سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

ارزش روزه از نظر پیامبر اکرم(ص)


سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه محفل انس با قران خرداد ماه 97



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله ال الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)

جلسه ، جلسه ای بسیار نوررانی در ایام پایانی ماه مبارک رمضان است. ان شاءالله حضور ما و همه شما عزیزان ،خصوصا زحمات دست اندرکاران جلسه نورانی تلاوت قرآن را ، خدای متعال به عالی ترین وجه قبول بدارد.سلامتی خودتان ، سلامتی رهبر عزیز و شادی روح حضرت امام راحل وشادی ارواح مطهر شهدا وشادی روح اموات اجماعا صلوات.
از تلاوت های بسیار زیبایی که تلاوت شد، از تلاوتهای زیبای جناب آقای رضایی و عربزاده، از مداحی برادر عزیزمان استفاده کردیم. حدیثی را از پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) را خدمتتان عرض می کنم.

ارزش روزه از نظر پیامبر اکرم(ص):

پیامبر خدا می فرماید: «عَلَيْكَ بالصوم فانه لا مثل له» هیچ عبادتی نزد خداوند مانند روزه نیست . آن قدر ارزش روزه در پیشگاه خداوند زیاد است که نمی توان گفت و مانندی ندارد .در یک حدیث قدسی خداوند می فرماید: « الصوم لی و انا اجزی به »(1)روزه برای من است و من پاداش آن را می دهم.در هر غروب ماه مبارک رمضان، خدای متعال هزاران هزار گناهکار را از آتش نجات می دهد. کسانی که مستوجب جهنم بودند ولی خدای متعال به پاداش روزه داری آنها را آزاد می کند و شب عید فطر به تعداد همه کسانی که در طول ماه مبارک رمضان ،از جهنم آزاد شده اند،آزاد می کند. این یکی از پاداش های خداوند است.این یک معنای « الصوم لی و انا أَجزی به » است.

پاداش روزه خودِ من هستم:

می توان به طریق دیگری هم معنا کرد. «الصوم لی و انا أُجزی به » روزه برای من است و من خود پاداش روزه هستم. روزه تمام حجاب ها را کنار می زند. این ظرفیت روزه است که در بین عبادات از همه بالاتر است و روزه خالص برای خداست. وقتی قرآن تلاوت میکنید، شما را می بینند وصدای شما را می شنوند. برای شرکت درنماز جماعت باید وضو بگیری و در صف نماز بایستی که بازهم شما را می بینند. حج،خمس ،جهاد و هرکدام از واجبات یک نمود عینی و خارجی دارد و ممکن است انسان دچار عجب و ریا شود ولی در ماه مبارک رمضان مثلا در این جمع، کسی نمی داند چه کسی روزه دارد و چه کسی روزه ندارد.

روزه برای خالص شدن انسان است:

به فرموده حضرت زهرا(س) : روزه برای این است که درجه خلوص انسان مشخص شود(فَرَضَ اللَّهُ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْإِخْلاصِ (2))، هیچ عبادتی به اندازه روزه در جهت انسان سازی وخالص شدن وساختن ما انسانها نقش ندارد ، پیامبر خدا(ص) فرمودند: من از بین شما می روم ولی ميان شما دو چيز را به امانت مي‌گذارم . كتاب خدا و اهل بيت من(3)؛ ماه رمضان ، ماه نزول قرآن و ارتباط با قرآن است. خوشا به حال کسانی که موفق شدند در این ایام با قرآن مانوس شوند. همین طور ماه مبارک،ماه اشنایی با عترت است .

وقتی قرآن نازل شد و فرشتگان به زمین آمدند به محضر ولی الله اعظم حضرت صاحب الامر می رسند. بنابراین ماه مبارک ظهور این کلام رسول خداست که من از دنیا می روم بین شما دوچیز گرانبهارا می گذارم. قرآن و عترت. در لحظات پایانی ماه مبارک قرار داریم. روزه تنها ترک خوردن و آشامیدن نیست،بلکه همه اعضا وجوارح ما ،چشم ، گوش ، دهان و زبان ما هم باید روزه باشند. روزهای پایانی ماه مبارک رمضان است ممکن است اخلاق ما بیرون خیلی خوب باشد ولی در خانه اخلاق ما تند باشد وبه آنچه می گوییم ،در خانه عمل نکنیم. لااقل در باقیمانده این روز توبه کنیم و به روزه خود قرب و قیمتی بدهیم.

عید فطر روز جوایز:

در روایت داریم که شب عید فطر لیله الجوائز است.جایزه به کسی می دهند که کارش را درست انجام داده باشد.اگر خدای نکرده روزه ما فقط ترک خوردن و آشامیدن بوده باشد ،جایزه ای به ما نمی دهند، مگر انسان توبه کند و مستحق دریافت جایزه باشد. اگر با دست ظلمی کرده باشد و یا با زبان کسی را رنجانده باشد، روزه او کامل نیست.امیدواریم خداوند در لیله الجوائز، بالاترین جایزه ها را به ما بدهد، خصوصا قضات که به فرموده حضرت امام(ره)، نبض تمامی دستگاههای کشور ، دستگاه قضایی است. اگر در جاهای دیگر این نبض بد کار می کند یا نمی زند باید ببینیم دستگاه قضا چه مشکلی دارد . حساسیت قضاوت خیلی بالاست.این ماه، ماه امیرالمومنین است و عدالت و احسان از برکت امیرالمومنین است. عدالت به این معناست که مثلا برای سوار شدن اتوبوس، همه بلیط تهیه کرده اند و به نوبت و روی شماره صندلی خودشان بنشینند.

احسان این است که مثلا پیرمردی صندلی اش نامناسب است و یک نفر بلند می شود و جای خودش را به او می دهد. پس عدالت و احسان و از طرف دیگر کمک به نیازمندان از جمله کارهایی است که باید در ماه مبارک رمضان بیشتر انجام شود.

امام علی(ع) با آن همه عظمت برای یک فقیر و یتیم اشک می ریخت. ان شاءالله خدای متعال به همه ما توفیق عدالت بدهد. عدالت فقط مختص قاضی نیست، انسان همه جا باید عدالت داشته باشد و اهل احسان و خدمت به خلق خدا باشد.امیدواریم که ماه مبارک رمضان تمرینی باشد برای همه اخلاق های خوب. خداوند عاقبت همه ما را ختم بخیر بکند. ان شاءالله به همه این هایی گفته شد عمل کنیم و اگر نقصی هم باشد با توبه برطرف شود. پیامبر خدا(ص) دهه پایانی ماه مبارک رمضان را در مسجد می ماندند و اعتکاف می کردند . ان شاءالله ماهم لحظه لحظه ماه شریف رمضان را قدر بدانیم و استفاده کنیم.

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

پی نوشت:

1- بحارالانوار، ج96، ص255

2- علل الشرائع : ص ۲۴۸ ح ۲

3- ترمذي، سنن ترمذي، تحقيق عبدالوهاب عبداللطيف، چاپ چهارم، سال 1403ق، ناشر دارلفكر بيروت، ج 5، ص663.


انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=8362