سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

حضور وسخنرانی امام جمعه محترم در مراسم شب بیست ویکم ماه مبارک رمضان


حضور وسخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مراسم احیاء شب قدر در محل سقاخانه حضرت اباالفضل(ع) زرند مورخه99/02/25




سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی در مراسم شب قدر مورخه99/02/25


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

السلام علیک یا امیرالمومنین (ع)، السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله ،یا اباصالح، ادرکنا واغثنا

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ، شهدای والا مقام شهرستان، شهدای مدافع حرم، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، شهدای خدمت ، شهدای سلامت ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات .

اولا عرض تسلیت دارم به مناسبت شهادت مولای مقیان امیرالمومنین علی(ع) به محضر حضرت ولیعصر(عج) و به همه شما ارادتمندان و علاقمندان و دوستداران و شیعیان امیرالمومنین (ع) ؛ ان شاءالله خدای متعال مناجاتها و دعاهای خوانده شده در این مکان مقدس را از همه ما قبول بدارد، تشکر و قدردانی می کنم از هیئت امنای این بقعه مکرم و از روحانی جلیل القدر این مسجد جناب حجه الاسلام قاسمی و از مسئول محترم اداراه اوقاف و همه دست اندرکارانی که زمینه برگزاری مراسم شب های قدر را فراهم کردند؛ ان شاءالله خدای متعال به همه شما عزیزان و بزرگواران سلامتی کامل عنایت بفرماید. و ان شاءالله خداوند به همه کسانی که در سراسر جهان و سراسر دنیای اسلام و در ایران اسلامی گرفتار این ویروس منحوس شدند وبیمارشدند، سلامتی کامل عنایت بگرداند و روح همه کسانی راکه بخاطر این ویروس منحوس از دنیا رفتند را شاد بگرداند و به بازماندگان صبر و اجر عنایت کند ، خصوصا روح شهدای سلامت که از بهترین پزشکان و پرستاران ما بودند را هم شاد بگرداند. از همه شما بزرگواران هم که با رعایت مسائل بهداشتی در این مراسم شرکت کردید، تشکر و قدردانی می کنم، حفظ جان، لازم و واجب است و همه باید فاصله اجتماعی و بهداشت را مراعات کنیم.

شب قدر؛ شب رحمت ومغفرت:

این شب ها، شبهای بسیار عزیزی است، شب قدر و شب نزول قرآن ، شب رحمت و شب قبولی اعمال و شب تعیین سرنوشت است. در این شب، خدای متعال اجازه فرموده است تا هر کس با دست خودش و به با اختیار خودش پرونده اش را تا یکسال آینده بنویسد . از خدای متعال، صحت و سلامت برای حضرت صاحب الامر(عج)، رهبر معظم انقلاب و همه شیعیان امیرالمومنین در سراسر جهان و صحت و سلامتی برای همشهریان عزیز و همه شما بزرگواران درخواست می کنم. ان شاءالله خدای متعال، عاقبت همه را ختم بخیر بگرداند.

شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان :

چند دقیقه ای تفسیر بخشی از دعای روز بیست ویکم ماه رمضان را که فرداست، خدمت شما عرض کنم و مجلس را واگذار می کنم که خیلی طولانی نشود. از رسول خدا (ص) دعاهای کوتاه و پرمغزی نقل شده است که باید در هر روزهای ماه مبارک رمضان خوانده شود، در این چند سطر برای هر روز ماه مبارک رمضان ، رسول خدا(ص) مطالب بسیار مهمی را از خدای متعال درخواست می کند. در دعای روز بیست و یکم این گونه می خوانیم: « اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ إِلَى مَرْضَاتِكَ دَلِيلاً وَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ عَلَيَّ سَبِيلاً وَ اجْعَلِ الْجَنَّةَ لِي مَنْزِلاً وَ مَقِيلاً يَا قَاضِيَ حَوَائِجِ الطَّالِبِينَ‏ » (1) در بند اول این دعا پیامبر خدا اینگونه از خداوند درخواست میکند: خدایا مرا به رضایت و خشنودی خودت راهنمایی کن ، یعنی مرا به انجام کاری راهنمایی کن که رضایت تو در آن است، خداوندا نگذار شیطان که دشمن آشکار من است ، برمن راه پیدا کند، و عاقبت مرا ختم بخیر بگردان و آسایشگاه ومنزل مرا دربهشت قراربده ، نه در جهنم. ای خدایی که حوائج انسانها و درخواست کننده ها را مورد اجابت قرار میدهی!

رضایت الهی، بالاترین نعمت :

اولین نکته در این دعا این است که خدایا مرا به رضایت و خشنودی خودت را هنمایی کن، رضایت پروردگار و خشنودی خدا از انسان ، بالاترین نمره قبولی است . حتی در بهشت که بالاترین نعمت ها را خدا به بندگانش ارزانی می کند در قرآن می خوانیم، رضایت خدا بالاتر است چنانچه در قرآن آمده است: « وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساکِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ»(2)یعنی همه نعمتهای مادی و معنوی بهشت یک طرف ولی رضوان خدا ، اینکه خدا از انسان راضی باشد، از همه بالاتر است . اگر همه نعمت های مادی و معنوی را به ما بدهند ولی معبود و محبوب و خالق و هستی بخش در زندگی از ما ناراضی باشد، این نعمتها برانسان تلخ است.

كسب رضايت خداوند در گروی پذيرش ولايت اميرالمؤمنين علی(ع) :

بالاترین نعمتی که می تواند شامل انسان شود ، رضایت پررودگار است . حال باید ببینیم خداوند کدام جا از ما راضی و کجا ناراضی است. هم از قرآن و هم از روایات این نکته را عرض می کنم اولین جایی که خدای تبارک و تعالی از انسان راضی می شود، این است که پیرو اسلام ناب باشید. روز عید غدیر وقتی پیامبر خدا(ص)، امیرالمومنین علی (ع) و ائمه معصومین را به عنوان جانشین خود معرفی کرد، اسلام کامل شد و خداوند فرمود: امروز راضی هستم که اسلام دین شما باشد: « الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا»(3) پس اولین رضایت پروردگار این است که انسان پیرو اسلام ناب باشد، اسلامی که امشب شب شهادت اول امام آن است پس اسلام ما حقیقی و واقعی است که خدا هم از آن راضی است .خدا را براین نعمت شاکریم، بالاترین نعمت، نعمت محبت و ولایت اهل بیت پیامبر(ص) است که خدای متعال این نعمت نصیب ما کرد ،رضایت خداوند بالاترین نعمت است و شامل مسلمانانی است که پیرو امیرالمومنین(ع) و پیرو اهل بیت باشند. رضوان و رضایت خدا از این است که مردم پیرو اسلام ناب باشند، اسلامی که شروع آن با رسول خدا و ادامه اش به دست امیرالمومنین(ع) و فرزندانش است و امروز به دست حضرت صاحب الامر(عج) ودر عصر غیبت به دست ولی فقیه جامع الشرایط و امروز به دست رهبر عزیزمان حضرت آیت الله العظمی الامام خامنه ای است . در روایتی از رسول خدا (ص) نقل شده است : « إنّما مَثَلُ أهلِ بَيتي فيكُم كمَثَلِ سَفينَةِ نُوحٍ عليه السلام ؛ مَن دخَلَها نَجا ، و مَن تَخَلّفَ عَنها غَرِقَ »(4) مَثَل اهل بيت من، مثل كشتى نوح است . در زمان حضرت نوح(ع) تنها مردمی که سوار کشتی نوح شدند و پیامبر خدا را یاری کردند، نجات پیدا کردند و هرکس تخلف کرد و سوار کشتی نشد ، در دریا غرق شد و نابود شد. بنابراین اسلام منهای اهل بیت اسلام ناب نیست و خدا از این اسلام ناقص راضی نیست .

راه های کسب رضوان الهی از دیدگاه امام جواد(ع) :

برای اطلاع از دیگر عوامل رضایت الهی و خشنودی پروردگار سراغ روایتی از امام جواد(ع) می رویم . در این حدث ناب آمده است : « ثَلاثٌ یَبْلُغَنَّ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّه‏ كَثْرَةُ الاِسْتِغْفارِ وَ خَفْضُ الْجانِبِ وَ كَثْرَةُ الصَّدَقَةِ »(5) سه چیز بنده را به رضوان و خشنودی خدا می رساند:

1- کثرت استغفار : اینکه زیاد اهل استغفار باشید. امشب شب استغفار است ، سفارش شده است بعد از نماز شب قدر که به نماز هفت قل هوالله معروف است، 70مرتبه استغفار کنید. استغفار چیست؟ استغفار یعنی در مقابل خداوند به اشتباه خود اقرار کردن و اینکه بگوییم خداوندا من اشتباه کردم و بخاطر خطاهایم از شما عذرخواهی می کنم. خطا کردم مرا ببخش خدایا تو خطاپوش هستی . در این شب عزیز و در دعای جوشن کبیر ، هزار نام خداوند را می خوانیم و او را قسم میدهیم ما را از آتش نجات دهد و استغفار میکند. پس اگر می خواهید خدا در زندگی از ما راضی باشد ابتدا باید اهل استغفار باشیم دائما ذکر استغفرالله را تکرار کنیم.

از آیت الله بهجت سوال شد : چه ذکری را بگوییم تا خداوند به ما عنایت بفرماید؟ فرمودند: ذکر استغفار . در قران هم آمده است اگر مردم اهل استغفار باشند، آسمان و زمین نعمت ها و برکات خود را برآنها نازل میکنند و خداوند نسل آنها و رزق و روزی آنها را زیاد میکند(6).

روایت شده که شخصی خدمتِ امام رضا(علیه السلام) آمد و از «خشکسالی» شکایت کرد. حضرت در بیان راهِ چاره فرمودند: «استغفار کن». شخص دیگری به پیشگاه حضرت آمد و از «فقر و ناداری» شکایت کرد. حضرتش فرمودند: «استغفار کن» فرد سومی به محضرش شرفیاب شد و از حضرت خواست تا دعایی فرماید که خداوند پسری به او عطا فرماید. حضرت، به او فرمودند: «استغفار کن». حاضران باتعجّب پرسیدند: سه نفر با سه خواسته متفاوت، خدمتِ شما آمدند و شما همه را به «استغفار» توصیه فرمودید؟! فرمود: من این توصیه را از خود نگفتم. همانا در این توصیه از کلامِ خداوند الهام گرفتم و آن گاه آیات 10- 12 سوره نوح را تلاوت فرمودند. (7)

استغفار در زندگی تاثیر دارد و راه را برای انسان باز می کند، با زبان و دل از خدا عذرخواهی کردن .

2- نرمخویی و فروتنى با مردم : در ادامه حدیث ادامه جواد (ع) بعد از استغفار فراوان ، نرمخویی و فروتنى با مردم را راه دوم رسیدن به رضایت و خشنودی خداوند معرفی می کند.« خَفْضُ الْجانِبِ » اینکه انسان متکبر نباشد و اهل تواضع باشد . خداوند از انسانهای متواضع هم خشنود است، فرد متکبر مانند شیطان از درگاه خداوند رانده می شود. در زندگی اهل تکبر و خودبرتر بینی و خود را بالاتر از دیگران و دیگران را پایین تر از خود دیدن نباشید، افراد خودبرتر بین ، مانند ترامپ ، انگار همه چیز برای آنهاست و در رأس خودخواهان جهان قرار دارد، بس متکبر است. نگاه کردن او و نشستن و برخاستن او ، حرف زدن او همه با تکبر و غرور همراه است . او امروز در رأس استکبار و خودخواهی است ولی خدای متعال افراد متواضع زا دوست دارد. " درخت هر چه پربارتر، افتاده تر " کسی که اهل علم است ، باید در هرکاری تواضع داشته باشد. 3- صدقه بسیار: سومین عامل خشنودی و رضایت پروردگار از دیدگاه امام جواد (ع) « كَثْرَةُ الصَّدَقَةِ » است یعنی زیاد صدقه دادن و اهل انفاق بودن ، خدای متعال از انسانهایی که زیاد اهل انفاق هستند ، راضی است. پس طبق این حدیث سه گروه هستند که خداوند از آنها اعلام رضایت کرده است : آنهایی که زیاد استغفار میکنند و آنهایی که با مردم فروتن و متواضع هستندوآنهایی که بسیار اهل صدقه بسیار هستند. لذت حقیقی این است که خداوند در زندگی از انسان راضی باشد، این رضایت الهی در زندگی بالاترین نعمت است : «رضی‌اللَّه عنهم و رضوا عنه» (8) .

سه گروه از گزند شیطان مصونند :

بر گردیم سر بحث اول و شرح دعای روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان ، در بند دوم این دعا آمده است : « وَ لاَ تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ عَلَيَّ سَبِيلاً » خداوندا شیطان هیچ راهی برمن پیدا نکند . شیطان به عزت خداوند قسم یاد کرده است که همه مردم را گمراه خواهم کرد مگر بندگان خاص تو را («قالَ فَبِعِزَّتِک لَأُغْوِینَّهُمْ أَجْمَعِینَ »(9)). در روایات این افراد خاص که معصوم هستند و شیطان نمی تواند آنهارا گمره کند معرفی شده اند.

در حدیثی از پيامبر خدا (ص) چنین آمده است : « ثلاثةٌ مَعصومونَ مِن إبليسَ و جنودِهِ » سه گروهند كه از گزند ابليس و لشكريان او مصونند : 1- « الذاكرونَ للّه ِِ » كسانى كه به ياد خدا هستند و اهل ذکر هستند 2- « و المُستَغفِرونَ بِالأسحارِ » کسانی که در سحرگاهان اهل استغفار هستند مخصوصا در سحرهای شب جمعه و مانند امشب که گره ها را باز می شود. 3- « و الباكُونَ مِن خَشيَةِ اللّه ِ » کسانی که از خوف خدا گریانند و معصیت او را نمی کنند(10). کسانی که این گونه شدند یعنی رضایت خدا را به دست آورده اند و شیطان در دنیا برآنها تسلط ندارد و در آخرت نیز جایگاهشان بهشت است. بنابراین راه رسیدن به بهشت این است که خدا از انسان راضی باشد ، خدا از کسی راضی است که شیطان رادشمن بدارد و از خود دور کند ،جایگاه چنین انسانی در بهشت است. امیدوارم اهل استغفار و صدقه فراوان باشید ، خصوصا در این ایام و به افرادی که از کار بیکار شده اند، کمک کنید. الحمدالله کمک های خوبی در شهرستان شد که جای تشکر دارد ، حدود 3-4 هزار بسته غذایی در بین نیازمندان تقسیم شد . در همین مکان مقدس نزدیک به ده سال است که هر ماه به خانواده های نیازمند کمک می شود ، کسی که اهل انفاق و خیرات باشد و به دیگر مردم کمک کند، خداوند از اوراضی است. ان شاءالله ما هم در باقیمانده این ماه بتوانیم، اهل ذکر و اهل صدقه و استغفار باشیم تا مهمترین مدال را از خدای تبارک و تعالی که رضایت خداست در پرونده خود ثبت کنیم.
خدایا عاقبت همه ما را ختم بخیر بگردان.



پی نوشت:


1- مفاتیح الجنان

2- سوره مبارکه توبه ،آیه 72

3- آیه اکمال دین : سوره مبارکه مائده ،آیه 3

4- الأمالي للطوسي : ۳۴۹/۷۲۱.

5- كشف الغمه، ج2، ص349

6- سوره مبارکه نوح ،آیات10-12 / « فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ﴿۱۰﴾ »« يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُمْ مِدْرَارًا ﴿۱۱﴾ »« وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِينَ وَيَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهَارًا ﴿۱۲﴾»

7- مجمع البیان، ذیل تفسیر آیات 10-12 سوره مبارکه نوح

8- سوره مبارکه مائده ،آیه 119

9- سوره مبارکه ص، آیه 82

10- إرشاد القلوب : ۱۹۶

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a75.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/1399a76.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9405