سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

برگزاری جلسه رسیدگی به موقوفات مرحوم عیسی خان سیف الدینی با حضور امام جمعه محترم


برگزاری جلسه رسیدگی به موقوفات مرحوم عیسی خان سیف الدینی با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در محل دفتر امام جمعه مورخه98/05/19



سخنرانی در جلسه سخنرانی در جلسه رسیدگی به موقوفه حاج عیسی خان سیف الدینی در محل فرمانداری مورخه98/05/19


الحمدلله ، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله.

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)؛

خوشامد عرض می کنم خدمت همه شما دوستان و عزیزان که علاقمندید امور خیریه همیشه زنده و پابرجا باشد. هدف همه ما این این است که امور خیریه همواره برقرار باشد و باعث نشود مردم نسبت به کسی که وقف می کند، بدبین باشند. استنباط من از این جلسه این است که اولا مرحوم عیسی خان، انسان مؤمن ،معتبر و مردم دوستی بوده است .فرد خیّری که دوست داشته است تا هم در زمان حیات خود کار خیر انجام دهد و هم بعد از مرگ بنیان خیری را از خود بجا بگذارد.
نکته دیگر اینکه درست است اساسنامه ثبت نشده است ولی از نظر شرعی این وقف انجام شده و به خیریه نیز منتقل شده است و در زمان حیات خودش هم اعمال شده است . شاید امروز قاضی از لحاظ اساسنامه ایراد بگیرد ولی آیا ما می توانیم حکم بدهیم این وقف باطل است و باید ملک به وارث می رسد؟ خیرقطعا این ملک متعلق به خیریه است و در اینکه این ملک به خیریه واگذار شده است، هیچ شک و شبهه ای نیست. در اساسنامه هم آنچه مهم استاین است که هیئت امنا و هیئت مدیریه تشکیل داده است همانطور که در خیریه سجادیه این کار را کردند. و آمده است که در هیئت امنا اشخاص حقیقی و حقوقی حضور داشته باشد .یکی فرماندار وقت که عالی ترین مقام اجرایی شهر است حضور دارد برای اینکه دستش باز باشد و بتواند بر هیئت مدیریه اعمال مدیریت کند و دیگری رئیس دانشگاه آزاد یا عالی ترین مقام فرهنگی شهر است یعنی هم شهر و هم اجرا درنظر گرفته شده است. بنابراین پیشنهاد آقای بهرام پور پیشنهاد خوبی بود به نظر بنده هم اول صورت جلسه ای امضا شود که تمام کسانی که آنجا بودند اقرار کردند بر اینکه این اموال برای خیریه است و این مهم است که همه شهادت دادند که اموالی که گذاشته شده است برای خیریه است و باید در امور خیریه صرف شود .

نکته دیگر اینکه الان فرماندار به عنوان رئیس هیئت امنا باید جلسه ای با حضور اعضای هیئت مدیریه تشکیل دهد و در آن جلسه از آنها بخواهد که گزارش بدهند در این مدت که اموال خیریه در دست شما بود، شما چه کارهایی را انجام دادید، اگر دیدی این اموال را گرفته اند و در موقعه مقرریه شرعیه خودش صرف کردند که فبها ، اگر این کار انجام نشده بود، شما اختیار دارید چون اینها کار انجام نداده اند، آنها را عزل و افراد دیگری را جایگزین کنید . نیت واقف بسیار مهم است شعری که آن مرحوم نوشته اند، روح این مرد را می رساند.همانطور شعری را که روی سنگ قبرش هم نوشته بود . او دوست داشت تا یک کار خیری را بعد از خودش بجا بگذارد وخدمتی به جامعه ارائه شود و مسائلی هم مطرح شده است .مثلا کمک به افراد بی بضاعت نخبه ، هم یتیمان و افراد بی بضاعت را دیده اند و هم بچه های نخبه بی بضاعت را دیده است. او فرد انسان دوستی بوده است و دوست داشته است این کار خیر از اموالی که یک عمر زحمت کشیده است و به دست آورده است، بجوشد و تا قیامت ماندگار شود واموالش برای امور خیر صرف شود.

پس آنچه الان می توان نظر داد این است که مسئولیت این امر به عهده آقای فرماندار است که هیئت مدیریه را دعوت کند و به آن سروسامان بدهد و از آنها گزارش کار بخواهد که چقدر کار شده و چقدر پیشرفت و یا پسرفت داشته اند .اگر آنها واقعا کار می کنند که به کار خود ادامه بدهند ولی اگر کار نمی کنند و نیاز به تغییر اساسی و یا تکمیل دارد، این کار انجام شود و افرادی عزل و یا جایگزین کند تا نیت واقف ان شاءالله و به خواست خدا عملی شود، این استنباط و برداشت بنده از این جلسه بود.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته



http://yascms.ir/emam/gozaresh/22mor98001.jpg


انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9089