سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

اسماء الحسنی (مجیب)


بسم الله الرحمن الرحیم

اسماء الحسنی (مجیب)
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

قرآن: :«لله السماء الحسنی فادعوه بها»
چنانکه در دعای جوشن کبیر آمده است«یا من له الاسماء الحسنی، یا تعبیر ای کسی که برای او اسماء حسنی و زیبا است« یا من تبارک اسمه» یکی از نامهای زیبا پروردگار مجیب است.
فروماندگان را به رحمت قریب
تضرع کنان را به دعوت مجیب
کلمه مجیب اسم فاعل از اجاب یجیب، اجابت کننده هر ندای با لبیک همراه است و مجیب به معنای پذیرنده و پاسخ دهنده و قبول کننده است.از این جهت مجیب به عنوان نام خداوند متعال آمده است. چون خداوند اجابت کننده جمیع خواسته ها و پاسخ دهنده و بخشنده درخواست درخواست کنندگان است.

مجیب در قرآن
چنانکه در قرآن آمده است «والله قریب مجیب» خداوند هم نزدیک به بندگان و هم درخواست آنها را پاسخ می دهد و خواسته آنان را اجابت می کند.

مجیب در روایات
رسول خدا(ص) فرمودند: «یا من هو لمن دعاه مجیب» ای کسی که به فردی او را می خواند پاسخ دهنده ای .رسول خدا(ص) در شب جنگ احزاب اینگونه دعا کردند: «یا ضریخ المکروبین و یا مجیب دعوة المضطرین» ای فریاد رس گرفتاران و ای پاسخ دهنده درخواست کنندگان و درماندگان.
امام سجاد(ع) می فرمایند: «یا مجیب ما اسمه» پاسخ دهنده ای که شنواست.
امام علی(ع) می فرمایند: «لااله الا الله المجیب لمن ناداه با حفض صوته» پاسخ دهنده بریا کسی با صدای ضعیف او را می خواند.

مجیب در دعاها
در دعای جوشن کبیر داریم«یا سیدالسادات و یا مجیب الدعوات»(فراز 2 و3) پاسخ دهنده خواسته ها
تعبیر «یا نعم المجیب» ای اجابت کننده نیکو(فراز 44و45)
یا تعبیر «یا مجیب من لا مجیب له»(فراز59و60) ای پاسخ دهنده ای برای کسی که پاسخگویی ندارد.
یا تعبیر «یا من هم بمن دعاه مجیب»(فراز96و67)
ای آنکه هر که به درگاهت دعا می کند اجابت می کنی.

مجیب در دعای روز 22 ماه رمضان
رسول خدا می فرمایند: «یا مجیب دعوة المضطرین»
ای پاسخ دهنده خواسته مضطرین. مضطر، کسی است که از همه جا و از همه چیز مانده و از همه چیز بریده است. دل از همه بریده فقط به سوی او توجه کرده است.


احصاء اسماءالحسنی
امام علی(ع) از رسول خدا(ص) نقل می کنند که پیامبرخدا(ص) فرمود: «ان لله تبارک و تعالی تسعه و تسعین اسماء مائه الاواحداً من احصاها دخل الجنه» هر کس آنها را شمارش کند و احصا کند وارد بهشت می شود.

معنای احصاء
احصاء فقط شماره کردن نیست بلکه به محتوای اسماء الهی از روی فهم و معرفت ایمان داشته باشد و آنها را در وجود خود و جامعه تحقق بخشد. خداوند به حضرت داوود خطاب کرد «تخلق باخلاقی» متخلق شو به اخلاق من.
رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) مظهر و مصداق اسماء الحسنی و مظهر اسم مجیب هستند. ما هم مرتبه نازله اسم مجیب باشیم. رسول خدا(ص) و حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) مشکل گشا بودند و مصداق و مظهر نام اسم مجیب هستند و خواسته مردم را پاسخ می دادند.
در قرآن «یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیراً» سه روز با آب افطار نمودند و نیازمندان که به درب خانه آنها آمده بودند نیاز آنها را برطرف نمودند. اهل بیت(ع) مشکل گشا بودند آن هم بدون منت.

نیاز ما در با رابطه اسم مجیب چیست؟
محیی الدین عربی می گوید نیاز ما این است خداوند دعای ما را بپذیرد و غیر از او نخواهیم آنچه می خواهیم از خداوند بخواهیم.

راه حاجت روا شدن و راه تحقق حقیقت مجیب چیست؟
اولاً همانطور که دوست داریم هر وقت خداوند را بخوانیم و دعا و خواسته ما را بپذیرد و پاسخ مثبت دهد پروردگار عالم هم دوست دارد هر چه فرمان داده و دستور داده ما هم اجابت کنیم و فرمانبردار باشیم.
ثانیاً هر حاجتمندی که حاجت خود را بر ما عرضه کند آن مقدار که توان داریم خواسته او را اجابت کنیم و نا امیدش نگردانیم و حاجت خود را نیز به جز خداوند متعال به کسی نگویم تا حضرت حق حاجات ما را برآورد.

آثار ذکر نمودن نام مقدس و مبارک مجیب
امام رضا(ع) می فرمایند: هر کس 110 بار بگوید یا مجیب و حاجت خود را از خداوند بخواهد حاجات او به کلی برآورده می شود و هر کس بر این اسم مجیب مداومت از نکبتها و سختیهای دنیا درامان می ماند.

جهت رفع حوائج مهم
کسی بعد از طلوع آفتاب روز جمعه یا بعد از ظهر و عصر روز جمعه 1001 یک بار بخواند اسم المجیب بسیار مجرب است. (به نقل از کتاب خواص اسماء الهی) هر کس در آخر هر دعایی 26 بار بگوید «یا سریع یا مجیب» بزودی دعای او اجابت می گردد./والسلام علیکم و رحمة الله

تهیه کننده: علی ابراهیمی
امام جمعه بافت


انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: مدیر
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=929