سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه شورای آموزش وپرورش


سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در جلسه شورای آموزش وپرورش مورخه98/10/28




http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG



الحمدلله، الصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله آل الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله ،یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

بنده نیز به نوبه خود ایام شهادت حضرت زهرا (س) و شهادت سپهبد شهید و همین طور شهدای هواپیمای اکراین و جان باختن تعدادی از همشهریان و هم استانی های عزیزمان را در مراسم تشییع تسلیت عرض می کنم و به نوبه خود خدمت همه برادران و خواهران و مدیران و مسئولین خوشامد عرض کرده و از ریاست محترم آموزش و پرورش و فرماندار محترم نیز تقدیر و تشکر می کنم . از فرمایشات دوستان و جناب آقای موحدنیا نیز استفاده کردیم.

ارتباط اولیا دانش آموزان با آموزش وپرورش:

بحث آسیب های اجتماعی قصه پُرغصه ای است که متاسفانه همه جا هست ، دادگاه و شورای فرهنگ عمومی جلساتی را در این مورد برگزار می کنند، ولی آنچه می تواند تاثیرگذار باشد خود دستگاه آموزش و پرورش است که یک دستگاه مولد است چون ما در مساجد و نماز جمعه تنها با بخشی از مردم ارتباط داریم و همه افراد حضور پیدا نمی کنند ولی ارتباط آموزش و پرورش با همه مردم است . بنابراین می تواند خیلی تاثیرگذار باشد. نقش انجمن اولیا و مربیان وحضور پدران و مادران در مدارس و صحبت کردن با آنها بسیار تاثیرگذار است. چون برخی پدران و مادران هستند که ممکن است فقط گاهی در مجالس دینی و مذهبی مانند روز عاشورا شرکت می کنند ، و یا 2000 نفر به نماز جمعه می آیند و هر هفته همین افراد می آیند ولی شهر ما 50 هزار جمعیت دارد. این گونه نیست روحانیون مساجد با همه اینها در ارتباط باشند، ولی همه مردم نوعا با آموزش و پرورش در ارتباط هستند بالاخره فرزندشان وصل به آموزش و پرورش است و می توان از طریق انجمن اولیاو مربیان و تشکیل منظم جلسات، روی پدران و مادران برای تربیت فرزندان تاثیرگذاری داشت به شرط اینکه افراد پخته ای برای صحبت انتخاب بشوند .

تاثیر معلمان در تربیت دانش آموزان:

این از یک طرف ولی آنچه از اهمیتی بیشتری برخوردار است، تربیت معلم است که ممتاز است و تاثیرش از پدر و مادر هم بالاتر است. وقتی نگاه می کنیم که در دستگاه یزیدی معلم بود که معاویه دوم را تربیت کرد و آن گونه تاثیرگذار شد،عمربن عبدالعزیز هم یک معلم بود که لعن بر امیرالمؤمنین(ع) را برداشت و موثر شد، تاثیر معلم زیاد است ، مخصوصا معلم دوران ابتدایی که هنوز شخصیت بچه ها شکل نگرفته است، اگر معلم دوران ابتدایی دست دانش آموزان را بگیرد و آنها را قدم به قدم با قرآن و نماز مانوس کند، این تربیتی ماندگار خواهد شدو در بزرگسالی اثر مثبت خودش را می گذارد این را نباید دست کم گرفت ، بالاخره ما اسباب و ارتباط آن را داریم درست است ما ناهنجاری های زیادی در جامعه داریم و زمانه بسیار فرق کرده است و فرزندان ما از طریق موبایل و ماهواره با خیلی مسائل در ارتباط هستند ولی در هر حال فطرت آنها ، فطرت توحیدی دارند و پاک هستند و اگر در مدارس علاوه بر درس و بحث، ارتباط با نماز و قران را هم تقویت کنیم، می تواند در بزرگسالی آنها هم تاثیر مثبت داشته باشد، والا اگر ما اهمیتی به پدر ومادر ندهیم ، اگر درسی هم داده شود نتیجه اش می شود که در دانشگاه به رهبرو سردار توهین می کنند و شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه می دهند . این شعار در واقع مرگ بر خداست، چون خدا این تشکیلات را درست کرده است .این رفتارها همه در اثر جهل وناآگاهی صورت می گیرد و تاثیری است که دشمن باعث می شود. در روایت آمده است قبل از اینکه دشمن بر فرزندان شما اثر بگذارد خود شما اثر گذار باشید این مسئولیت معلم را بیشتر می کند . درست است که خود معلم هم دغدغه معیشت و مشکلاتی را دارد ولی دلیلی نیست که در تربیت دینی و شکوفایی فطرت دانش آموزان کم بگذارد .

نتیجه اهمیت دادن به نماز اول وقت:

این داستان را یک بار دیگر هم گفتم : یکی از علمای لبنان دانش آموزانی تربیت کرده است که یکی از آنها در امریکا درس می خواند که به نماز و وقت نماز اهمیت نماز زیادی را می داد.یک روز این فرد امتحان مهمی را داشت که چون وقت نماز می گذشت او آن جلسه امتحان را نرفت و به نمازش اهمیت داد . دوستانش به او گفتند:اگر سرجلسه امتحان نیایی، این درس را می افتی ولی او گفته بود: من باید به نمازم برسم .او درس را افتاد و استاد از او علت افتادن آن درس را سوال کرد. گفت بحث عبادت دینی بوده است که من باید اول به آن می پرداختم که اتفاقا خیلی هم مورد تشویق قرار گرفته بود وجلسه ای جداگانه برای او گذاشته بودندو امتحان داده بود و گفته بودند کسی که در ارتباط با خداوند این گونه مقید است در آینده هم می تواند برای کشور مفید باشد. این تربیت دینی است و مراد از تربیت دینی این نیست که همه را به حوزه علمیه بفرستیم نه این است که ارتباط دانش آموزان را با خداوند که خالق و هستی بخش ماست وارتباط آنها را با امام زمان و با قرآن بیشتر کنیم. خواندن قران نورانیتی به انسان میدهد. الان خیلی از شما در همین جلسات قرآن بزرگ شدید و هر مقدار مخصوصا در سن پایین و در دوران ابتدایی ، ارتباط با قران بیشتر باشد ماندگار تر است و می تواند آثار بهتری را در آینده داشته باشد و از درون فرزندان ما را واکسینه کند. از حضور همه شما تشکر و قدردانی می کنم ، ان شاءالله این جلسات برای فرزندان ما موثر ومفید باشد و آنها بتوانند در استان و کشور از هر جهت هم دینی و هم علمی و هم ورزشی ان شاءالله رتبه قابل قبول و حرف اول را بزنند.

والسلام علیکم و رحمه الله برکاته


انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9331