سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

اهميت پژوهش در احكام الهي

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 604 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.08.02
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی در دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت روز پژوهش 2/10/88
http://yascms.ir/emam/ebrahimi1.png

اهميت پژوهش در احكام الهي

السلام علیک یا صاحب الزمان(عج)
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین(ع)
قال الله الحکیم فی کتابه «استجیبوا لله ولرسول اذا دعاکم لما یحییکم»
اولا به مناسبت ایام عزاداری و سوگواری بر حضرت آقا ابا عبدالله الحسین(ع) و اصحاب و یاران با وفایشان، عرض تسلیت خدمت مولایمان صاحب الزمان(عج) و خدمت همه شما ارادتمندان ، علاقه مندان، دوستداران و عاشقان اهل بیت(ع) و سیدالشهدا(ع) دارم. از همه شما بزرگواران، دانشجویان عزیز، برادران عزیز و خواهران مکرمه ، اساتید حوزه و دانشگاه ، روحانیت عزیز، ریاست محترم دانشگاه و همه همکاران عزیز و زحمتکش ایشان تشکر و قدردانی می کنم.

تاثير استاد
توفیق یار شد تا از محضر جناب دکتر مهاجری استفاده کردیم. یکی از اساتید لبنانی در خاطراتش نوشته بود که من دانشجویی تربیت کردم که اگر هر کجای عالم برود پایبند به مسائل دین و مذهب است. ایشان گفته بود که یکی از دانشجویان من به آمریکا رفته بود و سر جلسه امتحان وقت نماز شد و جلسه امتحان را ترک کرد و به سراغ نماز رفت. دوستان او گفتند که حذف می شوی و همه زحماتت به هدر می رود. گفت خوب هدر برود بالاخره واجب الهی که هدر نرفته است. بعد وقتی که مسئولین دانشگاه از او سوال کرده بودند که چرا شما جلسه امتحان به این مهمی را ترک کردید و رفتید؟ گفته بود من به خاطر واجب الهی و دستور دینی و مذهبی که اول اقامه نماز کنم. نه تنها حذفش نکردند بلکه تشویقش هم کرده بودند. گفتند این یک دانشجوی وظیفه شناس است که وظیفه اش را نسبت به خدای متعال انجام داده است. حالا امروز امیدواریم که ما را تشویق کنند که جلسه تعطیل شد ونماز جماعت را برگزار کردیم. انشاءالله که امام زمان(عج) راضی باشد و سیدالشهدا(ع) و مولا هم همه چیزش را برای نماز بود.

جنگ صفين و اهميت نماز اول وقت
در میدان جنگ صفین آقا به آسمان نگاه می کردند یک نفر گفت در این گرماگرم جنگ چرا اینقدر به آسمان نگاه می کنید؟ فرمودند: می خواهم ببینم اول وقت نماز کی است؟ گفت آقا الان وقت نماز است. فرمودند: ما به خاطر همین نماز شمشیر می زنیم.

احكام الهي مطابق عقل وفطرت
احکام الهی، واجبات، محرمات، مستحبات و مکروهات از منبع فیض الهی جوشیده اند. و این احکام الهی هم مطابق با عقل است هم مطابق با فطرت انسانی است منتهی کار تحقیقات و پژوهش روی این احکام الهی صورت نگرفته است تا بر پذیرش آن گوارا باشد اگر روی واجبات الهی کار تحقیقی انجام شود آن وقت شیرینی آن برای ما مشخص می شود. دو نمونه قبلا خدمت شما عرض کردم و دوباره هم می گویم. یک کتابی به نام بایسته های تبلیغ است و مجموعه سخنرانی های بزرگان را جمع آوری کرده است. در یکی از سخنرانی ها ایشان نوشته اند که در دانشگاه همدان یکی از پرفسورهای آمریکایی یک مقاله ای برای ما فرستاده بود اسم مقاله آن شانه درمانی بود. بعد در این تحقیق روی حدیث پیغمبر(ص) 22 سال کار تحقیقاتی کرده بود. حدیث این بود که از پیغمبرخدا(ص) سوال کردند که حق دختر بر پدر چیست؟ پیغمبرخدا(ص) جواب داده بودند (که حالا من این حدیث را ندیدم ولی در آن مقاله پرفسور آمریکایی بود) حق دختر بر پدر این است که وقتی دختر وارد اتاق پدر شد پدر تمام قد جلوی او بایستد گونه هایش را ببوسد و سرش را شانه کند. شاید این خیلی خنده دار به ذهن ما این کلام برسد که چرا پیغمبرخدا(ص) این چنین دستوری دادند؟ این پرفسور آمریکایی 22 سال روی این حدیث کار تحقیقی روزی 18 ساعت کرده بود. دو گروه از جاهای مختلف خانواده ها را در نظر گرفته بود به یک سری از خانواده ها گفته بود که به این حدیث پیغمبر(ص) عمل کنید و به یک گروه گفته بود که نه شما نمی خواهد عمل کنید بعد نتیجه تحقیقات خود را دیده بود که با این شیوه پیغمبرخدا(ص) بزرگ شده بودند خوش اخلاق، خوش برخورد، هوش بالا و دوستدار خانواده دختراني که با این شیوه تربیت شده بودند ضریب هوشی آنها کمتر، ناسازگار با خانواده بودند.
یک گروه از ایرانیان به کانادا رفته بودند که وقتی که دیده بودند نماز ظهر اذان شد تعدادی از دانشجویان وسط آفتاب آمدند و رو به قبله شروع به رکوع و سجده کرده بودند پرسیدند که شما مسلمان نیستید چرا رو به قبله سجده و رکوع می کنید؟ گفته بودند که این سوال برای دانشمندان دانشگاه ما مطرح شد چرا مسلمانان هنگام آمدن خورشید به وسط آسمان نماز می خواند رکوع و سجده می کننند؟ بعد دانشمندان کار تحقیقاتی کردند و دیدند که سلولهای بدن یک ماده ای را به نام دفامین تولید می کنند این ماده اگر به اندازه نه زیاد و نه کم توليد شود عامل افزایش عمر و ایجاد آرامش است و هم خیلی چیزهای دیگر... برای اینکه دانشجویان ما به این عامل حیات دست پیدا کنند رکوع و سجده می کنند.

آثار رو به قبله خوابيدن
یکی از آقایان در همان کتاب نوشته بود که به بیمارستان جراحی رفتم از یک پزشک با سی سال تجربه جراحی سوال کردم شما در این مدت چه دیدید و چه تجربه ای دارید؟ گفته بود من به تجربه برایم ثابت شد بیمارانی که من آنها را عمل کردم و تخت مریضهایی من رو به قبله بوده است زودتر خوب شده اند. به تجربه به من ثابت شده است که آنهایی دچار سکته نیمه شب شدند آنها کسانی بودند که رو به قبله کمتر خوابیده بودند. اسلام گفته است که مستحب است رو به قبله بخوابید. منظور این است که روی واجبات، محرمات ما کار علمی و تحقیقی انجام نشده است تا عقلانیت آن و مطابق به فطرت آن بر ما آشکار شود و بر دل و جان ما شیرین باشد.

حوزه علميه وپژوهش
حوزه علمیه نوعا روح تحقیق را در طلبه ها پرورش می دهد نوعا اهل نوآوری، تحقیق و اجتهاد، و درس حضرت امام (ره) مجتهد پرور بود محقق پرور بود .
یکی از شاگردان حضرت امام(ره) بعد از یکسال تمام درس امام را نوشته بود و به خدمت حضرت امام(ره) آمده بود تا امام مطالعه کند و ببیند که درسها را خوب نوشته است یا نه؟ امام مطالعه کرده بودند و به او گفته بودند هر چی که من گفته بودم را خوب نوشتی اما چرا نظر خودت را ننوشتي؟ نظر خودت را هم می نوشتی بعد این جمله را امام فرموده بودند اگر هیچ چیز دیگر هم نداشتی بنویسی لااقل چند فحش براي من می نوشتی.
حوزه واقعا دنبال اجتهاد و تحقیق است این بحث پژوهش و تحقیقات واقعا بحث خیلی مهمی است.

روزگار سياه اروپادر گذشته
چرا امروز ما مسلمانان اینقدر محتاج به غرب شده ایم؟ یک کتابی به نام اعترافات است دو جلدی است و آقای عطائی اصفهانی نویسنده آن است که من این کتاب را در سفر به قم خريداري نمودم. اعترافات بزرگان دانش را جمع آوری کرده که گذشته اینها چی بودند و علم را از کجا گرفتند. در همان کتاب نوشته بود که زمانیکه جنگهای صلیبی پیش آمد در بحث پزشکی اروپا در توحش بوده است در همان کتاب می نویسند که بزرگ و رئیس ارتش صلیبی از پزشک مسلمانان درخواست می کند که بیاید و بیماران را مداوا کند بعد این پزشک مسلمان گزارش کار داده است و بعد از یک مدتی از آن اردوگاه نظامی بیرون آمد و گفت اینها وحشتناک معالجه می کنند. بیماری یک غده ای در سرش پیدا شده است من با مرهم این غده را برطرف مي كردم و تا عفونت آنرا بگیرم یک نفر هم بوده که پایش عفونت کرده بود که داشتم عفونت او را برطرف می کردم. این پزشک اروپایی خودش وقتی به اردوگاه آمده است و وقتی این زن را دیده است که غده ای در سرش است گفته که او جن زده است و باید جن را از سرش خارج کنیم آمده پوست سر این را چاک داده است و اینکه این هم غده و به اصطلاح عفونتش خالی می شود و آن زن از درد مي ميرد. بعد هم به آن بیماری که من پایش را مداوا می کردم و می خواست خوب بشود از او سوال کرده بود که تو می خواهی با یک پا زنده بمانی یا می خواهی بمیری ؟ او هم ترسیده بود گفته بود با یک پا اگر زنده باشم خوب است رفته بود و به یک آدم قلچماق تبری را به دست او داده بود و گفته بود این پایش را قطع کن وقتی که زد و قطع نشد دوباره وقتی زد مغز پا به بیرون ریخت و او هم از درد مرد. و این پزشک مسلمان فرار کرده بود و گزارش داده است و در آن کتاب نمونه های زیادی است علم مسلمانان رفته است منتهی رفت و آنها آنرا بومی کردند بعد هم ما همه چیزمان از غرب شد گذشته پر آوازه خودمان هم از یادمان رفت اینکه مقام معظم رهبری(دام ظله العالی)می فرمایند: که علم واقعا باید بومی شود. واقعا این حرف بسیار حساب شده ای است.
شهید مطهری می فرمایند: کسی که استاد زیاد دیده است آن دلیل بر این نیست که او متخصص است می فرماید مغز مثل معده است یک مقداری از بیرون و یک مقداری از درون است معده را اگر پر کنید از بین می رود یک مقداری از بیرون وارد معده می شود با شیره وجود خودت باید هضمش کنید.
علم و تحقیقات چنین خاصیتی دارد. من دو نکته را مطرح می کنم و دیگر حرف را جمع می کنم .

اهميت برگزاري ماه محرم
چرا این اندازه تکیه بر روی بحث ايام ماه محرم شده است؟ چون همه مناسبتها را جمع داریم چرا اینقدر سفارش شده است که ایام محرم را با شکوه برگزار کنیم؟ اهل بیت(ع) دقت داشتند و چرا به امام حسین(ع) ثارالله (خون خدا) می گویند؟ یکی ازعلتهای که سفارش به محرم شده است محرم عامل حیات ما است. حیات معنوی ما است هر ساله محرم زنگار از قلبها می گیرد. آن احساس مبارزه با دشمن هر سال در ما تجدید می شود عامل حیات ما است«استجیبوا لله و لرسول اذا دعاکم لما یحییکم» دعوت خدا احیای انسان است مجالس عاشورا انسانها را زنده می کند. اسلام را زنده تا به حال نگه داشته است.

امام معصوم عامل حيات معنوي و مادي جامعه
این کسانی که امام را به شهادت رساندند عامل حیات جامعه را از ما گرفتند. علتی که به امام حسین(ع) ثارالله می گویند: ثار به معنای دم، خون دو اسم دارد یکی دم است و یکی ثار است . حالا چگونه شده است که به سیدالشهدا(ع) ثارالله و خون خدا می گویند؟ چون خون عامل حیات است اگر از انسان خونش را بگیرند می افتد و می میرد جامعه هم حیات دارد حیات معنوی جامعه بستگی به اسلام، به دین، به روزه، به قرآن و به احکام الهی ، همه احکام و دین و دینمداری یک عامل دارد عامل آن امام معصوم(ع) است اگر امام معصوم(ع) از جامعه گرفته شود دینداری می میرد معنویت از جامعه رخت برمی بندد روی این جهت امام زمان(عج) در زیارت منسوب به خودشان در زیارت ناحیه مقدسه می فرمایند: «لقد قتلوابقتلک الاسلام» شما را وقتی کشتند اسلام را کشتند نمی فرمایند: رهبر اسلام را کشتند امام حسین(ع) یعنی اسلام یعنی عامل حیات «واطلوا الصلاة و الصیام» نماز تعطیل شد «ونقض السنن و الاحکام» احکام خدا از بین رفت «وهدموا قواعد الایمان» پایه های ایمان از بین رفت «وحرقوا آیات القرآن» آیات قرآن در واقع سوزانده شد شهادت امام حسین(ع) با اسلام ، نماز مساوی است یعنی خود امام مساوی با نماز است. عامل حیات یک جامعه ، عامل حیات انسانیت و معنویت امام معصوم(ع) است روی این جهت وقتی که مختار قیام کرده است انتقام خون بدن امام حسین(ع) را گرفته است امام عامل حیات جامعه ، هدایت جامعه انتقام آن هنوز گرفته نشده است روی این جهت امام زمان(عج) منتقم ثارالله است و در واقع عزادار باید کوشش کند تا زمینه ساز منتقم باشد زمینه ساز ظهور حضرت بقیة الله الاعظم(عج) باشد من بیش از این تصدیع ایجاد نمی کنم.
والشلام علیکم و رحمة الله

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.