سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

برخورد محبت آمیز با یکدیگر

خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم 92/9/22

http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم
راههای پیشگیری از ناهنجاریهای اجتماعی

چند وقت قبل ما سمینار ائمه جمعه در کرمان در محضر عزیزانمان در دادگستری با موضوع عوامل پیشگیری از ناهنجاریهای اجتماعی داشتیم در آنجا جلسه مدیر کل محترم دادگستریخواهان مباحثی شد که به عنوان پیشگیری مطرح شود تا از آسیبهای اجتماعی و خانوادگی کمتر در جامعه ایجاد شود روی این جهت هفته های آینده و این هفته مباحثی از این طرح انشاءالله داشته باشیم. بالاخره همیشه پیشگیری مهمتر از درمان و هزینه آن کمتر است. وقتی بیماری به سراغ افراد می آید تا بخواهند آن را درمان کنند هزینه های زیادی برای جسم بیمار و برای خانواده و هم هزینه های درمانی بسیار سنگین مالی باید بپردازند. ولی اگر انسان برای سلامتی خودش مراقبت و مواظبت داشته باشد ورزش و نرمش و آداب الهی و اسلامی را مراعات کند کمتر به بیماری صعب العلاج مبتلا می شود بنابراین پیشگیری در جامعه و مداوا کردن بیماری ها حرف اول را می زند. در ناهنجاریهای اجتماعی هکذا به همین صورت است در خانواده ای که نابسامان شد در آستانه از هم پاشیدگی قرار گرفت به سمت اختلاف و طلاق رفت این عوارض سنگینی در جامعه ایجاد می کند چه مشکلاتی برای خانواده های دو طرف و چه مشکلاتی برای آن زن و شوهری که می خواهند از هم جدا شوند و از همه مصیبت بالاتر چه مشکلاتی برای فرزندان طلاق و جدایی از لحاظ روحی و جسمی برآنها وارد می شود. اگر زن و شوهر به عوامل پایداری زندگی و به عواملی که باعث شیرینی زندگی می شود توجه کنند و مد نظر قرار بدهند هرگز زندگیشان تلخ نمی شود و از هم پاشیده نمی شود. اگر به معیارها درست توجه کنند اگر وظایف خودشان را درست انجام بدهند هیچ وقت زندگی آنها از هم پاشیده نمی شود. روز به روز زندگی شیرین تر می شود. برای شیرین شدن زندگی و دوری از تلخی و پایداری در زندگی عواملی باید دست به دست هم بدهند این مثل یک پازل و نقشه است وقتی قطعات درست چیده شود آن نقشه زیبا می شود اگر هر کدام از این قطعات پازل نامیزان و جابجا چیده شود آن منظوری که شما دارید بدست نمی آید. زندگی مثل یک پازل است باید قطعاتش منظم چیده شود هر کدام جای خودش باشد. برای اینکه خانواده ی زن و شوهر و فرزندان و بستگان اینها زندگی شیرینی داشته باشند باید عواملی را مراعات کنند باید در زندگی خودشان این قطعات را خوب کنار هم بچینند تا زندگیشان شیرین و پایدار شود و دچار تلخی و اختلاف و تفرقه و خدای نکرده طلاق نشود.
شیرین نمودن زندگی در برخورد محبت آمیز با یکدیگر
یکی از عواملی که در شیرین نمودن زندگی موثر است برخورد محبت آمیز نسبت به همدیگر است. اگر برخورد محبت آمیز در زندگی شکل بگیرد از مشکلات زندگی جلوگیری می کند. این دستورات اسلامی که داریم همه اش حساب شده است. چرا به ما می فرمایند وقتی به همدیگر می رسید سلام کنید همین دستور اسلامی سلام کردن ایجاد ارتباط سالم برقرار کردن است.کسی که سلام می کند از درب صلح و صلاح و صمیمیت و سلامت با شما برخورد می کند. یعنی هیچ کینه ای از شما به دلم نیست خیر و سلامتی و دوستی شما را می خواهم برای شما دعا می کنم، همین سلام چه تاثیری بر تحکیم و شیرینی روابط اجتماعی دارد؟ برای همین به زن و شوهر گفته شده که وقتی مرد وارد خانه می شود زن استقبال کند مرد سلام کند برخورد محبت آمیز با هم داشته باشیم اینها تاثیر دارد تا اینکه فرد از درب به عنوان همسر وارد خانه شود نه سلامی باشد و با حالت قهر وارد شود بعد سراغ روزنامه و مجله و اخبار برود این زندگی را مشکلی می کند. همین نکات کوچک آثار بزرگی در خانواده دارد؟ روانشناسان می گویند کوچکهای بزرگ نما، کوچک است اما آثار بزرگی بر خانواده می گذارد.
اولین نکته توجه محبت آمیز به یکدیگر است. شما در سوره واقعه می خوانید «عَلَى سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ مُتَّكِئِينَ عَلَيْهَا مُتَقَابِلِينَ» زن و مرد بهشتی روی تختهای بافته شده یا منظم کنار هم چیده شده یا بافتش بافت مخصوص است بافتی که با زمرد درست شده است بعد اینها روبروی همدیگر می نشینند نه اینکه در زندگی به همدیگر پشت می کنند نه اینکه تقابل داشته باشند بهشتیها روبروی همدیگر می نشینند بگو و بخند دارند این نشان می دهد زن ومرد بهشتی که در زندگیشان اینگونه زندگی کردند با همدیگر قهر نمی کردند گفتگو می کردند شاد و شیرین زندگی می کردند.
همسران خوب کارکنان خدا در روی زمین
مردی خدمت پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) آمد گفت یا رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم) وقتی من وارد منزل می شوم خانم من به استقبال من می آید بعد اگر من غصه ای داشته باشم به من می گوید اگر غصه دنیا را می خوری برای دنیا نباید غصه بخوری، اگر غصه آخرت می خوری خوب این هم برای خدا بیشتر شود. برای دنیا نمی خواهد ناراحت باشی برای کمبود دنیا نمی خواهید خودت را اذیت کنی، پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرماید این از کارکنان خداست در روی زمین قدرش را بدان.
آداب ورود به خانه از نظر اسلام
مرد وقتی می خواهد وارد خانه شود با آداب اسلامی وارد شود. روایت از امام صادق(علیه السلام) است می فرمایند وقتی وارد خانه می شوید سلام کنید «قال یسلم الرجل اذا دخل علی اهله» مردی وقتی وارد خانه می شود بر اهل خانه سلام کند حتی اگر کسی در خانه نباشد بگوید سلام علینا « و اذا دخل یضرب بنعلیه »وقتی می خواهد وارد خانه شود پایش را روی زمین بزند یا زنگ بزند. یعنی بدون اعلام وارد خانه خودش نشود «و یتنحنح یصنع ذلک حتی یوذنهم انه قد جاء» (بحارالانوار،ج76،ص11) با این کار اعلام کند و اجازه بگیرد «حتی لا یری شیئا یکرهه» تا چیزی که موجب کراهتش است نبیند.اینها دستورات اسلامی است که اگر ما در زندگی خودمان مراعات کنیم همین نکات کوچک و سلام کردن باب گفتگو و ارتباط را باز می کند. همین کلام گهربار سلام خستگی را از تن افراد دور می کند. اگر اینجور نباشد در زندگی بی توجهی باشد و زن و شوهر نسبت به هم بی توجه باشند آثارش چیست؟ بی توجهی در زندگی آغاز اختلاف و درگیری و اختلاف است این نکته را اگر مرد یا خانمی در زندگیش مراعات کند زندگیشان از همین یک قدم درست می شود. علاوه بر اینکه زن و شوهر باید این مطلب را در زندگیشان مراعات کنند که این توجه محبت آمیز همراه با تشکر و قدردانی باشد اصولا در جامعه زبان تشکر داشته باشیم نه زبان طلبکار و ناسپاس، در اداره ای که کار می کنیم اگر مدیر آن تشکیلات زبان تشکر داشته باشد خستگی را از تن کارمندانش برمی دارد. تا اینکه طلبکارانه و ناسپاس برخورد داشته باشد. آن کارمندش هر چقدر زحمت بکشد می گوید این که درکی ندارد ما هر چه داریم کار می کنیم یکبار نمی گوید، متشکرم تشکر نمی کند ولی همین که زبان تشکر داشته باشد با همین کلمه تشکر آمیز خستگی را از تن کارمند خودش در می آورد شادابی ایجاد می کند اگر مرد و زن در زندگی زناشویی خودشان توجه محبت آمیز به همدیگر داشته باشند زبان تشکر و قدردانی از هم داشته باشند زندگیشان روز به روز شاداب تر و شیرین تر می شود. روایات در این زمینه زیاد است می فرمایند «لم یشکر المخلوق و لم یشکر الخالق»اگر از مخلوق تشکر نکنید از خدا تشکر نکردید چون این مخلوق واسطه فیض است درست است رزق و روزی دست خداست خوب این خانم آمده غذا درست کرده است این زبان سپاس و تشکر می خواهد.
امام سجاد(علیه السلام) می فرمایند «یقول الله تبارک و تعالی لعبد من عبیده یوم القیامة» روز قیامت خداوند به یک بنده اش می گوید «اشکرت فلاناً» از فلانی تشکر کردی «فیقول بل شکرتک یا رب» آن عبد می گوید خدایا من از تو تشکر کردم شکرگزار تو بودم خدا می فرماید از فلانی تشکر کردی بنده می گوید من از تو تشکر کردم تو خدا و رب من هستی «فیقول لم تشکرنی اذ لم تشکره» خدا می فرماید تو از من تشکر نکردی چون از بنده من تشکر نکردی. چون از خانمت که اینقدر زحمت کشید و بنده من بود تشکر نکردی در واقع از من تشکر نکردی.« ثم قال اشکرکم لله اشکرکم للناس »(اصول کافی، ج2، ص99)کسی از شما بیشتر از خدا تشکر می کند که از مردم تشکر کند. این چه تاثیری در جامعه دارد؟ اخلاق خوش و خدمتی که شما ارائه می دهید و من از شما تشکر می کنم. یا شما از خانم خودتان به خاطر زحماتش تشکر می کنید اینها زندگی را شیرین می کند. و زندگی را از تلخی و روزمَرگی دچار شدن و به سوخت وسوز افتادن و زندگی را به جهنمی تبدیل کنند که نشود قابل زندگی کردن باشد نجات می دهد. همین نکات کوچک اخلاقی و دینی زندگی را گلستان می کند.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه ،جوانان و نوجوانان را به تقوای الهی دعوت می کنم. خدا را در نظر داشتن تقوا به این معنا است که هر جا خدا راضی است ما حضور داشته باشیم وهر کجا خدا ناراضی است ما حضور نداشته باشیم. مثالی برای تقوا زدند اگر در بیابانی پر از خار شما قدم بردارید چگونه قدم برمی دارید؟ مواظب هستید که خوار بیابان پای شما را آزرده نکند.در زندگی مواظبت و مراقبت کنیم که بتوانیم از گناه خودمان را حفظ کنیم این حفظ خودمان از گناهان و حفظ بدنمان از خار بیابان این را تقوا می گویند.
قرآن بخوانید خدمت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می رسید
یکی از داستانهای کسانی که خدمت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) رسیدند خدمتتان عرض می کنم یک نفر خوانده بود که اگر کسی مخصوصا روز جمعه بر خواندن سوره کوثر و توحید و آل عمران مقاومت کند از دنیا نمی رود مگر حضرت صاحب الامر مهدی موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را زیارت می کند.همان شخص بعد از خواندن این سه سوره خدمت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) رسید می گفت یک روز من به سمت سیستان و بلوچستان می رفتم در راه دیدم یک مردی لباس بلوچی پوشیده و سوار شتر است بعد از احوالپرسی گفت کجا می روید؟ مسیرم را گفتم فرمود اگر مسئله ای داری بپرس؟ گفتم چه خوب است از همین مرد بلوچ مسئله را بپرسم. گفت اگر کسی بگوید من علم کیمیا را به شما یاد می دهم می دانید که دروغ می گوید ولی باز بگوید راست بگوید بالاخره خرج می کنیم و علم کیمیا را یاد بگیریم. حالا من مطلبی می گویم که هم از پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و هم از ائمه اطهار(علیهم السلام) و هم ابن سینا در اشارات خود متذکر شده است که اگر شخصی چهل شبانه روز برخواندن سوره کوثر، توحید و آل عمران مداومت کند به حاجتش می رسد تو هم به حاجتت می رسی، شما اگر یک وقتی حاجتی داشته باشید چهل روز با توجه این سوره توحید، کوثر و آل عمران را بخوانید و توسل پیدا کنید.
استکبار جهانی عامل ناامنی و خشونت در جهان
اولین مناسبت فرمایش مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) است که در بحث بی اعتمادی به استکبار جهانی در مذاکرات اعلام کردند روز به روز بر ملت ما روشنتر می شود. خوب مذاکرات انجام گرفت و توافقاتی در بحث انرژی هسته ای ایران هم انجام گرفت خود مراجع ایران و مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) فتوا دادند ما دنبال بمب اتم نیستیم و حتی ساخت و نگهداری آن را نیز حرام اعلام می کنیم. این چیزی بود که مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) پرچم دار صلح در جهان، و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در جهان است هنوز این قلمشان خشک نشده بود روز به روز آثارش را شما می شنوید که دیدید آمریکاییها چقدر پیمان شکن هستند اینکه مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) می فرمایند من به اینها بی اعتماد هستم با تمام وجود ما لمس می کنیم آن چیزی که برای اینها مهم است امنیت رژیم صهیونیستی است. حتی ملت ایران را متهم کردند که ژن ایرانیان دروغگو است. در واقع ژن خودشان دروغگو است اصلا ذاتشان کلک و فریب است در ذات سران جنایتار استکبار جهانی دروغگویی و فریبکاری است هم یهودیان را فریب می دهند و هم مسیحیان خودشان و هم مسلمانان را فریب می دهند این همه جنایت می کنند اسمش را حقوق بشر می گذارند. حقوق بشر اینها فقط اسرائیل خون آشام است حفظ امنیت او را دنبال می کنند استکبار جهانی لحظه به لحظه حافظ امنیت بزرگترین دولت ترویستی جهان صهیونیستها است . اینهایی که به ملت ایران نسبت می دهند در وجود خودشان است.ملت ایران سرسوزنی دروغگو نیست با صداقت و راستی عمل می کند آنچه ایران در بحث انرژی هسته ای دارد در معرض دید قرار داده و تمام دنیا بازدید کردند اعلام کردند بزرگتر از همه رهبر مذهبی ما فتوا دادند همانطور که فتوا می دهند نماز و وضو واجب است فتوا دادند ساخت و نگهداری بمب هسته ای حرام است نه ما ساختیم و نه استفاده کردیم ولی شما استکبار جهانی هم ساختید و هم استفاده کردید دنیا را به آتش کشیدید سرتاپای شما دروغگویی و خیانت و نامردی است. سر ملت و کشور خودتان هم کلاه می گذارید. آنهایی که خودتان سزاوار آن هستید به ملت نجیب و بزرگ ایران نسبت می دهید کجا ملت ایران وارد جنگ ابتدایی شده، کجا ملت ایران کشور گشایی کرده است همیشه از کشور خودش دفاع کرده است. دولتهای منطقه که حامی شما و تروریستها هستند با سعودیها با دلارهای نفتی خودشان سوریه را به آتش کشیدند بدترین و شرم آورترین جنایت و تشکیلات سعودی و اردونی و ترکیه ای و حتی خود آمریکاییها انجام می دهند البته ما پشتیبان مسئولین خود هستیم حمایت می کنیم دشمن می خواهد بین مسئولین و مردم اختلاف بیافتد و از این طریق بیشتر بتوانند ضربه بزنند.همانطور که مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) می فرمایند ما به مسئولین خودمان اعتماد داریم و از آنها حمایت می کنیم. البته دشمنی که یک سرسوزن انرژی هسته ای صلح آمیز را برای ما قائل نبوده امروز به همین مقدار که قانع شده است خودش برای ملت ایران پیروزی است. البته کم کم راه برای ملت ایران باز می شود از این طرف تعهد می کنند تحریمها را لغو کنند شما می بینید بعضی از شرکتهای ایرانی را مورد تحریم قرار دادند اصلا ذاتشان دروغگویی و نامردی است انشاءالله خدای تبارک و تعالی شر استکبار جهانی از سر مظلومین و محرومین کوتاه کند. انشاءالله امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به فریاد ما برساند که هر چه زودتر به ظلم صهیونیستها و سران استکبار جهانی پایان دهد.و آن روز هم شدنی است اگر یک روز از دنیا باقی مانده باشد قطعا اینها سرنگون می شوند و به اعمالشان رسیدگی می شود. انتظار بذر امید در دلهای محرومین و شیعه است بالاخره جهان به سمت ظهور می رود در جهان زمانی بود که نام خدا برده نمی شد نه در اردوگاه غرب و نه در شرق از دین خبری نبود و کسی جرات نمی کرد بگوید من مسلمان هستم مسلمانان ننگشان می کرد که بگویند من مسلمان هستم ولی امروز به برکت حضرت امام(رحمة الله علیه) و انقلاب اسلامی جهان به سمت خدا حرکت می کند کشورهای کمونیستی که ضد خدا بودند از هم پاشیده شدند دین جایگاه خودش را پیدا کرده است در خود آمریکا و کشورهای دیگر قرآن پرفروشترین کتاب مذهبی است روز به روز مردم جهان به سمت خدا و اسلام رو می آورند اگر به سمت خدا و اسلام رو نمی آوردند اینقدر استکبار جهانی به میدان نیامده بود و اینقدر جولان نمی داد اینقدر عزا نداشتند معلوم می شود اسلام روز به روز در حال ترقی و پیشرفت است که اینها اسلام بدلی درست می کنند و تروریستها را به جان مسلمانان می اندازند و القاعده و سلفیها و تکفیریها را درست می کنند تا مردم دنیا را از اسلام واقعی که از ایران اسلامی به تمام دنیا صادر می شود و این علمی که از ایران به سراسر دنیا می رود می خواهند مردم را به این علم و دین بدبین و دور کنند اسلام خشن را تبلیغ می کنند. در واقع سعودیها همان کاری که آمریکاییها انجام می دهند آنها یک بخش دیگرش را انجام می دهند. آنها از آن طرف ظلم می کنند و اینها هم از این طرف اسلام را بد جلوه می دهند و از استکبار جهانی حمایت می کنند خدا انشاءالله ریشه همه اینها را بکند .
وحدت حوزه و دانشگاه
در این هفته ای که در پیش داریم شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح(رحمة الله علیه) را داریم در بیست و هفتم آذرماه سال 58 به دست منافقین به شهادت رسیدند و روز شهادت این استاد را روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیدند. حوزه و دانشگاه نقش مهمی دارند دشمن تا به حال هم حوزویها را از دانشگاه جدا می کردند و هم دانشگاهیان را از حوزه جدا می کردند. اینها دوبال پیشرف برای جامعه هستند اگر کشور ما بخواهد به استقلال فرهنگی وسیاسی برسد این دو قشر باید دست به دست هم بدهند. اگر روحانیت و دانشگاهیان ما دست به دست هم بدهند کشور از هر جهت ساخته می شود برای همین در زمان طاغوت بین این دو قشر فاصله ایجاد می کردند بزرگانی مثل شهید مطهری(رحمة الله علیه) و شهید مفتح اینها در دانشگاه آمدند و وحدت حوزه و دانشگاه را پایه ریزی کردند و خون خودشان را برای این سرمایه بزرگ دادند خدا شهید مفتح و مطهری را رحمت کند .
پژوهش از دیدگاه مقام معظم رهبری(دام ظله العالی)
روز پژوهش را در همین هفته داریم بخشهایی از مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) را عرض می کنم اگر کشوری بخواهد پیشرفت کند باید بر مبنای علم پیشرفت کند علم ثروت و قدرت نظامی و اعتماد به نفس ایجاد می کند من بارها گفتم باز هم می گویم و بارها تکرار خواهم کرد که پایه و زیربنای اقتدار آینده شما ملت عزیز در قدرت علمی است انشاءالله دانشگاه و جوانان ما برای پیشرفت رسیدن به قله های علمی بکوشند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.