سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

امام حسین(علیه السلام) و بخشی از نظرات دانشمندان و بزرگان

خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم92/9/1

http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم

چون بعد از عاشورا و در ایام محرم هستیم چند کلامی از خطبه را راجع به امام حسین(علیه السلام) اختصاص دادم. یکی از توصیه های اخلاقی سیدالشهدا(علیه السلام) را عرض می کنم بعد عظمت کار امام حسین(علیه السلام) از دیدگاه دانشمندان برای شما بیان می کنم.
آثار سخن از دیدگاه امام حسین(علیه السلام)
عبدالله بن عباس شاگرد امیرالمومنین علی(علیه السلام) و مفسر قرآن است ابن عباس می گوید «قال لی الحسین بن علی علیه السلام»ابن عباس می گوید امام حسین(علیه السلام) به من فرمود «یابن عباس لا تتکلمن فیما لایعنیک» ابن عباس مواظب زبان خودت باش حرفی که برایت فایده ندارد نزن، برادران و خواهران عمده گناهان کبیره از ناحیه زبان است اختلاف از ناحیه حرف شروع می شود، تهمت و غیبت از ناحیه زبان شروع می شود آبروی مومن را بردن، پشت سرش غیبت کردن و او را از هستی ساقط کردن اینها همه از ناحیه زبان است. این مهمترین سفارش سیدالشهدا(علیه السلام) به شاگرد امام علی(علیه السلام) است. «یابن عباس لا تتکلمن فیما لایعنیک» صحبتی که برایت هیچ فایده ای ندارد نگو «فانی اخاف علیک الوزر» چون می ترسم گناه حرف تو را بگیرد. شما ببینید چقدر اختلافات به خاطر همین پرحرفی است، زن و شوهر زندگیشان از هم پاشیده شده به خاطر اینکه حرف نامربوط به همدیگر زدند، دو تا برادر با هم قهرند چون حرف رفت و آمد شده است حتی چه بسا به خاطر یک حرف قتل واقع شده است گناه زبان واقعا خیلی سنگین است می فرمایند مواظب زبانت باش، حرفی که برایت فایده ندارد نگو ، در جمله بعد می فرمایند سخن گفتن خوب است اما باید جایش باشد، هر سخن جایی دارد و هر نکته مکانی،«ولاتتکلمن فیما یغنیک» اگر فایده دارد ببین جایش هست که حرف بزنی یا نیست «حتی تری للکلام موضعا فرب متکلم قد تکلم بالحق فعیب» چه بسا صحبت تو حق است ولی چون بی مورد بوده ناپسند و معیوب جلوه کرده است. بعد امام می فرمایند هیچ وقت با دو گروه مردم جدال مکن« ولا تمارین حلیما ولاسفیها فان الحلیم یقلبک و السفیه یوذیک» (کتاب جلوه هایی از خورشید کربلا، عبدالرحمن باقرزاده بابلی) اول با آدم صبور چون او با حلمش تو را به دردسر می اندازد و با صبر با تو برخورد می کند خودت گرفتار می شوی و دوم با آدم نادان هم بگو مگو نکن، اصلا او درکی ندارد و هر چه بگویی او حرف خودش را می زند و آزارت می دهد. بعد امام می فرمایند پشت سر برادرت چیزی بگو که دوست داری در مورد تو بگویند. معیار برای حرف زدن خودت باش اگر حرفی پشت سرت زدند دوست می داری این حرف را مردم در مورد تو بزنند تو هم پشت سر مردم بگو این معیار گفتگو است اگر ما دوست نداریم پشت سر ما این حرفها را بزنند پشت سر مردم نباید چنین حرفهایی بزنیم. اگر ما بشنویم پشت سرمان این حرفها را زدند ناراحت می شویم امام حسین(علیه السلام) فرمودند خودت اینگونه باش پشت سر دیگران حرف نزن اگر پشت سرخودت بگویند باعث ناراحتی تو می شود. متاسفانه باب شایعات بعضی مواقع در جامعه باز باز است. هیچ حریم و حرمتی قائل نمی شوند. روایت داریم برای دروغگو بودن همین بس انسان هر چه شنید تکرار کند. باید مراقبت و مواظبت کرد مطالب شنیدنی اکثریت صحت ندارد فاصله حق و باطل چهار انگشت است آنچه خودتان با چشمتان ببینید می توانید قضاوت کنید تازه آن هم ببینید نمی شود قضاوت کنید، آنچه که بشنوید جای خودش دارد.
نظرات دانشمندان غربی درباره امام حسین(علیه السلام) و واقعه کربلا
این عزاداریها برکات خیلی زیادی دارد چقدر از این عزاداریها خیر و برکت نصیب جامعه ما شده است بنده دو سه جمله از سخنان بزرگان را خدمتتان عرض کنم. یکی از شخصیتها مهاتما گاندی رهبر هند است ایشان می فرمایند من زندگی امام حسین(علیه السلام) را بدقت خوانده ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود بایستی از نهضت امام حسین(علیه السلام) و فرهنگ عاشورا سرمشق بگیرد. هند را با همین نگاه و رسم حسینی آزاد کرد.
عنایت امام حسین(علیه السلام) به مادر رهبر پاکستان
یکی از شخصیتهای بزرگ دیگر قائد اعظم پاکستان به نام محمدعلی جناح است محمدعلی جناح مادرش حامله نمی شد در پاکستان روز عاشورا اسبی به نام اسب ذوالجناح می آورند این اسب در طول سال هر کجا برود آزاد است روز عاشورا این اسب را به عنوان نماد ذوالجناح سیدالشهدا(علیه السلام) می آورند و عقیده شان این است که هر کسی از کنار این اسب رد بشود اگر خانمی که باردار نمی شود به برکت دعای سیدالشهدا(علیه السلام) خانم باردار می شود محمدعلی جناح هم مادرش حامله نمی شد از کنار این اسب رد شد حامله شد و اسم پسرش را محمدعلی جناح گذاشتند جناح در واقع یعنی ذوالجناح است. به خاطر اینکه توسلی به سیدالشهدا(علیه السلام) پیدا کرد این رهبر پاکستان می گوید هیچ نمونه از شجاعت بهتر از آن که امام حسین(علیه السلام) از لحاظ فداکاری و تهور نشان داد در عالم پیدا نمی شود به عقیده من تمام مسلمین باید از را و مسلک این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربانی کرده پیروی نماید.
دانشمندان غربی هم درباره سیدالشهدا (علیه السلام) اظهار نظر کرده اند. موریس دوکبری می گوید: اگر مورخین ما به حقیقت می دانستند که عاشورا چه روزی است این عزاداری را مجنونانه نمی پنداشتند. زیرا پیروان حسین(علیه السلام) بواسطه عزاداری برای حسین(علیه السلام) می دانند که پستی و زیردستی و استعمار را نباید قبول کنند زیرا شعار پیشرو و آقای آنان ندادن تن به ظلم و ستم است. این یک اظهار نظر دانشمند غربی است.
دکتر جوزف از مورخین فرانسوی می گوید شیعیان در ایام عزاداری به ذکر و استماع مصایب امام حسین(علیه السلام) می پردازند و می کوشند که فضایل خاندان نبوت و رنجهای آنان را به نیکوترین وجه بیان کنند. روحانیون و وعاظین همه مسائل اسلامی را در منابر فریاد می زنند و اکنون کار بجای رسیده که مردم عامی شیعه از بس مطالب مذهبی شنیده اید از پیشوایان اهل سنت جلوتر رفته اند.این مورخ فرانسوی می گوید این مجالس سیدالشهدا(علیه السلام) از برکاتش توده مردمی را بیدار کرده است مردم پای منبر نشین سیدالشهدا(علیه السلام) از رهبران اهل سنت به عقیده ایشان جلوترند. یک فرد عامی شیعه از عالمان اهل سنت بهتر مسائل مذهبی و دینی و سیاسی متوجه می شود و راست می گوید.
یکی از شخصیتهای بزرگ یهود به نام پوشو تامدلس توئدون می گوید: شهادت امام حسین(علیه السلام) از همان زمان که طفلی بیش نبودم در من تاثیر عمیق و حزن آوری می بخشید من اهمیت برپا داشتن این خاطره بزرگ تاریخی را می دانم. این فداکاری های عالم از قبیل شهادت امام حسین(علیه السلام) سطح بشریت را ارتقاء بخشیده است و خاطره آن شایسته است همیشه باقی بماند و یادآوری شود.
ادوارد براون مستشرق معروف انگلیسی می گوید: آیا قلبی پیدا می شود که وقتی درباره کربلا سخنی به گوش او می رسد مالامال از حزن و اندوه نگردد؟ حتی غیر مسلمانان نیز نمی توانند پاکی روح را که این جنگ بزرگ اسلامی دربرداشت انکار کنند.خوب این بخشی از نظرات دانشمندان بود درباره سیدالشهدا(علیه السلام).
یک نکته از آیت الله بهجت خدمتتان عرض می کنم. آیت الله بهجت می گوید گریه بر سیدالشهدا(علیه السلام) بالاتر از نماز شب است.یکی از بزرگان می گفت من به دو چیز امیدوارم یکی تلاوت قرآن و دوم گریه برای سیدالشهدا(علیه السلام) بعد ایشان فرمودند برای شفای بیمار روضه بخوانید بطوری که او منقلب شود و متاثر شود آنگاه شفا خواهد یافت. دردهای جسم و روح از برکت گریه بر سیدالشهدا(علیه السلام) برطرف می شود.
برادران و خواهران اینجور خدای نکرده نباشید که بعد از ایام عاشورا ما روضه خوانی و مراسمات و عزاداریها را تعطیل کنیم ما هر چه داریم از برکت محرم داریم اینجور نباشد بگویم امام حسین(علیه السلام) تا سال آینده خداحافظ،خوب نیست بنده خیلی خوشحال می شوم ببینم بعد از دهه در مساجد و تکایا و خانه ها عزاداری بر سید مظلومان ادامه دارد و دعا می کنم برای خانواده هایی که بعد از عاشورا مراسم عزاداری برپا می کنند. قدر بدانیم امروز هر چه داریم از برکت سیدالشهدا(علیه السلام) داریم.
تشنگی گوسفندان حضرت اسماعیل(علیه السلام) بخاطر امام حسین(علیه السلام)
حضرت اسماعیل(علیه السلام) گوسفندان زیادی داشت ایشان گوسفندانشان را برای چرا به کربلا آورده بودند. ایشان برای رسیدگی به گوسفندانش و احوالی از چوپانش بپرسد به کربلا آمده بود. چوپان گفت چند روزی است که گوسفندان را به شط فرات می برم اینها آب نمی خورند. حضرت اسماعیل(علیه السلام) تعجب کرد از خداوند کشف این معما را سوال کرد خدایا چرا این گوسفندان تشنه هستند و آب نمی خورند جبرئیل نازل می شود و می گوید از خود گوسفندان سوال بپرس، حضرت اسماعیل(علیه السلام) از یکی از گوسفندان سوال می پرسد چرا شما آب نمی خورید؟ یکی از گوسفندان به امر خدا به سخن آمد به ما خبر رسید که فرزند تو حسین(علیه السلام) و جگر گوشه ای پیغمبر آخر الزمان در اینجا لب تشنه کشته می شود ما به سبب این حزن و اندوه آب نخوردیم ما می خواهیم مثل امام حسین(علیه السلام) لب تشنه باشیم. حضرت اسماعیل(علیه السلام) پرسید قاتلش کیست؟ گفتند فردی که ملعون اهل آسمان و اهل زمین است. (کتاب جلوه هایی از خورشید کربلا، عبدالرحمن باقرزاده بابلی) خدا شمر را لعنت کند. مصیبت سیدالشهدا(علیه السلام) جانها را سوزانده حتی قبل از اینکه آقا به دنیا بیایند و نمونه های زیادی از گریه بر امام حسین(علیه السلام) ذکر شده است.
حتی وقتی حضرت آدم(علیه السلام) می خواست توبه اش قبول شود جبرئیل به او فرمود که بگو « يَا حَمِيدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ يَا عَالِي بِحَقِّ عَلِيٍّ يَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ يَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَ مِنْكَ الْإِحْسَانُ»( بحارالأنوار،ج44،ص245،باب 30) حضرت آدم(علیه السلام) وقتی این جمله آخر را شنید شروع به گریه کردن کرد جبرئیل از او پرسید چرا گریه می کنی؟ گفت ای جبرئیل وقتی کلام آخر را گفتی قلبم را آتش زدی، نام حسین(علیه السلام) گفتی اشکم را جاری کردی، او کیست؟ جبرئیل گفت آری او فرزند محمد است و یکی از فرزندان تو که لب تشنه به شهادت می رسد. به قدری تشنگی سیدالشهدا(علیه السلام) زیاد است وقتی به سمت میدان حرکت می کنند بالای سر خود دود می بینند جانها فدای امام حسین(علیه السلام)...
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را به تقوای الهی دعوت می کنم، عمل به واجبات و ترک محرمات یک قوه و نیروی در انسان به وجود می آورد که انسان را از گناه حفظ کند. یک ترمزی برای انسان است و عاشق کارهای خیر می شود. انشاءالله ما همیشه اهل خیر باشیم و عاشق کار خیر باشیم و تا زنده هستیم خدای متعال کار خیر را نصیب من و شما بگرداند و ما را از معاصی و گناه دور قرار دهد.
اهمیت نقش بسیج
مناسبتهایی که داریم به اختصار خدمت شما عزیزان عرض می کنم. هفته هفته تشکیل بیسج است به دست مبارک حضرت امام(رحمة الله علیه) این نهال کاشته شد و امروز یک درخت تنومندی است. خدا حضرت امام (رحمة الله علیه) را رحمت کند همه کارهای امام مثل خودشان امامانه و بزرگ است. سخن ایشان مثل خودشان امامانه است. یکی از کارهای بزرگی که حضرت امام(رحمة الله علیه) انجام دادند بحث تشکیل بسیج است و خودشان فرمودند من افتخار می کنم که بسیجی هستم و به قدری حضرت امام(رحمة الله علیه) درخت بسیج را آبیاری کردند و بسیج به قدری ارزش پیدا کرد و بسیجی بودن افتخار شد که حضرت امام(رحمة الله علیه) فرمودند خدایا من روز قیامت با بسیجیانم محشور شوم. بسیج شد منا اهل البیت، مثل یک ایرانی زردشتی از اصفهان به مدینه می رود شاگردی می کند به او می گویند سلمان منا اهل البیت، بسیجی آن کسی نیست که حتما اسمش را در سازمان بسیج نوشته باشد هر کس ارزشها را دوست داشته باشد و پایبند باشد ولو رسما هم اسمی ننوشته است ولی برود بنویسد امام فرمودند این دفتر را همه از اول و آخر امضاء کردند ولی معنایش این نیست که هر کسی اسمش را در بسیج ننوشت بگوئیم او بسیجی نیست، چرا؟ چون این حرف مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) است می فرمایند بسیجی منحصر به سازمان نیست کسی که ارزشهای دین و دیانت را قبول دارد و به آن احترام می گذارد به او بسیجی می گویند.بسیج اهداف خاص خودش را دارد اولا مهمترین ماموریت بسیج مقابله با استکبار است اصلا بسیج تشکیل شده که دشمن شناس و در صحنه باشد لحظه ای که باید اقدام کند آن لحظه را از دست ندهد کسانی که در روز عاشورا نیامدند امام را یاری کنند بعد از شهادت امام حسین(علیه السلام) توبه کردند آمدند نهضت توابین را راه انداختند صدها برابر کشته شدند 6000 نفر جنگیدند و کشته شدند اما آن لحظه که می بایست در صحنه باشند نبودند چه فایده دارد؟ اگر این چند هزار نفری که کشته شدند در عاشورا امام حسین(علیه السلام) را یاری می کردند چه بسا چنین واقعه ای پیش نمی آمد. خیلی فرق می کند اینها آمدند زحمت کشیدند و جان و شهید دادند اما به موقع نبود آن لحظه ای که نیاز است انسان باید در صحنه باشد آن موقع استخاره کردن که اگر خوب می آید امام حسین(علیه السلام) را یاری کنند یا نه، از آن طرف یک مسیحی به یاری امام حسین(علیه السلام) می آید ولی آنهایی که بزرگ بودند و می بایست امامشان را یاری کنند در صحنه نبودند. بعد هم پشیمان شدند وجدانشان آنها را وادار به قیام کرد و قیام توابین را راه اندازی کردند ولی چه فایده داشت. اما وهب که مسیحی بود در آن لحظه در کربلا چه افتخاری نصیبش شد، سلیمان بن صرد چکار کرد؟ آن کجا و او کجا؟ خیلی فرق می کند. بسیجی یعنی به موقع در صحنه حضور داشتن است اشارات ولیش را درک کند و در صحنه باشد. اصلا راه افتادن بسیج این است که دشمن شناس و موقعیت شناس باشد استکبار ستیز باشد.دومین ماموریت بسیج این است که جلوی انحرافات را بگیرد انحرافات از جاهای باریک مثل دانشگاه شروع می شود بسیجی باید در صحنه باشد.
تفکر بسیجی موجب پیشرفت و قدرت کشور می شود
یکی از کارهایی که خیلی ضرورت دارد که من و شما و بسیجیان باید انجام دهیم. یک زمانی حضرت امام(رحمة الله علیه) دستور به تشکیل ارتش بیست میلیونی دادند با توجه به امروز سخن مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) نرمش قهرمانانه مطرح می کنند و مسئولین ما موضع حق را به دنیا اعلام می کنند دنیا را از ما نترسانید ما دنبال بمب اتم نیستیم اسرائیلیها و پاکستانیها بمب اتم دارند هیچی نمی گویند ما که برای موارد صلح آمیز می خواهیم استفاده کنیم به ما حق نمی دهید ما اینقدر دشمن داریم و آسایش برای ما نمی گذارند چاره ای نداریم که از درون محکم باشیم خدا حضرت امام(رحمة الله علیه) را رحمت کند فرمودند از جمعیت سی میلیونی باید بیست میلیون بسیجی باشد. الان که ما هفتاد میلیون هستیم باید دهها میلیون بسیجی داشته باشیم وقتی ما از داخل قدرتمند باشیم دشمن دیگر جرات نمی کند تهدید کند. بنده یکبار دیگر می گویم که یکی از دوستانم می گفت در مسابقات تیراندازی یک بسیجی نفر اول شد و یک درجه دار آمریکایی در مقابلش تعظیم کرد. از او پرسیدند چرا تعظیم کردی؟ گفت در مقابل تو تعظیم نکردم بلکه در مقابل لباس تو تعظیم کردم و احترام گذاشتم. که ما می خواستیم هشت سال این لباس را از بین ببریم اما نتوانستیم. وقتی ما دهها میلیون جوان بسیجی آموزش دیده در صحنه داشته باشیم دشمن واقعا هیچ غلطی نمی تواند بکند. از کجا می خواهد بیاید جای جای کشور اسلامی ایران بسیج و پایگاه بسیجی دارد اگر بخواهد از دور موشک بزند در کوههای مختلف ایران اسلامی موشک است می تواند از همین جا اسرائیل را با خاک یکسان کند امروز نظام جمهوری اسلامی خیلی مستحکم است منتها دشمن اشتباه می کند یعنی می خواهد حرف خودش را با تبلیغات به کرسی بنشاند اما جرات نمی کند نظام اسلامی خیلی مستحکم است توطئه های بسیاری برای نابودی نظام جمهوری اسلامی طراحی شده است. فتنه 88 یکی از توطئه های بسیار سنگینی بود که دشمن از داخل به کمک استکبار جهانی آمریکا می خواستند کار را یکسره کنند ولی همینکه مردم به صحنه آمدند مثل یک کاغذ این تومار جمع شد این فرهنگ بسیج و حفظ نظام است آدمهای که رای داده بودند اما وقتی فهمیدند که دشمن چکار می خواهد بکند به میدان آمدندو اینها را جمع کردند این قدرت و مانور و در صحنه بودن بسیج است. اینها همه از برکت سیدالشهدا(علیه السلام) است منتها تفکر بسیجی یک تفکر خاص خودش است یک جمله ای از امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) نقل شده است یک دایی دارند به نام ابوهاله که می گوید من فرزند حضرت خدیجه(سلام الله علیها) از شوهر قبلی او هستم امام می فرمایند من از این دایی خودم پرسیدم پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را برای من توصیف کن که چه اخلاقی داشت؟ دو جمله کوتاه ازسخنان ایشان می گویم اوهاله به من گفت پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) «خفیف المئونه و کثیر المعونه» پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فردی بود کم خرج یعنی خرجش از بیت المال خیلی کم بود هزینه زندگیش کم بود اما از آن طرف«کثیر المعونه» کمکش به دین خدا و مردم بسیار زیاد بود. امیرالمومنین علی(علیه السلام) هم همینجور بودند خودش نان جو می خورد اما شبها برای یتیمان گوشت کباب می کرد و با دست خودش به دهان این بچه های یتیم می کرد. راوی می گفت امیرالمومنین علی(علیه السلام) افطاری می داد من در افطاری علی(علیه السلام) غذا نخوردم امام فرمودند چرا غذا نمی خورید؟ گفت من می خواهم با شما غذا بخورم شاید غذای بهتری بخورم. آقا فرمودند شاید شما آن غذا را نتوانی بخوری، گفت قبول دارم. وقتی رفتند دیدند سبدی را که آویزان کرده بودند سبد را پایین آوردند نان ارزن با سبوسش آوردند و حضرت کمی به آن آب می زد و می خورد. راوی گفت اینها را که نمی شود خورد بعد ناراحت شد به ام البنین(سلام الله علیها) گفت امیرالمومنین علی(علیه السلام) پیرمرد شده لااقل یک کم روغن به این نان بزنید که امیرالمومنین علی(علیه السلام) اینها را نرم بخورد گفتند این نانها را آویزان کردند به خاطر اینکه خود حضرت دستور داده است کسی دست به این نانها نزند این معنای تفکر بسیجی است. هزینه اش کم اما خدمتش زیاد است اگر تفکر مدیر اینگونه باشد اول سعی نمی کند اتاق خودش را عوض کند بعضی از مدیران چکار نمی کنند دائم خرج می کنند اما تفکر بسیجی شما نگاه کنید همان میزهای چند سال پیش را استفاده می کنند. خیلی فرق می کند آدم تفکر بسیجی یا تفکر غیر بسیجی داشته باشد تفکر بسیجی کم خرج و پرکار است بیشترین خدمات اول انقلاب بود.برق رسانی، خانه بهداشت، جاده سازی که جهاد سازندگی مخلصانه این کارها را انجام می دادند شبانه روز چقدر به روستاها می رفتند الان که ممکن است دهها ماشین باشد ولی آن موقع کجا این موقع کجا، این تفاوت تفکر بسیجی است. خدا را دیدن اما خود را ندیدن، کار را دیدن اما منفعت خود را ندیدن است امروز بعضی اوقات در ادارات یا نهادها یک کاری می خواهند انجام بدهند اول می گویند ماموریت من چی می شود؟ دور می آید اما زود می رود کم کاری خیلی مشکل بزرگی است ما نباید از تفکر بسیجی فاصله بگیریم. اگر همین را در زندگی بسیجی خودمان لحاظ کنیم یک نورانیتی در کشور ایجاد میشود.
مبارزه با بیماری دیابت
یکی از بیماریها خاموش بیماری دیابت است ممکن است یک کسی بعد از چند سال متوجه شود که بیماری قند دارد یک مقداری زندگی ها ما ماشینی شده است و تحرک ما کم شده است نرمش و ورزش و پیاده روی کم می کنیم می بینیم سن کمی بالا رفت انواع بیماریها سراغ انسان می آید آیا واقعا اسلام می خواهد ما اینگونه باشیم اسلام می خواهد شاداب باشیم همیشه جوان بمانیم یک مرتبه دیگر گفتم وقتی پیغمبر خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) وارد مکه شد به مسلمانان دستور داد که موقع احرام بازوان خودشان را بیرون بگذارند تا دشمن بترسد همین طواف دشمن را ترساند و مکه را فتح کردند. حالا امروز جوانی با سن کم کمرش خم شده است به خاطر اینکه ما ورزش و نرمش نمی کنیم ما بارها گفتیم پایگاههای بسیج ورزش همگانی را برنامه ریزی کنند از تلویزیون و رادیو ورزش را نگاه می کنید و می شنوید چقدر از نرمش و ورزش صحبت می کند انسان لذت می برد. ما به ورزش و نرمش محتاج و نیاز داریم رهبری بزرگ ما در مورد ورزش می فرمایند ورزش کردن امر واجب عینی است و نمی شود عذر بیاوریم. ایشان مملکت اسلامی را اداره می کند خانه و زندگیش سر جای خودش است ورزش و مطالعه اش سر جای خودش است. می فرمایند من کتابهای چندین جلدی را همین وقت ناهار و شام که می خواستند سفره بیاندازند مطالعه کردم. و با این سن و سال خودشان همیشه کوهنوردی می روند . ما کجا کوهنوردی می رویم و توقع داریم همیشه سالم و تندرست باشیم. جسم واقعا نیاز به تقویت دارد واقعا خواهش می کنم یک مقدار به خودتان رحم کنید.
انفجار در نزدیکی سفارت ایران در لبنان داشتیم که آن را محکوم می کنیم و باعث شهادت 36 تن و 140 مجروح بوده است.
صحبتهای مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) در اجتماع بسیجیان را خوب مطالعه کنید نکات بسیار خوبی را آقا در باب استکبار ستیزی و انقلاب تبیین کردند همه این صحبتها را از دل و جان گوش کنید و مطالعه کنید.
روز نیروی دریایی را گرامی می داریم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.