سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در مراسم گرامیداشت شهدای حادثه تررویستی اهواز


در پی شهادت جمعی از هموطنانمان در حادثه تروریستی اهواز مراسم گرامیداشتی با حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم وجمعی از مسئولین ومردم شهرستان زرند مورخه97/07/05 در محل مسجد جامع برگزار شد.




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم ختم شهدای حادثه تررویستی اهوازمورخه97/07/05


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : « قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ * النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ » (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، السلام علیک یا شهدا یا سعدا یا نجبا

شادی ارواح مطهر همه شهدا ،شهدای قبل وبعد از انقلاب ، شهدای جنگ تحمیلی، شهدای والامقام شهرستان ،شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شهدای گمنام شهرستان صلوات.این جلسه به مناسبت بزرگداشت شهدای حمله تروریستی در اهواز تشکیل شده است ، ان شاءالله خداوند متعال روح همه شهدا و این شهدای والامقام را عالی ومتعالی و مجروحین این حادثه مرگبار و دردناک را شفای عاجل مرحمت بفرماید. صلواتی را مرحمت بفرمایید.

من از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ،مومنین و متدینین ،از مدیران و مسئولین محترم ، سروران معظم روحانی ، فرماندار محترم و همه دست اندرکاران که این مجلس ختم و عزا را در جهت بزرگداشت این شهدای عزیز تشکیل داده اندو شما مومنین بزرگوار که حضور پیدا کردید ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. لعن و نفرین خداوند بر قاتلان و جیره خواران استکبار ، صهیونیست و آل سعود باد که دستشان به خون آلوده شد و در این حادثه عده ای از مردم شریف ، پاسداران عزیز ،مدافعان امنیت، زن و مرد و پیرو جوان و حتی کودک چهارساله را که با لباس عزای سیدالشهدا در جهت بزرگداشت هفته دفاع مقدس حضور پیدا کردند، به رگبار و به آتش بستند و این عزیزان بی گناه را به جرم دفاع از اسلام ، قرآن و نظام جمهوری اسلامی به شهادت رساندند.

بنده مناسبت این حادثه را به این آیات شریفه قرآن در سوره بروج دیدم و لازم است این مقدمه را عرض کنم که حق و باطل از ابتدادر مقابل هم بودند.« الَّذینَ آمَنوا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَالَّذینَ کَفَروا یُقاتِلونَ فی سَبیلِ الطّاغوتِ » (2) کسانی که ایمان دارند، در راه خدا پیکار می‌کنند؛ و آنها که کافرند، در راه طاغوت.

حق وباطل در مقابل یکدیگرند:

از همان روز اولی که انسان پا بر کره خاکی گذاشت ، نبرد بین حق و باطل شروع شد و تا کنون نیز ادامه دارد وادامه نیز خواهد داشت «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» همه روزها عاشورا و همه زمین‌ها کربلاست. در هر زمانی ، حسین زمان در مقابل یزید زمان قرار می گیرد. مهم این است که انسان جایگاه خودش را پیدا کند و در هر برهه ای از زمان، یاور حق و حسین زمان خود باشد و با یزید زمان خود، مخالفت کند.

معرفی اصحاب اخدود در سوره بروج:

بعد از این مقدمه ، خدای تبارک و تعالی در سوره بروج گزارش یک حادثه بسیار دردناک را بیان می کند. « قُتِلَ أَصْحابُ الأُخْدُودِ » در اینجا قُتِلَ به معنای کشته شدن نیست به معنای نابود باد ،مرگ باد، نفرین باد بر اصحاب اخدود اصحاب جمع صاحب به معنای یاران است. مرده باد ،نفرین باد، لعن خدا بر یاران اخدود . "اخدود" به معناى گودال بزرگ یا "خندق" است. منظور در این جا خندق هاى بزرگی است که مملو از آتش بود تا شکنجه‏گران مؤمنان را در آنها بیفکنند و بسوزانند. « النّارِ ذاتِ الوَقُود » کسانی را که اتش عظیمی را برافروخته کردند. در این که ماجرای اصحاب اخدود مربوط به چه زمان و چه قومى است و آیا این یک ماجراى خاص و معین بوده، و یا اشاره به ماجراهاى متعددى از این قبیل در مناطق مختلف جهان است؟ در میان مفسران و مورخان مورد بحث و گفت و گو است. معروف تر از همه آن است که مربوط به "ذو نواس" آخرین پادشاه "حمیر"(حمیر قبیله‏اى بود از قبایل معروف یمن) در سرزمین یمن است.(3)

ماجرای ذونواس آخرین پادشاه سلسله حمیر:

ذو نواس که آخرین نفر از سلسله گروه "حمیر" بود به آیین یهود درآمد، و گروه حمیر نیز از او پیروى کردند، مدتى بر این منوال گذشت، سپس به او خبر دادند که در سر زمین "نجران" (در شمال یمن) هنوز گروهى بر آیین نصرانیت اند، هم ‏مسلکان ذو نواس او را وادار کردند که اهل نجران را مجبور به پذیرش آیین یهود کند. او به سوى نجران حرکت کرد، و ساکنان آن جا را جمع نمود، و آیین یهود را بر آنها عرضه داشت و اصرار کرد آن را پذیرا شوند، ولى آنها ابا کردند، ذو نواس سوگند یاد کرد اگر دروازه های شهر ا باز کنید به شما کاری ندارم ، ولی وقتی دروازه ها را باز کردند، عهد شکنی کرد ( همانند استکبارجهانی امروز که به هیچ عهدی پایبند نیست ) وقتی ذونواس با سربازانش وارد شهر شدند ، مردم شهر را میان كشته شدن ودین یهود، مختارشان ساخت. ولی مردم قبول نکردند دست از ایمان بردارند و دین یهود را نپذیرفتند.ذو نواس دستور داد خندق عظیمى کندند و هیزم در آن ریختند و آتش زدند، گروهى را زنده زنده در آتش سوزاند، و گروهى را با شمشیر کشتند و قطعه قطعه کردند، به طورى که عدد کشته شدگان و سوختگان در آتش به بیست هزار نفر رسید! (4) بعد خود به مکان بلندی رفت تا شاهد سوزاندن و کشته شدن این مؤمنین باشد. قرآن گزارش میدهد : « وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ »(5) و بر آنان عيبى نگرفته بودند جز اينكه به خداى ارجمند ستوده ايمان آورده بودند. مسئله سیاسی در کار نبوده ، مشکل بین طوایف نبوده بلکه جنگ فقط برای این بوده که این قوم مؤمن و مسلمان بودند.پس بحث قومیت ،مالی ، اقتصادی و ارضیت در کار نبوده است، انتقام از این مردم فقط به خاطر این بوده است که آنها مؤمن به خداوند بودند. شباهت امروز ما به این آیات این است که ما امروز تحریم می شویم، هشت سال جنگ را بر ما تحریم کردندو 17 هزار نفر از فرزندان این ملت را منافقین به شهادت رساندند ، امروز دور تا دور کشور را کفار گرفته اند و آتش افروزی می کنند ، فقط بخاطر اینکه ما ایمان به خدا و اسلام ناب را انتخاب کرده ایم و ولایت کفرو نفاق و طاغوت را نپذیرفته ایم؛ بخاطر اینکه ما پیرو علی و فاطمه هستیم. در عصر عاشورا هنگامی که امام حسین(ع) تنها شده بود خطاب به سپاهیان کفر، فرمود: «چرا با من می جنگید؟ آیا سنتی را تغییر داده ام؟ یا شریعتی را عوض کرده ام؟ یا جرمی مرتکب شده ام؟ یا حقی را ترک کرده ام؟» در پاسخ گفتند: « نُقاتِلُکَ بُغْضاً مِنّا لاَبِیکَ » نه ، جنگ ما با تو به علّت بغض و کینه اى است که از پدرت على داریم (6)

دشمن کفار با اسلام ناب:

امروز آنچه بر سر ما می آید، بخاطر اسلام ناب است که ما مؤمن به امیرالمومنین و اهل بیت هستیم اگر امروز به لبنان ، یمن، سوریه و عراق حمله می شود، اگر در پاکستان حمله تروریستی انجام می شود، بخاطر این است که مردم آنجا شیعه علی هستند والا اگر شیعه خلفا بودند، کسی به آنها کاری نداشت. این چیزی است که خداوند نیز به آن شهادت می دهد: «وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ » ، انتقامی که ذونواس از اینها گرفت فقط به خاطر ایمانشان بود. از این آیه معلوم می شود که در گذشته هم جنگ بین کفر و ایمان بوده است وتا امروز ادامه دارد. هرروز حسین زمان و یزید زمان مقابل هم قرار می گیرند. «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» این یک درس بزرگ است . در ماجرای اصحاب اخدود نوشته اند: وقتی گودال های پر از آتش آماده شد، پادشاه دستور داد هر کس از دینش برنگشت ، را در آتش بيفکنيد. تا اینکه نوبت به زنی رسید که کودک یک ماهه‌ای در بغل داشت، او خواست به سوی آتش حرکت کرد، اما دلسوزی و ترس از جان کودک مانع ورود او به آتش شد که کودک لب به سخن گشود و گفت: مادرجان! مقاوم باش دین تو بر حق است، مبادا دست از ایمان برداری (7) . سرنوشت مؤمنان بهشت شد و کفار به عذاب الهی دچار شدند. این قصه را خداوند در سوره بروج نقل کرده است که بگوید در گذشته هم بین کفر و ایمان جنگ بوده است ولی مردم ثابت قدم ماندند ،حتی به جرم ایمان به خدا کشته شدند. در این حادثه تروریستی چرا مردم را آماج گلوله و آتش قرار دادند؟ چون « قالُوا رَبُّنَا اللهُ » بخاطر اینکه گفتند: پروردگار ما خداست و زیر بار طاغوت نرفتند وگفتند: می خواهیم مستقل ،آزاد و مؤمن به خدای تبارک و تعالی و اسلام ناب باشیم.

سرمنشأ گروههای تررویستی صهیونیستها هستند:

گروه تروریستی الاهوازیه از سمت وهابیون و آل سعود که هم پیاله با صهیونیستها هستند و شدیدترین دشمنی ها را با اسلام ناب دارند، تغذیه می شود. امروز صهیونیست ها ، استکبار جهانی و منافقین با اسلام ناب دشمنی دارند و دست به دست هم دادند و همانگونه که در صدر اسلام پیامبر خدا(ص) را سه سال در شعب ابی طالب تحریم و محاصره اقتصادی کردند، ایران اسلامی را تحریم می کنند. مگر آن زمان، رسول خدا دست از ایمان برداشتند؟ ما هم امروز بر سر سفره رسول خدا و استقامتش نشسته ایم پس باید در مقابل استکبار مقاومت کنیم. امروز هم رهبر ما ، ولی و پیشوای ما و جانشین امام زمان حضرت آیت الله الاعظمی الامام خامنه ای (حفظ الله تعالی) پرچم اسلام ناب و شرافت ملت ایران و پرچم حسین زمان را بر دوش دارد . در مقابل صهیونیست ها و استکبار جهانی و آل سعودو گروههای تکفیری پرچم کفر، پرچم یزید و پرچم منافقین زمان را بر دوش دارند و جنگ بین کفر و ایمان از گذشته بوده وتا آینده خواهد بود. آیا با این همه دشمنی ها ،ملت ایران که راه صحیح را انتخاب کرده و استقامت کرده است آیا از راه صحیح برمی گردد و تسلیم کفر می شود؟ خیر، جنگ ما بخاطر مسائل ارضی و کشوری نیست . امروز دشمن دشمنی بر اساس اسلام ناب و شیعه واقعی و پیرو اهل بیت بودن است این است که ما را تحریم می کنند .اینکه امروز رئیس جمهور امریکا که در رأس کفر و نفاق است، اعلام می کند : من ملت ایران را دوست دارم، همه فریب و دروغ است او دشمن ملت ایران است و آرزو دارد ریشه این ملت خشکیده شود و این را علنی اعلام کردند وقصد دارند از طریق نفاق عده ای را در داخل کشور ، گول بزنند .

فشار اقتصادی دشمن بر ملت ایران:

برادران و خواهران امروز وضعیت کشور ما حساس است و حساسی آن به این است که وقتی دشمن از راه جنگ نظامی و تحریم نتوانسته ملت ایران را از پا در بیاورد ، از را ه جنگ نرم وارد شده است.در اوایل انقلاب ، وقتی امریکا ما را تحریم اقتصادی کرد ، امام (ره) فرمود: کارتر یک کار درست هم کرده باشد ،این بود که ما را تحریم اقتصادی کرد . تحریم باعث می شود ما به توان خودمان ایمان بیاوریم و پیشرفت می کنیم . جوانان ما مرد استقامت و کار هستند و اگر روی پای خود بایستند، قطعاً کشور پیشرفت میکند همانطور که تاکنون پیشرفت کردیم.

تلاش دشمن در فضای مجازی برای نابودی نظام اسلامی:

آنچه دشمن نتوانسته از جنگ و تحریم به دست بیاورد، می خواهد از راه شبهه افکنی در فضاهای مجازی به دست بیاورد. در این فضاهای مجازی بر فکر و مغز جوانان ما تاثیر می گذارند تا فکر آنها را تغییر بدهند، فکر که عوض شد ،رفتار هم عوض می شود. دشمن سرنگونی جمهوری اسلامی را از داخل شروع کرده است از طریق فضای مجازی؛ امروز بیشترین هجمه و حمله و توهین به شخص مقام معظم رهبری است .دشمن هر چه را که مرکز قدرت جمهوری اسلامی است ، مورد هدف قرارداده است تا ذهن ها را مشوش کند و اختلاف و درگیری درست کند و به دست خود مردم نظام جمهوری اسلامی را آسیب بزند.شما نگاه کنید چندروز پیش شایعه کردند : بنزین نیست و چه صفی در پمپ بنزین ها درست شد ، مملکت ما چیزی نداشته باشد، نفت و گاز و بنزین فراوان دارد ولی شایعه چقدر اثرگذار بود که می گفتند یک نفر که فقط ماشینش سه لیتر بنزین کم داشت، هم آمده بود تا باک بنزین خود را پُر کند. امروز فضای مجازی تبدیل به یک قدرت تاثیرگذار شده است، نباید آن را دست کم گرفت . دشمن به درون خانه ها نفوذ کرده است و بین جوانان و نوجوانان ما یارگیری می کند. وقتی امام حسین از مدینه به سمت کربلا حرکت کردند، هزاران نفر حضرت را همراهی می کردند ولی در موقعیت های مختلف از حضرت جدا شدند و در نهایت فقط 72 نفر برای یاری حضرت باقی ماندند. امروز هم دشمن همین برنامه را در پیش گرفته است، البته دشمنان ما راه بجایی نخواهند برد و پیروزی نهایی از آن اسلام ناب است.ان شاءالله

خدایا بحق محمدو آل محمد دشمنان مارا نابود بگردان

پی نوشت:

1- سوره مبارکه البروج، آیات 4-5

2- سوره مبارکه النساء آیه ۷۶

3- نقل از مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏26، ص 338، دار الکتب الاسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش.

4- قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر قمی، تحقیق، موسوی جزایری، سید طیب، ج 2، ص 414، دار الکتاب، قم، چاپ چهارم، 1367ش

5- سوره مبارکه بروج، آیه 8

6- موسوعة کلمات الامام الحسین، ص ۴۹۲; معالى السبطین، ج ۲، ص ۱۱

7- نیشابوری، صحیح مسلم، ۱۳۹۷ق، ج۲، ص۵۹۹.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1245.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1246.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1247.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1248.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1249.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1250.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1251.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1252.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1253.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1254.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=8523