سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

درس های شهدای فخ


خاطرات حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی روحانی کاروان معراج نور کرمان در تمتع90

http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


تاریخ:سه شنبه 10/8/1390 مصادف با 4 ذی الحجه

شهداء فخ و موزه مکه

یکی دیگر از برنامه های بعثه مقام معظم رهبری،برای زائران نخبه است که از هر کاروانی تعدادی انتخاب می شوند. از کل زائران هتل که حدود هزار نفر بودند حدود 150 الی 200 نفر در نظر گرفته و از طرف مدیر ثابت هتل جناب حاج آقا امینی به مدیران کاروان ابلاغ شد که از هر کاروان حدود 35 نفر در نظر بگیرند.البته برای مدیر کاروان این کار دشوار است چون اکثریت کاروانش محروم می شونداز زیارت مکانهای ویژه و بازتاب هایی هم ایجاد می کنند که بعضاً باعث نارضایتی زائر می شود و دست مدیر هم بسته است چون من از نزدیک در جریان کار بودم.یکی از خانمهای زائر که بعداً متوجه شده بود خیلی ناراحت و عصبانی و گله مند بود.پیش من آمد، از بس گریه کرده بود صورتش برافروخته شده بود.

البته بعداً برای زائران توضیح دادیم که محدودیت است و امکان بردن همه زائران مقدور نیست و اکثریت محروم می شوند. اگر زائران دوست داشته باشند ما هم آمادگی داریم که به زیارت آن مکانهای خاص برویم. ماشینی کرایه می کنیم، هزینه آنرا بپردازند تا همه به شهداء فخ و موزه برویم.

چهار اتوبوس جلوی هتل طریق الحیاة به صف شدند و زائران را سوار کردند. هدف هم آشنایی با شهداء فخ و دیداری از موزه بود. یک روحانی باتجربه به نام حجة الاسلام والمسلمین مشایخی به عنوان راوی در نظر گرفته بودند که هر دو مکان را به خوبی توضیح دادند.

برای آشنایی خوانندگان عزیز آنچه را که از کتابهای متعدد و شخصاً از جناب حجة الاسلام والمسلمین حاج آقا نواب که سالها مسئول بعثه مقام معظم رهبری بودند، یاد گرفتم برای شما می نگارم.انشاءالله وقتی موفق شدید به زیارت این شهداء بافضیلت بروید ما را هم از دعای خیر فراموش نفرمائید.

هدف حج:حفظ آثار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه(علیهم السلام)و فرزندان آنها

یکی از اهداف حج خانه خداوند تبلیغ اسلام و آشنا شدن زائران با آثار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و شناخت اخبار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)است تا فراموش نشوند.چنانکه امام صادق(علیه السلام)فرمودند:«لِتُعْرَفَ آثَارُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ تُعْرَفَ أَخْبَارُهُ وَ يُذْكَرَ وَ لَا يُنْسَى»(وسائل‏الشيعة،ج11،ص14 و علل الشرایع، ج2، ص46)هدف این است که مسلمانان به فداکاریهای پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و مسلمانان آشنا شوند و یادشان نرود برای اسلام چقدر زحمت کشیده شده و چه خون هایی بر زمین ریخته شده تا اسلام و قرآن زنده و جاوید مانده است.آنان هم در برپایی اسلام و قرآن و زنده نگه داشتن آن سهم داشته باشند و در رساندن پیام آن به نسل های بعد کوشش کنند و این آئین سعادت بخش و سعادت آفرین را گسترش دهند.

چنانکه امام رضا(علیه السلام)طبق نقل فضل بن شاذان به اهداف حج اشاره کرده و می فرمایند:«وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ»(سوره توبه، آیه 122 و عیون الاخبار الرضا، ج2، ص119)حج تأثیر شگرفی در زندگی انسان دارد و باعث تحول و پذیرفتن حق می شود.

شهداء فخ

در مکه خیابانی به نام شارع شهداء وجود دارد. در طریق المدینه روبروی ایستگاه پمپ بنزین محطة الجزیزه کوچه سمت چپ کسانی که به مسجد تنعیم می روند یک چهار دیواری رویروی مسجد به نام اسعد بن زراره هست که گنبد سبز دارد. این چهاردیواری یک درب نرده ای دارد که وقتی نگاه می کنیم هیچ آثاری در این چهاردیواری که حدود 300 متر است وجود ندارد، فقط یک تابلو به نام مقبره عبدالله بن عمر دارد. جلو این چهاردیواری یک زمین وسیع خالی و میدانی برای فوتبال جوانان است و کنار آن تپه ای است که آثار ساختمان و قلعه قدیمی مخروبه هم در بالای آن دیده می شود.

حجة الاسلام والمسلمین حاج آقا نواب می فرمودند:این چهار دیواری محل دفن شهداء فخ و نام این منطقه، منطقه فخ می باشد.

کلام نورانی امام جواد(ع)راجع به شهداء فخ:

امام جواد(علیه السلام)می فرمایند:«لَمْ يَكُنْ لَنَا بَعْدَ الْطَّفِّ مَصْرَعٌ أَعْظَمُ مِنْ فَخٍّ»(بحارالانوار، ج 48، ص165)بعد از کربلا قتلگاهی عظیم تر از فخ برای ما نبوده است.بنابراین منطقه فخ بعد از کربلا محل قتلگاه اعظم است که باید حرمت آن را پاس داشت، آن را شناخت و به اهداف آن پی برد و تأثیرات مهم آن را در جامعه اسلامی زنده کرد.

درس های شهدای فخ

متأسفانه نه تنها زائران دنیای اسلام از عظمت این قتلگاه بی خبرند بلکه مردم مکه هم بی خبرند.بارها شده وقتی از رانندگان سؤال می کردیم هیچ آشنایی نداشتند در حالی که به خوبی می دانستند شارع شهداء کجاست و وقتی سؤال می کردیم برای چه نام این شارع را شهداء گذاشته اند با تکان دادن سر اظهار بی اطلاعی می کردند. اگر زائران کشورهای اسلامی به این قتلگاه آشنایی پیدا کنند و اهداف این شهداء که مبارزه با ظلم ستم است روشن شود چه تأثیر بزرگی در روحیه ایثارگری، جانبازی و فداکاری آنها در مقابل دشمنان اسلام می گذارد. شهداء فخ درس شهامت، مردانگی، شجاعت، ایثار و بصیرت می دهند. بی تفاوتی و تنبلی و نادیده گرفتن گرفتاری های مسلمین را از جامعه اسلامی می زدایند و روحیه مبارزه با دشمنان قسم خورده اسلام را زنده می کنند. برای اشنایی با رهبر این قیام و این شهداء و عظمت کار آنها و عظمت این قتلگاه، به آثار به جای مانده از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)و ائمه معصومین(علیهم اسلام)قبل از به دنیا آمدن این شهیدان می پردازیم.

خبر دادن پیامبر(ص) از جریان شهداء فخ

ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبین از امام محمد باقر(علیه السلام)و رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) می نویسد: رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)با اصحاب از این مکان گذر می کردند، از مرکب پیاده شدند، وضو گرفتند، دو رکعت نماز خواندند و شروع به گریه کردند. اصحاب سؤال کردند چرا نماز خواندید و گریه کردید؟ حضرت فرمودند:جبرئیل امین بر من نازل شد و فرمود:«يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَجُلًا مِنْ وُلْدِكَ يُقْتَلُ فِي هَذَا الْمَكَانِ وَ أَجْرُ الشَّهِيدِ مَعَهُ أَجْرُ شَهِيدَيْن»(بحار الانوار، ج 48، ص170)مردی از فرزندانت در این مکان به شهادت می رسد و کسانی که به همراه او به شهادت می رسند اجر دو شهید دارند.

امام صادق(علیه السلام)در سفری به مکه به یکی از اصحاب خود فرمودند:وقتی به فخ رسیدیم مرا با خبر کن. ایشان وقتی به این مکان رسیدند، وضو گرفتند و نماز خواندند، بعد همین روایت سابق را نقل فرمودند.

اهمیت شهداء فخ

کار رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم)در این مکان بی مانند است.یعنی هم برای شهداء نماز خواندند و هم اشک ریختند. نماز و دعا برای شهداء و یاران این شهداء بافضیلت دو برابر شهیدان است.این نشان از اهمیت فوق العاده و اثر گذار شهداء دارد. هم باید برای این شهداء نماز خواند و هم مجلس عزا بپا داشت و یاد آنها را در طول تاریخ اسلامی زنده نگه داشت تا روحیه حماسه، مردانگی، شجاعت و ایستادگی در مقابل ظلم و ستم همیشه جاودانه بماند این سرمایه حجاج و سوغات سفر حج برای همشهریان است. آیا تاکنون اینگونه بوده است؟

الان که این مطالب را می نویسم صدای اذان صبح از گلدسته های مسجدالحرام بلند شد و ساعت به وقت محلی 5:11 دقیقه و چهارم ذی الحجه سال 1432 می باشد.حتماً خوانندگان عزیز مشتاقانه و بی صبرانه منتظر هستند تا به معرفی رهبر حماسی این قیام بپردازیم.برای این که ذهن همیشه یاری کند و اسم این شخصیت بزرگ را به ذهن و قلب بسپاریم و برای ایشان ارزش فوق العاده ای قائل شویم و از زیارتشان در صورت ورود به مکه بهره گیریم اینگونه آغاز می کنم.

رهبر وسردار شهداء فخ ونحوه شهادت آن بزرگواران

اولین فرزند امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)، امام حسن مجتبی(علیه السلام)است. امام حسن مجتبی(علیه السلام)فرزندی به نام حسن مثنی داشتند که در کربلا حضور داشتند و مجروح شدند و بعداً خوب شدند.ایشان فرزندی به نام حسن مثلث داشتند و ایشان هم فرزندی به نام علی معروف به علی مؤمن داشتند که در زندان خلیفه عباسی بود و منصور زندان را بر سرش خراب کرد و در زندان بغداد به شهادت رسید. ایشان هم فرزندی به نام حسین داشتند که رهبر قیام سیدالشهداء فخ می باشد. بنابراین حسین بن علی بن حسن بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب(علیهم السلام)در سال 169 هجری قمری با جمعی از فرزندان ائمه معصومین در مدینه منوره قیام کردند و مدینه منوره را از شر حکومت عباسی خلاص کردند. ایشان با سیصد نفر از بهترین یاران از مسجد شجره در مدینه مُحرم شدند تا در حج سال 169 شرکت کنند، هم حج بجای آورند و هم مسلمین را از ظلم و ستم خلفا عباسی خصوصاً هادی عباسی آگاه کنند. آنها محرم بودند برای همین سلاح و اسلحه همراه خود نداشتند. اما نیروهای هادی عباسی در روز هشتم ذی الحجه در منطقه فخ در مکه که حرم امن خدا بود با آنها درگیر شدند و بیش از یکصد تن از همراهان و خود ایشان که از فرزندان ائمه(علیهم السلام)بودند را در منطقه فخ به شهادت رساندند.جنازه ها سه روز روی زمین ماند و روز سوم سرها را از بدن مبارک جدا کردند و به بغداد فرستادند. هادی عباسی برای این که زهرچشمی از امام موسی بن جعفر(علیه السلام)بگیرد سرها را جلو چشم ایشان گذاشت. وقتی چشمان امام به سرهای شهداء و سر سردار شهید فخ یعنی حسین بن علی افتاد فرمودند:«اِنـّا لِلّهِ وَ اِنـّا اِلَيـْهِ راجـِعُونَ مَضى وَاللّهِ مُسْلِما صالِحا صَوّاما قَوّاما آمِرابِالْمَعْرُوفِ ناهِيا عَنِ الْمُنْكَرِ ما كانَ فى اَهْلِ بَيْتِهِ مِثْلُهُ»(بحارالانوار، ج 48،ص 165).یعنی با این تعبیرات بسیار بلند هم این قیام را تأیید و هم از سردار بزرگ قیام تجلیل کردند.

مقبره عبدالله ابن عمر

گفتیم که نام این مقبره را عبدالله بن عمر گذاشته اند.قبر ایشان در این نقطه نیست طبق نقل حجة الاسلام والمسلمین حاج آقا نواب که فرمودند:ایشان در منطقه محصب در کنار شهرداری مکه نزدیک میدان معابده دفن شده است. عبدالله بن عمر هنگام شب، پیش حجاج بن یوسف ثقفی رفت تا با او به عنوان امام زمان خود بیعت کند. حجاج بن یوسف در رختخواب خوابیده بود و گفت:بیا با پای من بیعت کن اما این آدم با حضرت علی(علیه السلام)بیعت نکرد اما در سن پیری با حجاج بن یوسف به عنوان امام زمان خود بیعت کرد و گفت:از پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که فرمودند:«مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَيْتَةً جاهِلِيَّةً»کسي که بميرد و امام زمان خويش را نشناخته باشد، در واقع به مرگ جاهليّت مرده است(وسائل الشيعه، ج 16، ص 246). برای همین می ترسم بمیرم و امام زمان خود را نشناسم لذا آمده ام با تو ای حجاج به عنوان امام زمان خود بیعت کنم.
منطقه فخ به عنوان میقات کودکان نابالغ هم بیان شده است.حاج آقا مشایخی فرمودند:در همین زمین بازی روبروی این مقبره حفاری می کردند که به بدنهای دفن شده ای برخوردند.به نظرم فرمودند:بدنها تازه بوده برای همین از حفاری منصرف شدند.

کوه ذی طوی کجاست

در کنار مزار شهداء فخ کوهی است که تک درختی روی آن وجود دارد. حجة الاسلام والمسلمین حاج آقا نواب فرمودند: این کوه به نام ذی طوی است که در دعای ندبه به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)می گوئیم:«ابرضوی او غیرها ام ذی طوی»(دعای ندبه)

این گوشه ای از مکان تاریخی و ارزشمند و زیارت شهداء فخ بود که شما را هم همراه خودم به زیارت شهداء بردم.سلام می دهیم:«السلام علیکم یا شهداء یا سعداء یا نجباء».التماس دعا فعلاً خداحافظ

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=5656