سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

بیشترین ضربه به ایران بعد از انقلاب نگاه خطی و حزبی بود/ نامزدهای انتخابات قولی بدهند که بتوانند عمل کنند/ حضور هر ایرانی پای صندوق رأی یک بمب


خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 96/02/08




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا مولانا یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر هفده شهید گمنام شهرستان ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی، سلامتی همه پاسداران عزیز، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه ، این نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد(ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز تقدیر وتشکر می کنم. از مدیران و مسئولین محترم ،دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم، وخصوصاً از سخنران قبل از خطبه ها ، جناب سرهنگ زمانی که به مناسبت ولادت با سعادت امام حسین (ع) و روز پاسدار و روز عقیدتی سپاه سخنانی را بیان کردند، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم . ان شاءالله خداوند به برکت اعیادی که در این هفته داریم و به هر حاجت وبه هر نیتی به نماز جمعه آمدید و به آبروی امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع) همه حاجت روا بشوید، بازهم صلوات بر محمد و آل محمد(ص).

انسان موجودی اجتماعی:

انسان موجودی است که جز با زندگی اجتماعی نمی تواند دوران عمر را سپری کند و طبیعی است که در زندگی اجتماعی، نسبت به دیگران تکالیفی داشته باشد و دیگران نیز حقوقی بر او داشته باشند. به مجموع این ارتباط و حقوق و تکالیف متقابل، آداب معاشرت اجتماعی می گویند. اسلام در بعد زندگی اجتماعی تاکید زیادی بر رعایت آداب معاشرت اجتماعی دارد و جامعه انسانی را موظف می کند که حقوق یکدیگر را رعایت کند. در بعضی روایات تا سی مورد از حق یک مسلمان بر مسلمان دیگر نام برده شده است. در این خطبه به دو مورد از این حقوق اشاره می کنم. یکی از این آداب اجتماعی در کلام خدای متعال ،عیادت از بیمار است. نقل شده است : خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود : چرا وقتی بیمار بودم به دیدار من نیامدی و این پیامبر الهی گفت : تو خدایی و از بیماری به دور هستی پس چگونه بیمار می‌شوی ؟ حضرت حق در جوابش فرمود: وقتی بنده من بیمار شده بود به عیادتش نرفتی و اگر این کار را انجام می‌دادی گویا به عیادت من آمده بودی و این مسئله نشان می‌دهد که رسیدگی به بیماران تا چه میزان دارای اهمیت و ثواب است.

دارو و درمان ، از تقدیر است :

حضرت موسی‌بن عمران مریض شد. بنی‌اسرائیل به عیادتش آمدند، بیماری او را تشخیص داده و گفتند: اگر به وسیله فلان گیاه خود را معالجه کنی، بهبودی خواهی یافت. موسی(ع) گفت: دارو استعمال نخواهم کرد تا خداوند بدون دوا مرا شفا عنایت کند. مدتی مریضی او ادامه یافت تا اینکه به او وحی شد که به عزت و جلالم سوگند شفایت نمی‌دهم، مگر اینکه خود را به وسیله همان دارویی که بنی‌اسرائیل گفتند مداوا کنی. بعد از این موسی(ع) آنان را خواست و گفت: همان دارو را بیاورید تا استفاده کنم. طولی نکشید که حضرت بهبودی یافت. اما از اینکه ابتدا به خداوند چنین گفته بود در دل بیمناک بود. خطاب رسید: موسی خیال داری با توکل خود حکمت و اسرار خلقت من را از بین ببری، بجز من چه کسی در ریشه گیاهان این فواید باارزش را قرار داده است؟ (1)

وقتی یک نفر بیمار می شود باید حتما به پزشک مراجعه کند و از دارویی که پزشک می دهد استفاده کند ولی شفا را از خداوند بخواهد یعنی تاثیر آن دارو و درمان را از خدا بخواهید.پس یکی از حقوق اجتماعی عیادت و سرکشی از بیمار است و در روایات نیز بر آن تاکید بسیار شده است. تا آنجا که در روایتی چنین آمده است که: پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: در حدیثی قدسی آمده است: خداوند در روز قیامت بنده ای از بندگان خود را ملامت می‎کند و می فرماید: « یَا ابْنَ آدَمَ مَرِضْتُ فَلَمْ تَعُدْنِی » ای بنده من! چه چیز تو را بازداشت از عیادت من، آن هنگام که بیمار شدم (ای انسان من بیمار شدم و تو به عیادتم نیامدی)؟ عرض می کند: « یَا رَبِّ ، کَیْفَ أَعُودُکَ وَأَنْتَ رَبُّ الْعِزَّهِ ؟ » خدایا! تو خالق جهانی، درد و ناراحتی و مرض درباره تو معنا ندارد، تو منزّهی از اینکه مریض شوی. می فرماید: « أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ عَبْدِی فُلانًا مَرِضَ فَلَمْ تَعُدْهُ » برادر مؤمن تو بیمار شد و به عیادتش نرفتی. « وَلَوْ عُدْتَهُ لَوَجَدْتَنِی عِنْدَهُ ؟ »به عزّت و جلالم سوگند، اگر به دیدنش می رفتی مرا نزد او می یافتی و هر حاجتی داشتی برمی آوردم و این به خاطر احترامی است که بنده مؤمن نزد من دارد و من خدای رحمان و رحیمم.(2)

اسلام به اجتماع اهمیت بسیاری داده است ، اینکه افراد به هم سربزنند و از حال یکدیگر با خبر باشند، متاسفانه امروز وقتی افراد با هم مشکل پیدا می کنند، ممکن است سالها از هم قهر کنند و یک سلام هم به هم نکنند.اسلام دین اجتماعی و وحدت و همدلی است و خط کشی ها در اسلام جایی ندارد. سرکشی و احوال پرسی و در غم هم شریک بودن و عیادت از بیمار از آداب اجتماعی اسلامی است.

آداب عیادت بیمار

دیدار بیمار آدابی دارد که هنگام عیادت باید آنها را رعایت کرد و از جمله آن آداب، هدیه است که در این مورد به بیان یک روایت اکتفا می شود: بعضی از دوستان امام صادق ـ علیه السّلام ـ به دیدن بیماری می رفتند. در بین راه به امام صادق ـ علیه السّلام ـ برخوردند، فرمود: کجا می روید؟ گفتند: عیادت مریض. حضرت فرمود: آیا برای مریض هدیه ای از قبیل سیب، به، اترج یا مقدار کمی عطریا قطعه ای از عود با خود می برید؟ گفتند: نه. فرمود: مگر نمی دانید هدیه بردن مایه آرامش خاطر بیمار می شود؟ (3)
یکی دیگر از نکته هایی که باید هنگام عیادت بیمار رعایت شود کوتاه کردن زمان عیادت بیمار است مگر اینکه خود او بخواهد. امام صادق ـ علیه السّلام ـ می فرماید: «اعظمکم اجراً فی العیاده اخفُّکم جلوساً.» (4) از عیادت کنندگان آن که کمتر نزد بیمار بنشیند، اجر و پاداشش بیشتر است. در روایتی رسول گرامی اسلام ـ صلّی الله علیه و آله و سلم ـ فرمود: «اذا دخل احدکم علی اخیه عائداً له فلیدع له و لیطلب منه الدّعاء فانّ دعائَهُ مثل دعاء الملائکه.»(5) زمانی که یکی از شما به عیادت برادر دینی خود می رود باید برای او (: بیمار) دعا کند و از او نیز بخواهد برای وی ): عیادت کننده( دعا کند که دعای بیمار مثل فرشته است.) و مستجاب می شود. همچنین از متون ديني استفاده مي شود كه تحمل مقابل بيماري ، به خاطر خدا ، هم موجب پاك شدن گناه مي شود و هم ثواب اخروي را به دنبال دارد.پيامبر اكرم (ص) در این ارتباط فرمودند: «السقم يمحو الذنوب »(6) بيماري گناهان را نابود مي كند. منتهی بیمار باید به دنبال دوا و درمان باشد و دوران بیماری همراه شكر وصبر باشد .

حدیث قدسی که در ابتدا خدمتتان عرض کردم کامل تر خدمتتان عرض می کنم : ابو هریره از رسول اعظم(صلی الله علیه وسلم ) روایت می کند: خداوند روز رستاخیز گوید آدمیزاد! « یابن ادم مرضت فلم تعدنی »ای فرزند آدم مریض شدم و به عیادتم نیامدی. و او در جواب می گوید: «ای خدا چگونه از شما عیادت کنم در حالیکه تو پروردگار جهانیان هستی.» خدا می فرماید: « مرض فلان عبدی فلو عدته لوجدتنی عنده »فلانی، یاربّ کیف اعودک و انت ربّ العالمین بنده من مریض شد، چنانچه به عیادت او می رفتی هر آینه مرا در کنار او می یافتی. « و استسقیتک، فلم تسقینی» و از تو طلب آب کردم و مرا سیراب ننمودی. بنده در جواب می گوید: « کیف و انت ربّ العالمین » چگونه اینکار را می کردم و حال آنکه تو پروردگار جهانیان هستی، « استسقاک عبدی فلان و لو سقیتة لو جدت ذلک عندی » خدا می فرماید: بنده من از تو طلب آب کرد، چنانچه به او آب می دادی آن را در نزد من می یافتی «و استطعمتک، فلم تطعمنی،» و از تو طعام و غذا خواستم، ولی مرا طعام ندادی، و بنده در جواب می گوید: « کیف و انت ربّ العالمین» چگونه اینکار را می کردم و حال آنکه تو پروردگار جهانیان هستی و خدا می فرماید :« استطعمک عبدی فلان » بنده من فلانی از تو غذا خواست «و لو اطعمته لو جدت ذلک عندی » و اگر تو به او غذا می دادی آن را در نزد من می یافتی. (7) اطعام گرسنه بسیار اهمیت دارد.

علت ابتلاء یعقوب(ع) به فراق یوسف(ع)

یعقوب هر روز گوسفندى ذبح مى کرد، قسمتى را به مستحقان مى داد و قسمتى را خود و فرزندانش مى خوردند، یک روز مستمند غریبی که روزه دار بود و نزد خدا منزلتى داشت، عبورش از آن شهر افتاد، شب جمعه بود بر در خانه یعقوب به هنگام افطارآمده گفت: به میهمان مستمند غریب گرسنه از غذاى اضافى خود کمک کنید، چند بار این سخن را تکرار کرد، آنها شنیدند، و سخن او را باور نکردند، هنگامى که او مایوس شد و تاریکى شب، همه جا را فرا گرفت برگشت، در حالى که چشمش گریان بود و از گرسنگى به خداشکایت کرد، آن شب را گرسنه ماند و صبح همچنان روزه داشت، در حالى که شکیبا بود و خدارا سپاس مى گفت، اما یعقوب(علیه السلام) و خانواده یعقوب، کاملاً سیر شدند، و هنگام صبح مقدارى از غذاى آنها اضافه مانده بود! خداوند به یعقوب در همان صبح، وحى فرستاد که تو اى یعقوب بنده مرا خوار کردى و خشم مرا بر افروختى، و مستوجب تادیب و نزول مجازات بر خود و فرزندانت شدى... اى یعقوب! من دوستانم را زودتر از دشمنانم توبیخ و مجازات مى کنم، و این به خاطر آن است که به آنها علاقه دارم!همان شب یوسف آن خواب را دید و یعقوب(ع) به خاطر بى خبر ماندن از درد دل یک سائل به فراق یوسف(ع) مبتلا شد. (8) بعضی از گرفتاریهای زندگی ما همین مواردی است که به آن توجه نمی کنیم. گاهی اوقات بلای ناگهانی بر انسان، نازل می شود شاید منشا آن یک این چنین کوتاهی از طرف خود انسان باشد.

اعمال ماه شعبان:

ماه شعبان است باید در کنار عبادات فردی به موضوعات اجتماعی هم دقت داشته باشید.از اعمالی که در ماه شعبان به آن توصیه شده است : ذکر ، روزه ،نماز و صدقه دادن است اینکه انسان به فکر فقرا و یتیمان نیز باشد. امروز اولین روز ماه شعبان و روز جمعه است ، صدقه روز جمعه مضاعف حساب می شود، خودتان را از این فیضض محروم نکنید. همه ما از تلویزیون دیده ایم که چقدر فقر و نداری در کشورهای افریقایی زیاد است. ولی در برخی کشورهای دیگر افرادی هستند که مبالغ هنگفتی خرج حیوانات خود می کنندو بهترین غذاها را برای سگ خودشان تهیه می کنند. این وضعیت جهان امروز ماست . چرتا باید با وجود نعمتهای زیادی که خداوند به انسانها داده است ، یک عده اینگونه در تنگنا وفقر مطلق باشند و حتی محتاج نان شب باشندو عده ای دیگر در ناز ونعمت و در رفاه کامل باشند؟ .نظام جمهوری اسلامی با اینها تعبیض ها مخالف است علت اینکه استعمار با ما دشمن است برای همین شعارها و عدالت اجتماعی که اسلام مطرح می کند.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم و در اولین روز ماه معظم شعبان، خود و همه شما برادران وخواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی واینکه قدر این ایام پر برکت را بدانید.

میلاد پُر از خیر برکت حضرت سیدالشهدا و روز پاسدار و میلاد پر از خیر و برکت آقا ابولفضل العباس و روز جانباز و میلاد پر از خیر و برکت امام زین العابدین امام سجاد را به ساحت مقدس مولایمان صاحب الزمان وبه همه شما علاقمندان و دوستداران اهل بیت تبریک عرض می کنم. ان شاءالله این ایام بر همه شما مبارک باشدو هر آرزو هر خواسته ای و نیازی داشته باشید به برکت سیدالشهدا همه با دست پر و حاجت روا برویم. بازهم صلوات بر محمد و آل محمد(ص)

اولین نکته عظمت ماه بزرگ شعبان است. رسول خدا (ص) فرمودند : « شعبان شهری رحم اللّه من أعاننی علی شهری »(9) شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسی که مرا به ماه من یاری کند.می توانیم عبادات قضای خودمان را در این ماه انجام بدهیم تا از ثواب مضاعف آن بهره مند شویم.

ثواب روزه داری در ماه شعبان:

در روایتی پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم می فرماید: « إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ. »(10)ماه شعبان ، «شعبان» ناميده شد؛ زيرا روزى هاى مؤمنان در اين ماه قسمت مى شود . و این روزی به صورت شعبه شعبه به بندگان داده می شود.ان شاءالله که بتوانیم رزق و روزی حلال و پاک و خوبی داشته باشیم و پیامبر را یاری کنیم . بخاطر محبت و عشق و علاقه ای که به رسول خدا داریم کار خیر (روزه و صدقه و ... )انجام دهیم .

پیامبر خدا(ص) در مورد روزه داری در ماه شعبان می فرمایند: شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود، و در برخی احادیث از شعبان به سید و سرور ماهها تعبیر شده است.(11)

تا توانایی روزه گرفتن داریم قدر بدانیم و تکالیف دینی که بر گردن داریم ادا کنیم، زمانی انسان پا به سن بگذارد، توانایی روزه گرفتن ندارد ما که نمی دانیم تا کی زنده هستیم پس تا زنده ایم، مانند زمین و خورشید منبع خیر باشیم ، ما که از زمین و خورشید کمتر نیستیم، ما اشرف مخلوقات هستیم.وجود ما باید منبع خیرو رزق و برکت باشد.

افضل اعمال در ماه شعبان:


نقل شده است: امام صادق عليه السلام در جواب كسى كه پرسيده بود : «ما أفضَلُ ما يُفعَلُ فيهِ (شَعبانَ) » چه عملى در ماه شعبان برتر است؟ فرمودند : « الصَّدَقَةُ و الإستِغفارُ »صدقه و استغفار . (12)پس یکی از بهترین کارهایی که در شعبان می توان، انجام داد صدقه دادن و گره از کار مومنی باز کردن است . به ازدواج جوانان کمک کنیم و با تهیه جهیزیه برای دختران دم بخت که استطاعت مالی ندارند و کمک مالی به پسران برای شروع زندگی مشترک از ثواب مضاعف آن در این ماه برخوردار شویم تا آنها هم بتوانند با آبرومندی ازدواج کنند.نکته دیگر اینکه در ازدواج فرزندان خود سخت گیری نکنید. جوانی چندین مرتبه به دفتر امام جمعه آمده است و از ما خواسته تا در خطبه ها به خانواده ها بگوییم تا در بحث مهریه و مراسم عروسی سخت گیری نکنند. اسلام اینگونه سخت گیری ها را نمی پسندد. بالاترین زنان عالم حضرت زهرا است که مهریه حضرت بسیار اندک بوده است،ما شیعه امیرالمومنین و پیرو آنها هستیم.در عمل نیز باید اهل بیت را الگو قرار بدهیم و مانند آنها رفتار کنیم. کمک به ازدواج جوانان نوعی صدقه است که به فرمایش امام صادق (ع) یکی از بهترین اعمال در ماه شعبان است و عمل دیگر که این ماه سفارش شده است استغفار است. خدای متعال در قرآن مجید می فرماید: « وَ ما کانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِمْ »(ای پیامبر) تا تو در میان آنها هستی، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد «وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ »و (نیز) تا استغفار می کنند، خدا عذابشان نمی کند.(13) .پس بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه استغفار است و هر كه در هر روز از اين ماه هفتاد مرتبه استغفار كند مثل آن است كه هفتاد هزار مرتبه در ماههاى ديگر استغفار کرده است. و از اعمال مشترك ماه شعبان هر روز هفتاد مرتبه بگویيد:« أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ » و همچنین هر روز هفتاد مرتبه بگویيد:« أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِيمُ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ‏».

صدقه را به اهلش برسانید:


در مورد صدقه نیز باید آن را به اهلش رساند. قرآن کریم دو گروه را نیازمند معرفی می کند.« لِلْفُقَراءِ الَّذينَ أُحْصِرُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ لا يَسْتَطيعُونَ ضَرْباً فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِياءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسيماهُمْ لا يَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليمٌ » ( صدقات ) از آن فقیرانی است که در راه خدا ( مانند جهاد یا غارت رفتن اموال یا بیماری مزمن یا تحصیل علم ) گرفتار آمده اند ، نمی توانند ( برای تحصیل معاش خود ) هیچ گونه در روی زمین سفر کنند ، فرد ناآگاه آنها را از شدت محافظتی که دارند توانگر می پندارد آنها را از سیمایشان می شناسی از مردم به اصرار چیزی نمی خواهند. و هر چه از مال انفاق کنید مسلّما خداوند به آن داناست. (14)

رزمندگان در جبهه:

پس گروه اولی که باید به انها کمک شود، رزمندگانی است که در جبهه هستند و با دشمن می جنگند و نمی تواند کار کند و امورات زندگی خودو خانواده اش را بچرخاند. این نوع کمک شامل آیه « مَثَلَ الذِین ی نفِقُونَ أَموَالَهُمْ فی سبیل اللّهِ کمَثَلِ حَبّةٍ أنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کلِّ سُنْبُلَةٍ مِائةُ حَبَّةٍ واللّهُ یضاعِفُ لِمَنْ یشَاءُ واللّهُ واسعٌ علیمٌ» (15) است که خداوند می فرماید: انفاق آنها همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند، که در خوشه، یکصد دانه باشد، و خداوند آن را برای هر کس بخواهد، دو یا چند برابر می کند.

نیازمندان واقعی:

گروه دوم از نیازمندان واقعی که پاداش کمک و صدقه به آنها مضاعف است، روحانیون و کسانی هستند که دین خدا را می آموزندو گسترش می دهند. عده ای از طلاب استخدام دولت شده اند و از طریق حقوق کارمندی امرار معاش می کنند. ولی گروهی دیگر از مشغول تحصیل هستندو هیچ درآمدی ندارند، اینها خودشان را وقف آموختن و تبلیغ دین خدا کرده اند.اگر تلاش این عزیزان نبود امروز دین اسلام به ما نمی رسید آنها خودشان را وقف دین خدا کرده اند و فقیه شده اند تا مسائل دینی را بیاموزندو به مردم آموزش بدهند. این گروه از طلاب به علت تحصیل و اینکه درآمدی از جایی ندارند، قادر به اداره زندگی خود نیستند و کمک کردن به آنها مشمول ثواب مضاعف است که در آیه به آن اشاره شده است.

گروهی دیگر متکدیان هستند که تعداشان امروز زیاد شده است. امروز به هر کجا می روی: میوه فروشی ،داروخانه ،سوپری ،بیمارستان و پمپ بنزین با مزاحمت این افراد مواجه می شویم که مدام درخواست کمک مالی می کنند و وجه شهر را خراب کرده است. اسلام با تکدی گری مخالف است. این افراد اگر واقعا فقیر هستند،از طریق مجاری قانونی مانند کمیته امدادوبهزیستی باید به آنها رسیدگی کرد. بعضی از این افراد معتاد هستند و ارث پدرشان را دود کرده اند و خودش را فقیر و بیچاره کرده اند و هرچه درآمد دارند خرج مصرف مواد مخدر می کنند، کمک مالی به این افراد ارزشی ندارد ،چون همان لحظه دود می شودو خرج مواد می شود و هدر می رود.

حوزه های علمیه:

امروز ما در شهر دو حوزه علمیه داریم خواهران و برادران که برای حفظ دین درس می خوانند تا فقیه و عالم دینی شوند. حوزه های علمیه وابسته به دولت نیستند تا بتوانند آزادانه رفتار کنند و حرف بزنند.آنها مانند روحانیون اهل سنت ، جیره خوار دولت نیستند که هر چه دولت گفت بپذیرندو، بلکه مستقل هستندو با سهم امام زمان و پول خمسی که شما می پردازید، اداره می شوند.

یک راه صدقه این است که مثلاً شما باغ پسته دارید ، می توانید درآمد حاصل از یک راس درخت را نذر حوزه علمیه کنید تا عالم دین تربیت شود .همانطور که گذشتگان کمک می کردند. حال از کجا مطمئن شویم که این مبلغ به درستی خرج می شود، ما باید بر مصرف صحیح این پول نظارت داشته باشیم ، بهترین کار این است که شما متولی آن را امام جمعه وقت بگذارید تا مبلغی را که کمک می کنید زیر نظر او خرج شود. هر چندسال یکبار امام جمعه عوض شود ولی این تشکیلات سرجای خودش است.در بافت یک بنده خدایی پنج درخت گردو را وقف حوزه علمیه کرده بودو هر سال درآمد این پنج درخت را به دفترامام جمعه می آورد، تا زنده اید خودتان برای آخرت خودتان کاری انجام بدهید . در حدیثی که خدمتان عرض کردم گفته شد، خداوند به شما رزق داده است شما نیز با صدقه و کمک به بنده های نیازمند به خدا کمک کنید. پس با کمک به حوزه های علیمه بخشی از درآمد خود را برای این کار خیر بگذارید.مومن باید اهل خیر باشد، امروز باید به فکر شب اول قبر و آخرت خود باشید.از آنجایی که امام جمعه هر شهری مسئول حوزه علمیه آن شهر نیز هست ، می توانید متولی وقفیان و نذورات خود را امام جمعه بگذارید تا در مسیر صحیح مصرف شود.زیرا خود امام جمعه هم در این حوزه ها تربیت شده است بنابراین باید به تربیت علمای دینی کمک کند شما هم می توانید او را در این امر یاری کنید. ان شاءالله که در این امر همت والا داشته باشید.
مناسبتهای هفته را کوتاه خدمتتان عرض می کنم.

حضور در انتخابات مایه شکست دشمن:

به لطف الهی انتخابات را در پیش داریم، اولا این انتخابات مایه شکست دشمن است، وحدت و همدلی و حضور باشکوه مردم در این انتخابات، حقیقت مردم سالاری را نشان می دهد و مشت محکمی بر دهان استکبار است و بار دیگر دشمن را مایوس می کند.حضور تک تک شما پای صندوق های رای، برای دشمن چون بمب هسته ای است. آنها آرزو دارند تا مردم ایران از این انقلاب نا امید بشوند و دین را رها کنند . این دلبستگی ، عشق وحضور مردم، استحکام نظام جمهوری اسلامی را می رساند. رهبر معظم انقلاب هم فرمود: کسانی که قصد دارند کاندید شوند و به در صحنه بیایند اولا با صداقت به مردم اعلام کنند ما برای خدمت آمده ایم تا یاور مردم باشیم و دیگر اینکه نگاه آنها به داخل کشور باشد، اینکه انتظار داشته باشیم خارجی دلسوز ملت ما باشند و مشکلات ما را حل کنند دروغ است.

حرف وعمل کاندیداها یکی باشد:


امروز یکی از معضلات دنیا ، شعارهایی است که داده می شود، ظاهرا خوب هستند ولی آنچه مهم است معنای آن مهمتر است. مثلا واژه استعمار از عمران و آبادانی می آید ، اینکه به جایی بروید و آنجا را آباد کنید. انگلیسی ها هم وقتی به ایران آمدند گفتند: ما برای استعمار کشور شما یعنی عمران و ابادانی کشور ایران آمده ایم ونگفتند ما برای چپاول کشور و منابع ملت ایران آمده ایم چون در آن صورت کسی آنهارا به کشور راه نمی داد. با شعار استعماروآبادانی به ایران آمدند ولی عملا دست به چپاول وغارت منابع ایران زدند. امروز حقوق بشر یعنی دادن حق بشر . ولی امروز حقوق بشر تبدیل شده است مجمعی برای حفظ حقوق اسرائیل و امریکا ! وحفظ حقوق بشر تبدیل به حفظ ظالم و سر مظلوم از سر جدا کردن شده است. ظاهر کلمات زیبا هستند ولی اراده ای که از این کلمات می کنند خطرناک است.

برخی در دل به دنبال ارتباط با آمریکا هستند:

یکی دیگر از این شعارهای فریبنده شعار تعامل با دنیا.یعنی ارتباط با دیگر کشورها است. اسلام هیچگاه مانع از تعامل با دنیا نشده است و نگفته است دور خود حصار بکشید وبا هیچ کشوری ارتباط نداشته باشید.بلکه امام و مقام معظم رهبری اعتراض دارند که دنیا فقط چهار کشور نیستند ما باید با همه دنیا ارتباط داشته باشیم. البته آنها فقط مخالف ارتباط با رژیم جعلی و خون آشام اسرائیل هستند که دشمن ملت ایران است و همچنین مخالف ارتباط با امریکای جنایتکار هستند چون امریکا دشمن ملت ایران است و به دنبال نابودی ایران است و قصد او از تعامل با ایران غارت کشور ماست.حال یک عده در دل خواهان ارتباط با امریکا هستند و چون نمی توانند علنی بگویند ، شعار تعامل با دنیارا سرداده اند ولی قصد شان رفت و آمد با امریکاست و در قضیه برجام ارتباط با امریکا را تجربه کردند، قدم زدند، دست دادند، لبخند زدند ولی هیچ به دست نیاوردید وهیچ گره ای از کار مردم بازنشد.آنهایی که به دنبال عزت پاسپورت ایرانی بودند، از این ارتباط به عزت نرسیدند که هیچ، ارزش پاسپورت ما تنزل هم پیدا کرد. دشمن ،دشمن است . اینکه مقام معظم رهبری بارها گوشزد کردندکه ارتباط با امریکا یعنی نفوذ اجانب به کشور ، یعنی هدر دادن خون شهداست آنها می خواهند اسلام را ساقط کنند چون از امام سیلی خورده اند. شعار تعامل با دنیا مانند شعارحقوق بشر غلط انداز است . اینکه مقام معظم رهبری تاکید دارند شعارها را دقت کنید، توجه به همین مطلب است.


پی نوشت:

1- جامع‌السعادات، محمدمهدی نراقی، ج 3، ص 277

2- سفینه البحار، ج 2 / صفحات 534 و 535؛ مکارم الاخلاق، چاپ بیروت، صفحه 360، با اندکی تفاوت.

3- وسائل الشیعه، ج 2 / صفحه 643، باب 17؛ مکارم الاخلاق، چاپ بیروت، صفحه 361.

4- مکارم الاخلاق، صفحه 361.

5- مکارم الاخلاق، چاپ بیروت، صفحه 361.

6- بحارالأنوار ج : 64 ص : 244

7- نهج الفصاحه حدیث ۷۷۵

8- تفسیر «برهان»، جلد 2، صفحه 243 ـ «نور الثقلین»، جلد 2، صفحه 411 ـ «بحار الانوار»، جلد 12، صفحات 271 و 272، حدیث 48.

9- وسایل الشیعه، ج 10،ص 497

10- ثواب الأعمال ، ص 62 .

11- وسایل الشیعه، ج 10، ص 98

12- اقبال الأعمال ، ج ۳ ، ص ۲۹۴ .

13- سوره مبارکه انفال، آیه 33

14- سوره مبارکه بقره، آیه 273



http://yascms.ir/emam/gozaresh/p748.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p749.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p750.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p752.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p753.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p754.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=7643