سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

دوران سخت زندگی حضرت امام حسن عسکری(ع)/ در امان ماندن از بلای طبیعی زلزله با مقاوم سازی منازل مسکونی


خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه زرند مورخه 96/10/01




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ » (1)

السلام علیک یا رسول الله (ص)، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی و سردار شهدای مدافع حرم شهید حججی ، دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی خودتان ، خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، عزیزانمان از اداره راه که امروز با لباس فرم در نماز جمعه شرکت کرده اند ، از هیأت امنای مسجد جامع ، قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه جناب آقای دکتر مرادی ، نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم . از همین جا خدمت دکتر مرادی این نیروی مؤمن و انقلابی، متدین و متخصص در کار تبریک عرض می کنیم. توفیقات روز افزون برای ایشان در دانشگاه آزاد از خداوند خواستارم.

میلاد پر از خیر و برکت امام حسن عسکری(ع) را به فرزندشان حضرت صاحب الامر(عج) وهمه شما ارادتمندان و علاقمندان تبریک عرض می کنم. این هفته چند ولادت پر از خیر و برکت داریم. ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که ثواب زیارت ایشان، ثواب زیارت امام حسین(ع) است و همین طور ولادت حضرت عیسی(ع) مسیح و ولادت امام حسن عسکری(ع) را داریم. چند جمله ای در مورد امام حسن عسکری(ع) خدمتتان عرض می کنم و نماز جمعه را به نام و یاد این امام همام متبرک می کنم.

دوران سخت زندگی حضرت امام حسن عسکری(ع):

امام حسن عسکری(ع) حدود 29 سال زندگی کردند ،13سال در شهر مدینه و10 سال در سامرا و 6 سال هم از دوران امامت خودشان را در سامرا بودند . دوران زندگی امام حسن عسکری(ع) دوران اقتدار طواغیت بنی عباس بود، ظلم و ستم بنی عباس اگر از یزید و یزیدیان بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. امام را به شهر نظامی سامرا تبعید کردند از این جهت به ایشان امام حسن عسکری(ع) می گویند. از 6 سال دوران امامت ایشان، سه سال را در زندان به سر می بردند و بسیار سخت گذشت. دوران زندگی امام حسن عسکری (ع) را تشبیه کرده اند به دوران زندگی حضرت موسی و فرعون . همانطور که فرعون بر بنی اسرائیل سخت گیری می کرد و مراقب بود که حضرت موسی(ع) به دنیا نیاید، حاکمان ظالم و ستمگر بنی عباس هم دنبال می کردند که مبادا حضرت مهدی (عج) به دنیا بیایند و به قدری سختگیری بر امام حسن زیاد بود که امام نتوانستند یک زن عقدی بگیرندو یک کنیز داشتند .

جاسوسان نیز دائماً به خانه امام رفت و آمد می کردند و مراقبت شدید داشتند تا مبادا امام مهدی به دنیا بیاید ولی با وجود چنین اوضاع سختی امام حسن(ع) شیعه را حفظ کردند و شبهات را برطرف می کردند و تشکیلات و ارتباط منظم با شیعیان داشتند و با اینکه نمی توانستند مستقیماً با امام در ارتباط باشند ولی با شبکه وکالت با شیعیان در ارتباط بودند و امام در همه منطقه ای یک نفر را به عنوان وکیل خود انتخاب کرده بودند، هر نماینده با یک نماینده بالاتر و همین طور تا یک نماینده دیگر با امام ارتباط می گرفتند. این گونه امام هم اسلام و تشیع را حفظ می کردو هم شبهات را پاسخ می دادند.چند نمونه را خدمتتان عرض می کنم.

امام عسکری علیه السّلام و معجزه استخوان انبیاء

«در زمان امام حسن عسکری‌(ع) قحطی سختی پیدا شد، به همین جهت خلیفه وقت دستور داد که مردم از شهر بیرون روند و نماز استسقا (نماز باران) بخوانند. پس مردم سه روز بیرون رفتند و دعا خواندند و نماز گزاردند، اما باران نیامد، در روز چهارم جاثلیق بزرگ مسیحیان به همراه تعدادی از مسیحیان و راهبان به صحرا رفتند تا برای نزول باران دعا کنند. در میان اینان راهبى بود که چون دست به دعا برداشت، از آسمان باران بارید. مسیحیان، در روز دوم نیز بیرون رفتند و پس از دعای آن راهب، باران بارید. در نتیجه این واقعه، بسیاری از مردم دچار شک و تردید شده و تعجب کردند و حتی برخی به دین مسیحیت میل پیدا کردند.خلیفه به نزد امام حسن عسکرى(ع) فرستاد در حالی‌که او زندانی بود. او را بیرون آوردند و به او گفتند: به فریاد امت جدّت برس که بیم از هلاک آنها است. امام(ع) فرمود: من فردا بیرون می‌روم و ان‌شاء اللَّه شک را از میان مردم زایل می‌کنم. جاثلیق در روز سوم و در حالی‌که راهبان با وى بودند، بیرون رفت. امام حسن عسکرى(ع) نیز با تعدادی از اصحاب خود به بیرون رفتند، پس چون امام آن راهب را در حالی دید که دست خود را بلند کرده بود، دستور داد که دست راست آن راهب را باز گردانند و آنچه در میان دو انگشت او است، بیرون بیاورند. از میان دست راهب، یک استخوان سیاهى را بیرون آوردند. آن‌حضرت استخوان را گرفت و به آن راهب فرمود: الآن دعا کن تا هوا ابری شود و باران ببارد. او دعا کرده و طلب باران نمود، اما هوا گشوده شد و آفتاب نمایان گشت؛ خلیفه وقت به امام رو کرد و گفت: ای ابا محمد!(ابا محمد کنیه امام بوده است) این چه استخوانی است؟ فرمود: این مرد از قبر پیامبرى از پیامبران خدا، عبور می‌کرد و این استخوان را یافت و آن‌را در دست گرفت. و «مَا کُشِفَ عَنْ عَظْمِ نَبِیٍّ إِلَّا هَطَلَتِ السَّمَاءُ بِالْمَطَر»؛ استخوان پیامبری نمایان نمی‌شود مگر این‌که از آسمان باران خواهد بارید».(2) این نشانه برحق بودن دین آنها نیست بلکه نشان بر حق بودن پیامبر خداست. حالا هر چه دعا کند باران نمی آید و اسلام و امت را حفظ کرد.

مناظره امام حسن عسکری با اسحاق کندی -تناقض در قرآن؟!

«اسحاق كِنْدى» كه از فلاسفه اسلام و عرب به شمار مى‏ رفت و در عراق اقامت داشت، كتابى تأليف نمود به نام «تناقضهاى قرآن»! او مدتهاى زيادى در منزل نشسته و گوشه نشينى اختيار كرده و خود را به نگارش آن كتاب مشغول ساخته بود. روزى يكى از شاگردان او به محضر امام عسكرى(عليه السلام) شرفياب شد. هنگامى كه چشم حضرت به او افتاد، فرمود: آيا در ميان شما مردى رشيد وجود ندارد كه گفته‏ هاى استادتان «كندى» را پاسخ گويد؟ شاگرد عرض كرد: ما همگى از شاگردان او هستيم و نمى‏ توانيم به اشتباه استاد اعتراض كنيم. امام فرمود: اگر مطالبى به شما تلقين و تفهيم شود مى‏ توانيد آن را براى استاد نقل كنيد؟ شاگرد گفت: آرى، امام فرمود: از اينجا كه برگشتى به حضور استاد برو و با او به گرمى و محبت رفتار نما و سعى كن با او انس و الفت پيدا كنى. هنگامى كه كاملاً انس و آشنايى به عمل آمد، به او بگو: مسئله‏ اى براى من پيش آمده است كه غير از شما كسى شايستگى پاسخ آن را ندارد و آن مسئله اين است كه: آيا ممكن است گوينده قرآن از گفتار خود معانى اى غير از آنچه شما حدس مى‏ زنيد اراده كرده باشد؟
او در پاسخ خواهد گفت: بلى، ممكن است چنين منظورى داشته باشد. در اين هنگام بگو شما چه مى‏ دانيد، شايد گوينده قرآن معانى ديگرى غير از آنچه شما حدس مى‏ زنيد، اراده كرده باشد و شما الفاظ او را در غير معناى خود به كار برده ‏ايد؟ امام در اينجا اضافه كرد: او آدم باهوشى است، طرح اين نكته كافى است كه او را متوجه اشتباه خود كند.شاگرد به حضور استاد رسيد و طبق دستور امام رفتار نمود تا آنكه زمينه براى طرح مطلب مساعد گرديد. سپس سؤال امام را به اين نحو مطرح ساخت: آيا ممكن است گوينده‏اى سخنى بگويد و از آن مطلبى اراده كند كه به ذهن خواننده نيايد؟ و به ديگر سخن: مقصود گوينده چيزى باشد مغاير با آنچه در ذهن مخاطب است؟ فيلسوف عراقى با كمال دقت به سؤال شاگرد گوش داد و گفت: سؤال خود را تكرار كن. شاگرد سؤال را تكرار نمود. استاد تأملى كرد و گفت: آرى، هيچ بعيد نيست امكان دارد كه چيزى در ذهن گوينده سخن باشد كه به ذهن مخاطب نيايد و شنونده از ظاهر كلام گوينده چيزى بفهمد كه وى خلاف آن را اراده كرده باشد. (گاهی اوقات پیش می آید که گوینده و متکلم حرفی می زند ولی ما برداشت از منظور اصلی گوینده و نویسنده متفاوت است.)استاد كه مى ‏دانست شاگرد او چنين سؤالى را از پيش خود نمى‏تواند مطرح نمايد و در حدّ انديشه او نيست، رو به شاگرد كرد و گفت: تو را قسم مى‏ دهم كه حقيقت را به من بگويى، چنين سؤالى از كجا به فكر تو خطور كرد؟ شاگرد: چه ايرادى دارد كه چنين سؤالى به ذهن خود من آمده باشد؟ استاد: نه، تو هنوز زود است كه به چنين مسائلى رسيده باشى، به من بگو اين سؤال را از كجا ياد گرفته‏اى؟ شاگرد: حقيقت اين است كه، «ابو محمد» (امام حسن عسكرى (علیه السلام)) مرا با اين سؤال آشنا نمود. استاد: اكنون واقع امر را گفتى. سپس افزود: چنين سؤالهايى تنها زيبنده اين خاندان است (آنان هستند كه مى‏توانند حقيقت را آشكار سازند). آنگاه استاد با درك واقعيت و توجه به اشتباه خود، دستور داد آتشى روشن كردند و آنچه را كه به عقيده خود درباره «تناقضهاى قرآن» نوشته بود تماماً سوزاند! (3)

دوران زندگی امام حسن(ع) دوران بسیار سختی بود و امام حسن(ع) می بایست بیشتر از دیگران شیعیان را برای غیبت آماده کنند.امام نامه ای را به پدر شیخ صدوق نوشتند که در خطبه دوم چند کلامی در توصیه به تقوی جهت تبرک خدمتتان عرض می کنم.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما عزیزان را دعوت می کنم به تقوای الهی ،در توصیه به تقوی کمک می گیرم از نامه امام حسن عسکری(ع) به علی بن حسین بن بابویه قمی پدر مرحوم شیخ صدوق .

نامه امام حسن عسکری(ع) به ابن بابویه قمی

یکی از کارهای امام حسن (ع) نامه به بزرگان هر منطقه بود. ابن بابویه از علمای هم عصر امام حسن عسکری(ع) است که در قم زندگی می کرده است. قبرشان هم در اول خیابان چهار مردم است. امام حسن عسکری(ع) در نامه بسیار مهمی که به او نوشتند که آنچه می گویم به شیعیان ما ابلاغ کن و بگو اینگونه در زندگی رفتار کنند اگر ما شیعیان و مسلمانان به همین مضمون نامه امام در زندگی عمل کنیم عمده مشکلات و گرفتاری های ما حل می شود . الحمدالله امروز فضای مجازی در خدمت شماست، شما می توانید متن کامل آن نماز را جستجو کنید و شرح و تفسیر آن را مطالعه کنید. بنده از باغ گل، یک گلی می چینم .امام حسن عسکرى علیه السّلام در این نامه، پس از حمد خدا و درود بر پیامبر و عترت طاهرینش مى‏فرماید: « اى فقیه مورد اعتماد من، على بن الحسین بن بابویه القمى، خداوند تو را به کارهاى مورد رضایتش توفیق دهد و از نسل تو، اولاد صالح بیافریند. (در اثر این دعا خداوند به این مرد بزرگ فرزندی عطا کرد که امروز روایات اهل بیت از برکت این دعاست، مرحوم صدوق که قبر او در شهر ری است و دو تا کتاب معتبر شیعه را نوشته است و امروز هر چه روایت از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) داریم از برکت این مرد بزرگ است . بیش از سیصد جلد کتاب نوشته است آن هم در آن زمان که مشکلات زیاد بود و قلم و کاغذ کم بود .خداوند این پدر و پسررا مورد رحمت ویژه خودش قرار بدهد .) در ادامه نامه امام می فرماید: « بتقوى اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاهِ وَ إِیتاءِ الزَّکاهِ فانّه لا تقبل الصّلاه من مانع الزّکاه » تو را به رعایت تقوى و برپا داشتن نماز و اداى زکات وصیّت مى‏کنم، به رعایت تقوى و بر پا داشتن نماز و اداى زکات زیرا کسى که زکات نپردازد، نمازش قبول نخواهد شد. «و اوصیک بمغفره الذّنب » تو را سفارش مى‏کنم به بخشایش گناه دیگران ( یکی از مشکلاتی که امروز خانواده ها با آن مواجه هستند این است که گذشت ندارند و نمی توانند تحمل کنند و یکدیگر را درک نمی کنند و صبر و تحمل ندارند .کوچکترین مشکل و اختلاف در زندگی آنها باعث می شوند تا دادگاه بروند و در خواست طلاق دهند.متاسفانه هنوز مُهر سند ازدواج و عقدنامه آنها خشک نشده ،از هم جدا می شوند . چون تحمل آنها پایین است وگذشت ندارند برای همین امام به آنها توصیه می کند که گذشت داشته باشند و اگر از خطاهای هم در زندگی بگذرند. گذشت و چشم پوشی از خطا، از ویژگی خدای متعال است که ما باید یاد بگیریم. خداوند دیده را ندید می کند ولی متاسفانه ما ندیده رادیده می کنیم.)

در فرازی دیگر امام (ع) چنین توصیه می کنند: « و کظم الغیظ » خویشتن‏دارى به هنگام خشم و غضب، « و صله الرّحم »ارتباط با خویشاوندان داشته باشید. دیشب شب یلدا بود. در جایی دیدم که یک سبد گذاشته بودند ومبایلها را داخل سبد گذاشتند که یک شب به دور از فضاهای مجازی با خانواده و فامیل دور هم بنشینند.یکی از مشکلات خانواده ها ی امروز این است که باهم صحبت نمی کنند، همه سرگرم گوشی های خودمان هستیم. زندگی مان زندگی شخصی شده است .زن ،مرد وفرزندان هرکدام برای خودشان هستند نه ارتباطی و نه کلامی ! سنت دورهم نشینی و ارتباط با خویشاوندان سنت بسیار خوبی است که خداوند به آن دستور داده است ودر اسلام بسیار سفارش شده است. «و مواساه الاخوان و السّعى فی حوائجهم فی العسر و الیسر » تعاون و همکارى با برادران دینى و کوشش در رفع نیازهاى آنها در تنگدستى و گشاده‏دستى،«و الحلم و التّفقّه فی الدّین» بردبارى و کسب آگاهى و معرفت در دین.« و التّثبّت فی الامر » در کارها ثابت قدم باشید.«و التّعاهد للقرآن » و با قرآن هم‏پیمان باش «و حسن الخلق و الامر بالمعروف و النّهى عن المنکر» اخلاق خود را نیکو گردان و دیگران را به کارهاى شایسته امر کن و از پلیدى‏ها باز دار،« فانّ اللَّه عزّ و جلّ قال: لا خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِنْ نَجْواهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَهٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاحٍ بَیْنَ النَّاسِ و اجتناب الفواحش کلّها» زیرا خداوند فرموده است: «در بسیارى از سخنان آهسته و در گوشى آنها، هیچ خیرى نیست مگر اینکه ضمن آن، به صدقه یا کار نیک و یا اصلاح بین مردم امر نمایند» (و بطور کلّى‏) تو را سفارش مى‏کنم به خوددارى از تمام معاصى و گناهان. « و علیک بصلاه اللّیل » نماز شب را ترک مکن، «فانّ النّبىّ صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم اوصى علیّا علیه السّلام فقال» زیرا پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم در وصیّت خود به علىّ علیه السّلام، سه مرتبه فرمود: « یا علىّ علیک بصلاه اللّیل علیک بصلاه اللّیل علیک بصلاه اللّیل و من استخفّ بصلاه اللّیل فلیس منّا» بر نماز شب مواظبت نما. و (آگاه باش‏) هر کس نسبت به نماز شب بى‏اعتنا باشد، از ما نیست. « فاعمل بوصیّتى و أمر شیعتى حتّى یعملوا علیه» پس اى علىّ بن الحسین، تو خود به سفارشات من عمل کن و شیعیان مرا نیز دستور ده تا عمل کنند.« و علیک بالصّبر و انتظار الفرج » نیز تو را به صبر و پایدارى و انتظار فرج توصیه مى‏کنم، «فانّ النّبىّ صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم قال» زیرا پیامبر اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: « افضل اعمال امّتى انتظار الفرج» بهترین کارهاى امت من، انتظار فرج است. « و لا تزال شیعتنا فی حزن حتّى یظهر ولدى الّذى بشّر به النّبىّ صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم بملاء الارض قسط و عدلا کما ملئت ظلما و جورا»شیعیان ما همواره در غم و اندوه به سر مى‏برند تا فرزندم ظهور کند، همان کسى که پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلّم بشارت آمدنش را داده است. او زمین را از عدل و داد پر مى‏کند، همان گونه که از ظلم و ستم پر شده است.« فاصبر یا شیخى یا ابا الحسن علىّ و أمر جمیع شیعتى بالصّبر» پس بار دیگر اى علىّ بن بابویه، تو را به صبر و استقامت توصیه مى‏کنم و تو نیز به همه شیعیان و پیروان مرا به صبر و استقامت فرمان بده.«فانّ الْأَرْضَ لِلَّهِ یُورِثُها مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ»به راستى زمین از آن خداست و آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد به ارث مى‏دهد و عاقبت از آن پرهیزگاران است. «و السّلام علیک و على جمیع شیعتنا و رحمه اللَّه و برکاته و صلّى اللَّه على محمّد و آله» سلام و رحمت و برکت حقّ بر تو و بر همه شیعیان ما، و درود خداوند بر محمّد صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و آل او.(4)

مناسبت ها را کوتاه خدمتتان عرض می کنم.

در امان ماندن از بلای طبیعی زلزله با مقاوم سازی منازل مسکونی:

زلزله حادثه طبیعی است و خبر نمی کند. هفته گذشته بنده مطالبی را در این مورد خدمتتان عرض کردم و گلایه ای کردم که وقتی ده هزار خانه در شهر و روستا داریم که استحکام ندارند و نیازمند بازسازی هستند و وقتی ما سه هزار سهمیه برای بازسازی داریم و مسئولین گفتند می توانند سه هزار سهمیه دیگر را هم جذب کنند . پس چرا استقبال کم است و مردم مراجعه نمی کنند لابد یک جای کار نقص دارد. جلسه ای در این هفته در دفتر تشکیل شد و جناب آقای سلطانی مدیر کل بازسازی تشریف آوردند و همه مسئولین مرتبط هم گزارش دادند و ایشان هم گله مند بودند که از این سه هزار نفر 600 نفر موفق شدند به بانک معرفی بشوند و توانستند پول خود را دریافت کنند. از آنجایی که خانه های زیادی نیاز بازسازی استحکام و نوسازی دارد در آن جلسه مصوباتی شد و بنا شد دوشنبه ها همه دستگاههای مربوطه ، نماینده ای را به فرمانداری بفرستند. نماینده شهرداری،ستاد بازسازی ، بانک ، نظام مهندسی و... تا هر کسی مشکلی داشته باشد، در یک اتاق باشد انجام شود. پس هر دوشنبه در فرمانداری میز خدمت و گره گشایی تشکیل می شود تا مشکلات مربوط به ساخت و ساز و نوسازی را حل کند و مردم مجبور نباشند بین ادارات مختلف پاس داده بشوند و تا جایی امکان دارد خیر و صلاح مردم برای ساخت خانه امن 80 متری در نظر گرفته شود.این تصمیمات گرفته شد و ان شاءالله عملی شود. یک نکته را در اینجا عرض کنم حادثه طبیعی خبر نمی کند ما باید با مقاوم سازی منازل خودمان، آمادگی داشته باشیم. نکته دیگر اینکه خانه هایی ساخته شده است ولی از نظر تامین سرما و گرما مشکل زیادی دارد. برای گرم کردن منزل نیاز به مصرف گاز زیادی دارد،و ضرر آن زیاد است . فرض کنیم ده هزار خانه به این سبک ساخته شود در زمستان چه سرمایه ای از مملکت باید صرف شود تا این خانه گرم شود و در تابستان چه سرمایه ای از برق صرف بشود تا این خانه ها گرم شودو اگر در زمستان برف سنگینی بیاید این خانه ها که استحکام ندارد و زیر برف و بهمن می رویم. چرا ما از کشورهای خارجی یاد نمی گیریم در ژاپن زلزله خیز زیر خانه هایشان غلطک می گذارند که جابجا می شود چرا ما از این صنعت استفاده نکنیم. در زمانهای قدیم مهندسین ومعماران این همه درس نخوانده بودند ولی خانه هایی که می ساختند با آفتاب زمستان گرم می شد و در تابستان از سایه خنک بهره داشتند و در زمان خودش از بهترین مصالح استفاده می کردند .چرا مهندسین ما برای این مسئله فکر نمی کنند و خانه هایی هزار مشکل می سازیم. از یک طرف می خواهیم ابرو را درست کنیم ، چشمش را هم کور می کنیم . باید بنشینندو برنامه ریزی کنند تا این سری مشکلات هم حل شود.

صرفه جویی در مصرف آب وبرق وگاز:

گاز و برق از منابع خدادای هستند و این طور نیست نامحدود وجود داشته باشد، بالاخره یک روز تمام می شوند باید در مصرف آن صرفه جویی کرد، در این کارهای بازسازی به حفظ سرمایه های ملی هم توجه داشته باشیم. ان شاءالله مهندسین عزیز ما برنامه ریزی کنند تا مشکلات را حل کنند.

جنایات آمریکایئها تمام شدنی نیست:

جنایات امریکا تمامی ندارد ،اینکه حضرت امام(ره) می فرماید هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید اولین دشمن ما مسلمانان امریکا است، بی دلیل نیست. قطعنامه ای در سازمان ملل بر علیه اسرائیل تصویب می شودو امریکا وتو می کند. واقعاً ظلم و ستم تا چه حد؟! امریکا چه حقی دارد که به تنهایی بتواند نظر همه کشورهارا رد کند؟! در طول تاریخ هرچه نگاه می کنیم از چنگال این دشمن جنایتکار، خون مسلمانان ریخته می شود. تعجب می کنیم یک عده ای چگونه می خواستند در گذشته با امریکا صلح کنند و چگونه می خواستند ارتباط برقرار کنند ؟ مگر می شود ؟! ترامپ اگر هیچ خدمتی نکرده باشد بزرگترین خدمتش این بود که چهره واقعی امریکای خونخوار را نشان داده است.چهره واقعی آن را برای همه دنیا برملا کرده است و همه جهانیان چهره یزیدیان زمان را شناختندو این دشمنی او باعث با مسلمانان باعث وحدت بین همه مسلمانان شدو ان شاءالله سرآغاز نابودی صهیونیست ها خواهد بود.

روز راهدار:

روز راهدار را داریم ، امروز هم راهداران عزیز با لباس فرم در نماز جمعه شَرَفِ حضور پیدا کرده اند که به همه این عزیزان تبریک می گوییم. راهدار خانه و اداره راه شهرستان ما در استان اول شده است آن هم بخاطر خدماتی است که این عزیزان انجام داده اند و جای تقدیر وتشکر دارد.

روکش آسفالت و خط کشی و نصب تابلو و مشخص کردن حد ترخص از جمله زحمات این عزیزان است. تا کنون حد ترخص شهرستان مشخص نبود ولی با تابلو حد ترخص و مسافت شرعی را مشخص کرده اند و کارهای بسیار خوب دیگری انجام گرفته که جای تقدیر و تشکر دارد.

ولادت حضرت عیسی مسیح(ع):

دوشنبه 4 دی ماه ، ولادت حضرت عيسى مسيح (على نبينا و آله و عليه السلام) را داریم که تبریک عرض می کنم.

شهادت آیت الله غفاری:

پنج‌شنبه 7 دی شهادت آيت‌الله حسين غفارى به دست مأموران ستم‌شاهى پهلوى (1353 ه.ش) و تشكيل نهضت سوادآموزى به فرمان امام خمينى(ره) (1358 ه.ق) را نیز در پیش داریم.

خدایا به حق محمدو آل محمد هرآنچه را گفتیم محض رضای خودت قرار بده.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه حجرات،آیه 10

2- ربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 2، ص 429، نشر بنی هاشمی، تبریز، چاپ اول، 1381ق.

3- این قضیه را ابن شهر اشوب در كتاب «مناقب» (ج‏4، ص424) از كتاب «التبدیل» نوشته ابوالقاسم كوفى نقل كرده است.

4- معادن الحکمه فی مکاتیب الائمّه» تألیف علم الهدى محمد بن المحسن بن مرتضى الکاشانى، ج ۲، ص ۲۶۵، چاپ جامعه مدرّسین حوزه علمیه قم./ ترجمه حدیث در : علامه مجلسى در« بحار الانوار»، ج ۵۰، ص ۳۱۷ و ۳۱۸،




http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5213.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5214.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5215.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5216.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5217.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5218.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5219.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5220.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5221.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5222.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/p5223.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=8118