سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

درسهای بهار در کسب مهارت زندگی

بسم الله الرحمن الرحیم
خطبه های نمازجمعه 5/1/90
به امامت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا ابراهیمی
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

موضوع اولین خطبه سال90:بهار و سهم فرزندان زمین از آن
سال جدید را به همه شما برادران عزیز، خواهران مکرمه ، جوانان، مومنین و متدینین نمازگزار تبریک عرض می کنم انشاءالله سالی خوش و خرم همراه با صحت و سلامتی و سعادت برای همه همشهریان عزیز آرزومندیم. انشاءالله خدای متعال همه شما را سلامت بدارد و در پناه امام زمان(عج) محفوظ باشید. مسافرین شیعه و مسافرینی که از این شهرستان مسافرت کردند انشاءالله به صحت وسلامت به وطن باز گردند.
درسهای بهار در کسب مهارت زندگی
موضوع بحثی که در خطبه اول آن هم در اولین نمازجمعه سال 90 در خدمت شما هستیم به مناسبت بهار این بحث را مطرح می کنیم. سهم ما انسانها از این رویش ، سرزندگی و شادابی و طراوت چیست؟ و ما چه درسی را باید بگیریم ؟ ما چگونه باید به طبیعت نگاه کنیم، فرزندان زمین هر کدام سهم خودشان را می برند گیاهان، حیوانات سهم خودشان را از این بهار می برند؟ ما انسانها که دارای عقل و فهم و شعور و عواطف و احساسات قلب و روح هستیم باید از این بهار چه درسی بگیریم؟ گیاهان در حد کمال خودشان رشد می کنند گل می دهند حیوانات از این سرسبزی و گیاهان می خورند فربه می شوند آنها هم به کمال خودشان می رسند. انسانها هم مرتع و چراگاه خوبی پیدا می کنند بخور بخور است خوب اینکه غایتش مثل حیوانات است ما چه درسی باید بگیریم انسانهای عاقل و فهمیده و هوشمند از این بهار چه درسهایی ما باید بگیرند؟ چند نکته عرض می کنم.
قدرت بر تغییر دادن
اولین درسی که از بهار ما می توانیم بگیریم تغییر کردن است. امروز بحث مهمی را روانشناسان به نام مهارت زندگی مطرح می کنند کلاسهای متعددی برگزار می کنند و پول هنگفتی هم از شرکت کنندگان می گیرند تا راههای مهارت و کسب موفقیت از زندگی برای دوستداران و دانشجویان خودشان تدریس کنند چه کنند تا موفق بشوند؟ چه مهارتی کسب کنند تا بهتر زندگی کنند؟ از عمرشان بهتر بهره بگیرند؟ اولین مهارت را روانشاناسان تغییر ذکر می کنند انسان بتواند خودش را تغییر دهد بهار این درس را به ما می دهد بهاری که درختانش مرده بودند زمین افسرده بود از برکت باران زمین به جنبش و حرکت در می آید، می بینید که آرام آرام به فصل بهار و اعتدال رسیده است تغییر کرده زیبایی همه جا را گرقته است. اولین نکته ای که ما نگاه می کنیم می بینیم که طبیعت تغییر کرده است ما هم می توانیم تغییر کنیم انسانها هم می توانند تغییر کنند . این اولین نکته و خیلی نکته مهمی است که انسان می تواند خودش را تغییر دهد آیه ای که خدمت شما تلاوت کردم «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما با انفسهم» سرنوشت جامعه را خدا تغییر نمی دهد تا زمانیکه خود مردم اراده کنند تغییر دهند . اگر مردم اراده کنند تغییر کنند سرنوشت عوض می شود. اگر مردم اراده کنند که راکد بمانند همیشه راکد می مانند . اگر اراده کنند حرکت بکنند جنبش، حرکت و تغییر درست می شود.
تغییر در ظاهر و باطن
از این بهار من و شما باید تغییر را یاد بگیریم یک تغییر در ظاهر و یک تغییری در باطن انجام دهیم. خانمها را ببینید خانه را تغییر می دهند نظافت ، پاکیزگی و شستشو این تغییر ایجاد می شود اصلا زندگی فرق می کند شادابی در زندگی درست می شود. در روایات هم این امده است خدمت شما در خطبه گذشته عرض کردم که اگر تار عنکبوت در سقف خانه باشد فقر می آورد حالا چه دلیلی دارد نمی دانم ولی نشان پاکیزگی است . کاش می شد همیشه بهار باشد همیشه ما سقفمان را، خانه مان را و اطرافمان را تمیز و نظافت می کردیم.
ساده و تمیز زندگی کردن
در تغییر ظاهری انسان چیزهایی که اضافه دارد از خود دور کند شما ببنید بعضی از چیزها در زندگی انسان اضافه است و مثل خوره به روح آدم چسبیده است انسان یک ظرف شکسته ای را مرتب به اینجا و آنجا می گذارد و هیچ وقت هم بدردش نمی خورد چه خوب است که انسان اینها را از خودش دور کند اینکه لباسی اضافه دارد در راه خدا هدیه دهد می خواهی اضافات را چه کار بکنی؟ این همه با تجملات زیادی زندگی کردیم مرتب دور خودمان چیدیم ساده تمیز نظیف ادم زندگی کند خیلی راحت تر است. خوب این یک تغییر که تغییر ظاهری است
اهمیت تغییر باطنی
آن چیزی که برادران و خواهران برای ما مهم است که ما باید از آن درس بگیریم تغییر باطنی است همراه با تغییر طبیعت من چقدر اخلاقم عوض شد؟ من امسال چقدر به سمت حلال خوری می خواهم پیش بروم؟ چقدر می خواهم تصمیم بگیرم که در این ایام نماز جماعتم و نمازجمعه ام را ترک نکنم؟ همتم در این سال این باشد که دستورات خدا را هدف خود قرار دهم آدم باید هدف گذاری بکند اگر در تغییری هدف نباشد که ارزش ندارد انسان باید هدفش مشخص باشد در این سال می خواهد چکار بکند
مهمترین هدف دستور خداوند را زمین نگذاشتن
مهمترین هدف این باشد که در زندگی دستور خدا را در این یکسال زمین نگذارد سعادت و خوشبختی را ما می خواهیم . اولین سعادت و خوشبختی ما این است که امسال تصمیم بگیریم خودمان را پالایش کنیم و دستور خدا و حرف خدا را زمین نگذاریم. خوب این خودش یک تغییر بسیار مثبت است.
آثار امید در زندگی
بعضی ها تغییر منفی دارند تغییر منفی که هنر نیست تغییر مثبت در جهت رشد و کمالات ارزش است در تغییر انسان باید امید داشته باشد و امیدوار باشد که می تواند زندگی و اخلاق و رفتارش را عوض کند ممکن است کسی گرفتار اعتیاد شده باشد بگوید ما که دیگر حالا نمی توانیم این پنجه خون آلود اعتیاد به روح ما چسبیده است و از شرش نمی توانیم خلاص شویم ولی اگر امید داشته باشد می تواند خودش را خلاص کند . اگر امید داشته باشد که می تواند خودش را تغییر دهد. تغییر می دهد انسان موجود عجیبی است خیلی انسان قدرت دارد قدرت فوق العاده ای خدای تبارک و تعالی در درون انسان قرار داده است منتهی ما چون ساکتیم و حرکت نداریم همیشه همینجور هستیم چون تغییر نمی کنیم اگر تغییر کنیم امید داشته باشیم همه چیز را می توانیم عوض کنیم ، زندگی، بداخلاقی را می توانیم عوض کنیم، یک زندگی شاد و خوبی داشته باشیم گره ها را یکی پس از دیگری در زندگیمان باز کنیم . کسی که امید نداشته باشد و یاس داشته باشد اولا که بزرگترین گناه کبیره یاس است بعد از آن زندگیش مرده است آدم نا امید زندگیش مرده است آدم امیدوار مثل پرنده است پرنده پرواز می کند امید به ادم بال می دهد آدم پرواز می کند من یک داستانی را در باب امید خدمت شما عرض می کنم این کتاب را آوردم که لااقل اینرا عرض کرده باشم که در شبانه روز مطالعه هم بکنید از این تعطیلات نوروز فکر خود را بالا ببرید
داستان سه نفر گرفتار شده در غار
این کتاب اسمش امید است من این داستان را از این کتاب نقل می کنم رسول خدا حضرت محمد(ص) فرمودند سه نفر از مردم بنی اسرائیل سفر رفتند مثل نوروز به گردش رفتند باران گرفت و غاری آنجا بود و به این غار پناه بردند باران خیلی زیاد شد یک تخته سنگ بزرگ از این بالای کوه کنده شد و درب این غار را گرفت هر چه تلاش کردند این سنگ را جابجا کنند نتوانستند اینجا نقش امید را ببینید اگر انسان امید داشته باشد می تواند وضع را عوض کند و تغییر دهد اینها گفتند که سنگ به این بزرگی در این بیابان،هیچ کس هم که نیست به داد ما برسد چه کسی می تواند این سنگ را جابجا کند اگر ناامید شده بودند که مرده بودند یکی از آنها پیشنهاد داد گفت بیاید یک کاری کنیم تا وضع تغییر کند گفتند چه کار بکنیم گفت بیاید هر کدام از ما یک کار خوبی که انجام دادیم همان کار را به خدا عرضه بداریم بگوییم خدایا به حق این کار خوبی که من در عمرم انجام دادم این سنگ را کنار بزن و ما را آزاد کن به ما امید بده گفتند خوب است بالاخره هر کسی قرار شد یک کردار خالص و خوب را برای خدا بیان کند اولی گفت خدایا تو می دانی من یک دختر عمویی در کمال زیبایی داشتم شیفته و شیدای او بودم تا اینکه تنها او را گیر آوردم با او در آویختم خواستم کام دل برگیرم که سخن آغاز کرد و گفت ای پسر عم از خدا نمی ترسی از خدا بترس و پرده عفت من را مدر و گفت این کلام در من اثر گذاشت و من با این سخن پای بر هوای نفس گذاشتم و از آن کار دست کشیدم خدایا اگر این کار را از روی اخلاص انجام دادم و جز رضای تو منظوری نداشتم این جمع را از غم و هلاکت نجات بده می گوید دیدند که ناگهان این سنگ مقداری دور شد و فضای غار کمی روشن شد پس معلوم می شود که غلبه بر هوای نفس اینقدر پیش خدا قرب و قیمت دارد که انسان بتواند بر نفسش چیره شود این نفس خیلی ها را زمین زده است ولی با مسلط شدن بر آن معلوم می شود این شجاعترین مردم است. دومی گفت خدایا تو می دانی که من پدر و مادری سالخورده ای داشتم از پیری قامتشان خمیده بود در هر حال و در همه حال به خدمت آنها مشغول بودم شبی نزدشان آمدم که به آنها خوراک بدهم و برگردم دیدم که در خواب هستند آن شب تا صبح خوراک را بر دست گرفتم و نزد انان بودم تا آنها از خواب بیدار شوند به خاطر تو آنها را زا خواب بیدار نکردم و بالای سرشان بیدار ماندم تا مبادا اینها بیدار شوند گرسنه باشند و یا آب بخواهند پروردگارا اگر این کار را محض رضای تو انجام دادم درب بسته را بروی ما بگشا و ما را رهایی بده در این هنگام مقدار دیگری از سنگ به کنار رفت خدا این کار را قبول کرد معلوم می شود خدا خدمت به پدر و مادر را قبول می کند. قدر پدر و مادر را دانستن و به آنها کمک کردن یا اینکه از دنیا رفته اند نماز و روزه شان را بجا آوردن، به زیارت قبرشان رفتن خیلی موثر است می گوید در این هنگام مقدار دیگری از این سنگ کنار رفت .
سومی گفت ای دانای هر نهان و آشکار تو خود می دانی من کارگری داشتم چون کارش تمام شد مزد وی را دادم اما او راضی نشد گفت بیش از آن اندازه باید به من مزد بدهی من خیلی کار کردم باید بیشتر به من بدهی قبول نکرد و مزد را گذاشت و رفت. حالا این چه کار کرده است می گوید من آن مقدار پول را که پیش من بود گوسفندی خریدم و جداگانه محافظت نمودم که از اندک زمان بسیار شد بعد از مدتی آن مرد آمد و مزد خود را طلب کرد پشیمان شد و بعد از مدتی گفت حالا مزدم را بده من به گوسفندان اشاره کردم او گمان کرد که من او را مسخره می کنم گفتم نه آن پولی که تو دادی من یک گوسفند خریدم زاد و ولد شد این گله مال تو است همه گوسفندانت را بردار و برو می گوید همه گوسفندان را گرفت و رفت. پروردگارا اگر اینکار را برای رضای تو انجام دادم و از روی اخلاص بوده است ما را از این گرفتاری نجات بده در این حال سنگ تماما به کناری رفت هر سه با دلی مملو از شادی از غار خارج شدند و سفر خویش را ادامه دادند. منظور چه بود؟ منظور امید است انسان در زندگیش امید داشته باشد امید کلید هر مشکلی است .انسان اگر امیدوار باشد که خدای تبارک و تعالی این قدرت را به او داده و می تواند تغییر در زندگیش به وجود آورد. اولین نکته ای که ما از بهار می آموزیم این است که طبیعت در حال تغییر است این قدرت را خدا به من داده است من با دست خودم باید تغییر کنم من هم می توانم تغییر پیدا کنم من هم می توانم گرفتاریم را برطرف کنم. من هم می توانم توبه کنم بازگشت کنم جبران کنم تمام گناهان را پشت سر بگذارم و به سوی نور حرکت کنم این اولین درس است.
درس ایمان و توحید
درس دومی که از بهار می گیریم ایمان و باور است که طبیعت را به این زیبایی اندام سبز پوشانده است چه قدرتی در کار است ایمان به خالق و پروردگار، ایمان تاثیر مهمی در زندگی دارد ایمان باعث می شود که انسان امید پیدا کند . یکی از آیات مربوطه را خدمت شما عرض می کنم و این خطبه را جمع کنیم خداوند متعال می فرمایند: «و تری الارض هامدة» شما زمین را می بینید هامدة یعنی خشک و افسرده، جامد و بی روح است«فاذا انزلنا علیه الماء اهتزت» باران که روی زمین می آید زمین به جنبش در می آید و «ربت» فزونی می گیرد درختها به حرکت در می آید باد گرم هم می آید آنها را تکان می دهد و به حرکت در می آید «وانبت من کل زوج بهیج» می بینی که از دل طبیعت مرده و از این دل درخت به ظاهر خشک انواع گیاهان،گلها،روئیدنیها،انواع گیاهان «بجهت زا» وقتی نگاه می کنی آدم به شوق و ذوق می آید و لذت می برد شوق در آدم ایجاد می کند خوب که چه؟ «ذلک بان الله هو الحق» خدا را ببینید ایمانت نسبت به خدای تبارک و تعالی زیاد شود یه یک باغچه شما نگاه کنید یک آب و خاک انواع و اقسام گلها ، سبزیها با طعم های مختلف چه کسی به وجود آورده است که در دل این طبیعت و خاک این اندازه قدرت گذاشته است « و انه یحیی الموتی» درس دیگرش هم معاد است که اگر عمری باشد در خطبه های آینده خدمت شما عرض می کنم.
خطبه دوم
«اوصیکم عبادالله و نفسی بتقوی الله»
موضوع:اهمیت مسجد و نماز جمعه و جماعت
مجددا سال نو را به همه شما برادران بسیار عزیز و خواهران مکرمه را تبریک عرض می کنم. از حضور مومنانه شما برادران و خواهران مکرمه در اولین نمازجمعه در سال جدید هم تشکر مضاعف دارم انشاءالله خدای متعال بهترین خیرات و برکات را به همه شما کرامت و عنایت بگرداند. در توصیه به تقوا در سال جدید اهمیت و توجه به مسجد و توجه به نماز مخصوصا نمازجمعه را خدمت شما عرض می کنم در روایتی پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) می فرمایند: کسی که به طرف مسجد می رود قدم راستش را بر می دارد یک حسنه برایش می نویسند قدم چپش را بر می دارد و یک گناه از او پاک می شود و وقتی که در نماز جماعت شرکت کند گناهانش آمرزیده می شود از این حدیث اهمیت حضور در مسجد و نماز جماعت معلوم میشود. امید بخشترین آیات قرآن مربوط به نماز است که«ان الحسنات یذهبن السئیات»خوبی،بدی را می برد در آیه منظور از خوبی نماز پنجگانه است نمازهای پنجگانه گناهان را می برد این یکی از برکات نماز است گناهانی که انجام می شود به برکت نماز گناهان از بین می رونداین همه به نماز سفارش شده است بی جهت نیست انسان به خدای تبارک و تعالی رو می کند.
اهمیت آبادانی مسجد
روایت دوم در باب آبادانی مسجد است باز امیرالمومنین(ع) می فرمایند: هنگامی که آباد کننده مسجد نزد مسجد می رود مسجد خوشحال می شود همانطور کسی یا کسانی که از شما دور و مسافرت بودند وقتی بر می گردند شما خوشحال می شوید کسی که مسجد را آباد می کند وقتی که به مسجد بیایید مسجد خوشحال می شود بعضیها مسجد را آباد می کند همیشه هم در مسجد حضور دارند بعضیها پول می دهند ولی خودشان مسجدی نیستند امیرالمومنین(ع) می فرماید هم پول بدهید آباد کنید هم مسجدی باشید وقتی که شما مسجد را آباد می کنیدمسجد خوشحال می شود یعنی مسجد روز قیامت شهادت می دهد. این حدیث است که مسجد روز قیامت شهادت می دهد کسی که نماز می خواند شهادت می دهد کسیکه خدمت می کند و همواره در مسجد است شهادت می دهد از آن طرف شکایت هم می کند مسجدی که مردم بی اعتنا به آن باشند و در بین یک جمعی غریب باشد و نماز در آن خوانده نشود
مسجد آباد باعث شهر آباد
یکی از شاکیان روز قیامت مسجد است بنابراین اهمیت و توجه به مسجد خیلی مهم است. خواهران و برادران من بارها گفتم ام باز هم تکرار می کنم ما اگر بخواهیم شهرمان آباد شود باید مسجدهایمان آباد شود مسجدهایمان غرق در مومنین و متدینین باشد آبادانی از برکت مسجد به همه جا می رسد روح ایمان، تقوا، درستکاری و روح خدمت و نشاط از مسجد شروع می شود. وقتی ما به نماز بی اهمیت شدیم هر مقداری که از نماز غافل شویم به همان مقدار فحشا و منکرات گربان گیر ما می شود.بهمان مقدار که بچه هایمان را اهل مسجد بار بیاوریم از بدی دور می شویم. جامعه پاک می شود. باید به این توجه کنیم سعی کنید بچه هایتان را مسجدی تربیت کنید «قو انفسکم و اهلیکم نارا» می فرماید هم خودتان و هم اهل خانه تان را از آتش نجات دهید آمدن به مسجد و نماز دور شدن از آتش است. خودتان که به نماز می آیید بچه هایتان را از بچگی بیاورید بچه عادت می کند با مسجد بزرگ می شود اهل مسجد تربیت می شود اگر نسبت به بچه ها بی اعتنا شدید و همراه خودتان به نماز جماعت نیاوردید و او با مسجد انس برقرار نکرد دیگران او را می برند چشم باز می کنی بچه ات را برده اند دوستان ناباب او را برده اند او را کجا می برند چه سرنوشتی پیدا می کند؟ در جامعه شما ببنید!به بچه هایتان توصیه می کنم که این توصیه قرآن است در توصیه به تقوا بچه هایتان را از بچگی با مسجد بزرگ کنید.
یک رکعت نماز جماعت مساوی با چهل سال نماز در خانه
آخرین روایت در باب نماز این است این حدیث را امروز حفظ کنید پیغمبرخدا(ص) می فرماید: یک رکعت نماز جماعت از چهل سال در خانه بالاتر است. بچه هایتان را از بچگی اهل مسجد تربیت کنید همسایه ها خودشان اهل مسجد باشند انشاءالله به خواست خدا آبادانی شامل حال ما شود.
سال جهاد اقتصادی و وظایف ما
نکته دیگری که خدمت شما بزرگواران عرض شود مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) سال جدید را به نام جهاد اقتصادی نامگذاری کردند روانشناسان می گویند همان اول سال برای اینکه در خودتان تغییر ایجاد کنید اهدافتان را مشخص کنید وقتی اهدافتان را مشخص کردید اهداف را بنویسید وقتی هدف را بنویسید دستگاه آفرینش کمک می کند تا به این هدف نائل شوید به این هدف برسید شما ببینید اول سال مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) راه و راهبرد را برای ما نشان می دهد. امسال فرمودند جهاد اقتصادی چرا این سال را سال جهاد اقتصادی طراحی کردند ؟ در صحبتهای خودشان هم بود ببینید ما ادعای این را داریم که نظام جمهوری اسلامی الگویی برای جهان است مسلمانان شما نگاه کنید جمهوری اسلامی طاغوتها را شکست و سرجایشان نشاند و می تواند دنیا و آخرت مردم را تامین کند دنیا به ما نگاه می کند می گوید حالا که هنوز آخرت نیامده است ما ببینیم نقد را، دنیای مردم را شما چکار کردید؟ آیا دنیای مردم را می توانید آباد کنید یا نمی توانید آباد کنید؟ آیا اسلام ناب را می تواند زندگی مردم خودش را رونق دهد اگر مسئولین در نظام جمهوری اسلامی نتوانند زندگی مردم را رونق دهند اقتصاد را درست کنند انقلاب ما الگو نخواهد شد از جهت فرهنگی ما کار کرده ایم ولی وقتی که جهان نگاه می کند می گوید اینها نمی توانند اینها همه اش حرف است یک خطر داخلی هم دارد خطر داخلی اش هم این است که مردم کم کم می گویند که اسلام نمی تواند کشور را اداره کند باید به طرف همان الگوهای غربی و شرقی برویم وحال اینکه اسلام همه چیز دارد قدرت اقتصادی بالایی دارد منتهی ما باید انجام دهیم روی این جهت سال گذشته سال همت مضاعف و کار مضاعف بود امسال سال جهاد اقتصادی فرمودند اگر بخواهیم شهرستان آباد شود شما نگاه کنید تمام امکانات خدادادی بالقوه را خدا به این شهرستان داده است. چهار فصل آفریده است از جهت کشاورزی ، دامداری، استعداد جوانهایی که در این منطقه هستند،از جهت گردشگری، صنایع دستی اگر مسئولین و مردم دست به دست هم بدهند کمک بکنند کاغذبازی را کنار بگذارند .جهاد معنایش این است که با کاغذبازی نمی شود کار کرد جهادی بخواهیم کار بکنیم چه کار باید بکنیم؟ ضربتی باید کار شود تمام توانش را انسان باید متمرکز کند و نیز مدیران.بیاورد امروز فردا نمی شود کرد اگر همه مردم و مسئولین دست به دست هم بدهند این شهر و شهرستان به یک نقطه ای می تواند برسد که حتی یک نفر بیکار نداشته باشیم . توانش را شما دارید شما همین کرکی را که در این منطقه است از اینجا می آیند می برند و قاچاق به افغانستان می شود. کیلویی آنجا 70هزار تومان است ولی اینجا 10-15هزار تومان است خوب خارج می رود فرآوری می شود و کیلویی 500 هزار تومان است. 15 هزار تومان کجا 500هزار تومان کجا.
فرشی که در منطقه است به اسم سیرجان به فروش می رود. خیلی توانایی در شهرستان است.خدا داده منتهی ما استفاده نمی کنیم.
آثار بد اختلافات
خواهران و برادران یکی از اولویتهای جهاد اقتصادی این است که در این سی ساله لمس کردیم باور کنید که با اختلاف درست نمی شود این را باید باور کنیم وجود دارد. اختلاف شهر را آباد و اقتصاد را نمی سازد. وحدت و همدلی است که شهر را می سازد اگر تمام سلایق دست به دست هم ندهند کار درست نمی شود این را ما باید باور کنیم. شهرستانهایی که مسائل را باور کردند، نگاهشان به سمت مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) باشد خط را از آقا بگیرند درجه یک و دو کنند،اگر همه با هم پشت سر مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) باشند چرا آباد نشود؟ اختلافات است که آدم را زمینگیر می کند، اختلافات اگر جایی باشد مثل خوره آدم را بیچاره می کند. یک زن و شوهر اگر اختلاف داشته باشند یک لقمه نان خشک از گلویشان پایین نمی رود، حتی یک لیوان آب با شادی از گلوشان پایین نمی رود. در یک محیط، جامعه و محله ای اگر اختلاف داشته باشید همسایه از هم فراری می شوند. چگونه یک شهری سرانش اگر اختلاف داشته باشند شهر را بشود جمعش کرد محال است واقعا نمی شود. ما باید به این نکته خیلی توجه کنیم. وحدت و برادری داشته باشیم در همین بیانات مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) بحث وحدت و برادری مطرح شده مخصوصا بین مسئولین سفارش کردند.
لزوم بازسازی و نوسازی منازل روستایی و شهری
نکته ای که آغاز سال بارها گفتم و باز هم عرض می کنم و بارها هم می گویم برادران و خواهران حوادث طبیعی خبر نمی کند شما ببینید در ژاپن زلزله آمد هنوز چه آثاری دارد و یک کشور دیگر و در ایران خود ما آمده است حوادث طبیعی نمی شود مقابله کرد می شود کمش کرد، حوادث در مقابل زلزله را با مقاوم سازی و نوسازی کم کرد. شهرستان شما و روستاهایش خیلی خانه ها خراب است خدا نکند زلزله با ریشتر کم هم بیاید خدا می داند چه اتفاقات ناگواری بیفتد. در عرض دو سه دقیقه ژاپنی که این همه کار کرده بودن الان به روز سیاه نشسته اند. در بم و زرند دیدید چه اتفاق افتاد. باید پیشگیری کنیم بخشی دست خود ما است بقیه اش با خداست. این نوسازی و مقاوم سازی خانه ها را باید جدی بگیریم یک جهاد لازم دارد، مسئولین هم کمک می کنند، دولت هم بودجه و اعتبار می گذارد منتهی باید کمک کنند که به راحتی این کار در شهرستان صورت بگیرد، مقابله با حوادث طبیعی یکی از اولویتهای این شهرستان است. خواهشی از مردم در روستاها و شهرستان این مطلب به طور جدی باید قلمداد شود.
تحولات در منطقه و کشورهای اسلامی
تحولات در منطقه را هم شاهد بودیم. یک جمله از مقام معظم رهبری(دام ظله العالی) خدمتتان عرض می کنم می فرمایند: طبق وعده الهی حرکت عمومی بیداری ملتها قطعا و یقینا به پیروزی خواهد رسید. آمریکاییها می خواهند منصرفش کنند تا آنجایی راه دارد از این حاکم ظالم و ستمکار حمایت کنند وقتی نتوانستند با یک دستمالی پرتابش می کنند و سعی می کنند آن نظام دیکتاتوری را حفظ کنند آن نظام دیکتاتوری که فرد را عوض می کند، به لطف الهی آن را هم نمی تواند انجام دهند آن نظام دیکتاتوری هم از دستشان دارد در می رود و این جمله که آقا فرمودند طبق وعده الهی حرکت بیداری عمومی ملتها قطعا و یقینا به پیروزی خواهد رسید. انشاءالله آن روزی را ببینیم که حضرت صاحب الامر(عج) ظهور کنند و ملتهای اسلامی به پیروزی برسند.
والسلام علیکم و رحمة الله


 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.