سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

سخنرانی امام جمعه محترم در جمع زائران حج تمتع کاروان معراج نور کرمان(8) مردادماه97


سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جمع زائران حج تمتع کاروان معراج نور کرمان(8) مردادماه97



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا.

از حضور همه ضیوف الرحمان، زائران خانه خدا در جلسه مناسک تقدیر و تشکر می کنم از مدیر محترم و عوامل محترم حجه الاسلام اقای حسینی که هم صحبت خوبی را کردند و هم محرمات احرام را ذکر کردند، تشکر می کنم.

حج بدون برائت حج نیست:

فردا ان شاءالله شروع حج از احرام در هتل و شب هم صحرای عرفات و دعا و طرف صبح هم حضور در بعثه مقام معظم رهبری و مراسم برائت که جز لاینفک حج است و بنیانگذار آن هم رسول خدا حضرت محمد(ص) است.سوره برائت از مشرکین را رسول خدا در ایام حج تلاوت کردندکه مشرکین حق ندارند وارد خانه خدا بشوند.امروز راس مشرک جهان استکبار جهانی امریکاست واین حجی که بدون برائت باشد، حج نیست و این از برکت حضرت امام است. ماباید غروب حرکت کنیم یعنی وقت واجب( وقتی است که اذان ظهررا گفتند) اذان ظهر روز نهم را که گفتند ما باید نیت کنیم. برخی مراجع میگویند بالافاصله بعد از اذان، برخی می گویند فرصت نماز ظهر و عصر را داریم.ما همان اول اذان نیت می کنیم. نیت وقوف به عرفات برای حج تمتع از حج الاسلام قربه الی الله. تا مغرب شرعی ما باید در این سرزمین باشیم.

عرفه رکن حج است:

همه حجاج باید در این سرزمین باشند،امام زمان هم در این سرزمین هستند.کسی که به عرفات نرسد حجش درست نیست.در قدیم با هزار سختی و زحمت به حج می رسیدند ولی به عرفات نمی رسیدند مجبور بودند بمانند تا سال آینده حج برگزار کنند و بروند. از این اتفاقات زیاد افتاده است تا جایی که می گویند: «الحج عرفه»(1) رکن حج این است که عرفات را درک کنید.غروب که شد حرکت کنید و نماز مغرب و عشا را می خوانیم وقت را مدیر محترم اعلام میکنند که چه ساعتی تشریف بیاورید. وقت هم محدود است.چون نظم ترددی است و قبلا هر کاروانی برای خودش ماشین داشت که آنجا تجمع می شدو اذیت می شدند .الان تعداد کمی ماشین گذاشتند ولی سرعت بالاست. برای خانمها ماشین مشخص است و وسایل را برمی دارند سوار می شوندو باید به رکن سوم مشعر می آیند . همه باید در این سرزمین وقوف کنند. قبلا سنگ جمع می کردند الان فرصتی که سنگ جمع کنند نیست. خدا اجازه داده است که خانمها تا اذان صبح و طلوع آفتاب بمانند. پیرمردها و بچه ها و بیماران اجازه داده شده است که یک وقوف بعد از نیمه شب به جا بیاورند ولو یک دقیقه، وقتی به صحرای مشعر رسیدند نیت کنید : وقوف می کنم به مشعر برای حج تمتع از حجةالاسلام قرب الی الله .آقایان به قسمت ایرانی ها می روند فنس کشی شده و مشخص است و آنجا می مانیم و نیت می کنیم: وقوف می کنم به مشعر الحرام تا اذان صبح و از اذان صبح تا طلوع آفتاب برای حج تمتع از حجه الاسلام قرب الی الله .(دو وقوف داریم . اصل هم وقوف دوم است.) این نیت واجب است . در مشعر چه باید انجام بدهیم؟

احیای شب عید قربان:

درمشعر روایت داریم: خدا می فرماید: «فاذا افضتم مِن عرفاتٍ فاذکروا الله عند المشعرِالحرامِ» (2)پس هنگامی که از عرفات بازگشتید،در مشعرالحرام به ذکر خدا بپردازید. آن شب، شب عید است ، شب عید قربان. یکی از بهترین شبهای سال است.امام صادق(ع) از جدش از امیرمؤمنان علی(ع) نقل کرده است که آن حضرت دوست داشت که در چهار شب از شب‌های سال، فارغ از هر چیز، به عبادت بپردازد: شب اوّل ماه رجب، شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان.(3) شب عید قربان شب بسیار بابرکتی است و مهمترین کار ما اگر بتوانیم بیدار باشیم و آن شب را احیا بداریم گفتن ذکر است. الله اکبر لااله الاالله سبحان الله ذکر ،میان بُرترین راه برای خودسازی است. مثلا کسی که بخیل است و بخل دارد. بخل صفت زشتی است. انسان باید سخاوت داشته باشد این قدر باید ضدش برخورد کنی و سخاوت به خرج بدهی تا کم کم بخل از بین برود تا سخاوتمند بشود.یا کسی که حسود است باید اینقدر کار بکند روی خودش و خیر مردم را بخواهد تا حسادت او از بین برود.هر صفت زشتی را انسان با ضد خودش باید مقابله کند.این یکی از راههای برطرف کردن و ریشه کن کردن صفات بد وجود انسان است.و یک راه میان بُر هست .

اصل و اصلاح قلب و ریشه اصلاح دل این است که انسان به یاد خدا باشد.ذکر باعث می شود اخلاق بد از انسان دور شود. ذکر خدا 34 خاصیت دارد که در اینجا فرصت نیست نام ببرم . مهمترین برنامه من و شما در شب عید قربان ذکر خداست. مستحب است تا بتواند آن شب عرفه را به عبادت و اطاعت الهی سپری کند، و در روایت است که« إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ- لَا تُغْلَقُ تِلْک اللَّیلَه لِأَصْوَاتِ الْمُؤْمِنِینَ لَهُمْ دَوِی کدَوِی النَّحْلِ » درهای آسمان در این شب بسته نمی شود و صدای مؤمنین بالا می رود و« یقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ »خداوند می فرماید:« أَنَا رَبُّکمْ وَ أَنْتُمْ عِبَادِی أَدَّیتُمْ حَقِّی وَ حَقٌّ عَلَی أَنْ أَسْتَجِیبَ لَکمْ فَیحُطُّ تِلْک اللَّیلَه عَمَّنْ أَرَادَ أَنْ یحَطَّ عَنْهُ ذُنُوبُهُ وَ یغْفِرُ لِمَنْ أَرَاد أَنْ یغْفَرَ لَه» من خداوند شما هستم و شما بندگان من هستید، ادا کردید حقّ مرا(حج به جا آوردید)، بر من لازم است که اجابت نمایم دعاهای شما را، پس تمام گناهان یا قسمتی از آن را می آمرزد.(4) این عظمت شب عید قربان است .

اعمال روز عید قربان:

طلوع آفتاب که شد ما باید پیاده حرکت کنیم.این روز عید قربان روز ذکر است و باید دائما ذکر بگیرید. تا به اولین روز عید قربان سه عمل باید انجام بدهیم. جمره عقبه را هفت سنگ می زنید .بعد از جمره عقبه قربانی صورت بگیرد. بعد حلق و تراشیدن موی سر برای کسانی که دفعه اول شان است به حج مُشَرف می شوند و تقصیر برای کسانی که دفعه دوم و سوم شان است.خانمها هم تقصیر دارند.

چند نکته :

خانمها شب هفت سنگ را به جمره آخر می زنند. کسانی که معذور باشند(راه نمی توانند بروندو ویلچر نشسته اند)و نمی توانند باید صبح نیابت بدهند. خانمی ویا پیرمردی که شب سنگ نزد، نمی تواند همان شب کسی به نیابت از او سنگ بزند باید حتما فردا صبح نائب بگیرد.

مسئله :

آقا فردا می خواهد صبح می خواهد سنگ جمره اش را بزندو خانم او شب نتوانسته سنگ بزندو آقا از خانم اجازه نگرفته است،آیا می تواند بجای او سنگ بزند؟ خیر نمی تواند باید قبل از سنگ زدن آن فردی که نتوانسته سنگ بزند یک نفررا نایب کندو بگوید شما از طرف من نایبی، برو سنگ را بزن .

پس یک بار دیگر خلاصه عرض می کنم:در روز عید قربان سه عمل باید انجام شود:

1- جمره عقبه یا جمره آخری


به جمره عقبه یا جمره آخری ، هفت سنگ بزنید. جمره عقبه زمانی یک متر بوده است الان شده است 25 متر. اینجا چه باید کرد؟ جمره اولی دومی و سومی قبلا یک متر به اندازه قامت یک انسان بودند الان 25 متر شده است. فتوای مقام معظم رهبری این است هر کجای این جمره عقبه (ابتدا انتها وسط) ما سنگ بزنیم کفایت می کند. اگر سنگ زدیم و سنگ نرسید باید محکمتر بزنیم. اگر باز نرسید محکم بزنیم تا سنگ به دیوار بخورد. هر سنگ هم مستحب الله اکبر بگویید. مقام معظم رهبری می گویند جمره جای ستون قبلی باشد حالااز کجا بفهمیم ستون قبلی کجاست؟ مراجع فرمودند از دو طرف جمره توسعه دادند یعنی اگر سنگ را به وسط بزنیدبه طور یقین به جای ستون قبلی خورده است. پس تا حدی در توان باشد به وسط سنگ می زنیم. مستحب است روبه قبله باشد.اگر رو به قبله هم نشد اشکال ندارد درست سنگ بزنید. شما باید خودتان را به حوضچه برسانید.فاصله حوضچه و ستون زیاد است . از دور نمی توان سنگ زد باید خودتان را برسانید.

نیت هم دارد .بگویید: رمی جمره می کنم برای حج تمتع از حجه الاسلام قرب الی الله.حتما باید هفت دانه سنگ بزنید. و هر سنگ را جدا پرتاب کنید اگر در تعداد سنگها شک کردید باید آن قدر سنگ بزنید تا شک شما برطرف بشود.مثلا 5 تا 6 می گیرید 5 تا تا یقین پیدا کنید 7 سنگ شده است. مسئله دیگر فتوای آیت الله مکارم شیرازی است.اینکه مرجع تقلیدتان را سوال می کنیم ، برای این است که اعمال هر کس بر اساس فتوای مرجع تقلید خودش ، صحیح است. فتوای آیت الله مکارم شیرازی این است که سنگ می زنی باید به حوضچه بیفتد و به ستون نیازی نیست . اگر به ستون زدید و داخل حوضچه افتاد کفایت می کند. ولی بقیه مراجع باید محکم به ستون بزنی و ببینی به ستون بخورد. اگر تعداد سنگها زیاد بود و متوجه نشدید سنگ شما به دیوار اصابت کرده یا نه ، دوبار سنگ بزنید ، وسط دیوار که بزنید طبق فتوای همه مراجع تقلید درست می شود. اعمال هم باید به تر تیب باشد، بعد از جمره نوبت قربانی کردن است.

2- قربانی کردن:

قربانی هم شرایطی دارد که وکالت داده اید به آقای علویان و آنجا برای شما گوسفندی صحیح و سالم دارای شرایط را ذبح می کند. سنگ که زدید به آقای شمس الدینی اعلام کنید تا قربانی انجام بشود. اگر نگویید و تا غروب ذبح انجام نشود و به فردا بیفتدو مشکل ایجاد شود. بالافاصله بعد اینکه سنگ زدید اعلام کنید تا برایتان قربانی را انجام دهند. چون باید اعمال به ترتیب باشد تا سنگ نزنیدو اعلام نکنید سنگ زدم، قربانی شما انجام نمی شود. هر قربانی هم انجام شد، اعلام میکنند که قربانی فلان خانم یا آقا انجام شد،و نوبت مرحله سوم است.

3- حلق یا تقصیر

خانمها نمی تواند به کوتاه کردن ناخن اکتفا کنند. حتما باید مقداری از موی سر چیده شود.اگر هر دو را بچیند اول موی سر را بچیندو بعد مقداری از ناخن را هم می چیندو این هم نیت دارد: تقصیر می کنم برای حج تمتع از حجه الاسلام قرب الی الله. آقایونی هم دفعه دوم حج تمتع شان است ، اختیاری است. می توانند سر را بتراشند یا تقصیر کنندو فقط مقداری از موی سر را بچینند.آقایانی دفعه اولشان است فتوای مراجعی مانند حضرت امام و مقام معظم رهبری این است که حتما باید سر را بتراشند. تا کسی هم از خودش تقصیر یا حلق نکرده است نمی تواند برای شخص دیگری انجام بدهد. باید اعمال خودش را انجام بدهدو از لباس احرام در بیاید تا بتواند برای دیگری نیابتی انجام بدهد. منتهی برخی از مراجع (مانند : آیت الله سیستانی ، آیت الله زنجانی ، آیت الله جوادی آملی ، آیت الله سبحانی و آیت الله هاشمی) فتوا دادند : کسانی دفعه اول است می توانند باماشین ته زن(صفر) سرشان را بزنند. هر کس به فتوای مرجع خودش عمل کند. مراجع دیگر(مانند : حضرت امام ، آیت الله گلپایگانی مقام معظم رهبری و آیت الله صافی) گفتند: باید با تیغ بزنند. آیت الله مکارم شیرازی فتوا دادندکه : می توانند تقصیر کنند ولو سال اول باشد . ولی همان آقای مکارم فرمودند افضل ،بهتر، ثواب بالاتر این است که سر را بتراشند.پیامبر خدا سه بار برای کسانی که در صحرای منا سرشان را بتراشند دعا کرده است. خدایا ببخش کسانی که حلق را انجام می دهند ولی برای تقصیر یک مرتبه دعا کرده اند.این اعمال روز دهم و عید قربان بود.

یک مسئله در مورد قربانی:

یک مسئله دیگر هم هست که اگر احیانا موردی پیش آمدو همه نتوانستند قربانی کنند چه کنیم؟ فتوای مراجع در این مورد متفاوت است. حضرت امام می فرماید: باید لباس احرام بماند تا فردا صبح که قربانی برای او صورت بگیرد ولی برخی مراجع فتوا دادند اگر چه قربانی برای فردا ماند ،می توانند حلق کندو سر را بتراشد و از لباس احرام خارج شود. کسانی که این اجازه داده اند: حضرت آیت ا... تبریزی، آیت الله خوئی ، آیت الله صافی گلپایگانی ، آیت الله گلپایگانی ، آیت الله نوری، آیت الله بهجت و مقام معظم رهبری هستند. پس اگر در رزو عید قربان نتوانستیم این سه عمل را پشت سر هم انجام بدهیم و به تاخیر افتاد، فتوای مقام معظم رهبری این است که اول سر را بتراش واز احرام بیرون بیا و روز 11 هم قربانی کنید. با اینکه حج خیلی دقیق و حساب شده است ولی آسان است به اندک شرکت در جلسات می توانید مسئله را درست انجام بدهید.

ضرورت حضور در کلاسهای حج:

یک استاد داشتیم (جناب آقای مدرس ، خدارحمتشان کند) می گفت: 70-80 مرتبه کتاب حج را خواندم ولی وقتی به مکه آمدم ، نمی دانستم چکار کنم. گفته شده : طواف باید از حجر الاسود شروع شودو بین مقام باشد . ولی نمی دانستم مقام کجاست؟ اینها نیاز به راهنما، مرشدو روحانی و شرکت در کلاس دارد.صفا و مروه باید از صفا شروع کنیم. صفا کجاست؟ این کلاس ها بسیار مهم است و حتما باید شرکت کنید. بارها ما تجربه کردیم . بیسواد بوده در کلاس شرکت کرده ومی دانستد که طواف را نباید قطع کند ولی پزشک و با سواد بوده است و در جلسات شرکت نکرده و نمی دانسته طواف را قطع کرده و مشکل ایجاد شده است . بنابراین ضرورت دارد کلاسها را شرکت کنید. همانطور حج واجب است اطلاع از مسائل حج هم واجب است و شما دارید این واجب را انجام می دهید. نشستن برای یادگیری احکام حج واجب است و ثواب می برید.طوري كه پیامبر صلی الله علیه وسلم مى فرمايد : «خذو عنی مناسکم » شما دستور حج را از من بگیرید. نگاه کنید من چه می کنم همه این ها بر اثر دستورات شرع است.

شب یازدهم :

آخرین مسئله امروز شب یازدهم و شب دوازدهم باید در سرزمین منا بیتوته کنید یعنی شب در سرزمین منا بمانید و نیت کنید بیتوته می کنم به منا برای رضای خدا برای حج تمتع از حجه الاسلام قربه الی الله . حتما لازم نیست که نیت ها را بر زبان جاری کنید همین که اراده کردید این کارها را انجام بدهید، نیت صحیح است. روز بعد جمره اول دوم سوم و هر کدام هفت سنگ باید بزنید. شب راهم بیتوته می کینم . روز بعد هم سه سنگ به سه جمره می زنیم.

و السلام علیکم و رحمه الله برکاته


پی نوشت:

1- عماد زاده، حسین، دعای عرفه امام حسین علیه السلام، مکتب قرآن، ص 6.

2- سوره مبارکه بقره ،آیه 198.

3- مصباح المتهجّد

4- من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص۲۱۲



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1534.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=8463