سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) و رفیق حریص و پرطمع

خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم 92/7/5

http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول
از اینکه دو هفته ای توفیق یار نشد که در خدمت همشهریان عزیز باشم عذرخواهی می کنم از امام جمعه موقت جناب حجت الاسلام سنجری دو هفته نماز را اقامه کردند از ایشان تشکر و قدردانی می کنم.
برکات سفر و مسافرت حضرت عیسی(علیه السلام) با رفیقش
موضوع خطبه های ما داستانهای قرآنی بود این هفته یکی از داستانهای پیغمبران را خدمتتان عرض می کنم در ضمن داستان آن معرفت و شناخت و مقصدی که مورد نظر است در لابلای داستان گنجانده می شود. حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) یک رفیقی داشتند همراه خودشان به سفر رفتند. اسلام خیلی سفارش کرده که انسان سفر برود. سفر مایه سلامتی، عبرت و پندگرفتن است، سفر مایه تجربه اندوختن است. چه بسا افرادی که از روستای خودشان یک عمر بیرون نرفتند با اینکه اسلام سفارش کرده سیر و سفر و سیاحت داشته باشید. پیغمبران الهی هم سفر می کردند از جمله حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) همراه رفیق خودشان رفتند و بعد مدتی گرسنه شدند حضرت به رفیقش مقداری پول داد که سه تا نان بخرد رفیق حضرت رفت و سه تا نان خرید وقتی آمد حضرت مشغول نماز بود نماز حضرت طولانی شد و این رفیق یکی از نانها را خورد. بعد نماز حضرت تمام شد سفره انداختند گفتند من پول سه نان را به شما دادم اینها دو نان بیشتر نیست. راستش را نگفت که یکی از نانها را خوردم. روز بعد دوباره گرسنگی و تشنگی بود آهوهای زیادی آنجا بودند حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) به یکی از آهوها اشاره کرد و یکی از آهوها را ذبح کرد و کبابی درست کرد و خوردند غذا تمام شد حضرت به امر خدا به آهو اشاره کرد و آهو را زنده کرد و گفت برو ، حضرت رو به این بنده خدا کرد و گفت تو این معجزه خدا را دیدی که خدا چگونه مرده را زنده می کند قیامت و حساب و کتابی است. حالا حقیقتش را بگو آن نان را چکار کردی؟ گفت آقا دو تا نان بیشتر نبوده است. دوباره آنها راه را ادامه دادند تا رسیدند به جایی که سه خشت طلا است حضرت فرمودند خدا رزق و روزی زیادی داده است یکی از خشتها مال تو و یکی مال من و سومی مال هر کسی که آن نان را پیدا کرده است. این بلافاصله گفت که نان را من خوردم و حضرت فرمود من دیگر نمی خواهم همسفر تو باشم آدم دروغگو و طمع کاری هستی و این سه خشت طلا مال تو باشد.
کشته شدن رفیق حضرت عیسی(علیه السلام) به خاطر طمع
این بنده خدا تو فکر بود که چگونه این طلاها را خرج کند در همین عین سه نفر آدم رسید دیدند که این سه خشت طلا دارد آنها هم طمع کردند و این یار حضرت عیسی(علیه السلام) را کشتند هر کدام از اینها بین خودشان خشتها طلا را تقسیم کردند گرسنه شان شد که یکی از اینها به روستا برود و از نانوایی نان بخرد دربین راه شیطان وسوسه اش کرد گفت حیف نیست که این سه خشت طلا مال تو باشد و با وسوسه شیطان و طمع کاری خودش یک سمی تهیه کرد و دو تا نان خرید و اینها را آغشته به سم کرد که به دوستهایش بدهد و آنها را بکشد و خشتها طلا مال من شود.دو نفر دیگر هم نقشه کشیده بودند که حیف نیست که خشتها طلا مال او باشد برنامه ای ریختند که تا وقتی او آمد او را می کشیم.بنده خدا وقتی برگشت دو نفر دیگر او را کشتند و خشتها طلا را تقسیم کردند و نانها را خوردند چون نانها مسموم بود این دو نفر مردند. حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) از سفر برگشت وقتی برگشت دیگر هر چهار نفر کنار سه خشت طلا مردند. بعد حضرت این جمله را فرمودند: «هکذا تفعل الدنیا باهله» دنیا با اهلش اینگونه رفتار می کند. حرص و طمع همچین بلایی به انسان می دهد باعث نابودی آدم می شود. حرص زیاد مثل کرم ابریشم است اینقدر تار دور خودش می بافد و همین تارها او را خفه اش می کنند حرص زیاد آدمها را نابود می کند.
یک داستانی را برای شما عرض کنم یک نفر که می خواست پولهایش را حساب کند به گاوصندوقش می رود دربش بسته می شود بعد هر چه درب زده بود کسی متوجه نشده بود روی پولهای خودش نوشته بود من در انباری از پول از گرسنگی مردم. حرص به دنیا آدمها را نابود می کند راه و چاره آن چیست؟ که انسان قانع باشد. (تا صدف قانع نشد پر در نشد*** کاسه چشم حریصان پر نشد)
استفاده صحیح از مال دنیا
منظور نیست انسان کار نکند انسان تا زنده است باید کار کند ولی حرص برای جمع آوری مال دنیا نداشته باشد. از این مالش استفاده درست کند خودش و خانواده اش استفاده کنند به فقرا و بیچاره گان رسیدگی کند دست خیر داشته باشد به مسجد و محراب کمک کند به دخترها و پسرهایی که می خواهند ازدواج کنند به خانواده های فقیر و بیچاره و بچه هایی که در بهزیستی هستند کمک کند. از مالش بفهمد که چگونه استفاده می کند نه اینکه برای دنیا انباردار خوبی باشد. مال را برای دیگران حفظ می کنند می گویند بالاترین حسرتها روز قیامت مال انسانی است که مال را از هر طریقی رسیده جمع کرده منتها وارث خوبی دارد این وارث می آید خمس و زکاتش را می دهد و به فقرا کمک می کند و این وارث به بهشت می رود و گناه و رنج و عذاب مال پدری است که مالها را از هر طریقی بدست آورده است. حرص زیاد، گران فروشی، ربا خوری و زیرمیزی گرفتن و دائما مال را جمع کند آخرش همین باعث نابودی می شود. قرآن و اسلام می خواهد اینگونه نباشد و از مال استفاده صحیح کنید.
لطیفه جوان خواستگار
یک جوانی بعد از سالها درس و بحث دنبال همسر می گشت گفت باید پدر زنی پولدار باشد بالاخره گشت آدم ثروتمندی را پیدا کرد گفت من برای خواستگاری دختر شما آمدم آن مرد دید جوانی پاک و خوبی است گفت سه تا دختر دارم یک دخترم هجده ساله ،دختر دوم بیست و پنج ساله و دختر سوم سی و پنج ساله است. من گفتم هر کدام از اینها می خواهد به خانه بخت برود پول نقد همراهشان بدهم آن دختر هجده ساله هجده میلیون، آن دختر بیست و پنج ساله است بیست و پنج میلیون و دختر سی و پنج ساله است سی و پنج میلیون پول نقد همراهشان می دهم حالا اختیار با خودت است هر کدامشان را خواستی انتخاب کن این جوان مدتی فکر کرد گفت آقا دختر نداری که صد ساله اش باشد؟ حالا طمع اینگونه است. امیدواریم خدا کمک کند که از طمع زیادی پرهیز کنیم.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه ، جوانان و پسران و دختران را به تقوای الهی دعوت می کنم. اگر رعایت تقوا شد طمع و آن حرص زیاد جلویش گرفته می شود اگر انسان به قبرستان می رود یا هر کجا دیگری می رود تدبر کند که این آدمها و خانه هایی که بودند کجا رفتند اینها کار کردند چه چیزی در دنیا گذاشتند و چه چیزی برای آخرت جلوتر فرستادند. برای قیامت خودشان چکار کردند؟ و با همین می تواند طمع و حرص زیادی خودش را از بین ببرد.
هفته بازگشایی مدارس و تربیت نوجوان و جوان طراز انقلاب اسلامی
هفته بازگشایی مدارس و دانشگاهها و حوزه علمیه داریم. به همه دانش آموزان،دانشجویان و طلاب عزیز تبریک عرض می کنم.امروز بنده فکر می کنم وظیفه نسل جوان امروز خیلی سنگینتر از نسل اول انقلاب است. معلمان امروز هم وظیفه آنها سنگین تر است امروز دانش آموزی را باید تربیت کنیم که طراز انقلاب و اسلام باشد چرا؟ برای اینکه جوان بتواند اسلام ناب را در دنیا تبلیغ کند عظمت انقلاب اسلامی را در دنیا بتواند مطرح کند ماهیت انقلاب ما ماهیت فرهنگی است صلح طلبی و هدایتگری است این انقلاب بتواند مردم را نجات دهد ماهیت آن اسلام ناب است بتواند غل و زنجیر را از پای بشریت باز کند و دستش را در دست خدا بگذارد. این نسل در آستانه تمدن اسلامی است و روشن شدن جهان به نور حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است خوب این زمینه سازی و آمادگی و دعوت می خواهد امروز معلمان ما وظیفه سنگینی بر دوش دارند جوان را باید اینگونه تربیت کنند که به درد دنیای اسلام بخورد و هدایتگری داشته باشد.
راهکار تبعیت مردم از معصومین از زبان امام رضا(علیه السلام)
با توجه به اینکه سه شنبه این هفته بیست و سوم ذیقعده مخصوص زیارت امام رضا(علیه السلام) است. روایت خوبی از امام رضا(علیه السلام) یادداشت کردم خدمتتان عرض می کنم. عبدالله بن صالح هروی طبق نقل وسائل الشیعه جلد 10 صفحه 102 از امام رضا(علیه السلام) نقل می کنند. امام رضا(علیه السلام) می فرمایند«رَحِمَ اللّه‏ُ عَبدا اَحیا اَمرَنا» امام دعا می کند خدا رحمت کند کسی که امر ما اهل بیت(علیهم السلام)را احیاء می کند روای می گوید من سوال کردم«قیل کیف یحیی امرکم ؟»چگونه امر شما را احیاء کند امام فرمودند «يَتَعَلَّمُ عُلومَنا» اول علم ما را یاد بگیرد «وَ يُعَلِّمُهَا النّاسَ» بعد به مردم یاد بدهد. اگر یک معلم این نقش را ایفا کند در کنارفیزیک و شیمی و زبان و ریاضی بتواند بچه ها را آشنا کند که محب اهل بیت(علیهم السلام) تربیت کند. علوم اهل بیت(علیهم السلام) را به آنها منتقل کند چنین شخصی وظیفه ذاتی خودش را انجام داده است. بعد امام فرمودند«فَاِنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا» شما خوبیها کلام و معجزات و کرامات ما را به مردم دنیا بیان کنید آنها از ما تبعیت می کنند و ما را دوست می دارند. بهترین راه این است که خوبیها اهل بیت(علیهم السلام) را تبیین کنیم اگر خوبیهای اهل بیت(علیهم السلام) را به مردم دنیا تبلیغ و تبیین کنیم انقلاب اسلامی را دوست می دارند اهل بیت(علیهم السلام) را دوست می دارند بنابراین وظیفه واقعا سنگینی است خود دانش آموزان عزیز باید بیشتر تلاش کنند تا واقعا شخصیت آنها شخصیت انقلاب و نظام اسلامی باشد.
هفته دفاع مقدس و وظیفه ما
هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم که امروز دوستان بسیجی ما در نمازجمعه حضور دارند. کار امام بزرگوار ما کار پیغمبران بود. همانطور پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) آمد بشریت را نجات داد و امیرالمومنین علی(علیه السلام) و سیدالشهدا(علیه السلام) ادامه دادند هدف امام همین بود انسانها را نجات بدهد اسلام واقعی و خوبیهای دین را مطرح کند. مردم را از جهنم و بدبختی نجات بدهد. انقلاب اسلامی هدفش این است منتها دشمنان زمان پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) نگذاشتند الان هم دشمنان نمی گذارند همانطور رودروی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) قرار گرفتند الان هم همینطور استکبار جهانی رودروی ما است. هدفش این است که نور خدا را خاموش کند. این انقلاب اسلامی نور خدا را در جهان منتشر می کند مردم را هدایت می کند امروز به دنیای غرب نگاه می کنیم در مادیت و شهوات خودش غرق شده است بنیان خانواده از هم پاشیده شده است بیشترین زندانیها را آمریکاییها دارند بیشترین طلاقها را آمریکاییها دارند آماری را دیدم که از هر چهار دختر آمریکایی یکی از آنها به بیماریهایی مقاربتی مبتلا شده است. دهها میلیارد باید خرج این بیماران شود. این نتیجه بی بندباری و از هم پاشیده شدن خانواده در غرب است. حالا مسائل اقتصادی جایی خودشان است. ولی مسائل جنسی و فرو رفتن آنها در شهوات که بیشترین طلاق و زندانی دارند حالا تبلیغ می کنند که ما هم به این امراض مبتلا شویم و به وسیله جنگ افروزی نور خدا را خاموش کنند.
برنامه ریزی برای نابودی انقلاب و تبیین نظر مقام معظم رهبری
آقا فرمودند اینها می خواهند سه کار نسبت به انقلاب ما انجام دهند یکی جنگ افروزی، دوم ایجاد فقر در جامعه و سوم فساد در جامعه ما گسترش دهند و نور خدا را در کشور خاموش کنند. خوب ما باید بیدار باشیم در یکی از بحثهای اخیرشان که در آستانه سفر رئیس جمهور محترم به سازمان ملل آقا فرمودند نرمش قهرمانانه، خوب هر زمانی یک تاکتیکی دارد یعنی حفظ اسلام با راههای مختلف، اصول ثابت خدشه ناپذیری و ایستادگی در مقابل دشمن منتها از راههای مختلف، یک دفعه کسی می آید تسلیم می شود و می گوید هر چه شما می گوید همان باشد. همان کاری که در لیبی شد قزافی تسلیم شد و آمریکا تسلیحات هسته ایش را بار کرد و برد بعد کشور و خودش نابود شد. یا در جنگهایی که فرد ذلیلانه تسلیم شده است اگر تسلیم دشمن شوید با ما کنار نمی آید. و همان بلایی که بر سر افغانها و مصریها آمد سر ما می آید. اصلا استکبار جهانی از کشتن هیچ سر سوزنی دلش نمی سوزد. هر روز در عراق مردم کشته می شوند اینها اصلا ناراحت نمی شوند. آنها از نابود شدن ما ناراحت نمی شوند. آنها می خواهند انقلاب اسلامی ما را از بین ببرند. منتها زمانی شرایط اقتضا می کند به قول رهبر لبخند از اقتدار است. امروز نظام جمهوری اسلامی واقعا مقتدر است. زمانی ما حتی می خواستیم موشکی در جبهه استفاده کنیم نداشتیم. امروز پنجمین کشور دنیا از لحاظ موشکی هستیم. در خاورمیانه ایران حرف اول می زند. موشک نظام جمهوری اسلامی دو هزار کیلومتر برد دارد الان دهها هزار موشک از یک نوع در انبارها جمهوری اسلامی است که هر گوشه ای از خاک اسرائیل را هدف بگیرند همان جا نشانه بگیریم نابود می شود اینها مایه اقتدار است. به همین دلیل دشمن جرات نمی کند ایران یک پیام می دهد و در سوریه عقب نشینی می کند. اگر می خواهید حمله و ضربه بزنید به اسرائیل حمله می کنیم تمام کاخهای خلیجی اطراف ما در تیررس این موشک است. حالا این یک نمونه از موشکها است.
ترس آمریکا از سپاه پاسداران مومن و انقلابی
یکی از همین دانشمند از آمریکا آمده بود می گفت به قدری آمریکا از سپاه می ترسند حد ندارد. شخصیت پاسدار را نمی توانند تصور کنند و نمی توانند با آنها مقابله کنند چون نمی شود بخری و با چه چیزی می خرید؟ کسی که به استقبال مرگ می رود و از مرگ استقبال می کند و خودش را فدایی اسلام و انقلاب می کند. اینکه استکبار جهانی می بیند که نمی تواند با ایران مقابله کند با ترفندها خودش دارد. و الحمدلله هوشیاری مسئولین ما در سطح بالاست، ایستادگی مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) در مقابل دشمن که از هر راهی ایران را می خواهد تسلیم کند و به دنیا بگوید ایران با آن عظمت بالاخره تسلیم ما شد. آقا فرمودند اگر نرمش و لبخندی باشد از روی قدرت باشد. مثل عفو در زمان قدرت می گویند شما قوی شدید حالا نرمشی داشته باشیم تا ببینیم حرفتان چیست؟ این موضع خوبی است. بعضی افراد بگویند مثل زمان امام حسن(علیه السلام) است بالاخره ایران حاضر به صلح شد. آقا فرمودند مثل زمان امام حسن(علیه السلام) نیست چون آن زمان امام مجبور شد حکومت را به معاویه واگذار کرد و امام خودش را کنار کشید صد سال دیگر همچین اتفاقی نمی افتد. آقا فرمودند اگر خیلی بر ما فشار بیاورند کربلا تکرار می شود. هیچ وقت زمانه ما زمانه امام حسن(علیه السلام) نیست. برای اینکه امام یاور نداشت امام حسن(علیه السلام) کسی را نداشت شما تاریخ زندگی امام را مطالعه کنید امام به مردم مدائن گفت آمده نبرد شوید مردم گفتند ما نمی آییم نمی خواهیم بجنگیم امام بی کس شده بود. فرماندهان امام حسن(علیه السلام) خودشان را به دشمن فروختند عبیدالله قوم و خویش امام است لشکر صبح نماز بخواند عبیدالله رفت به معاویه پیوست هیچ وقت زمان ما زمان امام حسن(علیه السلام) نیست خدا می داند ما در اوج اقتدار هستیم و هیچ کشوری در خاورمیانه مانند اقتدار ایران نیست.
یک نمونه اش در رژه ای که نیروهای مسلح انجام دادند و این موشک را به نمایش گذاشتند علاوه بر اینها از ایمان می ترسد حالا سلاح جای خودش است«تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ» که دشمن را می خواهد بترساند آن چیزی که برای ما اقتدار ایجاد می کند ایمان و تقوا و آن ایمان به امیرالمومنین علی(علیه السلام) و خداذ و اهل بیت(علیهم السلام) است که ما را می تواند نگه دارد. الحمدالله کشور ما را حفظ می کند.
برکات شهید هاشمی نژاد
امروز روز شهادت شهید هاشمی نژاد است خدا این مرد بزرگوار عالم بزرگ را رحمت کند منافقین ایشان را هدف قرار دادند در روز شهادت امام جواد(علیه السلام) این مرد بزرگ را به شهادت رساندند. واقعا یکی از شخصیتهای برجسته نظام جمهوری اسلامی بود. سخنرانیها و کتابهایش و بیانش خیلی مهم بودند در سن بیست و شش سالگی یک از کتابهای ایشان مناظره دکتر و پیر است به صورت رمان که چند نفر دانشجو در یک قطار با کسی صحبت می کردند که لابلایی این داستان معارف دینی بیان می کنند. و کتابهای بسیار ارزشمند دیگری داشتند. منافقین به پیشرفت اسلام ضربه بزنند یکی از بزرگان سال شصت هدف قرار دادند و دو روز قبل تهدیدشان کرده بود که ما شما را نابود می کنیم ایشان خواب دیده بود یک جایی آتشی آمد لباس امام را سوزاند و ولی شهید آتش را خاموش کرد آسیبی به بدن حضرت امام(ره) نرسیده بود خودش تعبیر کرده بود لباس یعنی یاران امام که به شهادت می رسانند ولی اتفاقی به حضرت امام نمی رسانند دشمن یاران امام را گرفت ولی به راه و اندیشه امان را نتوانستند ضربه زنند خدا ایشان را رحمت کند شهید هاشمی نژاد خیلی علاقه به امام جواد(علیه السلام) داشت روز شهادت امام جواد(علیه السلام) هم به شهادت رسید. یکی از بزرگان می گوید من خواب دیدم که در ضریح امام رضا(علیه السلام) است گفتم آقا شما اینجا چکار می کنید گفته بود من مسئول اموری هستم که کسانی به امام جواد(علیه السلام) متوسل می شوند باید به آنها رسیدگی کنم. خدا این شهید گرانقدر را رحمت کند و خداوند شهیدان فکوری فلاحی و نامجو و کلاهدوز و جهان آرا در همین هفته داریم خدا رحمتشان کند.
والسلام علیکم و ر حمة الله وبرکاته


 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.