سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

برگزاری با شکوه نماز عید فطر به امامت امام جمعه محترم


برگزاری با شکوه نماز عید فطر به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم واقشار مختلف مردم شهرستان درر محل مصلی پیامبر اعظم(ص) مورخه98/03/15


خطبه نماز عید فطرشهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه98/03/15


خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه اول خود و همه شما برادران و خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی .

قال الله الحکیم فی کتابه : « قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى * و َذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى » (1)

خدای متعال را شکرگزاریم که توفیق یک ماه روزه داری و بندگی را به ما عنایت کرد، خداوندا هرچه به خوبان عالم عنایت کردی، به ما نیز عنایت کن. پروردگارا آرزوی ما این است که نماز عید را پشت سر حضرت مهدی(عج) اقامه کنیم. خدایا این آرزوی ما را بخیر بگردان. برادران و خواهران خوشامد عرض می کنم این عید بر همه شما عزیزان مبارک باشد . دو خطبه بسیار کوتاه را خدمتتان عرض میکنم.

فلاح ورستگاری انسان

در آیه ای که قرائت کردم خدای متعال می فرماید : اسباب سعادت و خوشبختی و اسباب فلاح و رستگاری این است که : « قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى » رستگار شد آن كس كه جان و مال خود را از آلودگی و گناهان پاك کرد.« و َذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى» و نام پروردگارش را ياد كرد و نماز گزارد . اصل و اصلاح قلب اشتغال به ذکر خداست. ریشه اصلاح قلب انسان این است که انسان ذکر خدای تبارک و تعالی را در الویت قراردهد. « فَصَلَّى » این آیه در باب نماز عید فطر است. خداوند همه جا می فرماید نماز بخوانید و زکات بدهید ولی در روز عید فطر میفرماید به شکرانه یک ماه روزه و عبادت و سلامتی جسم تان به درگاه خداوند زکات بدهید وسپس به سمت مصلی حرکت کنید .روز عید فطر"، روز گرفتن جایزه از دست پروردگار است، چون بعد از یک ماه روزه داری انسان به فطرت خدایی و توحیدی و اصلی انسانی برگشته است به شکرانه این نعمت بزرگ، انسان باید زکات فطره خودش را پرداخت کند وبعد تکبیرات نماز را بگوید و در نماز عید فطر حضور یابد.

آیین همسرداری در احادیث اسلامی

برادران و خوارهان ان شاءالله روز عید فطر اهل صله رحم و اهل دیدو بازدید باشید و در زندگی اهل صبر و گذشت باشید.چنانچه در قنوت عید می خوانیم « أَهْلُ التَّقْوَى وَ الْمَغْفِرَةِ » خدایا ما را اهل گذشت کن. ماهم باید مظهر اسم خداوند و اهل گذشت باشیم. امام حسین علیه السلام فرمود:«هر کس می‌خواهد اجلش به تأخیر بیفتد و روزی‌اش زیاد شود، صله رحم کند.» صله رحم کنیم و در زندگی اهل خیر باشیم. متاسفانه آمار طلاق در جامعه زیاد شده است. برادران و خواهران هرکجا صدای مرا می شنوید ، کوشش کنید اهل سازش و اهل صبر باشید. در زندگی راهنما باشیم . پیامبر اکرم(ص) فرمود: وقتی مرد به زن خود با محبت می نگرد و زنش نیز به او با مهر نگرد، خداوند به دیده ی رحمت به آن ها نگاه می کند. (2) در جایی دیگر پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: « جُلوسُ المَرءِ عندَ عِيالِهِ أحَبُّ إلى اللّه تعالى مِنِ اعتِكافٍ في مَسجِدِي هذا » (3) نشستن مرد نزد زن و فرزندش ، نزد خداوند متعال محبوبتر است از اعتكاف در اين مسجد من . امام صادق علیه السلام نیز می فرمایند: «ایما امراة قالت لزوجها: ما رایت قط من وجهک خیرا فقد حبط عملها » (4) هر زنی به شوهرش بگوید: من از تو هرگز خیری ندیدم، (ثواب) کارش از بین می رود . روایتی دیگر از رسول خدا (ص) خدمت شما عرض می کنم که حضرت (ص) می فرمایند: «فای رجل لطم امراته لطمة » هر کس به صورت زنش سیلی بزند، « امرالله عزوجل مالک خازن النیران فیلطمه علی حر وجهه سبعین لطمة فی نار جهنم »خداوند به آتشبان جهنم دستور می دهد تا در آتش جهنم هفتاد سیلی بر صورت او بزند(5) .برادران و خواهران اخلاق و رفتار ما باید در زندگی خدایی باشدو اهل صبر و سازش باشیم.

خدایا به حق محمد و آل محمد اخلاق والا نصیب همه ما بگردان

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

از حضور همه شما برادران و خواهران مکرمه در مساجدو تکایا در ماه مبارک رمضان و امروز هم در روز عید و همین طور حضور باشکوه در روز قدس تشکر می کنم. از سروران عزیز روحانی، از حضرت آیت الله رجایی خراسانی و همه شما عزیزان و بزرگواران ، از دست اندرکاران ستادنماز جمعه که یک هفته تلاش می کنند تا مصلی را برای برگزاری نماز عید فطر آماده کنند، از قاری و مجری محترم و عزیزان مسئول سیستم صوت و همه دست اندرکاران برگزاری نماز عید تشکر می کنم . برادران و خواهران چند لحظه تشریف داشته باشید تا مطلب مهمی را که حجت را بر شما عزیزان تمام می کند را خدمتتان عرض کنم.

شناخت امام زمان خود:

روزی امام حسین علیه السلام بر اصحاب خود وارد شدند، بعد از حمد خدا و درود بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: «یا ایها الناس ان الله ما خلق العباد الا لیعرفوه » ای مردم! خداوند بندگان را نیافرید مگر برای اینکه او را بشناسند، «فاذا عرفوه عبدوه فاذا عبدوه استغنوا بعبادته عن عبادة من سواه، » زمانی که او را شناختند، او را پرستش کنند و هنگامی که او را پرستش کردند، با عبادت و پرستش او از بندگی غیر او بی نیاز گردند . «فقال له رجل: بابی انت وامی یابن رسول الله ما معرفة الله؟ » مردی عرض کرد: ای پسر پیامبر! پدر و مادرم فدای شما باد، معرفت خداوند چیست؟ « قال: معرفة اهل کل زمان امامهم الذی یجب علیهم طاعته » فرمود: شناخت اهل هر زمانی نسبت به امامشان، امامی که طاعت او بر آنان واجب است .(6)

امام خمینی ما را آزاد کرد:

برادران و خواهران خدا را شکر می کنیم از برکت حضرت امام ما زنده شدیم، ما مرده بودیم وهیچ بودیم .در این دنیای بزرگ امام ما را بر بال فرشتگان نشاند و جان ما را آزاد کرد . اسلام ما را آزاد کرد و ما را از دست فرعون زمان نجات داد . امام (ره) موسی عصر ما بود، خدا ایشان را رحمت کند، ایام ارتحال را تسلیت عرض می کنم. بعد از این مرد بزرگ ، خداوند سید عالیقدری را ذخیره قرا داد، خدا او را حفظ کرد جمله اساسی من این است که حق مطلب را امروز در محضر شما نمازگزاران ادا کنم و حجت تمام شود و کسی در قیامت نگوید من نمی دانستم و کسی به ما نگفت . خدایا تو شاهد باش این مردم مومن متدین و ولایتمدار هستند.

رهبر معظم انقلاب از نگاه بزرگان و علما :


چند کلامی را از زبان بزرگان درباره شخصیت بزرگ این مرد خامنه ای کبیر خدمت شما عزیزان عرض کنم . علامه حسن زاده آملی که امام زمان(عج) به او توجه دارد،می فرمایند : رهبر عظیم الشان خود را دوست بدارید. او عالمی برجسته و انسانی ربانی و پاک و منزه است ،کسی است که دنیا شکارش نکرده است، قدر این نعمت عظمی ، رهبر این ولی و وفی الهی را که خدا به شما عنایت کرده است بدانید، در یکی از عبارات نیز علامه می فرماید: سینه خود را شکافتم و به هر جای آسمان رفتم این سید (خامنه ای) را دیدم. باید قنبر حضرت خامنه ای کبیر بود . گوش جانتان به دهان رهبر باشد چون گوش او به دهان حجت ابن الحسن است ؛ وقتی مقام معظم رهبری به قم سفر کردند، آیت الله بهجت که در سن 90 سالگی بودند هم در جمع مستقبلین به استقبال رفتند،شخصی گفت شما با این سن برای چه تشریف آوردید؟ فرمودند: اگر مردم می دانستند استقبال از این سید چقدر ثواب دارد ،هیچکس در خانه نمی ماند . زمانی که مقام معظم رهبری رئیس جمهوری بودند وقتی به مسافرت میرفتند، امام به ایشان می فرمودند: وقتی شما سفر می روید ، من مضطرب می شوم و نگران هستم تا برگردید ،زیاد سفر نروید. امام به ایشان می فرمود: شما خورشیدی هستید که پرتوافکنی می کنید. همین طور امام می فرمودند : خوشحال هستم از اینکه می بینم فردی از سلاله پاک پیامبران و از فرزندان امام حسین بر مسند می نشیند. مقام معظم رهبری ، فرزند 34 امام حسین هستند، امام(ره)به آقای عراقی در جریان مبارزات علیه شاه فرمودند: من سه ماموریت دارم، ماموریت اول سرنگونی حکومت پهلوی ، ماموریت دوم استقرار نظام جمهوری اسلامی، ماموریت سوم دادن پرچم حکومت اسلامی به دست صاحب اصلی آن است .بعد از انقلاب به خدمت حضرت امام آمدند و سوال کردندآیا این شما هستید که پرچم انقلاب را به دست صاحب آن می رسانید؟ امام فرمودند: خیر من آن زمان نیستم، بعد من کسی خواهد آمد که او پرچم را به دست صاحب اصلی آن خواهد داد. آیت الله بها الدینی این مرد بزرگ و عارف ، زمانی که همه تلاش می کردند تا آقای منتظری قائم مقام شوند، فرمودند قائم مقامی سر نمی گیرد و ما دلخوشیم به اقای خامنه ای وهمین طور فرمودند نزد ما محرز است که این آقا (سیدعلی خامنه ای )رهبر آینده است . آیت الله بها الدینی این شخصیت بزرگ فرمودند به مقام معظم رهبری فرمودند: اجازه بدهید من دستان شما را ببوسم تا فردای قیامت که به محضر جده ام زهرا مشرف شدم به ایشان عرض کنم دست ولی خود را بوسیدم. همین طور وقتی مقام معظم رهبری را می دیدند ،گفتند: «السلام عليك يا وديعة‌الله» با تمام وجود به این رهبر بزرگ عشق بورزید. خوشبختی وسعادت همین است. برادران و خواهران این نکته اساسی بود که می خواستم خدمت شما عرض کنم.

مردمی از شرق قیام می کنند:

پیامبر خدا می فرماید: « يَخْرُجُ ناسٌ مِنَ الْمَشْرِقِ فَيُوَطِّؤُون لِلْمَهْدي سُلطانَهُ »(7) مردمی از شرق(ایران) قیام می‏کنند و زمینه را برای حکومت مهدی آماده می‏کنند. در روایتی نیز امام كاظم (عليه‌ السلام) می فرمایند: « رَجُلٌ مِنْ أهْلِ قُمَ يَدْعوُ النّاسَ إلَی الحَقِّ» مردی از قم، مردم را به حق فرا می‌خواند « يَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ كَزُبَرِ الحَديدِ.»و گروهی چون پاره‌های آهن (استوار)، پيرامون او گرد می‌آيند.«لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ » بادهای تند قدم هایشان را نمی لغزاند، «وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ » از نبرد و دفاع ترسی ندارند و «وَ لَا یَجْبُنُونَ » از آن خسته نمی شوند، «وَ عَلَى اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ‏»و توکلشان بر خدا است.(8) در ادامه حدیث حضرت می فرمایند: «ثم رجل من خراسان و فی یده الیمنی خلل» بعد از او مردی خراسانی پرچم حق را به دست می گیرد که که در دست راست او نقصی است. «ثم یظهر القائم(عج)»بعد از این دو بزرگوار ، حضرت صاحب(عجل الله تعالی فرجه الشریف)ظهور می کنند.(9)این نهضت واین پرچم به دست صاحب پرچم داده می شود، ان شاءالله قدر این نظام و رهبر را بدانید و شکر خدارا بجا بیاورید که چنین رهبری داریم. مبادا اجازه بدهیم کسانی سرسوزنی حرفی بر خلاف او بزنند. این مرد بزرگ هدایتگر ماست و اسلام را به پیش می برد و جهان را به سمت توحید هدایت میکند و به مستضعفین عزت داده است . خدا ان شاءالله این مرد بزرگ و رهبر عزیز را حفظ کند .

خدایا به حق محمد و آل محمد مارا از پیروان ایشان واز پیروان حضرت صاحب الزمان قرار بده.


پی نوشت:

1- سوره مبارکه الاعلی ،آیات 14-15

2- نهج الفصاحه، حدیث 621.

3- تنبيه الخواطر: 2 / 122 منتخب ميزان الحكمه: 254

4- وسائل الشیعة، ج 14، ص 115

5- مستدرک الوسائل، ج 14، ص 250

6- بحارالانوار، ج 5، ص 312 و کنز الفوائد، کراجکی، ص 151 .

7- منتخب الاثر، ص304

8- مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 57، ص 215، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 هـ ش.

9- این حدیث در مکاتیب الائمه آمده است.


http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3155.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3156.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3157.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3158.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3159.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3160.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3161.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3162.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3163.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3164.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3165.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3166.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3167.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3168.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3169.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3170.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3171.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3172.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3173.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3174.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3175.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3176.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3177.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3178.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3179.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3180.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3181.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3182.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3183.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=8983