سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

شرایط مدیر از دیدگاه قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم
نماز جمعه 27/1/89
به امامت حاج آقا ابراهیمی

http://yascms.ir/emam/Untitled%20-%2020.bmp



خطبه اول
ایوان نجف چه خوش صفایی دارد
حیدر بنگر، چه بارگاهی دارد
ای کعبه به خود مناز از روی شرف
جایت بنشین که هر که جایی دارد
******
به پیشنهاد بعضی از اصدقاء بحثی را در باب زیارت عتبات عالیات از نجف اشرف شروع کردیم و در این خطبه هم انشاءالله در باب زیارت آقا امیرالمومنین(ع) مطالبی را خدمت شما عرض می کنم.
افضلیت زیارت امیرالمومنین(ع) نسبت به انبیاء الهی
برادران عزیز و خواهران مکرمه اولین نکته مدعا این است که زیارت آقا امیرالمومنین(ع) از زیارت تمام انبیاء الهی به غیر از رسول خاتم حضرت محمد(ص) بالاتر و از زیارت معصومان و زیارت صحابه پیغمبر(ص) نیز بالاتر است. برای اینکه امیرالمومنین(ع) از همه بالاتر و افضل است زیارت این بزرگوار هم از همه افضل می شود این مدعای من است. شما ممکن است از من سوال کنید که این یک ادعای بسیار بزرگی است یعنی زیارت امیرالمومنین(ع) از زیارت حضرت ابراهیم(ع)، حضرت نوح(ع)، و از زیارت سیدالشهدا(ع) هم بالاتر است؟ بله، زیارت آقا امیرالمومنین(ع) از همه افضل است این را ما باید بدانیم. چرا؟ برای اینکه امیرالمومنین(ع)به منزله جان پیغمبر(ص) است و هیچ کس به منزله جان پیغمبر(ص) جزء ایشان نیست. وقتی که بنا شد پیغمبر(ص) ما افضل از همه انبیاء باشد طبق آیه شریفه قرآن، امیرالمومنین(ع) که نفس پیغمبر(ص) است. جان پیغمبر(ص) است بالاتر می شود.وقتی که بنا شد زیارت پیغمبر خدا (ص) از همه بالاتر شود زیارت کسی که جان و نفس پیغمبر خدا (ص)است او هم بالاتر است.

علی(ع) جان پیامبر(ص) است
این مطلب از آیه مباهله در قرآن استنباط می شود. مسیحی های نجران هر چه پیغمبر خدا (ص) دلیل و استدلال کرد آنها قبول نکردند قرار شد هر که دروغ می گوید دعا و نفرین کنند خدا او را نابود کند، بنا شد فردا در محل نفرین بیایند خداوند(در سوره آل عمران آیه )61 می فرمایند: «...تعالوا ندع ابناءنا و ابناءکم » ما فرزندانمان را می آوریم شما فرزندانتان، «نساءنا ونساءکم » زنانمان را می آوریم شما هم زنهایتان را بیاورید «وانفسناوانفسکم» جانمان را می آوریم و شما هم جان خودتان را بیاورید. همه تاریخ نویسان شهادت دادند نبی مکرم (ص) ، امیرالمومنین (ع)، امام حسن(ع) ، امام حسین(ع) ، حضرت زهرا(س) با خود آوردند از این آیه خیلی درسها گرفته می شود ولی آن چیزی که الان من مقصودم است این است که «انفسنا» یعنی چیزی که به معنای جان من است از همه عزیزتر است خوب پیغمبر خدا (ص) عزیزترین کس خود را در معرض نفرین و نابودی قرار نمی دهد چه کسی را آورده است؟ اطمینان دارد که دعایش مستجاب می شود. علی(ع) را آورده است علی(ع) به منزله جان پیغمبر خدا (ص) است یعنی همه کمالاتی که برای پیغمبر عظیم الشان است برای علی (ع) هم هست فقط یک چیز، به پیغمبر خدا (ص) وحی نازل می شود ولی بر امیرالمومنین(ع) نازل نمی شود این استثنا شده است ولی دیگر در تمام کمالات هر چه که پیغمبرخدا(ص) دارند آقا امیرالمومنین(ع) هم دارند طبق این آیه است.

روایات شیعه و سنی در باب اَفضیلت امیرالمومنین(ع)
روایات هم داریم شیعه و سنی هم این روایات را ذکر کرده اند. یکی از این روایات «علیٌ منی و انا منه» علی از من است و من هم از علی هستم.
«علی بمنزلة رأسٌ من البدن» علی به منزله سر نسبت به بدن است، بدن باشد ولی سر نباشد ارزشی ندارد. علی رأس دین است.
«من اطاعه فقد اطاعنی» هر کس علی را اطاعت کند من را اطاعت کرده است.
«ومن اطاعنی فقد اطاع الله» امروز فضائل مولا را می گویم . امروز فرشتگان نازل می شوند در مجلسی که فضائل امیرالمومنین(ع) گفته می شود قلبها شاد می شود و حاجتها روا می شود مجلس خیلی با ارزش است چون نام مولا و فضائل امیرالمومنین(ع)برده می شود. همه به علی(ع) اقتدا می کنند همه هر چه دارند از علی (ع) و اولاد علی(ع) دارند.
یکی از علمای اهل سنت کتابی نوشته است به نام ینابیع الموده این عالم سنی است در باب هفتم نوشته است «بیان اَنّ علیاً کرّم الله وجه کنفس رسول الله» این عالم سنی می گوید ما بیان می کنیم علی(ع) جان پیغمبر(ص) است احادیث را ذکر می کنیم پس تمام فضائلی که پیغمبر خدا(ص) دارد علی(ع) هم دارد . تمام کمالات، شرافت و فضیلتی که پیغمبرخدا(ص) دارد مولای ما امیرالمومنین علی(ع) هم دارد از این استنباط می کنیم وقتی که پیغمبر(ص) ما بر جمیع صحابه افضل و ارجح است علی(ع) بر تمام صحابه پیغمبر(ص) افضل است. این یک مدعا که اثبات شد.
مدعای دوم وقتی که پیغمبر(ص) ما خاتم همه پیغمبران است و بر جمیع رسل 124هزار پیغمبر خدا افضل است جان و نفس او که علی ابن ابی طالب(ع) باشد او هم افضل است.وقتی که زیارت پیغمبر(ص) افضل و اشرف زیارتهاست پس زیارت امیرالمومنین(ع) هم افضل زیارتهاست.
باید توجه داشت که زائر چه جایی می خواهد برود؟ این مطالب را برای چه ذکر می کنم؟ برای اینکه زائر وقتی که می خواهد برود بداند کجا می رود. معرفت پیدا کند، تشخیص بدهد هر چه معرفت مان بیشتر باشد آن زیارت برای ما دلچسب تر است. فهم و شعورش بیشتر است نسبت به اینکه امیرالمومنین(ع) از جمیع انبیاء غیر از پیغمبر خاتم(ص) افضل است.
سوالات صعصة بن صوغان از امیرالمومنین(ع)
روز بیستم ماه رمضان امیرالمومنین(ع) ضربت خوردند در بستر بیماری مردم همه به عیادت آمده اند درب خانه هم بسته شده است. آقا فرمودند: که حسن جان به مردم اجازه بده تا امام خودشان را ببینند بگویید بیایند. شیعیان دور بستر امام را گرفتند آرام آرام گریه می کردند. نگاه به مولا می کردند خونابه از سر امیرالمومنین(ع) می ریزد. آقا فرمودند:«سلولی قبل ان تفقدون» سوالاتی که از من دارید قبل از آنکه علی(ع) را از دست دهید سوال کنید منتهی سوالاتتان به خاطر رعایت حال امامتان سبک باشد. هر کسی شروع به سوال کردن از امیرالمومنین(ع) کرداز جمله صعصعة ابن صوغان ، او خیلی آدم بزرگ و فهمیده ای ، از صحابه پیغمبر(ص) هم هست و خیلی شخصیت برجسته ای است. (خدا قسمت کند ما یک سال زمان صدام خائن لعنت الله علیه مشرف شدیم این روایت را هنگامی که می خواستیم وارد به حرم آقا امیرالمومنین(ع) شویم به زائرها گفتیم بایستید تا این روایت را برای شما بخوانم سپس وارد شوید انشاءالله خدا قسمت کند و توفیق دهد با شما هم بتوانیم چنین برنامه ای را اجرا کنیم)
صعصعة سوال کرد که آقا شما بالاتر هستید یا حضرت آدم(ع) بالاتر هستند؟ آقا فرمودند: من از خودم نمی خواهم تعریف کنم تعریف کردن از خود بد است اما از یک طرف آدم مجبور است نعمتهای که خدا برای او داده است آن نعمت خدا را بیان کند فرمودند: من افضل هستم. همه قسم راحتی را خدای متعال به حضرت آدم(ع) داد در بهشت با همسرش راحت باشد و غرق در نعمت باشد. فقط فرمود که درخت گندم آن شجره منهیه را تو به آن نزدیکش نشو نه اینکه نخورد بلکه نزدیک آن نشود ولی حضرت آدم(ع) از آن درخت که نهی شده بود خورد و از بهشت اخراج شد اما خداوند من را منع نکرده بود که نان گندم نخورم برای من حلال بود ولی من به خاطر بی اعتنایی نسبت به دنیا در مدت 63 سال عمر یک لقمه نان گندم من نخوردم. خوب این کمال و زهد نیست؟ این بالاترین زهد است. آدم آن چیزی را که نهی نشده است ، این بالاترین کرامت و فضیلت است و والاترین تقواست. اینجور به دنیا اعراض کند؟
سوال کرد شما بالاترید یا حضرت نوح(ع)؟ اینها پیغمبران اولوالعزم هستند. فرمودند: من از حضرت نوح(ع) بالاترم. برای اینکه حضرت نوح(ع) خیلی زحمت کشید مردم را به خدا دعوت کرد گوش به حرف او نکردند و اطاعتش نکردند علاوه بر آن آزار و اذیت و مسخره کردند و حضرت نوح(ع) هم آنها را نفرینشان کرد خدایا یک نفر از این مردم را زنده نگذار اینها هر چه زاد و ولد می کنند کافر زاد و ولد می کنند. شیطان هم خیالش راحت شد همه اینها به نفرین گرفتار شدند اما من با اینکه بعد از پیغمبر(ص) این همه صدمه، اذیت و رنج دیدم و مهمترین رنج اینکه همسرشان حضرت فاطمه(س) را به شهادت رساندند ولی من هرگز مردم را نفرین نکردم و صبر کردم.
صعصعة سوال کرد شما بالاترید یا حضرت ابراهیم خلیل(ع) ؟ فرمودند که من بالاترم. برای اینکه حضرت ابراهیم(ع) گفت خدایا مرده را چه جور زنده می کنی ؟ من می خواهم ببینم. خداوند فرمود: مگر ایمان نداری؟ گفت می خواهم اطمینان قلبی داشته باشم ولی ایمان من به جای رسیده است که اگر پرده کنار برود هیچ فرقی نمی کند، چه ببینم و چه نبینم به یقین کامل و حق الیقین،رسیدم.
صعصعة سوال کرد شما بالاترید یا حضرت موسی(ع)؟ فرمودند من بالاترم برای اینکه خداوند دستور داد برو فرعون را دعوت کن به سوی من، حضرت موسی(ع) گفت من تنهایی می ترسم چون یک نفر را کشتم تنها جرأت نمی کنم بروم برادرم هارون را همراه من بفرست کمک حال من باشد اما خدا دستور داد این آیات برائت را پشت بام خانه خدا قرائت کنم با اینکه من عموها، برادرها و قوم و خویشاوندان اینها را کشته بودم من ابداً نترسیدم و برای اجرای حکم الهی یک سر سوزن خوف نداشتم. خوب کسی که نترسد بالاتر است یا کسی که بترسد؟ پیداست.
صعصعة سوال کرد شما بالاترید یا حضرت عیسی(ع)؟ فرمودند من از حضرت عیسی(ع) بالاترم برای اینکه وقتی که حضرت مریم(س) می خواست وضع حمل کند. در بیت المقدس نماز می خواند ندا آمد که اینجا بیت عبادت است نه بیت ولادت از اینجا برو و در صحرا زیر یک درخت خرمای خشک، برای زایمان و وضع حمل برو اما مادر من وقتی که درد زایمانش گرفت و کنار خانه خدا آمد. کنار مستجار آمد پناهنده شد و خدا را به حق خانه و بانی قسم داد و دیوار خانه خدا شکافته شد و من در خانه خدا به دنیا آمدم حالا شرافت خانه خدا کجا و بیت المقدس کجا؟ و حضرت مریم(س) کجا؟
صعودی ها هر سال این شکاف را پر می کنند و تعمیرش می کنند تا اصلا دیده نشود خوب تعمیر می کنند دوباره جایش شکافته می شود هنوز نتوانسته اند این شکافی که از روز اول ایجاد شده است این شکاف بسته شود. فقط بعضی اوقات که پرده خانه خدا بالاتر می رود آن جای نقره کوب کرده اند آنجا مستجار است. آن جائی که مردم به خدا پناهنده شدند. خود امیرالمومنین(ع) هم طبق این روایت افضیلت خودش را از همه انبیاء الهی بیان کرده است. حالا زائر بداند که کجا می رود؟ کسی که می خواهد زیارتش کند از همه انبیاء افضل است.
یک جمله نابی مرحوم شیخ عباس قمی(ره) دارند. من در اول دفتر یادداشت کردم این متن را نوشتند امیرالمومنین(ع) فریادرس بیچارگان است، شفای دردمندان است. ایشان فرمودند از جمیع اخبار معتبر ظاهر می شود قبر امیرالمومنین(ع) و اولاد طاهرینش ملجع مضطرین و امان اهل زمین است اینها را مرحوم شیخ عباس قمی(ره) فرمودند: هر غمناکی که مولا را زیارت کند غمش زائل می شود، هر دردناکی که خودش را به ضریح مولا بمالد درد او زائل می شود و شفا می گیرد، هر کس پناه به امیرالمومنین(ع) ببرد آقا او را در پناه می گیرد بعد این داستان را ذکر می کنند می گویند چند نفری یه یک بیابانی رفتند ملخ آمده بود که اینها را بگیرند یک دفعه دیدند یک نفر از چادر بیرون آمد و گفت برای چه اینجا دور چادر من آمده اید؟ گفته بودند ملخها آمده اند اطراف چادر شما و ما آمده ایم که ملخها را بگیریم یک دفعه دیدند با نیزه و شمشیر و سوار بر اسب بیرون آمد گفت تا این ملخها در پناه من آمده اند هیچ کس حق ندارد به اینها آسیب بزند بعد این ضرب المثل در عرب شد که فلانی از این شخص هم حامی تر است . حالا کسی که به زیارت مولا می رود، پناه بر امیرالمومنین(ع) می آورد، پناهش نمی دهد؟ مگر می شود کسی که به علی(ع) پناه بیاورد و امیرالمومنین(ع) او را پناه ندهد منتهی معرفت، تشخیصی می خواهد. شخصیتی که رحمت، مروت، انسانیت، تواضع و خدمت رسانیش از همه افضل است علی(ع) فریادرس است. نه تنها قبل از اینکه علی به ظاهر به دنیا بیاید بدن مثالی اش هم انبیاء و فرشتگان را نجات می داده است. بدن مثالی اش هم کمک حال بوده است. یک روز امیرالمومنین(ع) یک دانه خرما برای سلمان انداختند سلمان گفتند علی(ع) جان شما جوانید من پیرمرد را مسخره می کنید؟ حضرت فرمودند من هرگز چنین کاری را نمی کنم یادت است در دشت ارژنگ آن شیری که آمد تو را از بین ببرد چه کسی تو را نجات داد؟ گفت یا علی(ع) قصه چیست؟ گفت رفته بودی در حوض و از پدرت فرار کرده بودی یک شیری آمد و روی لباسهای تو نشست چه سواری آمد و آن شیر را دونیم کرد؟ گفت یک نشانی دیگر هم داشت امیرالمومنین(ع) دست کرد و دسته گل را درآورد و به سلمان داد فرمود وقتی آن سوار تو را نجات داد یک دسته گلی اطراف چشمه چیدی و به او دادی این همان دسته گل است. علی(ع) فریادرس است. کسی که به زیارتش برود و آن هم دست خالی برگردد همچین چیزی واقعا می شود!

بیان معجزات حضرت : داستان مرة بن قیس
یکی دو تا از معجزات آقا را نقل می کنم و این خطبه را تمام کنم یکی از سلاطین عرب، زورگو و حکمران ستمگری به نام مرة بن قیس بوده است. یک روز سوال می کند چه اتفاقی برای اجداد من افتاد؟ گفتند اجداد تو به دست علی(ع) کشته شدند. با دوهزار سوار و بیست هزار پیاده به نجف حمله کرد. شش روز مردم نجف مقابله کردند ولی شکست خوردند و فرار کردند. آن مرة بن قیس با اسب در صحن آقا امیرالمومنین علی(ع) آمد بعد با چکمه اش هم وارد رواق شد و شروع به شاخ و شانه کشیدن کرد و می گفت علی(ع) تو هم آوردی نداشتی اگر من بودم می گذاشتم که تو اجداد من را بکشی، یک دفعه دیدند که دو انگشت امیرالمومنین(ع) از مقابل صورت ، از صندوقی که روی قبر است و الان هم هست اینها را می گویم بروید و نگاه کنید ،دو انگشت بیرون آمد و از ضریح هم و کمر این را قیچی کرد، بدنش به زمین افتاد و جنازه اش را برداشتند و پیش لشکریانش بردند و همه از ترس فرار کردند بعد این دو نیمه به صورت سنگ در آمده بود که حیوانات آنجا(معذرت می خواهم) بول می کنند. و درس و عبرت برای ستمکاران شد.
طلا کاری گنبد توسط نادرشاه افشار
اولین کسی که گنبد امیرالمومنین علی(ع) را طلا کاری کرد می گویند نادرشاه افشار بود. نادرشاه نذر می کند که اگر در جنگ هندوستان پیروز شود بیاید گنبد امیرالمومنین علی(ع) را طلا کاری کند. در جنگ پیروز می شود و طلا و جواهرات زیادی نصیبش می شود بعد حرکت می کند در مسیر که می آمد یک نفر گفته که اگر کسی شراب به سمت نجف ببرد به سرکه تبدیل می شود و سگها هم به حرم امیرالمومنین علی(ع) نزدیک نمی شوند. گفت من باید این را امتحان کنم. همراه خودش شراب می آورد بعد می بیند که شرابش به سرکه تبدیل شده است. بعد سگهای شکاری اش هم که نزدیک حرم رسیدند دیگر جرات نمی کردند و بر می گشتند و به این طرف می رفتند ولی رو به ضریح نمی رفتند خوب دستور داد اینجا را طلا کاری کردند و بعد گلدسته ها را هم طلا کاری کردند که هنوز این طلاها موجود است و تعمیر شده است. بعد وقتی می خواستند این صحن را بسازند و یک کلمه ای را بالای سر در بنویسند پیش نادرشاه که آدم بی سوادی هم بود آمدند و با قلدری حکومت را گرفته بود و یک آدم قلدرمنشی هم بود گفتند بالای سر در ضریح چه بنویسیم؟ یک دفعه الهام به او شده بود که «یدالله فوق ایدیهم» دست خدا بالاترین دستهاست. این مال قدرت آقا امیرالمومنین(ع) است گفته بود این را روی سنگ و بالای سر در بنویسند. این سال اول که من دقت کرده بودم این سنگ هنوز «یدالله فوق ایدیهم» روی رواق و سردر بالا بود. نادر شاه یک وزیری داشته است که ناصبی بود گفت این جمله را نمی خواهد بنویسید شما بروید دوباره از او بپرسید این یادش می رود یک چیز دیگر می گوید. رفتند و از او سوال کردند که نادرشاه برای سردر چه بنویسیم؟ هر چی فکر کرد یادش رفت. گفت همان جمله ای که قبلاً گفتم بروید بنویسید. خوب این هم یکی از کرامات امیرالمومنین علی(ع) بود.

شعر شهریار
خدا رحمت کند آیت الله مرعشی نجفی(ره) می گوید یک شب توسل پیدا کردم که یکی از اولیای الهی را در خواب ببینم. در خواب آقاامیرالمومنین علی(ع) را دیدم. آقا دستور دادند که شاعرهای عرب زبان را بگویند بیایند و شعرهایشان را بخوانند در همین حال فرمودند به شاعران پارسی زبان هم بگویید بیایند آنها هم شعرهایشان را بخوانند و محتشم و دیگران و... بعد امیرالمومنین(ع) اشاره کردند به یک آقایی گفتند که شما شعرهایت را شروع کن به خواندن. ایشان هم شروع به خواندن کرد
علی ای همای رحمت،تو چه آیتی خدا را
که به ما سوا فکندی،همه سایه هما را
دل اگر خدا شناسی،همه در رخ علی بین
به علی شناختم من،به خدا قسم خدا را
تا اینجا رسید که :( برو ای گدای مسکین) که این اخرین جمله من است که همه ما که عاشق امیرالمومنین(ع) هستیم به زیارت برویم به خدا قسم کسی که از زیارت مولا محروم بشود نه از مال، عمر و از زندگیش لذت برده است.
بروی ای گدای مسکین در خانه علی زن
که نگین پادشاهی دهد از کرم گدار را
شهریار شعرش را تمام کرد من از خواب بیدار شدم .تاریخ این خواب را یادداشت کردم بعد جستجو کردم شاعرش را نمی شناختم سوال کردم گفتند بله یک شهریار نامی، شاعر در تبریز است. ایشان را دعوت کردم وقتی آمدند گفتم شهریار شما هستید؟ گفت بله، قیافه اش را نگاه کردم دیدم همان کسی که جلوی امیرالمومنین(ع) این شعر علی ای همای رحمت را خوانده است. گفتم شهریار این شعر علی ای همای رحمت را چه موقع سرودی؟ خیلی تعجب کرد. گفت به خدا برای هیچ کس تا به حال نخواندم و کسی از این شعر با خبر نیست. شما از کجا با خبرید؟ فرمودند: من چنین مجلسی در عالم خواب دیدم که شما پیش مولا شعرت را قرائت کردی. بعد وقتی که حساب کرد همان شبی که من این خواب را دیدم. شهریار هم همان شب این شعر را سروده بود.

به زیارت آمدن دختر و مادرش
آقا خیلی با کرامت است. امیرالمومنین(ع) کسی قدم نگذاشته از او دفاع می کند. یک زن جوانی با مادرش شب زفاف آن دختر به زیارت امیرالمومنین(ع) آمدند یک دزدی به اینها حمله می کند و اموالشان را می دزد و بعدش هم می بیند دختر زیبا است می خواهد به او حمله کند دختر صدا می زند یا «فارس الحجاز ادرکنی یا علی مرتضی ادرکنی» توسل پیدا می کند به امیرالمومنین(ع)، یک سوار می آید فرمود دست بردار او هم خیلی پهلوان بود می گوید آقا برو. حضرت یک اشاره می کند می افتد و بیهوش می شود بعد اینها این لباسها و وسایلشان را برمی دارند بعد می گویند آقا مردانگی کردید و تشکر می کنند. این شب اول عروسی اش است می خواهد به زیارت امیرالمومنین(ع) برود ممکن است دیگر نگذارند که بیاید. آقا می فرمایند: از همین جا برگردید شما به زیارت قبر علی(ع) می خواستید بروید علی(ع) خودش به دیدن شما آمده و کمک حال شما شده است.
ای که گفتی فمن یمت یرنی جان فدای کلام دلجویت
ای کاش روزی هزار مرتبه بمردمی تا بدیدمی رویت
چنین مولایی و آقایی ما داریم . بعد هم آن مرد توبه می کند و برمی گردد ولی آثار زخم هنوز بر بدنش باقی مانده بود.


خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»
در آغاز خطبه دوم خود و همه شما خوبان ، برادران عزیز و خواهران مکرمه، جوانان و نوجوانان، پسران و دختران را به تقوای الهی دعوت می کنم. در توصیه به تقوا این است که ما مطیع اهل بیت(ع) و جانشین امام زمان(عج) باشیم. سال جدید را مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) سال همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری کرده اند. و اینکه توان مدیریتی شهرستانمان را بیشتر بکنیم.
چند نکته مدیریتی از قرآن خدمت شما عرض می کنم تا بهتر بتوانیم شعار سال جدید همت مضاعف و کار مضاعف را که نامگذاری کردند ما تحقق ببخشیم.

شرایط مدیر از دیدگاه قرآن
1- لیاقت: مدیر از نظر قرآنی باید لیاقت داشته باشد یعنی تنها سابقه خوب کفایت نمی کند. مدیری که برای یک کار انتخاب می شود باید لایق باشد. لایق بودنش ارجح بر سابقه اش است. خوب این از کجا استفاده می کنیم از قرآن و از این آیه قرآن «اذ قلنا للملائکه اسجدوا لادم» ما به ملائکه گفتیم بر آدم تازه به دوران رسیده سجده کنید، آدم که سابقه نداشت، ملائکه سابقه چند هزار ساله عبادت را داشتند اما آدم لایق بود پس ما برگردیم برای مدیریت لایق پیدا کنیم؟ بله سابقه خوب هم مهم است ولی آن چیزی که مهم است این آقا توان مدیریتی و لیقاتش را داشته باشد. پس ارتقاء سازمانی را بر اساس لیاقت نه حزب، گروه، جناح، خط و خطوط باشد. مهم این است که این آقا واقعا لایق این کار باشد.
2- پیگیری : مدیر باید پیگیر باشد تا کار به ثمر برسد. اگر مدیر پیگیری نداشته باشد آن کار به ثمر نمی رسد. به یکی و دو بار نامه نگاری و یک جلسه تشکیل دادن که شهرستان پیشرفت نمی کند برای پیشرفت شهرستان همه جانبه مدیران ما باید پاشنه گیوه هایشان را بالا بکشند و دنبال کنند تا به نتیجه برسد. این از کجای قرآن استفاده می کنیم ؟ این از این آیه قرآن «لقد اتینا موسی الکتاب وقفینا من بعده الرسل» خدا می فرماید : ما حضرت موسی(ع) را فرستادیم برای هدایت نه اینکه دیگر قطعش کردیم و بعد از او مرتب پیغمبر(ص) می فرستیم. برای چه مرتب پیغمبر(ص) می فرستیم؟ تا اینکار پیگیری شود، تا دعوت بسوی توحید تحقق پیدا کند. خوب اگر اینجوری بود خدا یک پیغمبری را می فرستاد بعد می گفت هر طوری باشد می شود این همه پیغمبر فرستاده است. برای چه اینقدر خدای متعال پیگیری می کند؟ خدا وقتی در یک کار اینقدر پیگیری می کند آن وقت ما برای پیشرفت شهرستانمان نباید پیگیری کنیم. باید حتما امور را مرتب پیگیری کنیم. راه موفقیت و پیشرفت، پیگیری طرحها است. رئیس جمهور آمده است فرض کنید در این شهرستان مصوباتی داشته است خوب اگر مدیران ما پیگیری این مصوبات را نکنند این خود به خود پیشرفتی حاصل نمی شود چه موقع مصوبات اجرایی می شود؟ وقتی که تمام هم و غم مدیران ما جلسات متعدد و کمیته های مختلف تشکیل شود تا اینکه این کار سرانجام پیدا کند. پس راه موفقیت، پیگیری و تداوم آن برنامه تا به نتیجه رسیدن است.
3- قاطعیت: این است که مدیر باید قاطعیت داشته باشد. باید پیشگیری از تخلف نکند. نگذارد رودروایسی پیش بیاید. بگوید حالا این قوم و خویش ما است. هم خط و هم فکر ما است زشت می شود اگر من پیگیری کنم تخلف را باید قاطع با آن برخورد کند.هر کسی که می خواهد باشد این دستور قرآن است. خدا برای اهداف توحیدیش با پیغمبر عزیز و بزرگوارش رودروایسی ندارد. می فرماید: «لئن اتبعت اهوائهم بعد الذی جاءک من العلم مالک من الله من ولی ولا نصیر» بعد از اینکه ما تو را هدایت و راهنمایی کردیم، راه خوب و بد را نشانت دادیم اگر از ما منحرف شدی دیگر توقع از ما نداشته باش حمایت ما قطع می شود. یک سرسوزن دیگر خدا کار به تو ندارد. رگ گردنت را هم خدا قطع می کند. خوب وقتی که خدای متعال بدون ملاحظه و با کمال قاطعیت با پیغمبر(ص) برخورد می کند به پیغمبر می گوید ما راه راست را به تو نشان می دهیم ولی اگر از یهود و نصاری تو تبعیت کنی رابطه با خدا دیگر قطع است این چه دستوری به ما می دهد؟ بعد از اینکه مدیر ابلاغ کرد باید پیشگیری و قاطعیت داشته باشد. زیردستان او باید از ایشان حساب ببرند. با متخلف باید برخورد بکند نه اینکه چشمش را روی هم بگذارد. اگر اینجور باشد واقعا خیانت در مدیریت است. پیغمبرخدا(ص) اینگونه بود. خدای متعال که خالق ما است با پیغمبرش که عالی ترین مدیر توحیدی جهان است رودروایسی ندارد. این هم نکاتی بود البته دیگر هم می شود مطرح کرد ولی برای همین خطبه نکات مدیریتی از قرآن همین مقدار کافی است.

تشکر از خدمات شهرداری و بیان بعضی از مشکلات و ضعفها
مطلب بعدی از خدماتی که در این مدت از طرف شهرداری ارائه شد رنگ آمیزی جدولها، بعضی از خیابانها آسفالت شد، بعضی از درختان را حرث کردند بعضی از تابلوهای خیابان را عوض کردند تشکر و قدردانی می کنیم ولی این کفایت نمی کند شهرستان بعضی از کوچه هایش معذرت می خواهم از بیابان هم بدتر است این جدیت بیشتری می خواهد ما هم کارهای شده را می بینیم واقعا صمیمانه تشکر می کنیم هم دنبال هستیم که بقیه امورات سرانجام پیدا بکنند از نماینده محترم، فرماندار محترم ، شورای شهر، شهردار محترم سال جدید که سال همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری شده است ما شاهد یک تحولی در ظاهر شهرستان ، در ظاهر شهرمان باشیم من از استاندار محترم تقاضا می کنم که وضع ظاهری این شهر در این سالها نه تنها بهتر نشده است که بعضی از جاهایش می بینیم بدتر هم شده است.


تکلیف در پرداخت عوارض
نکته دوم این است که از مردم و از دستگاههای مختلف هم تقاضا می کنیم عوارض خودشان را به شهرداری بپردازند بالاخره وقتی که عوارض پرداخت شود شهرداری دستش باز می شود این را به عنوان تکلیف ما در نظر بگیریم ما هم در آبادانی شهرمان باید شرکت داشته باشیم بله باید آنها جدیت کنند از استاندار محترم تقاضا می کنیم که دست عنایتی، کمکی بگشاید منتهی شما مردم هم همین قطره قطره، وقتی که عوارضتان را بپزدازند شهرداری دستش باز می شود خیابان درست می کند کوچه ها را می تواند درست بکند این هم یک نکته بود.

فاضلاب شهر
یکی از بزرگترین مشکلات شهر نبودن فاضلاب است این هم همت مضاعفی می خواهد که باز هم از همه مسئولین تقاضا می کنیم که بطور جدی این بحث را در دستور کار خودشان قرار بدهند که می تواند یک تحولی در شهرستان، زیبایی شهرستان ایجاد بکند.

استفاده از فضای سبز
نکته بعدی این فضای سبزی که هست مومنین خانوادهها جوانان استفاده کنند هوا بسیار عالی است برای اینکه شادابی ایجاد شود از ورزش، نرمش صبحگاهی مردم باید فیض ببرند بیرون بیایند قدم بزنند جوانان بیرون بیایند آقایان خانمها یک تحرکی بکنند بالاترین نعمت خدا سر سبزی است که خدا به شهرستان شما داده است از این پارکهای خوب استفاده کنید منتهی وقتی که در پارک رفتید و نشستید شما مشکلاتی را هم که دارد یادداشت می کنید پیگیر می شوید از مسئولین می خواهید یکی پس از دیگری مشکلات حل می شود وقتی که شما هیچ چیزی نمی گویید در پارکها هم حضور پیدا نمی کنید برقش هم خاموش باشد خاموش باشد ولی وقتی که شما حضور پیدا کردید برای بچه هایتان امکانات و وسیله می خواهد به شورای شهر بگویید به شهرداری زنگ می زنید آنها هم مجبور می شوند بالاخره پیگیری از ناحیه خود شما مردم هم خیلی می تواند کمک کند نباید رها کنید پیگیر باید باشید محله ها باید پیگیر بشوند فضاهای جدیدی ان شاء الله در شهر ایجاد شود.

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
خوب مناسبتهایی که داریم اولین مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی را داریم خدا برادران عزیز ارتشی مان را حفظ کند در بیست و چهارم ماه سال 58 اینها آمدند اعلام موضع کردند و از کشور و امام حمایت کردند پیوستند آن روز روز ارتش نامگذاری شده است خدمات ارزشمندی ارتش جمهوری اسلامی، یک شجره طیبه شده است انجام داده است.

سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در سال 58 داریم دوم اردیبهشت به همه عزیزان و پاسداران عزیز تبریک عرض می کنیم سپاه نقش بسیار مهمی در کشور ما دارد خدا بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی را رحمت کند این حصن محکم را برای حفاظت از اسلام ، انقلاب تاسیس کرد. سپاه یاور امام و رهبر و یاور اسلام است. این جمله ناب حضرت امام (ره) دارند که می فرمایند: اگر سپاه نبود کشور نبود. واقعا دوران جنگ ، جنگ تحمیلی سپاه نقش بسیار ممتازی داشت وقتی که بزرگان را از انقلاب یکی پس از دیگری گرفتند شهید مطهری را گرفتند شهید رجایی را گرفتند اگر سپاه به میدان نیامده بود تمام نیروهای بزرگ و ارزشمند نظام را از ما می گرفتند سپاه به میدان آمد نیروهای ارزشمند نظام را حفظ کرد امنیت پروازی را دشمنان ما مختل کرده بودند هواپیمای ما را می ربودند ولی سپاه به میدان آمد و امنیت پروازی را برای ما درست کرد امروز هم همینطور. نقش بازدارندگی دارد حافظ نظام هستند یکی از کارهای مهمی که امروز سپاه انجام می دهد در بحث سازندگی است همین جاده را نگاه کن همین طرح فولاد را شما ببینید هزاران طرح سازنده و مهم را در کشور، امروز سپاه پاسداران انجام می دهد ماهم تشکر و قدردانی می کنیم.

میلاد حضرت زینب (س)،روز پرستار
مطلب بعدی ولادت حضرت زینب(س) در روز سه شنبه داریم. بر همه خواهران نماز گذار ولادت حضرت زینب(س) را تبریک عرض می کنیم. به پرستاران و به مردانمان تبریک عرض می کنیم. حضرت امام(ره) در باب پرستار عرض می کنم می فرمایند : شغل پرستاری از شغلهای بسیار شریف است که اگر انسان با وظایف انسانی و شرعی خودش عمل نیک بکند یک عبادتی است در تراز عبادتهای درجه اول است. امام می فرمایند: اگر به وظیفه اش عمل بکند ثوابش جزء عبادتهای اول است. همین جا هم باید از خانواده جانبازان که پرستار گمنام هست از آنها هم باید تشکر بکنیم که سالها دارد از جانباز بدون هیچگونه چشم داشتی پرستاری می کند. امام می فرمایند: پرستاران، پزشکان کارمندهای بیمارستان وظیفه بزرگی دارید باید مثل پدری که فرزندش را معالجه می کند مانند مادری که اولادش را پرستاری می کند شما مریضها را مثل اولاد خودتان بدانید مثل فرزند خودتان بدانید با آنها با مهر و محبت پذیرایی کنید مریضها به منزله اولاد، برادر و خواهر شما هستند.

ارائه خدمات بالای بیمارستان بافت
چند روز پیش ما از بیمارستان دیداری داشتیم به عیادت بیماران رفتیم امکانات بسیار خوبی واقعا در این بیمارستان هست در بخش اطفال، بخش جراحی امکانات بسیار خوبی است و ما باید واقعا تشکر بکنیم بخش جراحی ، بخش کودکان کادر مجرب و دلسوزی الان هستند پزشکان حاذق و متخصصی الان وجود دارند متخصص اطفال، دو تا پزشک داخلی، متخصص زنان داریم همینطور تخصصهای دیگر هم هست امکانات بسیار خوبی تدارک دیده شده است من همین جا وظیفه خودم می دانم از مسئول قبل جناب دکتر پور چنگیز که همت کردند و بیمارستان را راه اندازی کردند تشکر کنم امروز هم این مسئولیت بر دوش جناب آقای دکتر شکوهی گذاشته شده است از ایشان هم تشکر می کنیم زحمت زیادی می کشند اگر نواقصی هم هست به کمک ایشان و به کمک همه همکارانشان این نواقص انشاء الله بر طرف شود .

تهدیدات آمریکا
امروز در بحث سیاسی دنیا، استکبار جهانی تهدیداتی کرده است حتی تهدید هسته ای نسبت به نظام جمهوری اسلامی کرده اند. یک جواب دندان شکن مقام معظم رهبری به همه این تهدیدات دادند فرمودند : فرجام جنگ با ملتی که به ارزشهای دینی پایبند است چیزی جز شکست نیست ملتی که پایبند به ارزشهای دین است دشمن او را نمی تواند از پای در آورد امروز شعارهای زیادی استکبار جهانی می دهد جنگ طلب واقعی هستند می گویند و به دروغ می گویند که ما صلح طلب هستیم شعار مبارزه با ساخت سلاح هسته ای می دهند . زرادخانه هایشان پر است هم تولید کرده اند و هم استفاده کرده اند فریبکارند شعار مبارزه با تروریسم می دهند در واقع تروریسم پرور هستند. این گروهک ریگی را از اول تا به امروز سلاح و پولش را آمریکایی ها دادند ولی آنها که کارشان فریبکاری است منتها بدتر از او و بدبخت تر از او کسی است که فریب این شعارها را بخورد، بدبخت تر از او گروهی هستند که شعارهای پر فریب دشمنان ما خصوصا آمریکایی مستکبر را می خورند به جمهوری اسلامی پشت می کنند و در پناه دشمن قرار می گیرند یگانه کشوری که امروز رو در روی استکبار قد علم کرده، با او مبارزه می کنند خوب شما اگر راست می گویید غیرت دارید بروید و با دشمن مبارزه کنید با فریبکاران مبارزه کنید نه با مردمی که چون مولا امیر المومنین(ع) تمام قد در مقابل دشمن سینه سپر کردند این ها واقعا خسرالدنیا والاخرة هستند.

کنفرانس خلع سلاح هسته ای
یک کنفرانس بیست وهشتم و بیست و نهم در ایران اسلامی تشکیل می شود بنام کنفرانس خلع سلاح و پخش و اشاعه سلاح هسته ای ، شعار این کنفرانس که در تهران است انرژی هسته ای برای همه اما سلاح هسته ای برای هیچکس.
نظر اسلام در باب تولید سلاح هسته ای
چند نکته را خدمت شما بزرگواران عرض می کنم از نظر اسلام و ادیان الهی سلاح هسته ای سلاح کشتار جمعی شیمیایی میکروبی این ممنوع است هم ساخت، تولید و مصرفش اسلام این را ممنوع کرده است. پیغمبر خدا(ص) وقتی که رزمندگان برای جنگ می رفتند می فرمودند: آبها را آلوده نکنید، درختان را قطع نکنید، گوش و بینی کسی را نبرید، مثله نکنید، فحش ندهید، مردم را به گرسنگی نکشانید. امروز این سلاحها خیلی مرگ بارتر است خوب به طریق اولی اسلام اینها را نهی کرده است اسلام می گوید تمام کشورها نباید داشته باشند ولی امروز شعار استکبار این که یک بام و دو هوا است می گویند ما داشته باشیم اما ایران انرژی صلح آمیز هم نباید داشته باشد خوب همچنین چیزی که نمی شود شما دست اسرائیل را از همین چند روز پیش در مصاحبه رئیس جمهور آمریکا دیدید وقتی که سوال از اسرائیل کرد فوری خفه خون گرفت خوب حالا من در باب اسرائیل چیزی نمی گویم خوب چرا هیچ چیز نمی گویی؟ اگر شما با سلاح هسته ای مبارزه می کنید چرا این گرگ خون آشام را بر ملتها و مسلمانان منطقه مسلط کردید مبارزه نمی کنید؟ اینها واقعا شعارهایشان یک بام و دو هوا است و هر کسی که اندک توجهی داشته باشد فریبکاری است.

قدرتمند شدن جمهوری اسلامی ایران
آنچه که تا به امروز علی رغم وحشتی که اینها می خواهند ایجاد بکنند ما نگاه می کنیم به لطف و عنایت الهی، برادران و خواهران جمهوری اسلامی روز به روز قدرتمند تر است دشمنان مستکبر ما خصوصا آمریکای مستکبر روز به روز منفورتر می شود شما روزی را نگاه کنید که امام انقلاب را شروع کرد ما چه داشتیم ؟ما با این همه جنگ و توطئه و نامردی که شما می بینید روز به روز جمهوری اسلامی در دنیا سرافراز تر است و پیشرفته تر می شود ولی دشمنان ما روز به روز ذلیلتر می شوند از آن روزی که آمریکایی ها در عراق آمدند خوب اینها عراق دستشان است زائری که می خواهد به عراق وارد شود دستشان است از چشمها عکس می گیرند چکار می کنند؟ فلان می کنند مبادی ورود و خروج دستشان است ولی انتخابات را نگاه کنید پیروزمند میدان، مردم عراق هستند خودشان اعلام کردند پیروز ایران است این را دروغ به ما می گویند ما که آنجا حضوری نداریم یعنی این آیا نشان از قدرت جمهوری اسلامی نیست؟ خودشان اعتراف می کنند که ما این همه زحمت کشیدیم باز در انتخابات تفکر ایران پیروز شد نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو در یک جلسه ای از سران دنیا گله کرده بود هیچکس بر سر ایران فریاد می زند ایرانی ها می گویند می خواهند اسرائیل را از بین ببرند هیچکس در دنیا هیچی به اینها نمی گوید این نشان قدرت ما نیست قدرت جمهوری اسلامی است خوب ما یک ملت دنباله رو بودیم هیچی از خودمان نداشتیم از برکت امام و شهداء این همه خدا به ما عزت داده است از برکت اسلام آمریکایی ها در ایران شکست خوردند در عراق، افغانستان، لبنان، فلسطین منفور شدند اینها کار خداست دلگرم به عنایت و لطف خدا باشیم.
شکست انقلابهای رنگی
انقلابهای مخملی را هم که راه اندازی کردند در قرقیزستان در اکراین شما نگاه کنید اینها شکست خوردند آدمهای آمریکایی که فریبکاری روی کار آورده بودند با چقدر بدهی برای کشورشان شکست خوردند امروز تفکر سرمایه داری غرب جواب نمی دهد هر کی متکی به ملت خودش باشد او می تواند جواب بگیرد.

شهادت بسیجی مجتبی اعظم پور
به من اطلاع دادند که بسیجی شهید مجتبی اعظم پور دیشب در درگیری با اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در بخش ارزوئیه به شهادت رسیده اند خدا رحمت کند همه شهدا را و خصوصا این شهید بزرگوار را از همه بچه های نیروی انتظامی که با مواد مخدر مبارزه می کنند تشکر و قدردانی کنیم خدا همه شهدا را بالاترین درجه عنایت کند خصوصا این شهید را.من بیش از این تصدیع ایجاد نکنم.
والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.