سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

باکاروان حج معراج نورکرمان 90

بسم الله الرحمن الرحیم
باکاروان حج معراج نورکرمان 90 ( قسمت جهارم)
روحانی کاروان:حجة الاسلام ابراهیمی

بعداز رفع خستگی ازاعمال عمره تمتع در مسجد الحرام اماده حرکت شدیم. از کاروان با تلفن اعلام کردند ماشین ها حرکت کرده اند شما هم راه بیفتید.ما آرام آرام از مسجد الحرام واز باب ملک عبد العزیزخارج شدیم و می بایست زائررا به زیر گذر ببریم واز داخل زیرزمین سوار اتوبوس ها شویم. همه زائران به زیر پل که درمحوطه بیرون مسجد الحرام بود و هوا مه آلود بود و هرچه انتظار کشیدیم ماشینی در کارنبود.
فکر کنم حدود دو ساعتی حیران و سرگردان شدیم و زائران عصبانی بودند ومدیرو معاون هم مرتبا با تلفن با مسئولین امر در تماس بودند و اشکال کار هم این بودکه اتوبوس هایی که برای کاروان ما آمده بودند یک مدیر دیگری برای زائران خود برده بود.و چون کاروان های اولیه بودیم هنوز سیستم حمل و نقل شکل نگرفته بود.بعضی از زائران با تاکسی خود را به هتل رساندند. خستگی حرکت از ایران از یک طرف و بیدار-خوابی در فرودگاه جده و اعمال عمره تمتع تاب و تحمل را از زائر برده بود و واقعا لحظات به کندی پیش می رفت و بالاخره سر و کله اتوبوس ها پیدا شد و زائران را به هتل آوردیم.واعلام کردیم دوشنبه 18/7/90 اولین جلسه کنترل اعمال است زائران در جلسه شرکت کنند.هتل دارای یک سالن اجتماعات بزرگ بود وطبق اعلام خیلی از زائران کاروان که از لباس احرام خارج شده و دوش هم گرفته بودند خستگی از تن و روحشان بیرون رفته بود با نشاط و خوشحال از این که اعمال را انجام داده بودند در جلسه حضور پیدا کردند.جلسه با تلاوت قرآن شروع شد.اول جلسه روحانی معین حاج آقای غلامی ذکر توسل و توجهی به حضرت صاحب الامرداشتند که بسیار لذت بخش بود. نوبت به بنده رسید اعمال عمره را به ترتیبی که انجام داده بودیم از احرام در جحفه و طواف خانه خدا و نماز پشت مقام وسعی بین صفا و مروه و تقصیر بیان کردم و شیوه انجام آن را هم تذکر دادم و گفتم هر کس شک و شبهه ای دارد یا در هر کدام نقصی داشته اعلام کند و همه اعلام کردند که اعمال را مرحله به مرحله درست انجام دادند.حتی برای آنهایی که می بایست علاوه بر خودشان یک نفر نیابت کند نماز خوانده شده بود.با این کنترل اعمال اطمینان پیدا کردیم که زائران اعمال را صحیح انجام داده اند.نکته دیگری که تذکر دادم بعد از عمره تمتع زائر چه وظیفه ای دارد که طبق نظر مراجع بزرگواراعلام کردم زائران از مکه نمی توانند خارج شوندو عمره مفرده نمی توانند انجام بدهند، درخت وگیاه حرم را نمی توانند قطع کنندو صید در حرم نمی توانند انجام دهند.با انجام عمره تمتع محرمات بر محرم حلال میشود غیر از مواردگفته شده.
یکی از بهترین اعمال بعد از عمره تمتع طواف خانه خدا می باشد که هفت دور، یک طواف محسوب میشود و حتما باید طواف را با نماز آن اقامه کرد و نمی شود دو طواف را پشت سرهم بدون نماز انجام داد.و به آن طواف قران می گویند و این طواف اشکال دارد.نماز طواف مستحب لازم نیست پشت مقام حضرت ابراهیم باشد.و هر جای مسجد الحرام می شود اقامه کرد. یک طواف را میشود به نیابت چندین نفر انجام داد.همچنین نحوه اقتدای نماز و شرکت در نماز جماعت را برای زائران اعلام کردم.
از طرفی بیش از یک ماه در مکه می ماندیم لازم بود با قصد ده نمودن نماز را کامل بخوانیم.
با قصد ده در عرفات هم که خارج است نمازشان کامل است.یکی از مسائلی که باز تذکر دادم نماز جماعت استداره یعنی دائره وار در مسجدالحرام است.فتوای مراجع را نقل کردم مراجعی که می فرمایند می توان اقتدا کنند نماز جماعت استداره را صحیح میدانند.مشکلی نیست پشت سر امام جماعت یا سمت راست یا چپ او واقع شود و روبروی امام جماعت قرار نگیرند.هنگام برپایی نماز ظهر امام جماعت روبروی رکن یمانی زیر محفظه شیشه ای قرار می گیرد و جلوتر از صف دائره نماز جماعت صحیح نیست.و امام جماعت نماز صبح و مغرب وعشا و عصر بین محدوده مقام ابراهیم می ایستد.
یکی دیگر از اعمالی که زائرخوب است در این ایام انجام دهد تلاوت قرآن است.طبق روایت امام باقر علیه السلام من ختم القرآن بمکه لم یمت حتی یری رسول الله صلی الله علیه و آله و یری منزله من الجنه (من لا یحضره الفقیه جلد2 صفحه299). امام باقر می فرمایند کسی که یک ختم قرآن در مکه انجام دهد قبل از مرگ رسول خدا را میبیند و جایش را در بهشت نشانش می دهند.همینطورختم صلوات و اهدای ثواب برای ائمه معصومین و حضرت امام رضوان اله تعالی علیه و شهیدان و اموات و سلامتی حضرت صاحب الامر عج . و یکی دیگراز مطالب تذکر داده شده این بود که صبح جمعه امام جماعت ممکن است سوره سجده بخواند و همه سجده بروند و در این حال سجده واجب می شود.گفتم بهترین کار این است هنگامی که اذان صبح گفته شد نماز صبح را خودتان بخوانید و وقتی اقامه را گفتند برای جماعت شما اقتدا کنید اگر سجده اتفاق افتاد سجده کنید ولی شما قبلش نماز صبح را خوانده و مشکلی ندارد.حتی گفتیم اول نماز بخوانند نه بعد از نماز صبح.چون اهل سنت بعد از نماز صبح نماز خواندن را بدعت می دانند چه بسا ممکن است بر خورد کنندو مسائلی چون خوش بین بودن به هم و خوش برخورد بودن ومدیریت بحران داشتن و چنانچه مشکلی پیش امدآستانه تحمل خود را بالا ببریم و منفی بافی نکنیم سفر حج است سعی کنیم با هم مشکل را بر طرف کنیم
فعلا خدا حافظ تا بعد.....