سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در مراسم افطاری اصناف وبازاریان زرند


حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم افطاری اصناف و بازاریان شهرستان زرند در محل تالارفرهنگیان مورخه98/02/31



سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در ضیافت افطاری اصناف و بازاریان مورخه98/02/31


الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)، السلام علیک یا بقیة الله، یا اباصالح ، ادرکنا واغثنا.

ان شاءالله نماز و روزه همه شما قبول باشد،ان شاءالله عاقبت همه ما به خیر باشد و خداوند نماز وروزه را از همه ما قبول بگرداند خصوصا از شما عزیزان که زحمت می کشید و کار می کنید.از جناب آقای عباس زاده و جناب آقای باصره و جناب آقای نظری و آقای امیری و همه دست اندرکاران جلسه امشب و سروران عزیز روحانی که شرف حضور دارند،صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

مومن باید متمکن باشد:

بنده وقتی بافت بودم آقای رزم حسینی استاندار سابق در منطقه سخنرانی داشتند، شعاری را مطرح کردند که خیلی به دل من چسبید گفتند: مومن باید غنی و متمکن باشد،شیعه علی باید پولدار باشد نه فقیر باشد. بنده در روایات هم که نگاه کردم دیدم که روایات ما هم این مطلب را تایید می کنند. امام علی (ع) می فرمایند: « الْعَمَلُ شِعارُ الْمُؤْمِنِ» (1) عمل شعار مومن است. ما در زبان عربی یک دسار ویک شِعار داریم وآن لباس رو وعبا را دسار می گویند ویک لباسی داریم که مثل زیر پوش به بدن می چسبد وبه آن شِعار می گوئیم واز نظر لغوی شِعار به آن زیر پوشی می گویند که به بدن می چسبد چرا امیرالمومنین(ع) این چنین تعبیری را کرده اند : عمل وکار شِعار مومن است چون همانگونه که لباس زیر به بدن می چسبد، کار نیز به جان مومن چسبیده است. و مومن اهل کار است.

اهمیت کسب روزی حلال:

روایتی هم داریم از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله وسلم که فرمودند: « اَلْعِبادَةُ عَشْرَةُ اَجْزاءٍ تِسْعَةُ اَجْزاءٍ فى طَلَبِ الْحَلالِ » (2) عبادت ده جزء دارد، که نُه جزء آن، طلب روزى حلال است. بنابراین اسلام دینی نیست که به مردم بگوید کار نکنید و در خانه بنشینید وفعالیت نکنید . از نظر اسلام همان اندازه که علم واجب است ،کارهم واجب است وتا انسان زنده است باید اهل کار باشد. اهمیت کار را می توان در این حدیث رسول خدا(ص) ببینید: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم ) می فرماید : « إنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لا یُكَفِّرُها صَلاهٌ وَ لا صَدَقَهٌ » بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی شوند. « قِیلَ یا رسولَ اللهِ فَما یُكَفِّرُها » سؤال شد یا رسول الله! پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ « قالَ الهُمُومُ فی طَلَبِ المَعِیشَهِ » فرمود: جدیت و تلاش در طلب معیشت. (3) بنابراین در آموزه های دینی ما بسیار سفارش شده است که مومن باید اهل کار باشد. نکته دیگر : علاوه بر اینکه مومن باید اهل کار باشد باید رزق او هم حلال باشد تا نتیجه بدهد و اثر داشته باشد.

لقمه حلال وسعادت وخوشبختی انسان:

یگانه عامل سعادت و خوشبختی انسان لقمه حلال است. انسان باید از راه حلال روزی در آورد و یگانه عامل بدبختی ، روسیاهی و شقاوت انسان لقمه حرام است که موجب می شود انسان از دین بیزار شود و اسلام ، دین ، نماز و زیارت را رها کند و لقمه حلال هم عامل خوشبختی نسل انسان است. از آن طرف رشوه خواری، قسم دروغ ،عامل بدبختی و سقاوت انسان است. لقمه حرام عامل بی برکتی و فلاکت است ، ربا جنگ با خداست . چه کسی قدرت مقابله با خداوند را دارد؟ ربا خوار در واقع به جنگ با خدارفته است . ما فکر می کنیم لقمه حرام اثر ندارد ولی قرآن میفرماید: « فِي بُطُونِهِمْ نَارًا»(4) در شکم خود آتش جهنّم فرو می‌برند.پس این لقمه حرام در همان لحظه که فرو می برند،آتش است.

اگر علی نبود من هلاک شدم بودم:

بنده سخنرانی علامه امینی را که گوش می دادم مربوط به 40 -50 سال قبل است. علامه امینی عاشق امیرالمومنین است. 6 سال به هندوستان رفت تا بتواند روایات مربوط به امیرالمومنین را جمع آوری کند، قبر او هم در نجف است ان شاءالله خداوند قسمت کند، نجف رفتید حتما قبر علامه امینی را هم زیارت کنید.فردی می گوید وقتی علامه امینی فوت شده در خواب دیدم قیامت شده است و علامه امینی هم آنجاست، با خود گفتم : ببینم امیرالمومنین با عاشق و مرید خود چگونه رفتار می کند که علامه لب حوض آمد و امیرالمومنین دستان خود را پر آب کردند و به صورت علامه پاشیدندو فرمودند خدا تو را رو سفید کند که ما را روسفید کردی . الغدیر علامه امینی بسیار مهم است و مربوط به حفظ تشیع است، ایشان داستانی را نقل کردند : در زمان عثمان دیدیم که یک نفر یهودی به مسجد آمد و رو به عثمان کرد و گفت شما خلیفه پیغمبرهستید؟ گفت: بله من جانشین پیغمبر (ص) هستم . گفت: اگر جانشین پیغمبر(ص) هستید قرآن وپیغمبر شما می گویند جای کفار در جهنم است وجمجمه کافری را با خودش اورده بود به عثمان نشان داد و گفت: به این دست بزن ببین که سرد است یا قرآن وپیغمبر شما دروغ می گویند یا جواب دیگری دارد، عثمان نتوانست جواب آن مرد یهودی را بدهد وبزرگانی هم که در آنجا حضور داشتند نتوانستند پاسخ بدهند وگفتند این مسئله را علی(ع) باید حل کند او می تواند پاسخ تو را بدهد وبه خانه امیرالمومنین(ع) آمدند وسوال کردند علی(ع) کجاست؟ گفتند در باغ مشغول کار است و آمدند ودیدند که امیرالمومنین(ع) مشغول حفرچاه است وصدای نفس نفس زدن او از ته چاه می آمد وبعد حضرت را صدا زدند وایشان بالا آمدند وآن گاه گفتند یا علی به داد دین برس، این یهودی می گوید یا برای این مسئله توجیه بیاورید ویا اینکه قرآن وپیغمبر و دین شما دروغ می گویند وحضرت به غلامشان قنبر فرمودند: به منزل برو سنگ چخماق را بیاور، قنبر رفت وسنگ را آورد وبعد حضرت دو سنگ چخماق را برهم زد وگفت ببین وقتی که این دوسنگ را بر هم می زنیم در آن آتش است وشعله می دهد وبعد یک کلوخی را برداشتند ویا آن سنگ بر هم زدند وفرمودند : ببین این شعله نمی دهد چرا که در این کلوخ آتش نیست وبعد سر جد آن یهودی را در یک دستشان گرفتند وسنگ چخماق را هم در دست دیگرشان گرفتند گفت: اگر در این کاسه سر آتش نباشد نباید شعله بدهد وهمین که حضرت سنگ چخماق را به آن جمجمه یهودی زدند شعله زد و آن مرد یهودی همان جا ایمان آورد وشهادت داد که شما خلیفه پیغمبر(ص) هستید نه عثمان و بعد در اینجا بود که عثمان گفت: " لولا على لهلك عثمان " اگر علی(ع) نبود عثمان نابود شده بود (5) . قرآن ما و پیامبر ما حق است،کفار در جهنم هستند، ولی در این دنیا سرّ است و روی آن پوشیده شده است و مشخص نمی شود. مثلا دندان ما درد میکند ، بی حسی می زنند وهنگام کشیدن داندان درد احساس نمی شود. دنیا روی آتش سرّ شده است و روی آن پرده کشیده شده است ولی قرآن خبر می دهد که لقمه حرامی که می خورید ، آتش است .حرام نخورید؛ دنیا به کسی وفا نمی کند.

ارزش واهمیت کسب حلال در کلام رسول خدا(ص):

یک روایت در مورد معامله خدمت شما عرض می کنم و صحبت را تمام می کنم. الحمدالله خود شما استاد هستید، خصوصا جوانان اگر می خواهند اول زندگی اهل کمک و خیر باشند و پیشرفت کنند، به این نکات توجه کنند.

پیامبر خدا(ص) می فرمایند: «أربَعٌ مَن كُنَّ فيهِ طابَ مَكْسَبُهُ » هر كه چهار امر را رعايت كند درآمدش پاك و حلال است (هرکس این چهار کار را انجام دهد کسبش پاک می شود ، رزقش فراوان می شود، نسلش پاک می شود و هزاران خیر از دستش صادر می شود.) اول: « إذا اشْتَرى لَم يَعِبْ » در موقع خريدِ جنس عيب جويى نكند، دوم: «و إذا باعَ لَم يَحْمَدْ» در موقع فروش تعريف و تبليغ نكند، سوم: « و لا يُدلِّسُ » عيب جنس را از مشترى مخفى نسازد، (مشتری را فریب ندهد، مثلا لامپ پر نور را روی میوه ها روشن می کنند و آنها را براق می کند وقتی به خانه می آیی می بینی کیفیت میوه ای که خریدی تا میوه که در مغازه دیدی فرق دارد این یک فریب است. ) چهارم: « و فيما بينَ ذلكَ لا يَحْلِفُ» و در خريد و فروش قسم ياد نكند.(6)این چهار مطلب را در کسب و کار خود مورد توجه قراردهید تا کسب و روزی شما حلال شود.

رحم کنید تا به شما رحم شود:

الحمدالله شما اهل خیر و کمک هستید ، مصلی شهر متعلق به شماست، شاید ما تا چند سال دیگر نباشیم ولی این مصلی ماندگار است، ما را در ساخت مصلی یاری کنید. یکی از بهترین مراکز فرهنگی شهرستان مصلی پیامبر اعظم(ص) است ، هر کدام از شما یک گوشه کار را بگیرید. در و پنجره ای را درست کنید انسان تا زنده است باید یک کار خیر انجام دهد تا دل خودش را راضی کند،در زندگی اهل خیر باشد مانند آفتاب و زمین و آب که به همه خیر می رسانند، نباید از اینها کمتر باشیم.

طبق فرموده قرآن،هنگام مرگ و در آن لحظه ای که جان انسان به ترقوه می رسد، اولین چیزی که فرد ازخدا می خواهد این است که خدایا یک بار دیگر من را به این دنیا برگردان تا « فَأَصَّدَّقَ » صدقه بدهم (7). در آن لحظه چشم انسان حدید می شود وهمه حقایق را می بیند، نمی گوید فرصت بده نماز بخوانم یا روزه بگیرم بلکه می گوید: خدایا یک لحظه به من مهلت بده تا من کار خیر انجام دهم وصدقه بدهم. ولی دیگر فرصت او تمام شده است و به او مهلت نمی دهند. کلام آخر سخن مولا امیرالمومنین (ع) می فرماید: « إرحَمْ تُرحَمْ » (8) رحم كن، تا به تو رحم شود .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- عبدالواحد آمدي: غرر الحكم، ح 2777 / تمیمی آمدی، 1366، ص151

2- بحارالأنوار، ج 103، ص 9، ح 37.

3- مستدرك الوسائل، ج 13، ص 13

4- سوره مبارکه نساء ،آیه 10

5- الغدير، العلامه الامينی، ج8، ص214

6- الكافي : 5/153/18.

7- سوره مبارکه منافقين ، آیه 10

8- الأمالي للصدوق : 278/308


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2967.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2968.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2969.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2970.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u2971.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=8950