سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

شناسایی معذورین وانجام اعمال قبل از عرفات


خاطرات حجت الاسلام والمسلمین علی ابراهیمی روحانی کاروان معراج نور کرمان در تمتع90



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG


شناسایی معذورین وانجام اعمال قبل از عرفات

از جمله اعمال بعد از منی طواف زیارت، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، طواف نساء و نماز طواف نساء می باشد.زائرانی که روز دوازدهم ذی الحجه بعد از ظهر از منی به مکه کوچ می کنند چنانچه فرصت داشته باشند با توجه به شلوغی روز سیزدهم و روز چهاردهم به بعد اعمال را انجام می دهند.کاروان ما اولین کاروان اعزامی به مکه و اولین کاروان خروجی از مدینه می باشد.ما باید روز 14 ذی الحجه به مدینه برویم لذا یک روز بیشتر فرصت نداریم و روز سیزدهم هم بسیار شلوغ و مطاف سنگین است.از طرفی حدود 20 نفر زائر پیرمرد و پیرزن و مریض داریم، وارد نمودن در روز سیزدهم بسیار خطرناک و حادثه آفرین است. از نظر فقها و مراجع چند گروه می توانند قبل از عرفات محرم شوند و اعمال مکه را زودتر انجام دهند و شناسایی آنها برای ما بسیار حائز اهمیت است که قبل از عرفات کنترل اعمال را انجام دهیم. از این بابت بخشی از کار ما که روحانی کاروان هستیم باید بدانیم با این تدبیر اعمال زائر صحیح و در کمال سلامت انجام بگیرد.

گروه هایی که می توانند اعمال خود را مقدم بدارند

اولاً این که:فقها به چند گروه اجازه داده اند که می توانند اعمال خود را مقدم بدارند:اولین گروه بانوانی که ترس عادت ماهانه شدن را دارند و می ترسند بعد از منی پاک نشوند و نتوانند اعمال مکه را انجام دهند. دوم:پیرمردها و پیرزن ها که از انجام اعمال بعد از منی بخاطر شلوغی عاجز هستند. سوم:بیمارانی که می ترسند بعد از بازگشت نتوانند اعمال را انجام دهند.البته صرف خوف از ازدحام جمعیت مجوز نمی شود که اعمال را جلوتر انجام دهند. همه مراجع می فرمایند:فقط این گروهها می توانند اعمال را جلو بیندازند. سه نفر از مراجع، یعنی حضرت آیة الله العظمی خویی،حضرت آیة الله العظمی تبریزی و حضرت آیة الله العظمی زنجانی اجازه نمی دهند طواف نساء و نماز طواف نساء را جلو بیندازند اما جلو انداختن طواف زیارت و نماز و سعی بین صفا و مروه را اجازه می دهند.

در صورت کشف خلاف

یک مسئله این که:اگر خانمی عادت نشد در صورتی که اعمال را مقدم داشته است تکلیف چیست؟به اصطلاح کشف خلاف شد حضرت امام(رحمة الله علیه)و حضرت آیة الله العظمی خامنه ای(حفظه الله تعالی) و حضرت آیة الله العظمی فاضل لنکرانی و حضرت آیة الله العظمی سیستانی و حضرت آیة الله العظمی نوری همدانی می فرمایند: نیاز به اعاده ندارد اما حضرت آیة الله العظمی گلپایگانی و حضرت آیة الله العظمی صافی می فرمایند:احتیاط واجب این است که همه اعمال را اعاده کنند.حضرت آیة الله العظمی تبریزی و حضرت آیة الله العظمی خویی فرمودند: سه عمل را انجام داده و تکرار کنند.

نحوه اجراء اعمال

از چند روز قبل به معین محترم و معینه اعلام کردم:معذورین را شناسایی و اعلام کنند.شب هفتم در اتاق، عوامل، معذورینِ شناسایی شده را برای توصیه اعمال دعوت نمودیم و اعلام کردیم:کسانی که معذورند می توانند اعمال را در طبقه اول مسجد الحرام انجام دهند و کسانی که باید با ویلچر اعمال انجام دهند آنها را در طبقه هم کف نمی گذارند باید ویلچر را به طبقه دوم ببرند و در آنجا طوافها را انجام دهند و یک نفر هم در طبقه هم کف برای آنها نیابت کند.چون سعی بین صفا و مروه در طبقه دوم جایز نیست و باید در طبقه هم کف یا در زیر زمین انجام گیرد.

نکته دیگر این که به زائران توضیح داده شده برای گرفتن ویلچر باید پول سعودی یا دلار همراه خود داشته باشد چون پول ایرانی قبول نمی کنند و زائر به زحمت می افتد.

نکته بسیار مهمی که بسیار تأکید نمودم این بود که هر ویلچری باید یک مرد همراه داشته باشد و یک نفر مرد یا زن در طبقه هم کف اعمال یعنی طواف زیارت، طواف نساء و نمازهای او را نیابت کند چون ازدحام زیاد است. یک مرد همراهی کندو طبقه دوم ببرند والا کسانی که پول می گیرند تا حاجی را با ولیچر به طبقه سوم می برند و اعمال زائر اشکال پیدا می کند با این که پول زیادی هم پرداخته است.

البته طبق فتوای حضرت امام(رحمة الله علیه)و مراجع عظام ویلچری بودن عذری نمی شود که اعمال را مقدم بدارد منتهی برای این که ما فقط روز سیزدهم وقت داریم و کسی نمی تواند ویلچری را نیابت و یا همراهی کند و هر کسی سرگرم انجام عمل خود می شود و اعمال معذورین ویلچری روی زمین می ماند ناچاراً باید اعمال آنها را مقدم بداریم.

به ویلچری ها اعلام کردم:ساعت6:30 صبح پایین باشند و همه معذورین عادی ساعت 7:30 دقیقه زیر مهتابی سبز پایین و ویلچری ها زیر مهتابی سبز بالا یعنی طبقه دوم باشند.زائران ساعت 6:20 دقیقه هتل بودند.
به مشکلی که برخوردیم این بود که ماشین کرایه پیدا نمی شد و دو کاروان معذورین خود را آورده بودند.هر کاروان تقریباً دو مینی بوس می خواست خیلی معطل شدیم تا مدیران کاروانها ماشین تهیه کردند. برای همین تعدادی از معذورین را همراه با یک شخص مطمئن با تاکسی فرستادم و یک نفر مطمئن را همراه آنها فرستادم اما اینها ویلچری نداشتند.


اولین مینی بوس آمد و پُر شد، همراه آنها چند مرد و جناب آقای سیوندی از عوامل و حاج آقا غلامی معین محترم را فرستادم.حاج خانم معینه را هم با یکی از تاکسی ها فرستادم و تعداد زیادی از معذورین و خانمهای نیابتی ماندند تا ماشین دیگر بیاید و خیلی معطل شدیم. با تلفن به حاج آقا غلامی زنگ زدم ایشان گفتند:زائران مشغول انجام اعمال هستند. تعدادی هم که همراه بنده بودند نیت کردند، لبیک گفتند و محرم شدند.

یکی از مشکلات این بود که باید زائران را به عرفات و منی می بردند اما عوامل همراه و خود مدیر نبودند و آقای سیوندی هم تجربه نداشتند.مشکل دیگری که پیدا شد این بود که با این همه تأکیدات که گفته بودیم با هر ویلچری یک مرد باشد اما صبح زود قبل از رفتن مجدداً به معین محترم هم تأکید کردم برای هر ویلچری یک مرد صدا بزنند متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته بود فقط تعدادی از خانمها بودند.
جناب آقای سیوندی جوان و فعال اما بی تجربه بودند گروه آخر را رساندم به حرم.با توجه به شلوغی بسیار زیاد همه طبقات و صحن مسجدالحرام، متوجه شدم ویلچری ها را قرارداد بستند و به عربها برای طواف دادند، با این که گفته بودم زائران عزیز زیر مهتابی طبقه دوم صبر کنید تا ما هم برسیم اما آنها اعمال را شروع کرده بودند و تعدادی هم طبقه سوم بودند.


خلاصه امروز خیلی اذیت شدیم و اعمال زائران باطل بود چون باید طواف در طبقه دوم و سعی در طبقه هم کف یا پایین انجام گیرد، البته یک مشکل این بود که پلیس اجازه نمی داد ویلچری ها در طبقه هم کف سعی انجام دهند و سعی و طواف بسیاری از ویلچری ها باطل بود. باید به توصیه های بنده که روحانی کاروان بودم توجه می کردند اما توصیه ها را جدی نگرفته بودند. ولی به هر حال ویلچری ها را به نظم درآوردم و مردانی که بودند را به عنوان مسئول چند ویلچری قرار دادم و گفتم:اینگونه باید اعمال را انجام دهند و بعد از ختم عمل زائر را به هتل ببرند. همراهی دو نفر خانم مسن را به عهده جناب آقای سیوندی گذاشته بودند.ایشان هنگام آوردن یکی از پیرزنها پایش زخم شده بود و ناخن شصت پای ایشان خونی شده بود و از شدت ناراحتی گریه می کرد.پزشک کاروان بعد از ضدعفونی و پاک کردن عین نجاست باند پیچی کرد. بنده گفتم:پایشان را آب بکشیم.دکتر گفت:ضرر دارد و ممکن است عفونت کند. به فتوای مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی)به اعمال او اشکالی وارد نمی شد.بالاخره با سامان دهی از صبح ساعت6:30 دقیقه موفق شدیم و بعد از نماز مغرب و عشا خودمان هم به هتل بیائیم.

با هر سختی که بود، به توفیق الهی همه زائران موفق شدند اعمال را انجام دهند فقط یکی از زائران که کلیه اعمالش تکرار شد، نتوانست طواف نساء را انجام دهد و طواف او برای بعد از اعمال منا ماند که احتمالاً ایشان باید کلیه اعمال را دوباره تکرار کند.

البته عزیزان خواننده توجه داشته باشند جمعیت به نهایت خود یعنی سه میلیون نفر رسیده است و هفتم و هشتم آخرین روز انجام اعمال است.بسیار شلوغ و ازدحام بود و از طرفی اگر 5 و 6 ذی الحجه زائر را می آوردیم در حال احرام بودند و از 5 تا 10 ذی الحجه هم سخت بود. یکی از مدیران باتجربه هم که از شب گذشته زائران خود را آورده بود تا ساعت 3 الی 4 بعد از ظهر هنوز زائرانش اعمال خود را تمام انجام نداده بودند. اگر هر ویلچری یک همراه مرد داشت و به توصیه های جدی روحانی توجه می شد سر ساعت همه اعمال را انجام می دادند و اعمال 12 ساعت طول نمی کشید.اما مدیر و عمده عوامل جلسات فوق العاده سنگین و مشکلات کاری خود عرفات و منی را داشتند.با همه این احوال: اینجانب، معین و معینه و خانم مدیر کاروان و آقای سیوندی و پزشک، معذورین را همراهی می کردیم، حجم کار سنگین، ازدحام و شلوغی از یک طرف و نداشتن راننده ویلچر و زائر معذور از طرف دیگر و نظم و انضباط توسط پلیس حرم دست به دست هم داده بودند تا اعمال با تأخیر انجام شوند. خوشحالی بنده این بود که خستگی کار با شیرینی این که همه اعمال را صحیح انجام داده اند برطرف می شد. امروز حتی رانندگان ویلچر، پلیس آورده بودند و پول خود را می خواستند و همه عمل هم باطل شده بود ویلچرران هم توجه نکرده بود که فقط طبقه دوم است عرب بوده و پولش را می خواست.طواف ها 400 ریال و صفا و مروه 100 ریال و جمعاً هزینه اعمال 500 ریال برای زائر تمام شد.

وقتی به هتل برگشتیم، عده ای اعتراض کردند چرا ما را خبر نکردید ما هم همراهتان می آمدیم ولی واقعیت نداشت چون آقایان سیوندی و غلامی ساعت 6 صبح به بعضی از آقایان زنگ زده بودند که بیایند و زائران را همراهی کنند اما آنها از شدت خستگی به خواب ناز ادامه دادند و حاضر نشدند زائران را همراهی کنند.ما هم چیزی نگفتیم چون حج است و شوخی بردار نیست و این حرفها را دارد. حاجی تا جوان است به فکر انجام واجب خود نمی افتد همین که پیر و ناتوان شده به فکر انجام حج افتاده وقتی هم پزشک تأئید نکند واسطه ها و التماس های مختلف بالاخره انسان را در محذور قرار می دهند تا تأکید کند ولی هر پیرمرد یا پیرزنی چند نفر را می خواهد تا او را همراهی کند.ممکن است پیرمرد یا پیرزنی که گوش آنها نمی شنود یا قلب خود را عمل کرده اند یا فلج شده یا سکته کرده یا حواس جمعی ندارد که می گوئید هفت دور طواف کرده یا 5 دور؟ می گوید بله. خودتان قضاوت کنید آیا واقعا انجام اعمال چنین افرادی سخت نیست!؟البته دعای خیر چنین افرادی لذت آفرین و ارزشمند است که دین و دنیا را عوض و زمینه همه چیز را فراهم می کند که تمام سختی ها شیرین می شود. ما هم بدون هیچ منتی خداوند را شکر می کنیم که توفیق نوکری به حجاج را نصیب ما کرده است.از برکت خدمت به پیرزن ها و پیرمردها است که ما به این نوکری توفیق پیدا می کنیم و نوکری به حاجیان باعث فخر است. وقتی شخصی مانند امام سجاد(علیه السلام)ناشناس در کاروان های حجاج خدمت می کنند به ضیوف الرحمان افتخار می کنند و حتی وقتی شناسایی می شدند از آن کاروان به کاروان دیگر که ناشناخته باشند، می رفتند.ما هم باید اینگونه باشیم.

خودمان او را دعوت کردیم:

یکی از زائران در خاطرات خود نوشته: زائر پیرمردی در طواف از دنیا رفته بود من خیلی اشکال گرفتم که چرا او را آورده اید. شب در عالم رویا خواب عجیبی دیدم که گفتند:به تو چه مربوط که در کارهای ما دخالت می کنی؟ خودمان او را دعوت کرده ایم و اینگونه برایش خواسته ایم. حج دعوتی از طرف خداوند است که خود می داند چه کسی را دعوت و جزء ضیوف خود قرار دهد ما حق نداریم در این امور دخالت کنیم.

انجام حج هیچ زمانی به راحتی نبوده، همیشه سختی و خستگی خاص خود را دارد. حتی تاریخ نویسان نوشته اند:در زمان قدیم در یک سال سیل خیلی از حجاج را با خود برد. منظور این است که حج راحت و آسان نیست البته با شور و شعور و لذت آفرین است. اگر زائران مرتب در کلاسها شرکت کنند به توصیه و دستورالعمل ها توجه کنند غم و غصه ای برای آنها پیدا نمی شود و اعمال را انجام می دهند. این مطالب را با تمام خستگی هایم نوشتم ساعت 1:30 دقیقه بعد از نیمه شب است.انشاءالله فردا عازم عرفات هستیم و در آنجا برایتان دعا خواهم کرد.

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=5678