سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

شیوه های اخلاقی رسولاکرم(ص)/ عزاداری ایام پایانی ماه صفر را باشکوه برگزار کنید


خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 98/08/03



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

قال الله الحکیم فی کتابه : « ما کانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ»(1)

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والا مقام شهرستان، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ،شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ،شهدای خدمت ،سلامتی همه زائران حسینی ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

امیدوارم خداوند متعال ، حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ،ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).
اولاً خیر مقدم عرض می کنم خدمت شما نمازگزاران عزیز، برادران و خواهران مکرمه ، از مدیران و مسئولین محترم ، به ویژه زائران امام هشتم علی بن موسی الرضا (ع)، دانش آموزان مدارس ، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، عزیزانمان در مصلی که فضا را برای برگزاری نماز جمعه فراهم کردند، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها جناب مهندس قاسمیان مدیر محترم اداره برق شهرستان نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

همانطور که مجری محترم اعلام کردند ما در آخرین جمعه ماه صفر و نزدیک به ایام حزن واندوه بر پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) و سبط اکبر امام حسن مجتبی(ع) و پایان ماه صفر شهادت مولایمان علی بن موسی الرضا(ع) را به محضر مولایمان صاحب الزمان(عج) و به همه شما ارادتمندان و علاقمندان تسلیت عرض می کنم، ان شاءالله زیارت رسول خدا(ص) و زیارت امام حسن مجتبی(ع) و زیارت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) را نصیب تک تک ما و نصیب نسل ما بفرماید بازهم صلوات بر محمد و آل محمد(ص).

فرزندان خود را به نام رسول خدا(ص) نامگذاری کنید:

خطبه اول را درباره شخصیت پیامبر اعظم(ص) از بُعد شیوه های اخلاقی حضرت خدمتتان عرض می کنم ، اولین نکته این است که خانواده ها کوشش کنیم فرزندان خود را به نام رسول خدا (ص) نامگذاری کنند. ابو هارون می گويد: در مدينه همواره به خدمت امام صادق عليه السّلام مى‌رفتم، چند روزى نتوانستم به خدمت آن بروم، روزى به خدمتش شرف‌ياب شدم، به من فرمود: « لَمْ أَرَكَ مُنْذُ أَيَّامٍ يَا أَبَا هَارُونَ » اى ابا هارون! چند روز است تو را نمى‌بينم‌؟! « فَقُلْتُ وُلِدَ لِي غُلَامٌ » عرض كردم: برايم پسرى به دنيا آمده است. «فَقَالَ بَارَكَ اللَّهُ فِيهِ فَمَا سَمَّيْتَهُ» فرمود: خداوند او را برايت مبارك گرداند! نامش را چه گذاشته‌اى‌؟ « قُلْتُ سَمَّيْتُهُ مُحَمَّداً» عرض كردم: او را محمّد نام نهادم. (همین که امام صادق (ع) این جمله را از من شنید)« قَالَ فَأَقْبَلَ بِخَدِّهِ نَحْوَ الْأَرْضِ وَ هُوَ يَقُولُ مُحَمَّدٌ مُحَمَّدٌ مُحَمَّدٌ حَتَّى كَادَ يَلْصَقُ خَدُّهُ بِالْأَرْضِ» امام عليه السّلام درحالى كه مى‌فرمود:«محمّد، محمّد، محمّد» گونه‌اش را آن اندازه به زمين نزديك نمود كه نزديك بود كه به زمين بچسبد. « ثُمَّ قَالَ بِنَفْسِي وَ بِوُلْدِي وَ بِأَهْلِي وَ بِأَبَوَيَّ وَ بِأَهْلِ الْأَرْضِ كُلِّهِمْ جَمِيعاً الْفِدَاءُ لِرَسُولِ اللَّهِ ص» سپس فرمود: خودم، فرزندم، خاندانم، پدر و مادرم و همۀ اهل زمين به فداى پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم ! (این احترام به نام مقدس رسول خداست)« لَا تَسُبَّهُ وَ لَا تَضْرِبْهُ وَ لَا تُسِئْ إِلَيْه» فرزندت را دشنام نده، او را نزن و با او بداخلاقى نكن. « وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ لَيْسَ فِي اَلْأَرْضِ دَارٌ فِيهَا اِسْمُ مُحَمَّدٍ إِلاَّ وَ هِيَ تُقَدَّسُ كُلَّ يَوْمٍ » و بدان كه در روى زمين هر خانه‌اى كه در آن نام محمّد باشد، هرروز آن خانه تقديس مى‌شود.(و خداوند به آن خانه نظر لطف دارد).(2)

اجر نامگذاری فرزندان به نام اهل بیت(ع):

در روایت دیگر داریم : شخصی از محضر امام صادق علیه السلام سوال کرد: «انّا نسمّی بأسمائکم و أسماء آبائکم فینفعنا ذلک؟» ما فرزندان خود را به نام شما و پدرانتان نامگذاری می کنیم، آیا این عمل برای ما در پیشگاه الهی اجر و فایده ای دارد؟ « فقال: أی والله » حضرت فرمود: بلی، به خدا قسم، فایده دارد.« وَ هَلِ اَلدِّينُ إِلاَّ اَلْحُبُّ » آيا دين جز محبت است « قَالَ اَللَّهُ » خداوند ميفرمايد «إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اَللَّهُ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اَللّٰهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ »(3) اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است.(4)

پیامبر اکرم(ص) مانع عذاب امت است:

ایام رحلت جانسوز پیامبر اعظم است، قدر بدانید سالی یک مرتبه توفیق می شود تا ما بتوانیم برای پیامبرمان و سبط اکبر عزاداری کنیم ،شما ببینید مسیحیان چقدر به نام حضرت عیسی مسیح احترام می گذارند ولی ما مسلمانان آن طور که باید برای پیامبرخدا(ص) مجلس نمی گیریم ونام ویادشان را زنده نمی داریم، در آیه ای که ابتدای جلسه خدمتتان عرض کردم خدا متعال می فرماید: « ما کانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فيهِمْ » ولی ( ای پیامبر! ) تا تو در میان امت هستی ، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد «وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» و ( نیز ) تا استغفار می کنند ، خدا عذابشان نمی کند. البته بعد از وفات هم رسول خدا (ص) می فرماید: من مایه خیر و برکت هستم چون اعمال شما بر من عرضه می شود، ومن برای شما استغفار می کنم. پیامبر مانع عذاب است ، عذابهایی که بر امت قبل نازل می شد به برکت وجود پیامبر اعظم بر این امت نازل نمی شود ولی وجود پیامبر تا زمانی زنده بودند، یک برکت خاص داشت و آن این بود که عذاب از مردم برداشته می شد، امیرالمؤمنین (ع) می فرماید: «كَانَ فِی الاْرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللهِ سُبْحَانَهُ، وَقَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ الاْخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ » در روى زمین دو امان و وسیله نجات از عذاب الهى بود كه یكى از آنها برداشته شد، دومى را دریابید و به آن چنگ زنید.« أَمَّا الاْمَانُ الَّذِی رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللهُ صلى الله علیه وآله » اما امانى كه برداشته شد رسول الله بود،« وَأَمَّا الاْمَانُ الْبَاقِی فَالاْسْتِغْفَارْ » و اما امانى كه باقى مانده استغفار است،«قال اللهُ تعالی » خداوند تعالى‏مى‏فرماید «وَ ما كانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ »خدا آنها را عذاب نمى‏كند تا تو در میانشان هستى و خداوند آنها را هرگز عذاب نمى‏كند در حالی كه استغفار مى‏كنند. (5)

استغفار کلید رحمت و رزق:

استغفار و طلب بخشش از خداوند بسیار مهم است . استغفار کلید رحمت و رزق و حتی کلید فرزند دار شدن است ، وجود رسول خدا هم در زمان حیات و هم بعد از وفات مایه امان است ، چون پیامبر(ص) فقط حیات ظاهری ندارد بعد از وفات هم اعمال ما برایشان عرضه می شود و برای ما و برای امت دعا می کنند، ولی حیات ظاهری فوت کردند ، می توان استغفار کرد. استغفار کلید سعادت و خوشبختی و کلید حاجت روا شدن است ، اگر امت و مسلمانان اهل استغفار باشند خدای متعال آنهارا عذاب نمی کند.

پیامبرخدا(ص) اسوه والگوی مسلمانان:

نکته بعدرا عرض کنم: پیامبر اسوه و الگویی برای ماست، رفتار ما، زندگی ما، اخلاق ما باید شبیه به پیامبر باشد، چه کسانی از ما شبیه تر به رسول خدا است و به خودش افتخار کند که شیوه رفتار ما شبیه رسول خداست ،امروز وقتی نگاه می کنیم که آمار جدایی ها چقدر زیاد شده است ومتاسفانه هنوز یک ماه از ازدواج نگذشته است که زوجین راهی دادگاه و پاسگاه و کلانتری هستندو گرفتاری روز به روز هم بیشتر می شود، برای این است که مهارت زندگی ها کم شده است ،دختران و پسران ما باید مهارت زندگی پیدا کنند و صبر و تحمل داشته باشند،گذشت داشته باشند . اگر ما اخلاق و رفتارمان را در زندگی شخصی خودمان با پیامبر بسنجیم و اخلاق و رفتار رسول خدا(ص) رایک مقداری در زندگی خودمان پیاده کنیم، زندگی ها واقعا گلستان می شود و این همه آمار جدایی نداریم. دختر وقتی به مادر نگاه کند و پسر به پدرش نگاه کند و نحوه درست رفتار کردن را یاد بگیرند، این همه مشکل در زندگی نداریم .

کدام یک از ما به پیامبر شبیه تر هستیم:

سر اصل مطلب، برویم و ببینیم کدام از ما به رسول خدا بیشتر شبیه تر است؟رسول اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : « أَ لا اُخبِرُكُم، بِأَشبَهِكُم بى خُلقا؟ » آيا شما را خبر ندهم كه اخلاق كدام يك از شما به من شبيه‏تر است؟ « قالَ: بَلى يا رَسولَ اللّه‏ِ » عرض كردند: آرى، اى رسول خدا. «قالَ: أَحسَنُكُم خُلقا، و َأَعظَمُكُم حِلما، و َأَبَرُّكُم بِقَرابَتِهِ و َأشَدُّكُم مِن نَفسِهِ إِنصافا » فرمودند: آن كس كه از همه شماخوش‏ اخلاق‏تر و بردبارتر و به خويشاوندانش نيكوكارتر و با انصاف‏تر باشد. (6) در زندگی شخصی و خانوادگی و فامیلی و محل کار خوش اخلاق باشید، چه بسا انسان از کسی راضی باشد هر بدی هم طرف بکند، نمی بیند چون خویشاوند ، دوست و یا هم خط هستند ولی وقتی دوستی با ندارید ویا هم جهت و هم عقیده و هم فکر نیستید و از او خوشش نمی آید، بنابراین خوبی هایی هم که دارد را هم نمی بیند این بی انصافی است . حضرت می فرماید : در زندگی بی انصاف نباشید. پیامبر اعظم صلّی الله علیه و آله وسلم فرمودند: « خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لاَِهْلِهِ » بهترين شما كسى است كه براى خانواده خود بهتر باشد «وَاَنَا خَيْرُكُمْ لاَِهْلى » و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، «ما اَكْرَمَ النِّساءَ اِلاّ كَريمٌ» زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار « وَ لا اَهانَهُنَّ اِلاّ لَئيمٌ » و به آنان اهانت نمى كند، مگر شخص پَست و بى مقدار.(7)

رسول اکرم (ص) در خانه وقت خود را چگونه سپری می‌کرد؟

پیامبر(ص) خود در منزل جارو می زدند و کفش ها را دسته می کردند. پیامبر(ص) الگوی رفتاری رسول خدا(ص) بودند ، امام حسین (ع) از حضرت سوال می کنند که پیامبر(ص) در منزل چگونه رفتار میکردند و چه شیوه رفتاری داشتند؟ «کانَ [رسولُ الله]إذا أوَى إلىَ مَنزِلِهِ، جَزَّءَ دُخُولَهُ ثَلاثَةَ أجزَاءٍ » پیامبر (صلی الله علیه و آله) وقت خود را در منزل به سه قسمت می کرد: « جُزءاً لِلَّهِ، وَجُزءاً لِأهلِهِ، وَجُزءاً لِنَفسِهِ » بخشی برای (عبادت) خدا، بخشی برای خانواده و بخشی برای خویش(8) وبخشي را که براي خودش بود و وقت خودش را با مردم قسمت مي کرد. از عایشه همسر مکرّم پیغمبر اسلام از اخلاق رسول خدا (ص) سوال شد، گفت: «کانَ خُلقُهُ القُرآن» اخلاق پیغمبر، قرآن بود؛ یعنی پیغمبر، قرآن مجسّم بود.(9) پیامبر خدا(ص) در منزل خیاطی می کردند ،جارو می کردند، شیر گوسفندان را می دوشیدند، لباس خود را وصله می کردند، به شتر غذا می دادند، جو آرد میکرد و خمیر می کردند، اینها شیوه رفتاری رسول خدا در منزل بود، به نظر شما اگر ما امروز در جامعه و در منزل خود با خانواده اینگونه رفتار کنیم ،چه می شود؟ اگر ما این اخلاق نرم رسول خدا(ص) را یاد بگیریم، این اندازه پرونده های دادگاه زیاد نبود، چون ما ازرفتار اسلامی و الهی دور افتاده ایم ودر زندگی خودخواهانه رفتارمی کنیم و گمان می کنیم حق همیشه با ماست و آنچه ما میخواهیم،درست است این همه در زندگی مشکل داریم.
برای امروز همین مقدار اجمالا در مورد اخلاق رسول خدا کافی است، همه ما به شدت نیازمندیم تا در این ایام در مورد اخلاق رسول خدا مطالعه داشته باشیم وتصمیم بگیریم مقداری شبیه رسول خدا باشیم.

خدایا به حق محمدوآل محمد اخلاق ما را شبیه رسول خدا بگردان

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

عزاداری ایام پایانی ماه صفر را باشکوه برگزار کنید:

در توصیه به تقوی مجالس اهل بیت را گرم نگه دارید،به لطف الهی در شهرستان مراسم عزاداری باشکوه برگزار می شود ،روحانیون و علمای شریف و برجسته ای هم در شهرستان حضور دارند از وجود آنها فیض ببرید و استفاده کنید ، این ایام به نام رسول خدا و امام حسن مجتبی و امام رضا است ، اگر تاکنون در مساجد برنامه نداشتید، حتما پایان ماه صفر و در این ایام شهادت به حرمت رسول خدا برنامه عزاداری و سینه زنی در مساجدتان برپا کنید، در روایتی که خدمتتان عرض کردم ، امام صادق(ع) چقدر بر نام رسول خدا حرمت گذاشتند .وقتی نام پیامبر را شنیدند، به احترام پیامبر صورت برخاک گذاشتند. بنابراین وظیفه ماست تا در این ایام پایان ماه صفر عزاداری جانانه ای برای عرض ارادت به محضر رسول خدا داشته باشیم.

تشکر از پذیرایی دست اندر کاران پیاده روی اربعین حسینی

نکته بعد الحمدالله زائران اربعین امام حسین به سلامت رفتند و آمدند . ان شاءالله زیارت آنها مقبول باشد، از همه مردان و زنان و مسئولین کاروان ها وکسانی که به این سفر بسیار خوب و با برکت که هر قدمش ارزش والا دارد نائل شدند ، تبریک عرض می کنم. خیلی خوش آمدید. ان شاءالله اخلاق و رفتارمان از این به بعد حسینی باشد. از موکب داران هم صمیمانه تشکر کنم، از طرف همه مردم زرند و هم از موکب 202 و همین طور خدماتی که انجام شد، تقدیر و تشکر می کنم. حتی از مردم عراق هم باید تشکر کنیم که چقدر خوب پذیرایی کردند، سابقه ندارد در تاریخ که این گونه مردم نسبت به اهل بیت و امام حسین محبت داشته باشند. مردم زیادی از سراسر دنیا می آیند وبا هرکدام مصاحبه می کنند می گویند: فقط یک بار بیایید و ببینید چه خبر است و عظمت اربعین را خودتان لمس کنید ، درک کنید. از موکب داران عراقی ودولت عراق و مردم عراق و همه کسانی که پشت پرده کمک کردند و دیده نشدند و امنیت مراسم بزرگ اربعین را حفظ کردند، از عزیزانمان در سپاه قدس و حشدالشعبی و عزیزانمان در نیروی انتظامی وهمه دولت و ملت ایران و عراق باید تشکرکنیم، خداوند ان شاءالله خدمات خالصانه شما را قبول بفرماید.

قدردانی از جوانان نیروی هوایی

نکته بعدی اینکه شما شنیدید که هواپیمای جت را نیروی هوایی آزمایشی ساخته است آن هم در دل تحریم که کار بزرگی است. از جوانانمان در نیروی هوایی که هواپیما ساختند آن هم زمانه ای که دشمن این همه ما را تحریم کرده است، تشکر می کنم. در دل تحریم واحتیاج است که افکار و مغزها به کار می افتد و تحریم شکسته می شودکه جای تشکر دارد.

مناسبت های هفته :

شنبه ۴ آبان روز وقف :

هفته ، هفته وقف است ، برادران وخواهران انسان می تواند با وقف خودش را و فکر و نیت خودش را زنده نگه دارد ، ممکن است جسم بپوسد ولی نیت خوب او سالها می ماند و کابرد دارد و ارزش دارد، آن نیت و خیری که انجام داده است سالهای سال باقی باشد و می تواند در زندگی یک خیر ماندگار داشته باشد . یک دفعه انسان یک صدقه ای به فقیر و یتیم می دهد، کار خوبی است ولی تمام می شود، یک مرتبه انسان یک ذخیره بانکی درست می کند که سالهای سال به درد او می خورد . وقف همانند ذخیره بانکی است که هم در زمان حیات و هم بعد حیات ثواب برای او می نویسند، الان وقف هایی داریک که 100 بلکه 300 سال قدمت دارد ، واقف آن سالها فوت شده است و جسم او پوسیده باشد ولی وقف او ماندگار است ومی گویند موقوفه فلانی و در آن برای اهل بیت می گیرند ،عزاداری می کنند و ثواب به حساب او ریخته می شود. امروز حوزه های علمیه ، مساجدو تکایا نیاز به وقف دارند ، وقف می تواند برای گسترش قرآن ومعارف اهل بیت نیز باشد ، هر کس بنا به سلیقه خود و به چیزی که علاقه دارد می تواند وقف کند، مثلا فردی دانشگاه باهنر را ساخته وقف کرده ویا بیمارستان و مدرسه وقف کرده است . من اگر پول داشتم مرکزی را با تمام امکانات می ساختم و برای ترک اعتیاد وقف میکردم تاجوانانی که گرفتار هستند را نجات بدهد ، چقدر جوانان ما گرفتار اعتیاد هستند و خانواده های آنها از هم پاشیده شده است، بالاخره هر کس به طبق سلیقه خودش به فکر زندگی بعد از مرگ خود باشد و کاری برای خودش انجام بدهد ،چقدر افراد ثروتمند بودن که از دنیا رفتند و ورثه اموال آنها را تقسیم کردند و هیچکس یادی از او هم نمی کند ، برخی از ورثه هم به خارج از کشور رفتند و کلا اموات خود را فراموش کردند . برخی از فرزندان هم که در کشور هستند،حتی سالی یک بار هم سرمزار او نمی روند، بنابراین تا هستید چراغی را جلو بفرستید.

چهارشنبه ۱ ربیع‌الاول ، هجرت پیامبر اكرم(ص) از مكه به مدینه - لَیلَه‌المبیت (۱ ق) :

در آستانه ماه ربیع الاول و هجرت رسول خدا(ص) قرارداریم.فرار ریدن ماه ربیع را به همه شما تبریک عرض می کنم، شب آن هم لیله المبیت است ،شبی که مولا امیرالمومنین(ع) جای رسول خدا خوابیدندو جان رسول خدا حفظ شد.

همین طور چهارشنبه شهادت محمد حسین فهمیده - روز نوجوان و روز بسیج دانش آموزی را داریم که خدمت همه بسیجیان تبریک عرض میکنم.

آموختن درس اخلاق به فرزندان:

آخرین کلام بنده سفارش به پدران و مادران باشد که مقداری درس اخلاق به فرزندان خودتان بیاموزید،متاسفانه هر روز آمار طلاق بالا می رود، زود تحت تاثیر سخنان فرزند خود قرار نگیرید و هرچه دختران یا پسرانتان می گویند نپذیرید ، در اختلافات سخنان دو طرف را بشنوید و تا می توانید بین آنها صلح برقرار کنید،امیرالمومنین (ع) مي‌فرمود: من از رسول خدا(ص) شنيدم كه مي‌فرمود: اصلاح ذات البين (روابط را حسنه كردن وآشتی دادن میان کسان) در پيشگاه خدا از انواع نماز‌ها و روزه‌هاي مستحبي بر‌تر و با فضيلت‌تر است.(10) چون اصلاح ذات البین ، سخت است و آسان نیست. این را قدر بدانید .

عزیزانی هم که به سفر زیارتی با دوچرخه به مشهد می روند، ان شاءالله نایب الزیاره ما هم باشند و سلام ما را هم به علی بن موسی الرضا(ع) برسانند. ان شاءالله به سلامت بروند و برگردند.

والسلام علیکم ورحمه الله و برکاته


پی نوشت:

1- سوره مبارکه انفال ،آیه 33

2- الکافي , جلد 6 , صفحه 39

3- سوره مبارکه آل عمران آية 31

4- بحار الأنوار ؛ ج 27 , ص 95

5- نهج البلاغه، حکمت 88

6- من لا یحضره الفقیه ج 4 ، ص 370 - مكارم الاخلاق ص ‏442

7- نهج الفصاحه، ح 1520.

8- مکارم الأخلاق، ج. ۱، ص.۴۴

9- مسند احمد، احمد بن حنبل، ج ۶، ص ۱۶۳ الطبقات الكبرى ، ابن سعد، ج ‏۱، ص ۲۷۳ مجموعة ورام (تنبيه الخواطر)، ورام بن ابی فراس، ج‏ ۱، ص ۸۹ شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید : ج ۶ ص ۳۴۰

10- نهج البلاغه فيض نامه ۴۷

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3212.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3213.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3214.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3215.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3216.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u3217.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9220