سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

عوامل صلح تحميلي معاويه بر امام حسن(عليه السلام) و درسها و عبرتها

خطبه هاي نماز جمعه شهرستان بافت به امامت امام جمعه محترم حجت الاسلام و المسلمين علي ابراهيمي مورخ 91/10/1
عوامل صلح تحميلي معاويه بر امام حسن(عليه السلام) و درسها وعبرتها
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

بسم الله الرحمن الرحيم
خطبه اول

قال رسول الله(صلي الله عليه وآله وسلم)«الحسن و الحسين امامان قاما او قعدا»(بحاالانوار،ج44،ص2و علل الشرايع،ص200)
برادارن و خواهران مكرمه مناسبتهايي كه امروز داريم اول ولادت آقا موسي بن جعفر(عليه السلام) است اين ولادت را به حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالي فرجه الشريف) و به همه ارادتمندان، علاقمندان و شيعيان اين بزرگوار تبريك عرض مي كنم. مناسبت دوم ياد شده كه امروز روز شهادت امام حسن مجتبي(عليه السلام) است دو تاريخ براي شهادت امام حسن(عليه السلام)ذكر شده يكي هفتم ماه صفر سال 49 در سن 47 سالگي مظلومانه امام حسن(عليه السلام) را به شهادت رسانيدند تاريخ دوم بيست و هشتم ماه صفر است تفاوت در تعداد روزها است بعضي هفتم و بعضي بيست و هشتم نقل كردند ولي در ماه صفر ماه و سالش قطعي است ولي امروز به مناسبت اين مطلب و در دفتر مراجع هم مجلس عزا براي سبط اكبر برپا مي شود و به همين جهت خطبه اول نمازجمعه را اختصاص به بخشي از زندگي امام حسن مجتبي(عليه السلام) مي دهيم.انشاءالله به بركت اين گفتگو، شنيدن، اين حضور و به بركت خود آقا امام حسن مجتبي(عليه السلام) و به آبروي باب الحوائج(عليه السلام) خداي تبارك و تعالي زيارت امام حسن(عليه السلام) را نصيب ما بگردانند.
روايتي از پيامبراعظم(صلي الله عليه وآله وسلم)
در مطلع سخن روايتي از پيامبراعظم(صلي الله عليه وآله وسلم) خدمتتان عرض كردم كه مي فرمايند«الحسن و الحسين امامان قاما او قعدا»(بحاالانوار،ج44،ص2و علل الشرايع،ص200) حسن و حسين امام يعني پيشوا و رهبر هستند در حالتي كه براي خدا قيام كنند يا در حالتي كه صلح كنند و قيام نكند در هر حال امام هستند يعني مردم پيرو و گوش به حرف فرزندان من امام حسن(عليه السلام) و امام حسين(عليه السلام) باشند.
اهميت مسئله ولايت و امامت
مسئله امامت و ولايت يكي از مهمترين مسائل اسلام است با عظمت و با اهميت و برپاترين مسئله دين خدا مسئله امامت، ولايت و رهبري است. اگر امامت و ولايت را از دين بگيريد چيزي از دين نمي ماند امامت و ولايت معصوم، امامت و ولايت كسي كه شايستگي دارد جانشين پيغمبرخدا(صلي الله عليه وآله وسلم) باشد و در عصر غيبت ولايت و امامت از آن كسي است كه نزديكترين فرد معصوم باشد يعني فقيه جامع الشرايط است.
روايت از امام حسن مجتبي(عليه السلام) در باب ولايت
روايت بسيار مهمي درباب اهميت امامت و ولايت از امام حسن مجتبي(عليه السلام) خدمت شما عزيزان و بزرگواران عرضه مي دارم كه انشاءالله به بركت اين روايت مجلس ما نوراني تر شود.
امام حسن (عليه السلام)مي فرمايند «إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ خَمْساً وَ لَمْ يَفْتَرِضْ إِلَّا حَسَناً جَمِيلًا» مي فرمايند خدا پنج مطلب را واجب و فرض دانسته است و علت آن اين است كه هم حسن و هم زيبايي دارند. بعد امام شروع به تبيين اين پنج فرض اسلامي مي كنند«الصَّلَاةَ»اول نماز است«وَ الزَّكَاةَ»دوم زكات، هر كجا نماز آمده است بلافاصله زكات هم آمده تا حالا اين طور مي خوانديم اگر نماز قبول نشد ديگر هيچ چيزي قبول نمي شد حالا اگر زكات هم داده نشود نماز هم قبول نيست. هم شامل زكات واجب و هم شامل زكات مستحب مي باشد يعني نماز ارتباط با خدا و انفاق ارتباط با مردم را با هم واجب كرده است«وَ الْحَجَّ»سومين حج خانه خدا است اگر كسي حج بر او مستقر و واجب شد كوتاهي و اعتنا نكند وقتي كه بميرد و از دنيا برود مسلمان از دنيا نرفته بلكه يهودي و مسيحي از دنيا رفته است«وَ الصِّيَامَ» چهارم روزه ماه مبارك رمضان «وَ وَلَايَتَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ»پنجم ولايت، سرپرستي و قبولي ما اهل بيت(عليهم السلام) است اين پنج مورد را خدا براي مردم واجب كرده است حالا مردم بايد چكار كنند؟ برادران همه مشكلات كه الان در جهان اسلام پديدار شد به خاطر اينكه مردم ولايت و امامت اهل بيت(عليهم السلام) را كنار گذاشتند و سراغ واليان غير اهل بيت رفتند والياني كه نه اطلاع ديني و نه عدالتي داشتند و سرپرست خودشان را انسانها گناهكار و معصيتكار قرار دادند و سركارشان با انسانهاي طاغوت افتاد همه بدبختي انسانها به خاطر همين نكته است«فَعَمِلَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ» امام حسن(عليه السلام) مي فرمايند مردم به اين چهار مورد عمل كردند«وَ اسْتَخَفُّوا بِالْخَامِسَةِ»اما پنجمي را سبك شمردند، از اميرالمومنين علي(عليه السلام) اطاعت نكردند ولايت امام علي(عليه السلام) را نپذيرفتند و كنار زدند، زمان امام حسن(عليه السلام) رسيد تمام مشكلات بر امام بار شد و امام بيش از شش ماه نتوانستند حكومت كنند فشارها، تبليغات سوء و مشكلات از هر طرف بر امام باريدن گرفت و امام را در مخمسه قرار دادند و امام را تنهاي تنها گذاشتند كه امام مجبور به صلح با معاويه شد و الا اگر امام ياور داشت هرگز با معاويه صلح نمي كرد و شد آنچه كه شد«وَ اسْتَخَفُّوا بِالْخَامِسَةِ» براي مورد پنجم كه خدا واجب كرده است مردم خفيف و خوار شمردند. شما همين فرمايش امام حسن(عليه السلام) در دنيايي اسلام مطالعه كنيد و ببينيد بيش از يك ميليارد مسلمان در دنيا زندگي مي كنند همه نماز مي خوانند همه زكات مي دهند همه روزه مي گيرند و همه حج مي روند اما امامت اميرالمومنين علي(عليه السلام) را شما با تمام وجود درك مي كنيد كه چگونه بي اهميت شده و كنار زدند. «وَ اللَّهِ لَا يَسْتَكْمِلُوا الْأَرْبَعَ حَتَّى يَسْتَكْمِلُوهَا بِالْخَامِسَةِ »(مستدرك،ج1،ص74 و نهج الحياة،ح514)امام سوگند مي خورند به خدا سوگند اين چهار مورد كامل نمي شود مگر با پنجم، يعني نماز، روزه، حج و زكات واقعي اگر در جامعه جايگاه خودش را پيدا كند بايد امامت و ولايت سر آمد باشد. خدا را شكر مي كنيم ملت ايران به اين پنج واجب تمسك كردند مخصوصا واجب ولايت اهل بيت(عليهم السلام) را بر سر گرفتند و با تمام وجود، با چنگ و دندان از مسئله امامت و ولايت دفاع و پيروي كردند.
بنده بخش كوتاهي از زندگي امام حسن(عليه السلام) به عنوان اينكه گذشته چراغ راه آينده باشد درس بگيريم عرض مي كنم چون گذشته در زمان امام حسن مجتبي(عليه السلام) در عقيده و هدف مشترك هستيم.
علت شكست شيعيان در زمان امام حسن مجتبي(عليه السلام)
چگونه شد شيعيان در زمان امام حسن(عليه السلام) شكست خوردند؟ چگونه امام نتوانست به اهداف خودش برسد و امام را وادار كردند كه حكومت ظالمانه معاويه را بپذيرد، البته امام شرايط گذاشتند. معاويه بعد از بر سر كار آمدن اعلام كرد و همه اين شرايط را زير پا گذاشت. ولي چه چيزي باعث شد كه امام را وادار به قبول اين مسائل كند؟ چون ما وحدت عقيده، وحدت در هدف داريم چون دشمنان آن زمان حرفهايشان يكي است از گذشته چراغ امروز را راهمان قرار دهيم بنده بخشي از مشكلاتي كه امام حسن(عليه السلام) گرفتار بودند خدمتتان عرض مي كنم تا بيشتر در دوران امام حسن مجتبي(عليه السلام) درك كنيم و مظلوميت اين امام همام را درك كنيم و درس بگيريم.
عدم بصيرت، بي وفايي مردم دوران امام حسن(عليه السلام)
امام حسن(عليه السلام) مي فرمايند كه من به اين علت حكومت و زمامداري را به معاويه واگذار كردم كه اعوان و يارهايي براي جنگ با معاويه نداشتم، چون بي كس شدم چهل هزار نفر با امام حسن(عليه السلام) بيعت كردند ولي آن لحظه مناسب مي بايست در صحنه باشند هيچ كدام نبودند و امام مي فرمايند اگر ياراني داشتم شبانه روز با آنها مي جنگيدم تا كار يكسره شود. برادران خواهران اگر مردم زمان امام علي(عليه السلام) از امام علي(عليه السلام) پيروي داشتند امروز چنين وضعيتي را مشاهده نمي كرديم، در جهان شاهد اين همه ظلم نبوديم امروز خلفاي ظالم و ستمگر به عنوان خليفه بر گرده مسلمين سوار نمي شدند. اگر مردم آن زمان همراهي كرده بودند امروز اين همه مسلمانان اينقدر بدبختي و بيچاره گي نمي كشيدند. اگر مردم زمان امام حسن(عليه السلام) ياري كرده بودند و معاويه شكست خورده بود و حكومت اسلام به رهبري امام حسن(عليه السلام) در جهان تشكيل شده بود امروز ما از شهد ميوه هاي و گوارا و از علم برخوردار بوديم و مسلمانان اينقدر عقب افتاده نبودند. همه گرفتاريها به خاطر اينكه مسئله امامت را كنار گذاشتند و زير بار امامت ظالم و ستمگر رفتند. بعد امام مي فرمايند من كوفيان را خوب مي شناسم و بارها آنها را امتحان كردم و آنها مردمان فاسدي هستند كه اصلاح نخواهند شد نه وفادارند، به تعهدات و نه به پيمانهاي خود پايبند هستند و حتي دو نفر با هم موافق نيستند و برحسب ظاهر به ما اظهار اطاعت و علاقه مي كنند ولي عملا با دشمنان ما همراه هستند(بحارالانوار،ج44،ص147و احتجاج،ص157، طبع نجف) اين بخشي از خطبه امام حسن(عليه السلام) است.براي اينكه بيشتر از اوضاع زمان امام حسن(عليه السلام) دست پيدا كنيم مطالبي را عرض مي كنم.
سران طوائف و فرمانده خائن
چون كوفه و بصره طايفه اي بود از بزرگان قبائل كوفه و بصره نامه به معاويه نوشتند كه معاويه به سمت عراق بيا ما به تو وفادار هستيم تو پيش ما بيا يا ما امام را از سر راه برمي داريم و مي كشيم يا اينكه امام را دست بسته تحويل تو مي دهيم اين حالا بزرگان از قبائل براي معاويه نامه نوشتند و معاويه تمام اين نامه ها را براي امام حسن(عليه السلام) فرستاد.(ارشاد، شيخ مفيد،ص191) اي حسن بن علي كساني كه با شما بيعت كردند اينجور آدمهاي نامردي هستند امام البته آنها را مي شناختند معاويه حركت كرد كه عراق را به چنگ دربياورد اردوگاهش را نزديك موصل قرار داد و امام مردم را به جنگ تشويق كردند و يك پايگاه كوچكي نزديك كوفه به نام نخيله بود فرمودند من آنجا مستقر مي شوم و شما به من بپيونديد گروه گروه به امام پيوستند دوازده هزار نفر لشكر آماده شد امام براي اين لشكر سه تا فرمانده انتخاب كردند يك رهبر و دو تا جانشين، فرمانده اول پسرعموي خودشان به نام عبيدالله بن عباس گذاشتند نامه براي او نوشتند و فرمودند يابن عم من بهترين افراد جنگاور و سپاه اميرالمومنين(عليه السلام) را همراه تو كردم حركت كن برو، اگر معاويه جنگ كرد تو جنگ كن وگرنه با او جنگ نكن، با آنها مهربان باش، با مردم مجالست داشته باش امام دستوراتي دادند و بعد از خودت را قيس بن سعدبن عباده مي گذارم سعدبن عباده بزرگ انصار مدينه در زمان پيغمبر(صلي الله عليه وآله وسلم) بود پسرش قيس از ياران اميرالمومنين علي(عليه السلام)و ياوران امام حسن(عليه السلام)بود مرد شجاعي بود امام فرمودند جانشين قيس هم پسرش سعيد بن قيس را گذاشتند. آنها حركت كردند به نزديكي لشكر معاويه رسيدند دو سه روز ماندند و نماز جماعت به امامت عبيدالله برگزار مي شد معاويه شبانه دستور ملاقاتي داشت نيروها و جاسوس معاويه با عبيدالله ملاقات داشتند و نامه اي از معاويه به او دادند كه نوشته بود بيا دست از بيعت با حسن بن علي بردار و با ما بيعت كن و يك ميليون درهم(يعني يك ميليون مثقال نقره) به تو مي دهم بعد يكي از فرمانداران شهرهاي خودم قرار مي دهم و دختر خودم را به عقد تو در مي آورم. حالا همين عبيدالله كسي است كه دو تا از پسرهايش كشته شدند بسربن ارطاة يك جنايتكار تاريخ فرمانده لشكر معاويه است دو تا پسر عبيدالله را كشته است. حالا چه اتفاقي افتاده است؟ چقدر نامردمي، بي وفايي و تنهايي، امام حسن(عليه السلام) يك سردار تنها است يك امام به تمام وجود مظلوم است لشكر صبح بيدار شد نماز بخوانند ديدند فرمانده آنها عبيدالله با هشت هزار از نيروهايش با معاويه بيعت كرده و به او پيوستند. حالا امام چهارهزار نيرو دارد در مقابل هشتادهزار لشكر شامي، ديگر ترفندي كه معاويه بكار برد آمد جاسوسان شايعات درست كردند.پس يكي از كارهاي دشمن خريدن ياران است، خريدن بازوان است، خريدن كساني كه در آخرين لحظه امامشان را همراهي كنند، با نثار جان دست از امامشان بر ندارند، اينهايي كه مي گويم همه در تاريخ انقلاب شما مرور كنيد و در ذهن مباركتان بياوريد كه چه اتفاقاتي ، چه تشابهي انقلاب اسلامي ما با زمان امام حسن(عليه السلام) دارد؟ در لشكر قيس شايعه كردند كه امام حسن(عليه السلام) صلح كرده است شما براي چه با معاويه بجنگيد؟ از آن طرف در لشكر امام حسن(عليه السلام) شايعه كردند كه عبيدالله رفت و قيس هم به لشكر معاويه پيوست. لشكر پراكنده شد امام حسن(عليه السلام) به نزديكي مدائن آمدند خيمه زدند. از طرف معاويه چهار نفر از بزرگان مردم مدينه براي صحبت پيش امام فرستادند اسامي اين چهار نفر در تاريخ آمده است عبدالله بن عامر بود و... وقتي اينها از خيمه امام بيرون آمدند اعلام كردند خدا امام حسن(عليه السلام) را حفظ كنند كه به بركت امام حسن(عليه السلام) خون مسلمانان حفظ مي شود و صلح برگزار مي شود.
آثار توطئه و شايعات گذاشتن امام حسن(عليه السلام)
شايعه درست كردند كه امام حسن(عليه السلام) مي خواهد صلح كند. هنوز از صلح خبري نبود حالا ببينيد چگونه امام را در منگنه قرار دادند و تنها گذاشتند؟ از آن طرف عده اي از خوارج در لشكر امام بودند خوارج اصلا اعتقاد وكاري به امام نداشتند آنها فقط مي خواستند با معاويه بجنگند. دشمن مشترك باعث شد كه به امام بپيوندند اينها به امام حمله و خيمه امام را غارت كردند آنچه امام اموال داشت سرقت كردند حالا با اين نيرو امام مي تواند بجنگد؟ بعد امام از اين لشكر حركت كردند و به ساباط رسيدند يكي از اين خوارج خودش را پنهان كرده بود و با خنجر به امام حمله كرد كه مي خواست به پهلوي امام بزند نتوانست، زد به ران پاي امام به حدي اين زخم عميق بود خونريزي شديد كرد و امام را براي مداوا بردند. لشكر با شايعات پراكنده شود بزرگان و امرا خيانتكار به معاويه پيوستند در همين فضا معاويه وارد كوفه شد و در واقع عراق را به دست گرفت. امام حسن(عليه السلام) اگر مي جنگيد يك نفر شيعه باقي نمي ماند خود امام وشيعيانش به شهادت مي رسيد و دين به طور كلي تباه مي شد. از آن طرف روميها هم دندان تيز كرده بودند مي گفتند معاويه با امام حسن(عليه السلام) در جنگ داخلي است و به طور كلي ما اسلام را از بين ببريم و با آنها بجنگيم. در چنين فضا و موقعيتي امام مجبور به صلح شدند.
مفاد صلح امام حسن مجتبي(عليه السلام) با معاويه
مفاد صلح اين است 1- معاويه بعد از خودت كسي را جانشين قرار ندهي، 2- به اميرالمومنين علي(عليه السلام) دشنام ندهي،3- به عدالت رفتار كني، 4- نماز و مسائل دين را برپا كني، 5- دست درازي به ياران اميرالمومنين علي(عليه السلام) نداشته باشيد. بعد از اينكه صلح برقرار شد و مفاد صلح هم امضاء شد. معاويه منبر رفت و سخنراني كرد گفت من كه با شما نجنگيدم كه شما نماز بخوانيد و روزه بگيريد من جنگيدم كه خليفه و پيشوا شما باشم و تمام قراردادهاي كه بستم زيرپاي من له است و يك سرسوزني هم به آنها وفادار نيستم.
تنها ماندن امام حسن مجتبي(عليه السلام) و شهادت ايشان
اين دوران امام حسن(عليه السلام) اين سردار مظلوم و تنها بود كه چه برسر اين امام آوردند؟ چگونه امام را تنها گذاشتند و خون به دل امام كردند؟ و درنهايت امام را زهر دادند مثل چنين روزي روز شهادت امام حسن(عليه السلام) است. معاويه بعد از اينكه با روميها صلح كرد يك زهري را از پادشاه روم طلب كرد آمد گفت كه كدام يك از افراد مي تواند امام را به شهادت برساند ديد جعده همسر امام از همه آمادگيش بيشتر است بچه دار نشده است پدرش اشعث از خرابكارهاي اول اسلام و آدمي است كه اميرالمومنين علي(عليه السلام) را خونجگر كرد ونيرو بر عليه امام علي(عليه السلام) جمع مي كرد اشعث كسي است كه در خانه اش مناره درست كرده بود وقتي اميرالمومنين علي(عليه السلام) در مسجد كوفه اذان مي گفت اين مي آمد بالاي مناره خانه اش فرياد مي زد مي گفت اي دروغگو كذاب، اين اشعث همچين آدمي است پسرش در كربلا در شهادت امام حسين(عليه السلام) به نام محمد نقش دارد اين جرثومه فساد دخترش در خانه امام حسن(عليه السلام) است ديد بهترين كسي كه مي تواند امام را به شهادت برساند به مروان كه حاكم مدينه بود با دسيسه هاي مختلف وعده و صد هزار درهم و وعده ازدواج با يزيد به او بدهيد تا بالاخره امام را به شهادت برساند. امام حسن(عليه السلام) روزه بودند مريضي امام چهل روز طول كشيد چند بار به امام زهر دادند بار آخر بود كه اين زهر كاري بود زهر را با عسل مخلوط كرد و به امام دادند امام وقتي خوردند متوجه شدند كه اين زن نابه كار زهر داده است و روز به روز حال امام بدتر مي شد تا چنين روزي امام فرمود امام حسين(عليه السلام) بيا امام حسين(عليه السلام) به خانه امام حسن(عليه السلام) آمدند ديدن امام در بستر از هوش رفتند سر برادر را در بغل گرفتند ....
خطبه دوم
دشمن شناسي
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوي الله»
توصيه به تقوا : پيرو امامت و ولايت بودن

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مكرمه را به تقواي الهي دعوت مي كنم بالاترين تقوا اين است كه انسان مطيع دستورات خدا باشد هواي نفس را كنار بگذارد و فرمايش خداي متعال را اطاعت كند آنجايي كه دستور داده است، حضور داشته باشد و آنجايي كه نهي كرده است زندگي را در آن نقطه قرار نداشته باشد. از جمله نقطه اي كه خداي دستور داده آنجا باشيم در بحث امامت و ولايت است پيرو امام باشيم و در عصر غيبت پيرو جانشين امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) باشيم.
دشمن شناسي
نكته اي كه در خطبه اول نقل كردم بخشي از تاريخ دوران امام حسن(عليه السلام) يك تابلوي در زمانه ما است كه ما اين زمانه خودمان را درك كنيم. امروز دشمن چه برنامه ريزيهاي دارد؟ همان برنامه ريزيهايي كه آن زمان داشت و باعث شكست مسلمانان و شيعيان و شكست امام حسن(عليه السلام) شد. امروز هم دشمن برنامه ريزي دارد. دشمن اسلام ناب، اهل بيت(عليهم السلام) و اميرالمومنين علي(عليه السلام) است. يهود از اميرالمومنين علي(عليه السلام) ضربه خورده است. تا قيام قيامت اينها دشمن اهل بيت(عليهم السلام) هستند. يك سرسوزن نمي خواهند نام و ياد اهل بيت(عليهم السلام) پر آوازه باشد آن زمان يهود خيبر همان كارها را كردند امروز هم همان كار را انجام مي دهند. دشمن دنبال محو اسلام ناب است.
برنامه ريزي دشمنان از اول انقلاب براي از بين بردن اسلام ناب
افتخار كشور ما ايرانيان اين است كه نام اهل بيت(عليهم السلام) و اسلام ناب را پرآوازه كرديم دشمن برنامه ريزي كرد از اول انقلاب مثل زمان امام حسن(عليه السلام) كه چگونه ياران را از دور امام حق جدا كند. شما ببينيد انقلاب ما هر چرخي زده عده اي پرت شدند. از اول انقلاب تا به امروز چه كساني مدعي بودن همراه و ياور امام هستيم دست بيعت دادند، نگاه كنيد ببينيد آيا واقعا همانطور باقي ماندند؟ دنيا طلبي از ابعاد مختلف آنها را از امام حق جدا كرده است، پرچم و خيمه همان است حق و باطل فرقي نكرده است پرچم حق امروز دست مقام معظم رهبري است ديروز دست حضرت امام(ره) بود آن زمان دست امام حسن(عليه السلام) بود پرچم باطل آن زمان دست معاويه بود امروز در دست استكبار جهاني، صهيونيستها و در دست دولتها مرتجعي كه اطراف ما و حامي دشمنان ما هستند حق و باطل در همه زمانها بوده است دشمنيها آن روز هم بوده است در دوران فتنه كه ما در آستانه نهم دي هستيم در روز عاشورا سال 88چه كردند؟ روز عاشورا آمدند غارت كردند، هورا كشيدند، كف زدند و جسارت كردند اين همه جنايت كردند و گفتند امت خداجو بودند. شبه افكني، ايجاد دشمني، قدم در جهت نابودي نظام اسلامي برداشتن آن زمان بوده و امروز هم بوده است. منتها تفاوتي كه در آن زمان و اين زمان بوده آن دوره مردم بيدار نبودند و آگاهي نداشتند حتي اشخاصي مثل حجربن عدي از ياوران مخلص اميرالمومنين علي(عليه السلام) و پيغمبر(صلي الله عليه وآله وسلم) به امام حسن مجتبي(عليه السلام) مي گويد السلام عليك يا مذل المومنين، خيلي حرف است. پيغمبر(صلي الله عليه وآله وسلم) مي فرمايند امام حسن(عليه السلام) امام است كه چه قيام كند و چه نكند اين فرمايش پيغمبر(صلي الله عليه وآله وسلم) بايد رو سر همه باشد ولي مي آيد مي گويد السلام عليك يا مذل المومنين، سلام بر تو اي كسي كه مومنين را ذليل كرده اي. امام فرمودند من مومنين را عزت دادم اگر من اين كار را نمي كردم يك نفر از شما زنده نمي ماند تمام شيعيان علي(عليه السلام) هر كجا بودن ريشه كن مي كردند. اگر من اين كار را كردم به شما عزت دادم و ذليلتان نكردم. ولي مي بينيد آن قدرت تشخيص نبود اول همينها باعث شد كه امام را وادار كردند اگر مردم همراهي كرده بودند اتفاق نمي افتاد. اين نقش بيداري، بصيرت، آگاهي بالافاصله بعد از اين همه توطئه مردم به صحنه آمدند، حضور آگاهانه مردم نطفه دشمن و فتنه را از بين برد. تفاوت آن زمان با اين زمان مردم و الحمدلله شيعه ما آگاه است پيرو مقام معظم رهبري هستند و حرفهاي آقا روي سرشان نگه مي دارند ديگر نمي خواهند مثل مردم كوفه و بصره آن زمان باشند يكبار تحليل كردن شكستها براي آنها بس است فرستادن امام حسين(عليه السلام) به قتلگاه براي ما شيعيان ديگر بس است ملت ايران وفادار و بصير و آگاه است اين تفاوت آن زمان با اين زمان است والا دشمنيها همان دشمني است توطئه ها همان توطئه ها است شبه افكنيها در گذشته بوده امروز هم هست.
علاوه بر اينكه امروز سالروز شهادت امام حسن مجتبي(عليه السلام)و ميلاد امام موسي بن جعفر(عليه السلام) است. رحلت آيت الله مرعشي نجفي(رحمةالله عليه) هست خدا رحمت كند اين مرد بزرگ كه ميراث شيعه را حفظ كرده است ايشان كتابهايي كه ناياب از بزرگان شيعه بود مي رفتند در نجف كار دروگري مي كردند و در كوبيدن خرمن كمك مي كرد و پول تهيه مي كرد و كتابهاي بزرگان را مي خريدند و امروز گنجينه بزرگ از علماي بزرگ شده است در واقع نگهبان ميراث گذشتگان است.
ميلاد حضرت عيسي مسيح(عليه السلام) داريم و فرمايش حضرت امام(ره) را ذكر كنم حضرت عيسي مسيح(عليه السلام) نمي فرمودند كه ظلم كنيد ولي امروز بيش از نيمي از مفاسد و جنايتي كه در دنيا صورت مي گيرد به دست پيروان ادعاي حضرت مسيح(عليه السلام) است به دست كساني كه مدعي پيروي از حضرت عيسي مسيح(عليه السلام) هستند در دنيا جنايت صورت مي گيرد يكي از آنها هشت سال جنگ تحميلي را بر ايران تحميل كرد بعدش هم مي گويند ما پيرو حضرت عيسي(عليه السلام) هستيم كجا حضرت مسيح(عليه السلام) گفتند كه شما ظلم كنيد. اين ولادت را تبريك عرض مي كنم.
روز ملي ايمني در برابر زلزله
روز ملي ايمني در برابر زلزله را در همين هفته داريم بارها گفتيم مقاوم سازي، نوسازي يك ضرورت در شهرستان است مخصوصا در مناطق روستايي نوسازي و مقاوم سازي منازل يك اصل و واجب است حفظ جان واجب است و با همكاري تمام دستگاهها و مردم مي طلبد و انشاءالله به سمت نوسازي و مقاوم سازي خانه ها مخصوصا خانه هاي روستايي بروند. چون زلزله خبر نمي كند كارش ويرانگري است ما بايد مقاوم سازي و نوسازي كنيم و بايد پيشرفت و از علم روز استفاده كنيم.
شهادت آيت الله غفاري را به دست ماموران رژيم ستم شاهي در همين هفته داريم كه قلب اين مرد بزرگ را سوراخ كردند و فرمود هر قطره قطره خون من نوشته شد خميني.
هفته نهضت سواد آموزي
در همين هفته تشكيل نهضت سواد آموزي به فرمان حضرت امام(ره)داريم زماني كه انقلاب شد نيمي از مردم ما بيسواد بودند ولي به بركت تشكيل نهضت سواد آموزي به فرمان حضرت امام(ره) در سال 58 روز به روز آمار باسوادي در كشور ما بالا رفت و ما مي خواهيم آوازه شكوه تمدن اسلامي را داشته باشيم بايد همه اهل علم و مطالعه باشيم و نبايد بيسواد داشته باشيم. يك آماري را اداره نهضت سواد آموزي شهرستان به بنده دادند كه هم در نمازجمعه حضور دارند و هم از خدماتشان تشكر مي كنم مي فرمايند در سال 90 چهارصد و يازده نفر در دوره سوادآموزي فرد به فرد تشكيل شده و باسواد شدند و در دوره سوادآموزي كلاسي هم دويست و هفتاد و يك نفر، دوره تحكيم دويست و هشتاد نفر، دوره تكميلي پانصد و چهارده نفر، در سال 91 ششصد و پنج نفر شركت كردند دوره تكميلي هم سيصد نفر، انشاءالله تا برنامه پنج ساله يعني سال 93 ما يك نفر بيسواد نداشته باشيم طبق آماردر شهرستان 397 نفر اعلام كردند كه هنوز بيسواد هستند بالاخره اين همت ملي مي طلبد كساني كه از نعمت سواد بر خوردار نيستند خودشان به نهضت سوادآموزي مراجعه كنند و با كمك مسئولين انشاءالله بيسوادي در شهرستان،استان و كشور ريشه كن شود.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.