سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

ملت ایران، ملت آزادی خواه و حق طلب

خطبه های نماز جمعه به امامت امام جمعه بافت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا ابراهيمي مورخ 90/12/12
ملت ایران، ملت آزادی خواه و حق طلب
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرحمن الرحيم
وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها)
خطبه اول

روحیه حق طلبی ملت ایران و ایستادگی در مقابل دشمنان اسلام
با توجه به اينكه فردا روز وفات و شهادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله عليها) مي باشد خطبه اول را به اين بانوي بزرگوار اختصاص مي دهم مقداري از فضائل حضرت معصومه (سلام الله عليها) را در جمع شما شيعيان، علاقمندان و ارادتمندان اين بزرگوار عرض مي كنم منتهي به عنوان مقدمه ملت ايران و ايرانيان در زمان پيغمبر(صلی الله علیه وآله) يا قبل از زمان پيغمبر روحيه آزادگي و آزادي طلبي داشتند و از رفتن زير بار ظلم و ستم نفرت داشتند، ايرانيان روحيه حق طلبي داشتند و دارند. حق را هر كجا ديده اند طرفداري كرده و پذيرفته اند. اين خصلت ذاتي ملت ايران است به خاطر همين روحيه آزادي و حق طلبي كه داشتند اسلام وقرآن را پذيرفتند، با اختيار هم پذيرفتند، سمبه پر زوري نبود كه ايرانيان را تسليم و یا مجبور كند نه، آن خصلت ذاتي آزادطلبي و آزادگي و سلحشوري و حق طلبي را ديدند همه اينهايي كه دنبالش هستند در اسلام وجود دارد و همه را در رخ اسلام ديدند. آن هم اسلام واقعي و اسلام علوي، هر چه كه از مكتب اسلام مي خواستند در رخ علي(علیه السلام) ديدند، در مكتب اهل بيت ديدند، در مكتب اهل بيت عدالت را ديدند، در مكتب اهل بيت فرق بين عرب و عجم نگذاشتند، ديدند خلفا كه فرق مي گذاشتند روحيه ناسيوناليسمي داشتند عرب را بر عجم ترجيح مي دادند صرف اينكه عرب است برتري دارد نه اينكه اين مثلا جهاد در راه خدا دارد حافظ قرآن است، اين خصلتها نبود مي گفتند هر كس عرب است شهروند يك است و او برتري دارد به او بايد امتياز بدهیم و از بيت المال به او بايد امتياز دهيم. عربها را در مقدمة الجيش يعني جلوي لشكر نمي فرستادند عجم ها و موالي را مي فرستادند خود را در قلب لشكر جا مي دادند كه كمتر آسيب ببينند قاضي القضات را از بين ايراني ها انتخاب نمي كردند از عربها انتخاب مي كردند در تقسيم بيت المال عرب را بر عجم ترجيح مي دادند.از ايرانيها زن مي گرفتند ولي عرب، زن به ايراني نمي داد. اين تبعيضي بود كه عرب داشت اما مكتب امیرالمومنین علی(علیه السلام) مكتب قرآن بود معيار تقوا بود همه فرزندان آدم بودند همه مثل دندانها يك شانه بودند فضيلت و برتري به تقوا و پاكدامني معيار جهاد در راه خدا بود، اين روحيه حق طلبي كه ايرانيها داشتند وقتي كه اسلام عرضه شد اسلام را پذيرفتند با لشكر اسلام نجنگيدند البته جنگهايي صورت گرفت منتهي آنها مترفين بودند خوشگذرانها بودند آن كسانيكه در مقابل انبياء قد علم مي كردند و آنها ايستادگي مي كردند آن حاكمان ثروتمند آن اشراف زادگان كه پايه هاي حكومت را با آمدن اسلام لرزان مي ديدند آنها با اسلام مقابله مي كردند آنها در جلوي اسلام ايستادگي مي كردند ولي توده مردم ايران، اسلام را با كمال ميل پذيرفتند روايتي از امام صادق (عليه السلام) است مي فرمايند مردم مكه به زور اسلام آوردند مشركين قريش اسلام نمي آورد پيغمبر بر آنها مسلط شد آنها به زور شمشير ايمان آوردند و از ترس ايمان آوردند بعضي ها هم ايمان روي آن خواسته اي كه در آينده به حوائجشان دست پيدا كنند عده اي ايمان آوردند اكثراً به زور ايمان آوردند به زور سر نيزه و شمشير لشكر اسلام مردم مكه اينگونه ايمان آوردند مردم ايران اسلام را پذيرفتند از زماني هم كه اسلام را پذيرفتند در جهت شكوفايي اسلام قدم برداشتند آنچه كه داشتند در طبق اسلام گذاشتند روي اين جهت بود كه علويها و سادات به ايران مي آمدند جاهاي ديگر كمتر ميرفتند اهل بيت به ايران اسلامي تشريف آوردند و منشأ خير و بركت شدند با آمدنشان تشيع جان گرفت اسلام ناب را در همه جا تبليغ كردند جانفشاني كردند البته در معرض تهديد بودند چون حاكميتي كه در ايران بود آن حاكميت با اهل بيت مبارزه مي كرد در بعضي از برهه ها مخالفت مي كرد يا اينكه ايران زير سلطه دولت عباسي بود حاكماني كه بر ايران و بر شهرهاي ايران گمارده بودند اينها تابع دولت عباسي بودند و هر كدام از ذريه حضرت زهرا(سلام الله عليها) را پيدا مي كردند به شهادت مي رساندند اين خصلت ايراني ها است. از آينده درخشان مردم ایران قرآن هم خبر داده است روايات هم خبر دادند. چون امروز روز انتخابات است و سرنوشت ملت ايران بدست خودش دارد تعيين مي شود روزي است كه مردم بناي نظام جمهوري و اسلام ناب را مستحكم مي كنند چند تا از اين آيات و روايات را مطرح مي كنم لذت ببريد از اينكه خداي متعال توفيق اسلام ناب را به همه ما مرحمت كرده است و امروزه ما مي توانيم براي پيشرفت اسلام براي پيشرفت دين خدا قدم برداريم.
منظور از قوم آخرین یعنی ملت ایران
يكي از آيات زيبايي كه فرشته وحي بر قلب نازنين پيامبر خاتم حضرت محمد( صلي الله عليه و آله و سلم) نازل كرده است اين آيه است «إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ وَيَأْتِ بِآخَرِينَ وَكَانَ اللّهُ عَلَى ذَلِكَ قَدِيرًا » خدا مردم عرب زبان را تهديد مي كند اگر دست از اسلام برداريد و با پيغمبر مخالفت كنيد خداي تبارك و تعالي مي تواند اسلام را از شما بگيرد« إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ» اي مردم اگر خدا بخواهد شما را مي برد « وَيَأْتِ بِآخَرِينَ » آخرين و ديگراني را جايگزين شما مي كند « وَكَانَ اللّهُ عَلَى ذَلِكَ قَدِيرًا» و خداي بلند مرتبه اقوام گذشته را که با او مخالفت كردند آنها را عذاب و نابود كرد، امت هايي بودند كه در مقابل پيغمبرانشان ايستادگي كردند خداي تبارك و تعالي آنها را نابود كرد و قوم ديگري را آورد اين آيه 133سوره نساء كه نازل شد از پيغمبر خدا(صلي الله عليه و آله و سلم) سوال كردند آقا آخرين چه كساني هستند؟ پيامبر خاتم دست بر شانه سلمان گذاشت و فرمود آنها قوم سلمان هستند آخريني كه خدا مي آورد و آنها اسلام، قرآن و ره آورد پيامبر، وصاياي پيامبر و اهل بيت پيغمبر را ياري مي كنند. آنها قوم سلمانند ملت ايران هستند اين آيه مژده مي دهد پيغمبر هم مژده مي دهد آينده درخشان ايرانيان، روايت هم از اهل بيت در همين زمينه داريم حالا چه شد كه ايرانيها اسلام خالص را پذيرفتند همانطوري كه خدمتتان عرض كردم ايرانيها طعم تلخ حكومتهاي فاسد را چشيده بودند. حكومتهايي كه بر اساس تبعيض طبقاتي ايجاد شده بود اشراف زادگان، موبدان در قلمرو ساسانيان اينها بر همه اقشار برتري داشتند. حمامهايي كه از دوران گذشته در بعضي از نقاط است شاهد اين مدعاست همه نمي توانند جاي هم بنشينند هر طبقه اي در حمام كه مي خواستند بروند جاي خودشان را داشتند اينها حمامهاي عمومي بود، امتيازات زيادي اشراف زادگان و درباريان داشتند و مردم طعم تلخ را چشيده بودند وقتيكه دين جديد عرضه شد ديدند كه اين دين، دين عادلانه است احكام خدا و تعاليم اسلام به گونه اي است كه مطابق با فطرت ايراني هاست. ايرانيها گمشده خود را در دين جديد ديدند و دست از آئين زرتشت برداشتند و معنويت اسلام را پذيرفتند آن آيه كه خدمت شما عرض كردم هنوز ايرانيها اسلام نياورده بودند خدا از آينده درخشان خبر داده است، هنوز اسلام به ايران نرسيده بوده است كه خدا خبر داده است، چون اسلام در زمان خليفه دوم وارد ايران شد و ايرانيان پذيرفتند البته بعضي از يمني ها كه اصالتاً ايراني بودند آنها پذيرفته بودند متوجه شده بودند خبر هم داشتند اما بخش اصلي ايران هنوز در حاكميت حاكمان ظالم و ستمگري بود كه بر ملت ايران ظلم می کردند و از اسلام هيچ خبر نداشتند.
ملت ایران جایگزین مناسب عربها
يك آيه ديگر در سوره حضرت محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) است «وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ» در اين سوره خداي متعال مي فرمايد اگر شما تَتَوَلَّوْا به دين خدا پشت كنيد و دست از دين اسلام و پيغمبر برداريد يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ خدا يك قومي و ملتی را جايگزين شما مي كند ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ اينها ديگر مثل شما نيستند از اهل بيت دست بر نمي دارند از پيغمبر سوال كردند آقا فرمودند اينها قوم سلمان هستند.
در روايتي از امام صادق(عليه السلام) موالي منظور ايرانيان هستند به ايرانيان موالي مي گفتند بيش از اين آياتي داريم كه در باب آينده درخشان ملت ايران پيشگويي شده است.
ایرانیان و ارادات خاص به حضرت علی(علیه السلام)
چطور شد كه ما خدمت امام علي (عليه السلام) رفتيم و مكتب اهل بيت را پذيرفتيم چون مكتب ديگران مطابق با اسلام نبود مكتب اول، دوم و سوم آنها مكتب خالص اسلام نبود آنها همان تفكرات قبل از اسلام را داشتند اسلام واقعي را ملت ايران در رخ مولا ديد. اصول آزادي، برادري اسلامي، عدالت هر چه از پيغمبر شنيده بودند از قرآن خوانده بودند همه اينها را در رخ آقا اميرالمومنين علی(علیه السلام) و مكتب اهل بيت ديدند در نتيجه علي(علیه السلام) را بعنوان پيشواي خود برگزيدند و به اميرالمومنين علی(علیه السلام) عشق ورزيدند محبت به اميرالمومنين علی(علیه السلام) هم يك محبت دو طرفه بوده است يعني اينگونه نبوده است كه فقط ايراني ها اميرالمومنين علی(علیه السلام) را دوست داشته باشند مولا هم ايراني ها را دوست داشتند. شاهد بر اين مطلب يكي از سرداران عرب بنام اشعث ابن قيس است، سردار نامي عرب در كوفه است آمد در نماز اميرالمومنين علی(علیه السلام) شركت كند ديد دور منبر اميرالمومنين علی(علیه السلام) كه منبري آجري بود ايرانيها نشسته اند خيلي ناراحت شد و گفت من امروز نشان خواهم داد كه عرب چكاره است. از همان جا كه مي آمد پا می گذاشت بر روي شانه و گردن ايراني هاي كه برای سخنراني اميرالمومنين علی(علیه السلام) جمع شده بودند و در همان جا خطاب كرد يا اميرالمومنين علی(علیه السلام) شما به اين سرخ رويان رو داديد به ايراني ها سرخ رو مي گفتند شما به اين سرخ رويان رو داديد كه جلوي شما به ما غلبه مي كنند شما جلوي اينها را نمي گيريد خشم گرفته بود و از دهانش كف مي ريخت حرفهايش تمام شد و اميرالمومنين علی(علیه السلام) با پاشنه پا به پله هاي منبر مي زدند تا او صحبتش تمام شود صحبتش كه تمام شد آقا فرمودند اين عربهاي شكم گنده چه مي گويند كه روزها در بستر نرم قرار مي گيرند و استراحت مي كنند و من را ياري نمي كنند و اينها همين سرخ رويان و بقول شما ايرانيان هستند كه در روزهاي گرم به خاطر خدا فعاليت مي كنند، از من هم مي خواهند كه من آنها را طرد كنم تا از ستمكاران و ظالمان باشم يعني اگر من ايرانيان را طرد كنم من هم جز ظالمين و ستمكاران قرار مي گيرم بعد حضرت اين جمله معروف را فرمودند قسم بخدايي كه دانه را شكافت و آدمي را آفريد كه از رسول خدا حضرت محمد(صلي الله عليه و آله و سلم) شنيدم چنانكه در ابتدا شمشير مي زنيد تا ايراني ها مسلمان شوند زماني مي آيد همين ايرانيان بخاطر اسلام بر شما شمشير مي زنند و قيام خواهند كرد اين يكي از فرمايشات اميرالمومنين علی(علیه السلام) بود كه نشان ميدهد كه اميرالمومنين علی(علیه السلام) محبت ويژه اي به ايران و ايرانيان داشتند اين ارادتي كه به اميرالمومنين علی(علیه السلام) و ذريه حضرت زهرا (سلام الله عليها) داشتند ايران كانون علويان شد از تمام مكه و مدينه علويان به سمت كشور ايران و به سمت ايران آنزمان حركت كردند تا از ظلم امويها و از ظلم عباسي ها نجات پيدا كنند، اينكه شما در گوشه و كنار اين همه امامزادگان را مي بينيد بعضيها به شهادت رسيدند و بعضيها در آن منطقه وفات كردند عشقي كه ملت ايران به اميرالمومنين علی(علیه السلام) و ذريه حضرت زهرا (سلام الله عليها) داشتند و پذيرا بودند و ذريه حضرت زهرا (سلام الله عليها) و فرزندان اميرالمومنين علی(عليه السلام) هم به جاي، جاي ايران اسلامي كوچ كردند و چه آثار با خير و بركتي را هم بجاي گذاشتند.
حضرت معصومه(سلام الله علیها) از لحظه ی حرکت به سمت ایران تا لحظه ی شهادت
از جمله ذريه اهل بيت كه بسيار ممتاز است مقام و شأنش مثل مقام امامت و عصمتش مثل عصمت است حضرت معصومه(سلام الله علیها) است که به ايران سفر كرد، حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) اين بزرگوار مثل حضرت زينب( سلام الله عليها) از روي عشق و علاقه اي كه به امام هشتم علي ابن موسي الرضا(علیه السلام) دارد و براي اينكه ياور برادر و در كنار برادر باشد، كمك به اهداف امام هشتم علي ابن موسي الرضا(علیه السلام) كند با تعداي از برادران خودشان بعنوان يك كاروان جداگانه حركت كردند دو كاروان از سادات در زمان امام رضا(علیه السلام) به ايران آمدند يك كاروان به سرپرستي احمد ابن موسي شاهچراغ(علیه السلام) كه بسيار در بين فرزندان آقا موسي ابن جعفر(علیه السلام) ممتاز است شايد اين كاروان به ده هزار نفر از سادات و علويها هم رسيده است. منتهي مامون نقشه اش اين بود دعوت مي كرد تا مدينه از علوي ها خالي شود مبادا در مدينه توطئه اي عليه مامون داشته باشند با نامه هايي كه از طريق امام رضا (عليه السلام) براي آنها فرستاد آنها را هم به ايران آورد، اما ناجوانمردانه آنها را به شهادت رساند وقتيكه كاروان شاهچراغ احمد ابن موسي(علیه السلام) به هر بخش و شهري مي رسيد مامون نامه مي فرستاد جلوي آنها را بگيرند و با آنها مبارزه كنند تا اينكه به شيراز رسيدند حاكمي بر شيراز بنام قتلع خان بود آن حاكم با سادات مبارزه كرد و ديدند كه نمي توانند پيروز شوند شايعه درست كردند كه شما كجا مي خواهيد برويد امام رضا(عليه السلام) در مرو به شهادت رسيده است اگر نزد امام رضا (عليه السلام)مي خواهيد برويد امام رضا(علیه السلام) به شهادت رسيده است اين تزلزلي ايجاد كرد و لشكريان آقا احمد ابن موسي(علیه السلام) آمدند و گفتند آقا چكار كنيم و آقا فرمودند كه شما شبانه فرار كنيد و به اقصا نقاط كشور ايران برويد تعدادي از همان سادات به استان كرمان آمدند تعدادي به يزد و نائين رفتند، شاهچراغ به شهادت رسيدند و خانه اش را خراب كردند و چند سال اينجا زباله داني بوده است و بعد چگونه پيدا شده است كه در كتابها نوشته شده است. يك كاروان ديگر هم به سرپرستي حضرت معصومه(سلام الله علیها) با تعدادي از برادرانشان آمدند، به طرف ایران تاريخ نويسان چند گونه نوشته اند. كه حضرت به ساوه كه رسيد بيمار شد و يعني طبیعي از دنيا رفتند و در يك نقل تاريخي نوشتند مردم ساوه شافعي بودند و با اهل بيت با حضرت معصومه(سلام الله علیها) با آنها جنگيدند برادران حضرت را به شهادت رساندند اين هم نمي تواند صحيح باشد چون شافعي ها دوستدار اهل بيت بوده اند او به مردم يمن پيوسته است كانون اهل بيت بوده است عاشق و دوستدار اهل بيت بوده است بلكه آنچه صحيح است مامورين مامون در لباس شافعي ها حمله كردند كه بگویند مردم ساوه كه شافعي و سني مذهب هستند دشمني كردند آنها جنگيدند و تعدادي از برادران حضرت را به شهادت رساندند يك خانمي در همان شهر چون كشتن زن عيب مي دانست و براي مامون گران تمام مي شد اين زن آمد وچونكه نمي خواست اين بانوي بزرگوار زنده بماند و فضائل اهل بيت و امام رضا(علیه السلام) را پخش كند و زنده نگه دارد آمدند و به اين بانو حضرت معصومه (سلام الله عليها) زهر دادند و حضرت اينگونه بيمار شدند بعد سوال كردند از اينجا تا قم چند فرسخ است راه ميانبري كه به طرف قم بوده است گفتند ده فرسخ است بي بي به خادم خودشان فرمودند من را به قم ببريد مي دانستند كه آينده چه آينده درخشاني بخاطر اين بانوي با كرامت بنيانش در قم گذاشته مي شود حضرت حركت كردند و به قم آمدند هفده شبانه روز بي بي زنده بودند و در منزل موسي ابن خزرج كه بزرگ قمي ها است در آنجا زندگي كردند و امروز در خانه اي كه حضرت در آن زندگي مي كردند هم معروف و مي روند آنجا نماز مي خوانند بعد از هفده روز، بي بي از دنيا رفتند در اينجايي كه الان حضرت دفن شده است اينجا باغ بوده است باغي برای بزرگ قم از آن موسي ابن خزرج بوده است اسم اين باغ بزرگ را بابلان مي گفتند قبرستان قوم هم جاي ديگر بوده است موسي ابن خزرج تصميم گرفت اين بانوي بزرگوار را در باغ خودش دفن كند آمدند زيرزميني سردابي را براي قبر پوشاندند و حالا هم بايد نماز بخوانند و يك نفرهم بي بي را دفن كند دنبال مي گشتند چه كسي دفن كند چه كسي شايستگي دارد يك پيرمردي از بين خودشان بنام قادر كه بسيار به تدّين مشهور بود گفتند كه ايشان بيايد و بي بي را دفن كند همينكه بگو مگو مي كردند ديدند كه دو تا سوار نقاب دار رو را پوشانده با اسب آمدند و اول كاري كه انجام دادند نماز بر بدن پاك و مطهر خواندند و بعد خودشان اين بدن مطهر را در اين نقطه به قبر سپردند و بعد هم سوار اسب شدند و ناپديد شدند گفتند كه در روايات امام رضا(عليه السلام) و فرزندشان امام جواد (عليه السلام) بوده است كه اين بزرگوار را در اين نقطه دفن كردند روايات زيادي راجع به حضرت معصومه(سلام الله علیها) داريم چه بركاتي از ناحيه اين بزرگوار و امامزادگان است.
پیشگویی امام صادق(علیه السلام) در رابطه با قم و حضرت معصومه (سلام الله علیها)
رواياتي كه در باب اين بزرگوار است خدمت شما عرض كنم هنوز حضرت معصومه(سلام الله عليها) به دنيا نيامده است امام صادق(عليه السلام) پيشگويي كردند فرمودند «الا ان قم حرمي و حرم ولدي من بعدي» آگاه باشيد قم حرم من است.همانطور كه مكه حرم خدا است مدينه حرم پيغمبر(صلی الله علیه وآله) است، نجف حرم اميرالمومنين علی(علیه السلام) است، فرمودند قم حرم من امام صادق (عليه السلام) است و حرم فرزندان من است «تقبض فيها امراة هی من ولدي» خانمي در قم دفن مي شود كه از فرزندان من «و اسمها فاطمه بنت موسي يدخل بشفاعتها شيعتي الجنة باجمعهم» به شفاعتش تمام شيعيان من وارد بهشت مي شوند. تمام شيعيان من اين مقام خيلي بزرگی است. مرحوم شيخ عباس قمي به خواب يكي از بزرگان آمده بود گفته بود اين حاجتهاي دنيوي را پيش ما بياوريد خانه مي خواهيد، زن مي خواهيد، مريضتان شفا پيدا كند، پيش ما بياوريد حاجات بزرگ را نزد حضرت معصومه(سلام الله عليها) ببريد و شفاعت را از حضرت معصومه(سلام الله عليها) بخواهيد كه كار هر كسي نيست، امام مي فرمايد «يدخل بشفاعتها شيعتي الجنة باجمعهم» امام صادق (عليه السلام) مي فرمايد هر كس ايشان را زيارت كند بهشت بر او واجب است و همينطور روايات ديگري كه در باب حضرت معصومه(سلام الله عليها) است.
آثار و برکات وجودی حضرت معصومه(سلام الله علیها) در قم
بزرگاني از علما وقتي كه وارد قم مي شدند مرحوم علامه كلباسي از اصفهان وقتي مي خواست به زيارت حضرت معصومه(سلام الله عليها) بيايد و از مسجد امام حسن عسكري(علیه السلام) پاي پياده و برهنه به زيارت مي رفته است اين مسجد به دستور امام حسن عسكري (عليه السلام) ساخته شده است بعد مي گفتند آقا چرا شما با پاي پياده و بدون كفش در اينجا قدم برميداريد؟ فرمودند چون علما و محدثين بزرگ از اينجا تا حرم حضرت معصومه(سلام الله عليها) دفن شده اند به احترام آنها من با پاي برهنه مي روم مومنين در دوران گذشته آب دهان در همين نقطه نمي ريختند احترامي كه براي علما و بزرگان قائل بودند يك روايت از اميرالمومنين علی(علیه السلام) خدمت شما در باب علما و بزرگاني كه از بركت حضرت معصومه(سلام الله عليها) در قم بوجود آمدند.
اميرالمومنين علی(علیه السلام) مي فرمايد«سلام الله علي اهل قم و رحمة الله علي اهل قم هم اهل ركوع و خشوع و سجود و قيام و صيام» اينها اهل ركوع و خشوع و سجده و نماز هستند «هم الفقها، العلما، الفهما، هم اهل الدين و الولايه و حسن العباده صلوات الله عليهم و رحمة الله و بركاته» همه اينها از بركت حضرت معصومه(سلام الله عليها) و از بركت اين بزرگوار است.
روا شدن حاجات به واسطه ی زیارت حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها)
چه بركاتي دارد انسان وقتي به زيارت مي رود شامل حال انسان مي شود روايت داريم اگر نگراني و اضطراب و تشويش داشته باشيد به زيارت حضرت معصومه(سلام الله عليها) برويد چه حاجتهاي بزرگي كه در خانه اين بزرگوار روا شده است همينكه انسان به زيارت مي رود سعي مي كند آنگونه زندگي كند كه صاحب اين مزار را دوست داشته باشد و با حضرت معصومه(سلام الله عليها) پيوند برقرار مي كند سعي مي كند زندگي اش زندگي باشد كه مورد پسند حضرت معصومه(سلام الله عليها) قرار گيرد چه تاثير اجتماعي از بركت اين زيارت براي انسان درست مي شود خوب ديگر بيش از اين ديگر خطبه اول را طولاني نكنم و به مناسبت شهادت حضرت معصومه (سلام الله عليها) و حقي كه اين بزرگوار بر ملت ايران دارد و حقي كه بر ما شيعيان داردو انشاءالله با شفاعت آنها همه ما وارد بهشت مي شويم خطبه اول را اختصاص به اين بزرگوار دادم و مطالبي را در باب ايشان و كرامات و بركات كه اين بزرگوار دارند خدمت شما عرض كردم.
خطبه دوم
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوی الله»
موثرترین راه و علامت تقوا

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مكرمه را به تقواي الهي دعوت مي كنم بهترين راه علامت تقوا و موثرترين اين است كه ما به ياد اهل بيت باشيم به ياد حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه) باشيم امامي كه بيش از هزار سال در حبس به سر مي برد اين تعبير تعبيري است كه از خود حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه) خدمت شما عرض مي كنم امامي كه در چاه غيبت گرفتار شده است ما چه اندازه به ياد اين بزرگوار هستيم يكي از بزرگان مي فرمايد در نجف ديدم كه آيت الله مدني (رحمة الله عليه) يكدفعه شروع کردن به گريه كردن، سوال كردم آقا چرا گريه مي كنيد فرمودند حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه) فرمودند آقاي مدني ببين شيعيان ما نماز كه مي خوانند بلافاصله بلند مي شوند و مي روند اصلا گويا امام زماني وجود ندارد گويا غيبتي وجود ندارد گويا نمي خواهند براي فرج من دعا كنند ما چقدر به ياد حضرت و به ياد اين بزرگوار هستيم در يكي از كلمات اميرالمومنين علی(علیه السلام) تعبيرات عجيبي نسبت به حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه) آمده است آقا اميرالمومنين علی(علیه السلام) مي فرمايد«صاحب هذا الامر الشديد الطريد الفريد الوحيد» مي فرمايند صاحب اين امر الشديد يعني آواره است الطريد يعني رانده شده الفريد يعني تك،الوحيد يعني تنها است.
مهیا و آماده نبودن شرایط ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)
زيارت ناحيه مقدسه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) وقتي مي خواهند از خودشان به امام حسين سلام بدهند مي فرمايند«سلام المفجوع الحزين الواله المستكين» سلام از طرف دردمند اندوهگين، اين تعبيري است كه خود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نسبت به خودشان دارند «سلام المفجوع» يعني دردمند الحزين يعني محزون الواله يعني حيران و سرگردان المستكين يعني بيچاره، اين عامل اين محزوني كيست؟ چه عاملي باعث شده است؟ كه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) محزون باشد آيا خدا واقعا مي خواهد امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) محزون باشد آيا اين آوارگي از ناحيه خود امام زمان (عجل الله تعالی فرجه)است از ناحيه خدا است خدا كه بخيل نيست آن غيبت و چاه غيبت از ناحيه خود ما است. ما آمادگي اش را نداريم در روايات آمده است در عصر غيبت شما حال يعقوب را نسبت به يوسف داشته باشيد شما ببينيد يعقوب دائما گريه مي كرد آب مي خواست بخورد گريه مي كرد راه مي خواست برود گريه مي كرد فرمودند شما اينگونه بايد باشيد مثل يعقوب در فراغ يوسف بسوزيد. يقين داشت زنده است، يقين داشت به او مي رسد ولي چقدر دردمند بود؟ اينقدر گريه كرد كه چشمانش سفيد و نابينا گرديد.
امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در نامه مرحوم شيخ مفيد مي فرمايند«ولو ان اشياعنا وفقهم الله لطاعته علی اجتماع من القلوب في الوفا بالعهد عليهم لما تأخر عنهم اليمن بلقائنا» اگر شيعيان ما قلبهايشان همه با هم بود قلبشان با هم يگانه بود بر وفا به عهد، قلبهاي شيعيان ما، اگر يكي بود نسبت به معرفتي كه نسبت به ما داشتند. اين اندازه سعادت ديدار ما به تاخير نمي افتاد ما پراكندگي داريم «و لتعجلت لهم السعادة بمشاهدتنا علي حق المعرفة و صدقها منهم» فرصت نيست من توضيح دهم فقط در باب توصيه به تقوا مي خواهم خدمت شما عرض كنم «بنافمايحبسنا عنهم» چه باعث شده است كه ما محبوس شويم چه باعث شده است كه شيعيان نتوانند ما را ببينند «الا ما يتصل بنامما نکرهه و لا نوثره منهم» كارهاي بدي انجام مي دهند كه ما از آنها توقع نداريم منشأ آنكه ما نتوانيم امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) را ببينيم بخاطر اين است كه شيعيان كارهايي را انجام مي دهند كه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) دوست نمي دارد و كارهايي انجام مي دهند كه امام توقع ندارد. منظور اين است كه ما چقدر به ياد حضرت هستيم چقدر دعاي فرج را مي خوانيم. به اندازه اي كه مرغي كه گم مي كنيم دنبالش مي دويم تا پيدايش كنيم به همان اندازه هم دنبال امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) نمي گرديم رضايت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) را در زندگيمان، من خودم را عرض مي كنم شما كه خيلي بزرگواريد در يك شبانه روزي خدا به من حقير و روسياه عمر مي دهد چقدر به ياد حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه) هستم چقدر اين قلب دل من و نفس كشيدن من به ياد و رضايت حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه) است و بعد توقع داريم كه امام هم تشريف بياورند و ما هم در ركابشان باشيم خدا انشاءالله اجتماع قلوب به همه ما كرامت نمايد برمعرفت بر حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه) كه او امام ما است امام واجب الاطاعة ما است و ما در زندگي بايد به يادشان باشيم و گوش بحرفشان كنيم و خواسته شان را اجابت كنيم كاري نكنيم كه قلب امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) را بدرد بياوريم.
مناسبت ها
مناسبتهايي را كه در اين خطبه داريم خدمت شما عرض ميكنم اولين نكته اي كه عرض كرديم وفات حضرت معصومه(سلام الله علیها) روز شنبه است.
تشكيل بنياد مستضعفان و جانبازان به فرمان امام در روز يكشنبه است.
تاسيس كميته حضرت امام و آغاز هفته احسان و نيكوكاري را در پيش داريم كه اينهمه قرآن دعوت مي كند زكات بدهيد يعني انفاق كه هم شامل مستحب مي شود و هم شامل واجب مي شود يعني در راه خدا به فقرا به همسايگان به ايتام انفاق كند.
دوشنبه آغاز هفته منابع طبيعي و روز درختكاري است.
دوازده اسفندماه 90 حماسه دیگری از ملت ایران
مهمترين مناسبت ما امروز روز دوازدهم اسفند حضور پاي صندوقهاي راي است همه مراجع بزرگوار ما فرمودند و از همه ما دعوت كردند كه شركت كنيم بعضي از مراجع فرمودند ميدان انتخابات جهاد في سبيل الله است. ميدان انتخابات يك جهاد در راه خدا است بعضي از مراجع فرمودند اگر كسي در اين امر مهم مقدس كوتاهي كند گناه كرده و گناهكار است و فرمايشات مقام معظم رهبري را هم در هفته گذشته و هفته هاي قبل را شما از تلويزيون دیدید و شنيديد همچنین فرمايشات حضرت امام را، حضرت امام مي فرمايند در اسلام قضيه برد و باخت مطرح نيست قضيه خدمت است مسابقه در خدمت است فرمودند همه مكلفند شرعا به اينكه جمهوري اسلامي را حفظ كنند و حفظ دين است كه در صحنه باشند حفظ به اين است كه اختلاف نداشته باشند حفظ به دين است كه مبادا آن كسي كه برده است به اصطلاح برود و به رخ كسيكه نبرده است بکشد خيال كند چيزي از دستش رفته است اين حرفها در كار نيست اصل آن چيزي نيست اسلام است اسلام در دست همه شما است شما مي خواستيد آنجا خدمت كنيد نشد حالا در جاي ديگر خدمت كنيد عزيزانمان كانديداهاي محترم تعدادي در نماز حضور دارند من هم صميمانه بايد از مردم عزيز شهرستان تشكر و قدرداني كنم بخاطر شور و نشاطي كه در همه مناسبتهايي كه اسلام قرآن انقلاب اسلامي نياز داشته است شما مردم حضور داشتيد جوانها حضور داشتند پسران دختران خانمها آقايان مسئولين كوتاهي نكردند خدا انشاءالله بالاترين خيرات و بركات را به شما عنايت كند. عزيزانمان كانديداهاي محترم هم كه شوراي نگهبان تائيد كرده است و خودشان را در معرض اين امتحان بزرگ قرار دادند اين چند روز خيلي زحمت كشيدند كار كردند تبليغ كردند طرفدارانشان تبليغ كردند مسئولين ستادشان تبليغ كردند انصافا جاي تشكر دارد چرا ؟ براي اينكه همه آمدند اين واجب الهي را با شور و نشاط انجام دادند همه مسئولین زحمت كشيدند كه همه ما به صحنه بيائيم و اين واجب الهي را انجام بدهيم دست مريضا و خسته نباشيد خدا انشاءالله به همه شما بالاترين اجر را عنايت بفرمايد و آن كسي هم كه نماينده مردم و منتخب مردم مي شود نماينده همه مردم است و همه مردم هم سعي مي كنند و كمك مي كنند ما در محضر همه كانديداها بوديم خودشان فرمودند كه ما آن كسي كه برنده شد و مردم او را پسنديدند در مراسم شكرگزاري همه ما مي آئيم و همه در مراسم شكرگزاري شركت مي كنيم همه به آن كسيكه برنده شده است تبريك عرض مي كنيم همه نماز شكر مي خوانيم و همه آماده همكاري هستيم واقعا وقتي صحنه را نگاه مي كني صحنه بسيار الهي است خالصانه است براي خدمت است در كشورهاي غربي انتخاباتشان براي رسيدن به قدرت است توي سر هم مي زنند تهمت مي زنند دروغ مي گويند كلك مي زنند هزاران حقه بازي مي كنند تا به قدرت دست پيدا كنند و بر گرده مردم سوار شوند.
نماینده خادم همه ی مردم و کمک به دفع نیازهای شهرستان علی الخصوص اشتغال
در نظام اسلامي ديني كه از بركت امام و شهدا رسيده است مسابقه در خدمتگذاري است رئيس القوم خادمهم ما همه يك نفر را انتخاب مي كنيم كه او خدمت كند خادم باشد به اين ديد همه به صحنه آمدند و خودشان را مطرح كردند ما هم انصافا تشكر مي كنيم اين دوره انتخابات تبليغاتش با شكوه برگزار شد ما يك تنشي نداشتيم يك درگيري نداشتيم يك فحشي، يك رو در روي هم قرار گرفتني، يك زد و خوردي ما نداشتيم و اين خيلي ارزش دارد و خيلي مقدس است الحمدلله مردم فهيم شهرستان هم آمدند حرفها را شنيدند پاي جلسات كانديداهاي محترم برنامه هايشان ديدند و حالا هر كدام را پسنديدند او نماينده همه ما است و روي چشم همه ما جا دارد عزيزاني هم كه خودشان را مطرح كردند اگر در اين صحنه نتوانستند كار كنند هزاران صحنه نظام جمهوري اسلامي دارد و راه خدمت به امام شهدا براي آنها باز است مي توانند در آنجا خدمت كنند آنها هم روي چشم ما جا دارند و آنها هم كه تائيد صلاحيت نشدند آنها هم روي چشم ما جا دارند آنها هم مي خواستند براي خدا خدمت كنند الحمدلله برادري، وحدت، دوستي و محبت در فضاي اين شهرستان به فضل الهي حاكم است و همه كمك مي كنند براي برون رفت اين مسائل و همه مي خواهند خدمت به اين شهرستان كنند. اولين نياز ما اشتغال است امكانات خداداي، فراواني الحمدلله در اين شهرستان گذاشته است منتهي جوانان عزيز بايد از اين نعمات الهي استفاده كنند دوران پشت ميز نشيني گذشته است اگر از نماينده توقع داشته باشيم شق القمر كند و همه بچه هاي ما را سر كار ببرد، اين واقعا نشدني است نمي تواند چنين كاري كند و ما نبايد توقع داشته باشيم جاده و خيابان و از اين چيزها بايد توقع داشته باشيم قوانين را در مملكت براي عامه شيعيان و مسلمانان تصويب كند و اسلام را در دنيا پيش ببرد و جهان به اسلام اميدوار شود در عين حال كمك كند امكاناتي كه مي تواند، وحدتي كه مي تواند ايجاد كند.
نماینده مردم در مجلس و دغدغه های پیش رو
كمك كند يك اتاق فكر براي پيشرفت شهرستان درست كند و اين شدني است با كمك همه جوانان عزيز ما مي توانيم مشكلات را يكي پس از ديگري پشت سر بگذاريم تعاونيهاي مختلف تشكيل شود گروههاي مختلف تشكيل شود تحقيق كردند در دنيا چگونه شده است كه امروز چين با يك ميليارد و چهارصد ميليون جمعيت اقتصاد جهان را بدست گرفته است تحقيق و بررسي كردند برادران و خواهران هفتاد ميليون فقط معلول دارد به اندازه جمعيت ايران مشاغل خانگي را در خانه اش نشسته دارد شغل ايجاد مي كند يكي از دوستاني كه براي ما تعريف مي كرد مدير كل محترم اداره كار و امور اجتماعي گفتند مي بيني در يك محله اي كه تعداد زيادي در خانه اينها لباس كه مي خواهند درست كنند اينها آستينش را درست مي كنند مثل اينكه زباله را بيرون مي گذارند اينها آستين درست مي كنند در پاكتي بيرون مي گذارند و يك ماشين هم مي آيد اينها را ميبرد يك گروه ديگر هستند يقه را درست مي كنند يك گروه ديگر هستند اتو مي كنند اينگونه هستند يكي ديگر از دوستان مي گفت در سالي هشتصد ميليون لباس كه مي خواهند درست كنند يك دكمه اي كمتر باشد در نهايت چه اثري مي تواند داشته باشد ديدند هشتصد ميليون كمتر مصرف مي شود خوب كار كردند برنامه ريزي كردند امروز نبض اقتصاد جهان بدست چيني ها است همه در دنيا دارند ورشكست مي كنند حالا ما از اين مردم چين بدتريم آيا ما نمي توانيم قدم برداريم آيا ما نمي توانيم مشاغل خانگي مان را در خانه هايمان درست كنيم چرا نمي توانيم ما كه ابرقدرت شرق و غرب را شكست داديم جوانان ما در بحث هسته اي درخشيدند منتهي بايد از اين تنبلي دست برداريم از اينكه همه توقع كنيم بچه هايمان پشت ميز اداره اي بنشينند روز به روز كشورمان دارد حجمش كوچكتر مي شود شما فردا توقع از نماينده هم داشته باشيد حالا يك نفر يا دو نفر چكار مي تواند كند مي تواند همه بچه هاي شهرستان را اگر همه بچه هاي شهرستان را در ايران هم بخواهند جا دهند جايي نيست و چنين چيزي نمي شود در نتيجه ما بايد خودمان با فكر خودمان با انديشه خودمان از مشاورين بسيار خوب اتاق فكر خوبي بايد در اين شهرستان بايد باشد كه بچه هاي ما را راهنمايي كند يك تعدادي در دامداري كار كنند يك تعدادي روي بحث عسل كار كنند يك تعدادي روي بحث گردو كار كنند يك گروه روي سنگ معدن كار كنند هر كدام گروه گروه شروع به كار كردن كنند و يكدفعه متوجه مي شويم كه اين شهر روي پاي خودش ايستاده است حساب كنيم اگر كميته امداد و بهزيستي و دولت نباشد شما ببينيد اين شهر مي تواند نفس بكشد كجاست اقتصادي كه شهرستان بتواند روي پاي خودش بايستد اگر يك ماه حقوق به ما ندهند اگر كميته امداد نباشد آيا مي توان در اين شهر روي پاي خودمان بايستيم امكان دارد؟ نمي شود بايد كاري كنيم كه روي پاي خودمان بايستيم خدا انشاءالله به همه شما توفيق عنايت بگرداند.
آراء مردم همانند ناموس مردم
آخرين جمله را عرض كنم مسئوليني كه عهده دار انتخابات هستند البته خودشان مي دانند اين آرا دست آنها امانت است همه عزيزاني كه پاي صندوقها هستند امانتدار هستند راي مثل ناموس اين مردم است و بايد اين ناموس و اين راي را حفظ كنند در شمارش آرا كمال دقت را داشته باشند يك راي نبايد جابجا شود اين توصيه حضرت امام خميني (رحمة الله عليه) است و توصيه امام خامنه اي (حفظه الله تعالي) مي باشد هم چنين به آنها عرض مي كنم كه اين صندوقها امانت ملت ايران است در واقع ناموس ملت ايران است كه دست شما سپرده شده است پس با كمال دقت و مراقبت و حقيقت شايد با اعمال نوعي وسواس در كار مواظب باشند كه آنها را حفظ كنند و به شكل درستي آنها را شمارش كنند و آنچناني كه هست آنها را به افكار عمومي عرضه كنند اين بالاترين مصلحت و خواست امام و خواست مقام معظم رهبري است و ما هم از همه دست اندركاران، فرماندار محترم، مسئول انتخابات، از هيات اجرايي از شوراي نگهبان و همه عزيزاني كه از مدتها قبل سرگرم بحث انتخابات بودند صميمانه تقدير و تشكر و قدرداني مي كنيم .
والسلام علیکم و رحمة الله
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.