سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

الفاظ ، روزنه اي به سوي مفاهيم قرآن است


الفاظ ، روزنه اي به سوي مفاهيم قرآن است
شيخعبدالرحيم خطيبي، متولد 1342 شهر قشم است؛ تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در اين شهر به پايان رسانده و پس از آن مشغول به تحصيل دروس حوزوي در حوزه علميه اهل سنت بندرعباس شده و سپس دوره كارشناسي حديث را در دانشگاه كراچي پاكستان گذرانده است. او حافظ كل قرآن است و بيش ازده سال است كه در حوزه علميه بندرعباس و قشم به تدريس علوم قرآني و حديث و تفسير اشتغال دارد و اكنون به عنوان امام جمعه اهل سنت قشم مشغول فعاليت است. او كمتر از خودش حرف ميزند و بيشترين دغدغهاش آن است كه بايد بيشتر از اين قرآني باشيم و به دستورات قرآن عمل كنيم. برگزاري نمايشگاه قرآن و جشنواره قرآني در قشم فرصتي فراهم آورد تا با او به گفتگو بنشينيم.
بيشتر كدام يك از رشتههاي قرآني را تدريس ميكنيد؟
بيشترين فعاليت من در بخش تدريس، تجويد و تفسير قرآن است كه در حوزه علميه بندرعباس و قشم صورت ميگيرد.
مراكز قرآني مثل مكتب خانهها در قشم چگونه از سوي شما حمايت و يا نظارت ميشوند؟
مكتبخانهها و مراكز ديگر قرآني به آن صورت كه مورد نظر شماست تحت پوشش مانيست. اما يك نظارت كلي بر اين مراكز وجود دارد و در حد توان از آنها حمايت ميشود.
رويكرد مردم اين منطقه به فعاليتهاي قرآني در چه حد است؟
معمولا در تابستان مردم فرزندان خود را به مكتب خانههاي قرآني ميفرستند چون اوقات فراغت آنها بيشتر است و در مجموع استقبال خوبي از اين مراكز قرآني دارند، بهگونهاي كه گاهي مكتب خانه گنجايش پذيرفتن همه افراد را ندارد.
استقبال دختران از فعاليتهاي قرآني بيشتر است يا پسران؟
تفاوتي ندارد. اينجا همه، چه پسر و چه دختر، علاقهمند هستند و براي يادگيري به مكتب خانه ميآيند.
با توجه به اينكه نهايت همه فعاليتهاي قرآني براي فهم مفاهيم و معاني و عمل به دستورات قرآني است، براي فعال شدن اين مراكز در زمينه تفسير و مفاهيم قرآن چه انديشهاي داريد؟
بايد به گونهاي برنامهريزي كرد كه كلاسهاي تفسير و مفاهيم برگزار شود. چون در اين بخش كمتر فعاليت ميشود. بيشتر در رابطه با الفاظ و تجويد و صوت كار شده است. در اين بخش، متاسفانه آنگونه كه بايد كار نشده كه اميدوارم بتوانيم بيش از گذشته به اين مهم بپردازيم، چون هدف از آشنايي با الفاظ، رسيدن به محتواي قرآن است، درعين حال كه در الفاظ نيز تعبد هست، اما الفاظ روزنهاي براي رسيدن به عمق مفاهيم قرآن است.
دليل كمبود فعاليتهاي تفسير قرآن و مفاهيم در اين منطقه چيست؟
بيشتر، كمبود استادان اين بخش باعث اين ضعف شده است، البته تا چند سال پيش در مكتبخانهها تجويد نيز به ميزاني بسيار كم كار ميشد كه اخيرا در اين زمينه فعال شدهايم و اميدوارم طلاب اين علم و فارغالتحصيلان بتوانند در رابطه با مفاهيم و تفسير، فعاليت راشروع كنند كه البته نبايد ناگفته گذاشت كه قرار است يك كانون قرآني توسط سازمان تبليغات اسلامي داير شود و ما هم اعلام همكاري كردهايم و اميدواريم بتوانيم در اين زمينه كاري انجام دهيم.
به نظر شما يك فرد قرآني بايد چه خصوصياتي داشته باشد؟
هرچه انسان با قرآن مانوستر باشد، اسلامي بودنش جلوه بيشتري دارد. جامعه از افراد قرآني انتظار بيشتري دارد و قاعدتا فردي كه با قرآن باشد قرآن او را مصون نگه ميدارد و از همه ناپاكيها در امان ميماند و قرآن او را به سوي معنويات سوق ميدهد، من خود از زماني كه به سوي قرآن رفتم، بنابه توجه و علاقهاي كه داشتم، قرآن باعث هدايت من ميشد و از همه انحرافاتي كه در زمان جواني ما شايع بود مصون ماندم و معتقدم قرآن بود كه مرا بيمه كرد. كسي كه رابطه نزديك با قرآن دارد. از لحاظ اخلاقي در حد قابل قبولي از محاسن و مكارم اخلاقي قرار ميگيرد.
نظر شما در مورد برگزاري نمايشگاه قرآن چيست و فكر ميكنيد اينگونه فعاليتها چه تاثيري بر جامعه دارد؟

تاثير اينگونه فعاليتها در جامعه، ايجاد روحيه قرآني در انسانها است. هرچه حركتهاي قرآني بيشتر باشد، جامعه قرآنيتر ميشود و هر حركتي كه در زمينه قرآن صورت گيرد، حركتي است براي قرآنيتر شدن جامعه و اين، يعني نشر فرهنگ قرآني در جامعه.
چه انتظاري از متوليان امور قرآني كشور داريد؟
انتظار داريم از مسئولين و متوليان امور قرآني همانگونه كه قبلا هم حمايت ميكردند، حمايت كنند چون هرگونه حمايتي در اين راستا، به صلاح نظام اسلامي خواهد بود. چون حمايت از فعالان قرآني، حمايت از قرآن است.


انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیر
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=486