سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

سخنرانی در مراسم جشن عید غدیر درجمع حجاج کاروان معراج نور کرمان(10) شهریور 97 مکه مکرمه


سخنرانی در مراسم جشن عید غدیر درجمع حجاج کاروان معراج نور کرمان(10) شهریور 97 مکه مکرمه




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، یا بقیة الله، یا اباصالح، ادرکنا واغثنا.

قال الله الحکیم فی کتابه : « الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً» (1)

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والامقامی که منسوب به این کاروان عزیز هستند، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

اولاً عید پر از خیر و برکت غدیر ، عید الله الاکبر را به محضر مولایمان صاحب الزمان (عج) و به مقام معظم رهبری و به همه شما ارادتمندان ، علاقمندان و شیعیان آقا امیرالمومنین تبریک عرض می کنم. خدای متعال را شکرگزاریم که در چنین سالی و در چنین ایامی ، خصوصا در روز عید غدیر خم زیارت خانه اش را نصیب همه ما کرد تا جشن عید غدیر را در کنار خانه خدا برگزار می کنیم. ان شاءالله این نعمت نصیب فرزندان و اولاد شما تا قیام قیامت شود، بازهم صلوات بر محمد و آل محمد.

استفاده کردیم از فرمایشات برادر عزیزم جناب آقای حسینی و مدیریت محترم کاروان جناب آقای شمس الدینی و عوامل کاروان که زمینه این جلسه را فراهم کردند. از حضور همه شما زوار بزرگوار ، مهمانان پروردگار که از خواب خودتان زدید و در این جلسه شرکت کردید ، صمیمانه تقدیر و تشکر میکنم. نکات و فرمایشات بسیار خوبی را حاج آقای حسینی در بحث عید غدیر و عمره مفرده فرمودند. سخت است که انسان مُحرم شود و 24 چیز بر خودش حرام کند. اگر یک اشکال پیدا شود (حتی اگر حمد و سوره هم اشکال داشته باشد) باید از ابتدا عمره مفرده را انجام بدهد تا بتواند از لباس احرام در بیاید . سخت است از طرف کسی و نیابتی بخواهید عمره مفرده را به نیت رجا (یعنی به امید ثواب) انجام دهید، نیابت شرایط سختی دارد می توانید حج را از طرف پدر و مادر و حتی 14 معصوم انجام بدهید. کسانی می خواهند نیابت کنند باید شرط آن را داشته باشند وهم مرجع تقلید اجازه بدهد. چرا عملی را برای خودمان واجب کنیم که امید ثواب داشته باشد ، ثواب نقد و حتمی طواف خانه خداست .هفت دور طواف و دو رکعت نماز از طرف پدر و مادر خود بخوانید تا صد در صد ثواب داشته باشد. نکاتی را که آقای حسینی فرمودند، نکات بسیار لازمی برای همه بود.

جانشینی حضرت علی(ع) همزاد با نبوت:


مسئله جانشینی و ولایت امیرالمومنین همزاد با نبوت است. همان روز اولی که پیامبر خدا دعوتش را علنی کردند در مورد مسئله جانشینی هم صحبت کردند. در روایات آمده است: بعد از نزول آیه «و انذر عشیرتک الاقربین » (2)(یعنی فامیلهای نزدیک خود را بیم ده) بر رسول خدا(ص) نازل گردید، پیامبر (ص) به حضرت علی(ع) فرمود: ای علی،خدای بزرگ به من دستور داده که فامیلهای نزدیکت را بیم ده، غذایی تهیه کن ، آنگاه پسران عبد المطلب را گرد آور تا من با ایشان گفتگو کرده و ماموریت خویش را به آنها ابلاغ کنم. مهمانی برگزار شد و در آنروز چهل نفر مرد حاضر شدند ،که در میان آنها عموهای آنحضرت مانند ابوطالب و حمزه و عباس و ابو لهب نیز بودند. و چون رسول خدا(ص)خواست با آنها سخن بگوید،ابو لهب مجلس را به هم زد، فردای آن روز رسول خدا باز غذائی تهیه کرد و تمام نزدیکانش را جمع کرد و آنها را به اسلام دعوت کرد و فرمود: ای فرزندان عبد المطلب !من بخدا سوگند در میان عرب جوانی را سراغ ندارم که برای قوم خود چیزی بهتر از آنچه من برای شما آورده ام آورده باشد،من برای شما خوبی دنیا و آخرت آورده ام و خدا به من دستور داده تاشما را بدان دعوت کنم، اینک کدامیک از شما است که مرا در این ماموریت کمک کند تا به پاداش آن برادر من و وصی و جانشین من در میان شما باشد؟ سه مرتبه پیامبر (ص) صحبت شان را تکرار کردند اما در آن میان تنها علی(ع)دعوت حضرت را پذیرفت .پس رسول خدا فرمود «ان هذا اخی و وصیی و خلیفتی فیکم فاسمعوا له و اطیعو» براستی که این است برادر و وصی و جانشین من در میان شما و شما از او حرف شنوی داشته و پیرویش کنید! (3) به ابولهب طعنه زدند که بچه 13 ساله را بر تو ولی قرارداده است. محمدامین نویسنده مصری نیز در چاپ اول کتابش این موضوع را مطرح کرده است ولی درچاپ بعدی این مطلب حذف شده است. همان اول که پیامبر مسئله نبوت خود را اعلام کردند، مسئله جانشینی را هم مطرح کردند. منظور من این است که از ابتدای اعلام نبوت پیامبر(ص)،بحث امامت امیرالمومنین(ع) مطرح بوده است.

امتیاز واهیمت غدیر:

امتیاز غدیر به چیست؟ اهمیت غدیر به چیست؟ اگر در مکانهای دیگر هم مسئله امامت و جانشینی علی را اعلام کردند، در چنین روزی نه تنها مسئله امامت را اعلام کردند بلکه از مردم برای امیرالمومنین بیعت گرفتند .در روز عید غدیر ، رسول خدا از از 120 هزار مسلمان، برای امیرالمومنین و یازده فرزندش بیعت گرفتند و سه روز هم آنجا ماندند . آیه « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ »(4) ای رسول من، آنچه از خدا بر تو نازل شد به خلق برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‏ای ، اولین بار در عرفات نازل شد ولی رسول خدا منتظر بودند تا انتهای آیه « وَ اللَّه یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» خدا تو را از شر آزار مردمان محفوظ خواهد داشت هم نازل شود. دوباره این آیه نازل شد ، پیامبر(ص) فرمود: «وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ » و من از جبرئیل درخواستم که از خداوند سلام اجازه کند و مرا از این مأموریت معاف فرماید.( البته این سخن پیامبر از روی ترس جان نبود. پیامبر(ص) از شجاع ترین انسانها بودند. امیرالمومنین با آن همه شجاعت ، هنگامی که شرایط خیلی سخت می شد به پیامبر پناه می آورد،پس ترس پیامبر از جان خودش نبوده است. بلکه از کثرت منافقین و اینکه ممکن بود به کفر برگردند و ولایت علی را نپذیرند، واهمه داشتند) . پیامبر اعمال حج را انجام دادندو در همان سال دهم یک خطبه در منا و یک خطبه مشعر خواندند و یک خطبه هم در عرفات خواندندو فرمودند دو سه روز بیشتر در مکه نمانید و سریع حرکت کنید و همه در غدیر خم جمع شوید.پس به فرمان پیامبرخدا(ص) ، مسلمانان اعمال پس از منا را به سرعت انجام دادند وبلافاصله به سمت مدینه حرکت کردند تا در بین راه در محلی به نام غدیر خم توقف و اجتماع کنند که پیامبر قصد دارند تا مطلب مهمی را به سمع و نظر آنها برسانند.

غدیر در 3 - 4 کیلومتری جُحفه واقع شده و جحفه در 64 کیلومتری مکه قرار داردکه یکی از میقاتهای پنجگانه می‌باشد. در جحفه راه اهالی مصر، مدینه، عراق و شام از یکدیگر جدا می‌شود (5) غدیر خم به علت وجود آبگیرها و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان واقع می‌شد اما دارای گرمایی طاقت ‌فرسا و شدید بود.(6) اینکه در این شرایط پیامبر خدا امر به توقف داده است، خود مؤید این است که پیامبر قصد دارد مسئله بسیار مهمی را را به مردم بگویند. (بعدها در این محل مسجدی به نام مسجد غدیر بنا شد که امروزوهابیون آن را نابود کردند ولی محل آن مشخص است). غدیر خم به علت وجود مقداری آب و چندین درخت کهنسال، محل توقف و استراحت کاروانیان واقع می‌شد.در کتابی که علامه عسکری درباره غدیر نوشته اند ،توطئه های منافقین را در آن آورده اند. وقتی پیامبر دستور دادند همه در غدیر توقف کنند، منافقین که می دانستند پیامبر(ص) چه قصدی دارد ، تصمیم گرفتند تا با عبور دادن مردم از غدیر، طوری عمل کنند که پیامبر(ص) موفق به سخنرانی نشود. هنگامی پیامبر به غدیر رسیدند، پیشتازان کاروان و افرادی که جلوتر حرکت می‌نمودند، حوالی جحفه رسیده بودند. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ، دستور توقف کاروانیان را صادر نمودند و امر فرمودند تا آنانی که پیشاپیش حرکت می‌نمودند، به محل غدیر بازگردند و افرادی که در پس قافله، عقب مانده بودند، سریعتر به کاروان در این وادی، ملحق شوند.(7) و این توطئه منافقین شکست خورد. ( نماز عید غدیر که حاج آقا مطرح کردند، یک نماز مستحبی است که می توان به صورت جماعت خواند. رسول خدا هم این نماز را در عید غدیر خواندند. شیخ مفید که از نزدیکان به ائمه بوده است در میدان بغداد این نماز را به جماعت خوانده است. مقدس اردبیلی، شهید اول و شهید ثانی فتوا داده اند که می توان این نماز را به جماعت خواند. ببینید چقدر امیرالمومنین مظلوم است غدیر هم مظلوم است ما این مطلب را نمی دانستیم. بعد از انقلاب اسلامی مراجعی مانند آیت الله صافی و همین طور آیت الله سیستانی فتوا به استحباب دادند یعنی مستحب است که این نماز به جماعت خوانده شود ، آیت الله احمدی یزدی رسما این نماز را در یزد به جماعت اقامه کردند.کسی این نماز را بخواند ثواب صدهزار حج و عمره و هر حاجت دنیایی و آخرتی داشته باشد خدا او را حاجت روا می کند . نماز عید غدیر دو رکعت است، بعد نماز هم صد سجده شکر و دعایی را هم دارد بعد نماز اگر مفاتیح داشته باشید در اعمال عید غدیر نوشته است.

اعلام وصایت حضرت علی(ع) توسط رسول خدا(ص):

وقتی رسول خدا (ص) این نماز را خواندند به چند تن از صحابه دستور دادند تا فضای زیر چند درخت کهنسال را که در آن محل قرار داشتند را آماده نمایند؛ خارها را از زمین برکنند و سنگهای ناهموار موجود در زیر آن درختان را جمع‌آوری نمایند. در این هنگام، زمان به جای آوردن نماز ظهر فرارسید و رسول‌ اکرم (ص) نماز ظهر را به همراه جمعیت کثیر حاضر، ادا نمودند. هنگامی که حضرت از نماز فارغ گشت، از جهاز شتران، در همان محلی که به فرمان رسول خدا توسط صحابه آماده شده بود، منبری ساختند و وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) بر فراز آن در آمدند و شروع به ایراد خطبه، با صدایی بلند و رسا نمودند؛ در حالی‌که جمعیت فراوان همراه پیامبر، بر گرداگرد حضرت جمع گشته بودند و به سخنان نبی‌اکرم (ص) گوش فرا می‌دادند و برخی از افراد نیز برای آنکه همگان از کلام رسول خدا (ص) مطلع کردند، سخنان آن حضرت را با صدایی بلند برای افرادی که دورتر قرار داشتند، تکرار می‌نمودند. ( از طرف صدا و سیما که برای فیلمبرداری به منطقه غدیر رفته بودند ، می گفتند این سرزمین حالتی دارد که هر کس آهسته هم صحبت کند، صدای او تا 200-300 متر دورتر از آن نیز پخش می شود . این سرزمین چنین حالت اعجاز گونه دارد و محیط هم طوری بود که صداها را به همه می رساندند.) منافقین باز توطئه ای چیدند و برای اینکه پیامبر(ص) موفق به خواندن خطبه نشود تصمیم گرفتند تا در صفوف اول بنشینند و هنگامی که پیامبر شروع به صحبت کردند، بلند شوند و با رفتن خود هم نظم جلسه را بهم بزنند و باعث از هم پاشیدن جمعیت بشوند، که این توطئه آنها هم به اذن خدا و عکس العمل به موقع پیامبر (ص) شکست خورد. پیامبر خدا(ص) هنگامی که بر روی منبر قرار گرفتند از امیر المومنین علی(ع) خواستند تا در کنار ایشان و یک پله پایین تر بایستد و همگان را امر به سکوت کردند و خطبه خواندند و امیرالمومنین(ع) و یازده فرزندش را جانشین خود معرفی کردند که بعد از من امام و پیشوای شما هستند ولی رسماً در غدیر خم دست امیرالمومنین را بلند کردند و به عنوان جانشین بعد از خودشان معرفی کردند. (بعدها در این محل مسجدی به نام مسجد غدیر بنا شد که امروز وهابیون آن را نابود کردند ولی محل آن مشخص است).پیامبر (ص) دست امیرالمومنین را بالا می برند تا حدی که کف پای امیرالمومنین(ع) در برابر زانوی رسول خدا(ص) قرار می گیرد و سفیدی زیر بغل ایشان پیدا می شود و در اینجا رسماً امامت و ولایت امیرالمؤمنین ویازده امام بعد از او را اعلام می کنند ومی فرمایند: « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ» هر آن که من سرپرست اویم، این علی سرپرست اوست. «وَ هُوَ عَلِی بْنُ أَبی طالِبٍ أَخی وَ وَصِیّی، وَ مُوالاتُهُ مِنَ الله عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَها عَلَی» و او علی بن ابی طالب است؛ برادر و وصی من که سرپرستی و ولایت او حکمی است از سوی خدا که بر من فرستاده شده است. (8) و به بیان فضایل و صفات حضرت علی(ع) می پردازند. پیامبر خدا(ص) و همراهان او سه روز در غدیر ماندند و به همگان دستور دادند تا با امیرالمومنین(ع) بیعت کنند. وبگویید: السلام علیک یا امیرالمومنین(ع).اميرالمومنين در لغت به معناي "سرور مومنین" است و حضرت رسول(ص)، اين لقب را مختص به امام علي(ع) کرد و به ويژه در روز غدير فرمودند که با این نام به حضرت علي(ع) تبریک بگویند. و مردم نیز به سوی پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) هجوم آوردند و با ایشان به عنوان بیعت دست می دادند و به پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) تبریک می گفتند . زنان نیز با حضرت بیعت کردند به این صورت که پیامبر اکرم(ص) دستور دادند تا ظرفی آوردند و پرده ای زدند که نیمی از ظرف آب در یک سوی پرده و نیم دیگر در آن سوی دیگر قرار بگیرد و زنان با قرار دادن دست خود در یک سوی آب، وامیرمؤمنان در سوی دیگر، با آن حضرت بیعت نمایند و می گفتند السلام علیک یا امیرالمومنین(ع)، با اعلام ولایت علی(ع) دین کامل شد. (9) از جمله کسانی که پیشاپیش سایر صحابه، به امام علی تهنیت گفتند، ابوبکر و عمر بودند. عمر پیوسته خطاب به امیر مؤمنان می‌گفت: « بخٍ بخٍ یَابنَ ابی طالب ، أَصبَحتَ مَولای و مولی کلِّ مؤمنٍ و مؤمنةٍ » بر تو گوارا باد ای پسر ابی طالب، تو مولای من و مولای هر مرد و زن با ایمان گشتی(10) همه بیعت کردندو چهره نفاق نتوانست اینجا کاری بکند ، همان وعده خداوند که «وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» خداوند شما را حفظ میکند. 120 هزار نفر ،همه بیعت کردندو پیامبر (ص) سه روز در غدیر ماندند و جشن گرفتند.

معجزه غدير، امضاي الهي :

نقل شده است که پس از آنکه رسول خدا (ص) در غدیر خم به امر الهی، ولایت علی(ع) را اعلام فرمود، شخصی به نام حارث فهري آمد و خطاب به پیامبر گفت: به ما از طرف خدا امر کردی که گواهی به یگانگی خدا و رسالت تو بدهیم و نماز و روزه و حج و زکات را امتثال کنیم. همه را از تو پذیرفتیم ولی تو به اینها اکتفا نکردی تا اینکه بازوی پسر عمّت را گرفتی و بلند نمودی و او را بر ما برتری دادی و گفتی: « من کنت مولاه فعلی مولاه » آیا این امر از طرف توست یا از جانب خداوند؟ رسول خدا (ص) فرمود: قسم به خداوندی که معبودی جز او نیست، این امر از جانب خداوند است. او پس از شنیدن این سخن به سوی شتر خود روان شد درحالی که می گفت: بارخدایا اگر آنچه محمد(ص) می گوید راست و حقّ است بر ما سنگی از آسمان ببار و یا عذابی دردناک به ما برسان! هنوز به شترِ خود نرسیده بود که سنگی از فراز بر سر او آمد و از پشتش خارج شد و او را کُشت و خدای تعالی این ایه را نازل فرمود: «سَأَلَ سائِلٌ بعذابٍ واقعٍ » تقاضاکننده ای تقاضای عذابی کرد که واقع شد. (11) حسّان بن ثابت، شاعر حاضر در صحنه غدیر بود که با اجازه پیامبر ماجرا را به صورت شعر درآورد و در شعرش تعبیر «امام» آورده است و با این شعر مورد تشویق پیامبر قرار گرفت: «فقالَ لَهُ قُمْ یا علی فانّنی رضیتک من بعدی اماماً و هادیاً» پیامبر به او(علی(ع)) گفت: برخیز ای علی! که راضی شدم تو امام و هادی پس از من باشی. (12) با این همه تمهیدات هنوز جنازه رسول خدا (ص) روی زمین بود که این عهد و پیمان غدیر فراموش کردند و حق امیرالمومنین (ع) غصب شد.ماجرای غدیر در حضور120 هزار شاهد عینی اتفاق افتاد و همه سخنان حضرت رسول (ص) را تصدیق کردند و با امیرالمومنین دست بیعت دادند ولی روزی هم بر حضرت علی گذشت از همان افراد شاهد خواست و کسی جواب نداد هر کدام به بهانه ای آوردند. با اینکه در دادگاه قضائی می توان با شهادت 2 نفر احقاق حق کرد ولی حضرت علی علیه السلام با 120 نفر شاهد نتوانست حق خود را ثابت نمایند. پیامبر خدا(ص) و همراهان او سه روز در غدیر ماندند سپس به مدینه بازگشتند.

توطئه های منافقین برای فراموشی غدیر:

منافقین (بزرگان از اصحاب رسول خدا (ص)) که در توطئه های قبلی خود شکست خورده بودند، جلسه ى مهم ديگرى را تشكيل دادند که در آن سى و چهار نفر از بزرگان منافقين و همانهايى كه اغلب پس از رحلت حضرت در رأس امور قرار گرفتند، شركت داشتند و درصحیفه ای چنین نوشتند : پیامبر انسان خوبی بود ، از دنیا رفت و دین و دیانت را به ما رساند و لی هیچ کس را به عنوان جانشین بعد از خودش ، معرفی نکرد و امر امت را به خود امت واگذار کرده است وما بزرگان قوم شاهد این ماجرا هستیم و همه آن را امضاء کردند.(13). آنها تمام همت و تلاش خود را گذاشتند تا حادثه غدیر فراموش شود و شد آنچه شد و در پایان خطبه غدیر حضرت رساندن پیام غدیر را بر همه مسلمانان واجب کردند و فرمودند: « فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی یَوْمِ الْقِیامَةِ ». این سخن را (مسئله امامت و ولایت امیرالمومنین ویازده فرزندش را )حاضران به غایبان و پدران به فرزندان تا برپایی رستاخیز برسانند.(14) واجبی را رسول خدا برعهده همه گذاشت ولی سیاست غالب این بود که غدیر فراموش شود.امروز اهل سنت سوال کنید آیا رسول خدا کسی را برای جانشینی انتخاب کرد؟ می گویند رسول خدا امر امت را به امت واگذار کرد و گفت خودتان برای خودتان یک جانشین انتخاب کنید واین گونه امیرالمومنین با آن عظمت مظلوم شد. تنها حامی امیرالمومنین(ع) و یگانه کسی که از او دفاع کرد، حضرت زهرا بودند که تاجان در بدن داشتند و با شیوه های مبارزه ای خودشان : با گریه، با مخفی نگه داشتن قبر خودش و شهید شدنشان در این راه، یک مبارزه منفی علیه ظلم وستم شروع کردند که هر انسان منصفی سوال کند که قبر یگانه دختر رسول خدا کجاست؟ چرا پنهان است ، چرا ایشان این همه گریه می کردند، مگر چه اتفاقی افتاده بود؟ پاسخ به اسن سوالات موجب می شود تا به نور فاطمه هدایت بشوند و به علی برسند. امروز من و شما باید خدارا شکر کنیم که پیرو و شیعه علی هستیم و از نعمت ولایت برخورداریم.

امام صادق علیه السلام در مسجدالنبی، گروهی از شیعیان را دید ، به آنان نزدیک شد و سلامشان داد و فرمود : به خدا قسم من بوی شما و روح شما را دوست دارم ، ما را با تقوا و تلاش ، یاری کنید . شما یاران دین خدایید ، شماپیشتازان به سوی بهشتید ، ما بهشت را برای شما تضمین کرده ایم(15) ان شاءالله باشکوه برگزار کردن عید غدیر، یادگاری باشد که ما از اینجا می بریم . خدا رحمت کند آیت الله خزعلی را که حافظ نهج البلاغه و عاشق امیرالمومنین(ع) هستند، ایشان می فرمودند: من هرشب به امیرالمومنین سلام می دهم و زیارت امین الله می خوانم، هرکس تلاش کند غدیر بهترین عیدش باشد ،من هرشب به نیابت از او نیز سلام می دهم و همچنین فرمودند: هرکس که تلاش کند تا دیگران را متوجه اهمیت غدیر کند و بنده به نیابت از او دو سلام می دهم. چه خوب بود در این عیدالله اکبر افتتاح پروژه های مهم و جشن ازدواج فرزندانمان را برگزار کنیم .برای برکت داشتن زندگی باید، شروع کارها در غدیر باشد. ولی متاسفانه غدیر هم مانند خود امیرالمومنین(ع) دچار مظلومیت شده است. ما باید کوشش کنیم بهترین عید ما عید غدیر باشد همانطور که نورزو را گرامی میداریم غدیر را گرامی بداریم .

برترین عیدها ازدیدگاه رسول خدا(ص):

امام صادق(ع) در جمع یارانش بود; از عید غدیر و هجدهم ذی حجه سال دهم هجری سخن به میان آمد، آن حضرت از جدش پیامبر خدا(ص) چنین نقل کرد: « یوم الغدیر افضل اعیاد امتی» برترین عیدهای امت من روز غدیر است (16) در زنده نگه داشتن عید غدیر تمام سعی و تلاش خود را بکنید. تمام همت دشمنان اسلام این است که عید غدیر فراموش شود. اهمیت عید غدیر را به فرزندان خودمان یادآور بشویم : خداوند می فرماید: « اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً » (17) امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را برای شما (به عنوان) آیینی برگزیدم. یعنی اسلامی که با پیامبر شروع می شود و با امیرالمومنین و یازده فرزندش ادامه می یابد. پس اسلامی که علی در آن نباشد، یک دین ناقص است. خدا را بر این نعمت شکر می کنیم . وقتی در عید غدیر به هم می رسیم بگوییم: « الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ » سپاس خدا را که ما را از کسانی قرار داد که به ولایت امیرالمومنین علی (ع) و ائمه اطهار (ع) تمسک می جویند . خدا را شکرگزاریم که ما را پیرو امیرالمومنین(ع) وشیعه علی قرار داد.

پی نوشت:

1- سوره مبارکه مائده ،آیه 3

2- سوره مبارکه شعراء-آیه ۲۱۴

3- الغدیر،ج 1، ص 26 - 25 - 50 و ج 2، ص 277 الی 289

4- سوره مبارکه مائده ،آیه 67

5- معجم البلدان، ذیل کلمه جحفه

6- وفیات الاعیان ،جلد 5، صفحه 231

7- خصائص نسائی، صفحه 25 (رد من تبعه و لحقه من تخلف).

8- علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322 / شیخ عبدالله، بحرانی، عوالم العلوم، ج15/3ص 307-327 / علامه مجلسی، بحارالانوار، ج37ص181-182/ حر عاملی، اثبات الهداة، ج2ص200-250/ سید ابن طاووس، الطرائف، ص33.

9- براي آشنائي با واقعه غدير، و اشارات راويان عامه اهل سنت و شيعه به اين واقعه از جمله مي توانيد رجوع کنید به: علامه اميني(ره)، الغدير/ نقوي، خطبه پيامبر اکرم در غدير خم/ شهيدي، زندگاني فاطمه زهرا(س).

10- ارشاد، صفحه 94 / إعلام الوری، صفحه 139 / کشف الیقین، صفحه 250./ بحار الانوار : ج 38 ص 344 /ملحقات احقاق الحق : ج 6 ص 469 /الغدیر : ج 1 / این مطلب را از 60 منبع اهل سنت نقل کرده است .

11- سوره مبارکه معارج،آیه 1

12- آیت الله جوادی آملی، ظهور ولایت در صحنه غدیر، مرکز نشر اسراء، ص 177 ـ 171.

13- کشف اليقين علامه حلي ص 137 و بحارالانوار ج 28 ص 86.

14- علامه امینی، الغدیر، ج1ص12-151و294-322 / شیخ عبدالله، بحرانی، عوالم العلوم، ج15/3ص 307-327 / علامه مجلسی، بحارالانوار، ج37ص181-182/ حر عاملی، اثبات الهداة، ج2ص200-250/ سید ابن طاووس، الطرائف، ص33.

15- بحارالانوار ، ج 65 ، ص 43

16- امالی صدوق: 125، ح 8.

17- سوره مبارکه مائده ، آیه 3

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=8483