می کنند، به همان مقدار هم دولت خدمات می دهد اگر روستاها از سکنه خالی شد بعد مثلا تابستان رفتند سرشماری نبودند، روز بعد از سرشماری همه آمدند خدماتی که دولت می خواهد بدهد می گوید اینها حضور نداشتند بنابراین سفارش من این است که شهروندان هم خوب و درست جواب بدهند و روستاها خالی از سکنه نشود اگر می خواهید دولت خدمات بدهد، اگر می خواهید از منابع مالی دولت روستاها بهره ببرند، حتما به این نکته توجه داشته باشند. روز سرشماری هر کس هر جا است به روستای خودش برگردد هر کس هر کجا است تهران هم است به روستای خودش بیاید تا آمار جمعیتشان حساب شده باشد. الان بعضی از روستاها که ما می رفتیم قبلا می گفتند سهمیه آرد به ما نمی دهند بعد از فرماندار گله می کردند که چرا سهمیه آرد به ما نمی دهید بعد هم از دهدار سوال می کردیم می گفت که در سرشماری نبوده است و آمار که اعلام شده است از نظر جمعیتی فرض کنید صد نفر در روستا بوده است ولی الان پانصد نفر است آرد همان سهیمه صد نفر را به ما می دهند سرشماری این را دارد .اولا که آمار صحیح می شود و حتما در روستاها حضور داشته باشند این پرسشنامه هم خوب تکمیل شود. اطلاعات هم محرمانه می ماند اینگونه نیست که اطلاعات بازگو شود.
بازگشت رئیس جمهور را از سفر نیویورک با هیات همراه داشتیم. هشت روز فرصت بسیار عالی برای بیان نظرات نظام جمهوری اسلامی بود.
اجلاس بیداری هم در تهران برگزار شد صحبتهای بسیار عالی و مهم مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) که آمریکا خشمگین شد از این صحبتهای راه گشای مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) و برهان الدین ربانی از این جلسه برگشت ایشان را به شهادت رساندند. طالبان گفتند ما کشتیم و شهید کردیم ولی در واقع مقصر اصلی آمریکا است انشاءالله خدا هر چه زودتر ریشه آمریکا را بخشکاند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.