سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم شب عاشورا حسینیه ثارالله سپاه زرند


سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم شب عاشورا حسینیه ثارالله سپاه زرند مورخه98/06/18



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال صادق(ع): يَا فُضَيْلُ «تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟» قَالَ: نَعَمْ، جُعِلْتُ فِدَاكَ. قَالَ: «إِنَّ تِلْكَ اَلْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا، فَأَحْيُوا أَمْرَنَا يَا فُضَيْلُ ، فَرَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا. (1)

السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع ، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج)،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ،شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،سلامتی همه عزاداران سیدالشهدا ، محبین و عاشقان سیدالشهدا ،سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

خدای متعال را شکرگزاریم که توفیق عنایت فرمود تا در مجلس باشکوه سیدالشهدا شرکت کنیم خدارا بر این نعمت بزرگ شکرگزاریم ، خدمت مقدم عرض می کنم خدمت همه عاشقان اباعبدالله الحسین برادران و خواهران مخصوصا جوانان و نوجوانان مدیران و مسئولین سروران عزیز روحانی از فرمانده محترم سپاه و همه دست اندرکاران برای برپایی این مجالس روضه سیدالشهدا تشکر می کنم، استفاده کردیم از مطالب بسیار خوبی که برادر عزیزمان جناب حجه الاسلام میرزایی ایراد کردند ، همین طور فیض بردیم از مداحی مداح اهل بیت جناب آقای نخعی.
برادران وخواهران حضور در مجالس اهل بیت یک نعمت بزرگی است و این حضور آدابی دارد.

اهمیت برپایی مجالس سیدالشهداء(ع)


حدیثی که در مطلع سخن خدمتتان عرض کردم در باب اهمیت برپایی مجالس سیدالشهدا بود. امام صادق (ع) از یکی از اصحاب باوفای خودشان بنام فضیل سوال کردند: « تجلسون و تحدثون؟» آیا مجلس برپا می کنید وآیا در مجالس ما می نشینید وآیا احادیث ما را در مجالس تان ذکر می کنید (شما ادب این صحابی را نگاه کنید)گفت: « جعلت فداك » جانم به قربانتان ، بله ما مجلس برپا می کنیم واحادیث شما را در این مجالس ذکر می کنیم ونام شما را می بریم وهر ساله در این مجالس شرکت می کنیم،امام فرمودند: آفرین « إن تلك المجالس أحبها » من هم این مجالس را دوست دارم(یکی از مجالسی که ائمه و اهل بیت دوست دارند همین مجالس عزاداری برای سیدالشهداست، و همین مجلس است) « فَأَحيوا أمرَنا یا فضیل، »پس امر ما را زنده گردانید (و دعا کردند)« فرحم الله من احیی امرنا » که هر کس امر ما را زنده کند مورد لطف و مرحمت خدا قرار می گیرد.(1) همین حضور در مجالس واحترام به محرم ، احیای امر اهل بیت است، اینکه فرزندان خود را به حوزه علمیه می فرستیم تا درس می خوانند و طلبه می شوند و علوم و احادیث اهل بیت را یاد بگیرند و به دیگران هم بیاموزند، فقیه شوند و فقه محمد و آل محمد را حفظ کنند و یاد بگیرند ،این هم احیاست. احیای امر اهل بیت و احیای امامت و ولایت با همین حضور در مجالس است، پس اولین نکته این شد که این مجالس مورد عنایت است ،نقل شده است : امام سجاد (ع) مجلس عزاداری تشکیل دادند و بعد اتمام مجلس دم در کفش های شرکت کننده های در مجلس پدر شهیدشان را جفت می کردند، این نشان از اهمیت برپایی مجالس سیدالشهدا و اهمیت حضور در این مجالس است .

تلاش منافقان برای فراموشی غدیر:

برادران و خواهران بعد از غدیر خم تمام سعی نفاق این شد که امر اهل بیت فراموش شود ، مسئله امامت امیرالمومنین و اهل بیت فراموش شود. پیامبر خدا از 120 هزار نفر جمعیت برای امامت و ولایت علی (ع) و فرزندانش بیعت گرفتند ،منتهی سران نفاق نقشه ریختند که اولا پیامبر موفق به خواندن خطبه نشود و اگر هم پیامبر موفق شد ، نگذارند مسئله امامت و ولایت زنده بماند. طوماری نوشتند و بزرگان اصحاب آن را امضا کردند که پیامبر از دنیا رفت و بعد از خود کسی را به عنوان امام و پیشوا تعیین نکرد(2)، الان شما نگاه کنید در دنیای اسلام ، آیا حرف غدیر زنده مانده است یا حرف سقیفه؟امروزه دور خانه خدا اکثرا اهل سنت در حال طواف هستند و تعداد اندکی اهل غدیر ماندند. پس نقشه دشمنان غدیر این شد که امر اهل بیت فراموش شود، برای همین امام صادق می فرماید : « تجلسون و تحدثون» جلسه بگذاریدو احادیث مارا ذکرکنید تا امر ما زنده بماند. حتی می فرماید صله رحم کنید و به دیدار هم بروید تا امر ما زنده بماند. برپایی مجالس سیدالشهدا ، اسلام را زنده نگه داشته است و دلها را هم زنده نگه می دارد، گره ها را هم باز می کند و شفا بخش است .در عالم اسلام چقدر مسلمان داریم ولی چه تعداد برای امام حسین عزادار هستند؟در همین شهر ما شاید 20هزار مسلمان اهل سنت داشته باشیم ولی خبری از برپایی مجالس نام و یاد اهل بیت در بین آنها نیست.

ارادت هندوها به امام حسین(ع):

امشب تلویزیون نشان می داد که هندوها برای عزاداران سیدالشهدا مجلس برپا می کردند و بر سر عزاداران سیدالشهدا گِل می ریختند، یک کتابی است به نام ارمغان هندو پاک که خاطرات یکی از علما در سفر به پاکستان و هندوستان نوشته شده است. در آن کتاب آمده است که هندوها با آنکه گاو پرست هستند ولی عاشق امام حسین هستند . در بین هندوها ذاکر و مداح اهل بیت وجود دارد،آنها برای سیدالشهدا سینه زنی و عزاداری می کنند.در آن کتاب نوشته بود یکی از هندوانی که در جلسات امام حسین شرکت می کرد و سینه می زد از دنیا رفت به رسم هندوها او را سوزاندند ولی دست راست ، و قطعه ای از سینه اش نسوخت، گفتند او را در قبرستان شیعیان دفن کنید ، اینها متعلق به مسلمانان و شیعیان است. مجالس امام حسین(ع) شفابخش است و گره ها را باز می کند.

مقام امام حسین(ع) در آسمان:

پیامبر خدا (ص)می فرماید:« إِنَّ الْحُسَینَ بْنَ عَلِی فِی السَّمَاءِ أَکبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْض»(3) مقام حسین بن علی(ع) در آسمان بالاتر از مقام او در زمین است. در روایات آمده است : « إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَلَى یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ مِصْبَاحٌ هَادٍ وَ سَفِینَةُ نَجَاة »(4) در طرف راست عرش نوشته شده است: حسین چراغ هدایت و کشتى نجات است. اگر جهان امروز به سیدالشهدا رو بیاورد نجات پیدا می کند، گِره های اقتصادی و سیاسی و مشکلات اجتماعی جهان بشریت به برکت امام حسین حل خواهد شد، امام حسین مشکل گشا و هدایتگر است الان هم نقش سیدالشهدا حضور در مجلس سیدالشهدا گره گشاست و دردها دوا می شود.

حرمت مجالس سیدالشهداء(ع) را نگه دارید:

نکته اول: حرمت و از آداب شرکت در مجلس امام حسین این است که انسان با وضو وارد شود ، دوم مخلصانه و با حضور قلب شرکت کند چون مجلس مورد پسند امام زمان و مورد پسند اهل بیت و مورد قبولشان است. بنابراین حرمت و جایگاه آن والاست و عظمت آن بسیار زیاد است در باب فردا که روز عاشوراست در روایت داریم اول صبح چهار رکعت نماز بخوانید (دو نماز دو رکعتی) در رکعت اول بعد حمد ، سوره کافرون و در رکعت دوم بعد حمد، توحید خوانده شود و نماز را تمام کندو در دو رکعت ، بعدی رکعت اول بعد حمد، سوره احزاب و رکعت چهارم بعد از حمد، سوره منافقون قرائت شود. بعد از سلام نماز هم رو به سمت کربلا کند و در روایت امام صادق داریم که لحظه ای را تصور کند که سیدالشهدا بر زمین می افتد و به امام سلام بدهد و به اهل بیت امام و شهدا نیز سلام بدهد، بر قاتلین نفرین کند و بلند شود و هفت قدم بردارد و دستش را به آسمان بگیرد و دعا کند و هر دعایی مد نظرش است و دوباره بر سجاد ه برگردد و حاجاتش درخواست کند. امام می فرماید این نماز با این دعا از عمره مستحبی هم بهتر است و کسی که آن را بجا آورد به درد فقر مبتلا نمی شود و شیطان نمی تواند بر او و بر چهار نسلش نفوذ کند، امام ده خصلت ذکر می کنند که شما می توانید در فضای مجازی نماز روز عاشورا را جستجو و مطالعه کنید.

اعمال روز عاشورا:

کسانی می خواهند از این نماز فیض ببرندو حاجت خودشان را بگیرند می توانند زیارت عاشوراو زیارت ناحیه مقدسه را هم بخوانند. از دیگر اعمال روز عاشورا ،حضور در مجالس عزاداری و ترک کسب وکار است . البته کار کردن در بعضی مواقع واجب است مانند پرستاران و پزشکان که برای نجات جان بیماران چاره ای جز کارکردن ندارند ولی یطور کلی کار کردن و نان در آوردن در عاشورا کراهت دارد ، وسیله خریدن و انبار کردن در منزل هم کراهت دارد ،چون یزیدیان به شکرانه قتل امام حسین اولا روزه گرفتند و دوم گفتند مال را جمع کنید وانبار کنید که این مال برای شما مبارک است و برکت دارد. در نتیجه در روایات ما فرمودند روزه عاشورا کراهت دارد. البته می توان بدون اینکه نیت روزه کند ،غذا نخورد و بعد نماز عصر افطار کند ، همین طور کار کردن در این روز باعث می شود هیچ برکتی از پول درآوردن و وسیله خریدن و به منزل آوردن نداشته باشد. وظیفه این است که عزاداری کند چنان چه در حدیث حضرت موسی هم آمده است.

علت برتری امت آخرالزمان برسایر امتها:

حضرت موسی (ع ) در مناجات خود عرض کرد: خدایا به چه جهتی امت پیغمبر آخر الزمان (ص ) را بر سایر امتها فضیلت و شرافت دادی ؟! چرا امت آخر الزمان بر سایر امتها برتری دارند؟ خداوند متعال فرمود: بواسطه ده صفت خوبی که دارند. عرض کرد: آن ده خصلت و خوبی کدامند که بنی اسرائیل را به آن امر کنم که انجام دهند؟!پروردگار متعال فرمود: نماز ( اولین ویژگی ارتباط با خدا ) و پرداخت زکات و روزه و حج و جهاد و جمعه ( نماز جمعه ) و جماعت و قرآن و علم و عاشوراء.

حضرت موسی (ع ) فرمود: خدایا عاشورا دیگر چیست ؟! خطاب رسید:
گریه و عزاداری و مرثیه خوانی در مصیبت فرزند محمد مصطفی (ص ) است .ای موسی هر کس از بندگانم که در آن زمان ، گریه و عزاداری کند و بر فرزند مصطفی صلی علیه وآله مهموم و مغموم گردد، بهشت را برای او جاودان قرار دهم . و هر بنده ای که مال خود را در محبت فرزند پیغمبر(ص ) صرف نماید از هر چه باشد از طعام و …. من به او برکت دهم و در برابر هر درهمی که خرج کرده هفتاد برابر به او عنایت کنم و او را عافیت دهم و او را از گناهانش می آمرزم تا وارد بهشت شود. قسم به عزت و جلالم هر کس که در روز عاشورا یا در غیر آن یک قطره اشک برای حسینم بریزد، ثواب صد شهید را برای او می نویسم.(5)بنابراین یکی از اعمال امروز و فردا شرکت در عزادری سیدالشهداست، چنانچه امروز سراسر شهر به عشق سیدالشهدا عزاداری می کنند، مخصوصا امسال یک پدیده جالب و قابل توجهی را شاهد بودیم، آن هم حضور جوانان در موکب ها در سطح شهر و حتی روستاها بود که جوانان به عشق سیدالشهدا این موکب ها را برپا کردند و هزینه آن را هم خودشان پرداخت که خیلی مبارک و با ارزش است وقتی شما می بیند دشمن چه تبلیغات زیادی دارد تا جوانان ما را از اسلام و قرآن و از امام و از رهبر جدا کند و آنها را بی دین بار بیاورد یک سال زحمت می کشدو برنامه ریزی می کند ولی به برکت سیدالشهدا تمام حیله های دشمنان برچیده می شودبراستی سیدالشهدا چراغ هدایت و کشتی نجات است . علی رغم مشکلات دیگری هم که وجود دارد ولی حضور، عشق و علاقه به امام حسین موج می زند، حتی بنده بعضی از بچه های اهل سنت را دیدم که در هیئت طبل می زدند و حضور داشتند. در یکی از موکب ها هم یکی از بچه های ارمنی حضور پیدا کرده بود. مغناطیس وجود سیدالشهدا دلهارا جذب می کند و گره ها را باز میکند و مشکلات را حل می کند، این هم یک نکته در باب وظیفه ما شیعیان نسبت به عاشورا بود.

در حوزه علمیه خواهران برنامه های بسیار خوبی برای خواهران تدارک دیده شده است ،فکر کنم در همین حسینیه هم مراسم خوبی برای خانمها باشد که می توانند خانمهای مکرمه سیدالشهدا حضور پیدا کنند ،زیارت ناحیه مقدسه نیز که از جانب امام زمان(عج) است و می توان با آن امام حسین(ع) را زیارت کرد، هم قرائت می شود. این زیارت نامه امام زمان در کتب مختلف نقل شده است و بسیار مهم است .جلسه امروز هم بسیار خوب بود بانوان با حجاب و با ادب حضور پیدا کرده بودند، ان شاءالله خدای متعال بانوان و دختران پاک این شهر را حفظ کند و ان شاءالله نسل جوان جمهوری اسلامی را در رکاب امام زمان(عج) قرار بدهد.

درس وفاداری حضرت عباس:

مطلب بعدی من این است که برادران و خواهران عاشورا برای ما درس است ، روز حضرت علی اکبر(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) نیز برای ما درس است . چه درسی به ما می دهد؟ درس وفاداری و معرفت و درس امام شناسی این درس را به ما می دهند، اسلام ناب و تشیع امروز هم زنده است و امروز هم دشمنانی دارد، امام حسین(ع) شهید شدند تا اسلام ناب تا قیامت بماند ،پرچم حق را بشناسیم، امام حق را بشناسیم، پرچم کفر و نفاق را هم بشناسیم، پیشوایان کفر و نفاق را هم بشناسیم و ببینیم ما در کدام طرف ایستاده ایم،آیا بی تفاوت هستیم یا درس وفاداری را از حضرت علی اکبر و از حضرت ابوالفضل العباس آموخته ایم و در آخرین لحظه سیدی ومولای علی اکبر من از دین خدا حمایت کردم و از امام حق حمایت کردم برادران و خواهران امروز این پرچم حسینی و این پرچم حق بر دوش حضرتآیت الله عظمی الامام خامنه ای حفظ الله تعالی است ، حمایت از ایشان یعنی حمایت از حضرت ابوالفضل(ع) و امام حسین(ع) است. پرچم باطل امروز بر دوش استکبار است ، امروز عصر دشمن برای حضرت ابوالفضل امان نامه آورد و گفت به ما پناهنده شو . در جمهوری اسلامی عده ای پناهنده کفرمی شوند، اسلام زنده است .عاشورا را با دید باز نگاه کنید ، خودمان را ببینیم وحامی باشیم .

صحبت امام حسین (ع) با یارانش در شب عاشورا:
نکته دیگر این است برادران وخواهران یک مسئله بسیار مهمی را خدمتتان عرض کنم : شب عاشورا، امام حسین (ع) به یکی از اصحاب فرمود : به اصحاب ما بگویید هرکدام دِین به گردن دارد، مدیون است او در رزم شرکت نکند و از تاریکی شب استفاده کند و اینجا را ترک کند. امام فرمود: کسی که مدیون دیگری باشد و از دنیا برود، در آن دنیا از ثواب او برمی دارند به صاحب دین می دهند . برادران و خواهران امام می فرماید: کسانی که همراه ما هستند باید خالص باشند و سرسوزنی غش درکار آنها نباشد ولی متاسفانه در جامعه نگاه می کنیم چقدر مغازه داران ورشکست شدند ومدیون مردم هستند . حالا عزاداری بکینم، در مجالس سیدالشهدا سینه زنی کنیم و فکر می کنیم به برکت سینه زنی و اشک همه چیر تمام می شود،شهید هم با آن عظمت اگر مدیون باشد باید دین خودرا ادا کند،متاسفانه عده ای بدهکار به مغازه و یا مردم هستندو یا در بین مردم قرض دارند و پرداخت نمیکند ،این درس امام حسین(ع) برای ما علاوه بر بینش، بصیرت و ولایتمداری این است که اجازه ندهیم حق الناس و دین به گردن ما باشد .آنچه باید می گفتیم را گفتیم ان شاءالله بتوانیم به آنها عمل کنیم . امشب شب عاشوراست اول کاری امام حسین انجام دادند اصحاب را به خیمه خود دعوت کردندو فرمودند:من بهتر ازشما کسی را نمی شناسم وفادارتر از شما ندیدم ولی من بیعت را ازشما برداشتم و از اینکه تا امروز وفاداری کردید و با من بودید،از شما تشکر می کنم ولی اینها بامن دشمنی دارم ، من نیز بیعت خود را از شما برداشتم و شما آزاد هستید، اطاعت دیگر بر شما واجب نیست ، از این تاریکی شب استفاده کنیدو خود را نجات دهید و برگردید. اولین کسی که بلند شد و اظهار فاداری کرد حضرت ابوالفضل العباس بود ،بعد حضرت علی اکبر و بعد دیگر اصحاب مانند : زهیر و حبیب بن مظاهر . همه گفتند یا اباعبدالله یک جان چه ارزشی دارد، کاش هزار جان داشتم و در راه شما تقدیم می کردیم ، امام فرمود: پس بدانید فردا همه به شهادت می رسید و مکان شهادت هر کدام را به آنها نشان دادسپس به تلاوت قرآن و خواندن نماز پرداختند. بعد امام اطراف را نگاه کردند تا مبادا دشمن از پشت سر حمله کند، نافع بن هلال می گوید در تاریکی شب پشت سر امام حرکت کردم ، یک مقدار که جلوتر رفتیم حضرت صدای نفس های مرا شنیدند وگفتند چه کسی هستی؟ گفتم نافع هستم ، امام فرمود: نافع از تاریکی استفاده کن و برو . من خودم را پشت پای امام انداختم و گفتم جانم به قربانت ،کجا بروم؟ من دلباخته شما هستم ،جان ناقابلم فدای شما. امام بازدیدی کردند. آن شب نگرانی زینب(س) نسبت به عدم وفای یاران امام حسین(ع) و تنها گذاشتن حضرت به اوج رسیده بود. امام حسین(ع) که نگرانی ایشان را متوجه شده بودند، وارد خیمه زینب(س) شدند. نافع بن هلال در مقابل خیمه در انتظار امام ایستاد، شنید زینب به برادر می‌گوید: آیا اصحاب خود را امتحان کرده‎ای؟ من ترس آن دارم که هنگام خطر تو را تنها بگذارند. امام فرمود: «سوگند به خدا آنها را آزمودم دیدم همه آماده و استوار هستند و مانند اشتیاق کودک به پستان مادرش، اشتیاق به مرگ دارند». نافع می‌گوید وقتی که این سخن را از زینب علیهاالسلام شنیدم، گریه کردم و نزد حبیب بن مظاهر آمدم و آنچه را شنیده بودم به او گفتم. حبیب گفت: سوگند به خدا اگر انتظار فرمان امام نبود هم اکنون با شمشیر به سوی دشمن حمله می‌کردم. حبیب، اصحاب را جمع کرد و سخن نافع را به آنها گفت. همه گفتند: اگر انتظار فرمان امام نبود، هم اکنون به دشمن حمله می‎کردیم، چشمت روشن و خاطرت آرام باشد که ما استوار هستیم. حبیب برای آنها دعا کرد و با هم کنار خیام بانوان آمدند و صدا زدند «ای گروه بانوان و حرمهای رسول خدا(ص) این شمشیرهای جوانمردان شماست که سوگند یاد کرده‎اند در غلاف نکنند مگر اینکه گردن دشمنان را بزنند و این نیزه‎های جوانان شماست که قسم خورده اند به زمین نیفکنند مگر اینکه به سینه‎های دشمن فرو کنند». (6)


پی نوشت:

1- قرب الإسناد , جلد 1 , صفحه 36

2- کشف اليقين علامه حلي ص 137 و بحارالانوار ج 28 ص 86.

3- بحارالأنوار، ج 36، ص205، ح8

4- طبرسى، امین الاسلام فضل بن حسن، إعلام الورى، ص400، اسلامیه‏، تهران‏، چاپ سوم‏، 1390 هـ ق‏.

5- مجمع البحرین لغت عشر، گلزار ثابت ، ص 17

6- مقتل الحسین مقرم ص 262 - 263

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9217