سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

عدم جدایی بین علم و دین


بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه پرسش و پاسخ در جمع دانش آموزان
دبیرستان بهشتی مورخه 11/8/88

عدم جدایی بین علم و دین
حدیث گهرباری از امام معصوم (ع) است. امام معصوم (ع) می فرمایند: «العلم و الدین توأمان اذافترقا احترقا» اگر بین علم و دین جدایی افتاد هر دو می شود آتش ، اگر علم و دین با هم مخلوط شد می شود مثل آب گوارا، که تجزیه اش کردند حداقل از دو گاز تشکیل شده اکسیژن و هیدروژن. هر دو گاز اگر با هم ترکیب شدند آب گوارا را تشکیل می دهند و اگر از هم جدا شدند هر کدام سوزانند. در دستگاههای جوش که می خواهند ببرند از اکسیژن برای برش استفاده می کنند این دو گاز سوزان وقتی با هم ترکیب می شوند آب گوارا را تشکیل می دهند. علم و دین اگر با هم در وجود شخصی پیدا شد آن شخص مایه خیر و برکت می شود . سعی کنید عزیزانم ، فرزندان خوبم هم خوب درس بخوانید و هم از آغاز جوانی ارتباط خودتان با هستی بخش حفظ کنید.

نیاز به آفریننده
چرا ما نیازبه آفرینده داریم؟ چرا نیاز به ارتباط داریم؟ ما یک حیات جسمی داریم ، یک حیات معنوی. همان طوری که شاخه را از درخت ببرند شاخه خشک می شود، ما هم از اصلمان جدا بشویم ما هم خشک می شویم.

ارتباط با معصومین (علیهم السلام)
اصل زندگی ما، آفریننده ما است. ما اگر از آفریننده و از یاد و ذکراو غافل شدیم باختیم ، سرمایه مان، حیاتمان، معنویتمان و سرمایه روحی من و شما این است که مرتبط باشیم با آفریننده حالا با انسانهای خوب که خیرخواه ما هستند، دوستان ما هستند.

شیوۀ ارتباط با حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
مثل ارتباط بامعصومین (ع)، ارتباط با حضرت صاحب الامر (عج) از نوجوانی سعی کنید ارتباطتان را بیشتر کنید. حداقل هر روزی که از خواب بلند می شوید یک سلامی به محضر حضرت عرض کنید چون سلام مستحب است ولی جوابش واجب می شود. اینکه ماها وقتی مورد جواب سلام امام زمان (عج) قرار می گیریم سلامتی برای ما می آورد، سلامتی جسمی و سلامتی روحی ،همانطور که گفتیم علم ودین با هم است. اگر شما می خواهید در آینده بدرخشید ، هر کدام شما منشاء اثر باشید برای کشور ، برای جهان حرف برای گفتن داشته باشید.

علم ودین دو بال پرواز انسانها
دو مسیر باید با هم بشود علم و دین باید با هم داشته باشید. اگرعالم بی دین باشد، سازنده بمب اتم می شود و می ریزد بر سر کشور ژاپن ، دینداری تنها برای خودش خوب است . تاثیری بر اجتماع ندارد. فقط سعی می کند که گلیم خودش را از آب بیرون بیاورد . چون اگر خواست منشا اثر باشد در جامعه، امام بزرگوار را شما نگاه کنید دنیا را به حرکت درآورد. دنیای کفر را به سمت خدا دعوت کرده است. کاری حضرت امام (ره) انجام داده که خبرگزاریهای خارجی نوشتند. مسیحی ها ، مسیحی تر شدند.یهودی ها، یهودی تر شدند. مسلمانان ، مسلمانتر شدند. یعنی یک شخصی اینقدر تاثیر گذار باشد که جهان را به سمت توحید و خدا دعوت کند. چه اتفاق افتاده است؟ این آمده وجود خودش را از علم و از دینداری و تقوی پر کرده است ، اینها الگو ما هستند. رابطه جدایی با خدا مثل اینکه ما را از شاخه جدا کند.


سوال اول :
اگر کسی نماز نخواند مسلمان هست یا نیست؟
جواب : مسلمانی برادران آدابی دارد ، شرایطی دارد . کلمه مسلمان از سلم ، مدارا و تسلیم است. البته کسی که شهادت به «لااله الا الله و محمد رسول الله» بدهد مسلمان است ولی مسلمانیش چه موقع مورد پذیرش است؟ وقتی که ارتباطش را با خدا قطع نکند. اگر ارتباطش را با خدا قطع کرد مثل اینکه شاخه ای را جدا کردند و حیانش را از دست داده است.

نماز را چطور در زندگی ببینیم ؟
یک بحثی برای شما دانش آموزان که نماز بخوان، قیامت اینطور می شود، آن طور می شود ، ما اینطوری نباید صحبت کنیم ما باید طوری در باب نماز صحبت کنیم که همین الان نقد باشد یعنی فایده نماز را در همین دنیا با تمام وجود لمس کند نه اینکه بگویند قیامت نتیجه می دهد. قیامت نتیجه اش جای خودش ، ما باید برای مردم ، دانش آموزان ، دانشگاهیان در باب نماز وقتی صحبت کنیم و طوری صحبت کنیم که همین الان نقد برای آنها باشد ، همین الان بتواند استفاده کند.
چه فایده نماز دارد؟
نماز و ایجاد آرامش و پشتوانه
یکی از فواید نمازایجاد آرامش می کند. امروز آرامش داشتن و اضطراب نداشتن مهمترین خواسته بشر است. بشر می گردد که آرامش پیدا کند. بیشترین قرصهای که در آمریکا و اسرائیل مصرف می شود می دانید چه قرصی است؟ قرصهای که اضطراب را کم کند، آرامش ایجاد کند. نماز آرامش ایجاد می کند.

http://yascms.ir/emam/sokhan/34.jpg


چرا نماز آرامش ایجاد می کند؟
چون پشتوانه آدم است . شما اگر یک پشتوانه داشته باشید در هر کاری اظهار یأس نمی کنید. مثلا پول خواسته باشید پدر کمکتان می کند . تحصیلات عالیه، پدر کمکتان می کند. خدمتتان عرض شود که وسیله ای بخواهید در اختیارتان قرار می دهد. نماز بزرگترین پشتوانه انسان است . از نماز باید آدم کمک گرفت.
«واستعینوا بالصبر والصلاة» ابو علی سینا وقتی یک مشکلی برایش ایجاد می شد این مرد بزرگ علمی جهان اسلام و کل جهان که هزار سال کتابهایش در دانشگاههای اروپایی تدریس می شد . ایشان هر وقت مشکلی برایش پیدا می شد وضو می گرفت و می آمد در مسجد جامع و با نماز مشکل علمی اش را حل می کرد. پس نماز کمک حال آدم است. نماز ایجاد آرامش در زندگی می کند. نه اینکه مه همه اش بگوییم نماز بخوان قیامت چه می شود. قیامت جای خودش هست دروغ نیست. ولی درهمین دنیا نماز پشتوانه انسان است . بنابراین کسی که نماز نخواند مسلمان است ولی نمی گوییم کافر است . مسلمانی مثل اناری که داخلش سیاه شده است . انار ی که ظاهری دارد ولی داخلش سیاه است. کسی که نماز نخوان نجس نیست . مسلمانی و طهارت ظاهری یک انسانی به این است که شهادت بدهد به «اشهد ان لا اله الا الله» و «اشهد ان محمد رسول الله» این می شود مسلمان و پاک ، منتهی مسلمانی که تاثیر گذار باشد، شرایطی دارد. اولین شرطش نماز است. این مسلمانی که نماز نمی خواند ظاهری دارد مثل انار پوسته خوبی دارد و درونش سیاه است ، تاثیر ندارد. ولی کافر منصوب نمی شود و ظاهرش مسلمان است . یعنی کسی که نماز نخواند شما معامله کفر با آن نمی کنید. یعنی ذبیحه ای داشته باشد یعنی گوسفندی را ذبح کرد شما نمی توانید بگویید گوسفند نجس است.
س2- شهرک رزمندگان مسجد ندارد ؟
ج- واقعا حرف درستی است . ما باید پیگیر بشویم که یک زمینی را برای ساخت مسجد ان شاءالله به آن منطقه واگذار کنند . یکی از مشکلاتی که ما در شهر بافت داریم کمبود مسجد است یعنی شهرستان بافت مسجد خیلی کم دارد. مثلا 9 تا مسجد . ان شاءالله با فرماندار محترم صحبت می کنیم یک زمینی را واگذار کنند . منتهی بیشتر خود اهالی باید سمج باشند تا از زمین شهری برای مسجد زمینی بگیرند و کمک کنند برای ساخت.البته باید با تبلیغ کاری کنیم که مسجدی درست کنیم.


3- چرا نماز صبح دو رکعت است؟
یک بحثی است در احکام ، به نام علل الاحکام که چرا نماز ظهرچهار رکعت است ؟ چرا نماز مغرب سه رکعت است؟ و خیلی چیزها سوال کردند . چرا در حج دور خانه خدا باید هفت دور بچرخند؟ چرا در عرفات باید یک روز باشیم ؟ خیلی در این مسائل چراها هست ولی آنچه مهم است تسلیم بودن در برابر حکم الهی است. وقتی می فهمیم خداوند حکیم است و آنچه دستور داده انجام بدهیم در جهت خیر و صلاح ما است. او آنچه نهی کرده برای بندگان ضرر داشته است وقتی علت حکم را هم نفهمیم به آن عمل می کنیم . چنانچه وقتی پیش پزشک متخصص مورد اطمینان می رویم بدون چون و چرا به دستورات او عمل می کنیم چون یقین داریم ، دستورات او در جهت سلامتی ما است. البته کتابهایی در این زمینه هم نوشته شده است. بعضی از چراها بیان شده و بعضی را هم نمی دانیم. و شاید نماز اولیه بر انسان واجب شده اول دو رکعت بوده و بقیه اش به درخواست پیغمبرخدا(ص) بوده است که اضافه شده است . اولیه اش دو رکعت ، دو رکعت است.

4- شب اول قبر چگونه است؟
خداوند بخیر بگرداند. به هر حال در شب اول قبر یک کتابی است از مرحوم شیخ عباس قمی که به نام منازل الاخره که در باب معاد نوشتند.
این قصه را خدمتتان عرض کنم مرحوم شیخ عباس قمی این کتاب را نوشت و به هیچ کس هم نگفت . بابای او پیرمردی بود و می آمد مسجد نماز می خواند یک ملای پیش نماز بود از همین کتاب مطالبی را می خوانده است. پدرش هم خوشش آمده بود. منتهی این مرد بزرگ ، شیخ عباس قمی صاحب کتاب مفاتیح اخلاص داشته و به باباش نگفته که من این کتاب را نوشتم. یک روز پدرش گفت : پسرم توم هیچی نمی شوی . گفت چرا ؟ گفت مثل ملا هم نشدی که این مطالب را بگویی و مرحوم شیخ عباس قمی نمی گوید که این کتاب را من نوشتم.
بعضی چیزها تاثیر دارد در قبر مثلا خوش اخلاقی . خوش اخلاقی در قبر خیلی موثر است و بداخلاقی خیلی ضرر دارد. آدمهای بداخلاق فشار قبر دارند. از جمله مسائل قبر ، سوال در قبر است. طیق نظر عده ای سوال قبر از روح است نه از جسم . وقتی انسان را داخل قبر گذاشتند قبل از نکیر و منکر فرشته ای به نام رومان داخل می شود و از اعمال و کردار او سوال می کند. بعد از او نکیر و منکر داخل می شوند و از اعتقادات او می پرسند. از حضرت رسول (ص) از اول ملکی که قبل از نکیر و منکر داخل قبر می شود سوال کردند فرمودند: ملکی است به نام رومان ، صورت او مانند خورشید می درخشد به میت می گویید تمام اعمال خود را از خوب و بد بنویسد. می گوید نه قلم و دواتی دارم ، نه کاغذ و مرکبی ، می گوید همه چیز آماده است . آب دهانت مرکب و انگشت قلم توست . می گوید کاغذی ندارم . ملک می گوید : کاغذ ت کفن تواست . شروع به نوشتن کن. میت همۀ اعمال نیکی که در دنیا انجام داده است می نویسد . هنگامی که به گناهان و کارهای زشتش می رسد خجالت می کشد و دست از نوشتن باز می دارد. ملک می گوید : ای خطا کار و ای خیانت پیشه ، وقتی در دنیا می خواستی اعمال زشت را مرتکب شوی خجالت نکشیدی و از خدای خود شرم نکردی ولی الان داخل قبر برای نوشتن آنها خجالت می کشی ؟ بعد از آن عمود آتشین را بالا می برد که ضربتی بر او زند ، می گوید: عمود را بر من فرود نیاور همه را می نویسم. بندۀ خدا هر چه در دنیا ، از اعمال خیر و شر انجام داده همه را می نویسد . فرشته می گوید آن را مهر کن. عرض می کند مهر ندارم . می گوید : انگشت مهر تو است. وقتی مهر کرد پرونده را می پیچد و تا روز قیامت به گردن او می اندازد. قرآن می فرماید:« و کل انسان الزمناه طائره فی عنقه و نخرج له یوم القیامة کتاباً یلقاه منشوراً» اعمال هر انسانی را به گردنش قرار دادیم و روز قیامت کتابی برای او بیرون می آوریم که آن را در برابر خود گشوده می بیند.(سوره اسراء ، آیه 13)



داخل شدن نکیر و منکر در قبر
بعد از تشکیل پرونده برای میت توسط ملک الهی رومان از قبر خارج می شود و به نکیر و منکر خبر می دهد این بنده پرونده اعمالش خوب است با او مدارا کنید . یا بد است با او سخت برخورد نمایید. در این هنگام دو ملک نکیر و منکر ، یکی از طرف راست و دیگری از طرف چپ وارد قبر می شوند. در حالی که موهای آنان روی زمین می کشد و زمین را با ناخنهای خود می کنند . صدای آنها مانند صدای آسمانی است و چشمهای آنان همانند برق می درخشد. وقتی آنها داخل قبر شوند به میت می گویند: پیامبر تو کیست؟ دین و قبله تو چیست؟ امام تو چه کسی است؟ اگر میت از اهل ایمان باشد در جواب می گوید: خدای من الله و پیامبرم محمد بن عبدالله (صلی الله علیه وآله) ، امام و پیشوایانم امیر المومنین (ع) و یازده فرزند او می باشند. دین من اسلام و قبله ام کعبه ، آن ملک گویند: خدا تو را بر آن چیزهای که دوست می داری ثابت قدم بردارد ، خوش بخواب که ناراحتی در آن نباشد بخواب ، خوابیدن عروس (بدون غم و غصه) سپس دری از قبرش باز می شود و از آن بوی خوش گاها و نسیم عطرهای بهشت بر او می وزد. اگر میت از اهل ایمان نباشد. از آن سوالات می گوید : نمی دانم. ملائکه می گویند: نمی دانی ! خدا تو را هدایت نکند. سپس گرزی بر سر او می زنند که تمام موجودات صدای آن را می شنوند و به وحشت می آیند مگر جن و انس. بعد از آن دری از قبرش به سوی جهنم باز می شود . می گویند بخواب با بدترین حال و ناراحتی. قبر چنان فشارش می دهد که مغز سرش از دماغش بیرون می آید. (کتاب انسان از مرگ تا برزخ، ص 101) خداوند عاقبت ما را ختم به خیر فرما آمین.

5- اگر کسی که شک بکند نماز چهار رکعتی را سه رکعت خوانده است چکار باید بکند؟
ببینید شک یکدفعه بعد از نماز است، یک دفعه دیگر در نماز است. شک بعد از محل ، شک بعد از نماز قابل اعتنا نیست. مثلا شما نمازتان را تمام کردید . بعد از نماز شک می کنید که سه رکعت خواندی یا چهار رکعت ، می گویند این شک قابل اعتنا نیست . یعنی چهار رکعت خواندم . پس شک بهد از محلش قابل اعتنا نیست . یک دفعه در نماز هستی نمی دانی که رکعت سوم است یا رکعت چهارم ، اگر اینطور است بنا می گذاریم بر چهار ، تشهد و سلام نماز می دهیم و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده می خوانیم.
6- گوشت خرگوش و جوجه تیغی چه حکمی دارد؟
ببینید در قدیم مرسوم بوده و می گفتند : آقا طرف راست خرگوش حلال است و طرف چپ خرگوش حرام است. خرگوش هم چپ و راستش حرام است. خرگوش و جوجه تیغی جز حیوانات حرام گوشت است. الاغ مکروه است.
7- برادرم عاشق آهنگهای غیر مجاز است من چگونه برایش بفهمانم که اینها گناه است؟
تاثیراتش را برایش بگویند یا مطالعه کند. تاثیراتی آهنگها دارد که آنها را تحریک می کند . اینقدر آهنگ تحریک کننده است که جلوی عقل را می گیرد. آهنگهای مبتذل عقل را از انسان می گیرد. عقل گرفته شد ، کارهای که دیگر پیش می آید. یکی از خلفای عباسی یک مغنی و ترانه سرا داشته است. این ترانه خوان جوری ترانه می خواند که حاکم آمد چهار دست و پا شد و گفت من الاغ تو هستم بیا سوار شو. این جور تاثیر گذار است. آهنگهای مبتذل یکی از آثارش عقل را از انسان می گیرد. یکی از تاثیراتش وقت گیر است. تاثیر دیگر شهوات را در افراد تحریک می کند و آدمها را بیشتر به سمت خرابی می کشد.

8- همسایه های ما در بعضی روزها به صورت نیمه عریان به منزل ما می آیند ما بر حسب تصادف نگاه می کنیم تکلیف چیست؟
به او بگویند همسایه نازنین هر موقع به منزل ما می آیی اول برو نیمه عریانیت را بپوش ، بعد درمنزل ما بیا. امر به معروف کنیم. بگو دختر خانم اگر خواستی به خانه ما بیای باید حجاب را حفظ کنید با عرض معذرت برو چادرت را بپوش بعد بیا.
9- دختر دایی ام اصرار می کند که من چند تا درسهایش را با او کمک کنم حکمش چیست؟
اگر مفسده ای ایجاد نشود اشکال ندارد. بالاخره با حفظ حریم و بدون مفسده اشکالی ندارد. ولی اگر بنا شد درس کم کم یک جوری شد، نگاهها یک جور دیگر شد ، حرف زدنها یک جور دیگر شد.آدم می فهمد دارد خطا می کند جلوگیری کند. لازم است در حضور مادرش باشد، در حضور خواهرش با حفظ حریم. بالاخره یک زن نامحرم ، یک دختر نامحرم ، بایک مرد نامحرم در یک اتاقی باشند نفر سوم شیطان است. به یکی از بزرگان گفتند اگر شما و نامحرمی در یک اتاقی باشید. گفت: دعا کنید که فلانی آنجا نباشد. یعنی شیطان قوی است . میرداماد یکی از علمای بزرگ است. یک روز دخترشاه عباس آمد در حوزه علمیه از خانه فرار کرده بود . شب سردی هم بود. در حجره این طلبه هیچ کسی نبود. دختر شاه لباس زیبا، خودش زیبا، خوشبو این نگاهی به آن کرد دید شیطان دارد وسوه اش می کند. نمی تواند درس بخواند. آمد انگشتانش را گرفت روی چراغ تا صبح تمام انگشتانش را سوزاند که مبادا شیطان او را فریب دهد و او را به جهنم ببرد. دختر وقتی این صحنه را دید رفت پیش پدرش گفت: همچین آدمی است . بعد آمدند دختر را عقد کردند به این طلبه ، شد میرداماد یعنی داماد بزرگ شاه.

10- اگر منی انسان بیاید باید چند روز نمازمان باطل است؟
باید غسل کنید. منی از کسی خارج شد باید غسل کند. من اینجا عرض کنم یکی از گناهانی که ممکن است در دوران نوجوانی و جوانی به آن گرفتار بشوید استمناء یعنی کاری بکند با دست خودش منی از او خارج شود و این ضررهای بسیار دارد ، آخرش جنون است . اگر کسی گرفتار شد دیگر ترکش مشکل است ، ازدواجش ناموفق است، عقیم بار می آید. بعد کم کم در این کتابها نوشته شده که چشمهایش آنقدر ضعیف می شود ، ضعیف می شود که مثل یک مگس همیشه چشمهایش وزوز می کند. بعضی ها هم سرو کارشان به تیمارستان رسیده است. یعنی نهایت استمناء تیمارستان است . بهترین راهش ازدواج است. پسر وقتی به سن رشد رسید، دختر به سن رشد رسید ازدواج کنند و اگر نمی توانند ازدواج کنند یک راههای هست بر شهوت غلبه کنند. ارتباطشان را با خدا بیشتر کنند، دعاها را بیشتر بخوانند، روزه بیشتر بگیرند.

11- اگر یکی از بزرگان ما در خواندن نماز خود مشکل داشته باشد مه چطور بگوییم که او ناراحت نشود؟
گفتنش مهم است . یکی از راهها و شیوه های آن که حرمت هم شکسته نشود کاری که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) کردند. امام حسن (ع) و امام حسین (ع) دیدند یک پیرمردی وضویش غلط است. نگفتند پیرمرد 60سال عمر کردی هنوز وضو غلط می گیری ، از این راه وارد نشدند . هر چیزی راهی دارد، امر به معروف هم راهی دارد. آمدند گفتند : پیرمرد سلام علیکم. وعلیکم السلام . پیرمرد نگاه کن مسابقه می دهیم کدام ما بهتر وضو می گیریم. مسابقه ما را نگاه کن. گفت: آقازاده ها جانم به قربانتان وضوی من غلط بود . با این وضو گرفتن صحیح ، یاد دادند . پدربزرگ ببین اینجوری که من نماز می خوانم درست است یا نه؟ مادربزرگ اینجوری من نماز می خوانم درست است یا نه درست نیست؟

12- خوردن مشروب در اثر بیماری چه حکمی دارد اگر از حالت عادی خارج نشود؟
خوردن مشروب چه برای بیماری ، غیر بیماری یک قطره اش چه حالت عادی داشته باشد و یا نباشد «رجس من عمل الشیطان» پلید است و باید پرهیز شود. کلید گناهان بزرگ است مشروب، عقل را از انسان می برد و حرام است.
عدم شفا در حرام
خدای متعال در حرام شفا قرار نداده این همیشه یادتان باشد. البته اگر به حد اضطرار است ، اگر نخورد می میرد. مثل میته یعنی مرده ، گوسفندی مرده در بیابان است. در بیابا ن گیر افتاده دارد می میرد. غذایی نیست مگر میته . اینجا برای حفظ جانش به اندازه که نجات پیدا کند اجازه به او داده می شود که بخورد. تا زمانیکه ما داروهای مشابه داریم هیچ نیازی به مشروب نداریم واگر هم پزشک تجویز کرده باز هم حرام است و باید پرهیز شود مگر اینکه مشرف به مرگ باشد.

13- قرآن خواندن بر سر قبر مرده چه حکمی دارد؟
خیلی خوب است . حضرت زهرا (س) وصیت کردند شب اول برایشان قرآن بخوانند.اگر فایده نداشت خود حضرت زهرا (س) چنین وصیتی نمی کردند.
14- دخترهمسایه ای دوست دارد که با من دوست شود من از این کار بدم می آید من چه جوابی به او بدهم که او ناراحت نشود؟
خوب ناراحت بشود . اصلا شما باید جواب بدهید که او ناراحت بشود. دخترخانم رابطه و دوستی بین من و تو حرام است . بله ان شاء الله به خواست خدا تو بزرگ بشوی من هم تحصیلاتم را تمام کنم اگر خدا قسمت کرد ما با هم ازدواج می کنیم. نه اینکه الان من و تو با هم رفیق باشیم. به او بگو وقتی که می خواستی ازدواج کنید دیگر خواستگار برای تو نمی آید . دیگر کسی تو را تحویل نمی گیرد بعد از آن یک نکته مهمتر از همه اگر من و تو بخواهیم بعدا ازدواج کنیم من به تو شک می کنم. در حال حرام با من دوست شدی کجا معلوم با پسرهای دیگر دوست نبودی؟ این اولین سوال این دوستی های خیابانی ، پسر و دختری که دوست می شوند بعد با هم ازدواج می کنند. اولین سوال جلوی چشم پسر است . واقعا ممکن است دختر خالصانه آمده باشد. نوعا این از ازدواجها سامانی ندارد. این سوال جلوی چشمش می آید . هر پسر لاتی هم شما در نظر بگیرید. دوست دارد با دختری ازدواج کند که رابطه با هیچ کس نداشته باشد.
15- چرا مسئولین شهر بافت جیرفتی هستند مگر بافتی ها نمی توانند مسئول باشند با این همه که دانش دارند؟
چرا می توانند الان در کل استان بچه های بافتی مسئول هستند . آنها بگویند بافتی ها چرا مسئول هستند؟ این حرفها خیلی مهم نیست مهم این است کار صورت بگیرد چه بافتی و چه غیر بافتی باید یک کاری بکنیم برای مردم یک خیز بلند برداشته شود این شهر را آباد کند. والا اگر اینجور باشد استان کرمان ، خود شهر کرمان بگویند بافتی ها چه می خواهند اگر اینجور باشد بچه های شما نمی توانند یک جایی کار پیدا کنند بنابراین براین اشکال وارد نیست.
16- کفن میت چند تکه است؟
کفن میت 3 تکه ، میت مرد را عرض می کنم. یک لنگ ، یک پیراهنی ، یک سرتاسری. لنگ از ناف تا زانو ، پیراهنی از سر تا روی ساق پا را می گیرد و سرتاسری ، کل بدن را می گیرد و گره می زنند. مستحب است یک تکه چهارم داشته باشد. می گویند برد یمانی که معمولا زائران خانه خدا از مکه خریداری می کنند. این برد هم روی آن نوشته شده است.
17- اگر بدن کسی که نجس شود وارد مسجد شود چه حکمی دارد؟
نجاست فرق می کند اگر نجاستش جنب باشد نمی تواند برود ولی اگر دستش خون شده باشد لباسش خونی باشد آن مانعی ندارد.

18- چرا انسان جایزالخطاست؟
بالاخره در وجود انسان هم عقل است و هم شهوت . بعضی اوقات شهوت غالب می دهد و انسان خطا می کند. مهم این است که وقتی خطا کرد برگردد، وقتی اشتباه کرد سعی نکند آن اشتباه را تکرار کند. اشتباهات مثل یک پیراهن سفید است . یک نقطه سیاهی روی لباس سفید، باید نقطه سیاه را پاک و برطرفش کنید. نه اینکه دوباره یک لکه ای بریزین روی آن ، اینقدر این لباس سفید را سیاه بکنید دیگر هیچی.

19- چکار کنیم که گناهان ما پاک شود؟
بهترین راه توبه کردن است. هر گناهی که انجام داد یک کار خیری را انجام دهد. هر گناهی که انجام داد به موازات یک کار خوبی هم انجام دهد «ان الحسنات یذهبن سیئات» خوبی ها آثار بدیها را می برد.



20- اگر در وضو با آب گرم بگیریم یا با اب سرد؟
فرقی ندارد هر طور راحت تر است.مگر آبی که با گرمای آفتاب داغ شده باشددر این صورت کراهت دارد.
21- بهشت چند درب دارد؟
می گویند 8 درب دارد.
22- اگر داخل یک روستا مسجد نباشد و مردم خواستار برپا کردن نمازجمعه باشند ولی کسی نیست پیشنماز باشد چگونه است؟
نمازجمعه منظورتان است یا نماز جماعت. چون نمازجمعه در شهر برگزار می شود و امام جمعه از طرف ولی فقیه منصوب می شود. ولی ظاهراً نماز جماعت منظور بوده نمازجماعت باید روحانی باشد. اگر در یک روستای روحانی نباشد، یک آدم صالحی باشد نمازش و قرائتش درست باشد مردم هم او را قبول داشته باشند پیش نماز باشد اشکالی ندارد.
23- آیا می توان 17 رکعت نمازیومیه را شب خواند؟
نمازهای یومیه در وقت خودش باید خواند .مغرب وعشا سر وقتش اگرقضا شد اشکال ندارد.
24- در زمان قدیم چند قرن پیش در زمان کوروش هخامنشی هر کس ، هر دینی را که دل و اراده اش می خواست قبول می کرد. اکنون در قرن 21 یک نفر بگویند من مسلمان نیستم و دین اسلام را قبئول ندارم. اصلاً این دین باطل است چرا او را اعدام می کند در حالیکه علم و دانش پیشرفت کرده است؟
اولا علم و دین نمی گوید کسی که به ما خوبی کرد در مقابلش بدی کنیم. علم و دین هیچ وقت نمی گوید ما حق را رها کنیم و برویم دنبال باطل چه دوران هخامنشی باشد ، چه الان ما یک حق داریم و یک باطل به عنوان مثال در روز اولی که آدم در روی کره خاکی آمده زدن بچه یتیم خوب بوده است یا بد؟ خدا گفته این کار را نکن. به عنوان مثال افتاده ای که گرفتار هست آن را کمکش کنیم . خدای متعال از اول گفته ظلم نکنید، عدالت کنید. مثلا یک کسی یتیم شد، یک نفر بیاید تمام اموالش را تصاحب کند این خوب است یا بد؟ این زشت است ما یک مستقلات عقلی داریم یعنی عقل هم درک می گند چه زمان هخامنشی باشد چه الان باشد . زشتی ، زشت است. دوران شکوفایی علم باشیم زشتی ، زشت است. اسلام می گوید آنکه عقل می پسند آن چیزی که خوب است ، خوب است . آنکه عقل می پسند و زشت است شما باید ترکش کنید. دین که از فطرت ما انسانها و از عقل ما جدانیست . کدام عقل بشری حکم می کند بچه یتیم را بزنیم؟ کدام عقل حکم می کند یک بدبخت، بیچاره ای در خیابان می رود با ماشین ما بزنیم آن را بکشیم . چیزهای که دوره هخامنشی و دوره دیگری ندارد.
26- اگر شخصی جای بدنش زخم باشد هنگام وضو گرفتن آب به او برسد چه حکمی دارد؟
بحث وضو جبیره است. فرض کنید دستش زخم شده و آب برایش ضرر دارد خوب منتهی آنجا را آب نرسد یک پارچه ای بگذار رویش پلاستیکی را بگذار روی آن دست نم بگذار تا آب به زخم نرسد به این جبیره می گویند.
27- چرا شخصی که شهید می شود او را غسل نمی دهند؟
آنقدر عظمت پیدا کرده و در راه خدا هست خود شهادت در واقع همه چیزش را پاک کرده آن شهادت در معرکه هم جسمش را پاک کرده و هم روحش را پاک کرده از هر جهت ، ولی کسی عادی از دنیا می رود باید با آب او را تطهیربدهند و البته دستورخداوند است که شهید معرکه غسل ندارد.والسلام علیکم و رحمة الله.

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیر
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=319