سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

بالاترین خوبیها ایمان به خدا ونفع رساندن به بندگان خدا/حضور به موقع وآگاهانه در همه صحنه ها داشته باشید


خطبه های نماز جمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه 98/12/02



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG




خطبه اول

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرستان شهید سرافراز علی عظیمی ،سیدالشهدای مقاومت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یاران شان، شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه،شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان،سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات .

امیدوارم خداوند متعال ،این حضور مؤمنانه شما عزیزان را در نماز جمعه ، این خطبه، این نشستن و سکوت را در نماز جمعه ، از همه ما قبول بگرداند ، ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت، مخصوصاً برای اولین لحظه ورود ما به عالم قبر و قیامت قرار بگیرد ، باز هم صلوات بر محمد وآل محمد (ص).

اولاً خیرمقدم عرض می کنم خدمت شما نمازگزاران عزیز، برادران و خواهران مکرمه ، از مدیران و مسئولین محترم ، دانش آموزان ، دانشجویان، اقشار مختلف ، ستاد برگزاری نماز جمعه ، فرماندهان محترم نظامی و انتظامی، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از سخنران قبل از خطبه ها ، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

بالاترین خوبیها:

امروز روز بسیار بزرگی برای ایران اسلامی است ،من فکر کردم چه مطلب ، چه روایت و آیه ای را که مناسب امروز باشد ، خدمت شما عرض می کنم ، به ذهنم آمد این حدیث گُهربار و ارزشمند را از پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) را خدمت شما عرض می کنم. حضرت فرمودند: « خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ اَلْبِرِّ شَيْءٌ » دو ویژگی و خصلت وجود دارد که بالاتر از اینها هیچ خوبی نیست ، بالاترین خوبی این دو ویژگی است که دیگر بالاتر از اینها نیست : « اَلْإِيمَانُ بِاللَّهِ وَ اَلنَّفْعُ لِعِبَادِ اَللَّهِ » ايمان به خدا و نفع رساندن به بندگان خدا « وَ خَصْلَتَانِ لَيْسَ فَوْقَهُمَا مِنَ اَلشَّرِّ شَيْءٌ » و دو ویژگی که بدتر از اینها نیست و سرآمد همه بدیهاست : « اَلشِّرْكُ بِاللَّهِ وَ اَلضَّرُّر لِعِبَادِ اَللَّهِ» شرك به خدا و زيان رساندن به بندگان خدا ست.(1) اما دو ویژگی که بالاترین خوبی است و سرآمد همه خوبیهاست، ایمان به خدای تبارک و تعالی است .

ایمان چیست؟

ایمان یعنی باور و اعتقاد قلبی به خدای تبارک و تعالی، یک مرتبه انسان در ظاهر اقرار به یگانگی خداوند می کند و می گوید : «أشهد أن لا إله إلا الله» شهادت می دهد به یگانگی خدا و وجود قیامت و در ظاهر اسلام را می پذیرد(اسلام یعنی تسلیم شدن) .پس مسلمان کسی است که در ظاهر و با لفظ زبانی تسلیم می شود و اقرار به وجود خداوند، قیامت و نبوت می کند ولی ممکن است در باطن و قلب خود این مطلب را نپذیرفته باشد، این را اسلام می گویند . ظاهر فرد مسلمان است، گوسفند را برای حلال شدن ذبح کند و خون او برای همه مسلمانان قابل احترام است و در جُرگه مسلمین است، اما ایمان یک مرحله بالاتر است . یک مثال بزنم تا بحث را بهتر متوجه شوید : یک نفر زبانی می گوید من شجاع هستم و ولی از یک کودک هم می ترسد و شب تاریک جرات نمی کند به حیاط خانه برود، در زبان میگوید من شجاع هستم ولی در عمل و در قلب واقعا شجاع نیست.مثال دیگری بزنیم مرده شور شب کنار مرده می خوابد چون می داند این فرد مرده است و شب بلند نمی شود که او را اذیت کند،او کارش را انجام می دهد چون بارها این را تجربه کرده است ، شب تا صبح آنجا می خوابد و هیچ دلهره ندارد ولی من و شما شاید جرات نکنیم شب تاصبح توی اتاقی که مرده است ، بخوابیم بااینکه میدانیم و علم داریم این فرد مرده است و هیچ کاری نمی تواند انجام بدهد ولی آن ایمان و باور در دلمان نیست و باخودمان فکر می کنیم نکند شب روح او مارا اذیت کند .

تفاوت اسلام باایمان:

ایمان با اسلام فرق دارد، اسلام ظاهر مسلمان داشتن است، ایمان یعنی واقعا از بن دندان تسلیم امر خدا باشیم و قلب ماهم تسلیم باشد و محبت واقعی به خداو دستورات خداداشته باشیم ودوستان خدا را با تمام وجود دوست داشته باشیم و از دشمنان خدا بیزار باشیم. این علامت ایمان واقعی است بنابراین ارزش ایمان خیلی بالاتراز ارزش مسلمانی است، مسلمانی فقط در زبان است که احکام ظاهری اسلام را رعایت می کند، آیه مربوط به آن را خدمت شما عرض کنم: خداوند می فرماید گروهی از مسلمانان هستند که ایمان در قلب آنهاست : « لَّا تَجِدُ قَوْمًا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءَهُمْ أَوْ أَبْنَاءَهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُم أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمَانَ» (2) ای پیامبر نمی یابی کسی را که ایمان به خدا و روز قیامت دارد ولی با دشمنان خدا و دشمنان پیامبر دوستی کند ولو اینکه دشمن ، پدر او باشد ، مثلا پدرش ضد انقلاب وضد نظام باشد و جز دشمنان باشد ،مومن هرگز دوستی با این افراد نمی کند ولو فرزند ،پدر ، خانواده و یا فامیل او باشد. خداوند این افراد را قبول داردو ایمان در قلب اینهاست ،پس معیار دوستی باخدا و با کسانی که دوست خدا هستند دشمنی با دشمنان خداست.این علامت ایمان است اگر کسی رادیدیم که در جامعه با دوستان خدا دشمنی می کند، بااستکبار دوستی دارد با صهیونیستها دوستی می کند اگر مدعی است که ایمان داردباید بداند که ایمان او از روی صداقت نیست. پس ایمان به خدا این سرآمد همه خوبیهاست و خوشبختی می آورد .

آثار ایمان:

حال سوال این است : ایمان چه آثاری دارد؟ اگر ما به این حقیقت پی بردیم و ایمان در قلب ما رسوخ کرد، ایمان چه فایده ای برای ما دارد ؟ پاسخ آن در قرآن کریم آمده است : « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ »(3) اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! آيا می خواهید شمارا به تجارتی راهنمایی کنم که شمارا از عذاب دردناک نجات دهد و به یک رستگاری واقعی برساند، راهنمایی کنم « تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»(4) ایمان به خدا و پیامبر و جهاد که این از همه چیز برای شما بهتر است. و نیز در راه خدا با مال و جانتان جهاد كنيد اين (گذشت و فداكارى) اگر بدانيد براى شما بهتر است. اگر سرمایه ایمان در دلها پیدا شد: « يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَيُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ » (5) خداوند گناهان شمارا می بخشدو شمارا وارد بهشت می کند ، بنابراین رستگاری بزرگ این است که انسان ایمان واقعی داشته باشد. این بخش اول حدیث بود بخش دوم این بود که بالاترین خوبی این بود که انسان به بندگان خدا نفع برساند؛ امروز و در این برهه از زمان، بالاترین نفع این است که انسان پای صندوق رای برود چون شرکت او در انتخابات، اسلام و قرآن و خون شهدا حفظ می شود و زحمات اهل بیت به بار می نشیند، زحمات امام(ره) نتیجه می دهد و آبروی نظام اسلامی حفظ می شود و امنیت در کشور ایجاد می شود، دشمنان ما اگر نیت خبیث و پلیدی داشته باشند،با حضور مردم، آن نیت پلید خنثی می شود،بنابراین سرآمد همه خوبیها ایمان به خدا و نفع رساندن به بندگان خداست، در این برهه و زمان که ما صحبت می کنیم، بالاترین نفع رساندن به اسلام و قرآن و بالاترین نفع رساندن به دین خدا ، در صحنه بودن و پای صندوق رای حضور پیدا کردن است و در مرحله بعد تشخیص شرایط و انتخاب فرد اصلح است . خدایا این انتخابات را مایه سرافرازی و امنیت ملت ایران و شادی دوستان ومایه بی خاصیت شدن ترفند های دشمنان قرار بده.ان شاءالله

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

حضور به موقع وآگاهانه در همه صحنه ها:


در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران و خواهران را دعوت می کنم به تقوی الهی .در توصیه به تقوی باید این نکته را تاکید کنم ، هر کجا نظام اسلامی احتیاج داشته باشد ما باید در هماجا حاضر باشیم،این حضور باید به موقع و با بصیرت و آگاهی همراه باشد. قرآن می فرماید وقتی یک امر جامع در پیش است ، امری که مربوط به جامعه مسلمین است، مسلمانان نمی توانند بی اعتنا کنار بنشینند و نباید رهبر را تنها گذاشت ، خدای متعال می فرماید: « إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا »(6) مومن کسی است که علاوه بر ایمان به خدا و ایمان به پیامبر خدا (ص)، هر زمان امر مهم و جامعی که مربوط به امت وهمه مسلمانان است و هر وقت امام ، پیشوا و رهبر جامعه اسلامی درخواستی می کند، امام و رهبر را تنها نگذارد. مراجع تقلید و رهبر عزیزمان از همه مردم دعوت کردند تا در انتخابات حضور پیدا کنند، حضرت امام(ره) در تمام صحبت هایشان بر در صحنه بودن و پای صندوق های رای بودن امت، تاکید داشتند.اگر بخواهیم امر جامعی مصداق این آیه قرآن را پیدا کنیم ،همین انتخابات امروز است ،فردا دیگر انتخابی در کار نیست .در صحنه بودن این است که امروز حضور اشته باشیدو گرفتار وسواس و خنَّاس و شک و تردید نشوید. نگویید مشکلات و گرفتاری داریم،نماینده برای ما چه کار کرده است و چه فایده ای دارد؟ ما باید درانتخابات مجلس و ریاست جمهوری حضور پیدا کنیم منتهی این حضور باید از روی آگاهی باشد تا نفع آن برای مردم باشد، اگر از روی غفلت باشد ضرر آن برای خود مردم است. بنابراین در انتخاب خود ، معیارهای رهبری را در نظر بگیریم .مجلس خیلی قدرتمند است و در راس امور قرار می گیرد .

نگوئید به من مربوط نیست:

مجلس انقلابی می تواند به تعبیر مقام معظم رهبری زمینه دولت جوان حزب الهی را فراهم کند که به برکت آن گرفتاریها و مشکلات حل شود و بتوانددر مقابل دشمن ایستادگی کند و اسلام را پیش ببرد و خون شهدا را حفظ کند. بنابراین در انتخاب باید وسواس تمام داشت و سوال کرد و پرسید، انتخاب خوب به نفع ما و ضرر انتخاب بد متوجه ماست، اولا نمی توان گفت به من مربوط نیست و نباید کنار نشست ، این خلاف دستور قرآن است : « إِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا» ذهاب به معنای رفتن است ، قرآن می فرماید: اگر امر جامعی پیش آمد، نمی توانید خود را کنار بکشید و بگویید به ما مربوط نیست ، باید در صحنه باشندو در سرنوشت خود دخالت کنید، الحمدالله درصد حضور مردم ایران در پای صندوق های رای از همه کشورهای دنیا بالاتر است و درطول این چهل سال بالای 50 و60 درصد ، مردم در انتخابات حضور پیدا کردند. مردم شریف شهرستان زرند همواره حضور خوبی در انتخابات داشتند، به خواست خدا این دوره هم چنین خواهد بود، من از همه دست اندرکاران انتخابات واقعا تشکر می کنم، بیش از 3 هزار نفر در امر انتخابات زحمت می کشند، هیئت اجرایی و نظارت زحمت زیادی کشیدند و امروز هم اوج کار است . از کاندیداهای عزیز که خود را در معرض انتخابات قراردادند و شور و نشاط ایجاد کردند، تشکر می کنیم که برای رضای خدا به صحنه آمدند و تکلیف خودشان را ادا کردند، این هم ارزشمند است.

رعایت اخلاق اسلامی در ایام انتخابات

نکته بعدی این است که بسیار با ارزش است: رعایت اخلاق اسلامی در ایام انتخابات است . الحمدالله در شهرستان ما دعوا و مچ گیری نداشتیم با اینکه جناح ها قدرتمند هستند و طرفداران آنها هم قدرتمند هستند ولی همه با صبوری و بردباری و بصیرت کار کردند، تبلیغ کردند و شور و نشاط ایجاد کردند و عکس زدند ، پوستر چاپ کردند و سخنرانی کردند ولی شما نگاه کنید فضای شهر آرام است و هیچ تشنجی در هیچ گوشه شهر نمی بینیم که مایه افتخار و ارزشمند است ،حضور شما مردم شریف هم بسیار ارزشمند است، کار امروز شما کارستان است ، امروز حضور مردم تمام نیت های شومی که دشمنان بر علیه ملت چیده اند که مردم پای صندوق های رای شرکت نکنند را باطل می کنند و با حضورشان به سراسر دنیا اعلام می کنند که ما پایبند اسلام و قرآن و پایبند حفظ خون شهدا و پایبند ولایت و تابع ولایت هستیم با اینکه سختی و مشکلات داریم ولی اجازه نمی دهیم حرف ولَّی و امام و پیشوای خود روی زمین بماند، این یک تابلوی درخشان در سراسر دنیاست ، درود خدا بر شما مردم شریف و بزرگ ایران. مقام معظم رهبری فرمودند: برخی از دوستان ما در سراسر دنیا نگران هستند و پیام می دهند نکند مردم ایران(مانند مردم کوفه) امام و رهبر خودرا تنها بگذارند؟یا مانند قوم حضرت موسی که گفتند ما اینجا می نشینیم تو با خدای خودت برو با دشمنان بجنگ ، رفتار کنند. که رهبر معظم فرمودند: مردم ایران در صحنه هستند و می دانند چکار بکنند، این عظمت بزرگ ملت ایران است که در این برهه حساس از زمان، پای اسلام و قرآن و دین خدا ایستاده اند و پای پیشوا ورهبر خود ایستاده اند. آنچه امروز مردم ایران و همین طور مردم شهرستان زرند انجام دادند ،یک امر بسیار ارزشمند و مقدس است و بالاترین بصیرت و آگاهی و بالاترین علمداری از دین خداست، خداوند ان شاءالله این سعی وکوشش همگانی شما را به بهترین وجه از همه ما قبول بگرداند.

مراقب تبلیغات منفی دشمن باشید:

نکته بعدی که باید خدمت شما عرض کنم درباب خطای انسانی که در مورد هواپیمای اکراینی روی داد ، است . عده ای خصوصا دشمنان خدا تمام گروههای خود را به میدان آوردند تا سپاه را محکوم کنند و ارزش سپاه را پایین بیاورند ،من می خواهم این نکته را عرض کنم که این خطای انسانی چیز جدیدی نیست زمان رسول خدا هم بوده است ، یک نمونه آن را خدمت شما عرض می کنم. جنگ شد ، پیامبر خدا(ص) عده ای را برای جنگ با دشمنان خدا فرستادند و خودشان حضور نداشتند. بین رزمندگان بحث شد که امروز آخر ماه جمادی الثانی است یا اول ماه رجب است، اگر اول ماه رجب باشد خدا دستور داده است که جنگ و قتال حرام است و پیامبرخدا نیز جنگ را حرام دانسته اند. عده ای هم می گفتند امروز روز آخر ماه جمادی الثانی است و جنگ اشکالی ندارد و فرمانده و دیگران به این نتیجه رسیدند که جنگ اشکالی ندارد . بعد مشخص شد که ماه رجب بوده است و عده ای این میان کشته شدند، دشمنان شروع کردند به تبلیغات علیه پیامبر و مسلمانان و جامعه نوپا را زیر سوال بردند که شما در ماه حرام که خداوند فرموده است جنگ حرام است ، حکم خدا را زیر پا گذاشته اید و جنگ کردید ، تبلیغات سنگینی بر علیه مسلمانان انجام دادند تا این آیه نازل شد : « یَسَْلُونَکَ عَنِ الشهَّْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِیهِ » سوال می کنند حکم جنگ در ماه حرام چه بوده است؟که خداوند فرموده است : « قُلْ قِتَالٌ فِیهِ کَبِیرٌ » گناه آن بزرگ است ، در ادامه می فرماید: « وَ صَدٌّ عَن سَبِیلِ اللَّهِ وَ کُفْرُ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ إِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَکْبرَُ عِندَ اللَّهِ »درست است که جنگ در ماه حرام گناه بزرگی است ولی گناه بزرگتر این است که شما سد راه خدا شده اید وپیامبر خدارا از شهر مکه اخراج کردید و صدها فتنه بر علیه مسلمانان انجام دادید و دنبال کشتن مسلمانان هستید، گناه این کار ده برابر بیشتر است . امروز هم کسانی که دنبال می گردند تا این خطای انسانی را بزرگ جلوه بدهند و آن همه کشتار که در دنیا توسط صهیونیست ها و امریکایی صورت گرفته است را نادیده می گیرند و دائما دنبال نابودی نظام جمهوری اسلامی هستند ، گناه آنها هزار درجه بالاتر از گناه این خطای انسانی است ، خداوند می فرماید: جنگ در ماه حرام، گناه بزرگی است ولی سد راه خدا شدن و اخراج مسلمانان گناه بزرگتری است و« وَ الْفِتْنَةُ أَکْبرَُ مِنَ الْقَتْلِ » این فتنه ای که شماراه انداختید گناهش از کشتن بالاتر است فتنه ای که استکبار جهانی علیه نظام جمهوری اسلامی راه انداخته است.خداوند می فرماید: « وَ لَا یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُمْ» فریب اینهارا نخورید اینها دائما در حال جنگ هستند تا اگر بتوانند شما را از دین اسلام برگردانند ، نباید فریب فتنه مشرکین و منافقین را بخورید.(7)

مناسبت های هفته:

سه‌شنبه 6 اسفند مصادف با اول ماه رجب ولادت حضرت امام محمدباقر(ع) (۵۷ هـ ق) است که خدمت شما تبریک عرض می کنم. راز مکتب شهید سلیمانی دفاع از ولایت و تبعیت از مقام معظم رهبری است.

پنجشنبه۸ اسفند ۳ رجب شهادت حضرت امام علی النقی الهادی(ع) (۲۵۴ هـ ق) است که آن را هم تسلیت عرض می کنم. روز امور تربیتی و تربیت اسلامی هم در این هفته قراردارد.

خدایا عاقبت همه ماراختم بخیر بگردان.


پی نوشت:

1- تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام , جلد 1 , صفحه 35

2-سوره مبارکه مجادله، آیه 22

3-سوره مبارکه صف، آیه 10

4-سوره مبارکه صف، آیه 11

5-سوره مبارکه صف، آیه 12

6- سوره مبارکه نور، آیه 62

7- سوره مبارکه بقره آیه 194



http://yascms.ir/emam/gozaresh/u6180.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u6181.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u6182.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/u6183.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9370