سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

اخلاق والا(صله رحم)

خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم 92/11/11
اخلاق والا(صله رحم)
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه اول
اخلاق والا سنت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمه اطهار(علیهم السلام)

با توجه به ماه ربیع که ماه رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) و ماه سنت پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) است و از اهمیت سنت شریف رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) بحثی را به نام اخلاق والا از دیدگاه پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) مطرح کردیم. همانطور که خدمتتان عرض کردم هدف از رسالت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) این است که انسانها رشد علمی و اخلاقی و به اخلاق والا و کریمانه دست پیدا کنند نه تنها همه اخلاقها و رفتارهای اجتماعی و فردی و اخلاقی انسانها حسن داشته باشد و خوب باشد بلکه یک یا چندین مرحله بالاتر بیایند و به مکارم اخلاق، اخلاق بسیار والا و اخلاق قهرمانانه دست پیدا کنند. خدمت شما هفته گذشته عرض کردم بین اخلاق و مکارم اخلاق خیلی فرق است بین محاسن اخلاق اینکه انسان اخلاقش خوب باشد اگر گرفتاری دید سعی کند کمکش کند، نیازمندی را دید سعی کند به اندازه توان خودش نیازمندی او را برطرف کند این را حسن اخلاق می گویند. ولی مکارم اخلاق که حضرت می فرمایند مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را تکمیل کنم. مکارم اخلاق و اخلاق والا این است که به من ظلم شده با من قطع ارتباط شده از من بریدند ولی من خودم ارتباط برقرار کنم خودم بروم صله رحم انجام دهم. در عین حال طرف به من ظلم کرده من گذشت و خوبی کنم این مکارم اخلاق و اخلاق والا است. خوب این اخلاق والا اگر در جامعه گسترش پیدا کند هدف رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) و هدف خدای متعال از فرستادن پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) محقق می شود هدف این است که مردم به اخلاق والا دست پیدا کنند اخلاق زن و مرد، پیر و جوان اخلاق قهرمانانه باشد. اگر اینگونه شد همه با صلح وصفا زندگی می کنند. پاسگاه و دادگاه و پرونده ها بسیار کم می شود وجدان کاری پیدا می شود مشکلات و گرفتاریها در جامعه حل می شود.
آثار اخلاق والا
در باب اهمیت اخلاق والا روایتی از آقا امیرالمومنین علی(علیه السلام) داریم که حضرت می فرمایند«عَلَيكُم بِمَكارِمِ الاخلاقِ فَإِنَّها رِفعَةٌ وَإيّاكُم وَالاخلاقَ الدَّنيَّةَ فَاِنَّها تَضَعُ الشَّريفَ وَتَهدِمُ المَجدَ» (كنزالعمال،ج 10، ص143، ح28731) بر شما باد به اخلاق والا، چون اگر می خواهید در جامعه رشد پیدا کنید و بزرگ شوید و شخصیت پیدا کنید اخلاق والا داشته باشید. و از اخلاق پست بپرهیزید چون شما را پر می کند و شرف را از بین می برد شرافت را پایین می آورد اگر می خواهید شخصیت اجتماعی پیدا کنید بر شما باد اخلاق والا،
راه نجات از برکت اخلاق والا
امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرمایند اگر می خواهید در زندگی خوشبخت شوید راه خوشبختی و سعادت و خوب زندگی کردن آراسته شدن به اخلاق والاست.
در روایت دیگر امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرمایند: «لَو كُنّا لانَرجو جَنَّةً» اگر ما امید به بهشت نداشته باشیم «وَلا نَخشى نارا» و از جهنم ترسی نداشته باشیم «وَلا ثَوابا وَلا عِقابا»کاری به ثواب و عقاب نداشته باشیم «لَكانَ يَنبَغى لَنا أَن نَطلُبَ مَكارِمَ الخلاقِ» شايسته بود كه در طلب مكارم اخلاق برآييم برای اینکه خوشبخت و سعادتمند زندگی کنیم باید به سراغ اخلاق والا برویم«فَإِنَّها مِمّا تَدُلُّ عَلى سَبيلِ النَّجاحِ» (التوحيد، ص 6) چون اخلاق والا آراستگی و خوشبختی می آورد. یک زمانی انسانها برتری خودشان را با زور و قدرتشان نشان می دادند خوب این اخلاق حیوانی است معذرت می خواهم وقتی سگ گاز می گیرد در مقابلش سگی دیگری او را گاز می گیرد خوب این اخلاق حیوانی است اخلاق انسانی رشد علمی و اخلاقی دارد شاعر می گوید (با تو گويم كه چيست غايت حلم****هر كه زهرت دهد، شكر بخشش‏/كم مباش از درخت سايه فكن‏****هر كه سنگت زند، ثمر بخشش‏/هر كه بخراشدت جگر به جفا****همچون كان كريم زر بخشش)شما از درخت باید یاد بگیرید به درخت توت شما سنگ می زنید ولی او میوه به شما می دهد یا (از صـدف یـاد گـیر نکـته حـلـم**** هرکـه برٌد سـرت گـهر بـخشش) صدف را می برند ولی می بینی یک لؤلؤی و یک گوهری در صدف انسان می بیند. می گویند از صدف در زندگیت کمتر مباش.
اخلاق والا از دیدگاه خواجه عبدالله انصاری
در فلسفه اخلاق یک جمله ای شهید مرتضی مطهری از خواجه عبدالله انصاری نقل می کنند خیلی نکته جالبی است خواجه می فرماید بدی را بدی کردن سگ ساری است، نیکی را نیکی کردن خرکاری است، بدی را نیکی کردن کار خواجه عبدالله انصاری است. بعد شهید مطهری توضیح می دهد بدی را بدی کردن سگ می آید سگ دیگر را گاز می گیرد او هم در مقابل او را گاز می گیرد این اخلاق حیوان است. نیکی را نیکی کردن خرکاری است ایشان توضیح می دهند که اگر یک خر شانه یک خر دیگر را بخاراند آن خر هم شانه او را می خاراند این کار حیوانی است و اخلاق والا نمی گویند می فرمایند بدی را نیکی کردن کار خواجه عبدالله انصاری است این را اخلاق والا می گویند.
صله رحم و پیوند با انسانها از موارد اخلاق والا
یک مورد از اخلاق والا را در خطبه گذشته عرض کردم که انسان به ظلمی که در حقش شده می تواند مقابله به مثل و قصاص کند این حقش است ولی از حقش می گذرد و گذشت و عفو می کند. و در کنار بخشش احسان هم می کند این را اخلاق والا می گویند امروز یکی دیگر از موارد اخلاق والا از منظر پیغمبرخدا حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) را خدمتتان عرض می کنم. از نظر پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) سه چیز از مکارم اخلاق است. «ثَلاثُ خِصالٍ مِنْ مَکارِمَ الأخْلاقِ» یا علی سه چیز از مکارم اخلاق است یعنی اخلاق بزرگوارانه و کریمانه است «عَمَّنْ ظَلَمَهُ وَ يَصِلَ مَنْ قَطَعَهُ وَ يُعْطِيَ مَنْ حَرَمَهُ» (بحارالأنوار،ج68،ص420،باب 93)دومین اخلاق والا « وَ يَصِلَ مَنْ قَطَعَهُ » پیوند با کسی که از انسان بریده است این کار مشکلی است. افرادی هستند با انسانها قطع ارتباط می کنند این صله رحم فقط منحصر به فامیل نیست اصلا اسلام می خواهد مومنین و متدینین در ارتباط با هم باشند و زندگی کنند پیوند داشته باشند و از حال همدیگر باخبر باشند. امروز در زندگی غربی بریدگی عاطفی وجود دارد مردم از حال همدیگر باخبر نیستند بعضی از زندگیها ما همینجور شده است زندگی آپارتمان نشینی دربهای ساختمان به روی هم باز می شود ولی از حال همدیگر باخبر نیستند و دور هستند. این را جامعه اسلامی و انسانی نمی گویند جامعه اسلامی و انسانی جامعه ای است که همه از حال همدیگر باخبر باشند همسایه از روزگار هم باخبر باشند نسبت به هم رسیدگی کنند فامیل نسبت به هم رسیدگی کنند « وَ يَصِلَ مَنْ قَطَعَهُ »اگر آمد احوال من را پرسید من هم احوال او را پرسیدم این را حسن اخلاق می گویند هنری نیست هنر آن است کسی که از من بریده من برای ارتباط اقدام کنم این مرد میدان می خواهد این را اخلاق والا می گویند. که یکی از وظایف مهم مسلمانی و برادری ایمانی است«تَوَاصَلُوا وَ تَبَارُّوا وَ تَرَاحَمُوا وَ كُونُوا إِخْوَةً بَرَرَةً كَمَا أَمَرَكُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ»(اصول کافي، ج 2، ص 175)امام صادق(علیه السلام) می فرمایند باهم صله رحم و دید و بازدید کنید با هم نیکی کنید به همدیگر رحم کنید« كُونُوا إِخْوَةً بَرَرَةً» برادر وار و نیکی کننده با هم زندگی کنید خدا به شما اینجور دستور داده است . به فامیل سر زدن یکی از موارد صله رحم است به فامیل نزدیک و دور سر زدن و در حد گسترده فامیلها و دوستان و رفقا و برادران با هم ارتباط برقرار کنند. چه فایده ای دارد؟
فوائد و برکات صله رحم
یکی از فوایدش عمر انسان را طولانی می کند این صله رحم و دید و بازدید ها و احوال هم پرسیدن عمر انسان را طولانی می کند باعث محبت می شود در مورد اینها همه روایت داریم مال و روزی را زیاد می کند رزق و روزی انسان را زیاد می کند فقر را از بین می برد بلا را از انسان دور می کند. اعمال انسان را پاکیزده می کند باعث خوش اخلاقی می شود و فامیل زیاد می شود حضرت زهرا(سلام الله علیها) در خطبه فدکیه دستور به صله رحم دادند «مَنْماةً لِلْعَدَدِ » چون فامیل زیاد می شود. یکی از برکات صله رحم از مرگ بد جلوگیری می کند پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند «وَ تَقى مَصارِعَ السُّوءِ؛»(نهج الفصاحه ص549 ، ح 1869) از مرگهای ناگهانی انسان را حفظ می کند یکی از برکاتش حساب قیامت را آسان می کند چه نعمتی از این بالاتر که انسان روز قیامت حسابش آسان باشد. خدا سخت نمی گیرد.
یکی دیگر از برکات صله رحم و سرکشی کردن باعث می شود که انسان به بهشت برود.همه اینها طبق روایات است. از آن طرف قطع رحم مرگ زودرس و فقر دارد و زندگانیها را از هم می پاشاند.امام باقر(علیه السلام) می فرمایند صله رحم اعمال را پاک می کند و بلا را دور می کند.
داستان یعقوب و آثار ترک صله رحم
یک داستان کوتاه خدمتتان عرض می کنم روزی آقا موسی بن جعفر(علیه السلام)به زیارت خانه خدا رفتند به یکی از اصحابشان به نام شعیب فرمودند امروز در طواف یک مردی از آفریقا را ملاقات می کنیم اگر از من سوال کرد بگو بعد از امام صادق(علیه السلام) امام برحق موسی بن جعفر(علیه السلام) است اگر خواست بیاید پیش من بگو بیا و اگر مسئله شرعی داشته باشد در عوض من مسئله اش را جواب بده، شعیب گفت من در حال طواف بودم یک مرد تنومند سیاه پوست گفت شما شعیب هستید؟ گفتم بله گفت من با شما کار دارم گفتم طوافت که تمام شد فلان مکان بنشین من هم طوافم تمام شد می آیم و تا با هم گفتگو کنیم. شعیب می گوید من طواف را تمام کردم آمدم دیدم که آدم فهمیده ای است و بزرگ قوم خودش از آفریقا است. بعد سوالاتی کرد و از امام برحق بعد از امام صادق(علیه السلام) پرسید و من پاسخ دادم گفت من می خواهم به زیارت امام موسی بن جعفر(علیه السلام) بروم من را می بری؟ آقا فرموده بودند اگر خواست پیش من بیاید بیاورش، مرد آفریقایی را که اسمش یعقوب بود نزد آقابردند و بعد از احوال پرسی امام موسی بن جعفر(علیه السلام) فرمودند یعقوب این کاری که شما انجام دادی با برادر خودت قهر و دعوا کردی و به همدیگر فحش دادی ما این کارها را نمی پسندیم ما این کارها را دستور نمی دهیم و از اینها بیزاریم و به خاطر همین دعوایی که شما دو برادر انجام دادید برادر تو به آفریقا نمی رسد و در همین سفر فوت می کند و به خاطر این قطع ارتباط و قطع رحم خدا بیست سال از عمر برادرت کم کرد. یعقوب سوال کرد آقا عمر من هم کوتاه شده است آقا فرمودند بله عمر تو هم کوتاه شده منتهی چون در این سفر زیارتی عمه خودت را همراهت آوردی و به عمه ات خدمت کردی خدای تبارک و تعالی بیست سال به عمر تو افزوده است. پس برادران و خواهران این قطع ارتباط و بداخلاقی با فامیل آثار سوءی دارد. در روایت داریم بعضی از خانواده ها خیلی پایبند به دین و مذهب نیستند اما مالشان زیاد است عمرشان طولانی است جسم صحیح و سالمی دارند بعضی از خانواده ها مومن و متدین زندگیهایشان ورشکسته و عمرشان کوتاه و مشکلاتشان زیاد است امام می فرماید آنها صله رحم می کنند و آنها صله رحم نمی کنند. آنها دعوا می کنند اما آنها با هم در ارتباط هستند. در صله رحم اگر افراد بگویند که من حزب الهی و مومن و متدین هستم اگر قطع ارتباط کنم اثری روی من ندارد درست نیست چون اثر دارد یعقوب که شخصیتی بزرگ و از یاران امام موسی بن جعفر(علیه السلام) است عمرش کوتاه شد خوب این یکی از موارد اخلاق والاست انشاءالله خدای تبارک و تعالی به من و شما توفیق بدهد تا زنده هستیم به اخلاق والا توجه ویژه داشته باشیم اگر سعادت و خوشبختی و عمر و طولانی و مال زیاد و اخلاق و رفتار خوب می خواهیم گذشت داشته باشیم اگر با ما بدی کرده در مقابلش بدی نکنیم اگر از ما بریده ما مقابل به مثل نکنیم ما اخلاق والا نشان دهیم.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

اولین توصیه بنده در خطبه دوم توصیه به تقوا و انجام واجبات و ترک محرمات است انشاءالله زمینه سعادت و خوشبختی همه ما فراهم شود خدایا توفیق تقوا و پاکدامنی به همه ما کرامت بفرما آبرو و ناموس ما را حفظ بگردان از خطای ما درگذر.
دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی
مناسبتهایی که داریم به طور گذرا خدمتتان عرض می کنم. الحمدالله امروز در نمازجمعه تعدادی از رزمندگان سالهای حماسه و خون حضور دارند و اولین جلسه رزمندگان در ناحیه سپاه بافت بود. خیر مقدم خدمت این عزیزان عرض می کنم. اولین نکته در خطبه دوم در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی هستیم. این دهه فجر را به حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و حضرت امام(رحمة الله علیه) و شهدا و همه شما عزیزان و مسئولین عزیز تبریک عرض می کنم این دهه بسیار خجسته است همه این برکات که نصیب ما شد از برکت حضرت امام(رحمة الله علیه) است امامی که سالها در حوزه خودش را تغییر داد خودساخته و معذب و پاک شد و از برکت این کارها انقلابی در درونش ایجاد شد و انقلابی بزرگ در ملت به وجود آورد که درون مردم را عوض کرد. امام بزرگوار ما می فرمایند انقلاب اسلامی مدیون تغییری است که در دل مردم ایجاد شد والا شما بخواهید فکر و دل را عوض کنید با ده نفر آدم نمی شود تاثیر گذاشت ولی یک ملت که همه یکصدا و با همراهی و اینکه یک حرف را بزنند این نیست جزء لطف خدای تبارک و تعالی و اخلاص این امام بزرگوار که کار موسایی انجام دادند کار پیغمبری انجام دادند اگر خودشان خودساخته نبودند و خودسازی نکرده بودند نمی توانستند همچین کاری انجام دهند.
خودساختگی امام خمینی(رحمة الله علیه) رمز تغییر و تحول در ملت
بنده یک داستان کوتاهی را در باب تاثیر خودسازی و تغییر درون خدمتتان عرض کنم. روی قبر یکی از سرکشیشان به نام انگلیکان این نوشته است که من در دوران نوجوانی و جوانی می خواستم دنیا را عوض کنم ولی مدتی گذشت نتوانستم در دنیا تغییر ایجاد کنم. بعد از مدتی ایده ام را پایین آوردم گفتم در کشورم تغییر ایجاد کنم باز هم نتوانستم بعد از مدتی گفتم در استانم تغییر ایجاد کنم و رو به خوبی ببرم باز هم نتوانستم بعد از مدتی گفتم شهر خودم را تغییر دهم آن را هم نتوانستم بعد از مدتی گفتم لااقل تغییر در خانواده ام ایجاد کنم آن هم میسر نشد الان در بستر مرگ قرار گرفتم به این نتیجه رسیدم که اگر من اول در خودم تغییری ایجاد کرده بودم چه بسا خانواده من تغییر می کرد به کمک خانواده و خودم در شهرم تغییر ایجاد می کردم بعد در استان و کشورم تغییر ایجاد می کردم .حضرت امام(رحمة الله علیه) که منشا این انقلاب بزرگ شد از خودش شروع کرد سالها معذب بوده و نماز شبش ترک نمی شد. این مرد بزرگ و معذب و خودساخته اول تغییر در خودش ایجاد کرد و بعد تغییر بزرگ را در درون مردم ایجاد کرد. حالا فرمایش حضرت امام (رحمة الله علیه) را برایتان می خوانم تا این نکته ای که خدمتتان عرض کردم که اول تغییر در دل مردم ایجاد شد این بزرگتر از انقلاب اسلامی است. حضرت امام (رحمة الله علیه) می فرمایند انقلابی که در ایران واقع شد قبل از انقلاب مهم که کوبنده بود یک انقلابی در باطن مردم حاصل شد آن انقلاب گرایش اقشار ملت به اسلامی که تا این عصر خصوصاً در این سه دهه آخر به طاق نسیان سپرده شده بود و از اسلام جزء یک آداب خشک که به حال دیگران ضرری نداشت و هیچ در فکر ملتها نبود همین باقی مانده بود این ملت به خواست خدای تبارک و تعالی با عنایات و خواست او اول منقلب شد در معنویات و جوانان از آن حال سابق برگشتند به یک حال اسلامی و فهمیدند که اسلام چه باید باشد و چه باید بکند. این انقلاب درونی که در این کشور پیدا شد و در این مملکت نیست الا به عنایات خاصه خدای تبارک و تعالی. حالا چقدر حضرت امام (رحمة الله علیه) خودش منشا تغییر و تحول بود اما خودش را هیچی نمی بیند. اخلاص حضرت امام (رحمة الله علیه) در همین کلمات است که می فرمودند ما از خود چیزی نداریم هرچه بود عنایات او بود که این عنایات موجب شد این انقلاب باطنی پیروز شود. همه عنایت حضرت امام (رحمة الله علیه) بود خدا ایشان را در این عصر غیبت به ما داد و این تحول را ایجاد کرد این تحول به دست خداست امکان نداشت کسی بتواند افراد را اینطور متحول کند از مرکز فحشا به مرکز عبادت و عرفان، به مرکز جنگ با کفار بیاورد اگر همه ماها جمع می شدیم که ده نفر را همچین قدرتی بدهیم هرگز برای ما ممکن نبود. این یک مسئله معنوی است که دست خداست. یا می توان آن چیزی که در اینجا حاصل شد و ما باید آن را جزء معجزات حساب کنیم همین انقلاب درونی ملت بود انقلاب درونی این ملت موجب شد انقلاب پیدا شود همان انقلاب درونی آنها با شناخت آنها و توجه به اسلام و خدای تبارک و تعالی را می توان از برکت انقلاب شمرد. یا همه از برکت حضرت امام (رحمة الله علیه)است که خون سیدالشهدا(علیه السلام) را در رگهای این ملت زنده کرد و فردا روز ورود حضرت امام (رحمة الله علیه) به ایران اسلامی بعد از سالهای تبعید است.
لطف و عنایت خداوند به ملت ایران
برادران و خواهران خدای تبارک و تعالی لطف عنایت ویژه ای به ملت ایران دارد پیشگویی هایی هم در قرآن مجید و هم در روایات درباب عظمت ملت ایران آمده است در یکی از آیات آمده است« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ»(سوره مائده،آیه54)مومنینی که در رکاب پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) هستید اگر از دین خدا برگردید ضرری به دین خدا نمی زنید. سوف در زبان عربی برای آینده دور می گویند «فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ» خدا در آینده دور قومی را می آورد که آنها را دوست می دارد و آنها هم خدا را دوست می دارند. یا در سوره حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم) آیه 38می فرماید«وَإِن تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ» اگر شما از دین خدا روی برگردانید و پشت کنید خدا یک قومی را جایگزین شما می کند و آن قوم مثل شما نیست. یا در سوره جمعه آیه3 می فرمایند «وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ» دیگرانی که هنوز ملحق به مسلمانان نشدند. این دست آیات زمانی نازل شده بودند که هنوز ایرانیان مسلمان نشده بودند ما فقط یک نماینده داشتیم که سلمان فارسی در رکاب پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) بود. از محضر پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) سوال شد آن قوم جایگزین چه کسانی هستند جاهای مختلف این موضوع از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) سوال شده یکجا پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) ایستاده بودند وقتی سوال کردند حضرت دست بر شانه سلمان زدند. یک جای دیگر نشسته بودند حضرت برای اینکه سوال و جواب ماندگار شود دست بر ران پای سلمان زدند. و در همه جا فرمودند سلمان و همشهریهای سلمان هستند. یکی از مصداقهای این آیات طبق روایاتی که ما داریم مردم ایران هستند. خدا می فرماید شما مرتد بشوید مگر مسلمانان زمان پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) نماز نمی خواندند می خواندند مگر پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را قبول نداشتند پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را هم قبول داشتند روزه می گرفتند. از چه چیزی ارتداد پیدا کردند از چه برگشتندو به چه کسی پشت کردند؟ به امیرالمومنین علی(علیه السلام) پشت کردند به ولایت و امامت پشت کردند. می فرمایند اگر شما به امامت و ولایت پشت کنید ضرری به خدا نمی زنید خدا یک قومی می فرستد که آنها مثل شما نیستند امتیاز ملت ایران همین است تمسک به قرآن و رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) و امامت امیرالمومنین علی(علیه السلام) و یازده فرزندش و در عصر غیبت به ولی فقیه و جانشین امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که اینها امتیازات مردم ایران است. که امام بزرگوار ما می فرمایند شهادت می دهم مردم ایران از مردم حجاز زمان پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) بالاترند. مردم مکه و مدینه به زور مسلمان شدند از مردم زمان امیرالمومنین علی(علیه السلام) و سیدالشهدا(علیه السلام) بالاترند. این لطف و عنایت خدا بود که این انقلاب به وجود آمد. حتی در روایات نام امام بزرگوار ما آمده است که حالا فرصت نیست خدمت شما بگویم.پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند«تحابوا به روح الله» اینها کسانی هستند که بدون هیچ قوم و خویشی روح الله را دوست می دارند. یا روایت از امام موسی بن جعفر(علیه السلام) داریم «رجلٌ مِن قم یدعو الناس الی الحقِّ، یجتمع معه قومٌ کُزبُر‌الحدید»(بحارالانوار؛ ج۶۰، ص۲۱۶) مردی از قم قیام می کند و مردم را به حق دعوت می کند مثل پاره ای از آهن همه او را همراهی می کنند ترس و خوف ندارند و از جنگ خسته نمی شوند. همه اینها پیش بینی شده است. انقلاب ما علاوه بر استقلال و آزادی و حاکمیت نظام اسلامی یکی از اهداف بزرگ و دراز مدت آن زمینه سازی برای ظهور حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است جهان را آماده می کند. مادران و پدران شهدا، رزمندگان دفاع مقدس ، جانبازان عزیز زحمات شما سرسوزنی هدر نمی رود، آیندگان سر سفره ملت ایران می نشینند سرسفره شهدای ما می نشینند. اسلام پیشرفت می کند در آینده همه جهان سرسفره شهدا و رهبر و ملت ما می نشینند قطعی است. پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند «يَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَيُوَطِّئونَ لِلمَهدِيِّ سُلطانَهُ»(کنزالعمّال ، ح 38657) مردمی از مشرق زمین قیام می کنند و زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می شوند و زمینه ساز حاکمیت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستند همانطور که امروز من وش ما سرسفره شهدای بدر و احد و کربلا نشستیم آیندگان سرسفره شهدای ما می نشینند این قطعی است اسلام روز به روز در دنیا در حال پیشرفت است. مسلمانان از برکت حضرت امام(رحمة الله علیه) بیدار شدند در کتابی نوشته شده است این قرن قرن امام خمینی(رحمة الله علیه) نامگذاری شده است. در آن کتاب بزرگان خارجی اعتراف می کنند مسیحی مسیحی تر شده ، یهودی یهودی تر ، مسلمانان از اینکه اعلام کنند ما مسلمان هستیم ترس و خوفی ندارند. قبلا دانشجو در دانشگاههای دنیا می ترسید که بگوید من مسلمان هستم امروز از اسلام به مسیحیت رفتن خیلی کم است مسلمانی یهودی یا زردتشتی شود خیلی کم است ولی از آن طرف یهودی مسلمان شود خیلی زیاد است مسیحی مسلمان شود خیلی زیاد است. جهان به سمت توحید حرکت می کند زمانی حضرت امام(رحمة الله علیه) قیام کرد که نصف دنیا را کفر و کمونیستی و نصف دنیا را کفر و سرمایه داری گرفته بود. حضرت امام(رحمة الله علیه) مردم را به سمت خدا حرکت داد. یک نفر در شهری حرکت ایجاد می کند اما حضرت امام(رحمة الله علیه) دنیا را به سمت دین و خدای تبارک و تعالی حرکت داد. گرامی می داریم ایام دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی انشاءالله این ایام خجسته بر همه مبارک باشد.
جهاد اقتصادی با نگاه به نیروی داخل
یکی از نکاتی که در این هفته داشتیم بودجه 93 بود که دولت و مجلس پیگیری کردند. امیدواریم که در سالی که آقا فرمودند حماسه سیاسی که الحمدالله انجام شد حماسه اقتصادی نیز از برکت بودجه درست شود. اگر در بودجه برنامه ریزی شود که به سمت رونق تولید و توجه به اقتصاد مقاومتی که آقا فرمودند جهاد اقتصادی با نگاه به داخل ، نه اینکه ما انتظار داشته باشیم دشمنان پولها را به ما بدهند تا کشور ما ساخته شود خوب است که پولمان را بگیریم اما به موازات آن باید کار کنیم و از دشمنان پولمان را پس بگیریم حتی ربا نسبت به کفار حلال است نسبت به مسلمانان حرام است اما پولی که ما در بانکهای آمریکا داریم سودی که آورده آن سود از کفار است و حلال است و باید بگیریم. ولی امید به دشمن نمی توانیم ببندیم چون دشمن ما را نمی خواهد دندانش را تیز کرده است شما در همین سخنان وزیر امورخارجه آمریکا دیدید که چطور مثل حیوان دندان تیز کردند و رگهای گردنشان را باد می کنند و ما را می ترسانند که اگر ایران توافق نامه ژنور را کنار بگذارد تمام گزینه ها روی میز است مثل اینکه می خواهند بچه ای را بترسانند. خوب این گزینه ها همیشه روی میز بوده هشت سال جنگ تحمیل کردید و تمام دنیا پشت سرتان بود ایستادید و روز به روز شکستتان آشکارتر شد صدام هم صدها کفن پوسیده ولی حضرت امام(رحمة الله علیه) بزرگوارما حرمش مأمن دلها در تمام دنیا شده است.شهدای ما دارالشفاء شدند ملت عزیز ما عزت پیدا کردند دشمنان ما حتی نتوانستند یک حزب الله را که معتقد به امام و شهادت بود از پا در بیاورند تمام دشمنان اسلام آمریکاییها و صهیونیستها و عربهای بی دین منطقه ، تکفیریها را جمع کردند و به سوریه فرستادند تا دولت سوریه را ساقط کنند با توجه به اینکه ایران اسلامی و رزمندگان ایرانی حضور نداشتند و فقط دفاع معنوی و حمایت معنوی کردند واقعا نتوانستند. کاری انجام دهند شاخ و شانه زیاد می کشند مثل حیوان دندان تیز می کنند و می خواهند ملت ایران را بترسانند سالها این کار را کردید و فقط تهدید نظامی کردید بلکه عملیات نظامی علیه نظام جمهوری اسلامی انجام دادید در طبس خدا چنان ذلیلتان کرد که هنوز این داغ بر پیشانی همه استکبار جهانی ماندگار است. هر که با آل علی(علیه السلام) در افتاد برافتاد. این نظام جمهوری اسلامی به برکت امام مخلص و خونهای پاک جوانان چهارده و پانزده و بیست ساله ماندگار است و دنیا را می خواهد نجات بدهد و به سمت خدا دعوت کند و زمینه ساز ظهور حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد.
البته مشکلاتی هم است امیدواریم دولت تدبیر و امید در این بودجه برنامه اش این باشد که رونق تولید را در نظر داشته باشد در هر شهرستانی اگر واقعا مردم و مسئولین ما می آمدند یک اتاق فکری تشکیل می دادند ومدیریت می کردند و جوانان ما که دوستدار شهر هستند نظرات خود را می دادند برای کارهای دولتی بنده همیشه گفتم چهارطرف میز پر شده است دیگر نمی شود نظر داد ولی اگر می آمدند مدیریت می کردند و مدیران توانمند در شهرستانها می آمدند برنامه ریزی می کردند هر شهرستانی به مقتضای خودش می گفتند یک گروه در این رشته ،گروه دیگر در رشته دیگر بعد برای تولید و فروش هم فکری می کردند. کشور ما همه چیز دارد ما هیچ نیازی به دشمن نداریم اگر برنامه ریزی درست و بانکها حمایت کنند از این کاغذ بازی و اینکه کسی که بخواهد تولید ایجاد کند دائم در اتاق این رئیس و آن رئیس آخرهم از کار تولیدی کردن پشیمان می شود. اگر این کاغذ بازیها برچیده شود و حمایت به طور جدی صورت بگیرد و بانکها حمایت کنند شهرک صنعتی ما چنین وضعیتی نخواهد داشت آب و برق و گاز دارد ولی کسی استفاده نمی کند بالاخره طوری شود که هر یک از جوانان ما در بخشی مشغول شوند. امیدواریم مسئولین بودجه نگاهشان به داخل و رونق تولید باشد.
سفر رئیس جمهور محترم را به سوئیس داشتیم سفر پر خیر و برکتی بود مطالب بسیار خوبی آنجا گفته شد. از سرمایه گذاران خارجی دعوت کردند که در ایران سرمایه گذاری کنند . اعلام کردند ایران از همه کشورها برای سرمایه گذاری امنتر است و تاثیر زیادی این صحبتها داشت که بعد از آن وزیر امورخارجه آمریکا آمده بود که این تاثیرات را خنثی کند و بعد از آن هم دندان تیز کرده بود که همه گزینه ها روی میز است.
ورزش راه پیشگیری از بیماریها
این هفته هفته جهانی سرطان است سرطان دومین بیماری بعد از ناراحتی قلبی است که شیوع دارد عوامل متعددی در این بیماری نقش دارد اول کم تحرکی، دوم مصرف دخانیات، سوم نداشتن تغذیه سالم، مشروبات الکلی ، هپاتیت و ایدز و سمومهایی که در کشاورزی مصرف می شود اینها در ازدیاد سرطان تاثیر دارد ولی چهل درصد از سرطانها اگر از اول تشخیص داده شود قابل درمان است. پیشگیری بهتر از درمان است چکار باید کرد؟ از سیگار و مواد مخدر باید پرهیز کنیم. کنترل وزن و پرهیز از چاقی، ورزش منظم حداقل روزی نیم ساعت واقعا جای این مطلب در شهرستان ما خالی است شما تلویزیون را ببینید در تهران و جاهای مختلف کشور ورزش صبحگاهی انجام می دهند ما الحمدالله پارکها و آب و هوای خوب داریم ولی ده نفر هم پیدا نمی شود که صبحها برای ورزش و نرمش بیایند الان که سرد است در سالن ورزشی انجام دهند چرا اینقدر رنگها پریده و بیماری زیاد شده است درست است همه کار می کنیم کار کردن جای خودش ورزش منظم تاثیر بسیار زیادی بر سلامت جسم و پیشگیری از بیماریها دارد نمی دانم در شهرستان هرچه می گویم فایده ندارد یا خودمان اهل عمل نیستیم یا همه مثل خود من عالم بی عمل هستند آخر نتوانستیم یک ورزش صبحگاهی خوبی در این شهرستان داشته باشیم فتوای بعضی از مراجع این است که سن وقتی بالا رفتاین نرمش و ورزش واجب عینی است مثل نماز است امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرمایند من یک ساعت این دنیا را به تمام آخرت عوض نمی کنم پولی که هزینه سلامتیش می کند این اسراف شمرده نمی شود چرا ما برای سلامتی خودمان هزینه نمی کنیم چرا ورزش صبحگاهی نداشته باشیم چرا خانمها ورزش صبحگاهی نداشته باشند به انواع و اقلام بیماریها مثل کمر درد مبتلا می شویم به خاطراینکه ورزش منظم نداریم آب و هوای خوبی در این شهرستان است ولی یک برنامه شاد آدم نمی بیند اسلام با شادی مخالف نیست اسلام با شادی موافق است «اضحکی و ابکی» خدا می خنداند و می گریاند. مراسم روضه خوب است علاقه داریم و در مباحث روضه بزرگ شدیم ولی خانمها ده مراسم روضه می روند خود حضرت زهرا(سلام الله علیها) اینگونه نبودند هر چیزی یک حسابی دارد باید شادی حلال و طیب و پاک داشته باشیم متاسفانه نداریم بیماری سراغشان می آید افسردگی، نگرانی، استرس یکی از عوامل ایجاد سرطان است. امیدواریم خدا توفیق دهد این عوامل بیماریها را از زندگیهایمان دور کنیم مصرف میوه وسبزی تازه باعث سلامتی می شود گوشت قرمز کمتر مصرف کردن و غذاهای پرچرب را کمتر مصرف کردن باعث سلامتی می شود روشهای پخت و پز را باید عوض کرد به جای سرخ کردن بخار پز و آب پز کنیم، مصرف آردهای سبوس دار خیلی خوب است ولی امروزه همه از نانوایی خرید می کنیم در گذشته مادر خانه از گندم خوب استفاده می کرد یک ذره نان هم اسراف نمی شد ولی امروزه در بعضی از ناواییها نگاه کنیم که امیدواریم در نانواییها اینطور نباشد در خمیر ماده ای می ریزند که باعث زود ترش شدنش می شود وخودش منشاء اقلام بیماریها و سرطانهاست.
یک خانم خارجی آمده بود و اصلا گوشت نمی خورد اصلا چیزی خوبی نیست انسان باید چهل روزی یکبار باید گوشت مصرف کند بیشتر از حبوبات و سبزیجات استفاده می کرد بنده از ایشان سوال کردم برای چه انگیزه ی بیشتر از این غذاها استفاده می کنید؟ گفت می خواهم عمر بیشتری کنم خیلی نکته جالبی است بخشی از عمر دست خود انسان است و بستگی به این دارد که چه جوری زندگی کند. زندگی استرس و ناامید کننده و دوری از معنویات مشکلاتی ایجاد می کند اگر زندگی با معنویات و همین مسائلی که خدمتتان عرض کردم باشد می تواند موثر باشد و عمر انسان را طولانی کند.
ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(رحمة الله علیه) را داریم که تبریک عرض می کنیم.
والسلام علیکم ورحمة الله و برکاته
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.