سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) دفتر نظارت شورای نگهبان


حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) درمحل دفتر نظارت شورای نگهبان زرند مورخه98/02/31




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی(ع) در محل دفتر نظارت شورای نگهبان مورخه98/02/31

الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.

السلام علیک یا صاحب الزمان(ع).

فرا رسیدن ماه مبارک وضیافت الهی وهمینطورمیلاد پُرازخیر و برکت دسته گل محمدی وسبط اکبرامام حسن مجتبی(ع) را تبریک عرض می کنم وان شاء الله که به حق این ماه زیارت و شفاعت امام حسن(ع)نصیب همه ما بفرماید.خیرمقدم عرض می کنم خدمت همه برادران عزیز ، مومنین ومتدینین واستفاده کردیم از مداحی مداح اهل بیت وازجناب آقای پور رنجبر هم که بنده را دعوت کردند صمیمانه تقدیر وتشکر می کنم

صفات و ویژگیهای مومن کلام امام صادق(ع):

من در این جلسه نورانی یک حدیث بسیارمهم از امام صادق(ع) را خدمت شما عرض می کنم که هم درسی برای بنده وهم شما بزرگواران است. این حدیث امام صادق(ع) شرایط مومن را بیان می کند،مومن به چه کسی می گویند؟

مومن کسبش حلال است:

حضرت می فرمایند: « لمؤمنُ مَن طابَ مَكْسبُهُ »این حدیث خیلی مهم است وصفات وویژگی های مومن را بیان می کند وحضرت می فرمایند: مؤمن كسى است كه درآمدش حلال و پاك باشد ، سرآمد سعادت وخوشبختی یک انسان لقمه حلال است وسرآمد شقاوت و بدبختی یک انسان لقمه حرام است ،اینقدر تاثیر دارد،حرام آدم مستجاب الدعوه را رو در روی خدا وپیغمبروامام معصوم قرار می دهد بنابراین اولین نکته ای که حضرت درباب ایمان و وصف مومن بیان می کنند کسب حلال است ، در همین شهر من شخصی را می شناسم که وقتی به مغازه اش می رویم اجناسی راکه در مغازه اش دارد به همان قیمت قبل وده درصد سود می فروشد الحمدلله فرزندش هم قاری قرآن است،ولی شما معمولا وقتی که جاهای دیگر می روید ، ابتدا زنگ می زنند ومی گویند ببینیم قیمت روز وبازار چند است و اجناس خودشان را به قیمت روز به شما می فروشند وچنین افرادی هستند .این حلال خوری زمینه سعادت انسان را فراهم می کند،حرام قلب را می میراند ودین ولذت عبادت را از انسان می گیرد پس این وصف اول بود.ممکن است کسب حلال باشدولی حق مالش را ادا نکند وخمس وزکات مالش را نپردازد، برخی می گویند زکات به ما تعلق نمی گیرد، اما قرآن می فرماید : « وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ »(1) نمازبخوانیدوزکات بدهید، این کلمه زکات در قران با زکاتی که فقها می گویند خیلی تفاوت دارد ، زکات فقها خاص است ولی زکاتی که در قرآن آمده ،عام است، زکات در قرآن« وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ » یعنی در راه خدا انفاق کنید یعنی مال خودتان را پاک کنیدوصدقه بدهید حالا این صدقات اگر واجب باشدمثل خمس و یا زکات مصطلح بین فقهاست که جای خودش را دارد، نشانی آن این است که زکات در قرآن به معنای انفاق است آن آیه ای که درمورد امیرالمومنین(ع) است « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ » (2) رهبر و پیشوای شما خداست ومومنی است که نماز می خواند ودر حال نماز و رکوع زکات می دهد، کلمه زکات آمده است، این زکاتی که امیرالمومنین در حال نمازدادند گندم وجو ویا طلا ونقره وشتروگوسفند هم که نبوده است پس این زکاتی که دراینجا ذکر شده است انگشتری است که حضرت علی (ع) انفاق کرده اندپس زکات در قران به معنای انفاق است واگربه این معنا اگربگیریم همه پسته کاران باید زکات بدهند وهمه کسانی که شغلی دارند بایددر راه خدا انفاق کنند واگر این معنا را کردیم شامل حال همگان می شود وآیه معانی واقعی خودش راپیدا می کند والا اگر بگوئیم که زکات بدهید معنای اصطلاحی آن است وخیلی ها از مشمول این آیه خارج می شوند ونمی شود که خداوند یک حرفی را زده باشد واکثریت مردم می گویند خدا می گوید نمازبخوانید و زکات بدهید وحالا که ما نه گندم ونه جو داریم پس شامل ما نمی شود می فرماید: نه این زکات در قرآن به معنای انفاق است بنابراین شرط اول مومن این است که مکسب خودش راپاک کند شرط دوم را امام صادق چنین بیان می کنند: « و حَسُنتْ خَليقَتُه » یعنی خلقشان را هم خوب کنند .

مومن اخلاقش نیکوست:

شرط دوم مومن هم"« حَسُنتْ خَليقَتُه » "خُلق وخَلق ، خَلق به شکل ظاهری می گویند وخُلق اخلاق باطنی انسان وخُلقش هم خوب باشد "و صَحَّتْ سَريرَتُهُ"یعنی باطن و نیتش هم همیشه خوب باشد و بدی کسی را نخواهد برخی به دنبال این هستند که تا می توانند بدی افراد را بخواهند به چنین فردی مومن نمی گویند بلکه مومن آن کسی است که باطن و نیتش خوب باشد «و أنْفقَ الفَضلَ مِن مالِهِ » یکی دیگر از شرایط مومن این است که خرج زندگیش را که اداره می کند زیادی مالش را هم در راه خد انفاق کند پس مومن باید کسبش حلال باشد وباطن واخلاقش هم درست باشد.سوم هم زیادی مالش را در راه خدا انفاق کند.

مومن جلو زبانش را می گیرد

«و أمْسكَ الفَضلَ مِن كلامِهِ» وچهارمین ویژگی مومن این است که جلو زبانش راهم بگیرد (3)، همین زبان انسانها را بیچاره کرده است وعمده گناهان کبیره ازهمین زبان است چرا؟ چون هر گناهی که بخواهد انجام بدهد به عنوان مثال بخواهد دزدی کند اول باید برود وشناسایی کند وببیند آن شخص چیزی دارد یا نه وسخت است ولی گناه زبان راحت صورت می گیرد مثلاً آبروی کسی رابردن خرجی ندارد ودر دسترس انسان قرار دارد وآثار آن هم خیلی زیاد است آبروی مومنی را بردن با چه چیزی می خواهدجمع کند مثلاًشخصی چندین سال با آبرو زندگی کرده وبا یک حرف آبروی او رابردن چگونه می تواند خودش راجمع کند وزخمی بر روح او وارد شده که اصلاً التیام پیدا نمی کند وبه همین جهت گناهان زبان ازنوع گناهان کبیره است .

چهار نشانه فرد مخلص:

در روایتی هم از رسول خدا (ص) آمده است : « عَلامَةُ المُخْلِصِ أَرْبَعَةٌ » نشانه مخلص چهار چیز است« يَسْلَمُ قَلْبُهُ وَ تَسْلَمُ جوارِحُهُ وَ بَذَلَ خَيْرَه وَ كَفَّ شَرَّهُ» دلش درست است، اعضایش بی‏آزار است، خیرش به دیگران می‏رسد و از بد کردن خوددار است. (4) مومن آن کسی است که ایجاد امنیت می کند و نمی شودکه بگوئیم کسی مومن باشد ولی باعث ضرر مردم بشود و برای مردم شَّر برساند، رسول اعظم (ص) می فرماید : « مَن واسَى الفَقيرَ و َأَنصَفَ النّاسَ مِن نَفسِهِ فَذلِكَ المُؤمِنُ حَقّا » (5) هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى است.

مومن باید اصناف داشته باشد:

آخرین شرط از شرایط ایمان این است که انصاف داشته باشد، انصاف یعنی چه؟ انصاف یعنی حق رابه صاحب حق رساندن ، مثلاً در یک جلسه ای صحبت می شود ببینیم صاحب حق کیست ، اگر این حق را به غیر دادیم ما انصاف نداریم مثلاً دو نفر با هم صحبت می کنند مامی گوئیم حق با اوست ولی حق را به کسی دیگری می دهیم که این فرد غیرمنصف می شود انسان با انصاف کسی است که حق را به صاحب حق برساند وانصاف داشته باشد وان شاء الله که در میانه این ماه مبارک بتوانیم به این کلام امام صادق(ع) عمل کنیم واهل ایمان باشیم .

والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه بقره ،آیه 43

2- سورهٔ مبارکه مائده، آیهٔ ۵۵

3- الكافي : 2 / 235 / 18 .

4- تحف العقول ج 21 ص 15

5- خصال ص‏47 ، ح 48


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2959.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2960.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2961.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=8948