سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود

علی(ع) معیار ومحور حق/هدف آمریکا از برقراری صلح دریمن


خطبه های نمازجمعه شهرستان زرند به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم مورخه99/12/01



http://yascms.ir/emam/gozaresh/bb525.JPG





خطبه اول:

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .

اُوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج) ، یا بقیة الله یا اباصالح (ع)، ادرکنا و اغثنا.

خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوار مان، شادی روح امام راحل عظیم الشأن، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای انقلاب اسلامی، شهدای جنگ تحمیلی ،شهدای والامقام شهرستان ، شهدای مدافع حرم، یگانه شهید مدافع حرم شهرمان شهید والامقام شهید عظیمی ،سیدالشهدای مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همکارانشان، شادی ارواح مطهر شهدای گمنام شهرستان ، شهدای روحانیت ، شهدای سلامت ،شادی دو شهید گرانقدر مهمان امروز نماز جمعه ، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.

اولاً از حضور مؤمنانه همه شما برادران و خواهران مکرمه در نمازجمعه که موجب قوام نمازجمعه امروز شدید و از همه شما عزیزان که زمینه اجرای حکم و دستور خداوند را فراهم کردید، تشکر می کنم، از ستاد برگزاری نماز جمعه ، از مدیران و مسئولین محترم ، سروران معظم روحانی ، از هیأت امنای مسجد جامع ، از قاری محترم، مجری محترم و مؤذن محترم ، از بسجیان عزیز، پایگاه مقاومت شهید مصطفی خمینی که امروز عهده دار نظم نماز جمعه هستند،از سخنران قبل از خطبه ها جناب آقای ابراهیمی نیز صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم. امیدوارم خداوند متعال ، این سعی و کوشش همگانی در برپایی ذکر خدا ،در برپایی نمازجمعه را در این لحظات استجابت دعا از همه ما قبول بگرداند.

در آستانه۱۳ ماه رجب، ولادت باسعادت مولای متقیان امیرالمومنین علی(ع) هستیم، پیشاپیش این ولادت عظمی ، ولادت مولایمان امیرالمومنین (ع) و روز و پدر را به همه پدران عزیز، خاصه پدران بزرگوار شهدا تبریک عرض میکنم.از این جهت چندکلامی از مقام امیرالمومنین علی (ع) در این جلسه نورانی ، عرض می کنم.

حرکت در صراط مستقیم یک اصل:

حرکت در مسیر صحیح و قدم برداشتن در صراط مستقیم در زندگی بسیار مهم است، مهمترین مسئله این است که انسان آن گونه خدا فرموده است، زندگی کند وزندگی او براساس دستور پروردگار و براساس آنچه پیامبر اعظم(ص) فرموده است، باشد. حرکت در صراط مستقیم ، یک اصل است ، تمام تلاش انبیا واولیا الهی وتمام تلاش جانشینان پیامبران وائمه معصومین این است که انسانها راه درست را پیدا کنند و در مسیر صحیح حرکت کنند و در مسیر غلط و دست انداز نیفتند.

علت ایجاد اختلاف بین امت پیامبر(ص):

نکته دوم این است از زمان رسول خدا(ص) تا به امروز را که نگاه می کنیم، می بینیم چقدر اختلاف بین امت پیامبر زیاد شده است ومسلمانان چند دسته شده اند و اختلافات جزئی بین آنها زیاد شده است، مثلا شیعیان برای وضو گرفتن آب را از آرنج به پایین می ریزند و اهل سنت برعکس از نوک دست به بالا آب می ریزند، شیعیان برای نماز خواندن از مُهر استفاده می کنند ولی اهل سنت نه، عده ای دست بسته نماز می خوانند و ما با دست باز نماز می خوانیم، این اختلافات ازکجا امده است؟ خداوند که دو نوع دستور نداده است، پس این اختلافات در عالم اسلام ازکجا آمده است؟ پاسخ: این اختلافات از جایی پیدا شد که مسلمانان دستور خداوند را که توسط پیامبر اعظم(ص) بیان شده بود، کنار گذاشتند .اهل سنت چندگروه شدند .حتی در مذهب شیعه هم چند گروه شدند، عده ای چهار امامی وعده ای شش امامی و... شدند ، حتی بین شیعیان دوازده امامی هم اختلافات زیاد است، ریشه همه این اختلافات از اینجا نشأت گرفته شدکه حرف خدا و پیامبر خدا (ص) زمین گذاشته شد وخواست انسانها به عنوان خواست خدا و رسول خدا مطرح شد.

علی با قرآن وقرآن با علی است:

در اینجا دوکلام نورانی از پیامبر خدا (ص) عرض می کنم که هم فِرقه ناجیه و شیعیان نقل کردند واهل سنت ؛ اولین حدیث از رسول خداست که بارها پیامبر(ص) آن را بیان کردند ، از زبان ام سلمه هم نقل شده است.پیامبر اعظم (ص) می فرماید: « عَلِی مَعَ القُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ مَعَ عَلِی لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّی یرِدَا عَلَی الحَوْضِ »(1) علی با قرآن و قرآن با علی است و از هم جدا نمی شوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند، این راه و صراط مستقیم است، رسول خدا (ص) این جمله را در جاهای مختلف و شرایط متفاوت به زبان آورده است،ام سلمه نقل می کند، پیامبر(ص) در آستانه از دنیا رفتن بودند که همه اصحاب دور ایشان جمع می شوند و رسول خدا(ص) دست علی راگرفتند و این جمله فرمودند : « عَلِی مَعَ القُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ مَعَ عَلِی » ولی نگفتند : « الْقُرْآنُ مَعَ عَلِی وَ عَلِی مَعَ القُرْآنِ » بین این دوجمله فرق بسیار است،در این حدیث رسول خدا(ص)، علی(ع) به عنوان قرآن ناطق ، مقدم بر قرآن صامت شده است، قرآن راه و روشی است که مفسر ومبین می خواهد. « عَلِی مَعَ القُرْآنِ وَ الْقُرْآنُ مَعَ عَلِی »علی با قرآن و قرآن با علی است «لَنْ یفْتَرِقَا » از هم جدا نمی شوند «حَتَّی یرِدَا عَلَی الحَوْضِ»تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند .هرکس علی (ع) را کنار بزند، قران را کنار گذاشته است ،هرکس علی را قبول دارد باید قرآن را هم قبول داشته باشد، اینها جان هم هستند . بزرگترین اختلاف در جهان از جایی شروع شد که گفتند : حَسْبُنا کتابُ الله»(2)کتاب خدا برای ما کافی است وعلی (ع)، کارشناس و مفسرقرآن کنار گذاشته شد، این بزرگترین انحراف است که قرآن را از علی(ع) جدا کردند . امروز هم شما می بینید، این انحراف واختلاف بزرگ بین امت اسلامی است ، وحدت این است که ما به قرآن وعلی (ع) وصل باشیم و هرگز جدا نشویم، این خواست پبامبر(ص) است، پیامبر(ص) هم هرچه می گوید ، از طرف خداست.پس صراط مستقیم این است که انسان در زندگی یپرو قرآن مجید و پیرو امیرالمومنین (ع) باشد،یا این حدیث شریف از رسول خدا(ص) که می فرمایند: «عَلِی مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِی»علی با حق و حق با علی است ، چقدر واضح و روشن پیامبر (ص) راه را به ما نشان می دهند.

علی(ع) معیار ومحورحق:

ما باید در تمام مسائل به این دو کلام پیامبر(ص) تأسی کنیم تا در صراط مستقیم قرار گیریم ، «عَلِی مَعَ الحَقِّ وَ الحَقُّ مَعَ عَلِی»علی با حق و حق با علی است ، هرکجا علی هست ،حق هم همان جاست. اگر دنبال حق هستی، معیار حق علی است ، هرکجا علی(ع) حرکت کرده وصحبت کرده ومسیر انتخاب کرده است ، راه درست ،صحیح و صراط مستقیم هم همین است ؛ در ادامه پیامبر می فرماید : «یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ» خدایا! حق را همیشه بر مدار او بگردان . خدایا بچرخان حق را ، هرکجا علی رفت (3) روشن تر از این نمی توان مطلبی را بیا ن کرد،منتهی علمای اهل سنت این سخنان را تکذیب می کنند، مثلاً ابن تیمه که پایه گذار وهابیت است با اینکه در کتب اهل سنت هم این نمونه روایات نقل شده است، می گوید : اینها دروغ وجعلی است، برای اینکه راه خودش را برود، کلام نورانی رسول خدا(ص) را کنار می گذارد ، اختلافات از اینجا شروع شدکه مسلمانان در زندگی تابع هوا و هوس شدند ، در روز عید غدیر پیامبر خدا(ص) دست علی(ع) را بلندکرد وفرمود: ای مردم ! این علی و یازده فرزند او ،جانشین من هستند. حالا اگر کسی این فرمایش مهم پیامبر(ص) را کنار بگذارد ، مثلاً تا چهار امام را قبول داشته باشد وامام پنجم به بعد را قبول نداشته باشد،از صراط مستقیم منحرف شده است .چون پیامبرخدا(ص) راه را برای همه انسانها تبیین کردند و فرمودند : علی و یازده فرزندش جانشین من هستند وهمه را اسم بردند، حالا اگر مردم سراغ شخص دیگری به عنوان امام رفتند یا تا امام پنجم و یا تا امام هفتم را قبول داشتندو بقیه ائمه را به عنوان امام قبول نکردند، این افراد از چرخ هدایت خارج شدند وبه سمت ضلالت و گمراهی رفتنه اند، حتی اگر ۲۴ ساعت قرآن ونماز بخوانند ، حتی اگر در نمازهای خود سوره بقره را بخوانند وپیشانی آنها از شدت نماز خواندن، پینه ببند، حتی اگر دهها حج برگزار کنند و به اندازه کوه ها انفاق کنند ولی علی (ع) را قبول نداشته باشند، از مسیر حق منحرف شده اند ، نباید از مسیر حق، مسیری که خدا تعیین کرده خارج بشوید .

در عصر غیبت پیرو ولِّی فقیه باشید:

در عصر امروز که عصر غیبت است، پیامبرخدا (ص) و ائمه معصومین فرمودند: پیرو فقیه جامع الشرایط باشید، اگر شخصی در عصر غیبت گفت: من خودم مستقیم با امام زمان (عج) در ارتباط هستم، این هم انحراف از مسیر صحیح است. چون در زمان غیبت هم ماچراغ هدایت می خواهیم تا دست ما را در دست امام زمان(عج) بگذارد ، مانند اینکه در عصر امام پنجم، عده ای امام پنجم را کنار گذاشتند و سراغ برادر امام رفتند و با او بیعت کردند و از دین منحرف شدند، برادر امام هم انسان خوبی بود ولی او از طرف خدا تعیین نشده بود، از طرف رسول خدا ابلاغ نشده بود. یا در زمان هفتم، عده ای امام را رها کردندو سراغ یکی دیگر از فرزندان امام رفتند و او را به عنوان امام خود انتخاب کردند،او هم انسان خوبی بود ولی خدا او را تعیین نکرده بود ،این انحراف است و باعث نابودی زندگی است و یا در عصر غیبت فرمودند پیرو فقیه باشید ولی شخص می گوید : من خودم تشخیص می دهم چه انجام بدهم و مسئله تقلید و پیروی از ولایت ولی فقیه را قبول ندارم. این یعنی انحراف، خط سیر مستقیم را باید از خدا بگیریم و در آن جهت حرکت کنیم، خداوند هم ،مسیر حق را از طریق پیامبر(ص) وامیرالمومنین (ع) و یازده فرزندش، برای ما بیان کرده است تا امروز به ولی فقیه رسیده است و او جانشین پیامبر(ص) و جانشین اوصیا الهی است ومسیرحق را برای ما بیان میکند،این صراط مستقیم و راه صحیح است، خداروشکر میکنیم که مردم ایران تا به امروز دراین صراط مستقیم حرکت کردند ،خدا را بر این نعمت بزرگ شکرگزاریم، بالاترین نعمت این است که انسان از نظر عقیده فاسد نباشد و از نظر اعتقاد درصراط مستقیم قدم بردارد . ما اگر بیست وچهار ساعت هم خدارا شکر کنیم از عهده شکر همین نعمت بزرگ که شناخت صراط و راه حق و حرکت درمسیر حق است،برنمی آئیم خدایا تو را بر نعمت ولایت امیرالمومنین(ع) ،ولایت ائمه معصومین و عشق و علاقه به امیرالمومنین (ع) وائمه معصومین و امام عصر(عج) و ولی فقیه شکرگزاریم.

خدایاما را در راه و صراط مستقیم هدایت فرما.

خطبه دوم

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه ِ سِیدِنا وَمَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَدصلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.

اُوصیکُم عِبادَالله وَنَفسی بِتَقَوَیَ الله.

در آغاز خطبه دوم خود و همه شما برادران خواهران مکرمه را دعوت می کنم به تقوی الهی ؛ ایامی که در پیش داریم و منتسب به ائمه است را قدر بدانید، و استفاده کنید معلوم نیست دیگر عمری باشد که بتوانیم از این ایام استفاده ببریم .

مناسبتهای هفته را به اختصار خدمت شما عرض می کنم:

جمعه 1 اسفند مصادف با 7 رجب :

شهادت حجت‌الاسلام شیخ "فضل‌الله محلاتی" (1364 ش) است و به عنوان روز روحانیت نامگذاری شده است. حضرت امام (ره) در سوم اسفند پیامی را صادر کردند به عنوان منشور روحانیت ، در واقع این هم به نوعی وصیت نامه امام است، یک وصیت نامه است که عام است و در آن مسائل را توضیح دادند و این وصیت نامه خاص امام است که سفارش به علما ، طلاب و روحانیون است و زمانی امام این پیام را دادند که در ۲۲ بهمن آقای منتظری سخنرانی کرده بودو زحمات ملت ایران در دفاع مقدس را زیر سوال برده بود،بازرگان نامه داده بود که چه چیزی در این هشت سال نصیب ما شده است که اصرار به جنگ داشته اید؟و دائم از پیروزی و رفع فتنه گفتید. امام برای اینکه به این اراجیف جواب بدهند که ما در جنگ تحمیلی به چیزی رسیدیم، پیام منشور روحانیت را صادر کردند، از شما بزرگواران تقاضا دارم حتما این پیام را مطالعه کنید،الحمدالله در فضای مجازی پیام منشور روحانیت به صورت کامل چاپ شده است،بنده در اینجا بخش هایی از این پیام را انتخاب کرده ام که خدمت شما بزرگواران عرض می کنم، مقام معظم رهبری هم فرمودند: « توصیه می‌کنم که این پیام را مثل یک درس، مثل یک کتاب که انسان بایستی مکرر بخواند، بخوانید. خود من واقعاً مکرر خواندم. هرچه انسان می‌خواند، احساس می‌کند که روی کلمه کلمه آن باید تأمل کند و التذاذ معنوی ببرد.» (4)

پیام منشور روحانیت حضرت امام خمینی(ره):

در پیام منشور روحانیت امام آمده است : « طلاب عزیز لحظه‌ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام امریکایی‌اند و دشمن رسول الله » این جمله در مورد ملی گراها بود که امام فرمودند مواظب باشید فریب نهضت آزادی و جبهه ملی و لیبرال ها و کسانی که دنبال این هستند که دین از سیاست جداست را نخورید، اینها دشمن پیامبر و مروج اسلام امریکایی هستند. کلمه اسلام امریکایی را امام وارد مباحث سیاست کردند، اسلام امریکایی در مقابل اسلام ناب؛ هر کدام از اینها طرفدارانی دارند، امروز آل سعود نمونه اسلام امریکایی است که بایهود و بدترین دشمنان خدا هم می سازد، یک اسلام ناب داریم که مروج آن امام بودند وامروز پرچم دار آن مقام معظم رهبری و ملت بزرگ ایران وروحانیت انقلابی هستند که زیر بار سلطه نمی روند و در مقابل بار ظلم وستم ایستاده اند، امام فرمودند : اینها مروج اسلام امریکایی هستند « آیا در مقابل این افعیها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟ استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه‌ها مأیوس شد، دو راه برای ضربه زدن انتخاب نمود؛ یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر. وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راه‌های نفوذ تقویت گردید.

القاء شعار جدایی دین از سیاست توسط دشمن:

اولین و مهمترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است ... اولین وظیفه شرعی و الهی آن است که اتحاد و یکپارچگی طلاب و روحانیت انقلابی حفظ شود و گر نه شب تاریک در پیش است و بیم موج و گردابی چنین هایل . امروز هیچ دلیل شرعی و عقلی وجود ندارد که اختلاف سلیقه ‏ها و برداشت ها و حتی ضعف مدیریت ها دلیل به هم خوردن الفت و وحدت طلاب و علمای متعهد گردد... اگر طلبه ‏ای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت در امور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه می ‏شود و هر گز عذر او موجه نیست، ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم و استقبال بی‏سابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت. »(5)امام به علمای دین سفارش می کنند که در صحنه باشند و مسئولیت کارها را به عهده بگیرند،قضاوت و امامت جمعه ومسئول تبلیغ بشوید و شانه زیر بار دین ونظام اسلامی بگذارید و امام و مقام معظم رهبری را کمک کنید.

یکشنبه 3 اسفند 9 رجب:

آغاز عملیات بزرگ خیبر در منطقه هورالهویزه و شمال بصره (1362 ش) را داریم که درود می فرستیم بر همه شهدا خصوصا شهدای عملیات خیبر

دوشنبه 4 اسفند 10 رجب :

ولادت "امام محمدتقی(ع)، جواد الائمه(ع)" را داریم که خدمت همه شما بزرگواران تبریک عرض می کنم.

سه‌شنبه 5 اسفند 11 رجب:

روز بزرگداشت دانشمند شهیر امامی "خواجه نصیرالدین طوسی" - روز مهندسی را داریم .

پنج‌شنبه 7 اسفند 13 رجب :

ولادت حضرت علی علیه السلام ( روز پدر ) و آغاز ایام البیض( اعتکاف) راداریم.

توصیه رهبر معظم انقلاب به خواندن نماز جعفر طیار در ایام اعتکاف:


در سالهای گذشته مراسم اعتکاف را باشکوه برگزار می شد ولی امسال بخاطر بیماری کرونا اعتکاف برگزار نمی شود، مسئولین اعتکاف کشور یک نامه ای برای مقام معظم رهبری و در آن از معظم له خواسته اند با توجه به اینکه امسال مراسم اعتکاف برگزار نمی شود، توصیه ای بفرمایید که بجای اعتکاف چه کنیم. رهبر معظم انقلاب پاسخ دادند : توصیه من برای این است که در ایام البیض (سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ماه رجب) برای بهره مندی از ثواب اعتکاف، نماز جعفر طیار بخوانید ( نماز جعفر طَیّار از نمازهای مستحب است که به صورت دو نماز دو رکعتی با دو تشهد و سلام مستقل به ترتیب ذیل خوانده می‌شود. در ابتدای نماز، نیت نماز جعفر طیار کرده و در رکعت اول بعد از حمد سوره «اذا زلزلت»، در رکعت دوم پس از حمد سوره عادیات، در رکعت سوم پس از حمد سوره نصر و در رکعت چهارم پس از حمد «قل هو الله احد» خوانده می‏‌شود. در هر یک از رکعت‌‏ها بعد از حمد و سوره، ۱۵ مرتبه ذکر تسبیحات اربعه «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکبَرُ‌» و در رکوع هر رکعت همین ذکر ده مرتبه و پس از سر برداشتن از رکوع ده مرتبه و در سجده هر رکعت ده مرتبه و هنگام برداشتن سر از سجده‏‌ها نیز ده مرتبه این ذکر گفته می‏‌شود که در هر رکعت ۷۵ بار و در مجموع ۳۰۰ بار تکرار می‌شود. این نماز را پس از بازگشت جعفر بن ابی‌طالب از حبشه و به‌جهت قدردانی از زحماتش به‌عنوان هدیه به او تعلیم داد.)

هدف آمریکا از برقراری صلح دریمن:

آمریکایی ها اخیرا دنبال این هستند که در یمن صلح برقرار کنند، از طرفی هم حزب الله وانصارالله را از تحریم خود خارج کردند، سوال اینجاست آیا واقعا اینها دلشان برای مردم یمن می سوزد یا مطلب چیز دیگری است؟ قطعا ادامه این جنگ، نابودی آل سعود است . با پیشرفتی که انصارلله در یمن داشتند، امریکایی ها احساس خطر کردند که در صورت ادامه جنگ ممکن است عربستان سعودی را از دست بدهند،بنابراین از این ترفند استفاده می کنند که انصارالله را از گروه تروریستی خارج کنند ،شاید هم محمدبن سلمان را قربانی کنند تا عربستان رانجات بدهند. پس هدف اصلی امریکایی این است و دلشان به حال یمن و نظام جمهوری اسلامی نسوخته است، از طرفی هم امریکا ، انگلیس و فرانسه دنبال زنده کردن داعش هستند ، بعد از نابودی داعش،تمام تلاش این است که داعش را درمنطقه زنده کنند و به جان مقاومت بیندازند، این امر بیداری مردم عراق و سوریه را می طلبد. ان شاءالله به خواست خدا آماده می شویم ازایام رجب فیض ببریم ، حالا که نمی توانیم مراسم اعتکاف جمعی را داشته باشیم، می توانیم این سه روز را روزه بگیریم و دعاهای وارده را در منزل بخوانیم و بالاترین فیض را ببریم.

خدایا به حق محمد وآل محمد چنان کن سرانجام کار، توخشنود باشی و ما رستگار


پی نوشت:

1- كنز العمّال، ج 11، ص 603.

2- بحارالانوار، ج۲۲، ص۴۷۳ و ۴۷۴؛ شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج۲، ص۵۵؛ ج۶، ص۵۱؛ ج۱۱، ص۴۹؛ ج۱۲، ص۸۷.

3- الفصول المختارة، ص ۱۳۵ و ۹۷ و ۲۱۱ و ۲۲۴ و ۳۳۹؛ إعلام الورى، ج ۱، ص ۳۱۶؛ الفضائل لابن شاذان، ص ۱۲۳ عن سلمان وأبیذرّ والمقداد وفیه «کیفما» بدل «حیثما»؛ الاحتجاج، ج ۱، ص ۳۶۴، ح ۶۱ عن سلمان وفیه «إنّ علیا یدور مع الحقّ حیث دار»

4- سخنرانی 1367/12/12

5- صحیفه امام خمینی ، جلد 21 ، صفحه 278 به بعد


http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1205.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1206.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1207.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1208.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1209.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1210.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1211.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1212.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1213.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1214.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1215.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1216.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1217.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1218.jpg

http://yascms.ir/emam/gozaresh/99a1219.jpg

انتشار در سایت: سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود
نویسنده: عرب
لینک مستقیم: http://yascms.ir/index.php?module=News&do=View&id=9618