سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

اهمیت ازدواج در آیات و روایات

خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم 92/7/12

http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به اینکه در این هفته سالروز ازدواج آقا امیرالمومنین علی(علیه السلام) با خانم حضرت زهرا(سلام الله علیها) می باشد موضوع خطبه اول بحث ازدواج و اهمیت آن را خدمتتان عرض می کنم. برای سنت ازدواج در آیات و روایات بسیار تاکید شده است. اگر جوانی بدون ازدواج به گناه می افتد واجب است ازدواج کند. ازدواج مستحب موکد است.اسلام دنبال تاهل و ازدواج است بر خلاف مسیحیت که دنبال تجرد است. مخصوصا جامعه امروز ما نیاز به ازدواج بموقع و بهنگام و آسان دارد. شرایطی امروز ناخواسته بر جوان مجرد ما و بر دختر و پسر تحمیل می شود که امر ازدواج به تاخیر می افتد. بنابراین هم پدر و مادر و هم بستگان و بزرگ فامیل و هم نظام اسلامی و دینی ما مسئولیت دارند که در امر ازدواج کوشش فراوانی داشته باشند. تا جایی که در روایات آمده است رسول خدا حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند بهترین و محبوبترین بنا نزد خداوند بنایی است که با ازدواج شروع می شود. بهترین کار نزد پروردگار این است که جوان مجردی ازدواج کند. آیات زیادی در قرآن مجید در سوره های مختلف داریم که تشویق به امر ازدواج کرده است.
نباید برای یک جوان فقر مانع ازدواج باشد و یا پدر و مادر اگر فرزندشان فقیر باشد نگذارند جوانش ازدواج کند می فرمایند: «وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ »(سوره نور،آیه32) خداوند رزق و روزی فراوان دارد مجردها را به ازدواج هم در بیاورید اگر آنها فقیر باشند خدای تبارک و تعالی از فضل خودش آنها را بی نیاز می کند توکل به خدا کنید و کوشش در امر ازدواج کنید.
با ازدواج دین انسان کامل می شود
وقتی یکی از اصحاب پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) ازدواج می کرد حضرت می فرمودند «کمل دینه» دینش کامل شد. در بعضی از روایات آمده است فرزندان وقتی ازدواج می کنند اخلاقشان هم خوب می شود.
عدم اجبار در فرد مورد نظر در ازداوج
در بحث ازدواج باید مطالبی گفت اینکه پدران و مادران فرزندان خودشان را مجبور نکنند که با فرد خاصی که مورد نظرشان است ازدواج کند. در روایات داریم شخصی پیش امام صادق(علیه السلام) آمد «انی ارید ان اتزوج امراة» گفت می خواهم با خانمی ازدواج کنم «و ان ابوی اراد غیرها» اما پدر و مادر من یک نفر دیگر را پیشنهاد می دهند شما با فرد دیگری ازدواج کن الان من باید چکار کنم؟ گوش به حرف پدر و مادر کنم و امر آنها را اطاعت کنم و خواست آنها را در نظر بگیرم یا خواست خودم را در نظر بگیرم.مشکلی که امروز در جامعه ما زیاد می بینیم جوانان زیادی به دفتر مراجعه می کنند می گویند ما علاقه مند شدیم می خواهیم ازدواج کنیم اما پدر و مادر ما به دلایلی موافقت نمی کنند حالا به دلایل مختلف شأن و جایگاه خانوادگی، به هر حال در جامعه یک مشکل و معضل است. جوان امروز ما چکار باید کند؟ این شخص انسان متدینی است آمده از امام معصوم سوال کرده است. امام صادق(علیه السلام) فرمودند «قال: تزوج التی هویت» با شخصی که تو دلت می خواهد و علاقه مند شدی با او ازدواج کن «ودع التی هوی ابواک»(تهذیب، الاحکام، ج 7، ص 392) اما آن کسی که پدرت پیشنهاد می دهد او را رها کن. بالاخره این جوان می خواهد ازدواج کند نمی شود مجبورش کنید.بنابراین فرزندان خودتان را آزاد بگذارید منتها راهنمایی و هدایتشان کنید.
پیامبر و دستور به بطلان عقد مجبوری
دخترخانمی از انصار خدمت رسول خدا حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) آمد از پدر خودش نزد پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) شکایت کرد گفت پدر من بدون در نظر گرفتن رضایت من مرا به عقد پسر عمویم درآورده است. نظر شما چیست؟ خیلی پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) ناراحت شدند و فرمودند این عقد درست نیست چون رضایت تو در نظر گرفته نشده و با هر کسی که میل داری ازدواج کن. بعد پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) پدرش را خواستند ونسبت به کارش اعتراض و سرزنش کردند. بنابراین یکی از نکاتی که در امر ازدواج جوانان باید در نظر گرفت این است که رضایت، خواسته و میل آنها را در نظر بگیریم. بنده جوانان مومن و مذهبی می شناسم که نتوانستند ازدواج کنند بالاخره این جوان مومن و متدین دختری را می خواهد ولی پدر و مادر کسی دیگری را پیشنهاد می کنند چون حرمت پدر و مادر را نگه داشته مدتهاست این جوان مجرد مانده است و به نظر بنده این پدر و مادر کار خوبی نمی کنند اگر این جوان گناهی انجام بدهد گناهش هم به پای پدر و مادر نوشته می شود.
منتها در بحث شرایط ازدواج کسانی که مومن و متدین هستند باید چه شرایطی در خانمها و آقایان در نظر بگیرند؟ پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) سفارش می کردند «علیک به ضوابط دین» سراغ کسی برو که دیندار و متدین باشد پاک باشد خانواده خوبی داشته باشد.
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «ایاکم و خضراء الدمن» از سبزه‏هایی که در مزبله می‏روید پرهیز کنید «قیل: یا رسول الله و ما خضراء الدمن؟» گفتند یا رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم) منظورتان چیست؟ «قال: المراة الحسناء فی منبت السوء» فرمودند:دختر خوب و زیبایی که در خانواده پست و ناشایست تربیت شده است. (من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 256،مکارم الاخلاق، ص 205)باید این شرایط را در نظر گرفت و در امر ازدواج کوشش کرد. ازدواج بگذر نیست بالاخره خدای تبارک و تعالی نیروها و غریزه های مختلفی در انسان خلق کرده است همانطور میل به خوردن و آشامیدن دارد میل ازدواج را هم در وجودش قرار داده است این قرار دادی است تا نسلش حفظ شود.
لطیفه
یک جوانی مادر پیری داشت از پس که پیر شده بود او را در زنبیل گذاشت و خدمت عیسی مسیح(علیه السلام) آورد گفت ای پیغمبرخدا مادر من پیر شده و نا آرام است شبها خواب ندارد نمی دانم چکار باید کنم؟ شما که پیغمبر خدا هستید یک دعایی بکنید تا این اخلاق و رفتار مادرم برطرف شود؟ حضرت عیسی مسیح(علیه السلام) فرمودند جوان مادرت باید ازدواج کند. این جوان خیلی ناراحت شد گفت ای پیغمبرخدا مادر من پیر است در زنبیل می گذارم چه کسی حاضر است با او ازدواج کند؟ مادرش دستش را از زنبیل بیرون آورد و محکم بر فرزندش زد گفت فرزند تو بهتر می دانی یا پیغمبرخدا. بالاخره این غریزه ای است که بگذر نیست. منتها از طریق خودش و حلال باشد باید ارضاء شود و تاکید می کنم جوانان و دختران و پسران قبل از ازدواج مواظب باشند گرفتار هوسها و عشقها زودگذر نشوند که این مشکلات زیادی از قبیل روحی و روانی برای آنها درست می کند. زندگیشان را به هلاکت می کشاند. این دلبستگیها و محبتهای افراطی خانمان سوز است و خیلی گرفتاریها درست می کند باید پرهیز کنند و به سمت ازدواج صحیح و درست بروند. و الا ازدواج نمی کنند چون خودشان را گرفتار کردند و در زندگی ناکار می شوند و دچار مشکلات روحی، افسردگی، اضطراب،ناراحتیهای قلبی و عروقی می شوند و بیماریهای جسمی و روحی فراوانی سراغشان می آید و در نهایت ازدواج موفقی نخواهند داشت.
لطیفه
یک نفر به نام بهاءالواعظین در زمان مشروطه که بعضی افراد موافق مشروطه و عده ای مخالف مشروطه بودند می گوید به خانه ای رفتم که پیرزن و دختر جوانی آنجا بودند پیرزن پرسید منظورت از مشروطیت چیست؟ گفتم مشروطه قانون جدیدی است. گفت مثلا چه؟ مرا شوخی گرفت گفتم: یعنی تو که پیرزنی هستی با یک جوان ازدواج کنی و دخترت که جوان است با پیرمردی ازدواج کند دخترش فریاد زد که چه قانونی است؟ پیرزن گفت ساکت باش حالا تو شدی مخالف مشروطه.
امیدواریم که پدران و مادران در امر ازدواج صحیح جوانان تلاش کنند و الگوی خودشان را در زندگی امیرالمومنین علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) قرار دهند البته کسی نمی تواند مثل حضرت علی(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) زندگی کند ولی به سمت و سوی اهل بیت(علیهم السلام) حرکت کنند و یک مقداری توقعات را پایین بیاورند ازدواج را به سمت سادگی ببرند.
خواست پیامبر ازداوج آسان و بموقع
پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) سخنرانی می کردند یک خانمی بلند شد گفت یا رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم) من مجردم می خواهم ازدواج کنم حضرت فرمودند کسی هست که با این خانم ازدواج کند یک جوانی بلند شد گفت من حاضرم. گفت مهریه چی داری؟ گفت هیچی ندارم. حضرت فرمودند برو به خانه ببین انگشتر آهنی پیدا نمی کنی که این انگشتر آهنی را به عنوان مهریه قرار بدهم گفت آقا یک انگشتر آهنی هم نداریم. حضرت فرمودند قرآن می توانی بخوانی؟ گفتند ده سوره را می توانم بخوانم. به این خانم گفتند آیا حاضری مهریه تو یادگیری چند سوره قرآن باشد گفت بله، حضرت در همانجا خطبه عقد را انشاء کردند داماد دست عروس را گرفت و به خانه بخت برد.
این ازدواج آسان است اسلام همین را می خواهد. مهریه و جهاز سنگین و خرجهای کمر شکن که هنوز ازدواجی صورت نگرفته است، پدر و مادر چه کنم چه کنم می کنند و از ده بانک وام می گیرند و خودشان را بدبخت و بیچاره می کنند. باید به سمت ازدواج آسان و به موقع رفت.
مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) و ازداوج آسان
یک روز مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) به کوه رفتند بله آقا تفریح و ورزش می کنند. و برای افرادی که سن بالا دارند ورزش را واجب عینی می دانند. آقا دیدند که دو تا دختر و پسر خودشان را کنار می کشند که آقا آنها را نبیند چون می ترسیدند که بگوید 110 آنها را بگیرد.برعکس آقا به طرف این دختر و پسر رفتند. احوالشان را پرسیدند و اینقدر به آنها محبت کردند که با آقا صمیمی شدند و ترس و اضطراب تمام شد گفتند آقا ما با هم دوست هستیم و با هم به تفریح آمدیم. فرمودند شما همدیگر را دوست دارید فرمودند ما خیلی همدیگر را دوست داریم آقا فرمودند اگر شما همدیگر را دوست دارید چرا ازدواج نمی کنید؟ بروید با پدر و مادرتان صحبت کنید اگر آنها موافق باشند از دفتر وقت بگیرید من خودم خطبه عقد شما را می خوانم. این شیوه مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) است معمولا خطبه عقدی که آقا می خوانند باید از 14 سکه مهریه بیشتر نباشد . این شیوه اسلام و امروز نیاز جامعه ما است. تا انشاءالله جامعه ما از گناه و معصیتهای فراوانی که دست به گریبان ما است پاک شود.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»
شرکت در نمازجمعه یکی از راههای بخشش گناهان

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران، جوانان و نوجوانان را به تقوای الهی دعوت می کنم. در توصیه به تقوا اهمیت نماز جمعه را باید گوشزد کنم و از همه عزیزان درخواست می کنم هر کجا هستید نسبت به نماز مخصوصا نمازجمعه اهمیت ویژه ای قائل شوید. حالا بنده نمی خواهم خدایی نکرده اداره یا تشکیلاتی را زیر سوال ببرم که اینها نسبت به نمازجمعه بی اهمیت هستند هرگز این مرامم نبوده و نیست. ولی تقاضا می کنم که به نمازجمعه بیشتر بها داده شود ارزش نمازجمعه خیلی والا است. روز قیامت نزدیکترین افراد به رحمت خدای تبارک و تعالی کسانی هستند که بیشتر در نمازجمعه شرکت می کنند یکی از برکات نمازجمعه این است که گناهان ده روزه انسان را شستشو می دهد و پاک می کند. چه کسی می تواند بگوید که من در زندگی خطا و گناه نکردم ولی یکی از راههای جبران و پاک شدن گناه، نماز جمعه است. می گویند وقتی انسان به مسجد می رود اول پای راستش را بگذارد که اگر مُردی در مسجد بمیری و اگر دستشویی می روی پای چپ خود را بگذار اگر افتادی به عقب بیافتی. برای پاک کردن گناهان باید راهی پیدا کنی که پاک شود و الا گناه از آدم جدا نمی شود هیچ زمانی عمل از آدم جدا نمی شود تنها راهش جبران گناه است یکی از راههای جبران گناه شرکت در نمازجمعه است. نمازجمعه جبران خطا انسانها است تا ده روز گناهان گذشته انسان را پاک می کند. اگر هر هفته به نمازجمعه بیایم تمام گناهان انسان پاک می شود. چرا انسان از این دریای پاک استفاده نکند نماز مثل این می ماند که درب خانه انسان یک نهری باشد و هر سه وعده در این نهر شستشو کند دیگر چرکی برای انسان باقی نمی ماند این مال سه وعده نماز است و نمازجمعه خیلی ویژگی و اهمیت دارد بنابراین بنده تقاضا می کنم از همه عزیزان و بزرگواران که به نمازجمعه یک نگاه ویژه ای داشته باشند.
نرمش قهرمانانه
مناسبتهای که در این هفته داریم به طور اختصار عرض می کنم اولا سفر ریاست جمهوری به نیویورک خیرات و برکات زیادی داشت .حالا ممکن است نقدهایی هم باشد ولی در مجموع سفر پرخیر و برکات بود. اولا طبق فرمایش مقام معظم رهبری(دام ظله العالی)و اجازه ای که آقا دادند نرمش از روی قدرت و قهرمانانه همه جا مواضع مستحکم نظام را مطرح کردند و هم اگر لبخندی زدند از روی قدرت بود. به نظر بنده یکی از دستاوردهای بزرگ این سفر این است که چهره جنگ طلب استکبار جهانی آشکارتر شد. چهره جنگ طلب اسرائیل برای مردم ایران مشخص بود اما برای دنیا مشخص شد. استکبار خوی استکباری دارد و حاکم بر آمریکا صهیونیستها هستند. این برای ملت ما سالها روشن شده بود منتها الان روشنتر شد. رئیس جمهور ایران که در سخنرانی سازمان ملل می آید و مواضع جمهوری اسلامی را اعلام می کند. اما نخست وزیر اسرائیل مواضعش صدها بار می چرخد و با کلمه پوسیده نظامی می خواهند مردم ایران را بترسانند. در واقع خودشان می ترسند و در موضع ضعف هستند. امروزه وقتی به استکبار جهانی و آمریکا نگاه می کنیم دولت خودش را نمی تواند اداره کند حالا ما چشم امید به استکبار جهانی ببندیم او بیاید اقتصاد ما را درست کند. اگر درست کن بود کشور خودش را درست می کرد. هشتصد هزار کارمند خودش امروز بیکار نمی شد که دست گدایی به سازمانها دراز کند. منتها چون شکست خوردند نیاز دارند که ایران را در حرکت خارجی تسلیم کنند و بگویند ما بالاخره ایران را وادار به تسلیم کردیم که ملت ایران و مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) و دولت مثل کوه ایستادند باج نمی خواهند بدهند. طی سالها ما را متهم می کردند که ایران می خواهد سلاح اتمی بسازد.این یکی از برکات این سفر بود که خود رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که رهبر معظم ایران اعلام کرده ما تولید سلاح اتمی را حرام می دانیم این خیلی دستاورد بزرگی بود. چون سالهای زیادی به ما می گفتند شما پنهان کاری می کنید و سلاح اتمی می خواهید بسازید. خوب سلاح اتمی ضررش را دنیا دیده است و ساخت سلاح اتمی در دنیا وحشت ایجاد می کند. و دنیا را علیه جمهوری اسلامی با همین ترفند بسیج می کردند. الحمدالله خودشان اعلام کردند که ما دنبال کشتار نیستیم تازه جمهوری اسلامی صلح طلبی و مظلومیتش در دنیا مشخص شد. که سالها به دروغ می گفتند شما می خواهید سلاح اتمی بسازید خودشان اعلام کردند رهبر معظم ایران فتوا داده است فتوا فقهی خیلی مهم است و تا حرف خیلی فرق می کند فتوا یعنی واجب، باید عمل شود و عمل هم می شود.
دستاورد سفر ریاست جمهور
خوب دستاوردهای بسیار زیادی داشت چهره جنگ طلب استکبار را نشان داد دروغ گویی و سلطه طلبی دشمن را نشان داد. از آن طرف مظلومیت ملت ایران ، و فرمایشات مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) بیشتر آشکار شد که من به این مذاکرات بدبین هستم. البته باید مذاکرات ادامه پیدا کند.بالاخره باید تدبیر کنند و مشکلات کشور را کمتر کنند و مردم نفس راحتی بکشند همه موافق هستند. یک تنفسی ایجاد شود و مشکلات کمتر شود. ولی دشمنی آنها واقعا سر اینکه ایران می خواهد سلاح اتمی بسازد یا نسازد نیست اینها همه اش بهانه است آنها با اسلام و امام و انقلاب و افکار ما دشمن هستند. مگر ما چه می گوییم؟ ما همان فرمایش پیغمبر خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) «قولوا لا إله إلا الله تفلحوا» لا اله یعنی هیچ سلطه ای را ما نمی پذیریم جزء اینکه ما بنده خدا هستیم خوب اینها با این دشمن هستند می گویند شما باید سلطه ما را بپذیرید با این مخالف هستند والا با چیز دیگری مخالفت ندارند و بقیه چیزها بهانه است. البته مواضع بسیار خوبی را مطرح کردند جای تشکر و قدردانی دارد.
نکته بعدی که باید عرض کنم ممکن است عده ای در این میان حالت تندرویی و یا کند رویی داشته باشند. یکی اعلام می کند که اگر ما با آمریکا مذاکره کنیم همه چیز درست می شوداین هم واقعا دروغ است کشور ما وقتی درست می شود دست روی زانو خودمان بگذاریم اقتصادمان را درست کنیم و جوانان ما به صحنه بیایند و ایستادگی کنیم و نباید دست گدایی جلوی دشمن دراز کنیم.و از طرف دیگر به طور کلی دولت را زیر سوال ببرند و محکوم کنند این هم درست نیست بالاخره مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) اختیار به دولت داده و راهکار نشان داده است. منظورم سر این است که نباید در این فضا دو دستگی ایجاد شود که عده ای از مردم یک شعار بدهند و عده ای دیگر شعار دیگری بدهند. دشمن هم همین را می خواهد می گوید خوب شد با این ترفند اختلاف ایجاد کردیم. باید یک صدا باشیم آن هم صدای مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) باشد و دولت هم از فرمایشات مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) تبعیت کند و آینده هم آینده درخشانی است دشمن نظام جمهوری اسلامی را نمی تواند از پا دربیاورد از هر جهت مستحکم شدیم و دشمن ما رو به ضعف است. اسرائیلیها رو به ضعف هستند تهدید می کنند اما تهدیدشان توخالی است آنها هشت روز نتوانستند در مقابل حزب الله مقاومت کنند. در جنگ سی و سه روزه شکست خوردند دشمن نمی توانست مقابله کند. در سوریه نتوانستند تازه هنوز رسما ایران هم وارد نشده است. دشمن ما رو به ضعف است و البته نباید دشمن را دست کم بگیریم باید حواسمان جمع باشد. نظام الحمدالله نظام مستحکم است تا سایه ولی بالای سر ما است تهدیدی کارساز نیست خدا را شکر می کنیم بر نعمت وجود رهبر عزیز و بزرگوارمان که ما رابه سمت راستی و درستی می برد.
هجرت حضرت امام(رحمةالله علیه) به پاریس
شنبه هجرت حضرت امام خمینی(رحمةالله علیه) از عراق به پاریس است. که هر چه برکت است از همین هجرت است بنده در باب خاطرات حضرت امام(رحمةالله علیه) می خواندم یک نفر از علما می گوید در خواب دیدم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از خانه حضرت امام در نجف داخل کوچه آمدند پشت سر صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) امام بیرون آمد بعد از امام عجمها یعنی ایرانیها بیرون آمدند. می گوید من نمی دانستم که خواب من چه تعبیری دارد؟ تا اینکه یکی دو روز گذشت نامه از حضرت امام(رحمةالله علیه) به من رسید که امام فرمودند امری پیش آمده من باید هجرت کنم و دوستانی داریم و از دوستان خودمان خداحافظی می کنیم. می گوید من یقین پیدا کردم که هجرت حضرت امام(رحمةالله علیه) زیر نظر حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. کار حضرت امام(رحمة الله علیه) به عنایت و دستگیری امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و همه جا حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یاور و کمک حال ما بوده و امروز هم عنایت حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را می بینید زحمات حضرت امام(رحمة الله علیه) را گرامی می داریم و بر روان پاک ایشان و شهدا درود می فرستیم.
اهمیت نیروی انتظامی
شنبه روز نیروی انتظامی است و به همه عزیزان خودمان تبریک عرض می کنم انصافا امروز نیروی انتظامی مایه افتخار است امنیت و احساس امنیتی که ما امروز در شهرستان خودمان می کنیم از زحمات عزیزانمان در نیروی انتظامی است و صمیمانه این روز را تبریک عرض می کنم و از زحماتشان تشکر می کنم. همین بحث 110 که شما زنگ می زنید که مشکلی ایجاد شده است این تماس چند جا ثبت می شود روز بعد فرماندهی به شما زنگ می زند شما که زنگ زدید درخواست کمک کردید به شما سر زدند و رسیدگی کردند و پیگیری می کنند. امروز نیروی انتظامی مایه افتخار است و خدمات ارزشمندی انجام می دهد.
ارزش کار دامپزشکی
در هفته آینده روز دامپزشکی را داریم از زحمات عزیزانمان در دامپزشکی تشکر و قدردانی می کنم سلامت غذایی و جسمی ما در دامپزشکی است اگر این عزیزانمان نظارت نداشته باشند و زحمت نکشند سلامت جامعه به خطر می افتد. امروز از رئیس اداره دامپزشکی دعوت کردیم انشاءالله می آیند صحبت می کنند و از خدمات گسترده ای که انجام دادند و مراقبتی که دارند که دام آلوده ای وارد شهرستان نشود و غذا فاسدی به مردم داده نشود.
روز جهانی کودک داریم بالاخره هر کسی وظیفه خودش را نسبت به فرزندان خودش می داند و اسلام چقدر سفارش کرده است.
هفته بزرگسال را داریم باید هم به بزرگسالان عزیزمان تبریک عرض کنیم و اکثریت نمازگزاران ما میان سال و بزرگسال هستند و حرمتشان بر همه واجب می شود که از نظر غذایی و عاطفی و بیشتر آن چیزی که اسلام سفارش می کند از نظر روحی و عاطفی باید به بزرگسالان رسیدگی کرد. به پدربزرگ و مادربزرگ خودتان سربزنید و احترامشان کنید دعای آنها قطعا مستجاب است.
جشن عاطفه ها را داریم انشاءالله کمک شایانی انجام می دهید.
روز جهانی پست را به همه عزیزانمان تبریک عرض می نماییم. اداره پست هم واقعا خیلی خدمت می کند اگر شما کاری داشتید و نامه خودتان به اطراف ببرید چقدر می بایست هزینه کنید ولی امروز پست خدمات ارزشمندی انجام می دهد.
یکشنبه شهادت امام جواد(علیه السلام) یگانه فرزند امام رضا(علیه السلام) است به ایشان تسلیت عرض می کنیم امام رضا(علیه السلام) فرمودند پسرم جواد را با سم به شهادت می رسانند که اهل آسمانها بر او خواهند گریست. امام رضا(علیه السلام) در سن پیری بچه دار شدند و امام جواد(علیه السلام) را خیلی دوست می داشتند....
والسلام علیکم و رحمة الله علیه
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.