سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

نقش مهم امداد و امدادگران از نظر قرآن و روایات


بسم الله الرحمن الرحیم

سخنرانی در جمع امدادگران مورخه 8/7/88
نقش مهم امداد و امدادگران از نظر قرآن و روایات

http://yascms.ir/emam/sokhan/67.jpg


نقش امدادگر در لحظات اولیه حوادث یک نقش واقعا ممتاز و برجسته و حیاتی است. وقتی به آیات و احادیث مخصوصا آیات قرآن نگاه می کنیم. نجات فرد آسیب دیده ، مصدوم را ، نجات نسبت به خود مصدوم مطرح نیست. بلکه دید خیلی بالاتری را مطرح می کند. « ومن احیاها فکانما احی الناس جمیعاً » نجات یک مصدوم و مجروح و آسیب دیده به منزله نجات همۀ بشریت و انسانیت است. و فرد آسیب دیده تنها نیست. کسی حیات و زندگی می بخشد مثل اینکه انسانیت را احیاء کرده است. پس نقش مهم امدادگر دمیدن روح حیات به انسانیت و بشریت است. این دیدگاه قرآن است. تنها یک فرد و دو فردی که دچار حادثه شده مطرح نیست. دین و علم همیشه با هم هستند. به موازاتی که دین رشد می کند علم هم رشد کند . هر چه علم دارد پیشرفت می کند باید دینداری هم پیشرفت کند. « العلم و الدین توأمان» در روایات است که علم و دین مؤید هم هستند. «اذافترقا احترقا» افترقا یعنی جدایی. احترقا یعنی سوزندگی. اگر علم و دین از هم جدا شد مثل گازی سوزنده است. ثمر بخش نیست. مثل آب که از دو گاز تشکیل شده جدا کنیم هر دو گاز است. و هر دو بسیار سوزان هستند وقتی با هم ترکیب می شود آب گوارا تشکیل می دهد.علم ودین همچین نقشی دارند. اگر این دو با هم شدند می توانند در اجتماع مایه خیر و برکت باشند. من در روزنامه خواندم انیشتن مسلمان شده بود و شیعه و آیت الله بروجردی اجازه نداده بودند که اظهار کند اعتقادش را . علم دارد پیشرفت می کند. دینداری هم پیشرفت کند تواضع و خدمت بوجود می آید. عالمانی در خدمت ظلم و ستم و استکبار قرار می گیرند، یکی بمب اتم می سازد. این نتیجه علم تنها منهای دین است. ما وقتی به تمدن اسلامی هم نگاه می کنیم می بینیم که پیغمبر خدا (ص) نقشی که داشتند در جامعه عرب بدوی و کسانی که دختران خودشان را زنده بگور می کردند، ارزشی اصلا برای زن قائل نبودند، علم و دانش در بین آنها نبود، از آبهای گندیده مصرف می کردند و بین مارها زندگی می کردند. خوراکشان حتی سوسمار و ملخ بوده ببینید چه تمدنی ساخته چقدر مشعشع و نورانی. ایران را نگاه کنیم قبل از اسلام و بعد از اسلام . خدماتی که اسلام به ایران کرده و ایران به اسلام کرده . کتابهای زیادی در این زمینه نوشته شده است. خود شهید مطهری نوشتند. آقای ولایتی در این زمینه کتاب نوشته اند. شما همین انقلاب خودمان را در نظر بگیرید. به موازات دینداری در بین مردم پیشرفت علم و آگاهی چقدر بیشتر شده است. ما قبل از انقلاب دانشگاهها را در نظر بگیریم با بعد از انقلاب دانشجوها را در نظر بگیریم . مراکز آموزشی ، خدمات علمی را نگاه کنیم. این نشان می دهد که علم و دین مؤید هم هستند و هر کجا جامعه متدین شد پیشرفت علم هم حاصل می شود.

http://yascms.ir/emam/sokhan/68.jpg


منشاء مصائب و حوادث
نکته دوم ازدیدگاه قرآنی خیلی از حوادث و مشکلاتی که به ما می رسد از طرف خودمان است.خدای متعال می فرمایند: منشاء مصیبتها دستان خود شماست. شما اگر علمی کار بکنید، درست کار بکنید، حساب شده کار بکنید، حوادثتان کمتر است می فرمایند: «وما اصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم» مصیباتی که در زندگی وارد می شود نتیجه کارهای شماست.امروز علم پیشرفت کرده جاهایی که خانه ها را مقاوم می سازند، ضد زلزله می سازند. زلزله های بسیار سنگینی اتفاق می افتد تلفات هم کمتر شده است. وقتی ما سرهم بندی کردیم . حادثه ای اتفاق افتاد تلفات بیشتر می شود. مردم را باید توجیه کنیم که خانه ها را مقاوم سازی کنند.
منشاء بلاها و مصیبتها خود انسانها هستند
ممکن است بگویید این خانه آباء و اجداد من است. من سالها در این خانه زندگی کردم و هیچ اتفاقی نیفتاده است. حال پدر تو خطا کرد . دلیل نمی شود که تو هم خطا بکنی . منظورم حوادث و مصیباتی که برای ما رخ می دهد منشاء خود ما هستیم. « و ما اصابکم من مصیبه فبما کسبت ایدیکم و یعفوا عن کثیر» سوره شوری آیه 30 و در جایی دیگر می فرمایند:« فان اعرضوا فما ارسلناک علیهم حفیظا ان علیک الا البلاغ و انا اذا اذقنا الانسان منا رحمة فرح بها و ان تصبهم سیئة بما قدمت ایدیهم فان الانسان کفور» سوره شوری آیه 48 اگر بدی رسید منشاء آن خودتان هستید. پس بشر نقش دارد ما اگر دستان بشر را اصلاح کنیم. درست کنیم ، علمی کنیم و مطابق استاندارد بکنیم خیلی از حوادث ما کم می شود. حوادث جاده ای ما منشاء آن خودمان هستیم. و اگر حوادثی اتفاق افتاد نقش امدادگر یک نقش برجسته ای است خدای متعال می فرماید: کسی که احیا کند یک نفر را مثل اینکه به بشریت ، به انسانیت خدمت کرده است. خدمت به میلیارد آدم در کره زمین .
عیادت مریض
عیادت بیماری که ما می رویم به آن خدمت می کنیم. امام صادق (ع) می فرمایند: « عودوا مرضاکم واسئلوهم الدعاء اواسالوهم » به عیادت مریضها بروید.« واسالوهم الدعاء» از آنها بخواهید که برایتان دعا کنند. « فانه یعدل دعاء الملائکه» آدمی که مریض و مصیبت زده هست وقتی که برای شما دعا می کند در آن لحظه این دعایش مثل اینکه ملائکه برای شما دعا می کنند. حال علاوه بر اینکه نقش امدادگر نقش برجسته ای هست احیاء انسانیت است . دعای مصدوم ، مریض هم برای انسان اثر بخش است. می فرمایند:« یعدل دعاء الملائکه» مصدوم ، حادثه دیده ، مریض وقتی دعا می کند برای امدادگر. البته امدادگر نقشش بالاتر است. آنجا می فرمایند: عیادت بروید شما ، درعیادت کاری از ما بر نمی آید . احوالی می پرسیم و از لحاظ روحی از او دیدار می کنیم. ولی اگر عیادت کننده امدادگر باشد قطعا تاثیرش هم بیشتر است. « فانه یعدل دعاء الملائکه» این که دعا می کند مثل اینکه ملائکه برای آدم دعا می کند.


عیادت مریض عیادت خداوند است

امام صادق (ع) از پیغمبر خدا (ص) نقل می کنند و خیلی روایت عالی است. پیغمبر خدا (ص) می فرمایند: روز قیامت « یعیرالله عزوجل عبداً من عباده یوم القیامه» خدا سرزنش می کند روز قیامت بنده ای از بندگانش را .خدای متعال می فرمایند: « و یقول عبدی ما منعک اذا مرضت ان تعودنی» خدای متعال می فرمایند: عبد من چه باعث شد که مریض شدم به عیادتم نیامدی. این بنده تعجب می کند . فیقول سبحانک ، سبحانک. خدایا تو پاک و منزه هستی ، توکه مریض نمی شوی، تو که بیمار نمی شوی ، درد سراغ تو نمی آید.« سبحانک سبحانک انت الرب العباد» تو رب هستی ، خدا هستی ، پرورش دهنده هستی « لا تألم ولا تمرض» دردی سراغ تو نمی آید . اگر درد بیاید جسم می شوی و جسم هم نمی تواند رب باشد ، نمی تواند خدا باشد. تو که مریض نمی شوی.« فیقول» . خدای متعال می فرماید: « مرض اخوک المومن فلم تعده» برادر ، خواهر مومن و مسلمانت مریض شد عیادتش نکردی، به آن سر نزدی ، احوال از او نگرفتی.«و عزتی و جلالی» قسم به عزتم ، قسم به عظمتم. « لو عدته لوجدتنی عنده» اگر عیادتش می رفتی من را آنجا می یافتی. « ثم لتکفلت بحوائجک فقضیتها» حاجتهای تو را حل می کردم. مشکلاتی که تو داشتی من خودم کفیلش می شدم. وکیلش می شدم. «قضیتها» مشکلاتت را حل می کردم. اگر تو می رفتی عیادت برادر مومنت غم و غصه ای تو داشتی، گرفتاری که داشتی من آنها را حل می کردم. « وذلک من کرامة عبدی المومن» مومن عزت دارد . احترام دارد. تو می بایست به سراغش می رفتی. «وانا الرحمن الرحیم» من دلسوز نسبت به بندگانم، مهربان نسبت به بندگانم هستم. «کانّ» من مریض شدم. گویا تو اصلا به من اعتنایی نکردی . این روایات را از سفینة البحار جلد 2، صفحه 534 یادداشت کردم.

آه مریض اسم خداست
این هم حدیث جالبی است از کتاب معانی الاخبار صفحه 354 . وقتی مریض آه می کشد در واقع این آه اسم خداست یعنی آه که می گویید در واقع خدا را می خواند. امام صادق (ع) می فرمایند: « ان آه اسم من اسماءالله عزوجل» آه اسمی از اسمهای خداست « فمن قال آه فقد استعاذ بالله تبارک و تعالی». آه یعنی خدایا. خوب این هم یک روایت . آخرین کلام را عرض می کنم . یک زمانی جنگ بود . جنگ سخت و نقش امدادگران در این جبهه خیلی برجسته بود . هفته دفاع مقدس است امدادگران ، خواهران ، برادران در بیمارستانها واقعا این فرشتگان نجات اگر نبودند رزمندگان ، بسیجیان ، جانبازان همان لحظه اول جان می دادند. حضرت زهرا (س) می بینید در جنگها حضور داشتند.همه جا زنان متعهد وقتی آسیبی برای کشور ، برای افراد پیدا می شود آنها سر صحنه حاضرند و خدمتگزارند.


http://yascms.ir/emam/sokhan/69.jpg


جنگ نرم
امروز هم جنگ تمام نشده ولی شیوه اش عوض شده است. امروز تهاجم داریم. امروز هم جنگ نرم داریم. بالاخره استکبار دست از اسلام ناب بر نمی دارد. بالاخره وقتی ملتی در مقابل ظلم وستم ایستادگی کرد استکبار جهانی با او کوتاه نمی آید. «لن ترضی عنک الیهود ولا النصاری حتی تتبع ملتهم» خدای متعال می فرماید: نه یهودی ، نه مسیحی ها از شما مسلمانان راضی نمی شوند حتی «تتبع ملتهم» مگر اینکه ملیت آنها را بپذیرید تا زمانیکه مسلمان هستید و متحد. آنها هیچ موقع از شما راضی نمی شوند. نه در گذشته راضی شدند نه الان راضی می شوند و نه در آینده. استکباریشان روی همین جهت است.
دشمنی دشمن به طرف ولی فقیه
آنچه که ما را تا بحال حفظ کرده و لی فقیه است. مایه استقلال ما ، مایه وحدت ما ، مایه همدلی ما ، مایه نجات ما ، مایه آگاهی ما ، مایه نشاط و شادابی ما هست ، همان بیشتر مورد حمله است . شما نگاه کنید حمله بیشتر به طرف شخص مقام معظم رهبری (حفظه الله)است. وقتی نگاه می کنیم هجوم به ایشان همه جانبه است. برای اینکه ایشان نگهدارنده هستند. ستون خیمه انقلاب ایشان هستند. گرفتاریها ، توطئه ها ، تهدید، تحریف ، دروغ ، تخریب هر چه نگاه می کنیم به طرف شخص مقام معظم رهبری (حفظه الله) و جریان دین مداری خیلی زیاد است. آگاهی ، هوشیاری، بصیرت و صبر و استقامت را بیشتر می طلبد که ما داشته باشیم. جنگ نرم مخصوصا در جنگ تبلیغات دشمن سعی می کند که از درون عوض کند افکار را. افکار وقتی عوض شد خود به خود آن مسیر برای دشمن باز می شود و نفوذ می کند. ما بعد از انتخابات مسائلی داشتیم ، گرفتاریهایی داشتیم. که وقتی بخواهیم تحلیلی داشته باشیم در راستای بر اندازی است. ان شاءالله شما در خدمت انسانیت ، بشریت و خدای متعال هستید . هم خوب یاد بگیرید و هم از علمتان خوب در جایی که نیاز است بتوانید استفاده کنید. بالاخره زحماتی که شما می کشید ممکن است هیچ کس با خبر نباشد. اصلا هیچ کس از شما تقدیر نکند. حتی یک صفحه کاغذی چه بسا، ممکن است نبینند، نه تشکری باشد. اما آن کسی می خواهد ببیند می بیند و آن کسی که با خبر باشد باخبر است . همان کسی باخبر است همان هم همه چیز در دست اوست. اجر و پاداش و سعادت و خوشبختی و همینطور که عرض کردم که عیادت کسانی که گرفتار هستند ، مصدوم هستند کمکشان کرده تکفل امور امدادگر بدست خود خدای متعال و تبارک است.
والسلام علیکم و رحمة الله.

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیر
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=332