سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

مؤلفه‏هاي عرفان ناب اسلامي‏


مؤلفه‏هاي عرفان ناب اسلامي‏


http://media.farsnews.com/Media/8705/Images/jpg/A0483/A0483079.jpg


عرفان اسلامي با مباني و مؤلفه‏هايي كه دارد و به بخشي از آنها اشاره خواهد شد، عرفان توحيد و ولايت است؛ عرفاني است كه در آن، بار امانت الهي، يعني ولايت مطلقه الهيه49 را انسان عارف دردمند، به دوش مي‏كشد.

1. خدا محوري‏

عرفان اصيل اسلامي، عرفاني "خدامحور " است؛ حال آيا "سلوك منهاي خدا " و عرفان خداگريزانه ممكن است؟

عرفان‏هاي بدون خدا و سلوك منهاي حق سبحانه، گرفتاري نفساني و ابليسي مي‏آورد و "انسان در تاريكي " خود را در "روشنايي " مي‏بينيد!

بايد هوشيار بود كه ايمان به خدا، داراي دو ركن زير است:

نظرات: 0 بازدید شده: 989 مرتبه ارسال شده توسط: مدیر در تاریخ: 1388.12.23 بیشتر بخوانید

مسجد کانون انقلاب

بسم الله الرحمن الرحیم

مقاله در باره مسجد از منظر امام خمینی (رحمة الله علیه)


مسجد در فرهنگ اسلامی از جایگاه بلندی برخوردار است ، مسجد خانه برادری است . مسجد در زمان پیامبر خدا (ص) مرکز عبادی ، سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، نظامی و قضایی بوده است. با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام (ره) خود را پیدا کرده است.
از نظر حضرت امام خمینی (ره) مسجد جایگاه پشتیبانی از سربازان خداست. اگر اگر حرم و کعبه و مسجد و محراب ، سنگر و پشتیبان سر بازان خدا و مدافعان حرم و حرمت انبیاء نیست پس مأمن و پناهگاه آنان کجاست؟

سنگر بودن مسجد

حضرت امام (ره) همه ما را دعوت به حضور در مسجد می کنند و این حضور در خنثی کننده همه توطئه دشمنان است. حضرت امام (ره) می فرمایند: اینها از مسجد می ترسند من تکلیفم را باید ادا می کنم، به شما بگویم شما دانشگاهی ها ، شما دانشجویان همه جا به مساجد بروید و مساجد را پر کنید، اینجا سنگراست و سنگرها را باید پر کرد.

مسجد کانون انقلاب

معمار بزرگ فرمودند: مسجد محلی است که از آن باید امور اداره شود. این مساجد بود که این پیروزی را برای ملتها درست کرد. این مراکزحساسی است که ملت باید به آن توجه داشته باشد. شما که از اهالی مسجد و علمای مساجد هستید باید پیروی از پیامبر اسلام (ص) و اصحاب آن سرور کنید. و مساجد را برای تبلیغ اسلام و حرکت اسلامیت و قطع ایادی شرک و کفر و تایید مستضعفین در مقابل مستکبرین قرار بدهید.

نظرات: 0 بازدید شده: 987 مرتبه ارسال شده توسط: مدیر در تاریخ: 1388.08.13 بیشتر بخوانید

آثار اخروي نماز

آثار اخروي نماز

آثار اخروي نماز

نماز، عطيه اي الهي است كه به عنوان فلاح مطلق«حي علي الفلاح» و بهترين عمل «حي علي خير العمل» و ستون خيمه دين«الصلوة عمود الدين»[1] معرفي شده است. نماز عروج به قبله‎ي رفيع انسانيت «الصلوة معراج المؤمن»[2] است كه تعالي روح و كسب ملكات اخلاقي و نجات از فساد و تباهي از رهگذر آن حاصل مي آيد «إن الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنكر»[3]. دريافت نشان عبوديت از رهگذر اين عبادت زيباي الهي،‌ براي انساني ميسّر است كه شرايط صحت و قبول و كمال اين عبادت عظيم را به نحو احسن بجاي آورد. وقتي عبد اين عبادت الهي را «كه جز بر خاشعان بزرگ مي نماياند»،‌[4] به طور شايسته به انجام رساند،‌ آثار عظيمي اعم از فردي، اجتماعي، دنيوي و اخروي را بدنبال خواهد داشت كه در حقيقت ثمره و نتيجه عمل او محسوب مي شود. در اين نوشتار مختصر در صدد بيان همه جانبه اين آثار نيستيم بلكه به برخي از آثار برزخي و اخروي اين عبادت درخشان در آيات و روايات اشاره مي كنيم.

آثار نماز در آيات الهي(توجه يا بي توجهي به نماز):

1. ياد كردن خدا از بنده‎ خود:

خداوند در سوره طه مي فرمايد:«اقم الصلوة لذكري»[5] نماز ذكر و ياد خداست. اين آيه وقتي در كنار اين آيه شريفه«فاذكروني اذكُركم .....»[6] تفسير شود اين نتيجه را افاده مي كند كه وقتي عبد بياد حق باشد حق هم به ياد او خواهد بود.[7] مفسرين در ذيل آيه شريفه«فاذكروني اذكركم» در بيان اينكه «مراد از ياد آوري بندگان چيست؟ بيانات متنوعي را ذكر كردند كه از جمله آن موارد عبارت است از:

الف: مرا در «دنيا» ياد كنيد تا شما را در «جهان ديگر» ياد كنم.

ب: مرا به «دعا» ياد كنيد تا شما را به اجابت ياد كنم (اين استجابت مي تواند هم در دنيا و هم در بزرخ و هم در قيامت نصيب بنده شود)

ج: مرا به هنگام وفور نعمت ياد كنيد تا شما را در سختي ها ياد كنم(اين سختي هم اعم است)[8]

2. نائل شدن به مقام شفاعت كبري:

خداوند در سوره‎ي اسري خطاب به وجود نازنين رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي فرمايد:

«وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسي أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً»

نظرات: 0 بازدید شده: 1135 مرتبه ارسال شده توسط: مدیر در تاریخ: 1388.07.18 بیشتر بخوانید

آثار و فوايد دعا

آثار و فوايد دعا

آثار و فوايد دعا

عبادات بايد با نيت تقرب به خدا به جا آورده شود و دعا كه از برترين عبادتهاست تنها با همين نيت بايد انجام گيرد. همچون اولياي خاص الهي كه تسليم محض اوامر او هستند و از آن جهت دعا مي‌كنند كه اطاعت حق تعالي است و لذا دعايشان اجابت بشود يا نه، راضي هستند. هرچند آنان از دعا جز تقرب، چيزي نمي خواهند، اما خود دعا داراي آثار و فوايدي است كه هر دعاكننده‌اي از آن بهره‌مند خواهد شد، البته در صورتي كه آداب و شرايط آن را رعايت كند.

در اين مقاله با توجه به روايات به برخي از فوايد دعا اشاره مي كنيم:

1. كسب معرفت: از شرايط دعا، به دست آوردن معرفت لازم براي شناخت خود و خداست. اينكه انسان بداند فقير محض است و در همه چيز محتاج خداست و خداوند بي‌نياز از ديگران و برآورنده نياز ديگران است و بداند كه هيچ چيزي بدون اراده خداوند واقع نمي‌شود و هرچه را او اراده كند بي‌درنگ محقق مي‌شود. »انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون« [1] با اين معرفت انسان با تمام وجود و با اخلاص دعا خواهد كرد و همين باعث اجابت آن مي‌شود. امام صادق ـ عليه السّلام ـ در بيان آيه «فليستجيبوا لي و ليؤمنوا بي» مي‌فرمايند: » يعني مردم بدانند كه خداوند قادر است هر آنچه را بخواهند به آنان عطا كند.«[2] و وقتي از آن حضرت درباره علت عدم استجابت دعا پرسيدند، فرمود: » چون شما كسي را مي‌خوانيد كه او را نمي‌شناسيد.

نظرات: 0 بازدید شده: 1208 مرتبه ارسال شده توسط: مدیر در تاریخ: 1388.07.18 بیشتر بخوانید
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.