سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

روزه تنها مال خداست/شرح حدیث «الصّوم لی و أنا اجزی به»/تقارن ماه مبارک رمضان و جشن نوروز/آداب و حقوق رانندگی در اسلام/جنایت در رفح غزه

ارسال شده توسط: مدیریت سایتبازدید شده: 32 مرتبه
دسته: خطبه های نماز جمعهتاریخ: 1402.12.26
 
خطبه های نماز جمعه بخش چترود به امامت حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی امام جمعه محترم در مورخ1402/12/25

اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین.
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً

اّوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله
قالَ اللهُ الحَكيمُ في‌ كِتابهِ: «الصّوم لی و أنا اجزی به»1
خشنودی مولایمان صاحب الزمان(عج) ،سپهد شهید حاج قاسم سلیمانی، سلامتی رهبر عزیز و بزرگوارمان ، شادی ارواح طیبه شهدا ،شهدای والامقام بخش ، شهدای والامقامی که بستگانشان امروز در نماز جمعه حضور دارند ، شهدای حادثه تروریستی کرمان در جوار حاج قاسم ،شهدای عرصه سلامت، شهدای وطن ، شهدای مدافع حرم ،شهدای مظلومانه غزه زن و کودک پیر و جوان، سلامتی خودتان و خانواده و فرزندانتان اجماعاً صلوات.
امیدوارم خدای متعال این حضور مومنانه و این نشستن را و این خطبه را در این روز جمعه از همه ی ما قبول بگرداند ذخیره ای ارزشمند برای دنیا و آخرت انشا الله قرار بگیره صلوات بر حضرت محمد و آل محمد بفرستید.

خطبه اول:


روزه تنها مال خداست/ شرح حدیث قدسی«الصّوم لی و أنا اجزی به»

در روایت داریم که ماه مبارک رمضان شیاطین در زنجیر می باشند و گفتیم که امروز اولین جمعه ماه مبارک رمضان می باشد حتما مسجد و حسینیه و مهدیه دیگر جای نماز گزار نیست ولی فکر کنم زنجیری در منطقه چترود در کار نباشد،
حدیثی که از پیامبر خدا خدمتتان عرض نمودم و پیامبر خدا از خدای تبارک و تعالی نقد می کنند الصّوم لی1 خداوند فرمود روزه برای من می باشد در عبادات، عبادتی به اندازه روزه اخلاص را نمی رساند خیلی پنهان می باشد مگر اینکه انسان خودش صحبت کند بگوید من روزه دار می باشم در پیشانی هیچکس ننوشته این آقا و خانم روزه دار می باشد معلوم نمی شود در این جهت روزه دار اخلاص و روزه گرفتنش برای خداوند خیلی قوی می باشد نماز جمعه می خواهیم بیاییم مارا می بینند و نماز جماعت می خواهیم بیاییم ما را می بینند و خمس می خواهیم بدهیم بالاخره دفتر و اینا پیش مرجع تقلید و حج می خواهیم برویم خرج می کنیم دیده می شود طاعات و عبادات دیگر ولی روزه دیده نمی شود به خاطر همین خدای متعال می فرمایند الصّوم لی1 روزه فقط برای من است خالص برای من است و أنا اجزی به1 پاداش روزه داران را من خودم می دهم بعضی ها آمدند و فرموده اند اجزی به «الصّوم لی و أنا اجزی به»1 معنای لطیف تری این روایت دارد بنابر معنای اول روزه برای من است و پاداش روزه دار را من می دهم و درب بهشت مخصوص روزه داران می باشد و از این درب وارد بهشت می شوند ولی اجزی به اگر معنی کردیم یعنی روزه برای من است و انا اجزی به یعنی پاداشش خودم می باشم یعنی روزه دار به من می رسد به مقام قرب دست پیدا می کند الصوم لی و انا اجزی به روزه برای من است و پاداش روزه را بنده خودم می باشم به مقام قرب والا دست پیدا می کنند این معنای لطیف تری دارد و روزه دار به خدا می رسد به مقام قرب الهی می رسد این نکته اول بود از روایات.

روزه‌داری صرفا اجتناب از خوردن و آشامیدن نیست

تمام تکالیف شرعی و تمام دستوراتی که خداوند بر ما انسانها واجب کرده است به هدف اینکه انسان ها کامل بشوند و انسان به آن کمالات خودش دست پیدا کند روزه را می فرمایند که هدف این است که تقوا پیدا کنید و تقوا یعنی اینکه خودتان را کنترل کنیدتسلط بر خودتان داشته باشید هرجا خدا فرمودند باشید شما باشید و هر کجا که خداوند فرمود نباشید شما هم نباشید این قوت روزه است که تقوا را در انسان زیاد می کند منتهی روزه تنها نخوردن و نیاشامیدن نیست که از اول اذان ما نیت ترک آشامیدنی یا خوردنی می کنیم و آنچه را که روزه را باطل می کند ما این ها را ترک می کنیم این یک ظاهری برای یک روزه است ولی باتن روزه خیلی عمیق است. یک خانمی در زمان رسول خدا یک کنیز یا خدمتکاری داشتند خدمتکار ایشان کارشان را دور انجام دادند شروع کرد به فحاشی کردن و پیامبر خدا وقتی این صحنه را دیدند صدا زدند خانم بیا افطار کن این خانم به پیامبر فرمود که ماه مبارک رمضان است و من روزه دار می باشم پیامبر خدا فرمودند چه روزه ای هستید؟ باید روزه ات را بروی افطار کنید تا وقتی روزه دار هستید باید زبان شما هم روزه باشد و در روایات ما روزه کامل را تنها خوردن و آشامیدن و ترک کردن نیست می فرمایند زبانتان هم باید روزه دار باشد یعنی فحاشی و غیبت و تهمت نزنید گوش شما روزه باشد غیبت را نشنوی در مجلس غیبت باشید گوش که نباید روزه باشد چشم شما هم باید روزه باشد دست شما هم باید روزه باشد و ظلم به کسی نکنید با قلمت یا دستتان و پای شما هم باید روزه باشد حتی پوست بدنتان نیز باید روزه باشد به نا محرم نخورد موی سر روزه باشد خانم از نا محرم موی خودش را بپوشاند.

روایت امام صادق علیه السلام درباره روزه همه اعضای بدن

روایت داریم که امام صادق به یکی از اصحاب بزرگشان به نام محمد بن مسلم می فرمایند: إذا صمت فليصم سمعك و بصرك و شعرك و جلدك - و عدد أشياء غير هذا و قال لا يكونن يوم صومك كيوم فطرك2
إذا صمت فليصم سمعك گوش شما هم باید روزه باشد و بصرك و چشم شما هم باید و لسانک زبان شما هم باید روزه باشد و لحنک گوشت بدن و باید روزه باشد و خون و جسم و پوست و مو این ها همه باید روزه باشند بنابراین طبق روایت امام صادق (ع) انّ الصيام ليس من الطعام و الشراب وحده3 می فرمایند روزه این نیست که انسان ها فقط خورن را ترک بکند و آشامیدن را ترک بکند و می فرمایند فإذا صمتم فاحفظوا ألسنتكم3 زبانتان را حفظ کنید و غضوا أبصاركم الحديث3 چشمانتان روزه باشد ولاتنازعوا نزاع نکنید اختلاف و جنگی نداشته باشید ولاتحاسدوا حسد نداشته باشید این روزه کمال و کامل می باشد البته کامل تر از این هم می باشد کمال و کامل تر این می باشد که قلب انسان هم روزه باشد یعنی خوردن و اشامیدن انسان ترک بکند و عذاب و جوارح هم روزه دار باشد قلب هم روزه دار باشد یعنی در قلب هم بد کسی را نخواهد و در قلب شیطان نفوذ نکند این روزه خاص و قیمتی می باشد و این روزه ای را خدا می فرماید مال من می باشد چنین روزه ای برای من است این یک تمرین است مثل یک ورزش آدم ورزش می کند تا جسمش صحیح و سالم بماند روزه هم تمرین است یک ماه تمرین تا در یازده ماه دیگر انسان خودکار بتواند خودش را بتواند از گناه حفظ بکند.

پی نوشت:

1-من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۷۵.
2-الوافي , جلد۱۱ , صفحه۲۲۱
3- تفسير الصافي , جلد۳ , صفحه۲۷۹




خطبه دوم:


اَلحَمدُ اللِه رَبِ اِلعالَمینَ الصَلاة وَالَسلامُ عَلی عَبِداللِه وَ رَسُولِهِ وَحَبیبِه وَصَفیهَ وَحافِظِ سِرِه وَمُبَلغِ رِسالاتِه سِیدِنا وَ مَولانَا اَبِی القاسِمِ المُصطَفَی مُحَمَد صلی الله علیه وآله وسلّم وَعَلی آله الطَیِبینَ الطاهِرین المَعصُومینَ اَلهُداةِ المَهدیین وَالَلعنَ الدائم عَلَی اَعدائِهِم اَجمَعینَ ِاِلی قِیامِ یَومِ الدین .
اللّهم صلّ على علی ‌بن‌ابی‌طالب و الحسن و الحسین و على‌بن‌الحسین و محمدبن‌علىٍ و جعفربن‌محمدٍ و موسى‌بن‌جعفر و على‌بن‌موسى و محمدبن‌علىٍ و على‌بن‌محمد و الحسن‌بن‌علىٍ و الحجّةبن‌الحسن حجج الله على عباده و امنائه فى بلاده
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ وَ عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، وَ فی کُلّ ساعَة وَلیّا وَ حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً وَ تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً
انشا الله که امام زمان هر کجای این عالم هستند دست همه ی ما را بگیرند و دعای خیر امام زمان شامل حال همه ی ما باشه انشا الله
اّوصیکُم عِبادَالله وَ نَفسی بِتَقَوَیَ الله

تقارن ماه مبارک رمضان و جشن نوروز/ نوروز در آینه روایات

در توصیه به تقوا از ما در ماه مبارک رمضان بیشترین استفاده را ببریم و خداراشکر مساجد و تکایا سروران عزیز روحانی حضور دارند سعی کنید نماز ها را به جماعت برگزار بکنید و همینطور تلاوت قرآن و ماه مبارک رمضان صفایش نماز جماعت ها می باشد مخصوصا نماز جماعت مغرب و عشا و صبح ظهر عصر و تلاوت قرآن واین سفره ی مهمانی خدا بیشترین استفاده را سعی کنید ببرید.
تبریک عرض می نمایم تقارن ماه مبارک رمضان و ایام عید ، عید نوروز در روایات ما هم تایید شده است که در روایت داریم که می فرمایند: ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا1 نوروز فارسی است یعنی روز نو به عربی که وقتی تبدیل می شود می شود نیروز امام صادق علیه السلام می فرمایند نوروز از ماست و از شیعیان ما و ایرانیان حفظ کردند اما شما عربها این ایام خجسته نوروز را حفظ نکردند، نگاه جدیدی ما به نوروز داشته باشیم نگاه جدید این است که هم نوروز می باشد و هم ماه مبارک رمضان نگاه ما نگاه تغییر باشد همانطور که طبیعت تغییر می کند درخت خشک زنده می شود لباس سبز به تنش می کند درخت مرده جان می گیرد تغییر می کند جان ما هم باید تغییر کند همانطور که طبیعت تغییر می کند ما خودمان را تغییر بدهیم در آیات قرآن هم می باشد می فرماید: « اذا رایتم الربیع فاکثروا ذکر النشور »2 وقتی که آن روز می آید زیاد یاد قیامت کنید بدانید شما هم می میرید و دوباره زنده می شوید آدم ثابت نیست و چقدر آدم ها مردند ولی زنده می شوند برای حساب و کتاب وقتیکه طبیعت نو می شود فکر ما هم نو می شود اندیشه ما و رفتار ما نو بشود بخاطر همین در دعای نوروز می خوانیم: یا محول الحول و الاحوال؛ حول حالنا الی احسن الحال وقتیکه طبیعت دارد تغییر پیدا می کند حال خوب به خودش می گیرد ما هم تغییر کنیم روح و فکر و اخلاق تغییر پیدا بکند و در روایت داریم اگر کسی دو روز مثل هم باشد ضرر کرده است و در ادامه روایت امیرالمومنین می فرمایند اگر روز بعد شما بد تر از دیروز باشد که مورد لعن است و ملعون است بنابراین نگاه به طبیعت مخصوصا ماه مبارک رمضان و به این برکت شیاطین در زنجیر می باشند انسان خودش را تغییر بدهد و اخلاق و رفتار و زبان تغییر بدهد، مسائل خوبی در نوروز مورد تایید قرار گرفته است و دید و بازدید صله رحم است و کمک به نیازمندان است ماه مبارک هم است و افطاری دادن و چه خوب است که موکب ها راه بیفتند در ماه مبارک رمضان افطاری بدهند ایستگاه های صلواتی از طرف دیگر پلیس اماکن هم مراقب باشد کسانیکه معذور اند و نمی توانند روزه بگیرند بالاخره آن ها اذیت نشوند و رویکرد محترمانه ای داشته باشند.

شخصیت حضرت خدیجه(سلام الله علیها)

وفات حضرت خدیجه را در همین هفته داریم و تسلیت عرض می نمایم و واقعا شخصیت والا حضرت خدیجه دارند به خاطر این خانم که خیلی بزرگ و با عظمت است دشمنان ایشان را تخریب کرده اند همانطور که با پیامبر وقتی ازدواج کردند ایشان را تحریم کردند کسی با ایشان رفت و آمد نمی کند و گفتند ما گفتیم چرا زن ایشان شدید و یتیم شدید ما گفتیم که نشوید زن ایشان تو با این شخصیت و ثروت و عظمت بزرگان قریش شتر ها به تو می دادند با بار شتر حاضر نشدید و آمدید زن شخصیتی شدید که یتیم هست و حالا ما نمی آییم .
یک زمانی یک خانمی در مدینه آمد پیش پیامبر خدا و خیلی تحویل گرفت ایشان را احوال خودش و بچه ها را پرسید زندگی اش را پرسید و کمک کرد ایشان را و از حضرت سوال کردند این خانم را چرا اینقدر تحویل گرفتید؟ گفت ایشان از دوستان حضرت خدیجه بودند زمانیکه همه خانم ها ایشان را بایکوت و تحریم کردند ایشان می آمد به حضرت خدیجه سر می زد چهره اش را در تاریخ برای اینکه از طرفی که مادر زن امیرالمومنین هم بود دیگر دشمنی با ایشان خیلی زیاد شد تحریف کردند شخصیت ایشان را مثلا گفتند دوبار ازدواج کرده و چهل ساله بود با پیامبر ازدواج کرده حالا که در تاریخ صحیح ایشان 25 یا 28 ساله بودند با پیامبر ازدواج کردند دختر بوده و باکره بوده وقتی پیامبر خدا می گفتند ابتر یعنی بچه ای ندارد زیرا دو تا پسر حضرت خدیجه آوردند و این دو پسر در همان شهر مکه از دنیا رفتند یعنی پیامبر هنوز در مدینه نیامده بودند می گفتند ابتر بعد در تاریخ گفته اند که پیامبر از خدیجه سه تا دختر داشته است رقیه-زینب یا ام الکلثوم این ها دختران خواهر حضرت خدیجه بودند زیرا خواهرشان یا فوت کرده بود یا وضع مالی خوب نداشت حضرت خدیجه ام الایتام است نه تنها این دختران را سرپرستی می کردند اصلا بچه های یتیم را سرپرستی می کردند ام المساکین هم می گویند مادر فقرا می گویند ام الاسلام می گویند نیز یعنی مادر اسلام و مسلمانان هر چه دارند از برکت حضرت خدیجه دارند تمام هستی خود را فدای رسول خدا کردند اموال خود را فدای رسول خدا کردند برای پیشبرد اسلام این شخصیت ولی قدرش مجهول مانده است و به خاطر این خودی که به این بزرگوار کردند و وفات ایشان در دهم ماه رمضان است یعنی سه سال در شعب ابی طالب بود محاصره اقتصادی بود و پیامبر را تحریم کردند در این شعب یعنی آنهایی که در مکه رفتند یک دره ای هست به اسم شعب ابی طالب آن منطقه این اسم می باشد پیامبر نتوانست یارانش را در شهر بمانند از بس که اذیت و آزار و شکنجه می کردند مسلمانان آمدند در شعب تاریخ نوشته یک پوسته شتر خشک شده ای را پیدا نکردند و موهایش را کندند آسیاب کردند و آرد را خوردند اینقدر سخت گذشته بود بر حضرت خدیجه و خیلی سخت گذشته بود بر مسلمانان در این محاصره اقتصادی در این جهت حضرت خدیجه مریض شدند و فوت کردند در همین مشکلات اقتصادی و معیشتی ، جناب ابوطالب هم دو روز قبل فوت کردند یعنی آن سال وقتیکه ابوطالب حامی پیامبر فوت کرد حضرت خدیجه هم فوت کردند گفتند سال ام الحز یعنی پیامبر خیلی محزون شدند از اینکه دو یاور خود را از دست دادند و خدا رحمت کند ایشان را.

آداب و حقوق رانندگی در اسلام

یکی از نکات ماه مبارک رمضان که مصادف شده است یا عید حالا هر چند مسافرت ها کمتر است ولی مردم مسافرت می کنند ولی متاسفانه قوانین رانندگی یک طوری شده است که آنگونه که باید و شاید و نگاه به این اخلاق رانندگی متاسفانه نمی شود سبقت های بی جا یا دوبل بی جا بوق زدن های بی جا با این حال متاسفانه می بینند اگر پلیس باشد سر چها رراه می ایستند و اگر پلیس نباشد رد می شوند از چهارراه این قوانین راهنمایی و رانندگی این اخلاق است ورانندگی از نظر شرعی هم عجیب است انسان نباید آزار بدهد و آذار دادن به دیگران حرام است وقتیکه بوق می زنید یا سبقت بی جا می گیرید تخلف رانندگی دارید آزار به طرف مقابل است کسی که دیگری را اذیت کند پیامبر فرمود بوی بهشت هم به دماغ ایشان نمی رسد این متاسفانه شما ببینید در رانندگی فحش دادن کار خوبی است یا کار بدی است؟ ولی می بینید شروع می کنند به نا سزا گفتن انگار مجاز است که در رانندگی هرجور دلش می خواهد رانندگی کند واین ها خیلی از رفتارها در رانندگی مصداق اذیت و آزار است رعایت حق دیگران در اسلام خیلی مهم است همین طور به اخلاق دیگران در مسافرت انسان کمک بکند فحش نا سزا نگوید خداوند در روایت داریم آدمی که فحش و بد می گوید دشمن دارد بهشت بر چنین شخصی حرام است.

توصیه‌های رهبر انقلاب درباره انتخابات آسیب شناسی


حضرت آقا در بحث انتخابات آسیب شناسی فرمودند: این شیرینی انتخابات را کسانیکه انتخاب شده اند حفظ کنند و آن چیزی که می تواند شیرینی مجلس جدید را نابود کنند حرف هایی بزنند کاندید ها اختلاف درست می شود دعوا درست کنند و حرفهایی بزنند دشمن دوست داشته باشد این ها را گفتند آسیب است.

جنایت در رفح غزه

جنایات صهیونیستها در غزه واقعا غوغا کرده است و بیش از 31 هزار نفر از این مردم را شهید و کشتند بیشتر هم زن و بچه الان همه را جمع کردند در یک شهری اسم آن در غزه رفح می باشد نزدیک 5/1 میلیون جمعیت در این شهر است و نزدیک 70 هزار نفرفقط خانم ها حامله اند شما نگاه کنید به این بیچاره ها قحطی درست کردند برایشان و بیمارستانی در کار نیست استرس و بمباران هر روز هم که نخست وزیر لعنتی اسرائیل می گوید من می خواهم این شهر حمله کنم خدا می داند که بر این مردم مظلوم چه می گذرد بعضی ها در همان خرابه های مسجد می ایند جا نماز پهن می کنند و نماز هایشان کنار همین مسجد خراب شده می خوانند مساجد را نابود کردند و کشتند و آواره کردند خدا لعنت کند صهیونیستها را حالا هر که هر جور می تواند کمک بکند و دیدم یک تکیه ای را راه اندازی کردند در رفح به نام تکیه حضرت خدیجه به اندازه 1500 نفر که بیشتر نمی توانند کمک کنند یک غذای گرمی به بعضی از این مردم می رسانند بالاخره دعا کنیم و آنچه که می توانیم کمک کنیم خداوند شر این غده ی سرطانی را از سر مسلمانان کوتاه کند.


پی نوشت:

1- [ . مستدرك الوسائل ، ج 6 ، ص 352 .]
2- زندگی جاوید یا حیات اخروی نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 42


چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.