سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

روش تربیتی رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)

خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم 92/10/6
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg


خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم

هفته ای که در پیش داریم مصادف است با رحلت جانسوز حصرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) و شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی(علیه السلام) این رحلت و شهادت را به محضر مولایمان حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)و به همه شما علاقمندان و ارادتمندان تسلیت عرض می نماییم. انشاءالله از زیارت رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) و امام حسن مجتبی(علیه السلام) و از شفاعتشان برخوردار شویم. حق است در خطبه اول مقداری در باب خصوصیات اخلاقی و روش تربیتی رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) چند کلامی را به محضرتان عرضه بدارم. بالاخره سالی یکمرتبه مناسبتی اقتضاء می کند که درباب خصوصیات رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) بتوانیم صحبت کنیم. به خواست خدای تبارک و تعالی خطبه اول را به بعضی از خصوصیات اخلاقی پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله وسلم)و روش تبلیغی این بزرگوار اختصاص می دهم.
پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) الگوی اخلاق و زندگی برای بشریت

همانطور که می دانیم پیغمبر ما الگوی ما هستند شیوه اخلاق و رفتار ما بر اساس این الگو جهانی و روش رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) باشد. پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) همیشه سفارش به خوش اخلاقی می کردند هر موقع خودشان جلوی آینه می ایستادند این دعا را می کردند می فرمودند خدایا همانطور که صورت من را زیبا آفریدی خلق و اخلاق من را زیبا قرار بده. فردی به نام جریر بن عبدالله جوانی بسیار زیبا بود پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) به ایشان سفارش کردند «انك امرء قد احسن الله خلقك» شما جوانمردی هستی خداوند هیکل و صورت شما را زیبا خلق کرده است «فاحسن خلقک»(سفينه البحار، ص 410) سعی کن خُلق و سیره باطنی خودت زیبا باشد حالا که صورت زیبا داری این سیرت زیبا داشته باش که زیباتر باشی. یا پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) در روایت بسیار ارزشمندی می فرمایند« خِيَارُكُمْ أَحْسَنُكُمْ أَخْلَاقاً» بهترین شما کسی است از نظر اخلاق از همه خوش اخلاقتر است.«الَّذِينَ يَأْلِفُونَ وَ يُؤْلَفُونَ»(مستدرك‏الوسائل ،ج8 ،ص451 ، باب 88)کسانی که با مردم با الفت و مهربانی برخورد می کنند و مردم با آنها با الفت برخورد می کنند سبب وحدت و همدلی می شوند به مردم محبت می کنند در اثر محبتی که ایجاد می کنند مردم به آنها محبت می کنند تنفر و نفرت و جدایی ایجاد نمی کنند. بهترین شما کسی است که بتواند جاذبه ایجاد کند. هر کسی در خانواده، زندگی اجتماعی و شخصی خودش روش رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) را ایجاد کند پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) از خداوند درخواست می کردند« اللَّهُمَّ أَحْسَنْتَ خَلْقِي فَأَحْسِنْ خُلُقِي» خدایا همانطور چهره من را زیبا آفریدی اخلاق من را زیبا قرار بده. امیدوارم خداوند اخلاق زیبا به همه ما عنایت بگرداند.خوب این یکی از شیوه های رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) بود. هم خودشان خوش اخلاق بودند و هم سفارش می کردند مردم هم خوش اخلاق شوند.
محبت به مردم

یکی از شیوه های دیگر رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) این بود حضرت به مردم محبت داشتند و مردم را دوست می داشتند در جنگ احد صورت پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) مجروح شد و مشرکین دندان پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را شکستند تعداد زیادی از مسلمانان شهید شدند خدمت رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) آمدند گفتند «أدعُ علی المشرکین» یا رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم) شما دشمنان را نفرین کنید حضرت فرمودند «إنِّی لَم أُبعَث لَعّاناً» خداوند من را نفرستاده که اهل نفرین باشم. «وإنّما بُعِثتُ رَحمَةً » خدا من را فرستاده که مردم را به سوی خدا دعوت کنم و مرا دعوت به مهربانی کرد. با اینکه دندان پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم)را شکستند فرمودند خدا مرا برای مهربانی فرستاده است. بعد دعا کردند «اللَّهُمَّ اغفِرِ لِقَومی فَإِنَّهُم لا یعْلَمُونَ»( به‌روایت بخاری و مسلم)با اینکه دندان پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) را شکستند و ایشان را آزار دادند حضرت نفرینشان نکرد و فرمودند خدایا مردم و قوم من را هدایت و راهنمایی فرما. این شیوه برخورد رسول خدا بود و این درس بزرگی به من و شما می دهد در مسائل ناگواری که برای ما پیش می آید ما چه عکس العملی نشان بدهیم؟ این عکس العمل پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) در برابر دشمن کینه توز است که حمزه را به شهادت رساندند هفتاد نفر شهید شدند و دندان حضرت را شکستند صورت حضرت را مجروح کردند حضرت برای آنها دعای خیر کردند این شیوه تربیتی رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) است.
ساده زیستی پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) و احوال پرسی از مردم
یکی از شیوه های اخلاقی زندگی پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) این بود که ساده زندگی می کردند.یک شخص عربی محضر پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) آمد دوازده درهم هدیه داد. حضرت آقا امیرالمومنین علی(علیه السلام) را به بازار فرستاد که لباسی برای من تهیه کن امیرالمومنین علی(علیه السلام) به بازار رفتند و یک پیراهنی را به قیمت دوازده درهم خریدند بعد لباس را محضر رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) آوردند حضرت فرمودند علی جان می شود لباس سبکتری بگیرید و از این پول بتوانیم بیشتر استفاده کنیم اگر فروشنده لباس را پس می گیرد لباس را پس بده تا بتوانیم لباس ارزانتری بگیریم امیرالمومنین علی(علیه السلام) با بازاری صحبت کردند و بازاری هم قبول کرد.(مستحب است وقتی خریدار جنسی را پس می دهد فروشنده قبول کند) امیرالمومنین علی(علیه السلام) لباس را پس داد بعد رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) با امیرالمومنین علی(علیه السلام) همراه هم رفتند لباس بخرند در بازار حرکت می کردند دیدند که یک دختر بچه ای گریه می کرد حضرت احوالشان را پرسیدند حضرت اینگونه نبودند که به جامعه بی اعتنا باشند احوال پرسیدند که چرا گریه می کنی؟ گفت من کنیز هستم اربابم چهار درهم به من داده که وسیله بخرم اما آنها را گم کردم جرات نمی کنم که به خانه برگردم می ترسم حضرت فرمودند این چهار درهم را بگیر به خانه برگردد از این دوازده درهم چهار درهمش را به این کنیز دادند بعد در بازار پیراهنی به قیمت چهار درهم خریدند هنوز داشتند اندازه می گرفتند پیرمردی آمد گفت یا رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم) شما لباس نو خریدید من لباس ندارم ای کاش برای من لباسی می خریدید حضرت لباسی که خریده بود به این پیرمرد بخشید با باقی مانده این چهار درهم پیراهنی را خریدند بعد وقتی برمی گشتند به این کنیز رسیدند دیدند که هنوز نرفته است فرمودند چرا نرفتی گفت دیر شده می ترسم که مرا کتک بزند حضرت فرمودند جلوتر برو راهنمایی کن تا پیش اربابت برویم حرکت کردند رفتند عادت پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) این بود وقتی درب خانه ای می آمدند روبروی درب خانه نمی ایستادند آمدند کنار درب خانه ایستادند «سلام علیکم»بر صاحبخانه سلام کردند و عادت ایشان این بود که وقتی می خواستند به خانه ای بروند سه مرتبه سلام می کردند وقتی صاحبخانه جواب سلام را می دادند وارد خانه می شدند اگر جواب نمی داد حضرت برمی گشتند. مرتبه اول سلام کردند خبری نشد مرتبه دوم سلام کردند بازهم خبری نشد مرتبه سوم سلام کردند صاحبخانه بیرون آمد و گفت وعلیکم السلام یا رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم) خیلی خوش آمدید قدمتان مبارک باشد بعد از احوال پرسی حضرت فرمودند هوای این کنیز داشته باش بعد آن بنده خدا به رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) خیلی احترام گذاشت گفت به احترام شما این دختر دیگر آزاد است حال این برده بود من به احترام شما او را آزاد کردم. بعد آقا فرمودند عجب مال پربرکتی بود دو تا برهنه را پوشاند و یک برده ای را در راه خدا آزاد کرد. این ساده زیستی پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) و استفاده صحیح از مال است ممکن است فردی مالی داشته باشد ولی بلد نباشد که از آن استفاده کند. حضرت از این دوازده درهم به چه شایستگی استفاده کردند هم ساده زیستی و هم انفاق و هم دلسوزی نسبت به اجتماع را نشان دادند اینها شیوه های تربیتی پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) است که من و شما می توانیم از اینها درس بگیریم. و یکی از شیوه های دیگر حضرت واقعا خلق و خوی عجیبی حضرت به خدا داشت.
برخورد اخلاقی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) با جوانی که درخواست گناه داشت
یک روز در مسجد سخنرانی می کردند یک جوان بلند شد گفت یا رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم) اجازه دهید که من زنا کنم. حالا در جمع و سخنرانی و درخواست همچین عمل زشتی می کرد حالا هر کسی بود که عکس العملی نشان می داد اصحاب که نشسته بودند می خواستند او را کتک بزنند که چرا همچین حرف زشتی را در جمع و سخنرانی مطرح کردی حضرت فرمودند کاری به او نداشته باشید حضرت او را صدا زد گفت بیا کنار من بنشین جوان آمد حضرت سوال کردند جوان عزیز دوست داری یک نفر با مادر تو زنا کند گفت من دوست ندارم گفت دوست داری کسی با دختر تو و خواهرت زنا کند گفت نه من دوست ندارم پس مردم هم دوست ندارند که همچین عملی را انجام دهید بعد دست روی قلبش گذاشتند و برای او دعا کردند این شیوه رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) بود که گناه را از جامعه بردارند مردم را ارشاد و راهنمایی کنند عقل و درک مردم را بالا ببرند.
غذا فرستادن برای خانواده عزادار
یکی از درسهایی که ما می توانیم از رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) بگیریم و امروز واقعا در جامعه ما خالی است اینکه حضرت دستور دادند برای عزادار تا سه روز غذا ببرند جعفر بن ابی طالب به شهادت رسید وقتی به شهادت رسید همسر و چند بچه داشت پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) به حضرت زهرا(سلام الله علیها) فرمودند تا سه روز نگذار اسماء بنت عمیس در خانه غذا درست کند چون عزادار هستند شما هر سه روز برای آنها غذا ببر و حضرت زهرا(سلام الله علیها) در خانه همسر جعفر بودند و غذا تهیه می کردند. اما در جامعه امروز ما برعکس است. یک نفر که فوت می کند در واقع صاحب عزا هم می می میرد که چگونه از عهده این همه مخارج سنگین و کمر شکن بربیاید خرج شام و ناهار تا چهلم چگونه تامین کند ولی شیوه پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) این بود نه تنها خودشان در اینگونه غذاخوریها شرکت نمی کردند و کراهت می دانستند دستور می دادند که غذا برای صاحب عزا ببرید. چه خوب بود اگر خانواده های عزادار هزینه های را مقداری کار خیری انجام می دادند برای مسجد محله، مدرسه محله کمک کنند ما چقدر کار عام المنفعه داریم. برای هر مرگ و میری چند میلیون تومان هزینه می شود. از طرفی واجبات میت نماز و روزه او است و بدهی و قرضی که دارد خمس که به گردنش است ما خرجهای که چشم پر کن است انجام می دهیم ولی روح میت اسیر و در عذاب است می توانیم با این خرجها روحش را آزاد کنیم انجام نمی دهیم اگر نماز و روزه ای به گردن میت است باید ادا شود. بله خیرات برای مرده ثواب دارد مستحب است اما نماز و روزه و بدهی مرده واجب است که ادا شود.
اهمیت دادن به پدر و مادر
پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) به پدر و مادر خیلی اهمیت می دادند نزد رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) آمدند گفتند یکی از اصحاب از دنیا می رود پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) بالای سرش آمدند فرمودند بگو «لا اله الا الله»نمی توانست بگوید سوال کردند این جوان مادر دارد گفتند بله دارد فرمودند شما از این فرزند راضی نیستید گفت اصلا راضی نیستم فرمودند به خاطر من از او راضی بشو پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) اصرار کردند و مادر راضی شد و این جوان توانست جان بدهد. تا مادر راضی نشد ولو پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) بگوید «لااله الا الله» آن جوان نمی توانست بگوید «لااله الا الله» و این اهمیت به پدر و مادر هم ما می توانیم از برخورد پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم ) بیاموزیم. احترام به پدر و مادر و به پدر و مادر سر بزنیم احوال بگیریم مبادا به عاق والدین دچار شویم اگر پدر و مادر فوت کردند سر قبرشان برویم نماز، روزه، حج و خمسی که بدهکار هستند بپردازیم مبادا کوتاهی بکنیم.
تشویق به کار و کوشش حتی برای خانمها و شیوه درست معامله
نکات دیگری باز شیوه رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) بود تشویق به کار و کوشش است.یک خانمی به نام زینب بود این نزد همسران پیغمبر آمد این خانم عطر می فروخت وقتی پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) وارد شدند فرمودند بوی عطر می آید مثل اینکه زینب عطر فروش به خانه ما آمده است و هر وقت وارد می شود بوی عطرهای این خانم به مشام می رسد حضرت نشستند زینب گفت آقا این نظافت خانه و بوی عطر شما از همه عطرهای در دنیا خوشبوتر است عطرهای ما در برابر خوشبوی شما چیزی نیست چون عرق پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) خوشبو بود بعد پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) به این خانم یک سفارش کردند فرمودند « إِذَا بِعْتِ فَأَحْسِنِي وَ لَا تَغُشِّي فَإِنَّهُ أَتْقَي لِلَّهِ وَ أَبْقَي لِلْمَالِ »(محمدبن يعقوب کليني، پيشين، ج5، ص151) حالا جنسی می خواهی بفروشی خوب بفروش، «ولا تغشی» غش در معامله نکن فریبکاری نکن، اگر جنست را خوب بفروشی و فریبکاری نکنی این تو را به تقوا و خدا نزدیکتر و مالت را بهتر حفظ می کند. این یک درس بزرگی برای فروشندگان است که اموال خودشان را با کلک و فریب و دروغ خراب نکند. ظاهرش یک چیز است و باطن چیز دیگری است. با دروغ و قسم می خواهند مالش را افزایش دهند.اولین درسی که از این کلام می آموزیم که خانمها می توانند کار بکنند و درآمد حلال داشته باشند و مالش را حفظ بکنند.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را به تقوا الهی دعوت می کنم. بهترین توشه تقوا این است که واجبات را انجام بدهیم و محرمات را ترک کنیم و ابراز عشق و علاقه به خاندان پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) داشته باشیم.
اهمیت عزاداری بر رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) و امام حسن و امام رضا(علیهم السلام)
در توصیه به تقوا سفارش می کنم باقی مانده ماه صفر که رحلت جانگداز پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله وسلم) و شهادت سبط اکبر امام حسن مجتبی(علیه السلام) و پایان این ماه هم شهادت امام هشتم علی بن موسی الرضا(علیه السلام) داریم مومنین و متدینین در مساجد و تکایا مجلس روضه مخصوصا روضه های خانگی را حتما داشته باشند الحمدلله در همه مساجد سروان معظم روحانی وجود دارند منتها شما مومنین و هئیت امناء هم باید درخواست داشته باشند مگر می شود ما ایام رحلت پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) داشته باشیم در مسجدمان مجلس روضه نداشته باشد چند شب برای پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) عزاداری کنید بنده خواهشی دارم پنج شب باقی مانده را هر شب مجلس عزا برپا کنید حتی به مناسبت رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) شام بدهیم ابراز عشق و علاقه کنید سینه و زنجیر بزنید مجالس باشکوه برگزار کنید ما هر چه داریم از پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) است این دین خدا و نماز و نمازجمعه و نظام جمهوری اسلامی و این انسانیت و اخلاق ما و هر چه هست از برکت پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) است اگر رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) نبود اسلامی به من و شما نرسیده بود ما سر سفره زحمات طاقت فرسا پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) نشسته ایم. یک نفر یک عقیده ای دارد این عقیده اش را می خواهیم عوض کنیم چقدر مشکل است. داریم صحبت می کنیم هر چقدر حرف بزنیم باز همان حرف خودش را می زند پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) آمد بساط بت پرستی و شرک را از کل جهان برچیده است همه مسلمانان هر چه دارند از برکت رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) است آن هم با چه سختیهای بود. ایامی می شد جنگ و نزاع تمام می شد پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می آمدند رو در رو با آنها صحبت می کردند از آن طرف ابولهب عموی پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) پشت حضرت راه می افتاد و جسارت می کرد که مبادا پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فریبتان بدهد از این طرف پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) با روسای قبائل صحبت می کردند از آن طرف قوم و خویش پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) می آمد همه زحمات پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) را به هم می ریخت. در سفر به طائف برای ارشاد حرکت کرد این نازنین وجود مبارک پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) پشت دروازه ها شهر نگه داشتند و چقدر سنگ به ایشان زدند حضرت می خواستند به طائف بروند هیچ کس حاضر نشد که درب را بروی حضرت باز کنند به حضرت سنگ زدند از بدن حضرت خون می آید بعد نشستند استراحت کنند یک خادم باغی آمد شروع کرد با حضرت صحبت کرد و این خادم در این سفر مسلمان شد پاهای مبارک پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را شستشو داد. پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) ما سختیهای زیادی کشیدند ما کجا باید عشق و علاقه خودمان را به رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) ابراز کنیم اگر در این ایام آخر ماه صفر که متعلق به رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)‌است ابراز عشق و علاقه نکنیم واقعا کی می خواهیم انجام دهیم.
اهمیت به ذاکر و روحانی در مجالس اهل بیت(علیهم السلام)
بنده یک نکته ای را خدمتتان عرض کنم بالاخره شیوه تربیتی اهل بیت(علیهم السلام) این گونه بود امام حسین(علیه السلام) دیدند فرزندشان بسم الله الرحمن الرحیم می گوید آمدند دهان این معلم را پر از دُر کردند بالاخره مجلس عزا برپا می شود روضه ای که خوانده می شود یک عنایتی به مجلس عزا می شود این همه غذا و هزینه می شود ولی برای آن روحانی که دعوت کردند کم می گذارند اگر ما این را نگویم چه موقع باید بگویم مسجد روحانی را دعوت کردند بالاخره خرج زندگی یک روحانی از همین مجالس عزاداری تامین شود این همه هزینه می شود ولی آن لحظه که می شود مشتها سفت می شود و حاضر نیست کمک کند این شیوه خوبی نیست بنده بارها در دل خودم نگه داشتم که این حرف را نزنم ولی دیدم هرچه نگویم بالاخره درست نمی شود شیوه اهل بیت(علیهم السلام) اینجوری بود مگر دعبل خزاعی وقتی خدمت امام معصوم رسید آن روضه ای را خواند امام رضا(علیه السلام) با او چکار کردند؟ هرچه طلا و جواهر در خانه بود از خانمها گرفتند به دعبل دادند دعبل گفت من برای خدا گفتم حضرت فرمودند اینها به دردت می خورد. حتی لباس خودشان را هدیه دادند بالاخره ما باید به مجالس روضه کمک کنیم قوام مجلس سیدالشهدا(علیه السلام) همه اش باید درست باشد نباید کم گذاشت هم مجلس باشکوه برای امام حسین(علیه السلام) و هم برای پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمه اطهار(علیهم السلام) هم خوب عزاداری کنیم و همه جانبه باشد و هم حساب شده باشد و حق هر کسی سرجای خودش باشد بنده خواهشی از بچه های هئیتی و روسای هئیتها دارم چند شب باقی مانده را در مساجد محله خودتان عزاداری کنیم. عزاداریها را نباید منحصر به روز عاشورا و اربعین کنیم روز اربعین کمرنگ است چه موقع می خواهیم برای پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) عزاداری کنیم یک روز متعلق به امام حسن(علیه السلام) است اگر ما این ایام را برای امام حسن (علیه السلام) عزاداری نکنیم چه موقع می خواهیم علقه مان را ابراز کنیم همه مومنین اصرار کنید و از هئیت امنای مسجد خودتان بخواهید چرا روضه نمی گذارید و روحانی دعوت نمی کنید چرا در مسجد روضه نمی گذارید چرا مداح نمی آید مداحی کند چهار روز زنده هستیم قدر بدانیم و از این نعمت عمر استفاده کنیمو این شرکت در این مجالس خیلی قیمت دارد آیت الله بهجت(رحمة الله علیه) می فرمودند بنده به دو چیز امیدوارم یکی به تلاوت قرآن و یکی به مجالس سیدالشهدا(علیه السلام) است،وقتی انسان به مجلس سیدالشهدا(علیه السلام) می رود وقتی بلند می شود انگار از مادر متولد شده است و تمام گناهانش پاک می شود. بنده از هئیت امنای مسجد النبی(صلی الله علیه وآله وسلم) تشکر می کنم از اول اربعین عزاداری کردند و دارند جناب حجت الاسلام و المسلمین محیطی را دعوت کردند و بین دو نماز از بیانات ایشان استفاده می کنیم از همه روحانیون سفارش می کنم استفاده کنید در تمام مساجد سعی کنید دهه آخر را عزاداری کنید ایام فاطمیه هم باشکوه عزاداری کنید.
اهمیت نهم دی و راز ماندگاری آن
نکته بعدی نهم دیماه را در پیش داریم سالروز حماسه مردم ایران در سال 1388 است. که روز بصیرت و میثاق امت با ولایت نامگذاری شده است. واقعا گرامی می داریم این حرکت بزرگ ملت ایران را مثل به وجود آورنده انقلاب اسلامی همین قدر باعظمت بود عظمت در این است از آن روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد استکبار جهانی به رهبری آمریکا یک روز ما را راحت نگذاشت از کودتاها، جنگ هشت ساله ، تحریمهای سنگین و منزوی کردن نظام جمهوری اسلامی که ریشه این ملت خشکیده شود هر توطئه خارجی یک روز بعد از دیگری اینها انجام دادند که این نظام مظلوم و نوپای جمهوری اسلامی از بین برود دیدند نمی شود این دفعه طراحی کردند که نظام را از درون بپوسانند انتخابات فرصتی بود گفتند از همین فرصت انتخابات برای نابودی جمهوری اسلامی استفاده کنیم انتخابات برای نظام جمهوری اسلامی هم پیشرفت و هم فرصتی برای دشمنان ما است از همین فرصت انتخابات استفاده کرد طراحی کرد که در جمهوریهای شوروی سابق انجام داده بود که از طریق همان انتخابات دولتها را سرنگون کرده بود استکبار جهانی برنامه ریزی کرده بود جمهوری اسلامی را در انتخابات شکست بدهد. توطئه های سنگین شروع شد عوامل فتنه دست به دست هم شدند و مقابله با اصل نظام و جمهوری اسلامی و اصل ولایت شروع شد روز عاشورا به امام حسن(علیه السلام) و مساجد توهین شد قرآنها را سوختند صوت و کف زدند هشت ماه مردم خون دل می خوردند حمل می کردند که این چه وضعی است که اینها انجام می دهند چرا اینقدر با دشمن برای براندازی نظام جمهوری اسلامی دست به یکی شدند وقتی مردم دیدند هدف نابودی خون شهداست هدف نابودی جمهوری اسلامی است هدف نابودی امام حسین(علیه السلام) است مردم دیگر دندان روی جگر نگذاشتند به میدان آمدند آمدن به میدان همانا طومار فتنه جمع شد. استکبار جهانی به رهبری آمریکا اوج شکست مفتضحانه اش را در نهم دیماه دید که مردم ایران به دنیا نشان دادند تمام توطئه های جمع شد نظام جمهوری اسلامی حفظ شد. این کار خیلی قیمت داشت چون دشمن اصل ولایت فقیه را هدف قرار داده بود اصل نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داده بود آمدن مردم به میدان کار را تمام کرده بود اگر مردم در زمان امیرالمومنین علی(علیه السلام) آمده بودند زا امیرالمومنین علی(علیه السلام) دفاع کرده بودند امیرالمومنین علی(علیه السلام) مظلوم نمی شد فرق مولا شکافته نمی شد، اگر مردم در زمان امام حسن (علیه السلام) آمده بودند امام حسن(علیه السلام) را زهر نمی دادند تیر به پای حضرت نمی زدند، اگر مردم به میدان آمده بودند آگاه بودند بصیرت داشتند امام و ولی شناس بودند امام حسین(علیه السلام) را روز عاشورا تنها نمی گذاشتند سر پسر حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بالای نیزه نمی رفت این تقصیر مردم است. اگر نهم دی مردم نیامده بودند دشمن کار خودش را تمام کرده بود همه زحمات امام هدر رفته بود استکبار یکبار دیگر در جمهوری اسلامی مسلط می شد خدا می دانست که اسلام تا سالهای سال نمی تواسنت سربالا کند. حفظ اسلام و قرآن و تشیع و حفظ مکتب و خون شهدا حفظ راه امام و حفظ ولایت فقیه از برکت قیام و حضور مردم در نهم دی بود بعدش نظام چگونه برخورد کرد نیامد توطئه گران را بگیرد محاکمه کند حرف درست کند آزادشان گذاشت کاری کرد از نظر مردم منزوی شوند، نظام کاری کرد همانهایی رای داده بودند همانها مرگ گفتند همانها ایستادگی کردند این هدایت از برکت مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) است این که اگر طنین ولایت فقیه و جانشینی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در کشوری باشد اینگونه کشوری را حفظ می کند و کشور ما هر چه داریم از برکت امامت و ولایت و ولایتمداری مردم و از برکت ولی فقیه است هدایت مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) و موقعیت شناسی و بصیرت مردم در موقع لازم است. اگر این همه مردم بعد شهادت امام حسین(علیه السلام) شهید شدند اگر روز عاشورا در خدمت امام حسین(علیه السلام) بودند این اتفاق نمی افتاد خدا ملت ایران را حفظ کند که حضرت امام(رحمة الله علیه) می گوید من شهادت می دهم از مردم زمان پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) زمان امیرالمومنین علی(علیه السلام) و امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) مردم ایران بالاتر هستند. خدا را بر نعمت ولایت شکرگزاریم انشاءالله نهم دی یک مراسم جلوی مسجد صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ساعت نه صبح برگزار می شود که همه مومنین و متدینین و خواهران مکرمه می توانند در این مراسم حضور پیدا کنند.
اهمیت نهضت سواد آموزی
به فرمان حضرت امام (رحمة الله علیه) تشکیل نهضت سواد آموزی در سال 58 داریم واقعا اسلام در ذات خودش پویندگی و جلوگیری از جهل و نادانی دارد. امام بزرگوار ما به مجردی انقلاب پیروز شد دستور تشکیل نهضت سوادآموزی دادند. از برکت این نهضت خیلی از بچه ها باسواد شدند. امروز سوادآموزی در شهرستان ما فعال است. بنده کار بچه های نهضت را به کار پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) تعبیر کردم. امیرالمومنین علی(علیه السلام) در توصیف پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) فرمودند «طَبيبٌ دَوّارٌ بِطِبِّهِ قَد أَحكَمَ مَراهِمَهُ و َأَحمى (أمضى) مَواسِمَهُ يَضَعُ ذلِكَ حَيثُ الحاجَةُ إِلَيهِ مِن قُلوبٍ عُمىٍ و َآذانٍ صُمٍّ و َأَلسِنَةٍ بُكمٍ، مُتَتَبِّعٌ بِدَوائِهِ مَواضِعَ الغَفلَةِ و َمَواطِنَ الحَيرَةِ»(نهج البلاغه(صبحی صالح) ص156، خطبه 108) یک طبیب دوره گردی بود می رفت مریضها را شناسایی می کرد و درمان می کرد. یک پزشکی داریم در مطب می نشیند و یک پزشکی داریم می گردد مریض پیدا کند بچه های نهضت می گشتند تا افراد بیسواد را پیدا کنند تا باسواد شوند و خدمات ارزشمندی از این ناحیه به نظام ارائه کردند.
اهمیت اوقاف
یک آماری به ما دادند سواد آموزی در شهرستان تحت پوشش سیصد نفر است که دویست نفر نیامدند امیدواریم که کسانی که نیامدند هر چه زودتر بروند از نعمت سواد برخوردار شوند و تعداد آموزش دهنده هفتاد و شش نفر است . اینها سه دوره دارند یک دوره سوادآموزی ، دوره دیگر تحکیم و دوره سوم انتقال است.مرحله دوم تحکیم است که دویست و دو نفر شناسایی شدند اینها زیرپوشش قرار گرفتند که 24 نفر اینها را آموزش می دهند تشکر می کنیم امروز در نمازجمعه حضور پیدا کردند.در دوره انتقال هم 360 نفر اینها همه آمدند درس می خوانند و 30 نفر آموزش دهنده هستند.
اوقاف شهرستان هم خدمات ارزشمندی دارد کارهای بسیار زیادی وقف می تواند انجام دهد با وقف می شود انسان خودش را ماندگار کند آدم جسمش خاک می شود اما نیتش می تواند ماندگار شود. شما مثلا زمینی را وقف می کنید در طول زمان نیتش را کار می کند خود شما نیستید ولی نیت شما جاودانه می ماند بیاید همه ما واقف باشیم و یک گوشه ای کار خیری بگیریم ما هم اهل وقف باشیم گذشتگان ما خیلی از ما بهتر بودند یک نفر زمین شش دانگ خودش را وقف سیدالشهدا(علیه السلام) کرده خودش از دنیا رفته است ولی امروز در گذر زمان نیتش کار می کند این را صدقه جاریه می گویند.
والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.