سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

ارزش علم از دیدگاه رسول خدا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)

خطبه های نمازجمعه به امامت حجت الاسلام و المسلمین علی ابراهیمی امام جمعه محترم93/2/12
http://yascms.ir/istgah/ebrahimi3.jpg


خطبه اول
بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به اینکه هفته ای که در پیش داریم هفته بزرگداشت مقام معلم و سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری است هم عرض تبریک و هم عرض تسلیت به همه معلمین عزیز و دوستداران علم و دانش دارم. در خطبه اول و بخشی از خطبه دوم راجع به اهمیت علم و دانش مطالبی را عرض می کنم.

توأم علم و دین و ارزش علم و عالم
حدیث گرانبهایی از معصومین داریم که به ما رسیده است و می فرمایند «العلم و الدین توأمان اذا افترقا احترقا» بین علم و دینداری جدایی نیست اینها مؤید همدیگر هستند و همدیگر را تقویت می کنند اسلام اهمیت زیادی به دین و دانش داده است. اولین آیات قرآن مجید درباره علم و دانش است. اول معلم خدا ذکر می کند بعد خود پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) دومین معلم بشریت است. تا جایی که پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید من به عنوان معلم فرستاده شدم یا «بِالتَّعْلِيمِ أُرْسِلْتُ»(بحارالأنوار،ج1،ص206،باب 4) خدا من را برای آموزش دادن و علم یاد دادن و جهل را دور کردن فرستاده است. از برکت اسلام چقدر دنیا پیشرفت و چقدر عالم پرورش داده شده زمانی که اروپا غرق در توحش بود اسلام علمای بزرگی را به دنیا عرضه کرد. ایران اسلامی چقدر درخشیده است زمانی که اروپا معدن توحش بود از برکت جنگهای صلیبی و ارتباطی که با مسلمانان پیدا کردند کتب عربی و فارسی ترجمه شد و به کشورهای اروپایی فرستاده شد و سالهای سال اروپائیان سر سفره ایرانی وایرانیان نشستند. چه خدمات بزرگی اسلام به اروپا کرده است. تا جایی که برخی از دانشمندان غربی می گویند اسلام استاد اروپا است. از این جهت عرض کردم که در زمان قرون وسطا و بعد از آن بین دانشمندان و علمای کلیسا تعارض ایجاد شد چون کلیسا تابع دین مسیح و تحریف شده بود و با علم و پیشرفت هیچ سازشی نداشت از این جهت در اروپا بحثی شروع شد که بین دین و علم هیچ سازگاری نیست بلکه تعارض است. اگر کسی بخواهد عالم باشد نمی تواند دیندار باشد اگر کسی بخواهد دیندار باشد نمی تواند عالم باشد. و در بعضی از افکار ما هم رسوخ پیدا کرده، بعضیها هم به مقداری علم دست پیدا کنند تابع همان افکار علمایی می شوند که مخالف کلیسا بودند. امروز بیایند بحث کنند می فهمند بین دین و علم تعارضی نیست بین دین واقعی و علم هیچ تعارضی نیست بین اسلام ناب و علم هیچ گونه تعارضی نیست به قدری علمای دین و ائمه معصومین(علیهم السلام) درباره علم و دانش و پیشرفت صحبت کردند تا جایی که پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند دنبال دانش برو ولو به سین بروی(چون حرف چ در زبان عربی نیست به چین سین می گویند) روی این جهت علم و دین با هم توأم است هیچ تعارضی بین دینداری واقعی و اسلام ناب و علم نیست. بله بین کلیسا و مسیحیت تحریف شده ممکن است باشد آنها گالیله را سالها محاکمه کردند به خاطر اینکه حرفهایی با علم می زد ولی بین دین و اسلام و بین قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) هیچ گونه تعارض و جدایی نیست.

ارزش علم از دیدگاه رسول خدا حضرت محمد(صلی الله علیه وآله وسلم)
یکی از انصار خدمت پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) آمد این حرف را مطرح کرد«جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه وآله وسلم فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِذَا حَضَرَ جَنَازَةٌ وَ حَضَرَ مَجْلِسُ عَالِمٍ أَيُّهُمَا أَحَبُّ إِلَيْكَ أَنْ أَشْهَدَ» یا رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم) اگر جنازه مومنی روی زمین است و یک مجلس عالم و یک استاد در مدرسه ای درس می دهد حالا به نظر شما من در تشیع جنازه شرکت کنم بهتر است یا در کلاس درس بنشینم و علم یاد بگیرم؟ این سوال را از محضر پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) کرد که اول شخص اسلام است. پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند «إِنْ كَانَ لِلْجَنَازَةِ مَنْ يَتْبَعُهُا وَ يَدْفِنُهَا فَإِنَّ حُضُورَ مَجْلِسِ عَالِمٍ أَفْضَلُ مِنْ حُضُورِ أَلْفِ جَنَازَةٍ» اگر کسی نیست که این میت را دفن کند فقط شما هستید این جنازه را شما باید دفن کنید واجب است ولی اگر افرادی دیگری هستند که دنبال این جنازه هستند و تشیع جنازه را انجام می دهند اهمیت کلاس درس از حضور در هزار تشیع جنازه، عیادت هزار مریض بهتر است. چقدر دستور دادند به عیادت مریض بروید و در تشیع جنازه شرکت کنید اما فرمودند حضور در کلاس درس از این دو کار بهتر است این نشان دهنده اهمیت علم در اسلام است. نه تنها تعارضی نیست بلکه اینها مؤید یکدیگر هستند و یکدیگر را پیش می برند انسان با علم خدا را می شناسد با علم است که انسان احکام اسلامی را می شناسد با علم و عقل است که پیغمبر شناس می شود. «وَ مِنْ قِيَامِ أَلْفِ لَيْلَةٍ وَ مِنْ صِيَامِ أَلْفِ يَوْمٍ وَ مِنْ أَلْفِ دِرْهَمٍ يُتَصَدَّقُ بِهَا عَلَى الْمَسَاكِينِ وَ مِنْ أَلْفِ حَجَّةٍ سِوَى الْفَرِيضَةِ» حضور در مجلس عالم از اینکه هزار شب نماز بخوانید و جاهل باشید ارزشش بالاتر است از روزه ای که هزار روز بگیرید بالاتر است از هزار درهم در راه خدا انفاق کنید اما جاهل باشید ارزشش بالاتر است از هزار حج غیر واجب حضور در کلاس درس اهمیتش بالاتر است. «وَ مِنْ أَلْفِ غَزْوَةٍ سِوَى الْوَاجِبِ تَغْزُوهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِمَالِكَ وَ نَفْسِكَ»ارزش حضور در کلاس از هزار جهاد غیر واجب بالاتر است شما با جان و مالت آمدی بجنگید ولی علم ارزشش بالاتر است «وَ أَيْنَ تَقَعُ هَذِهِ الْمَشَاهِدُ مِنْ مَشْهَدِ عَالِمٍ»اینها کجا! در پیش عالم کجا، حضور در برنامه ها کجا! حضور در کلاس درس استاد نشستن کجا،«أَمَا عَلِمْتَ» ای انصاری نمی دانی« أَنَّ اللَّهَ يُطَاعُ بِالْعِلْمِ» از برکت علم است که خدا اطاعت می شود «وَ يُعْبَدُ بِالْعِلْمِ» اطاعت و بندگی خدا از برکت علم و دانش است« وَ خَيْرُ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مَعَ الْعِلْمِ »خیر دنیا و آخرت با علم است «وَ شَرُّ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ مَعَ الْجَهْلِ»و شر دنیا و آخرت برای انسان نادان است. نه تنها بین دینداری و علم هیچ تعارضی نیست بلکه دینداری مؤید علم و علم مؤید اسلان ناب است.

توجه به سلامتی از دیدگاه اسلام و روایات
هفته هفته سلامت است با توجه به ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) آیا در روایات ما درباب حوزه سلامت از حضرت زهرا (سلام الله علیها) روایاتی داشتیم.ما می بینیم زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) بر اساس علم و دانش و دعوت به صحت و سلامتی است. صحت و سلامت یک نعمت بزرگ است معمولا انسان قدرسلامتی را نمی داند «نعمتان مجهولتان الصحة و الامان»(گنج حکمت یا احادیث منظوم ص 196) دو نعمت است که انسان معمولا مورد غفلت قرار می دهد اما وقتی آن نعمت را از دست داد قدر آن را می داند یکی امنیت و دیگری صحت و سلامتی است. تا انسان مریض نشود قدر سلامتی را نمی داند. در روایات در دو حوزه پیشگیری و درمان بحث می شود در باب پیشگیری و حوزه سلامت از حضرت زهرا(سلام الله علیها) این روایت بسیار شریف را خدمتتان عرض می کنم هر چند در ظاهر ممکن است ما خیلی اهمیت ندهیم ولی درباب حوزه سلامت نقش بسزایی دارد. می دانید که سلامت تنها سلامت جسم نیست کسی جسمش سالم باشد بگوید او سالم است بلکه روح او هم باید سالم باشد. باید هم روح و هم جسم سالمی داشته باشد و هم آرامش و هم زندگی خوبی داشته باشد به این شخص سالم می گویند. حضرت زهرا (سلام الله علیها) در همه حوزه ها نظر دارند انسان باید پیشگیری کند تا دچار مشکل نشود. امروزه پزشکان می گویند قبل از غذا حتما دستانتان را بشویید اهل بیت(علیهم السلام) هم اینگونه بودند بالاتر از همه حضرت زهرا (سلام الله علیها) بودند حضرت می فرمایند قبل از غذا نه تنها دست و صورت خود را بشوید بلکه وضو بگیرید که هم روح و هم جسمتان پاک می شود. بالاتر از حرف پزشکی امروز است هم لازمه سلامت جسم است و هم لازمه سلامت روح است. وقتی با طهارت انسان غذا می خورد تاثیر بیشتری بر جسم و روحش دارد. در این باب نکته حضرت می فرمایند «فِي الْمَائِدَةِ اثْنَتَا عَشْرَةَ خَصْلَةً» هنگام سرسفره نشستن دوازده مورد را مسلمانان باید رعایت کنند بعضی از اینها در باب حوزه سلامت جسم و روح و هم تعالی روح است برای اینکه عمده امراضی که متوجه انسان می شود از معده شروع می شود ام الامراض از معده است وقتی معده پاک شد جسم پاک می شود وقتی راه ورود غذا پاک شد قطعا سلامتی شامل حال انسان می شود.

دیدگاه حضرت زهرا(سلام الله علیها) در آداب سفره
حضرت زهرا (سلام الله علیها) می فرمایند« يَجِبُ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَنْ يَعْرِفَهَا أَرْبَعٌ فِیهَا فَرْضٌ وَ أَرْبَعٌ فِیهَا سُنَّةٌ وَ أَرْبَعٌ فِیهَا تَأْدِيبٌ فَأَمَّا الْفَرْضُ » بر سر سفره غذا دوازده مورد را باید یک مسلمان انجام دهد چهار مورد آن واجب، چهار موردش مستحب و چهار مورد دیگرش از آداب است.«فَالْمَعْرِفَةُ وَ الرِّضَا وَ التَّسْمِيَةُ وَ الشُّكْرُ» چهار تا که واجب هستند عبارتند از: اول شناخت پروردگار و معرفت نسبت به خدا است نعمتی که امروز سرسفره گذاشته شده خدا آفریده است عواملی دست به دست هم داده که این غذا درست شده است خالقش را بشناسیم. دوم راضی به نعمتهای خدا باشیم. سوم از خدا تبارک و تعالی تشکر کنیم سپاسگذار باشیم بعد از غذا دعا کنیم چهارم بسم الله الرحمن الرحیم در اول غذا بگوییم. «وَ أَمَّا السُّنَّةُ : فَالْوُضُوءُ قَبْلَ الطَّعَامِ وَ الْجُلُوسُ عَلَى الْجَانِبِ الْأَيْسَرِ وَ الْأَكْلُ بِثَلَاثِ أَصَابِعَ» آنها که مستحبند: اول قبل از هر وعده غذا وضو بگیرد. دوم نشست بر روی پای چپ، حالا بنده نمی دانم این را باید علم بگوید که چه تاثیری بر روی غذا خوردن دارد قطعا تاثیر دارد که علم باید در این باره صحبت کند. سوم شروع کردن غذا با اندکی نمک و چهارم خوردن با سه انگشت، که امروزه می گویند غذا خوردن با این سه انگشت یک انرژی دارد که در هضم غذا کمک می کند. «فأَمَّا التَّأْدِيبُ : فَالْأَكْلُ مِمَّا يَلِيكَ وَ تَصْغِيرُ اللُّقْمَةِ وَ الْمَضْغِ الشَّدِیدُ وَ قِلَّةُ النَّظَرِ فِي وُجُوهِ النَّاس»(الاقبال،ص113 و دعوات راوندی،ص137 و صحیفه فاطمیه، حمید احمدی جلفائی،ص179) و آما آنهایی که نشانه ادب و بزرگواری است اول لقمه را کوچک بردارید امروزه کسانی که پیش پزشکان می روند که لاغر شوند می گوید با قاشق چای خوری غذا بخورید چون با قاشق کوچک بخوری همان حسی را داری و اشباع می شوی و هم کم می خوری، لقمه کوچک برداشتن تاثیری در صحت و سلامتی دارد، دوم لقمه و غذا را خوب جویدن، سوم از پیش روی خودت غذا را بردار و چهارم به صورت دیگران کمتر نگاه کن. بعد از غذا می فرمایند اگر غذا چرب خورده باشی و با همان حال بخوابی و اگر در خواب آزار و اذیتی به تو رسید هیچ کس را ملامت نکن به خودت بگو، یعنی اول غذا خوردن وضو بگیر و پایان غذا خوردن دست و صورت خود را بشوئید.خوب این درباب پیشگیری بود.

خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را به تقوای الهی دعوت می کنم و به اختصار در خصوص مناسبتهای هفته چند کلامی را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم. اولین نکته امروز همانطور که می دانید سالروز شهادت علامه شهید مرتضی مطهری است شهادت این استاد فرزانه را به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شما علاقمندان تسلیت عرض می کنم چنین روزی روز معلم و همچنین روز عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج نامگذاری شده است به همین مناسبت معلمین عزیز و همچنین پاسداران و بسیجیان در نمازجمعه حضور دارند و حفاظت از نماز و اجرای نماز به عهده برادران عزیزمان قرار دارد. انشاءالله خدای متعال هم سپاه و بسیجیان و هم معلمین عزیز را حفظ کند.

شخصیت گرانبها استاد شهید مرتضی مطهری
استاد شهید مرتضی مطهری خدمت بزرگی به جوامع جوان ما امروز و گذشته کرده که هیچ کس نکرده است. شخصیت ممتازی که این بزرگوار از برکت حوزه داشتند و آمدن ایشان به دانشگاه منشا خیر و برکتی شده است امروز همه ما به آن علم و دانش این مرد بزرگ نیازمند هستیم چون ایشان هم وارسته و خودساخته بودند یک معلم اگر بخواهد حرفش در دانش آموزان اثر داشته باشد باید خودش را تهذیب کرده باشد اول از خودش شروع کرده باشد خودش را پاک کرده باشد کسی که خودش مهذب نباشد نمی تواند تاثیر گذار باشد اگر تاثیر داشته باشد تاثیرش اندک است. و دومین نکته ای که استاد شهید داشتند عالم به زمان خودش بودند در هر بحثی وارد می شد کارشناسانه وارد می شد اگر در حوزه جوان و نوجوان وارد می شد به طور کامل حوزه جوان و نوجوانی را می شناخت و حرف برای گفتن داشت. خدا منافقین را لعنت کند که این شخصیت برجسته را از جوانان و دانشگاه و حوزه و مردم مومن و متدین ما گرفت می دانستند شهید مطهری چه شخصیت ارزشمندی است که این شخصیت را از ما گرفتند بنده در باب اهمیت علم و دانش مطالبی را عرض کردم.

اهمیت استاد از دیدگاه امیرالمومنین علی(علیه السلام)

اهمیت استاد به قدری است که امیرالمومنین علی(علیه السلام) می فرمایند«قُمْ عَنْ مَجْلِسِکَ لِأَبیکَ وَ مُعَلِّمِکَ» اگر نشسته باشی باباو یا معلمت وارد شد باید بلند شوی «وَ إِنْ کُنْتَ أَمْرِاً»(غررالحکم و دررالکلم، ح 2341) اگر پادشاه و رئیس جمهور هم باشی اگر وقتی بر تو وارد شدند به احترام آنها باید بلند شوی. پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) بارها برای معلمین دعا می کردند. حضرت می فرمایند«اللّهُمَّ اغْفِر لِلمُعَلِّمينَ» خدایا معلمین را مورد لطف و رحمت خودت قرار بده، «و أطِل أعمارَهُم»عمرهای آنها را طولانی کن « و بارِك لَهُم في كَسبِهِم»( حکمت‌نامه پیامبر اعظم(ص)، ح 582 و تاریخ بغداد،ج 3،ص 64) در کسب و مالشان برکت ایجاد کن.

ویژگی یک معلم خوب
اگر یک معلم بخواهد موفق و تاثیرگذار باشد باید این ویژگی ها را داشته باشد. اولین ویژگی فروتنی و تواضع است اگر معلم متکبر شد نمی تواند تاثیرگذار باشد پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) اولین معلم بعد از خداست و می فرمایند خدا به من دستور داده که فروتن و متواضع باشم «وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ»(سوره آل عمران،آیه159) پیغمبر اگر بداخلاق و متکبر بودی مردم از اطرافت پراکنده می شدند.یک معلم باید نسبت به شاگردانش متواضع باشد . دوم روی گشاده و مهربان سوم گفتارش تند و گزنده نباشد بلکه نرم باشد. خدای تبارک و تعالی وقتی حضرت موسی(علیه السلام) و برادرش هارون را به سوی فرعون فرستاد تا به عنوان پیغمبر و معلم او را هدایت کنند به آنها فرمودند «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّيِّنًا»(سوره طه،آیه44) با فرعون می خواهی حرف بزنی، ولو این شخص دشمن خدا است با درشتی حرف نزنی باید با نرمی با او صحبت کنی که شاید اثر بگذارد. ولو فرعونی که می گوید انا ربکم العلی من غیر از خودم خدایی را نمی شناسم هامان برجی درست کن که من بروم در آسمان نگاه کنم که غیر از من خدایی دیگری هست یا خیر، یعنی فرعونی انا ربکم العلی می گوید و دشمن دین و دیانت است و خودش را خدا می داند خداوند می فرماید وقتی می خواهی با او حرف بزنی نرم صحبت کنی حالا یک معلم باید این ویژگی را در گفتار خود داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی های یک معلم سینه گشاده ای داشته باشد صبور باشد و تحمل داشته باشد. هر انسانی در هر کاری باید سینه گشاده ای داشته باشد مخصوصا وقتی سرو کارش با دانش آموزان باشد. ویژگی بعدی اهل مدارا و گذشت باشد باید ندید بگیرد اگر معلم به اندک خطا معلم پرخاش کند دیگر نمی تواند نقش هدایتگری و پدری را انجام دهد یعنی اگر خطای دیدی چشم پوشی کنی، تغافل کنی که من ندیدم به روی دانش آموزش نیاورد قرآن به پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید «فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِيلَ»(سوره حجر،آیه85) پیغمبر که از دل همه و خطای آنها آگاه است حتی خطای پنهانی افراد هم پیغمبر می داند خداوند می فرمایند پیغمبر از خطای دیگران بگذر تغافل کن چشمت را روی هم بگذار و بگو من ندیدم . یک معلم باید صداقت داشته باشد شخصیت دانش آموز خودش را حفظ کند.

وظایف یک معلم
در پایان کلام این روز را به همه معلمین عزیز تبریک عرض می کنم وظایف یک معلم واقعا سنگین است. سرنوشت وکلید خوشبختی و بدبختی یک جامعه دست معلم است اگر خوب تربیت کند سعادت نصیب جامعه می شود و خدای نکرده اگر بد تربیت کند بدختی نصیب جامعه می شود فرمایش حضرت امام (رحمة الله علیه) است کلید سعادت و خوشبختی یک جامعه را در دست یک معلم دادند چون امانتدار است امانتش انسان است و اگر خدای نکرده کوتاهی کند خیانت در اسلام و مملکت و جامعه کرده است وظیفه سنگینی است یک دفعه امانتداری مالی است اگر خیانت کند ضربه به مال و یک شخص خورده است ولی اگر یک معلم فرزندان و بچه ها ونسل آینده این مملکت در دست او قرار دارد اگر خیانت کند خیانت به کل جامعه محسوب می شود اگر بد تربیت کند تباهی نصیب جامعه می شود چون تربیت یک معلم حرف اول را می زند. شما در تاریخ خواندید و شنیدید این معاویه دوم فرزند یزید است و از یزید جنایتگر و بدتری به دنیا نیامده است خاندان پلید معاویه است ولی پسری به نام معاویه دوم دارد وقتی یزید از دنیا رفت این معاویه به خلافت رسید برای مردم سخنرانی کرد و گفت یزید و معاویه جدم به شما ظلم کرده است حق با امیرالمومنین علی(علیه السلام) است حق با فرزندان امیرالمومنین علی(علیه السلام) است امیرالمومنین علی(علیه السلام) آمد در شام که کسی جرات نمی کرد اسم حضرت علی(علیه السلام) را با عظمت ببرد و جامعه را به سمت امیرالمومنین علی(علیه السلام) دعوت کرد و خودش را از خلافت کنار کشید این نتیجه تربیت یک معلم است یک معلم چنین تاثیری دارد که فرزند یزید جنایتکار را تبدیل به انسان صالح می کند امیدواریم محصول دست یک معلم امروز حفظ نظام جمهوری اسلامی و تدین و دینداری فرزندان آینده این مملکت باشد.

پیشرفت کشور با مدیریت جهادی
یکی از نکاتی که بارهای مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) در همین جلسه اخیری که با گروهی از کارگران داشتند صحبتهای مهمی در باب اینکه چگونه کشور با مدیریت جهادی پیشرفت کند. از قول حضرت امام(رحمة الله علیه) ما می توانیم و نتیجه اش را مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) در این دیداری داشتند از پیشرفتی که در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و ساخت توربینهای فازی شما مشاهده کردید. و مطالب را شنیدید که دشمن هیچی به ما نمی داده و امروز بخشهای مهمی از صنعت نفت و گاز به دست متخصصین ایرانی امروز تولید می شود و اینها جزء برکات مدیریت جهادی است . مدیریت جهادی چگونه مدیریتی است؟ که امسال سال اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی نامگذاری شده است مدیریت جهادی شرایطی دارد اول مدیر عاشق اسلام ناب است دوم مدیر عشق به امام و ولایت داشته باشد مطیع ولایت باشد که جوانانی که امروز اینقدر پیشرفت کردند واقعا این ویژگی داشتند سومین عشق به خدمت خالصانه است اگر بخواهیم کشور ما پیشرفت کند افرادی را باید سر کار بگذاریم عاشق امام و ولایت و عاشق خدمت به ملت باشند تا کشور بتوانند مدیریت جهادی داشته باشد و پیشرفت کند شهرستان ما از این موضوع خالی نیست انشاءالله به دست مدیران لایق شرایطی فراهم شود شهرستان بتواند پیشرفت کند الحمدلله مسائلی سیاسی و تنشهای سیاسی از شهرستان برداشته شود و دیگر نزاع و اختلاف سیاسی ما نداریم. فرصت، فرصت کار و پیشرفت است انشاءالله حزب الله و جوانان مومن به میدان بیایند تعاونی تشکیل بدهند گروه گروه برای پیشرفت شهرستان چه سرمایه گذار از خود شهرستان و چه سرمایه گذار از بیرون به همت مسئولین و نماینده محترم انشاءالله کارهای زیادی به همت همه انجام دهیم و شهرستان بتواند پیشرفت کند و آنچه لایق خودش است با وحدت و برادری و دلسوزی دست پیدا کند. همه مدیران برای پیشرفت شهرستان برنامه ریزی داشته باشند از این مدیریت روزمرگی که امروز چه کار انجام دهیم پرهیز می شود و یک مدیریت ناب در شهرستان حاکم می شود و می توانیم قدمهای بسیار خوبی در باب تولید و فرهنگ برای مردم عزیز و نجیب بتوانیم انجام دهیم.
روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر داریم و به عزیزانمان در هلال احمر تبریک عرض می کنم که در نماز جمعه حضور دارند.

اعتکاف شیرین ترین عبادت
ماه رجب ماه عبادت و بندگی و مخصوصا ایام اعتکاف در پیش داریم در همین مسجد برای خانمها در و برای آقایان مسجد جامع اعتکاف برگزار می شود اعتکاف یکی شیرین ترین عبادت است لذت بخش ترین عبادت است واقعا تا یکی مزه اعتکاف نچشیده باشد به اهمیت او پی نمی برد. خوابیدن در مسجد کراهت دارد ولی معتکف سه روز در خانه خدا است مناجات می کند در جمع است ولی با خداست و یک فرصتی می شود که انسان خودش را بازسازی کند. ما بالاتر از پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) نمی توانیم کسی را از جهت معرفت، دینداری و نماز و عبودیت و بندگی خدا پیدا کنیم و از همه بالاتر هستند پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) با این عظمت می فرماید من نیاز به اعتکاف دارم حالا در نظام جمهوری اسلامی سه روز اعتکاف انجام می دهیم ولی پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) هر سال ده روز اعتکاف می کردند ما در ماه رجب و پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله وسلم) در دهه آخر ماه مبارک رمضان اعتکاف می کردند. یک سال جنگی پیش آمد و نتوانستند در ماه مبارک اعتکاف کنند سال بعد بیست روز پیغمبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم) اعتکاف کردند حالا بعضی افراد می گویند مسئولم نمی توانیم اعتکاف کنیم ولی اعتکاف ارزش بسیار والایی دارد حالا اگر خودمان نمی توانیم اعتکاف کنیم بالاخره به این سنت بسیار حسنه به این زمزمه عاشقان و عارفان کمک مالی و فکری کنیم. یکی از برنامه سازمان تبیلغات ساماندهی برنامه اعتکاف است اگر شما دوست داشته باشید کمک کنید می توانید کمکهایتان را به دفتر امام جمعه بدهید یا به سازمان تبیلغات فرق نمی کند تا بتوانیم برای این عزیزان برنامه سحر و افطار به نحو احسن داشته باشیم.
روز جهانی ماما تبریک عرض می کنیم.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.