سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

آُسیب شناسی مسائل خانوادگی:ازدواج عجولانه و عواقب آن(قسمت اول)

آُسیب شناسی مسائل خانوادگی:ازدواج عجولانه و عواقب آن(قسمت اول)
خطبه نمازجمعه به امامت حجة الاسلام و المسلمين حاج آقا ابراهيمي امام جمعه مورخ 90/11/7
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرحمن الرحيم
ازدواج عجولانه و عواقب آن
خطبه اول

در ايام خجسته ی ماه ربيع الاول هستيم، خطبه ی اول را به مسائل خانوادگي اختصاص مي دهيم خطبه امام سجاد (عليه السلام) ناتمام ماند اگر عمري باشد يك ايام ديگر را درك كنيم، ادامه ی خطبه امام سجاد(عليه السلام) و آثارش را در همان زمان مورد بحث قرار مي دهيم ولي چون ماه، ماه شادي اهل بيت است البته حزن و اندوه هم در ماه ربيع داريم ولي اصولا سبقت غم و اندوه در ماه محرم و صفر است روي اين جهت بحث ما هم به همین مناسبت عوض مي شود يكي ازمباحثي كه بنده فكر كردم مورد نياز جامعه ماست مسائل خانوادگي است. آسيبهاي خانوادگي، مشكلاتي كه براي زن و شوهر در زندگي پيدا مي شود، اين يكي از مباحث جدي ايام ما است كه ما مي توانيم آنرا مورد بحث قرار دهيم و تهديدها و آسيبهايش را شناسايي كنيم و در زندگي خودمان مراقبت و مواظبت كنيم.
از مسئول محترم ثبت احوال شهرستان آمار گرفتم، ازدواجهايي كه در طول اين ده ماه صورت گرفته است هزار و هشتاد و چهار مورد است از اول امسال تا الان كه پايان دیماه است صورت گرفته،آمار طلاق را نتوانستم دقیق خدمت شما بیاورم منتهي شش ماهه ی اول امسال، با شش ماهه پايان سال گذشته باز هم آمار دقيقي نيست. چون فرصتي نشد كه بنده با مسئولين محترم صحبت كنم چون آمار ثبت طلاق را ثبت احوال نداشت براي اينكه ما دفتر ثبت طلاق در شهرستان نداريم، اگر کسی خواست ثبت کند باید به سيرجان یا رابر و جاهاي ديگر بروند البته از دادگاه مي شود آماري را بدست آورد، بنده از رياست محترم دادگستري جناب آقاي زين الديني، آماري را گرفتم، سربسته صد و چهل مورد آمار طلاق صورت گرفته است، اين آماري است كه به بنده داده اند اما کسانی که به دادگاهها مراجعه كردند چندين برابر این آمار است. بعضي از پرونده ها به دادگاه نيامده است به پاسگاه آمده ختم شده است، يا چند نفر وساطت كردند مساله را حل و فصل كردند ولي همين آمار را شما توجه بفرمائيد، شش ماهه اول امسال آمار ازدواج هفتصد و چهل و سه مورد بوده است از اين هفتصد و چهل مورد آن صد و چهل مورد طلاق صورت گرفته است. نه تنهادر شهرستان ما آمار طلاق رو به گسترش است بلکه استان هم همينگونه است. در استان كرمان هم نسبت به گذشته آمار، رو به افزايش است، در كشور هم وقتي نگاه مي كنيم آمار طلاق رو به افزايش است نشان مي دهد كه خانواده ها نسبت به هم ناسازگار شده اند حالا موضوع بحثي كه بنده مي خواهم مطرح كنم عوامل از هم پاشيدگي خانواده ها است. چه عواملي باعث مي شود كه زندگي از هم پاشيده شود شما هم مي توانيد به بنده كمك كنيد. با پيامك، با نوشتن، تشخيص خودتان را از اينكه چه عاملي باعث مي شود كه زندگي ها از هم پاشيده مي شوند را به بنده اطلاع دهيد. بنده يك دوستي داشتم كه زندگي اش از هم پاشيده شده است و در آستانه طلاق مي باشد به او زنگ زدم و گفتم به نظر تو چه عاملي باعث شد كه زندگيت از هم پاشيده شد؟ او شش مورد را براي من ذكر كرد شما هم مي توانيد به من كمك كنيد تا بتوانيم يك آسيب شناسي در جامعه انجام دهیم، ببينيم چه عواملي دخيل است و چه دستهايي در كار است؟ چه پيش آمده است؟ كجاي كار ما لنگ هستيم؟ آن مهر و محبتي كه خداي تبارك و تعالي به بركت خطبه ی عقد انشاء مي كند دو نفر بيگانه را نسبت به هم اينگونه دوست و صميمي و عاشق هم قرار مي دهد از يك نقطه شروع مي كنند ولي کم کم فاصله ها آنها را از هم دور مي کند، يكي به سمت مشرق مي رود و يكي به سمت مغرب، زندگيش از هم پاشيده مي شود.
سرنوشت بچه های طلاق
زندگي هم كه از هم پاشيده شد چند بچه طلاق هم اين وسط است و سرنوشت اين فرزندان چه مي شود؟ اين پدر و مادر كه گذاشته اند و رفته اند سرنوشت اين بچه ها چه می شود و چه كسي بايد اين بچه ها را بزرگ كند؟ حالا بر فرض پدربزرگ و مادربزرگي بچه ها را بزرگ كردند سرنوشت اینها در جامعه و اجتماعي كه مي خواهند زندگي كنند، از نظر روحي و رواني آيا با اين بچه ها كسي حاضر است ازدواج كند، كسي حاضر است به اينها دختر بدهد، اين سرخوردگي ها را چگونه بايد جبران كرد.
تهدیدهایی که برای خانواده ها متصور است
اين مشكلاتي كه امروز دامن گير خانواده ها شده است تهديدهايي كه به خانواده ها آسيب مي رساند اين را بايد با هم بررسي كنيم و يك راهكاري و چاره ای براي آن پيدا كنيم، بگوييم كه خانواده ها مواظب باشند، اگر اين عوامل مثل موريانه به زندگيشان افتاد کم کم پايه هاي زندگيشان را مي خورند ظاهرش درست مي شود، ولي مي بيني زندگي از درون پوسيده شده است و يكدفعه فرو مي ريزد. باید مراقب باشند، اين عواملي كه مثل موريانه و خوره به جان روحشان در زندگي مي افتد، این عوامل را از زندگي خودشان دور كنند. اول مي شود پيشگيري كرد يا هنوز اولش است پدر و مادري و بستگان بيايند كمك كنند و اين عوامل را برطرف كنند نگذارند قصه به جاهای باریک کشیده نشود. بنابراين بحث ما اين شد آسيبهايي كه خانواده ها دچارش هستند يا دچارش مي شوند، يا شما هر چه مي خواهيد اسمش را بگذاريد، تهديدهايي كه براي خانواده متصور است، يا اسمش را عوامل از هم پاشيده شدن خانواده بگذاريد. به كمك شما برادران خوش فكر، خواهران مكرمه يك بحث زنده اي را كه مورد نياز جامعه ما است انشاءالله از اين به بعد بتوانيم مطرح كنيم.
همسر انسان به منزله ی گوهر گرانبها
يك روايت بسيار شيريني را خدمت شما عرض مي كنم تا ببينيم آیا به آن آسيبها مي رسيم روايتي بسيار شيرين و ارزشمند از امام صادق (عليه السلام) است، امام ششم مذهب ما مي فرمايد «من اتخذ امراةً فليكرمها» به اين حديث توجه فرماييد در قلب شما اين حديث انشاءالله از بركت نمازجمعه جاي بگيرد«من اتخد امراةً فليكرمها» كسي كه همسر انتخاب مي كند كسي كه زن مي گيرد فليكرمها او را بايد اكرام كنيد، او را بايد گرامي بداريد، بايد عزيز بشماريد، چگونه انسان براي يك جواهر ارزش قائل است، فرمودند هر كس همسر انتخاب مي كند همسرش را خوار نكند همسرش را گرامي بداريد «فانما امراةُ احدكم لُعبة» امام مي فرمايند كه همسر شما به منزله يك گوهر است يعني ارزشمند است. به تعبير قرآن مجيد نگاه كنيد و همسر را نشانه ی خدا ببينيد «و من آياته عن خلق لكم من انفسكم ازواجاً» قرآن مي فرمايد همسر را نشانه ی خدا در زندگي ببينيد. با ديدگاهي كه همسر را بعنوان كلفت در زندگي نگاه مي كنيد يا مرد را بصرف نان بيار خانه اش نگاه مي كند خيلي فرق مي كند. قرآن مي فرمايد نشانه ی خدا را در زندگي ببينيد اينجا مي فرمايد «فانما امراةُ احدكم لُعبه» همسر شما ارزشمند است به منزله گوهر است، بايد قدر گوهر را بدانيد «فمن اتخذها فلا يُضيِعُها» هر كس همسر انتخاب مي كند نبايد ضايعش كند. مشكلات از اينجا شروع مي شود كه قدر همسر را كسي نمي داند قدر نعمت را نمي داند و قدرشناسي كم مي شود.
جهاد زن، خوب شوهرداری کردن
يك روايت به آقايان عرض کردم از امام صادق (عليه السلام) اين روایت را هم به خانمها عرض كنيم. نبي مكرم اسلام حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) مي فرمايد «جهاد المرأةِ حسنُ التبعل» اسلام جهاد در راه خدا را، بسيجي و جانبازي در راه خدا را، مختص مردان قرار داد خانمها نزد پيغمبر خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) آمدند يا رسول الله اين امتياز بزرگ نصيب مردان شده است، در جبهه حضور پيدا مي كنند به افتخار شهادت و جانبازي نائل مي شوند، به بالاترين امتياز در پيشگاه خدا دست پيدا مي كنند اما ما محروم شده ايم، ما از جبهه رفتن محروم شده ايم به ثواب مجاهد في سبيل الله نمي توانيم دست پيدا كنيم، پیامبر اسلام(صلي الله عليه و آله و سلم) اين حديث را بيان كردند و فرمودند «جهاد المرأةِ حسنُ التبعل» جهاد يك زن خوب شوهرداري كردن است حسنُ التبعل خوب شوهرداري كند. خانمي مي خواهد به ثواب جانبازي و سربازي در راه خدا در پرونده اش بنويسند، خوب شوهرداري كند، خوب دلبري كند، خوب دل بدست آورد، خوب همسرداري کند و همسرداری هم راه و روش و آموزش دارد. بعضي از پدر و مادرها خيلي خوب به فرزندانشان ياد مي دهند بعضي ها هم خدا نكند همواره بدي به بچه هايشان ياد داده اند. اين بچه هر چه ياد گرفته است تخريب ياد گرفته است. خوب اين هم يك روايت از نبي مكرم اسلام بود.
مهمترین عوامل طلاق(قسمت اول)
از رياست محترم دادگاه خواستم كه مهمترين عوامل امروزه ی طلاق را براي من بنويسيد در پرونده هايي كه براي شما مي آورند مهمترين عوامل طلاق از ديدگاه شما كه يك كارشناس هستيد چيست؟ ايشان شش مورد را ياداشت كرده است كه من هم خدمت شما عرض مي كنم انشاءالله از جلسات آينده با آيات و روايات تلفيق مي كنيم كه يك بحث بسيار پخته و اثرگذار، انشاءالله باشد. شش مورد را ذكر كردند از اين شش مورد اولين مورد را ايشان مورد دوم نامگذاري كرده اند ولي بنظر بنده اين اولين مورد است.
ازدواج عجولانه و آثار بعد از آن
اولين مورد ازدواجهاي عجولانه، بدون مطالعه، بدون بررسي لازم، بدون شناخت طرفين از همديگر، بدون شناخت خانواده هاي دو طرف از یکديگر تعبير كرده اند، خانواده ها هيچ شناختي از همديگر پيدا نكرده اند، ازدواجها تحقيقي نبوده است، بررسي نشده است، تحقيق نكردند، پيش من هم زياد آمده اند، الان موارد متعددي داريم كه همسر گذاشته رفته است خانم آمده گله مي كند. مي گويم خانم مگر تحقيق نكردي مي گويد من فكر كردم آدم خوبي است وعده و وعيد به من داده است ولي گذاشته و رفته است. ازدواجهاي اينترنتي، ازدواجهاي موبايلي، ازدواجهاي خياباني، پسر و دختر در خيابان همديگر را با اصرار زياد مي خواهند پدر و مادر را به ازدواج وادار مي كنند، بعد هم زندگي هايشان ناموفق مي شود البته تعدادی از آنها هم موفق مي شوند و نمي خواهيم بگوييم هر كس در خيابان همديگر را پيدا كرد، لازمه اش اين است كه بايد زندگيش از هم پاشيده شود. نخير چنين حرفي نمي زنيم ولي بالاخره چون كه بدون شناخت و بدون بررسي بوده است بالاخره بعضي از مسائل بعداً برايشان آشكار مي شود، و بعدا زندگيشان آسيب مي بيند.زندگي خيلي مهم و ارزشمند است منتهي تخریب آن هم خيلي آسان است،اين بنا را شما بخواهيد بسازيد جانتان به لب مي رسد ولي بخواهيد خرابش كنيد به سرعت خراب مي شود، خراب كردن خيلي زود اتفاق مي افتد، خانواده ها و جوانها بايد مراقب و مواظب باشند، ازدواجهايشان واقعا با تحقيق باشد، با مشورت باشد، با خيرخواهي پدر و مادر باشد، قول و قرارها رسمي باشد، رسمي باشد يعني چه؟ يعني اينكه پدر و مادر بدانند و رسما به خواستگاري بروند. اگر پسري قول ازدواج داد، اگر راست مي گويد رسما به خواستگاري بيايد. الان نمونه هاي زيادي در ذهن من است به من مراجعه شده است. پسر به دختر قول داده است دختر هم روي قلب پاك خودش باور كرده است. مدتي هم با هم بودند الان پسره تلفنش را قطع كرده است و رفته است همين چند روز پيش يك خانمی از روستا به من زنگ زده است.می گفت یک آقای به من زنگ زده و گفته در ماه ربيع به خواستگاريت مي آيم الان ماه ربيع شده است تلفنش را قطع كرده و از او خبري نيست. آبروي من دارد مي رود حالا من چكار كنم؟ خوب همان روزي كه مي خواستيد با هم دوست شويد گفتي حاج آقا چكار كنم تا من تو را راهنمايي كنم، به مادرت گفتي، به پدرت گفتي، به دايي ات گفتي، به فاميلهايت گفتي، چنين كسي خواستگاري من آمده است؟ نگفتي، پسر تلفني قربان چشم و ابروي تو شد و گفت دوستت دارم، تو هم ناآگاهانه باور كردي گفتي حتما راست مي گويد كار را به جایي رساندي كه نبايد برسد بعدش هم پسر گذاشت و رفت.
ارتباطهای قبل از ازدواج و شکست بعد از آن
نوعا جوانهايي كه قبل از ازدواج با هم ارتباط برقرار مي كنند اينها زندگي هايشان بعدا با شكست مواجه مي شود براي اينكه پسر بعد از يك مدتي مي گويد اين دختر قبل از اينكه با من محرم شود يك مدتي با من ارتباط داشت از كجا معلوم با جوانهاي ديگر ارتباط نداشته باشد. حالا واقعا نمي شود بگويي دختر حتما ارتباط داشته است نمي شود قسم حضرت عباس(علیه السلام) را بخوري ممكن است، واقعا اين دختر هم پاك باشد، واقعا هم به قصد ازدواج بله را گفته است ولي شيطان كه نمي گذارد، مثل وسواس به جان اين پسر مي افتد مي گويد حالا كه با من رفيق بوده است حتما با كس ديگري هم رفيق بوده است، بعد به اين دختر بي اعتماد مي شود بيرون مي خواهد برود كجا مي خواهي بروي؟ خانه فاميل نمي گذارد برود، مرتب سختگيري مي كند آخر هم اين زندگي دوام ندارد.
خواستگاری رسمی و آگاهانه و با تدبیر
دختران عزيز، فرزندان عزيزم خيلي بايد مراقب باشند اگر كسي خواستار آنها شد و آنها را خواست به هيچ وجه دختر نبايد جواب بله بدهد. بگويد اگر خواستار من هستي، رسمي از طريق والدينت به خواستگاري من بيا، همين يك كلمه جوابش دهد. اگر رسمي آمد، مي آيند صحبت مي كنند و سالهاي سال در خانواده هاي ما مرسوم بوده است با همين رسم و رسومات بزرگ شديم. اين آسيبي در زندگي ايجاد نمي كند. مي آيند همديگر را مي بينند، اگر پسنديدند دنبال كار ازدواج مي روند، اگر نپسنديد اشكالي هم پيدا نمي شود. خواستگاري رسما در خانواده دختر بيايد اگر ده تا خواستگار هم بيايد دخترهایم آسیبی نمي بيند، هيچ آسيبي متوجه اين خانواده نمي شود، حيا دختر حفظ مي شود، آبروي دختر حفظ مي شود، آبروي خانواده حفظ مي شود. بالاخره دختر خواستگار دارد مي آيند و مي روند. اما اگر مخفیانه شد اگر قول و قرار گذاشت در خيابان با هم راه رفتند، با هم بستني خوردند، با هم پارك رفتند، با هم مسافرت رفتند، يك ماه، دو ماه، شش ماه با هم بودند، تنها كسي كه نمي فهمد پدر و مادر است همه مي فهمند جز پدر و مادر، خوب اين زندگي اين ازدواج آسيب پذير مي شود. بنابراين يكي از آسيبها طبق اين گفته ی برادر عزيزمان يكي از آسيبها همين آسيبي است كه بدون تحقيق كافي ازدواج صورت بگيرد. اگر ازدواج با همان رسم و رسومي كه ما داريم صورت بگيرد اين ازدواج آسيبش خيلي كمتر مي شود.
خطبه دوم
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوی الله»
انجام دستورات الهی لازمه ی تقوا

در آغاز خطبه ی دوم خود و همه ی شما برادران و خواهران مكرمه را به تقواي الهي و انجام دستورات خدا دعوت مي كنم. اگر در زندگيمان ملتزم باشيم كه دستور خداي متعال را در زندگيمان انجام دهيم، اگر زن و شوهر خود را موظف بدانند دستورات خداي متعال را در زندگيشان انجام دهند مهمترين عامل ضد از هم پاشيدگي خانواده است. اگر معتقد به دستورات خدا باشيم زندگي خوب مي شود.
لیلة المبیت و جانفشانی حضرت علی(علیه السلام)
مناسبتها و مطالبي كه در خطبه ی دوم است به اختصار خدمت شما عرض مي كنم فرا رسیدن ماه ربيع را خدمت شما تبريك عرض مي كنيم ماه ربيع الاول شادي هاي فراواني دارد اندوه و مصائبي هم در اين ماه است، شب اول ماه ربيع شب ليله المبيت است. شبي است كه آقا اميرالمومنين علي (عليه السلام) جانش را به پيغمبر بخشيد و بجاي پيغمبر خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) در بستر خوابيد، انشاءالله خدا قسمت كند در مكه مكرمه همراه هم باشيم،منزل حضرت خديجه (سلام الله عليها) را نشان شما بدهم خانه ی حضرت خديجه(سلام الله علیها) نزديك باب مروه است. از مروه كه بيرون مي آيي حدوداً ده، پانزده متر به سمت صفا حركت كنيد اين محدوده ؛محدوده ی خانه حضرت خديجه(سلام الله علیها) بوده است كه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در همين خانه بدنيا آمدند پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) در همين خانه خوابيدند و حضرت علي (عليه السلام) هم در همين خانه خوابيدند و جانشان را براي حفظ پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) در معرض خطر قرار دادند. و تا سه روز پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) در غار ثور بودند. روز چهارم حركت كردند و بعد از نه روز به شهر مدينه رسیدند با پاي پياده،
بی حرمتی و حمله به خانه ی امیرالمومنین علی(علیه السلام)
یکی دیگر از مواردی که در این ماه هست حادثه ی غمبار هجوم و حمله به خانه ی اميرالمومنين علی(عليه السلام) بوده است، مي دانيد كه بيست و هشتم صفر پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) رحلت كردند، شب اول ماه ربيع به خانه ی اميرالمومنين علی(علیه السلام) ريختند و اميرالمومنين علی(علیه السلام) فرمودند پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به من فرمودند سه روز از خانه بيرون نیا و ملتزم به جمع آوري قرآن باش،
شرکت نکردن جمع کثیری از مسلمانان در تشییع جنازه ی پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)
پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) كه از دنيا رفت اكثريت مردم بر پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) نماز نخواندند در تشييع جنازه هم حضور نداشتند مگر كجا رفته بودند؟ آنها در سقيفه جمع شده بودند انشاءالله به مدينه برويد جاي سقيفه هم، الان پاركي ساخته شده است و نزديك مسجدالنبي(صلي الله عليه و آله و سلم) است در آنجا جمع شده بودند من يك حرف از عايشه براي شما بخوانم ببينيد چه خبر بوده است؟ عايشه اينطور مي گويد بخدا قسم ما از دفن پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) با خبر نشديم تا اينكه صداي بيل و كلنگ را در شب چهارشنبه از حجره آن حضرت شنيديم يعني بعد از دفن متوجه شدند، عايشه همسر پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) نمي داند پيغمبر را دفن كردند خوب چه اتفاقي افتاده بود؟ اينها كجا بودند، همه در سقيفه جمع شده بودند كه براي خودشان اميري انتخاب كنند، يعني بدن مبارك پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) را روي زمين گذاشتند و دفن نكردند، در غسل و کفن و دفن پیامبر(صلی الله علیه وآله) حضور نداشتند و نماز نخواندند، شيخ مفيد اين جمله را مي فرمايد اكثر مردم در دفن پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) حاضر نشدند. به نظر شما يك بزرگي كه از دنيا مي رود مردم اول بايد چكار كنند، اول مردم بايد در تشييع جنازه او شركت كنند، در غسل او، در نماز او شركت كنند. اين بالاترين بي حرمتي از طرف مسلمانان بود. اول شخص دنياي اسلام خاتم همه ی پيغمبران از دنيا رفته است. شيخ مفيد بي جهت نمي نويسد، اكثر مردم در دفن حاضر نشدند بر آن حضرت نماز نخواندند، براي چه؟ بين انصار و مهاجرين در امر خلافت مشاجره بود، پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) را زمين گذاشتند اعمش مي گويد، پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) از دنيا رفت، و مردم هم و غمي نداشتند جز آنكه بگويند امير از ماست طايفه ديگر بگويند امير از ماست.
اتفاقات تلخ روزهای ابتدایی ماه ربیع
اين مناسبتها در اوائل روزهاي ماه ربيع و چنين اتفاقات تلخي افتاده است هجوم به خانه اميرالمومنين علی(علیه السلام)، سه بار به خانه ی اميرالمومنين علی(علیه السلام) هجوم كردند و آخرین مرتبه بود كه آنها، پهلوي حضرت زهرا(سلام الله علیها) را شكستند و به حضرت زهرا (سلام الله عليها) آسيب رساندند و طناب به گردن اميرالمومنين علی(علیه السلام) انداختند و مولا را آزار و اذیت كردند. اين را از اين جهت گفتم كه در ماه ربيع فقط شادي نيست، غم و غصه هم در اين ماه داريم ولي چون غم و غصه اكثرا در ماه محرم و صفر بوده است اين ماه ديگر ماه شادي تعبير شده است.
شهادت امام حسن عسگری(علیه السلام) و آغاز امامت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)
خوب شهادت امام حسن عسكري(علیه السلام) را در هشتم اين ماه داریم، در سن بيست و هشت سالگي امام حسن عسكري(علیه السلام) به شهادت رسيدند، نهم ماه ربيع آغاز امامت حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) است.
آغاز امامت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) روز عیدالله اکبر و روز غدیرثانی
روز عيد شيعه و روز شادي اهل بيت است. انبياء و ملائكه شاد هستند، روز سرور شيعه است، پيغمبر(صلی الله علیه وآله) اين روز را عيد قرار دادند امر كردند، كه مردم اين روز را عيد قرار دهند اعمال اين روز را بجاي آورند، شكر خدا را در اين ماه بجاي آورند، اسمهاي زيادي هم دارد عيد الله اكبر، غدير ثاني، عيد فطر دوم ، روز فرج شيعه، عيد اهل بيت، روز قبولي اعمال، روز دوستي مومنين،
نهم ربیع و قتل خلیفه دوم و محقق شدن نفرین حضرت زهرا(سلام الله علیها)
روز نهم ربيع قتل عمر هم اتفاق افتاده است قتل عمر هم اتفاق افتاده است به نقل شيعه نهم ماه ربيع و به نقل اهل سنت، بيست و ششم ذيحجه بوده است نهم ماه ربيع ابو لؤلؤ آمد و چند ضربه كاري به عمر زد حضرت زهرا(سلام الله علیها) نفرين كرده بود که خدا شكمت را پاره كند، بخاطر چه؟ بخاطر اينكه سند فدك را ابوبكر نوشت و به حضرت زهرا(سلام الله علیها) داد. حضرت زهرا(سلام الله علیها) كه بيرون آمدند عمر ديد و گفت اين چيست؟ حضرت فرمودند اين سند فدك است، سند را از حضرت گرفت آب دهان بر اين سند انداخت و خطها را پاك كرد و آنرا پاره كرد. بعد يك سيلي محكم بصورت حضرت زهرا(سلام الله علیها) زد كه امام حسن(علیه السلام) مي فرمايد بقدري اين ضربه ی سيلي محکم بود كه مادرم راه خانه را گم كرد. بعد حضرت نفرين كرد كه خدا شكمت را پاره كند ابو لؤلؤ وقتيكه چند ضربه را بر عمر زد او را بخانه برد و عده اي گفتند به عمر شير بدهيد ديدند از جاهائيكه زخم وارد شده این شیر خارج شد عمر را دلداري مي دادند.
عمل نکردن به وصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و عمل کردن به وصیت خلیفه دوم
لحظات آخر عمرش دستور داد براي خلافت، شورا تشكيل شود، بنده راجع به خلافت اين مطلب را عرض كنم. پيغمبر(صلی الله علیه وآله) فرمودند قلم و كاغذ بياوريد من يك وصيتي براي شما بنويسم که بعد از من گمراه نشويد. بخاري اين را نقل كرده است يك نفر گفت اين مرد دارد هزيان مي گويد بخاري يكي از علماي بزرگ اهل سنت است بعضي ها نوشتند و تصريح كردند آن مردي كه گفت پيغمبر(صلی الله علیه وآله) نعوذ بالله هزيان مي گويد، عمر بوده است بالاخره دعوا راه انداختند نگذاشتند پيغمبر(صلی الله علیه وآله) وصيتشان را بنويسند ابوبكر مي خواست از دنيا برود گفت قلم و كاغذي بياوريد من خليفه بعد از خود را برای شما بنويسم شروع به نوشتن كرد، گفت بنويس بسم الله الرحمن الرحيم عثمان بسم الله الرحمن الرحيم را که نوشت از هوش رفت وقتي بهوش آمد گفت چكار كردي؟ گفت من نوشتم بسم الله الرحمن الرحيم بعد از ابوبكر عمر خليفه است گفت خوب است حالا چطور شده است كه وصيت پيغمبر(صلی الله علیه وآله) نافذ نيست. پيغمبر(صلی الله علیه وآله) هنگام مرگ اگر وصيتي بخواهد كند نبايد كند ولي ابوبكر وصيت كرد و وصيتش نافذ شد و عمر خليفه شد شما اينرا ببينيد تاريخ اهل سنت چيزي نيست كه شيعه بخواهد نقل كند چيز واقعي است و اتفاق افتاده است.
به خلافت رسیدن عثمان و ماجرای عجیب آن
عمر مي خواهد از دنيا برود شش نفر را تعيين كرده است من اسامي شش نفر را براي شما بخوانم. بخشي از تاريخ اسلام است اول علي(علیه السلام)، دوم عثمان، سوم طلحه، چهارم زبير، پنجم سعد، ابن ابي وقاص، ششم عبدالرحمن،اين شش نفر را تعيين كرد. يك گروه پنجاه نفري مسلح رابه سرپرستي ابوطلحه انصاري بر اينها گمارد. که رئيس شرطه ها بود گفت سه روز بايد در خانه عايشه باشند تا سه روز به آنها مهلت بده، اگر پنج نفر، چهار نفر به يك نفر موافقت كردند آن كسي كه مخالفت كرده است گردنش را بزنيد، اگر سه به سه شد و سه نفر يكي دیگر را گفتند و سه نفر هم گفتند يكي آن جمع سه نفري اگر گفتند عبدالرحمن عوف، او ارجح است. اگر سه نفر شدند آن سه نفري حرفشان ارحج و قابل قبول است كه عبدالرحمن عوف در آن گروه باشد، هر جا عبدالرحمن ابن عوف بود قبول، بقيه اگر مخالفت كردند بايد گردنشان را بزنيد اگر بعد از سه روز اينها نتوانستند تصميم گيري كنند گردن هر شش نفر را بزنيد. اين برنامه اي است كه عمر هنگام مرگش وصيت كرد. اينها سه نفر شدند يعني دو نفر دو نفر شدند و زبير آمد و با حضرت علي(علیه السلام) قوم و خويش بود حضرت علي(علیه السلام) پسر دايي اش بود زبير گفت من حقم را به علي(علیه السلام) مي دهم، طلحه گفت من حقم را به عثمان مي دهم سعد ابن ابي وقاص گفت من حقم را به عبدالرحمن عوف مي دهم، طبق فتواي عمر حق با چه كسي است؟ با عبدالرحمن ؛ عبدالرحمن به مسجد آمد و رو به حضرت علي(علیه السلام) كرد گفت يا علي(علیه السلام) من با با سه شرط، با تو بيعت كنم يك بر طبق كتاب خدا، دوم سنت پيغمبر و سوم روش و سنت عمر و ابوبكر رفتار كني، اميرالمومنين علی(علیه السلام) فرمودند من بر كتاب خدا قرآن و بر روش و سنت پيغمبر(صلی الله علیه وآله) و اجتهاد كه من عالم دين هستم خدا هزار دربهای علم را به من داده است، شما چيزهايي را كه نمي دانيد بايد از من بپرسيد من به علم خودم عمل مي كنم. عبدالرحمن گفت که، به عثمان رو كرد اي عثمان بر طبق قرآن، سنت پيغمبر(صلی الله علیه وآله) و روش عمر و ابوبكر، گفت قبول، اين شد كه خلافت اينگونه به عثمان رسيد. چه تغييراتي در اسلام ايجاد كردند.
نقش اساسی خلیفه دوم در بسیاری از جریانات
عمر همان كسي است كه آمده است و دست بيعت با علي(علیه السلام) داده است، اولين كسي است كه نسبت هزيان را هم به پيغمبر(صلی الله علیه وآله) داده است خانه اميرالمومنين علی(علیه السلام) را چه كسي دستور داد آتش بزنند، محسن را چه كسي به شهادت رساند؟ به قنفذ چه كسي گفت كه به دختر پيغمبر(صلی الله علیه وآله) تازيانه بزند؟ در غصب فدك چه كسي نقش اساسي داشت؟ اولين كسي که گفت دست بسته نماز بخوانيد، چه كسي بود؟ اينها همه كارهايي است كه عمر انجام داده است. خلافت را به شورا واگذار كرده است. ذي القربي سهم و حق اهل بيت بود، فدك ذي القربي و حق اميرالمومنين علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود آمدند غصب كردند و جلويش را گرفتند.
برخی از بدعتها و فتوای خلیفه دوم
اولين كسي كه گفت از كوزه نصاري وضوگرفتن اشكال ندارد خوب مسيحي ها نجس هستند، فتوا داد از ظرف و كوزه شان وضو بگيريد اشكال ندارد، خودش هم وضو گرفت. اولين كسي كه متعه ی حج و متعه ی نساء را برداشت يعني طواف نساء را برداشت، نافله ها را گفت كه در ماه رمضان به جماعت بخوانيد. نافله مستحب است و نماز مستحب را نمي شود به جماعت خواند. الان هم شما ببينيد اهل سنت نافله را به جماعت مي خوانند. وقتي هم از دنيا رفت مالش را بین چهار تا زن تقسيم كردند يك هشتم مالش هشتاد و سه هزار دينار شد، و این مقدار برابر با هشتاد و سه هزار مثقال طلا شد. هر ديناري يك مثقال طلا است. روز نهم ماه ربيع قتل خليفه دوم است.
انقلاب اسلامی ایران، انقلابی برای همه ی جهانیان
دوازدهم بهمن آغاز دهه مبارك فجر انقلاب اسلامي است، راجع به انقلاب، بنده دو سه جمله از حضرت امام(ره) خدمت شما عرض كنم امام بزرگوار ما مي فرمايد: من اين جشن بزرگ و في الحقيقه اين عيد اسلامي بزرگ را بر همه ملتهاي اسلامي بلكه محرومان تمام دنيا تبريك عرض مي كنم. تبريك براي اين است كه اين انقلاب، تنها انقلاب ايران نيست. در ادامه مي فرمايد: فرق انقلاب اسلامي با انقلابهاي ديگر در اين است كه در ايران يك انقلابي در دل مردم صورت گرفت، در باطن مردم صورت گرفت، يعني همه ی اقشار گفتند اسلام، همه ی مردم گفتند ما اسلام را مي خواهيم. اين باعث انقلاب شد. در رابطه با اهميت اين تحفه الهي مي فرمايند: شك نبايد كرد كه انقلاب اسلامي ايران از همه انقلابها جداست هم در پيدايش و هم در كيفيت مبارزه و هم در انگيزه، ترديد نيست كه اين تحفه ی الهي، هديه اي غيبي بر اين ملت مظلوم غارت زده است.
خواسته ی مردم عمل کردن به اسلام
خواست مردم چه بود؟ اسلام بود الان هم خواست مردم عمل به اسلام است، انقلاب در واقع نجات اسلام بوده است. مردم، اسلام را در دوره ی معاصر نجات دادند. دشمن زخم خورده، سالها تلاش مي كند كه با اين انقلاب مبارزه كند، شكست خورده است ولي نااميد نشده است.
دو موضوع مهم برای دشمنان اسلام و ایران
تمام تلاش دشمن روي دو موضوع متمركز شده است،الان كه ما در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامي هستيم تحريم هاي گسترده مخصوصا بحث انتخابات كه خودش خون تازه اي در انقلاب اسلامي و در نظام اسلامي ما مي دمد دشمن مي تواند از همين تهديد عليه ما استفاده كند.برنامه دشمن در اين ايام دو چيز است يك مردم را خسته كند و تحريم ها را زياد كند تا مردم خسته بشوند و از پاي در بيايند. دوم اراده مسئولين سست شود. اين بزرگترين تهديد دشمن است.
جهاد اقتصادی در سایه ی تحریمهای دشمنان و الگو گرفتن از پیامبر(صلی الله علیه وآله) و حضرت علی(علیه السلام)
مقام معظم رهبري(دام ظله العالی) در ابتدای سال فرمودند سال جهاد اقتصادي، مي دانستند كه امسال دشمن تحريم هاي سختي عليه ما دارد، مي دانستند دشمن مي خواهد مردم را دلسرد كند، اراده ی مسئولين را سست كند. فرمودند سال جهاد اقتصادي است، عده اي مي گفتند كه ما در محاصره اقتصادي هستيم مثل شعب ابيطالب در اين سه سال يعني هيچ چيز نداريم. شعب ابيطالب آنقدر بر پيغمبر(صلی الله علیه وآله) سخت بود يك نفر پوست شتري را پيدا كرد اين پوست شتر خشك شده را آنقدر كوبيد و بعد آردش كرد و ذره ذره با قاشق خورد تا نمير اما آقا فرمودند ما در بدريم، در خيبريم يعني بازوي قلعه گشاي علي(علیه السلام) داريم كه يهود را بر زمين مي زند، شمشير علي(علیه السلام) را داريم كه دشمن را سرنگون مي كند.
جنبشهای مردمی، قیامهای ملتهای مختلف و سرنگون شدن طاغوتهای زمان
برادران و خواهران در حال حاضر در بهترين موقعيت هستيم، چرا در بهترين موقعيت هستيم؟ براي اينكه دشمن تا بحال هر كار كرده است تا انقلاب اسلامي را از پاي درآورد نتوانسته است. شما مي دانيد نظام سر پا و محكم است و قدرتمند است بيداري اسلامي را در اطراف نگاه كنيد هر روز يك شاهي در حال سرنگون شدن است به خواست خدا، در همين ماه بهمن بن علي فرار كرد طاغوتها را شما داريد مي بينيد، بيداري اسلامي در دنيا و سقوط ديكتاتورها يكي پس از ديگري صهيونيستها روز به روز بيشتر در محاصره قرار مي گيرند. حلقه محاصره نسبت به استكبار جهاني روز به روز تنگتر مي شود بيداري انساني در غرب، جنبش وال استريت، بيخ گوش كاخ سياه مردم دارند بر عليه سياست هاي شيطاني سران كاخ سياه راهپيمايي مي كنند.
قدرت ایران و ترس و وحشت استکبار جهانی
اين است كه آقا مي فرمايند، ما الان در شرايط بدريم، ما در شرايط خيبريم، منتهي دشمن مي خواهد بترساند، كار دشمن ايجاد خوف و ايجاد ترس است، ولي ملت آبديده شده يك زماني مي گفتند ما ته سيلوهايمان را هم جارو كرديم يعني زمان جنگ بجايي رسيد كه ما ته سيلوها را هم جارو كرديم الحمدلله نظام اسلامي سر پا است و آسيب نديده است.
انتخابات و حضور آگاهانه و حضور چشمگیر در برابر تبلیغات دشمنان
امروز الحمدلله ما خيلي قدرتمند هستيم امروز خود استكبار جهاني مي گويد در عراق يك جواني است حكم مي راند و او قاسم سليماني است يعني خود استكبار جهاني به دريوزگي و ضعف افتاده است ولي مي خواهند بترسانند و نزديك انتخابات مي بينيد دشمن هجمه بيشتري ایجاد مي كند توهين به مقام معظم رهبري و به ولايت فقيه مي كند چون ركن اساسي و آن آتشفشان دست آقا است و به شوراي نگهبان بيشتر حمله مي كنند، چون هر كسي نزدیک انتخابات مي خواهد طبيعتاً از يك نامزد حمايت كند سعي مي كنند همين رقابت را به خصومت تبديل كنند، ما بايد سعي كنيم رقابت باشد، سالم هم باشد، هيچ اشكالي هم ندارد، شما دوست داريد از هر كسي حمايت كنيد، منتهي تحقيق كنيد، بررسي كنيد، حضور آگاهانه داشته باشيد، نه حضور تنها، حضور آگاهانه، و حضور چشمگير داشته باشید. وقتي ما خصومت نداشته باشيم خصومت چيست؟ خصومت اين است يك كانديدا بخواهد از خودش تعريف كند ديگري را زمين بزند فكر مي كند اگر او را پايين بياورد او بالا مي آيد اين كار غلطي است. تو از خودت تعريف كن چكار داري به ديگري از خودت تعريف كن از عرضه ی خودت تعريف كن، از كارهاي خودت تعريف كن اين خصومت نيست، ولي اگر تو از خودت تعريف كردي بخواهي ديگري را پايين بياوري و خودت را بالا ببري خوب طرف مقابل هم همينكار را مي كند بعد بين مردم اختلاف و درگيري مي شود. الحمدلله مردم الان خيلي هوشيار شدند بيدار شدند البته بيدار و هوشيار بودند و ديگر گول اين مسائل را نمي خورند راه را هم تشخيص مي دهند که چكار كنند مسير هم الحمدلله هموار است، جو شهرستان هم آرام است تشخيص هم با خود ما است هر طور صلاح دانستيد.
والسلام علیکم و رحمة الله
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.