سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

دیدار طلاب حوزه علمیه زرند با امام جمعه محترم


به مناسبت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی جمعی از طلاب حوزه علمیه زرند مورخه97/11/17 با حضور در دفتر امام جمعه زرند ضمن دیدار و گفتگوی صمیمی با حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم از نصایح و سخنان ایشان بهره مند شدند.



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در دیدار با طلاب زرند مورخه97/11/17


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله و علی آله ال الله

قال الرسول الله (ص): « یا سلمان من احب فاطمه فهو فی الجنه معی» (1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)؛ السلام علیک یا فاطمة الزهرا(س) سیدة نساء العالمین

خوش آمد عرض می کنم همه شما فرزندان بسیار عزیزم و تقدیر و تشکر می کنم از جناب حاج آقای عرب زاده واساتید بزرگوار شما که زمینه این دیدار و این جلسه را فراهم کردند و از مسئول محترم اداره تبلیغات جناب آقای دکتر آقا ملایی هم که شرف حضور دارند صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

اولا عرض تسلیت دارم به مناسبت ایام پُر از حزن و اندوه شهادت حبیبة المصطفی حضرت زهرا(س) به ساحت مقدس امام زمان (عج) و خدمت همه شما بزرگواران و همچنین عرض تبریک دارم به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی.

اهمیت محبت به حضرت زهرا(س):

اهمیت محبت به حضرت زهرا(س)آن قدر زیاد است که پیغمبر خدا(ص) به یکی از صحابه جلیل القدرشان به نام سلمان سفارش می کنند: « یا سلمان من احب فاطمه فهو فی الجنه معی» ای سلمان، هر کس دخترم فاطمه را دوست بدارد، در بهشت در کنار من خواهد بود؛ گوهر را باید به دست گوهر شناس داد. زرگر می فهمد که طلا ی ناب کدام است. مثلا اگر این روایت را پیغمبربه عبدالرحمن بن عوف می گفتند؛عبدالرحمن بن عوف آن را تشخیص نمی داد یا اگر به دیگران گفته بودند،دیگران نمی فهمیدند. سلمان بود که این معنا را می فهمید.فرمودند: سلمان!هر که فاطمه رادوست داشته باشد او در بهشت با من محشوراست.

محبت خودمان را به اهل بیت زیاد کنیم:

روز به روز سعی کنیم محبت خودمان ،عشق وعلاقه خودمان را به اهل بیت و مخصوصا به حضرت زهرا(س)بیشتر کنیم. حتی در خانه ،انسان مجلس روضه ای برای حضرت زهرا(س)بگیرد ،ایام ولادتشان شیرینی به همسایه ها بدهید ؛بسیار درسعادت و خوشبختی یک انسان تاثیرگذار است.حضرت آیت الله جوادی آملی می فرماید:هرچه که داریم از برکت حضرت زهرا(س)،امیرالمومنین (ع)واین خانواده داریم.بنابراین از این ایام استفاده کنیم و به ساحت حضرت زهرا (س) ابراز عشق ومحبت کنیم وزندگی حضرت زهرا(س) وراه ورسمی که جلوی پای ما گذاشته اند را مطالعه کنیم تا مشمول دعای اهل بیت بشویم وجزء فرزندان اهل بیت محسوب بشویم.

خدا رحمت بنده ای که امر ما را احیا کند:

عبدالسلام هروی که خادم امام رضا (ع) است می گوید : من در محضرامام رضا(ع) شنیدم که فرمودند: « رحم الله عبدا أحیا أمرنا» خدا رحمت کند بنده ای که امرما را احیا کند، برای من سوال شد که « وكَيفَ يُحِيي أمرَكُم؟ » چگونه امر شما را احیا کنیم؟حضرت فرمودند: « يَتَعَلَّمُ عُلومَنا ويُعَلِّمُهَا النّاسَ » علوم واحادیث ما را یاد بگیرید وبه مردم هم یاد بدهید وبعد فرمودند : « فَإِنَّ النّاس لَو عَلِموا مَحاسِنَ كَلامِنا لاَتَّبَعونا » اگر مردم ما را بشناسند ومعرفت پیدا کنند و زیبائیهای کلام ما به انها رسانده شود واحادیث ما به انها گفته شود ، مردم تابع ما می شوند چون شما هر زیبایی را که تصور کنید در وجود مقدس اهل بیت است وخوبیهای ما را بگوئید، مثلاً ما می خواهیم با اهل سنت بحث کنیم چگونه بحث کنیم که موفق بشویم ؟خوبیهای امیرالمومنین (ع) واهل بیت را بیان کنیم مردم جذب حُسن می شوند، شما هیچ وقت به انفاق حضرت زهرا(س) فکرکرده ایدکه سه شبانه روز گرسنه وبعد هر شبی به یک نفرودر شب آخر هم به یک اسیر غیر مسلمان کمک کردند؛حضرت جوادی املی می فرمودندکه در مدینه که مسلمانی را اسیر نکرده بودند، یک کافر ومشرکی را اسیر کرده بودندواین اسیر مشرک هم وقتی که آمد بعد از سه روز بچه های حضرت زهرا(س)از گرسنگی می لرزیدند بعد وقتی که آن اسیر کافر امدو تقاضای کمک کرد ،همه غذای خودشان را به او دادند وخودشان گرسنه ماندند ، چی می شد که فقط یک نانی به او می دادند؟ ببینید که حضرت زهرا (س) چقدر بزرگ هستند وچه روح بلندی دارند، شما همین انفاق را مطالعه کنید،شب اول که امدند امیرالمومنین (ع) شعر گفتند وحضرت زهرا(س) با شعر جواب دادندوشب دوم همینطور وشب سوم هم همینطور بود واقعاً عجیب است وبعد قرآن این قصه را نقل می کند ومی فرماید: ما این انفاق را برای خدا کردیم « إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا »(2) خیلی حرف است و این بزرگی حضرت زهرا(س) را نشان می دهد که ما پاداش نمی خواهیم واز ما تشکر هم لازم نیست، این شیوه اهل بیت است، فرمودند: خدا رحمت کند بنده ای که امر ما را حیا کندگفتند که چگونه احیا کند؟ فرمودند :علوم ما را یاد بگیرید وبعد به مردم هم برساند واین مورد دعای حضرت صاحب(عج)وحضرت زهرا(س) است ، چه کار خوبی را برای خودتان انتخاب کرده اید، بسیار کار عزیز وپُر برکت و راه صحیح ودرستی انتخاب کردید که نشر علوم اهل بیت است واین بالاترین کار است که انسان خوب درس بخواند و در زندگی خودش نقش پدری و هدایتگری داشته باشد واین نقش بسیار با ارزشی است.

نکته دوم اینکه عزیزان وفرزندان عزیزم من دو داستان خدمتتان عرض می کنم وبعد مقصود خودم را از این داستانها بیان می کنم.

بدون تحقیق در مورد افراد قضاوت نکنید:

در فضای مجازی جستجو می کردم که یک داستانی از شخصی بنام آشناکه از یک روحانی بنام شیخ هادی نقل کرده بود، ایشان نوشته بود ما یک امام جماعتی بنام شیخ هادی داشتیم ومن دیدم که یک روز به دستشویی رفت وبعد هم بدون اینکه وضو بگیرد بیرون امد وبه محراب عبادت رفت وشروع به نمار خواندن کرد و بعد با خودم گفت یعنی چه شیخ هادی بدون وضو نمازمی خواندوبعد به همه گفتم واین مطلب پخش شد که این آقا بودن وضو نمازمی خواند وکم کم حرف زیاد شد ودیگر نتوانست امام جماعت باشد وزندگیش از هم پاشیده شد ویک دوستی در بازار داشت وقصه را به او گفته بود وبعد به به نجف رفت ، این آقا که می گفت من این کار را کردم یک روزی من به دکتر رفتم وآمپول زدم وبعد به دستشویی رفتم که ببینم جای آن خون آمده یا خیر؟ وجای آن را آب کشیدم وبعد یک مرتبه مثل برق به مغز من خطور کرد که نکند شیخ هادی هم آن روز آمپول زده بود وآمده بود که بدنش را آب بکشد ومن آن نسبت را به او دادم وآبروی او را بردم وبه دنبال او رفتم تا اورا پیدا کنم ورفتم وآن رفیق بازاریش را پیدا کردم واو گفت : آن بنده خدا خیلی ناراحت بود وقصه اش را تعریف کرد که من به دکتررفته بودم وامپول زده بودم و وقتی که رفتم تا جای امپول را آب بکشم واینها هم بدون تحقیق نسبت ناروا به من دادندکه فلانی بدون وضو نمازمی خواندواینگونه من را از هستی ساقط کردند؛ این یک داستان بود.

دیدار اهالی بصره با امام صادق(ع):

داستان دوم این است که عده ای از بصره به مدینه آمدند ونزد امام صادق(ع) آمدند درحالی که امام صادق(ع) را نمی شناختند، به منزل ایشان آمدند ونشستند وامام هم بطور ناشناس آمدندو در جمع این بزرگان بصره نشستند وبا آنها احوال پرسی کردند ولی اصحاب حضرت را می شناختند وبعد حضرت سوال کردند شما از کجا امده اید وآیا امام صادق را می شناسید ؟گفتند : نه ما امام صادق(ع) را نمی شناسیم ولی احادیثی که از ایشان به ما رسیده حفظ هستیم وبعد امام صادق رو به انها کردند وفرمودند: از امام صادق چه چیزهایی را شنیده اید؟ وانها شروع به گفتند احادیث راست ودروغ کردند واحادیثی را که به دروغ به امام صادق(ع) نسبت داده بودند حفظ کرده بودند وبرخی از اصحاب حضرت خنده شان گرفت، امام فرمودند : نخندید بپرسید وبینید که چه چیزهایی را یاد گرفته اند وشروع به پرسیدن کردند وانها هم احادیث دروغی که به امام نسبت داده بودند برای انها بیان کردند و بعد امام رو به انها کردند وسوال کردندآیا شما امام صادق(ع) را دیده اید ؟ گفتند: نه ما ایشان را ندیده ایم فرمودند: اگر الان ایشان را ببینید می شناسید؟ گفتند: نه فرمودند: اگر امام صادق(ع) الان به این جمع بیایند وبه شما اعلام کنند که من اینها را نگفته ام و دروغ است شما باور می کنید ؟گفتند : نه اگر امام صادق (ع) اعلام کنند اینها دروغ است ما هرگز باور نمی کنیم چون ما از افراد شهرمان شنیده ایم که ایشان انسان خوبی هستند، عزیزان دلم طلبه باید هوشیار باشد وحواسش جمع باشد،هرچه که شنیدوگفتند با عقل وفکرش آنها را نقد کند وبسنجد که یا این کار به صلاح است یا نیست، آیا حرفهایی که می زنند راست است یا خیر؟روایت داریم که برای دروغگو بودن انسان همین بس که هرچه را بشنود برای دیگران نقل کند(3)وبا یک حرف افراد را از زندگی ساقط کنند،بنابراین در مورد شنیدهایتان همیشه فکر کنید وتحقیق وبررسی کنید حالا اگر این آقای آشنا می آمد واز آقای شیخ هادی سوال می کرد که چرا شما وضو نگرفتید؟ واو هم دلیلش را می گفت ویا اگر اهل بصره می گفتند آقا هر چه شما بگوئید ما فقط آمده ایم که امام صادق(ع) را ببینیم ونزد ایشان تلمُّذ کنیم وببینیم که چه می فرمایند وحرفهای ایشان را یاد بگیریم ، اینقدر گرفتار جهل نمی شدند .ما نباید این دروغها را بشنویم این یک نکته بود .

درمسائل سیاسی سلیقه ای عمل نکنید:

نکته دیگری که من می خواهم خدمت شما عرض کنم این است که در مسائل سیاسی وسلیقه ای ما باید گوشمان به دهان وفرمان ولِّی باشد وتحت تاثیر مسائل سلیقه ای قرار نگیریم، یک روحانی باید فوق جریانات باشد وبر جریانات اشراف داشته باشد، یک روحانی باید پدر باشد ، شما به شاگردان اهل بیت نگاه کنید به عنوان مثال همین هشام بن حکم یک متکلم برجسته است ، امام هرگاه که می خواهد بحث کلام را مطرح کند می گوید هشام تو به جلو برو، هشام اصلاً غیر مسلمان وغیر شیعه بوده است وامام او را جذب کرده است ،یک طلبه باید نقش هدایتگری داشته باشد ونباید خودش را وارد زد وبندهای سیاسی کند ومردم با سلیقه های مختلف باید پشت سر شما نماز بخوانند وپای منبر شما باید بنشینندوشما باید آنها را هدایت کنید ودستشان را در دست امام زمان(عج)وخدا بگذارید، شما چنین نقشی دارید وباید نقش پدری والگویی داشته باشیدوباید یک کاری کنید که قداست حوزه علمیه حفظ شود ،علمای شیعه زحمت کشیده اند ودر بین مردم احترام وقداست داشتند وهمه آنها را قبول داشتند.

قداست حوزه علمیه را زیر سوال نبرید:

ما نباید کاری کنیم که قداست حوزه علمیه وشیعی هزار ساله زیر سوال برود وما بایدکاری کنیم که بچه اصلاح طلب واصول گرا بیاید وطلبه بشود ، بچه راننده وغیر راننده طوری بااخلاق ورفتار ومنش مان ایجاد جاذبه می کردیم که همه نسبت به حوزه گرایش مثبت داشته باشند، این اخلاق شیعی است، وارد این زد و بندهای سیاسی شدن از نظر مکتب امام صادق(ع) مردوداست چرا؟ چون امام صادق(ع) می فرمایند: درنماز جماعت وجمعه اهل سنت شرکت کنید وپشت سر انها نماز بخوانید واگر مریض شدند به عیادت انها بروید ودر مجالس آنها شرکت کنید. در انتها می فرماید: «به گونه ای رفتار کـنید کـه وقـتی این افراد شما را با این رفتار پسندیده می بینند، بگویند او شیعه و پیرو امام صادق(ع) است»(4)خود پیغمبر خدا(ص)اینگونه بودند ما باید اینگونه جاذبه داشته باشیم نه اینکه خودمان هم در آن هضم شویم ، هضم شدن چیست؟ هضم شدن به معنای پذیرفتن حرفها نه ولی تعامل برقرار کردن تا نقش پدر و هدایتگری داشته باشید بله ، ببینید یک دفعه یک کلوخی در آب می اندازید حل می شود ولی وقتی که یک سنگی در آب می اندازید حل نمی شود، در آب می ماند، ما هم باید چنین نقشی داشته باشیم ونباید در جریانات سیاسی هضم بشویم وباید فوق جریانات باشیم وخودمان جریان ساز باشیم وجریانات را به دست بگیریم اینکه شما جسته وگریخته شنیده باشید بنده مخالف هستم از اینکه طلبه های ما بیایند ویک گوشه ای بایستند وشعارهایی بدهند برای اینکه نظر مردم نسبت به روحانیت برمی گردد اگر یک اصلاح طلب بخواهد فرزندش را به حوزه بفرستد دیگر اجازه نمی دهد که او به حوزه بیاید ومی گوید اینها اینگونه هستند واز همین الان گروه گرایی می کنند ومن مخالف اصلش نیستم و موافق هستم ولی گفتن آن نباید به قیمت قربانی شدن حوزه علمیه باشد ، بنده هرگز موافق قربانی شدن حوزه علمیه نیستم، حوزه قداست وعظمت دارد، باید از راه آن وارد شد ، راهش چیست؟ خودشان در جمعیت پخش بشوند ویک فرد غیر طلبه شعاربدهد وهزاربار هم گفته شود ما مخالفتی نداریم ولی اینکه ما یک طلبه را بیاوریم وگوشه ای جمعش کنیم وبعد هم به او بگوئیم شعار بدهد وقتی که نگاه کنیم می بینیم که حتی موافقین طلبه ها هم با این حرکت راضی نیستند .

نقش هدایتگری داشته باشید:

ولایتمداری این نیست که ما کاری کنیم نظر مردم را نسبت به حوزه بدبین کنیم، ولایتمداری این است که ما جاذبه ایجاد کنیم وهمان حرف مقام معظم رهبری جذب حداکثری داشته باشیم و نقش هدایتگری داشته باشیم وبدنه را جذب کنیم ،رأس فتنه خط قرمز ماست ولی بدنه ای که در شهرستان هستند باید نقش پدری و هدایتگری داشته باشند بنابراین باید به این امرتوجه داشته باشید.مهمترین کاری که امروز یک طلبه باید انجام بدهد این است که اول درس بخواند ، اگر شما با سواد وعالِم نباشید نمی توانید تاثیر گذار باشید بلکه بایدخوب درس بخوانید. خدا رحمت کند شهید مطهری را که حتی همین امروز هم تاثیر گذار است و فردا هم تاثیر گذار است چرا ؟ چون اسلام وتشیع را خوب وعمیق فهمید ولی مخالفانش چه کسانی بودند؟اشخاص ظاهر سازطلبه ای مانند اکبر گودرزی تندرو بودند، اینها زمانی که درحوزه هم بودند اهل تند روی بودند وآلت دست دشمن قرار گرفتندومی بینیم که از طریق همین افراد بزرگترین ضربه به حوزه علمیه وارد شدکه باید به این نکته توجه داشته باشید .

ادبیات عرب ومعانی بیان را خوب بخوانید:

اولین نکته در بحث حوزه این است که ما ادبیات عرب را خوب یاد بگیریم که این کلید است تا وقتی که می خواهیم تفسیر یاد بگیریم ما را وارد ادبیات عرب می کنند وباید معانی بیان ومنطق بخوانیم مثلاً کسی که می خواهد دکتر شود چاره ای ندارد وباید زبان وادبیات انگلیسی را خوب یاد بگیرد تا بتواند بر پزشکی تسلط پیدا کند، ما باید قران را بفهمیم، احادیث وعلوم اهل بیت را بفهمیم واینها را منتشر کنیم چون کار ما همین است ، فهم علوم اهل بیت وقرآن و راه را به مردم نشان بدهیم پس باید این ادبیات ومعانی بیان را خوب بخوانیم یعنی همانطوری که عرب جاهلی وقتی که قران را می شنید به خودش می لرزید چون احساس می کرد ومی فهمید این کلام خداست وغیر از کلام پروردگار هیچ کلام دیگری نمی تواند باشد نقش معانی بیان این است تا وقتی که آن را می خوانیم زیبائیهای قرآن را می فهمد که این کلام آنقدرعمیق است که به جز خداوند کسی نمی تواند چنین کلامی را بیاورد این نقش معانی بیان وادبیات عرب است بنابراین اگر می خواهید مجتهد بشوید ودر اینده موفق بشوید واگر می خواهید کلید فهم قران و روایات آن را یاد بگیرید اولین قدم این است که ادبیات عرب ومعانی بیان ومنطق را تخصصی یاد بگیرید وبعد وارد مباحث فقهی ومسائل شرعی ودینی بشوید وکم کم رشد می کنید واگر به جایی رسیدیم که ادبیات را خوب یاد نگرفتیم،ما هرگز مجتهد نمی شویم وهرگز در علوم دینی متخصص نمی شویم وباید به این مسئله توجه داشته باشید زحمتی که می کشید نتیجه دارد ودرس هم با یک بار و دوبار حل نمی شود بلکه پیش مطالعه وتکرار می خواهد،مذاکره و مباحثه می خواهد وحتماً روی پیش مطالعه و حضور در درس متمرکز بشوید وحتماً در مباحثه جدیِّت داشته باشید،پیشرفت این نیست که انسان حتماً ذهن خوبی داشته باشدوباید مباحثه داشته باشد وذهن خوبی داشته باشد موفقیت در درس به ذهن خوب بستگی ندارد بلکه پشتکار واراده ، جدیت و اهتمام وکوشش حرف اول را می زندوباید همه چیز را بدهید تا علم لذتش را به شمابچشاند پس اگر شما می خواهد که عالِم و مجتهد بشوید وفرزند ائمه وخدمتگزار دین خدامحسوب بشوید راهش این است که خوب درس بخوانید .

تهذیب ومراقبت داشته باشید:

این همه استعداد های درخشان که افرادی مثل شهید مطهری وشهید مفتح وعلمای بزرگ به وجود آمده اند چون پشتکار واراده داشته اند وزحمت کشیده اند وبا توسل وتوجه ودینداری به این مقام رسیده اند، یک بالش تحصیل ویک بالش هم تهذیب ومراقبت ومواظبت است.می گویند علمای قدیم حتی یک سنگریزه ای را برمی داشتند وگوشه زبانشان می گذاشتند واینقدر مراقبت می کردند ، امروز هم یکی از چیزهایی که باید به آن توجه داشته باشیددر عین حال ورزش و نرمش نباید فراموش شود وحتماً باید صبحانه تان را بخورید چون ما بزرگانی داشته ایم که صبحانه نمی خوردند ورفته اند وزحمت کشیده اند وبه سلامت خودشان اهمیت نمی دادند والان ناتوان شده اند ونمی توانند از علمشان بهره ببرند.

ورزش ونرمش را فراموش نکنید:

آیت الله مصباح می فرمایند: یک روز نزد مقام معظم رهبری رفتم ویک اسبی را آوردند وایشان بلافاصله بر اسب سوار شدند وبعد فرمودند : می دانید چرا من اینطور سوار بر اسب شدم؟ برای اینکه من ورزش و نرمش می کنم،انسان باید به سلامتی خودش خیلی اهمیت استفاده کنید وبرای جامعه واسلام مفید باشید پس به سلامتی بدنتان اهمیت بدهید ودر کنارش درس عمیق بخوانید که اینها علوم پایه واصل است که اگر اینها را خوب درست بکنید راه برای شما باز می شود و اینها یک کلید است که در دست شما قرارمی گیرد وموفق می شوید ودر همین شهر ده سال دیگر چشم باز کنیم ومی بینیم که ازجمع شما چندین مجتهد نورافشانی می کند ونه تنها در استان خودمان بلکه کشور خودمان را نورافشانی می کنید وچه بسا که شما بتوانید زبان خارجه را هم بیاموزید ودین خدا را به اقصی نقاط جهان برسانید وعلوم اهل بیت را نشربدهید واین بالاترین افتخاراست .

دین خدا را در سراسر دنیا تبلیغ کنید:

در تایلند تعدادی شیعه هستند وبعدمعلوم می شود که یک نفر از قم بنام شیخ احمد قمی به عنوان تاجر حرکت کرده و به تایلند رفته است ودر انجا آنقدر بامردم انس گرفته که به پادشاه آن منطقه نزدیک شده است وبعد شروع به کار کردن کرد ه وساماندهی زندگی مردم کرده است وهمانجا افرادی از تایلند شیعه شده اندکه الان تعدادی از همان شیعیان در حال حاضر در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل هستند در تایلندی که شما درفضای مجازی می بینید که چقدر فساد وجود دارد وبیشترین ایدز را مردم تایلند دارند ولی در همین کشور تعدادی زیادی هم شیعه هستند وبه سر قبر شیخ احمد قمی می روند وچه بسا که از میان شما کسانی زبان خارجه را یاد بگیرند ودین خدارا در سراسر دنیا انتشار بدهند واین واقعاً یک افتخار است بنابراین قدر خودتان را بدانید ، قدر جوانی خودتان وآمدنتان درحوزه را بدانید، عامل پیشرفت در درون خودشماست وبا درس خواندن انسان موفق می شود وبا تنبلی به جای نمی رسید ودرس خواندن هم آن نیست که ذهن خوبی داشته باشید بلکه آن کسی موفق می شود که پشتکار داشته باشد، یکی از شارحان نهج البلاغه وقتی که به حوزه امد حتی راه خانه اش را هم گم می کرد ولی همین فرد چنان پشتکار از خودش نشان داد که شارح نهج البلاغه شد پس انسان باید قدر وقیمت خودش را بداند که چه قیمتی دارد ومفت خودش را به باد ندهد بنابراین فرزندان عزیزم توجه داشته باشید با جدیت و اهتمام وکوشش می تواند موفق شوید وپله های ترقی را هم طی کنید که هر کدام از شما می تواند یک ستاره درآسمان فقاهت باشدومصداق این حدیث امام رضا باشید که می فرمایند: « رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا » خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند ، سوال شد چگونه احیا کند؟ فرمود: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.» علوم ما را یاد بگیرد وبه دیگران برساند وقتی که مردم محاسن کلام ما را درک کنند پیرو ما می شوند(5) باز هم از حضورهمه شما فرزندان عزیزانم تشکر می کنم .اگر سوالی هم داشته باشید در خدمت شما هستم .

و السلام علیکم و رحمة الله وبرکاته


پی نوشت:

1- بحارالانوار، ج٢٧، ص١١۶

2- سوره مبارکه الانسان،آیه 9

3- پیامبر اعظم (ص) : كفى بالمرء كذبا أن يحدّث لكلّ ما سمع / نهج الفصاحه ، حدیث۲۱۳۰

4- حر عاملی، 1414ق، ج15 :430

5- میزان الحکمة، ج 8، ح 13797.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2462.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2463.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2464.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2465.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2466.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2467.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2468.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2469.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=8771