سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

سبک زندگی سیداشهداء(ع)/تاثیر لقمه حرام در ضایع شدن ایمان/ اعتماد کردن به نسل جوان در مسائل اقتصادی کشور


خطبه نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 97/07/06




خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا ابا عبدالله (ع) ، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، سلامتی همه خدمتگزاران به نظام اسلامی ، سلامتی همه بسیجیان جهان اسلام،بسیجیان حاضر در نماز جمعه ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان ، اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، این حضور مؤمنانه همه شما عزیزان در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه ، نمازگزاران عزیز در نمازجمعه ،دوستداران ، علاقمندان سیدالشهدا ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، از عزیزانمان در مصلی ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، بسیجیان ، پاسداران عزیز، سروران معظم روحانی ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها ،جناب سرهنگ کردی که جدیداً به فرماندهی سپاه زرند منصوب شدند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

موضوع بحث ما سبک زندگی از منظر سیدالشهدا بود، در خطبه گذشته مطالبی را عرض کردم در این خطبه نحوه زندگی مؤمنانه و زندگی مورد پسند سیدالشهدا را بیان می کنم. حال که ما دوستدار ،علاقمند ، شیعه ، عزادار و عاشق سیدالشهدا هستیم باید بدانیم چه سبک زندگی را امام حسین (ع) می پسندند. بنده امروز در مورد اینکه حضرت حلال خوری را در زندگی می پسندند وهمین طور آثار حلال و حرام در زندگی مطالبی را خدمتان عرض می کنم .

اهمیت کسب روزی حلال:

مطلع سخن را مزین می کنم به حدیث قدسی که خدای تبارک تعالی در معراج با پیامبر خدا(ص) گفتگو کرد. خدای تبارک وتعالی می فرماید: « يا أحمدُ » اى احمد! (نام رسول خدا در آسمان احمد است و در زمین محمد)« إنَّ العِبادَةَ عَشرَةُ أجزاءٍ تِسعَةٌ منها طَلَبُ الحَلالِ» عبادت ده قسمت است ، كه نُه قسمت آن طلب روزى حلال مى باشد؛ (نمی گوید عبادت و بندگی خدا خواندن نماز و روزه است بلکه می فرماید : اگر عبادت ده جز باشد، نُه جز آن روزی حلال است. هر شغلی و کسبی که دارید(بنّا ، خیاط ، نقاش،کارگر، کارمند و...) کسب خود را باید حلال کنید. اگر کسب حلال شد، در واقع نُه جز بندگی خدارا انجام داده است وزمینه سعادت و خوشبختی خود را فراهم می کند.خداوند می فرماید: )« فإن اُطيبَ مَطعَمُكَ وَ مشرَبُكَ فأنتَ فِي حِفظي و كَنَفي» پس، اگر خوراك و نوشيدنيت پاك و حلال باشد، در پناه و حمايت من هستى.(1) اگر می خواهی در زندگی تحت حفظ و حمایت خدای تبارک و تعالی قرار بگیرید راهش این است که خوراک و نوشیدنی خودمان خانواده و فرزندانمان راپاک کنیم. گناه رزق و روزی را نابود می کند،گناه و معصیت و حرام خوری انسان را از حق باز می دارد و از راه اهل بیت منصرف و دور می کند. اینکه گفتم از منظر سیدالشهدا، امام حسین (ع) در روز عاشورا اولین وظیفه خود را ارشاد و راهنمایی کسانی می دانستند که تحت تاثیر تبلیغات سوء یزیدیان قرار گرفته اند؛ شاید یک نفر راهنمایی شود و برگردد.

لقمه حرام مانع شنیدن سخن حق امام حسین(ع):

امام چندین جلسه خطبه و سخنرانی روز عاشورا داشتند هرکدام هم با یک بیان، با یک شمایل و نحوه پوششی که تحریک کننده باشد و با شیوه های مختلف با اقرار گرفتن تا مگر آنها را به راه راست هدایت کند.
ولی سپاهیان دشمن هنگامی که امام حسین در روز عاشورا می خواست سخنرانی کند، شروع کردند به های‌وهوی و جنجال کردن، هلهله کردند که حرف امام را نشنوند. حضرت به آن‏ها خطاب کرد :«فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ»(2) شکم‏هایتان الآن پُر از حرام است. چون لقمه حرام خورده‌اید، چیزی نمی‌فهمید و هیچ عبادتی از شما اثر نمی‌کند و باعث می‌شود که به حرفهای من گوش ندهید. حرام انسان را در مقابل پیامبر(ص) و امام معصوم(ع) قرار می دهد. اینها کسانی نبودند که از شام آمده باشند بلکه همین مردمی بودند که در کوفه و بصره بودند ویا عشایری بودند که آنجا زندگی می کردند و سالها تحت زعامت امیرالمؤمنین(ع) به سر می بردند. و شیعه و دوستدار علی(ع) بودند و خطبه های امیرالمؤمنین(ع) را شنیده بودند، ولی در زمان سیدالشهدا حتی حاضر نمی شوند ، سخنان سیدالشهدا(ع) را بشنوند چون حرام به زندگی آنها وارد شده بود.این یکی از تاثیرات لقمه حرام از منظر سیدالشهداست.

تاثیر لقمه حرام در ضایع شدن ایمان:

نمونه دیگری از تاثیر لقمه حرام در ضایع کردن ایمان افراد و دین فروشی آنها را در روایت زیر آمده است: در تاریخ داریم که «فضل بن ربیع،‌ رئیس تشریفات دربار «مهدی» سومین خلیفه عباسی، می‌گوید: روزی شریك بن عبد الله نخعی (قاضی مشهور، كه از دانشمندان نامی اهل تسنن بود و در علم فقه و حدیث مهارت داشت و دارای هوشی سرشار و استعدادی قابل ملاحظه بود. اهل تسنن او را بزرگ می‌داشتند، و برای قضاوت از دیگران بهتر و لایق‌تر می‌دانستند و عدالتش را در محكمه قضا می‌ستودند ) به ملاقات خلیفه آمد. مهدی او را گرامی داشت و از وی خواست كه یكی از سه كار را انتخاب كند: یا منصب قضاوت پایتخت را بپذیرد، یا به فرزندان خلیفه علم و حدیث بیاموزد، و یا یك وعده غذا با او صرف كند. شریك از تماس زیاد با دربار و رجال دولت آن روز احتراز می‌جست و سعی می‌كرد به هر نحو شده خود را در دستگاه آنها وارد نسازد و دامنش آلوده نگردد؛ و لذا از پذیرش هر سه پیشنهاد خلیفه عذر خواست؛ ولی مهدی عباسی عذر او را نپذیرفت و گفت: حتماً یكی از آنها را اختیار كن. شریك فكری كرد و بعد پیش خود گفت: خوردن غذا آسان‌تر از تقبل آن دو كار دیگر است. از این رو، آمادگی خود را برای صرف غذا با خلیفه اعلام داشت. خلیفه هم دستور داد غذای بسیار لذیذ (و طبعاً حرام) تهیه كنند، سپس سفره گستردند و انواع غذای رنگارنگ بر آن نهادند و شریك و خلیفه مشغول صرف آن شدند. بعد از صرف غذا، ناظر آشپزخانه دربار رو به خلیفه كرد و گفت: این پیرمرد بعد از خوردن این غذا هرگز بوی رستگاری را نخواهد دید!فضل بن ربیع گوید: مطلب همین‌گونه شد، و شریك بن عبدالله بعد از این ماجرا، هم به تعلیم فرزندان آنها پرداخت و هم منصب قضاوت را از سوی آنها پذیرفت. پس از آنكه مستمری او را به دفتر نویس (حسابدار دربار) حواله دادند، درباره مبلغ آن چانه می‌زد، دفتر نویس گفت: مگر پارچه فروخته‌ای. گفت: به خدا مهم‌تر از پارچه فروخته‌ام، دینم را فروخته‌ام (3). حرام در زندگی نابود کننده است و هم خود انسان و هم فرزندان انسان را بیچاره می کند.

ماجرای خمس مرد قصاب و آیت‌الله گلپایگانی

سال‌ها پیش از انقلاب شخصی به محضر مرحوم آیت‌الله گلپایگانی رسید تا مبلغی حدود 200 هزار تومان (که در آن زمان پول بسیار زیادی بود) به عنوان سهم امام (یعنی بخشی از خمس) بپردازد. آقا پرسیدند: شغل شما چیست؟ مرد گفت: قصابم. آقا سوال کرد: در کجا؟ گفت: در تهران. باز آقا پرسیدند : با گوشت‌های ذبح غیراسلامی و یخ زده‌ای که در این ایام وارد کشور می‌شود و به فروش می‌رسد، چه می‌کنید؟ قصاب گفت: ما فروشنده‌ایم، کاری به حلال و حرام گوشت نداریم! آیت‌الله گلپایگانی با تغییری که در رنگ و صورتشان پیدا شد، فرمودند: چطور مسائل شرعی مربوط به شغل خود را یاد نگرفته‌ای و دست به این شغل خطرناک زده‌ای؟! تو غذای مردم را تامین می‌کنی! قصاب گفت: مردم خودشان مسؤول خوراکشان هستند.آقا فرمودند: مردم به بازار اسلامی مراجعه می‌کنند و شما از این مصونیت سوءاستفاده کرده بازار حرام‌خوری آماده می‌کنید و ذبح غیراسلامی در اختیار مردم قرار داده و مردم را به حرام‌خواری عادت می‌دهید. پول‌ها را از برابر من بردارید! قصاب پرسید: چرا؟ فرمودند: این پول‌ها مشکوک و اموال حرام است و شما مسئول باز گرداندن آن به صاحبانشان هستید. قصاب گفت: حضرت آیت‌الله من سهم امام و خمس می‌پردازم و امیدوارم خداوند از این طریق مرا ببخشد.آیت‌الله گلپایگانی فرمودند: این نه سبب نجات تو می‌شود و نه من اجازه دارم که جهت حوزه علمیه و طلاب و برای نشر اسلام مصرف کنم. ما در حوزه علمیه به طلاب شهریه پاک می‌دهیم که از سهم امام سلام‌الله علیه است تا طلاب نماز شبشان فراموش نشود؛ اما این پول حرام نماز صبح طلاب را نیز به قضا و فساد می‌کشد!این تاثیر غذای حرام در زندگی است. این است که خداوند متعال می فرماید: ای پیامبر(ص) بگو صالح شدن انسان ، خوب شدن او، اگر ده جزء داشته باشد، نُه قسمت آن با حلال خوری درست می شود. پس سعادت و خوشبختی در روزی حلال است.

ماجرای لقمه حلال و تولد مقدس اردبیلی :


در تاریخ نقل شده است روزی جوانی بر سر جوی آبی نشسته بود، دید یک سیب زیبایی روی آب می‌آید دست برد و سیب را گرفت و خورد وقتی که خورد متوجه این نکته شد که خوب! این سیب مال چه کسی بود؟ تو خوردی! جریان آب را گرفت و دنبال کرد ، دید آب از درون باغی می‌آید، درب باغ را زد، باغبان بیرون آمد، گفت: آقا یک سیب از باغ شما در جریان آب افتاد، بیرون آمد، من خوردم مرا حلال کن، صاحب باغ گفت این باغ مال چهار برادر است یک چهارمش حق من بود حلال کردم، سه چهارمش مال سه برادرم است، گفت: خوب آدرس آن‌ها را بده تا بروم حلالیت بطلبم. گفت: یکی از آن‌ها در فلان محله است. دیگری در فلان محله و برادر دیگر در کشور همسایه است، آدرش را گرفت و آمد درب خانه آن دو برادر قصه را گفت و حلالیت گرفت رفت به کشور مجاور و درب خانه برادر آخر را زد، درب را باز کردند، گفت من از ایران آمده‌ام، قصه این است که یک سیب خورده‌ام مال باغ شما بوده است، آمده‌ام حلالیت بگیرم، گفت: به یک شرط حلالت می‌کنم، گفت: به چه شرطی گفت: من یک دختری دارم که هم کور است هم کر است هم لال است، راضی می‌شوی با او ازدواج کنی، گفت: بله، به خاطر اینکه از حرام نجات پیدا کنم، وارد خانه شد و خطبه عقد را خواندند و رفت به حجله دید دختر، حوریه‌ای است از حوریه‌های بهشت ، هم چشمان قشنگ دارد و هم تکلم خوبی دارد و هم شنوایی رسائی دارد، بیرون آمد به پدر دختر گفت: مگه نگفتی دخترم کر است و کور است و لال است، گفت: دروغ نگفتم، گفتم کور است چون تا به حال چشمش به نامحرمی نیفتاده، گفتم: لال است چون تا به حال با نامحرم تکلم نکرده است. گفتم: کر است چون تا به حال صدای نامحرم به گوشش نرسیده است، گفت: خوب! چرا این‌ را برای ما تهیه دیدی و به من پیشنهاد کردی؟ گفت: شب‌های زیادی دعا می‌کردم که خدایا چنین دسته گلی به من دادی صالحه، وجیه، مؤمنه، خدایا یک داماد مؤمنی هم به من بده، نمی‌دانم این دختر را به دست که بدهم، تو که در خانه من را زدی، دیدم به خاطر یک چهارم سیب بلند شدی از ایران آمده‌ای حلالیت بگیری، دیدم تو لیاقت داری این دسته‌ گل را تصاحب کنی و خدا هم از آن پدر و مادر یک پسری خلق کرد به نام شیخ احمد مقدس اردبیلی که سنبل علم، تقوا و ضرب‌المثل نورانیت و قداست است، نقش پدر و مادر و نقش لقمه اثر وضعی دارد.(4)

تاثیر غذای حلال بر انسان:

غذا برای سعادت انسان و فرزند تاثیر به سزایی دارد، همین طور اگر حرام در زندگی پیدا شد، مثلاً خمس مال را نمی دهد، در کارش کم بگذارد، یا مثلا شخصی بی دلیل سرکار نمی رود وبعد بهانه ای می اورد و از دکتر مرخصی استعلاجی می گیرد، کم فروشی ، گرانفروشی ،احتکار همه باعث وارد شدن لقمه حرام به زندگی انسان می شود. اینکه این روزها در این اوضاع نابسامان اقتصادی، هر فروشنده ای،کالای خودش را به قیمتی که دوست دارد می فروشد، ربطی به تحریم امریکا ندارد ، خود ما نباید حرص و طمع داشته باشیم و از حرام پرهیز کنیم. متاسفانه حرص ، طمع و ولع برای چاپیدن دیگران در زندگی زیاد شده است که آخرش هم به جایی نمی رسد. چند توصیه عرض می کنم و خطبه را جمع می کنم.

راه حل خلاصی از مشکلات

آیت ا... کوهستانی رحمة ا... علیه می فرمودند : اگر (در زندگی ) دو شرط را رعایت کنید، مشکل نخواهید داشت : اول آن‌که، مال حرام مصرف نکنید. دوم آن که، مردم رعایای امام زمان عجل‌الله‌ تعالی‌فرجه‌الشریف هستند ، اگر آنان مشکل داشتند، مشکلات آن‌ها را بر طرف نمایید؛ مثلاً اگر کسی در اداره‌ای کاری دارد و نمی‌تواند حرف خود را بزند، شما او را راهنمایی کرده و به کارش رسیدگی کنید. ( تا خداوند مشکلات شما را حل نماید.) (5)

سه دستور اخلاقی از مرحوم آیت الله شاه آبادی

سه دستور اخلاقی از مرحوم آیت الله شاه آبادی، استاد اخلاق امام خمینی(ره) خدمتتان عرض می کنم، ایشان همواره توصیه داشتند:
1- مقید باشید نماز را در اول وقتش اقامه کنید. هر کجا باشید و دیدید صدای اذان بلند شد، دست از کارتان بکشید و نماز را اقامه کنید و حتی المقدور هم سعی کنید به جماعت خوانده شود.

2- در کاسبی تان انصاف به خرج دهید، و واقعاً اقل منفعتی را که می توانید، همان را در نظر بگیرید . در معاملات، چشم هایتان را ببندید و بین دوست و آشنا و غریبه و شهری و غیر شهری فرق نگذارید. همان اقل منفعت در نظرتان باشد.

3- از نظر حقوق الهی، گر چه می توانید برای ادای آن تا سال صبر کنید و امام معصوم علیه السلام به شما مهلت داده اند، اما شما ماه به ماه حق و حقوق الهی را ادا کنید.

خدایا به حق محمد و آل محمد، عاقبت همه ما راختم بخیر بگردان.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی؛

توجه وتلاش در جهت کسب روزی حلال:

در توصیه به تقوی، ان شاءالله توجه به کسب و رزق حلال را فراموش نکنیم، در قیامت برخی افراد محشور می شوند که اندازه کوهها کار خیر دارند ولی ندا می رسد که او را جهنم بیاندازید، ملائکه از این دستور الهی تعجب می کنند و می گویند: پروردگارا این اندازه کوهها کار خیر دارد و خدای متعال می فرماید: اینها به حرام می رسیدند، دستپاچه می شدندو پرهیز از حرام نداشتند وبه مال حرام می چسبیدند و به حلال و حرام توجه نداشتند. تا این حد،رزق و کسب در زندگی و سعادت و عاقبت بخیری انسان موثر است.

مناسبت های هفته را به اختصار خدمتتان عرض می کنم.

شهادت سرداران اسلام :


اولین مناسبت شنبه 7 مهر ، شهادت سرداران اسلام: فلاحی، فکوری، نامجو، کلاهدوز و جهان آرا ( 1360 ه ش) را داریم. سه روز بعد از عملیات موفقیت آمیز شکست حصر آبادان ،این فرماندهان سرلشکر فلاحی : جانشین ستاد مشترک ،سرتیپ نامجو : وزیر دفاع و نماینده حضرت امام(ره) و فرمانده دانشکده افسری، سرتیپ فکوری فرمانده نیروی هوایی ، کلاهدوز قائم مقام سپاه ، جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر با یک هواپیمای سی 130 که 40 سرنشین و 27 مجروح و 32 شهید عملیات شکست حصر آبادان، مسافر این هواپیما بودند. 30 کیلومتری فرودگاه مهرآباد بود که کسی نمی داند به چه علت ، این هواپیما یک دفعه منفجر می شود و این افسران رشید و فرماندهان ارتش و سپاه به شهادت می رسند. این اولین عملیاتی مشترک سپاه و ارتش بود که این بزرگواران در آن به شهادت رسیدند. خداوند ان شاءالله روحشان را شاد بگرداند. این روز را روز تجلیل از فرماندهان نظامی گذاشته اند. درسی که ما از اینها می توانیم بگیریم، این جنگ ما و این دفاع ما تجربه های عظیمی داشت ، تمام دنیا علیه ما هجوم آورده بودند ولی اداره جنگ را جوانانی به عهده گرفتند که نه تنها اینکه تجربه جنگ کلاسیک نداشتند ، بلکه هیچ دوره آموزشی سخت و تکاوری هم ندیده بودند ولی با قدرت خلاقانه، جنگ را با پیروزی به پایان رساندند ، شهدای بزرگی چون زین الدین مثل شهید باکری و شهدای دیگر .

اداره جنگ توسط جوانان :


امام (ره) با خودباوری و شعار ما می توانیم به آنها روحیه داد وبه آنها پست داد واین جوانان را تحویل گرفت ، جنگ را این جوانان اداره کردند. امروز در دانشکده های نظامی و در دانشگاهها تحلیل می کنند که چگونه ارتش ورشکسته در مقابل ارتشی که از طرف همه دنیا تجهیز شده بود توانست مقاومت کند. اسرائیلی ها ، امریکایی ها، روس ها، شوروی ها، فرانسوی ها، انگلیسی ها با همکاری های هم و قانونهای منطقه همه پشت سر آنها بود ، صدام تا حدی خاطر جمع بود که می گفت : من سه روزه تهران هستم. مصاحبه اش را نیمه تمام گذاشت و گفت: بقیه مصاحبه سه روز دیگر در تهران!! اینقدر خاطرشان جمع بود. مهندس غرضی تعریف می کرد که زمانی عراقی ها به خوزستان حمله کردند، کلا ایران هفت تا تانک چیفتن داشت . تیمسار مدنی که کرمانی بود، آن زمان فرمانده نظامی بود که سربازی را یکساله و بومی سازی کرد و به افرادی که اهوازای نبوددند گفت : به شهرهای خودتان بروید. و همه راننده های تانک غیر بومی بودندوبه شهرهای خودشان برگشتند و ما در مقابل هجوم دشمن فقط یک راننده تانک داشتیم. ارتشی هم داشتیم که فرماندهان آن تسلیم شده بودند یا فرار کرده بودند ولی میدان دادن به این جوانان نتیجه اش این شد که فتح های بسیار بزرگ یکی بعد از دیگری نصیب جمهوری اسلامی ایران شد. حال چه درسی از اینها بگیریم؟ امروز اگر به این جوانان مؤمن و متخصص اعتماد کنیم ، مانند تهرانی مقدم که رزمنده ای بود که در صنعت موشکی چنان ایران را پیشرفته کرد که به پدر موشکی ایران معروف شد و چه عزتی را برای ایرن اسلامی به همراه آورد. در صنعت نظامی چقدر پیشرفت کردیم و هواپیما می سازیم، این اعتماد به نسل جوان است.

اعتماد کردن به نسل جوان در مسائل اقتصادی کشور:

به نظر شما گره مسائل اقتصادی با چه چیز باز می شود؟ با بهادادن به جوانان متعهد و متخصص . امروز در هر خانه ای چندین جوان تحصیل کرده با تحصیلات عالیه ولی بیکار است ولی از وجود اینها استفاده نمی شود ، اگر نگاه ما به استفاده از نسل جوان باشد، جوانی که موشک می سازد و بُرد آن 2000 کیلومتر است و دقیق به هدف می خورد، آیا نمی تواند در بحث خودرو ما را خودکفا کند؟ قطعاً می تواند . تفاوت در اینجاست که در بحث موشکی به جوانان میدان داده شد ولی در بحث خودروسازی نه. واقعا اگر مدیریت اقتصادی به دست جوان انقلابی، مومن، متعهد و متخصص پای کار قرار بگیرد ، کشور ما آباد می شود . امروز همین دانشمندان جوان هستند که ناسا را می چرخانند . بهترین دکترهای جهان ایرانی ها هستند . به مجرد اینکه جوانی در ایران رتبه علمی می آورد، از چهار گوشه جهان برای او نامه می زنند که برای ادامه تحصیل به کشور ما بیا ولی متاسفانه در داخل کشور به این جوانان بها داده نمی شود. بنده حداقل به مسئولین فولاد شهرستان و استان خودمان عرض می کنم که برای این جوانان متعهد ومتخصص ارزش قائل بشوید و اینها را به کار گیرید. هرچه بیشتر از این جوانان مؤمن، متعهد ،دلسوز ،حافظ کشور و انقلاب استفاده کنید، صنعت فولاد ما بالنده تر می شود و بیشتر پیشرفت می کند. این جوانان می توانند نواقص کار را با فکر باز خودشان و با توسل برطرف کنند. این درس بزرگی است که دفاع مقدس به ما می دهد. جوانان ذخیره های ارزشمندی هستند که بعد از جنگ ما را در صنعت نظامی خودکفا کردند و امروز انوع سلاح های نظامی در کشور ما ساخته می شود. چه بسا سلاح هایی هست که دشمن از وجود آنها اطلاع ندارد.زمانی آقای ظریف گفته بود دشمن با فشار یک دکمه می تواند کل کشور ما را نابود کند. فرماندهان سپاه او را به بازدید از صنعت موشکی دعوت کردند وبعد از بازدید از دستاوردهای نظامی سپاه، نظر آقای ظریف عوض شد . چرا دشمن جرات نمی کند به ما حمله کند؟چون ما اقتدار داریم واین اقتدار به همت همین جوانان است . اگر در بحث اقتصادی هم به جوانان میدان داده شود، کشور آباد می شود. این یک نکته بود که ما باید از جوانان این سرمایه های گران سنگ در صحنه مدیریت کشور استفاده کنیم.

تلاش دشمنان برای برگزار نشدن جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی:

نکته بعد اینکه امریکایی ها دنبال این هستند که ما جشن 40 سالگی انقلاب را نگیریم. نمی دانم چه سرّی است که آنها دنبال این هستند که قبل از 40 سال ، جمهوری اسلامی نابود شود و شکست بخورد . برخی از صحبت های غیر ایرانی مقامات امریکایی را خدمت شما عرض می کنم.

«جان بولتون»، نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد در نشست گروهک تروریستی منافقین در پاریس از لفاظی‌‌های خصمانه دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران استقبال کرد و گفت که انقلاب اسلامی ایران نباید به جشن چهل‌سالگی‌اش برسد. به گزارش «سی‌ان‌اس نیوز» او گفت نتیجه تصمیم فعلی دولت ترامپ برای بازبینی‌ سیاست‌هایش در قبال ایران بایستی این باشد که این کشور نتواند پیروزی چهل‌سالگی انقلابش را جشن بگیرد. بولتون گفت: «نتیجه این بازبینی در سیاست و آنچه بسیاری از ما در ایالات متحده به‌سمت آن حرکت می‌کنیم بایستی تشخیص این باشد که انقلاب سال 1979 آیت‌الله خمینی تا جشن چهل‌سالگی‌اش دوام نخواهد آورد».

پیش از این، «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست استماع مقابل کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در پاسخ به سؤال یک نماینده گفته بود که دولت ترامپ سیاستش را کار با مخالفان داخلی در ایران برای تغییر نظام این کشور قرار داده است. «بولتون» با تأکید بر اینکه «سیاست اعلام‌شده آمریکا بایستی براندازی نظام حاکم در تهران باشد» گفت: «رفتارها و اهداف نظام ایران تغییر نخواهند کرد و بنابراین، تنها راه حل تغییر آن نظام است. و به همین دلیل است که قبل از سال 2019، ما که در اینجا هستیم، این موضوع را جشن خواهیم گرفت».

پمپئو، وزیرفعلی امور خارجه ایالات متحده، بارها اعلام کرده ما باید نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کنیم و نظام را در ایران تغییر بدهیم. این دیدگاه آنهاست که اجازه ندهند انقلاب اسلامی به مرز40 سالگی برسد. روی این جهت بود که از برجام خارج می شوند وتحریمهای بیشتر و تهدید بیشتر علیه ایران را اعمال می کنند وبا منافقین جلسه می گذارند ، شیوخ منطقه خصوصاً سعودی ها را تحریک می کنند. صهیونیست ها هم از طرف دیگر تحریم و آشوب برنامه ریزی می کنند که انقلاب اسلامی به 40 سالگی نرسد و شکست بخورد. حمله اخیر هم در اهواز ، از همان سلسله عملیاتهایی است که دشمن برای آشوب در ایران برنامه ریزی کرده است. آنچه در صحنه عمل مشاهده می کنیم روز به روز امریکایی ها منزوی می شوند.همه دیدیم که در مجمع عمومی سازمان ملل، سران دنیا به سخنرانی رئیس جمهور امریکا خندیدند و او را تمسخر کردند ؛ آنها آمده بودند جمهوری اسلامی را منزوی کنند ولی به لطف الهی خود رئیس جمهور امریکا در بین کشورهای دنیا منزوی شد و باید تشکر کنیم از رئیس جمهور محترم که مواضع جمهوری اسلامی را باقدرت و با منطق اعلام کردند که امریکایی دنبال یک جانبه گرایی هستند ولی نظر جمهوری اسلامی بر همه جانبه گرایی است و فرصت نیست تا بخشی فرمایشات ایشان را در مجمع عمومی خدمتتان عرض کنم. آنچه در صحنه بین المللی مشاهده می کنیم ، پیشرفت و استحکام نظام جمهوری اسلامی است .واین مسائل و مشکلاتی که اخیراً پیش آمده است ، به اذن خدا و درایت آن فرمانده و آن ناخدا که باید انقلاب را هدایت کند، حل می شود و ان شاءالله به اذن الهی، استکبار جهانی شکستی تلخ خواهد خورد.

توجه وپیگیری مسئولین در بحث گران فروشی واحتکار:

آخرین کلام را هم عرض کنم : برادران و خواهران، مدیران و مسئولین، امروز مسائل ومشکلاتی چون گران فروشی در شهر ما وجود دارد که بنده از دستگاههای نظارتی و تشکیلات قضا خواهش می کنم همانطور که خوب به میدان آمدند، بیشتر از این تلاش کنند واجازه ندهند در حق مردم اجحاف وظلم بشود واجازه ندهند یک عده ای از این فضا سو استفاده کنند. فروش به قیمت عادلانه بازار ، اشکال ندارد ولی اینکه هر کسی یک قیمتی داشته باشد و طبق میل و فکر و عقیده خودش یک شبه بخواهد میلیاردر بشود ،کار درستی نیست باید این افراد را سرجای خودش بنشانند.

خدایا چنان کن سرانجام کار * تو خشنودباشی وما رستگار


پی نوشت:

1- إرشاد القلوب : 203.

2- بحارالأنوار 45 8 بقية الباب 37

3- مروج الذهب و معادن الجوهر، ابو الحسن المسعودی، تحقیق اسعد داغر، دار الهجرة،‌ قم، دوم،‌ 1409 ق، ج 3، ص 310

4- روزی حلال، محمدعلی قاسمی، انتشارات نور الزهرا، قم، دوم، 1388، ص176.

5- بر گرفته از مجموعه مقالات و مصاحبه ها در باره آیت ا... کوهستانی – قدس سرّه _ معاونت تهذیب حوزه



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1255.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1256.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1257.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1258.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1259.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1260.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1261.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1262.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1263.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1264.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1265.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1266.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u1267.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=8527