سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

تفاوت میراث زن و مرد

بسم الله الرحمن الرحيم
خطبه هاي نمازجمعه 15/11/89
به امامت حجت الاسلام و المسلمين حاج آقا ابراهيمي
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

امام رضا(علیه السلام) قهرمان توحید و امامت
خطبه اول
سالروز شهادت هشتمين امام شيعيان حضرت امام رضا(ع) به محضر حضرت بقية الله اعظم امام زمان(عج) و به همه شما دوستداران ، ارادتمندان، علاقه مندان و شيعيان امام رضا(ع) و همه شما برادران عزيز و خواهران مكرمه، جوانان و نوجوانان تسلیت عرض می کنم و انشاءالله كه در اين لحظات از بركات اين امام همه ما بهره ببريم . اجازه بفرمائيد خطبه اول را درباره زندگي اين امام بزرگوار شروع كنم.
اولين نكته اي كه از امام رضا(ع) خدمتتان عرض مي كنم اولا ايشان به عنوان عالم آل محمد(ص) نامگذاري و پيشگويي شده است. مادر بزرگواري دارند كه نمونه ندارد. حالا در باب زندگيشان حرف خيلي مي شود گفت منتهي بخشي كه من به ذهن خودم آماده كردم و نوشتم خدمت شما عرض كنم.
تفاوت میراث زن و مرد
اولين نكته بعضي اوقات سوال مي شود كه در جامعه چرا بايد ارث زن نصف ارث مرد باشد؟ چرا مردان بايد بيشتر ارث ببرند و حال اينكه اسلام دين عدالت است و بعضي ها مي گويند كه از همين معلوم مي شود كه اسلام شخصيت زن را تحقير كرده و شخصيت مرد را بالا برده است. و به مرد دو برابر زن ارث را تصويب كرده است. اين سوال را در جامعه مي ببينيد چه بسا افرادي هم به ذهنشان بيايد . زمان امام رضا(ع)هم همين مسائل بوده و از ايشان اين سوال را مي كند كه آقا شما مبين اسلام و عالم آل محمد(ص) به چه علت اسلام و قرآن دستور داده است كه مردان دو برابر خانمها ارث ببرند؟ حضرت توضيح مي دهند و چقدر توضيح جانانه اي است و وقتي كه توضيحات امام را مي شنويد مي ببينيد كه عدالت هم اين است انصاف هم همين است كه خدا دستور داده است اگر غير اين بود ناعادلانه و بي انصافي بود و اين ربطي به شخصيت زن ندارد. بحث در باب نظام اجتماعي و زندگي خانوادگي است و در آنجايي كه مربوط به شخصيت زن باشد شخصيت انساني مربوط به روح ، روح بايد با تقوا باشد، روح هم نه زن است نه مرد است، هم مرد مي تواند به كمال برسد هم زن مي تواند به كمال برسد. از اين جهت فرقي نيست فرق بين باتقوايي و بي تقوايي است آن هم مربوط به روح است.
حالا من اين توضيح امام را خدمت شما عرض مي كنم بسيار عالي است و «علة اعطاء النساء نصف ما يعطي الرجال من الميراث لان المراة اذا تزوجت اخذت والرجل يعطي» علتی که زن نصف مرد ارث می برد براي اينكه زن وقتي ازدواج مي كند خدا به او حق داده است مهريه بگيرد. پس بنابراين در اينجا زن مهريه اش را درخواست مي كند و مرد اينجا بايد عطا كند. اينجا مرد بايد سهم به خانمها بدهد. پس خداي تبارك وتعالي سهم مهريه براي خانمها قرار دادند. سهم مهريه اش را بگذارد و سهم الارثش را هم كنار هم بگذارد وقتي حساب مي كنيم مي بيني كه در كل مساوي مي شوند البته چه بسا بيشتر هم مي شود. چون زن در گرفتن مهريه اختيار دارد مي تواند كم و زياد بگيرد. چون مرد بايد مهريه را بپردازد يعني همان ارثي كه از پدر به او رسيده است همان ارث را بايد به عنوان مهريه به خانمش بدهد. خانم هم نصف ارث را دارد مهريه هم از اين طرف مي گيرد مي بيني چه بسا سهمش بيشتر هم مي شود « لان المراة اذا تزوجت اخذت » زن وقتي ازدواج مي كند مهريه را مي گيرد خدا به او حق داده است «والرجل يعطي» مرد بايد ببخشد.
«وعلة اخري في اعطاء الذكر مثني ما يعطي الانثي» نكته دومي كه امام ذكر مي كنند «الانثي في عيال الذکر» زن عيال مرد است يعني نان خور مرد است مرد بايد كار كند زحمت بكشد خرجي اين خانواده، خرجي همين خانم به عهده مرد است پس خانم سهم الارثش را مي تواند درزندگي خرج نكند و به عنوان سرمايه نگه دارد. اين سهم او سر جاي خودش محفوظ مهريه اش را هم كه گرفته است خرجي اش هم به عهده مرد است. مرد هم بايد كار كند حالا از همان سهم الارث يا از كار ديگراست بايد كار كند خرجي زندگيش برايش واجب است. حالا شما نگاه كنيد خانم نصف ارث را گرفته است از آنطرف قرآن گفته است تو برو مهريه را هم بگير خرجي هم نداري تمام خرج زندگيش بر گردن مردش است امام مي فرمايند كه «علة اخري في اعطاء» اينكه مرد دو برابر زن ارث مي برد «الانثي في عيال الذكر ان احتاجت و عليه ان يعولها» مرد بايد سرپرستي بكند «وعليه نفقتها» و علاوه بر آن نفقه زن هم بر عهده مرد است خانه اش را بايد تامين كند وسايل زندگيش واجب است جهاز كه بر دختر واجب نيست وسيله زندگي بر مرد واجب است لباس زمستاني لباس تابستاني ميوه هاي چهارفصل به اندازه بر مرد واجب است و حال اينكه بر زن هيچ چيز واجب نيست اين علتي كه اسلام آمده است و سهم الارث زن را نصف قرار داده است و سهم الارث مرد را دو برابر قرار داده است. حالا آدم وقتي خودش هم روي اين قضيه فكر مي كند مي بينيد كه اين انصاف است اين عدالت است اگر غير از اين بود ناعادلانه و بي انصافي بود. احكام اسلام خيلي حساب شده است براي اينكه از معدن علم الهي جوشيده است و خداوند هم حكيم است حكيم كار لغو و بيهوده نمي كند و هم علیم است.
پس اين تفاوت بر اساس مسائل اجتماعي است خدا اين جور قرار داده است اين معنايش اين نيست كه ارزش زن كمتر است خير، ارزش به تقوا است تقوا هم مال روح است روح هم نه زن است نه مرد است. ارزش و موقعيت اجتماعي در پيشگاه خدا در پيشگاه اسلام تفاوتي بين زن و مرد در اسلام ديده نشده است هر كس كار خوب كند دو حيات طيبه پيدا مي كند و مربوط به جنسيت نيست«من عمل صالحا من ذکر او انثی فلنحیینه حیاة طیبه» پس اين سوال را به نحو احسن از امام رضا(ع) ياد گرفتيم. تفاوت ارث تفاوت در جنسيت نيست كه عده اي اسلام را متهم كنند كه بله اسلام فرق گذاشته است.
امام رضا(علیه السلام) قهرمان توحید و امامت
نكته دومي كه ما از زندگي امام رضا(ع) بايد ياد بگيريم امام رضا(ع) قهرمان توحيد و امامت است. بحث امامت و بحث توحيد را حضرت با هم مطرح مي كنند و سفارش به امر امامت مي كنند و تمام دين را در امامت مي دانند هر كس امامت اميرالمومنين(ع) و يازده فرزند آقا را قبول نداشته باشد او اسلامش ناقص است چون خداوند اسلام را كامل در روز غدير قرار داد و تكميل آن به امامت اميرالمومنين (ع) و اهل بيت(ع) است.
دعای امام رضا(علیه السلام) برای احیا کردن امر اهل بیت(علیهم السلام)
نكته سوم به بخشي از زندگي امام رضا(ع) مي پردازيم .اين است كه امام رضا (ع) مي فرمايند «رحم الله عبداً احيا امرنا» خوب اين روايت عالي است. امام رضا(ع) است مي فرمايند خدا رحمت كند بنده ای را كه امر ما اهل بيت را احيا كند، كمك کند که امور امامت احيا شود، امور اميرالمومنين(ع) تا به امام زمان(عج) امر امامت احیا و زنده در جامعه شود.
راوي مي گويد من سوال كردم آقا چگونه امر شما را احيا كنم «كيف يحيي امركم» چگونه ما امر شما را احيا كنيم و مورد دعاي شما قرار بگيريم. پدران و مادران اگر دوست داريد مورد اين دعاي پر از خير و بركت در روز شهادت امام رضا(ع) قرار بگيريد به اين حديث خدا وكيلي خيلي گوش كنيد. خدا رحمت كند كسي را كه امر ما را احيا كند. سوال چگونه امر شما را احيا كند فرمودند « قال يتعلم علومنا » علوم ما را ياد بگيريد «ويعلمها الناس» و به مردم هم برود ياد بدهد.
اگر احكام الهي و دستورات اهل بيت را ياد بگيريم و به مردم برسانيم ما مشمول اين دعاي پر از خير و بركت امام رضا(ع) در اين روز شهادت واقع مي شويم. بعد امام فرمودند «فان الناس لوعلموا محاسن كلامنا لا تبعونا» مردم اگر خوبي حرفهاي ما را بشنوند از ما تبعيت مي كنند.
شما حرفها و علوم ما را به مردم برسانيد ديگر نگران نباشيد مردم خودشان انتخاب مي كنند، مي دانند چه بايد انتخاب كنند. فقط وظيفه شما اين است كه ياد بگيريد و حرفهاي خوب ما را كه لا به لاي كتابها نوشته شده است به قلب و دل و به گوش مردم برسانيد. اگر برسانيد مردم خودشان تشخيص مي دهند گوهر شناس هستند حرفهاي ما را مي شناسند و از اين جهت از ما تبعيت مي كنند.از این حدیث استفاده می کنیم هر کس می تواند به حوزه علمیه راه پیدا کند بیاید ثبت نام کند تا علوم اهل بیت را یاد بگیرد و به مردم برساند و مشمول دعای امام رضا(ع) شود.
علت انتخاب مامون عباسی امام رضا(علیه السلام) را به ولایت عهدی
من بخشي از زندگي امام رضا(ع) را مي خواهم خدمت شما بزرگواران در روز شهادت عرض كنم. امام متولد سال 148 است يعني در سن 52 سالگي ماموم امام را مجبور كرد به مرو برود سال 200 هجری قمری حالا چرا مجبور كرد كه از مدينه به مرو بيايند كتابهاي زيادي است مطالعه كنيد. براي اينكه امام در سلطه ماموم واقع شود. از يك طرف اعلام كند به مردم ببينيد اهل بيت دنياگيرشان نمي آيد اگر دنيا يا پستي گيرشان بيايد پست پرست و دنيا طلب هستند.
نكته سوم قدر اهل بيت را از چشم مردم بيندازد.
نكته چهارم اين است كه با خليفه غاصب مردم و شيعيان و علويان مبارزه نكنند نگويند اين ماموم غاصب، طاغوت و خلافش غصبي است، چرا چون امام رضا(ع) پشت سر حكومت است خود امام رضا(ع) وليعهد است خودش تاييد كننده اين حكومت است. حكومتي كه امام رضا(ع) در آن وليعهد است چگونه شما مي خواهيد با اين حكومت مبارزه كنيد. روي اين جهت امام را دعوت كردند البته امام توطئه را خنثي كردند.
رفتار نیشابوریان با امام رضا(علیه السلام)
حالا از اين نقطه را مي خواهم خدمت شما بگويم كه امام در اين مسير كه می آمدند به نيشابور آمدند حالا در اين مسيرها چه گذشته است خيلي قصه هاي مفصل است نيشابور كه آمدند به خانه يك بنده خدايي از سادات رفتند امام در خانه اين بنده خدا كه آمدند مردم از آن به بعد گفتند منزل اين آقاي پسنده يعني امام ايشان را پسنديده است به آقاي پسنده مشهور شد. امام در اين خانه مي خواستند وضو بگيرند رفتند وضو بگيرند ديدند كه يك بادام در گوشه خانه افتاده است وقتي وضو گرفتند همانجايي كه مي خواستند وضو بگيرند اين بادام را كاشتند و آب وضو را هم روي همين دانه بادام ريختند سرسبز شد يكساله كه شد شروع به محصول دادن كرد و مردم هر كس مريضي و گرفتاري داشت، شل و كوري بود، بيماريهاي جسمي و روحي داشت مي آمد و از اين بادامها مي خورد، معذرت مي خواهم حتي اين حيوانهايشان هم كه مريض مي شدند برگ اين را مي گرفتند و مي دادند و به بركت امام رضا(ع) اين خوب مي شد بعداً اين حاكمها آمدند و اين شاخ و برگ را زدند و به بلاها مبتلا شدند. يكي آمد و از كنده بريد.
حدیث سلسلة الذهب
چند روزي امام در نيشابور بودند بعد امام مي خواهد حركت كند خداحافظي كند مردم خبردار شدند و در محوطه بازار آمدند و جلوي امام جمع شدند. سال 200 بود زمانيكه هنوز اروپا در توحش بود زمانيكه آنها از قلم و كاغذ خبري ندارند 24 هزار نويسنده و حديث شناس حضور پيدا كردند اين غير از مردم عادي هستند، بزرگان عالم نيشابور آمدند و جلوي مركب امام را گرفتند افسار مركب را گرفتند امام راقسم دادند امام در هودج بود امام راقسم دادند شما را به جد بزرگوارتان به پدرانتان قسم چهره تان را براي مردم نیشابور نمايان كنيد، و يك حديثي از پدران خود براي ما نقل كنيد. خوب بهترين موقعيت براي امام بود تا بحال كه نمي گذاشتند ماموم دستور داده بود امام را از شهرهايي ببرند كه شيعه نباشند معمولاً از راههاي كوهستاني ببرند كه مردم هم امام را نبينند منتهي در نيشابور به مرو مي خواستند بروند ديگر چاره اي نبود در بازار مردم شهر هم شيعه نبودند اين جور نبود مردم شهر نيشابور شيعه باشند آنها هم اهل سنت ولي دوستدار اهل بيت بودند. امام پرده را كنار زدند چهره دلرباي امام نمايان شد مردم از شوق شروع به گريه كردن كردند همه از دست و پاي هم بالا مي رفتند تا چهره امام رضا(ع) را تماشا كنند عده اي مبهوت چهره امام شده بودند، تشبيه عرض مي كنم كساني كه ديدن حضرت امام در حسينيه جماران رفتند به مجردي كه اين خورشيد تابان در گوشه جماران طلوع مي كرد خود به خود آدم گريه شوق مي كرد از اينكه امام بزرگوار را زيارت مي كند. حالا امام معصوم ديدن چه مي شد مردم شروع به گريه كردن و اشك ريختن كردند مدتي مردم گريه مي كردند امام اشاره كردند مردم ساكت شدند قلمها روي كاغذ و آماده نوشتن بود فرمودند: بسم الله الرحمن الرحيم من از پدر بزرگوارم موسي بن جعفر(ع) ايشان از پدر بزرگوارشان امام صادق(ع) ايشان از پدر بزرگوارشان امام باقر(ع) ايشان از پدر بزرگوارشان امام زين العابدين علي بن الحسين(ع) و علي ابن الحسين (ع) از سيدالشهدا حسين بن علي(ع)، حسين بن علي(ع) از اميرالمومنين علي(ع) و اميرالمومنين علي(ع) از خاتم انبيا حضرت محمد(ص) و رسول خدا(ص) از جبرئيل امين و جبرئيل امين از خداي بلند مرتبه، نفسها در سينه حبس شده بود از اينكه به كلام امام گوش مي دهند دلها همه متوجه نطق امام بود امام فرمودند خدا مي فرمايند «كلمة لااله الا الله حسني فمن قالها دخل فی حصني و من دخل في حصني امن من عذابي» البته نقلهاي متفاوتی هم در آن زمينه داريم خداي متعال مي فرمايد كلمه لا اله الا الله سنگر من است حصار محكم من است هر كس وارد اين حصار و قلعه محكم شد هر كس از زبان و دلش به كلمه طیبه لا اله الا الله گويا شد او از عذاب در امان است «امن من عذابي» از عذاب من در امان است. بعد امام پرده را كشيدند حركت كردند تمام نگاهها به امام دوخته شد چون امام دارند خداحافظي مي كنند دلهاي مردم و چشمها اشكبار است از اينكه امام دارند از شهرشان مي روند از شوق ديدار هم اشكبار است مقداري امام حركت كردند و رفتند بزنگاه مطلب اينجاست از اين موقعيت پيش آمده امام بالاترين بهره را امام از جهت سياسي، ديني و تبليغ دين خدا بيان كردند و دوباره دستور دادند مركب امام ايستاد امام پرده را كنار زدند چهره دلرباي امام نمايان شد فرمودند «بشرطها و شروطها و انا من شروطها» مردم به شرطي كلمه طيبه « لا اله الا الله» شما را از عذاب الهي نجات مي دهد بشرطي كه من امام را به عنوان امام قبول داشته باشيد نه ماموم خليفه عباسي را، كلمه طيبه « لا اله الا الله» وقتي اثر دارد كه سرپرستي امامي كه از ناحيه خدا است را شما قبول داشته باشيد شما بالاخره احكام خدا را مي خواهيد انجام دهيد خدا چه جوري احكامش را به شما برساند چه جوري هدايت شويم اينكار را انجام دهيم آن كار را انجام دهيم از طريق پيامبر از طريق امام معصوم و آن روز هم امام رضا(ع) به شرطي اين كلمه براي شما اثر دارد كه ولايت من را بپذيريد حاكميت مرا قبول داشته باشيد نه حاكميت ماموم غاصب عباسي را و اين مهمترين سخنان امام بود آن هم از خداي تبارك و تعالي و انديشه امامت در كنار توحيد ، توحيد در كنار امامت اين را امام مطرح كردند. چه بركاتي دارد؟
مرحوم صاحب جواهر مي نويسد كه در اين دوران اگر كسي مريض مي شود پيش من مي آيد من همين حديث سلسلة الذهب را به طور كامل مي نويسم و روي يك طرفی با آب تربت سيدالشهدا(ع) و به مريضهايم مي دهم بخورند به اذن خدا شفا پيدا مي كنند خوب چون اين يكي از بركات اين حديث سلسلة الذهب است.
يك كسي از امراي ساماني همين حديث را بركفن خودش نوشته بود در خواب او را ديدند كه عذاب به بركت اين حديث امام رضا(ع)و احترام به اين حديث از او برداشته شده بود.
رباط سعد
خوب امام از نیشابور حركت كردند به يك جايي به نام رباط سعد رسيدند يك بنده خدايي بود در كوههاي اطراف كرمان دزدان او را دستگير كرده بودند و اين هم اموال زيادي داشت دزدان سر گردونه او را در برفها نگه داشته بودند دست و پايش را بسته بودند كه يا اموالت را به ما بده يا ما تو را مي كشيم و دهانش را پر از برف كرده بودند يك خانمي در آن قافله بود و بالاخره اين را فراريش داده بود آن زمان در طوس آمده بود و برف كه در دهانش كرده بودند دهانش بيمار و مريض و زخم شده بود و گنگ هم شده بود شنیده بود امام رضا(ع) به نیشابور آمده می خواست پيش امام رضا(ع) برود آقا طبابت كند تا خوب شود. مي گويد من در عالم خواب ديدم كه آقا فرمودند: مقداري زيره و مقداري آويشن مقداري نمك اينها را بكوب و دو سه مرتبه اينها را در دهان بگيري خوب مي شوي اين خواب را هم به كسي نگفته بود حركت كرده بود امام را در رباط سعد ملاقات كرد خدمت امام رسيد آقا فرمودند كه مگر من در خواب به تو نگفتم چكار بكن گفت آقا حالا خدمت شما آمدم در بيداري هم به من بگوييد امام فرمودند همانطور كه در خواب به تو گفتم مقداري زيره و مقداري آويشن و مقداري نمك را بكوب و در دهان دو سه مرتبه بگير به اذن خداوند انشاءالله خوب مي شوي.
عبور از کوهسنگی
قدمگاههايي در اين مسير بوده است كه امام در جاها و در قدمگاهها حضور پيدا كردند. چشمه هايي بوده است كه در نيشابور به بعد كم آب بوده است كه امام داخل حوض شدند آبش فراوان شده است، امام نماز خواندند و دعا كردند از جمله جاهائيكه امام در طوس آمدند كوهسنگي در جنوب مشهد است يك كوهي بود كه امام به كوه تكيه دادند و فرمودند كه خدايا به اين كوه بركت و براي مردم نفع بده، غذايي كه در ظرفهايي كه از اين كوه تراشيده مي شود خدايا به اين غذا بركت بده و مبارك گردان و دستور دادند كه از اين به بعد غذاي مرا فقط در همين سنگها در همين ديگهايي كه از همين سنگها تراشيده مي شود در همينها براي من غذا بپزيد و خودش يك رونق اقتصادي براي مردم محروم آن منطقه شد و از آن به بعد از اين كوهسنگي شروع به درست كردن ديگ كردند و مردم هم كاسبي مي كردند و دعاي امام هم بود كه در اين ديگها خدايا غذايي كه در آن پخته مي شود بركت بده.
سناباد و تعیین محل تدفین خود
در سناباد كه امام رسيدند سناباد يك دهكده اي بزرگ از نوغان آن زمان از توابع طوس بود يك باغ بزرگ در همين دهكده بوده است يك باغ بزرگ مال استاندارمامون و هارون به نام حميدبن قحطبه بوده است و در همين باغ هارون عليه لعنة و العذاب از دنيا رفته و قبرش هم در همين باغ بوده است چون اين استاندار بود امام را دعوت كرد امام در منزل حميدبن قحطبه آمدند بعد در باغ آمدند و در زير قبه هارونيه آمدند و در كنار قبر هارون آمدند و با انگشت مبارك يا حالا عصا محدوده قبر خودشان را معلوم كردند فرمودند اينجا تربت من است ولي مامون مي خواهد هارون را قبله من قرار دهد ولي هر چه مي كنند هر وسيله هم كه بياورند اينجا كارگر نمي افتد نمي تواند اينجا قبر بكند اينجا جاي تربت من است و من در اينجا دفن مي شوم بعد جملاتي فرمودند بزودي حق تعالي اين مكان را محل تردد شيعيان و دوستان من قرار مي دهد بزودي شيعيان من در اين نقطه مي آيند به خدا سوگند اگر شيعه اي مرا زيارت كند و بر من درود بفرستد شفاعت ما اهل بيت و غفران و رحمت خداوند بر او واجب مي شود بعد روي مبارك را به قبله كردند نماز خواندند دعا كردند بعد از دعا سر به سجده گذاشتند راوي مي گويد سجده امام خيلي طولاني شد من شمردم پانصد مرتبه فرمودند «سبحان الله» و امام ذكر گفتند بعد از آنجا مراجعت كردند خوب امام به طوس رفتند و از آنجا به مرو رفتند و جريانات متعددي كه در بحث ولايت مطرح كردند و در بحث وليعهدي مطرح كردند و مامون خواسته اش چه بود و امام را چگونه مجبور كرد و بعد از او دوباره به همين طوس برگشتند و در همين سناباد خيلي مامون بر امام سخت گرفت در تاريخ نوشتند اين قدر مامون امام را اذيت مي كرد يك صبح جمعه اي بعد از نماز امام دستها را بالا آوردند و دعا كردند خدايا «اللهم ان كان من فرجي مما انا فيه بالموت فعجل لی الساعه» يعني خدايا اگر با مرگ من از اين سختي خلاص مي شوم همين الان مرگ مرا برسان صبح جمعه به قدري مثل همين ايام به قدري بر امام رضا(ع) سخت مي گذشت و اين فاجر طاغوت از بس كه به امام ظلم مي كرد امام مثل حضرت زهرا(س) مثل پدرشان موسي بن جعفر(ع) مرگ خودشان را از خداي تبارك و تعالي درخواست كردند ابا صلت حالا نقلها متفاوت است و نحوه شهادت چند مرحله بوده است و امام را به راههاي مختلف زهر دادند يكي از راهها با آب انار امام را زهر دادند مامون دستور داد به غلامش كه ناخنهايت را بلند بگذارد كسي متوجه نشود امام تب كرده بودند بعد سمي شبيه تمر هندي زير اين ناخنهايش پنهان كرده بود آب انار گرفت و به امام داد امام تب كرده بود منتهي هنوز امام زنده بود ابا صلت مي گويد امام لباس پوشيدند در محل محراب قرار داشتند مي فرمايند اين فاجر مرا مي خواند و اگر ديدي عبا به سر گرفتم ديگر با من صحبت نكند كه بدان كار را تمام كردند امام لباس پوشيده بودند و در محراب نشسته بودند كه غلام مامون آمد و با چه جمله اي كه من يادداشت كردم ببينيد چقدر بي ادبانه است؟ اميرالمومنين شما را خواسته است هم اكنون خواسته او را اجابت كن امام هم بلند شدند عبا پوشیدند فاصله هم نزديك بود مامون عليه لعنة و العذاب نشسته بود تا كه امام آمد بلند شد ظاهرسازي هم مي كرد پيشاني امام را هم بوسيد مرحبا گفت امام را كنار خودش نشاند گفت يابن رسول الله(ص) از اين انگورها بهتر از اين من سراغ ندارم بهتر از اين انگورها ما سراغ نداريم امام فرمودند مامون انگورهاي بهشت خيلي از اين انگورها بهتر است مامون گفت آقا از اين انگورها بخور امام فرمودند مامون مرا از خوردن اين انگورها معاف دار مامون اصرار كرد آقا بايد حتماً از اين انگورها بخوريد يك خوشه هم برداشت دانه هاي که خودش مي شناخت كه زهر آلود نبود يكي دو دانه خورد گفت آقا ببين ما را متهم نكن حالا افراد زيادي هم نشسته بودند ما را متهم نكن كه يك وقتي ما دسيسه اي داريم به دست امام دادند امام دو تا يا سه تا دانه انگور به دهانشان گذاشتند خوشه را سرجايش گذاشتند اصرار كرد آقا بيشتر بفرماييد امام فرمودند با همين مقصود تو برآورده مي شود امام حركت كردند برادران خواهران شيعيان دوستداران امام رضا(ع) امام حركت كردند مامون گفت آقا جان كجا مي رويد آقا فرمودند به همان جا كه فرستادي امام حركت كردند عبا به سر گرفتند فاصله خيلي نزديك بود اباصلت مي گويد امام چندين بار نشست و برخاست اين قدر اين زهر هلاك كننده و تاثير كننده بوده است بعد امام آمدند داخل حجره شدند در بعضي نقلها آمده است كه ايشان فرمودند مي خواهم مثل جدم حسين روي خاكها جان دهم اباصلت فرشهاي حجره را جمع كن ابا صلت مي گويد فرشها را جمع كردم در همان حال ديدم يك نوجواني در وسط خانه است گفتم آقا جان شما از كجا آمده ايد؟ شما چه كسي هستيد؟ فرمودند من جواد پسر امام رضا(ع) هستم گفتم آقا جان شما از كجا آمديد من كه درها را بسته بودم فرمودند آن كسي كه مرا از مدينه تا طوس آورده است مرا از درهاي بسته نمي تواند بياورد امام جواد(ع) آمدند الله اكبر چه منظره اي ديدند؟ ديدند كه امام در حالت بيماري ميان دو چشم پسر را بوسيد، جوادم و شروع به راز گفتن با امام در حاليكه سر امام رضا(ع) روي دامن امام جواد(ع) بود...
خطبه دوم
نظام اسلامی در ایران پرچمدار حق
«اوصيكم عبادالله و نفسي بتقوالله »
در توصيه به تقوا قدرشناسي از نظام جمهوري اسلامي اين توصيه من است و درباره انقلاب اسلامي و اين ايام مباركه دهه فجر انقلاب اسلامي است.
پیامبر و قیام ملت ایران
يكي از پيشگويي های پيغمبراعظم(ص) را خدمت شما عرض مي كنم كه در كتابهاي اهل سنت آمده است. حالا كتابهاي شيعه جاي خودش ولي اين حديث از راويان موثق اهل سنت نقل شده است از كتاب مستدرك حاكم من اين حديث را نقل مي كنم عبدالله بن مسعود مي گويد كه ما به محضرپيغمبرخدا(ص) رسيديم حضرت با روي گشاده با ما صحبت مي كردند اگرهم ما سكوت مي كرديم پيغمبر(ص) خودشان شروع مي كردند معمولاً شيوه پيامبر اين بود كه تا سوال نمي شد صحبت نمي كردند ولي در اين مورد مي گويند اگر ما هم چيزي نمي گفتيم آقا خودشان شروع به صحبت مي كردند. در همين حالي كه صحبت مي كردند عده اي از جوانها ي بني هاشم از جلوي پيامبر رد مي شدند از جمله اين جوانان بني هاشم بين آنها امام حسن (ع) و امام حسين(ع) بودند به مجردي كه پيغمبر(ص) چشمشان به امام حسن(ع) و امام حسين(ع) افتاد حضرت چشمهايشان پر از اشك شد و گريه كردند و چهره شان تغيير كرد بعد گفتند كه آقا يك وقتي مي بينم كه امام حسن(ع) و امام حسين(ع) را نگاه مي كنيد رنگتان عوض مي شود آن شادي تبديل به عزا مي شود محزون می شوید ما هم در مجلس شما هستيم اين حزن را احساس مي كنيم پيغمبرخدا(ص) فرمودند ما خانواده اي هستيم كه خدا آخرت را بردنيا برای ما ترجيح داده است بعدفرمودند بزودي بعد از من اهل بيتم در شهرها و سرزمينها آواره و پراكنده مي شوند مشكلات اهل بيت را مطرح كردند بعضي به شهادت مي رسند و بعضي از مدينه آواره مي شوند تا اينكه پرچمهاي سياه از مشرق زمين به اهتزاز درآيد. اين آوارگي اهل بيت من ادامه دارد تا زمانيكه پرچمهاي سياه از مشرق زمين اينها برافراشته مي شود نوعاً پرچمهاي سياه در روايات پرچمهائيست كه به عنوان عزاداران سيدالشهدا(ع) بودند تا اين پرچمهاي سياه برافراشته شود كه حق را مي طلبد، يا دنبال به تعبير حضرت امام (ره) اسلام ناب، به شهادت تاريخ تا به امروز از مشرق زمين به غير از ملت ايران كسي پرچمدار سيدالشهدا(ع) نبوده پرچمدار عزادار بر امام حسين(ع) نبوده و قيام هم براي حق نكرد. در روايات دیگر ملت ايران را هم مشخص كرده است حالا در اين قسمت حضرت به مشرق اشاره كردند. ولي در بعضي از روايات ما آمده است كه مردم ايران براي حق قيام مي كنند.
مراحل قیام ملت از نظر پیامبرخدا(صلی الله علیه وآله)
فرمودند اما حقوقشان را نمي دهند اينها دنبال حق اين مراحل نهضت را بيان مي كنند كه از سال 41 مردم قيام مي كنند اسلام را مي خواهند ولي به آنها نمي دهند آنان دست از حق بر نمي دارند اما اجابت نمي شود. ديگر بار درخواست مي كنند دنبال حق و اسلام اسلام خالص هستند.
دستور پیامبر(ص) به پیوند با انقلاب اسلامی
بعد فرمودند هر كدام از شما يا فرزندان شما آن زمان را درك بكند به آنها پيوندد آنها قيامشان بر حق است. پيغمبر(ص) دستور مي دهند هر كدام از شما مسلمانان يا ذريه شما آن زمان را درك بكند و آن پرچم حق را ديد به آن پرچم بپيوندد چرا؟ چون آنها اهل حق هستند و بر حق هستند اگر چه با دشواري بر روي برف سينه خيز بروید به آن انقلاب بپيوندید. چون آنها درفشهاي هدايت و پرچم حق را برافراشتند و اين پرچم را به هيچ كس نمي دهند. مگر به مردي از اهل بيت كه نام وي مانند نام من م ح م د است او مالك زمين مي گردد و آن را پر از عدل و داد مي كند آنگونه كه از جور ستم پر شده است اولاً مي فرمايند كه اين نهضت و قيام ادامه دارد تا اينكه پرچمدار پرچم را به دست حضرت صاحب الامر(عج) بدهد يعني زمينه سازي براي ظهور حضرت صاحب الامر(عج) .
نكته دوم اين انقلاب حق است هدايت است هر كس كه از اين انقلاب و از اين پرچم و پرچم هدايت روي گردان شود به ضلالت مي رود هر كس كه كمك بكند هدايت مي شود حضرت دستور دادند ولو شما روي برف سينه خيز برويد به انقلاب اسلامي ملت ايران كمك بكنيد. در سالهاي اوليه انقلاب در سالگرد انقلاب علماي زيادي از كشورهاي مختلف دعوت كرده بودند از جمله يكي از همين علمايي كه اهل تونس است اين عالم تونسي به ايران مي آيد جلوي هتل برف زيادي آن زمان آمده بود به زمين مي خورد يك نفر به كمكش مي آيد تا زير بغلش را بگيرد مي گويد نه بگذار من اين برف را لمس كنم ما تا بحال فكر مي كرديم يا در اين مانده بودم كه مثلاً مي فرمايند ولو اينكه روي برف سينه خيز برويد اين را درك نمي كرديم اين چگونه مي شود كه امام زمان(عج) در مكه قيام مي كنند و حال آنكه پيغمبر(ص) مي فرمايند ولو روي برف هم كه شده است برويد و به اين پرچم بپيونديد اين براي من معما بود كه در مكه كه برفي نمي آید چه اتفاقي مي خواهد بيفتد بگذار آن برفي كه پيغمبرخدا(ص) فرمودند لمس كنم انقلاب ما پيشگويي شده است از پيغمبرخدا(ص) اهداف بسيار بلند و متعالي دارد مي فرمايد عده اي از مردم مشرق زمين قيام مي كنند «ويوطئون للمهدي سلطانه» زمينه حاكميت امام زمان (عج) را فراهم مي كنند و جهان دارد به سمت عدالت مي رود در يكي از روايت ديگر امام باقر(ع) وقتي مراحل اين انقلاب را مي فرمايند «قتلی هم شهدا» كساني كه در مراحل اين نهضت به شهادت مي رسند آنها شهيد از دنيا رفته اند ما اهل بيت آنها را به عنوان شهيد محسوب مي كنيم امام باقر(ع) مهر بر اين كشته ها به عنوان شهيد مي زنند هر كشته كه شهيد محسوب نمي شود اگر خدايي اين انقلاب نبود شهيد محسوب نمي شد اگر در جهت احياي حاكميت اهل بيت نبود شهيد نمي گفتند پدران شهدا مادران شهدا خوشحال باشند. امروز من و شما سر سفره شهداي بدر، احد، كربلا نشستيم آيندگان سر سفره شهداي انقلاب اسلامي مي نشينند سر سفره زحمات جانبازان آزادگان بسيجيان مي نشينند اين زحمات زمينه ساز ظهور حضرت صاحب الامر(عج) مي شوند خدا مي داند چه اجري اين ملت بزرگ ايران دارد بي جهت نيست كه امام بزرگوار می فرمایند عظمت ملت ایران از عظمت ملت زمان رسول خدا(ص) و اميرالمومنين(ع) بالاتر است به خاطر ولايتمداري، به خاطر چسبيدن به اهل بيت، جدا نشدن از ولايت و در عصر غيبت جدا نشدن از امام حق و ولي فقيه كه جانشين امام زمان (عج) است ما دستمان از امام زمان (عج) كوتاه است ولي ولي فقيه دستمان را در دست امام زمان (عج) مي گذارد او ما را هدايت مي كند ما دست از ايشان بر نمي داريم تابع اين بزرگوار هستيم حرف او حرف امام زمان(عج) است، گوش به حرف ايشان مي دهيم.
برادران در زندگيمان اينگونه بايد باشيم، تابع باشيم نه يك قدم جلو برويم ونه يك قدم به عقب بيفتيم، حرفهاي مقام معظم رهبري خيلي روشن و واضح است آخرين صحبت كار است براي مردم بايد كار درست شود. يكپارچگي بايد حفظ شود اين انقلاب ما هر چه دارد از بركت همين يكپارچگي، وحدت پيروي از ولي فقيه است اصلاً امتياز ملت ايران به همين است ملت عرب به اميرالمومنين(ع) پشت كرد ملت ايران با فاصله زياد به اهل بيت چسبيد و رها نكرد اين امتيازاست.
خوب شهادت امام رضا(ع) را امروز تسليت عرض مي كنم شهادت امام حسن عسكري(ع) هم به يك روايت است و شنبه هم سالروز هجرت است. ماه ربيع الاول آن روزي كه مبدا تاريخ است به دستور خدا، پيغمبر(ص) از خانه حركت كرد و آن جريانها پيش آمد شب هم اميرالمومنين(ع) جاي پيغمبر(ص) خوابيد وليلة المبيت امتيازي است بزرگ برای حضرت علی(علیه السلام) كه الان فرصت نيست كه من قصه اش را بگويم. سالروز تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام هم به فرمان امام سال 66 است.
نوزدهم بهمن هم روز اعلام همبستگي نيروي هوايي است این روز را هم به نيروي هوايي تبريك عرض مي كنيم.
بيست و يكم هم شكسته شدن حكومت نظامي به فرمان حضرت امام (ره) هم هست. چون بيست و يكم را بختيار حكومت نظامي اعلام كرد امام دستور دادند كه واجب است همه بيرون بريزند از پاريس هم فتوا دادند. آيت الله طالقاني تلفن زده بود آقا فتوايشان را پس بگيرند اگر فتوا را پس نگيريد مردم به خيابانها بيايند همه كشته مي شوند، دستور دادند همه را از دم تيغ بگذرانند اصرار روي اصرار، امام مي فرمايند بايد مردم بيرون بريزند حكومت نظامي بايد شكسته شود اين قدر آيت الله طالقاني اصرار مي كنند امام يك گوشه اي رخ نشان مي دهند اگر اين دستور از حضرت صاحب الامر(عج) باشد شما چه مي گوید، ايشان متوجه شده بودند كه اين امر از كجا نشات گرفته است. واقعا اگر هدايت وعنايات امام عصر(عج) نبود مگر مي شود اين انقلاب را پيروز كنيم، همه چيز به عنايت ايشان بستگي دارد الان هم همين است.
دوران زعامت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظله العالی)
الان هم شما در دوران زعامت مقام معظم رهبري نگاه كنيد در اين دوره بيست ساله به نحو احسن اين بزرگ مرد كشور را هدايت كرد چه طوفانها آخرين طوفانش فتنه بعد از انتخابات بود دشمن سالها برنامه ريزي كرده بود. يكي از علما مي گفت مشكلي در پيش است راه آن توسل به حضرت صاحب الامر(عج)است شما ديديد كه آقا آمد و اعلام كرد و در جمع متوسل شد آقا نمي توانست در خانه متوسل شود شبانه متوسل به امام زمان(عج) شود چرا؟ چرا آمد و علني توسل پيدا كرد علني اعلام كرد مردم من به غير از شما و امام زمان(عج) ديگر كسي را ندارم اين بود چرا مقام معظم رهبري اشك ريخت؟ اشك آقا را درآوردند توسلي به حضرت صاحب الامر(عج) كرد آقا به غير از شما و اين مردم آن هم جان ناقابل من شما ديديد چه شد؟ چه عنايتي حضرت صاحب الامر(عج) كرد؟ طومارشان جمع شد بدخواهان استكبار طومارشان جمع شد، آخر اين انقلاب بايد نام پيغمبر(ص) را در دنيا زنده كند نام امام حسين (ع) را در دنيا زنده كند، جهان بايد عدالت ناب امام زمان (عج) را بايد بچشد نبايد برايش اتفاقي بيفتد، اين پدران و مادران شهدا بچه هايشان را براي خدا فرستادند، كفن هم بعضي از بچه هايشان نديد، تكه تكه شد بچه هايشان براي خدا، شبهاي عمليات كه مي شد رزمندگان براي خدا حركت مي كردند، فقط به خاطر توجه به فرمان حضرت امام(ره) و به عنایت امام زمان(عج) حرکت می کردند. این انقلاب خیلی خالص است هر که نظر بد داشته باشد از بین می رود و سرنگون می شود حالا من فرصت نیست حرفهای حضرت امام(ره) را بخوانم که این انقلاب سرآغاز است و به زودی طومار ابرقدرتها را در هم می پیچد مردم مسلمان قیام و انقلاب می کنند ظالمان را سرنگون می کنند.
بیست و دوم بهمن و وظیفه ما
برادران 22 بهمن در پیش است ما از چند چیز جهت در موقعیت بسیار حساسی هستیم ، اولا از این جهت انقلاب صادر شده است در تونس، مصر، لبنان، فلسطین و جاهای دیگر تجدید عهد با امام است، تجدید عهد با مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) است. استکبار جهانی از این حضور خیلی می ترسد از بمب نمی ترسد آنها خودشان بیشتر دارند، آنها همیشه می گویند ایران هسته ای و آن چیزی که می ترسد وحدت و حضور است. خوب اگر همه جای ایران اسلامی مردم مدافع اسلام قرآن و ولایت و امام و رهبر باشند دشمن کجا می خواهد بیاید کجا می خواهد هلی برد کند نیروهایش را کجا می خواهند بیاورد، باید یک جایی پیدا کند، یک وجب زمین پیدا کند که بسیجی و حامی نباشد. این حضور خیلی موثر است خدا می داند قابل قیاس با بمبهای اتمی نیست. حضور دشمن شکن است دشمن از این حضور می ترسد انشاءالله 22 بهمن همه به شایستگی حضور پیدا می کنیم از ساعت 5/9 هم از جلوی مسجد صاحب الزمان(عج) انشاءالله به محل نمازجمعه می آئیم بعد از آن هم مبارزه خودمان را با استکبار جهانی اعلام می کنیم که ما با شما سرآشتی نداریم با آمریکا سرسازش نداشته و نداریم به دشمنان اعلام می کنیم به دشمنان داخلی اعلام می کنیم به سران فتنه اعلام می کنیم هموار می شود خیلی مسائل به برکت این حضور شایسته شما نشان از وحدت، برادری است. سلایق مختلف در کنار هم می آیند همه یک حرف می زنند دشمن وحشت می کند. انشاءالله همه با هم و اعلام همبستگی از کشورهای اسلامی هم هست امروز بعد از نماز یک تظاهراتی است که انشاءالله حمایت خودمان را از ملت مصر و تونس بار دیگر اعلام می کنیم هر چند که ما روز سه شنبه هم با اینکه هوا بارانی بود حمایت خودمان را اعلام کردیم ولی امروز هم حمایت خودمان را از ملت مصر و تونس اعلام می کنیم انشاءالله.
والسلام علیکم و رحمة الله
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.