سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

اخلاق والا(ستارالعیوب)

خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم 25/11/92
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg


خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم

در خطبه های گذشته بحثهای اخلاقی داشتیم پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) الگوی ما در اخلاق والا هستند مطالبی هرچند کوتاه خدمتتان عرض کردم در این خطبه و چند خطبه دیگر درباره رذائل اخلاقی و اخلاق زشت و بد و آثار و تبعاتشان چند کلامی را خدمتتان عرضه می دارم انشاءالله خدای متعال ما را به اخلاق والا آراسته بگرداند.
عیب پوشی تخلف به یکی از صفات الهی
برادران و خواهران مکرمه خدای تبارک و تعالی انسان را به عنوان خلیفه و جانشین خودش آفرید و هدف از آفرینش این بود که ما انسانها اخلاق الهی پیدا کنیم تخلف به صفات الهی پیدا کنیم وقتی که ما را می بینند خدا را ببینند. هدف از خلقت انسان خدای شدن انسانهاست. یکی از خلق و خوی الهی ستارالعیوب بودن خداست. خداوند ستار یعنی عیب پوش است. عیوب را خدا می پوشاند، دیده ها را ندید می کند، والا اگر بنا بود دیده ها دیده شود، خلق و خوی ما، باطن و گناهان ما، اگر دوستان و رفقا و فامیل ما، و مردم به خلق و خوی باطنی ما دست پیدا کنند و گناهان ما آشکار شود هیچ کس شخص دیگر را دفن نمی کرد و هیچ کس در تشییع جنازه شخص دیگری شرکت نمی کرد. ولی خدای متعال روی رحمانیت و مهربانی و ستارالعیوب بودن خود عیوب هیچکس را آشکار نمی کند. این خلق و خوی الهی است همیشه می گوییم یا ستار العیوب یا غفار الذنوب، حتی گناهان را بر ملائکه خودش هم آشکار نمی کند، خودش می داند و خودش.
روزی پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) به خداوند متعال عرض کرد خداوندا روز قیامت حساب امتم را به خودم واگذار کن، در قیامت اگر از آنها در جمع امتهای دیگر حساب بکشی هم خودشان خجالت می کشند و هم من که پیغمبرشان هستم خجالت می کشم، ندا آمد ای رسول ما جوری با بندگانمام رفتار می کنیم تو که پیغمبر ما هستی متوجه نشوی، خداوند ارحم الراحمین، غفار الذنوب، غفار الخطایا و ستار العیوب است. و خدا دوست می دارد بندگانش به این صفت متصف باشند آنها هم ستار العیوب باشند. اولیاء الهی اینگونه بودند. پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) ما ستارالعیوب بود. عربها و مردمی که خدمت پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می آمدند آیا پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) از باطن آنها باخبر نبود افراد عادی پیدا می شوند که از باطن ما انسانها خبر دارند ولی به رو نمی آورند. پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم)ما که عالم همه چیز بود از باطن مسلمانان باخبر بود؟ آیا جایی شد پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم)به مسلمانان و افرادی که خدمتتشان می آمدند عیوبشان را آشکار کند آبرویشان را بریزد. شما چنین عملی در زندگی پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) سراغ دارید هرگز پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) هرگز چنین کاری انجام ندادند.
امیرالمومنین علی(علیه السلام) اینگونه بود، حضرت زهرا(سلام الله علیها) و اهل بیت(علیهم السلام) اینگونه بودند، دوستداران اهل بیت(علیهم السلام) هم باید اینگونه باشند. عیب پوش باشند این از اخلاق والاست.
عیب جویی نشانه نادانی و از اخلاق پست
از آن طرف عیب جویی کردن یعنی دنبال کشف و اظهار عیوب دیگران رفتن این جزء اخلاق پست است جزء رذائل اخلاقی است. در ادبیات ما اینگونه مطالب بسیار به چشم می خورد خدا پروین اعتصامی را رحمت کند در این زمینه شعری ببینید دارد چگونه در ادبیات ما خلق زشت و خلق والا هر دو آمده است. (سیر، یک روز طعنه زد به پیاز **** که تو مسکین چقدر بد بوئی) کسی که خودش عیب دارد دنبال عیب دیگران نباید برود. روایت داریم کسی که خودش عیب دارد نباید دنبال عیب جویی از دیگران باشد نادان آن کسی است که خودش عیوب دارد چشم پوشی می کند اما زبان به عیب دیگران می گشاید. سیر به پیاز طعنه زد که پیاز چقدر تو بدبو هستی (گفت، از عیب خویش بی‌خبری **** زان ره از خلق، عیب میجوئی) خودت از من بدبوتر هستی چرا دنبال عیبجویی هستی. حالا منشأش چیست؟ چرا آدمها این کار را انجام می دهند؟ مثلا می خواهند به پست بالاتری دست پیدا کنند فرض کنید می آید آقا را خراب می کند فردا جای او بنشیند پروین اعتصامی می گوید(گفتن از زشتروئی دگران **** نشود باعث نکوروئی) اینکه دیگران را خراب کنی پا روی آنها بگذاری و بالا بروی، آیا خودت خوشبخت می شوی، هرگز خوشبخت نمی شوی، واقعا این عمل بسیار قبیح و زشتی است که بعضی افراد انجامش می دهند و این عیوب افراد را برجسته کنند خدایی که عیبها را می بیند می پوشاند ولی بندگان عیبهای ندیده را آشکار می کنند عیبهایی که وجود ندارند.
عیب جویی عامل اختلاف در خانواده، زندگی و جامعه
خوب این عمل زشت چه آثار و تبعاتی دارد؟ یکی از عوامل اختلاف در خانواده، زندگی و اجتماع عیب جویی کردن از هم است. وقتی مردم از هم عیبجویی کنند اختلافات زیاد می شود وحدت و اعتماد از بین می رود، وقتی اختلاف در جامعه زیاد شد فکر و اخلاق در جامعه رشد نمی کند پیشرفت مادی و معنوی از جامعه رخت برمی بندد و اقتصاد رشد پیدا نمی کند. وقتی در جامعه اختلاف نشو و نما کرد آن جامعه نه از لحاظ علمی و نه اخلاقی و نه فکری و معنوی رشد نمی کند و همه دنبال عیب جویی از همدیگر هستند همه دنبال این هستند در صورتی که در جامعه اسلامی افراد باید عیوب را از همدیگر دور کنند و فکر کنند که چگونه زندگی بهتری داشته باشند می گویند یکی از منشاهای اختلاف در خانواده ها همین عیبجویی است چون اعتماد را از بین می برد اسلام می خواهد مومنین به یکدیگر اعتماد داشته باشند عیب جو همدیگر نباشند مراعات همدیگر را بکنند اگر چیزی می خواهند به همدیگر بگویند رو در رو بگویند خصوصی بگویند(نه که چون شانه با هزار زبان *** پشت سر رفته مو به مو گوید) آینه هرچه هست نشان می دهد بزرگش نمی کند و واقعیت را به آدم نشان می دهد. انسان باید نسبت به برادر دینی خود مثل آینه باشد.(نه که چون شانه با هزار زبان *** پشت سر رفته مو به مو گوید)این اخلاق اخلاق زشتی است. خدا نکند جامعه و خانواده ای دچار اخلاق زشت شوند. سعدی هم جمله شیرینی دارد:حق جل و علا می بیند و می ‌پوشد و همسایه نمی ‌بیند و می ‌خروشد. (نعوذ بالله، اگر خلق غيب‌دان بودی *** کسی به حال خود از دستِ کس نياسودی) اگر مردم از غیب باخبر بودند دیگر آسایش از جامعه برداشته می شد. حالا که چیزی نمی دانند می گویند وای از اینکه چیزی دستشان بیاید.خوب این افشاگری کردن، آبرو ریزی کردن یک رذیله اخلاقی است گناه بزرگی است خدا هم در این دنیا صاحبش را عذاب می کند هم در آخرت، آیه قرآن است «إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ»(سوره نور،آیه19) کسانی که دوست دارند زشتیها را آشکار کنند زشتیهایی که در وجود افراد مخفی است و کسی نمی داند اینها را آشکار کنند اینها هم در این دنیا به عذاب دردناک دچار می شوند و هم در آخرت به عذاب الیم (سخت) دچار می شوند. اگر آبروی شخصی را ببریم بالاخره فردی هم پیدا می شود که آبروی ما را می برد این دنیا دنیای انعکاس است مثلا وقتی روی کوه داد بزنی صدا برمی گردد. هرجور رفتار کنی همانطور با تو رفتار می شود امیدواریم اگر خدایی نکرده در جامعه فردی این خلق و خوی زشت را دارد از این کار دست بردارد. همانطور که خدای متعال عیبپوش است سعی کنیم عیب پوش باشیم. همانطور که خدا ستارالعیوب است انسان متصف به این صفت خدا شود و او هم عیب پوش شود.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه، جوانان و نوجوانان، پسران و دختران عزیز را به تقوای الهی دعوت می کنم. انجام واجبات و ترک محرمات یک نیرو و قوه ای در انسان ایجاد می کند که انسان را از گناه حفظ می کند.درباره مناسبتهایی که در پیش داریم به اختصار چند کلامی عرض می کنم.
برتری مردم ایران از مردم زمان پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و امام علی(علیه السلام)
اولین نکته از همه شما مردم شریف و مومن بافت و ایران اسلامی تشکر و قدردانی می نمایم. انصافا کاری کردند کارستان، در هیچ جای دنیا سابقه ندارد که مردم سالهای سال برای انقلابشان حضور داشته باشند نهایت چیزی که ما در دنیا سراغ داریم اگر مردمی در جایی حرکتی کردند تعدادی جلسه نظامی می گیرند ولی اینکه در سالگرد انقلابشان تمام مردم به میدان بیایند و مثل روز اول از انقلابشان حمایت کنند این بی سابقه و معجزه است. تعبیر زیبای حضرت امام(رحمة الله علیه) را خدمتتان عرض می کنم تا دلتان شاد شود. امام بزرگوار ما می فرمایند من با جرات مدعی هستم که ملت ایران بهتر از ملت حجاز دوران رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم) هستند و از مردم کوفه و عراق زمان امیرالمومنین علی(علیه السلام) و حسین بن علی(علیه السلام) بهتر هستند. این خیلی حرف بزرگی است. ملت ایران امروز آنقدر شایستگی پیدا کرده که از مردم زمان پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) بالاتر هستند واقعا همینطور است. در قرآن داریم خدای تبارک و تعالی مردم مدینه را سرزنش می کند همانهایی که در رکاب پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) جنگیدند. همان لحظه ای که پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) خطبه نمازجمعه را می خواند قافله آمد صدای زنگوله شترها بلند شد در سوره جمعه می خوانیم«وَتَرَكُوكَ قَائِمًا»(سوره جمعه،آیه11)خداوند می فرماید تو را در حالی که ایستاده بودی ترک کردند و تنها گذاشتند. مردم خطبه واجب پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را رها کردند و دنبال خرید و فروش رفتند.
همینطور زمان امیرالمومنین علی(علیه السلام) که مردم از بس به حضرت علی(علیه السلام) نامردی می کردند امام دردهای خودشان را به چاه می گفتند و از خدا طلب مرگ و شهادت می کردند و می گفتند خدایا مرا از اینها بگیر. یا وقتی حضرت به شهادت رسید فرمودند «فزت و رب الکعبه» اگر مردم ایران همراه امیرالمومنین علی(علیه السلام) بودند هیچ وقت حضرت این حرف را نمی زدند که یعنی از مردن خودش خوشحال است از بس خون دل به امیرالمومنین علی(علیه السلام) دادند که از شهادت خویش خوشحال شدند ولی امروز شما نگاه کنید امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در پشت پرده غیبت است ما آقا را نمی بینیم ولی به جانشین ایشان اقتدا کرده ایم و اعتقاد داریم حرف او حرف امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است ملت ایران هشت سال جنگ را تحمل کردند عزیزترین عزیزانشان را فرستادند امروز هم وقتی اعلام می کنند حضور شما لازم است همه حضور پیدا می کنند. کل ایران اسلامی شهر و روستا یکپارچه به خروش می آید و به میدان می آیند. این وفاداری ملت است؟ این چقدر ارزش دارد؟ این چه محبتی است که خدای تبارک و تعالی در دل مردم ایران قرار داده است؟ البته از قبل خداوند پیش بینی کرده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ»اگر شما از اسلام و علی روی گردان شوید «فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ»خدا در آینده دور قومی را می آورد ( یک مصداقش به حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و مصداق دیگرش به ایرانیها شده است)«بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ»(سوره المائده،آیه54) که خدا آنها را دوست می دارد و آنها هم خدا را دوست می دارند. این چه عظمتی است؟ دشمنی که عربده می کشید و با تعبیر خودش همه گزینه ها روی میز بود، مردم آمدن اعلام کردند ما همه گزینه های خودمان را می آوریم. شما چه گزینه ای دارید؟ چه می خواهید؟ با چه کسی می خواهید بجنگید؟ با هفتاد و پنج میلیون نفر می خواهید بجنگید! کجا می خواهید بیاید؟ کجای کشور می خواهید نیرو وارد کنید؟ هرکجا بروی آسیب پذیر هستی. الحمدالله به برکت امام و شهدا یاد و نام خدا و امام حسین(علیه السلام) و دین و دیانت در قلب و دل ما زنده شده است. خدا شما را حفظ کند و بالاترین درجات را به شما عنایت کند، هر حاجتی دارید انشاءالله امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شما را حاجت روا کند.
مردم کار خودشان را در حماسه سیاسی چه در انتخابات و چه در راهپیمایی 22 بهمن ماه سالروز پیروزی نظام جمهوری اسلامی تمام کردند ، امروز این به عهده مسئولین است که این محبت و وفاداری مردم را تکمیل کنند، برای مردم کار کنند، با تمام وجود برنامه ریزی کنند گره از کار مردم باز کنند.
برکات و نتایج سفر آقای استاندار به شهرستان
در هفته ای که گذشت سفر آقای استاندار مهندس رزم حسینی را به شهرستان داشتیم. جلسات بسیار خوبی برگزار شد کارخانه شیر را افتتاح کردند چند پروژه که ناتمام بود سرکشی و برنامه ریزی کردند روستاهایی که گازکشی شده بود را افتتاح کردند. جلسه شورای اداری در ارشاد برگزار شد جلسه پرباری بود کسانی که در شهرستان سرمایه گذاری کرده بودند و مشکل داشتند حرفهایشان را گفتند استاندار محترم تمام مدیرکل های خودش را آورده بود که رو در رو مشکلات مردم را بشنوند و پاسخگو باشند. جلسه بسیار خوبی بود امیدواریم این جلسات ادامه پیدا کند و روز به روز هنوز سرمایه گذاران در این شهرستان بیشتر شود. جای کار در این شهرستان خیلی زیاد است متاسفانه سالهای گذشته اختلافات نگذاشت این شهرستان به رشدی که لایقش است دست پیدا کند به نظر بنده اگر در دوره اول این دولت مسئولین بتوانند کاری انجام دهند انجام بدهند والا در دوره دوم مشکلات زیادتر می شود. و واقعا با تمام تلاش و کوشش در فکر جذب سرمایه گذار باشند و اعتماد به همین جوانان و مردم کنند، البته ایشان برنامه جالبی دارند در هر شهرستانی نماینده محترم و مسئولین و سرمایه گذاران برای شهرستان برنامه ریزی کنند برای پیشرفت هر منطقه این سه ضلع مثلث بیایند و مردم را کمک کنند. امیدواریم نیت عملی شود، بانکها حمایت کنند، خود مردم الحمدالله حاضرند، کدام یک از مردم ناراضی هستند که یک سرمایه گذار دراین شهرستان کارخانه ای بزند چه کسی سنگ اندازی کرده است؟ الحمدالله زمینه اش فراهم است شهرک صنعتی خالی است آب و برق دارد اما سرمایه گذاری که سرمایه گذاری کند نیست. امیدواریم این نیت و فکر با همت مدیران و نماینده محترم و مسئولین نتیجه بدهد. شما اگر طرح و برنامه ای دارید ارائه بدهید تعاونیها حمایت می کنند.
بنده یک روایت دیدم که خدمتتان عرض می کنم پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند سه صدا حجابها را پاره می کند و پیش خدا می رود. اول صدای قلم دانشمند، عالم وقتی که مطلب می نویسد این صدای قلمش حجابها را پاره می کند و پیش خدا می رود. دوم صدای یک رزمنده، وقتی یک رزمنده در راه خدا راه می رود و نفس می کشد. سوم خانم مومنه ای که در خانه اش یا هر کجا نخ ریسی می کند این صدا نخ ریسی به خدا می رسد. پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند که در جامعه باید همه عالم شوند رزمنده باشند و اهل توحید باشند و خانمها نباید بیکار باشند. اسلام این را می خواهد که خانمها به صحنه بیایند و در کارهای صنایع دستی و هنرهای خودشان اشتغال ایجاد کنند. در گذشته ما چگونه زندگی می کردیم؟ شهرستان بافت روی پای خودش بود و همه چیز داشت خیلی کم محتاج به دیگران بودیم ولی امروز همه وابسته شدیم که از بیرون برای ما بیاورند. چرا اینگونه شدیم؟
روایت داریم کسی آب و زمین داشته باشد ولی نتواند از زمینش استفاده کند و فقیر باشد از رحمت خدا دور است. امروز می توان دهها طرح صنعتی ایجاد کنیم وام در اختیار می دهند بالاخره باید پیگیری کرد به صحنه بیایید و کمک کنید نباید در خانه بنشینید وقت کار و تلاش است، کار کنید و زحمت بکشید، افتخار کنید که ده نفر از کنار شما نان بخورند، اهل خیر باشید، خدایی نکرده مثل مورچه نباشید که همه چیز را طرف خودش می کشد. مثل درخت باشید که از سایه اش همه فیض می برند، مثل خورشید باشید به همه گرما می دهد، خداوند کمک می کند، به کارهای تولیدی و صنعتی بیاید و از این فکر و مغز و دستتان استفاده کنید، با همدیگر شهر را بسازید شریک شوید. امروز بزرگترین مبارزه با آمریکا ایجاد اشتغال و تولید است ما اگر از نظر سیاسی مستقل باشیم ولی از نظر اقتصادی وابسته و نان ما دست دشمن باشد ما نمی توانیم مستقل بیایستیم. پیغمبر خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) می فرمایند خانمی که در خانه نخ ریسی می کند صدای نخ ریسی او به خدا می رسد. پیغمبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) خانمها که کار اقتصادی انجام می دهند تشویق می کند. مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) همه عنایتشان این است که نگاه به تولید داخل کشور باشد اعتماد به مردم و جوانان در بخش اشتغال و تولید باشد.
بنده سفارش می کنم هر کس هر کاری می تواند انجام بدهد بنده یک نمونه کوچکی مطرح می کنم ما که از کوهبنان آمدیم مردم آنجا خیلی فقیر بودند یک بنده خدایی بود پایش لنگ بود در هواشناسی ماهی پنجاه هزارتومان به او می دادند دیگر بیکار شده بود گفت می توانی ده هزارتومان کمکم کنی بعد از چند وقت سمیناری بود من به کوهبنان رفتم با فرماندار بازدید پرورش کبک رفتیم دیدم همان آقایی است که ده هزارتومان کمک می خواست حالا برای خودش سرمایه گذاری کرده است و دنبال دو کارگر می گشت که ماهانه سیصد هزار تومان به آنها حقوق بدهد. بهر حال هر کجا را خدا آفریده نعمتهایی را آفریده است همت و فکر می خواهد، نباید انسان بترسد تا انسان زمین نخورد بلند نمی شود ما بارها اعلام کردیم به روستاهای خودتان بروید وام خوبی دولت می دهد خانه های خودتان را درست کنید از ترسی که وام بگیرد حاضر نیست خانه خودش را درست کند هر وقت شهرستان دیگر وامی درخواست می کردند از اینجا درخواست می کردند یک وقتی بادی وزیدن می کند همیشه شرایط و زمینه مساعد نیست، الان دولت و استاندار نظرشان ایجاد اشتغال است حالا اگر ما نتوانیم کار انجام دهیم سرمایه گذاران جای دیگری میروند و آنها استفاده می کنند. سرمایه گذار اگر آمد در اینجا کارخانه زد همراه خودش نمی برد وابستگی و شغل ایجاد می شود گره ها باز می شود. یک کار خیری می خواهید انجام دهید اگر کارخانه داری هست بگوییم شما بیاید در این مراسم کمک کنید، برای کارهای خیر بنابراین بنده از همه شما بزرگواران و جوانان عزیز و از خود مسئولین در این برهه از زمان که نظر مسئولین ایجاد اشتغال است بزرگترین فرصت است که بشود قدمی برداشت برای پیشرفت این شهرستان برای آبادانی شهرستان از نظر معدن و مرتع و گردشگری و هرجا به فکرتان می رسد برنامه ریزی کنید. انشاءالله گروه گروه به صحنه بیاید و برای پیشرفت شهرستان خودتان از دل و جان مایه بگذارید.
حمله جنگنده های عراقی به هواپیمایی مسافربری و شهادت چهل نفر از دلاور مردان اسلام از جمله آیت الله شیخ فضل الله محلاتی نماینده حضرت امام(رحمة الله علیه) در سپاه را در پیش داریم خدا انشاءالله روح همه شهدا را شاد کند. پنجشنبه اول اسفند ماه چنین جنایتی رخ داد و روز روحانیت و دفاع مقدس نامگذاری شد. سر جمع اگر حساب کنید در دفاع مقدس بیشترین شهیدی که در اقشار و ملت تقدیم کردند طلاب و روحانیون بودند که در دفاع مقدس جلودار بودند اگر حضرت امام(رحمة الله علیه) حرفی می زدند روحانیت پشت سر حضرت امام (رحمة الله علیه) راه می افتادند و خدا همه شهدای روحانیت را رحمت کند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.