سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

مسلمانان جهان چرا از سایر ملل عقب مانده اند


خاطرات حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی روحانی کاروان معراج نور کرمان در تمتع90


http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


عرض سلام دارم خدمت شما خوانندگان عزیز، ان شاءالله به زودی حج و عمره نصیب شما هم شود و از زیارت اماکن مقدس بهره ببرید.زیارت را باید از خداوند خواست مخصوصاً در ماه مبارک رمضان چون یکی از دعاهای طلب حج است که صائم روزه بعد از هر نماز می گوید:«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ مَا أَبْقَیْتَنِی فِی یُسْرٍ مِنْکَ وَ عَافِیَةٍ وَ سَعَةِ رِزْقٍ‏ وَ لاَ تُخْلِنِی مِنْ تِلْکَ الْمَوَاقِفِ الْکَرِیمَةِ وَ الْمَشَاهِدِ الشَّرِیفَةِ وَ زِیَارَةِ قَبْرِ نَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ»(مفاتیح الجنان)با خواندن این دعا روزه دار حج را هر ساله تا آخر عمر از خداوند درخواست می کند.خصوصاً در شبهای قدر که خداوند نیز امضاء می کند بعد در ماه حج دعوت نصیب می فرماید. در کل ماه مبارک رمضان درخواست حج و عمره باید بصورت یک طلب و خواسته در صائم روزه دار ایجاد شود و عشق و شعله روشن به وجود آورد به طوری که بعد از هر نماز یعنی روزی 5 بار و در کل ماه فقط 150 مرتبه بعد از نمازها خوانده شود.به غیر از اوقات دیگر، روزه دار در ماه رمضان حج را طلب می کند و خداوند در ماه حج دعوت و میهمان می کند و ما را جزء ضیوف الرحمان قرار می دهد.

موافق کریمه و مشاهد شریفه

یکی از برنامه های کاروانها زیارت موافق کریمه و مشاهد شریفه شهر مکه می باشد، که به زیارت دوره مشهور است. برنامه کاروان ما امروز بعد از ظهر رأس ساعت 2 بعد از ظهر در طبقه همکف اجتماع نمودند. چهار دستگاه اتوبوس برای کاروان ما و 4 دستگاه اتوبوس برای کاروان جناب آقای جعفری که عمدتاً از زرند بودند آمد.مدیر محترم جناب آقای شمس الدینی زائران را راهنمایی کردند. در ایران هم مشخص شده بود که هر زائر در اتوبوس شماره چند باید باشد و تابلوی شماره اتوبوس ها روی شیشه جلوی اتوبوس نصب شده بود و زائران سوار اتوبوس شدند. اولین جایی که باید می رفتیم غار ثور بود.

کوه ثورمیزبان پیامبر(ص)هنگام به مدینه

رانندگان اتوبوس ها عموماً سعودی نیستند و از کشورهای دیگر می آیند. هم حج را برگزار می کنند، هم خدمتی برای زائران ارائه می دهند و هم پولی می گیرند.رانندگان اتوبوس زائران را نزدیک کوه ثور آوردند بعد از پیاده شدن بنا شد بنده برای دو کاروان تاریخچه این مکان را بگویم. از روحانیون عزیز عذرخواهی کردم بعد از بسم الله الرحمن الرحیم و شکر خداوند متعال از اینکه توفیق تشرف به زیارت خانه و اماکن مقدس را نصیبم فرموده و تشکر از حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با دعای سلامتی حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف)و سلام بر محضر مبارکشان و دعا برای امام راحل عظیم الشأن و یاد شهداء عزیز که هر چه هست از برکت امام و شهدا و دعا برای سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار حضرت آیة الله العظمی امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)شروع کردم. بعد به زائران عزیز گفتم:این سه کوه به هم پیوسته که جلوی روی شما است به نام کوه ثور و غار ثور در بالای کوه وسط که بزرگتر است جای دارد. علت این که به این نام نامگذاری شده به نام شخصی به نام ثوربن عبدمناف است.غار ثور در جنوب شرقی مسجد الحرام و در مسیر راه طائف است.ارتفاع این کوه بزرگتر از غار حرا و 759 متر می باشد. این کوه پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را در زمان هجرت به سمت مدینه به مدت سه شبانه روز در دل خود جای داد.بهترین وقت صعود به این غار و کوه، طرف صبح می باشد بخاطر این که طرف صبح ورودی به کوه پشت به آفتاب است و سایه می باشد حدود دو ساعت طول می کشد و تمام مسیر را پله ساخته اند.
مساحت غار 8 متر مربع با ارتفاع کمتر از قامت انسان معمولی است.جناب حاج آقا نواب، زمانی می فرمودند:سقف غار مانند این است که کاسه ای را واژگون کرده اند و در طول مسیر تا بالا بر درختان دخیل بسته اند و زائران ایرانی هم به این کوه صعود نمی کنند و بیشتر زائران کشورهای مختلف و نوعاً هم اهل سنت هستند. این معلوم می شود که تبرک جستن ریشه در کل مسلمانان دارد.

فداکاری بزرگ امیرالمومنین(ع):

قرآن مجید از آیه 30 سوره انفال اشاره نموده«وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ»(سوره انفال،آیه30)سران مشرک قریش تصمیم به قتل پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)گرفتند و شب اول ربیع الاول در سال 13 بعثت تصمیم گرفتند نیمه شب پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)را در رختخواب خود به قتل برسانند و برای این که قتل به یک قبیله نباشد از تمام قبایل یک نفر را انتخاب کردند. اما خداوند متعال که حافظ اسلام و قرآن و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)است، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)را از این توطئه آگاه نمود.بعد پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم)به حضرت علی(علیه السلام)خبر دادند و فرمودند:علی جان امشب جای من بخواب و پارچه سبزی که هر شب روی خود می کشیدم روی خود بینداز. حضرت علی(علیه السلام)فرمودند:آیا با خوابیدن من، جان شما محفوظ می شود؟ایشان فرمودند:بله. این فداکاری بزرگ اعلام برادری واقعی و از خود گذشتگی بزرگ بود که خداوند متعال بر فرشتگان بزرگ خود مباهات می کند و می فرماید:کدام یک از شما حاضرید جان خود را فدای دیگری کنید؟ببینید علی(علیه السلام)جان خود را فدای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)نمود.

خداوند متعال در آیه 207 سوره بقره کار تحسین برانگیز حضرت علی(علیه السلام)را بیان و از آن ستایش نموده است«وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ»(سوره بقره، آیه207)
پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)به مسلمانان اعلام کردند امشب هیچکدام از خانه خود بیرون نیائید و خود به منزل رفتند. منزل حضرت هم همان منزل حضرت خدیجه(سلام الله علیها)بود که در سمت فضای باز جلو مروه به سمت صفا بوده است. تاریکی شب همه جا را فرا گرفت چون شب اول ماه بود. سکوت عمیقی سراسر مسجدالحرام صفا و مروه و مکه را فرا گرفته بود. از یک طرف هم قاتلین پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)کم کم حلقه کمین خود را تنگ تر می کردند تا نیت شوم خود را عملی کنند.نیت شوم سران مشرک هم این بود که برای همیسه نور اسلام را خاموش کنند و نمی دانستند که این نور خاموش کردنی نیست.این نور هدایت باید تا ابد بماند و همه جا را روشن و بر تمام ادیان غلبه کند، دست بشریت را بگیرد و نجات دهد. اسلام، قرآن، پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)و اهل بیت(علیهم السلام) جاودانه هستند و خاموش نمی شوند.سالهای سال است سران کفر و شرک دست به دست هم داده اند تا نور حق را در سرزمین ایران خاموش کنند.تاکنون تمام توطئه ها به دست خداوند که خیرالماکرین هست خنثی شده است.یک نمونه آن در طبس خداوند طوفان شن را فرستاد، توطئه سران آمریکا را در هم کوبید و آنها را منکوب و ذلیل کرد. سولیوان آخرین سفیر آمریکا در کتاب خاطرات خود می نویسد گویا آیة الله خمینی(رحمة الله علیه) در بالکن منزل خود آمد و با اشاره هر دست ایشان هلی کوپترها سرنگون می شد.

ابوبکر در راه پیامبر(ص):

حضرت علی(علیه السلام)این مرد شجاع و از جان گذشتۀ اسلام و اول مرد مؤمن با آرامش تمام جای پیامبرخداوند(صلی الله علیه و آله و سلم)خوابید و پارچه سبز را به روی خود کشید و پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)در ظلمات شب با خواندن آیاتی از قران و دعا پا از درب خانه بیرون گذاشتند و احدی از شمشیر به دستان قریش متوجه نشد. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) کمی که آمدند در راه ابوبکر رادیدند او را همراه خود برداشته و به جای این که به سمت مدینه و شمال مکه بروند برای استتار و گمراه کردن دشمن و مشرکان درست به عکس به سمت جنوب مکه و در راه طائف حرکت کردند و به سمت جبل النور رفتند.سه روز در غار ثور مخفی شدند. دشمنان نیمه شب، مسلح از در و دیوار به خانه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)یورش کردند و برای قطعه قطعه کردن ایشان شمشیر کشیدند اما حضرت علی(علیه السلام)سر خود را بلند کردند و تا چشم آنها به حضرت علی(علیه السلام)افتاد فریادشان سکوت شب تار را در هم شکست. گفتند:محمد کجاست؟حضرت علی(علیه السلام)فرمودند:مگر ایشان را به دست من سپرده بودید که از من می خواهید؟بعد حضرت علی(علیه السلام)را کشان کشان به مسجدالحرام بردند و زندانی کردند. بعد خود تعقیب پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)رفتند .

تار عنکبوت ونگهداری رسول خدا(ص):

کفار مأیوسانه ردشناسی را پیدا کردند که جا پای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)را می شناخت.چون روزی دیده بود که ایشان پای خود را در جای پای جد خود حضرت ابراهیم(علیه السلام)گذاشته بودند که سنگ مقام و جای پای حضرت ابراهیم(علیه السلام)درست قالب پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)بود. رَدشناس از این شناسایی از جای پای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) رد ایشان را تا نزدیک غار دنبال کرد.دشمنان هم مغرور و عصبانی با چشمان سرخ شده و غضب کرده هر لحظه منتظر یافتن پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)بودند که به کوه ثور و به بالای کوه رسیدند. درب غار به امر الهی تار تنیده شده بود و پرندگان تخم گذاشته بودند.مشرکین وقتی تارها را دیدند گفتند:اگر حضرت به این غار وارد شده بودند می بایست تارها پاره شده باشد.

پیامبر(ص)وآرامش دادن به همراهشان:

پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)به همراه خود که ترسیده بود فرمودند:نترس خداوند حافظ و نگهبان و با ما است.همیشه باید به خداوند اعتماد و تکیه کرد و پیشتیبان خود را خدا قرار داد و بر او توکل کرد. خداوند با یک تار پیامبرش را از دست مشرکان مسلح نجات داد و از طرفی نمرود دشمن پیامبرش را به وسیله پشه نابود. یا به وسیله آب فرعون را از سر راه پیامبرش برداشت.

چنانکه خانه کعبه را به وسیله یک ذره گل در منقار پرندگان حفظ کرد.آن لحظه که فیل سواران ابرهه یمنی از عرفات گذشتند،وارد مشعر و وادی محسّر شدند و با ذرات گِل در منقار پرندگان مواجه شدند و در یک لحظه طومار فیل سواران در هم پیچیده شد.

این واقعه تاریخی در آیه 40 سوره توبه اینگونه ترسیم شده است:«إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا»(سوره توبه، آیه40)پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)با آرامش تمام و امید تقرب الهی فرمودند:نترس خداوند ما را بس است. این سکینه و آرامش را خداوند به پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)داده است.

خداوند با تار عنکبوت پیامبرش را حفظ کردند و پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)سه شبانه روز در غار ثور ماندند.روز چهارم که دشمنان ناامید شده و آب از آسیاب افتاد به سمت یثرب حرکت کردند و فاصله یثرب که حدود 400 کیلومتر است را در طی 9 روز پیمودند و روز 12 ربیع الاول وارد دهکده قبا در 6 کیلومتری شهر مدینه شدند.البته در این سفر ماجراهای دیگری هم رخ داده که خوانندگان به کتاب های مربوطه مراجعه کنند.
مسلمانان این هجرت را مبدأ تاریخ خود دانستند و دو ماه به عقب برگرداندند و اول ماه محرم را سال هجری گذاشتند. این بخشی از تاریخ هجرت و درس عبرتها بود که نوشته شد.

الان ساعت 2:30 دقیقه نیمه شب که در حال نوشتن این مطالب هستم و زائران سوار بر اتوبوس ها شده و از آنجا به مکان بعدی رفتند(مکان بعدی غار حرا بود).

کوه حرا:

ماشین ها در کنار کوه باعظمت حرا توقف کردند. بعد از پیاده شدن روحانی کاروان حاج آقا جعفری و جناب حجة الاسلام والمسلمین حاج آقا ملانوری بودند و توضیح این کوه باعظمت را ایشان به عهده گرفتند. البته بنده برای خوانندگان عزیز توضیح می دهم.

اسم این کوه حرا، جبل نور یا جبل القرآن و جبل اسلام است.این کوه در دامن خود غاری دارد که گنجابش نشستن 4 نفر است و به اندازه قامت انسان است.در داخل غار سوراخی است که زمانی ساختمان های بلند نبود گلدسته های خانه خداوند پیدا بود که بنده در سال 61 که به مکه آمده بودم از داخل غار گلدسته ها را دیدم.

ارتفاع کوه 634 متر و در شمال شرقی مکه واقع شده است.در گذشته کوه حرا در خارج از شهر مکه بوده است اما امروزه به خاطر توسعه شهر در محدوده شهر مکه واقع شده است. غار حرا حدود 40 متر تا قله کوه فاصله دارد و به هنگام نماز خواندن رو به قبله و خانه خداوند است.به همین جهت پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)قبل از بعثت مرتب به این کوه می آمدند و تفکر و عبادت می کردند مخصوصاً در ماههای مبارک رمضان و که حضرت خدیجه(سلام الله علیها)هم برای دیدن پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)به این غار مشرف می شدند.امروزه بر این کوه پله ساخته شده است و صعود بر آن آسان شده است.صعود بر این کوه طرف بعد از ظهر بهتر از طرف صبح است چون بعد از ظهر سایه است اما صبح تابش آفتاب و هوا گرم است.

فداکاری همسر باوفای رسول الله حضرت خدیجه(س):

به هزار و چهارصد سال قبل برگردیم که چگونه همسر باوفای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)این مسیر صعب العبور را طی کرده و برای همسر خود غذا می آوردند. بعضی اوقات هم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)نصف راه را می آمدند و حضرت خدیجه(سلام الله علیها)نصف دیگر راه را می آمدند بعد در محل مسجدالاجابه که در میدان معابده قرار دارد یکدیگر را ملاقات می کردند. روبروی کوه حرا کوه ثبیر قرار دارد که خداوند متعال گوسفند را برای ذبح نزد اسماعیل و ابراهیم(علیهم السلام) فرستاد.

عظمت و نورانیت این کوه علاوه بر اثر قدوم مبارک رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)و عبادتهای بی همتای ایشان محل نزول اولین آیات قرآن مجید بر قلب مبارکشان است.

نزول قران:

قرآن مجید دو نزول داشته است:1- نزول تدریجی: که آیات قرآن از روز 27 رجب به تدریج بر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)نازل می شد. 2- نزول دفعی: که تمام قرآن در شب قدر بر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)نازل شد«إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»(سوره قدر، آیه1). در حالی که حضرت علی(علیه السلام)کودکی بیش نبود همراه وجود مبارک رسول اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم)بوده و جبرئیل امین با چهره اصلی بر رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)نازل شد و فرمود:«اقْرَأْ»بخوان.حضرت هم فرمودند:من خواندن بلد نیستم.جبرئیل قلب مبارک پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)را فشار دادند و اولین آیات نورانی قرآن اینگونه بر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)نازل شدند.«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ* خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ* اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ * الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ* عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ».حضرت علی(علیه السلام)هم صدای جبرئیل را شنیدند.
طبق نقل نهج البلاغه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)می فرمایند:«إِنَّكَ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ وَ تَرَى مَا أَرَى إِلَّا أَنَّكَ لَسْتَ بِنَبِيٍّ وَ لَكِنَّكَ وَزِيرٌ»(بحارالأنوار، ج14،ص475)این مطلب را ابن ابی الحدید یکی از علماء در شرح خود ذکر کرده است.«قَالَ كَانَ عَلِيٌّ ع يَرَى مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص الضَّوْءَ وَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ»(بحارالأنوار، ج40، ص91)«و قال رسول الله ص لو لا أني خاتم الأنبياء لكنت شريكا في النبوة»(شرح نهج البلاغه، ج13، ص210)برای زائران خصوصاً زائران جوان توفیقی است که بر این کوه صعود کنند و در مکانی که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)برای خداوند نماز خواندند و عبادت کردند و قرآن نازل شده نماز بخوانند و نفس بکشند و یاد و خاطره پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)و حضرت علی(علیه السلام)و حضرت خدیجه(سلام الله علیها)را زنده نگه دارند. متأسفانه در سالهای اخیر میمون های زیادی بر این کوه پرسه می زنند و باعث ترس و واهمه زائران می شوند.مخصوصاً کیف و خوراکی زائران را سرقت می کنند.

زائران از این زیارت چه درس و توشه ای می گیرند؟به نظر شما اسلامی که شروع آن با این آیات بوده و اهمیت علم و دانش را مطرح کرده و خداوند خود را اول معلم نامیده است.

مسلمانان جهان چرا از سایر ملل عقب مانده اند:

چرا مسلمین اینقدر از سایر ملل عقب افتاده اند؟روزگاری مسلمین در هر چیزی سرآمد بودند این عقب گرد و عقب افتادگی چه منشأتی دارد؟به غیر از این است که مسلمین از اسلام و قرآن فاصله گرفتند؟دیگران به قرآن عمل کردند و دنبال علم و دانش رفتند، زحمت کشیدند و مسلمین رها کردند و با اختلاف آنها را به جان هم انداختند و از گذشته افتخار آمیز خود جدا کردند.پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)با اینهمه سفارشات که فرمودند:«قَالَ النَّبِيُّ ص اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّينِ فَإِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ»(وسائل‏ الشيعة،ج 27،ص 27)مسلمانان پشت سر انداختند و شد آنچه شد و می بینیم که مسلمین در همه چیز وابسته شدند و کفار بر جان و مال و ناموس تسلط پیدا کردند و کشورها را از هر جهت عقب نگه داشتند. به امید روزی که تمدن اسلامی بار دیگر در سراسر دنیا شکوفا شود.البته از برکت انقلاب اسلامی توجه به اسلام را در سراسر دنیای اسلام مشاهده می کنیم.الان زائران سوار ماشین شدند و به آخرین مکان زیارتی می روند.

قبرستان ابوطالب

قبرستان ابوطالب یا معلاة در شارع حجون واقع شده و قدیمی ترین قبرستان مکه است که در واقع حرمی باشکوه در دل حرم است. این قبرستان در خود مرقد مطهر جناب عبد مناف جد اعلای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)و مرقد مطهر عبدالمطلب حفر کننده زمزم و مرقد مطهر حضرت ابوطالب بزرگ حامی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)و مرقد مطهر همسر باوفای پیامبر، حضرت خدیجه(سلام الله علیها) اول زن مسلمان عالم را در دل خود جای داده است.

عبدالمطلب وحفر زمزم:

درباره عبدالمطلب می گویند که:چهارشانه و سیمای نورانی داشته اند چنانکه از امام صادق(علیه السلام)نقل شده است:حضرت عبدالمطلب سیمای انبیاء و شکوه و پادشاهان را داشته اند. ایشان از خداوند خواستند که 10 پسر به ایشان بدهند تا چاه زمزم را حفر کنند و به شکرانه آن یکی از فرزندان خود را قربانی کنند.خداوند ده پسر به ایشان داد به نام زبیر، ابوطالب، حمزه، عیداق(حجل)، ضرار، مقوم، ابولهب، عباس، عبدالله و حارث. که قرعه به نام عبدالله افتاد و در نهایت قرعه به نام صد شتر افتاد.چنان که پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند:«أَنَا ابْنُ الذَّبِیحَینِ»(من لایحضره الفقیه، ج۴، ص ۳۶۸)عبدالله سرپرستی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)را در کودکی به عهده داشتند و در 120 سالگی از دنیا رفتند.ایشان بودند که طواف را 7 دور قرار دادند و مطالب دیگر....

حضرت ابوطالب والد گرامی آقا امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) که اسم مبارکشان عبدمناف و کنیه ایشان ابوطالب بود افتخار سرپرستی پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)را بعد از فوت پدر خود عبدالمطلب داشته اند.ایشان همواره ایمان خود را مخفی و پوشیده می داشته است به مانند مؤمن آل فرعون و اصحاب کهف بخاطر یاری دین خدا و حمایت از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)، ابوطالب و عبدالله از یک مادر بوده اند.حضرت علی(علیه السلام)می فرمایند: اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کنند پذیرفته می شود.جناب ابوطالب و عبدالمطلب را در سمت بالای قبرستان که نرده کشی شده است جای دادند و وقتی می ایستی رو به قبرستان جناب ابوطالب سمت چپ شما و عبدالمطلب سمت راست شما کنار نرده و محبوب ترین همسر پیامبر، حضرت خدیجه(سلام الله علیها)در کنار جلوی پنجره های سبز بین پنجره پنجم و ششم دفن شده اند، البته روزگاری ضریح و بارگاه داشته اند. حضرت خدیجه(سلام الله علیها)40 ساله بودند که به عقد پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)درآمدند.

پیام خداوند توسط جبرئیل به حضرت خدیجه(س):

اولین زن مؤمن(حضرت خدیجه(سلام الله علیها))به فرزند خود حضرت فاطمه(سلام الله علیها) می فرمایند:من از عذاب آخرت می ترسم و از مال دنیا چیزی ندارم و شرم دارم که با پدرت صحبت کنم به پدرت بگو آن عبایی که به هنگام وحی روی دوش خود می اندازند به عنوان کفن من قرار دهند.خداوند متعال جبرئیل را فرستادند که سلام ما را به خدیجه(سلام الله علیها)برسان و بگو تو که تمام اموالت را در راه ما خرج کردی پس بر ما لازم است که کفنت را از بهشت برایت بفرستیم. سال وفات حضرت خدیجه(سلام الله علیها) و حضرت ابوطالب(علیه السلام) سال دهم بعثت بوده است که آن سال، سال عام الحزن نامیده شد. دو تن از پسران پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)به نام قاسم و طاهر و عده ای از علماء شیعه هم در این قبرستان دفن شده اند. از جمله علماء:سید زین العابدین کاشانی بانی تجدید بنای کعبه در سال 1039 که سیل کعبه را خراب کرده بود. ایشان در مکه به شهادت رسیده و در این قبرستان دفن شده اند. همینوطر شیخ محمد فرزند صاحب معالم و میرزا محمد استرآبادی و همینطور چهره های زاهد و صوفی از جمله شیخ علی کرمانی.

کلام رسول خدا(ص) در خصوص قبرستان ابواطالب:

از پیامبرخدا(صلی الله علیه و آله و سلم)روایت شده: این قبرستان مکه چه قبرستان خوبی است «نعم المقبرة هذه لمقبره اهل مکه من قبر فی هذه المقبرة بعث آمنا یوم القیامه»(اخبار مکه، ج2، ص209).هر کس در آنجا دفن شود روز رستاخیز بدون وحشت مبعوث می شود.
بعد از خواندن زیارت اجداد پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت خدیجه(سلام الله علیها) و ابوطالب و فاتحه برای امام و شهداء و اموات، زیارت دوره پایان یافت.الان ساعت 4 نیمه شب است، فعلاً پرونده خاطراتم را می بندم، خداحافظ تا بعد.

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=5563