سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

غفلت در دنيا باعث كوري آخرت

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 568 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.08.02
 
بسم الله الرحمن الرحیم
سخنرانی امام جمعه محترم در مسجد بازار 26/10/88
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

عوامل حيات معنوي انسان
خدای متعال را شکرگزارم که توفیق عنایت فرمود در خدمت شما خوبان، برادران عزیز و خواهران مکرمه و همه شما مومنین باشیم. ما وقتی حساب می کنیم می بینیم که از خودمان هیچی نداریم و ما مخلوقیم و خدای متعال آفرینده ما هست. این همه موجودات در عالم وقتی که نگاه می کنیم «وفی انفسهم» و در خودمان وقتی تدبر می کنیم می بینیم که مخلوق یک قدرت و آفریننده ای هستیم، اوست که ما را آفرید و وظیفه ما هم بندگی است. او مولا، ارباب و خالق ما است و ما بنده و مطیع درگاه او طبق خواست او هستیم. و ما اگر ارتباط نداشته باشیم مثل یک شاخه ای هستیم وقتی که از درخت بریده می شود این زود خشک می شود اگر شاخه به درخت وصل باشد او حیات دارد.
ذكر و ياد خداوند
حیات معنوی ما در ذکر و یاد او است. یک لحظه عنایتش بر گردد ما نیست می شویم . این نفسی که من و شما می کشیم این روحی که در بدن ما جاری است به اراده خدای متعال است و ما از خودمان هیچ چیز نداریم. انسانها از خودشان هیچی ندارند مخلوقند، اگر یک لحظه عنایتش برگردد مثل اینکه یک لامپ خاموش می شود فوری روح از بدن ما هم می رود. تا زنده هستیم آن چیزی که مهم است بندگی او است.
نماز وآثار نماز
یکی از راههای بندگی نماز است. یکی از بهترین راههای بندگی او در قالب همین نماز مخصوصا نمازجماعت، نمازجمعه است. به یکی از عرفا ابوعلی سینا نامه نوشت سوال کرد که چرا گفته اند نماز را به جماعت بخوانید؟ ایشان از دید عرفانی جواب داد گفت اگر در یک اتاقی 50 تا شمع باشد و 5 تا شمع خاموش بشود ولی باز هم آن اتاق روشن است، ولی اگر در یک اتاقی یک شمع روشن باشد تا که باد آمد این شمع خاموش شد دیگر اتاق تاریک می شود. جماعت وقتی چند نفری ارتباطشان با خدا قطع شد و حواسشان پرت شد و رابطه با خدا قطع شد آن عده ای دیگر دارد نورافشانی می شود، آن چراغ روشن است و عنایت الهی شامل حال همه می شود. جماعت برادران خیلی برکت دارد نماز را عاشقانه و دوست داشته باشیم یعنی نماز را نباید با کلفت بخوانی، به نماز باید عشق بورزی، لذت ببری از ارتباط با خدا، از نماز جماعت نباید به دید کلفت و به سختی به نماز نگاه کنی با بهترین و لذت ترین کار باید نگاه کنی، از نماز و زندگیش باید لذت ببرد، یعنی پیغمبران اینجوری بودند. پیغمبرخدا(ص) فرمود بلال ما را با اذان گفتن خوشحال کن. چون پیغمبرخدا(ص) فرمود نور چشم من در نماز است. یعنی چه؟ یعنی من وقتی که وقت نماز می شود خوشحال می شوم. شما مثل عزیزی که در سفر داری وقتی که می آید خوشحال می شود، بچه ات دارد می آید نور چشم است، قوت زانو است. مثلا وقتی که بچه از سفر می آید جان می گیری، نفس شما تازه می شود. نماز و ارتباط با خدای متعال باید اینجور باشد. از نماز آدم باید لذت ببرد.
فراموشي نماز فراموشي در قيامت
نماز آثاری و برکاتی دارد. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «وكذالك اتتك آتينا فيسفا كذالك اليوم تنسي» اگر نماز در این دنیا فراموش کرد قیامت هم فراموش می شود یعنی هر نمازی پیشرفت است. آیت الله جوادی آملی می فرمودند اولش سخت است وقتی که حرکت بکنی يک قدم شما بروید ده قدم می آید.
از سمک تا به سماکش کشش لیلا بود
مجنون اگر مجنون شد لیلا کشش داشته است
یک قدم که بیاید او می کشد و جذب می کند جذبه او است. اولش آقای جوادی آملی می فرماید سختی دارد ولی وقتی که حرکت می کنید مثل این می ماند که مثلا در شبهای قدر اول که می خواهی بیای حالت سنگینی به آدم دست می دهد شیطان نمی گذارد ولی وقتی که شما حرکت کردید و به مسجد آمدید نه می گویید خدا را شکر می کنیم که امشب نخوابیدیم و قرآن سرگذاشتیم بعدش دیگر لذت معنوی است.
گوش دادن به قرائت خود در نماز
در نماز بزرگانی از عرفا گفته اند که وقتی نماز می خوانید به قرائت خودتان گوش دهید یعنی آدم از قرائت خودش لذت می برد یعنی نماز را باید جوری بخوانی که خودت هم قبول داشته باشی. بعضی اوقات ما نماز می خوانیم مثلا اگر فرض کنید نماز را یک نفر خوانده است و به شما بگوید این نماز را بخر، می گوید آقا این مفت نمی ارزد یعنی نماز را باید جوری بخوانی که خودمان هم قبول داشته باشیم. بعضی از عرفا می فرمایند: صدای قرائتتان را گوش دهید، سوره حمد را طوری قرائت کنید که خودتان لذت ببرید. باید از نماز لذت ببرید انس با خدا و... اگر آدم فرار بکند حالا چه اتفاق می افتد؟
غفلت در دنيا باعث كوري آخرت
اصلا از ذکر و یاد آدم غفلت کند حالا در دنیا کوردل می شود و در قیامت کور محشور می شود. بعد آنجا می گوییم که خدایا ما چشم در دنیا داشتیم«قد کنت بصیرا» من بینا بودم اما امروز که خلق شدم نابینا هستم کور محشور شدم. خدای متعال می فرماید: تو در زندگیت که همه را دیدی و ما را ندیدی، همه جا سرک کشیدی همه را دیدی تو ما را ندیدی اصلا کارت با ما نبود، اهل ذکر نبودی، مومنین نماز می خواندند تو نگاه می کردی، اصلا در این وادی نبودی که «کذلک الیوم تنسی» آن روز تو ما را فراموش کردی امروز هم ما تو را فراموش می کنیم. تو نباید بدت بیاید تو که ما را ندیدی امروز هم کور هستی، اگر در دنیا ما را می دیدی امروز هم بینا بودی و لذت می بردی. آدمی که اهل رکوع و سجده نیست قیامت همان می شود مثلا امتحانی می گویند رکوع کنید کسی که اهل رکوع نبوده است نمی تواند رکوع کند کمرش خم نمی شود، هر کار می کند می خواهد رکوع کند نمی تواند رکوع کند کمرش خم نمی شود. تو در دنیا اهل تواضع برای خدا نبودی همیشه متکبر و سربالا بودی تواضعی در مقابل خالق هستی بخش نداشت شما الان به بدن خودت نگاه کن، ما بدن خودمان را نگاه می کنیم همه چیز از ناحیه اوست و به این سلامت ، به این خوبی، ضربان قلب ، جسم و روح همه چیز را منظم آفریده است.
نماز اعلام تشكر از خداوند
نماز در واقع تشکر است یعنی می گویم خدایا شکر، شکر گزاری است نماز ، تواضع است در مقابل آفریننده که او ما را آفریده است. بندگی در واقع است حالا چه عظمتی و آثار و برکاتی دارد که یک نماز جماعت یک رکعتش می فرمایند: چهل سال نماز در خانه بخواند بالاتر است؟ واقعا نمی تواند آدم درک بکند که چه آثاری نماز جماعت دارد؟ بعضی ها البته عاشق اند یعنی سعی می کنند هر طور شده نمازشان را به جماعت ادا کنند لذت می برند از اینکه در جماعت شرکت می کنند. کوشش می کنیم انشاءالله جماعتهایمان با شکوه برگزار شود و عاقبت همه ما را ختم به خیر بفرماید، اهل ایمان باشیم و اهل حرف نباشیم. حرف واقعا فایده ندارد با حرف هیچ کس به جایی نرسیده است. من اگر دارم حرف می زنم خطرم از همه بیشتر است چون ما داریم حرف می زنیم عمل نداشته باشیم «خسرالدنیا و خسر الاخرة» خدا انشاءالله همه ما را اهل عمل قرار بدهد. آنچه رضای خودش است ما را در آن همان مسیر انشاءالله قرار دهد. انشاءالله همانجوری که خودش می پسندد ما را در همان مسیر قرار دهد.
******
پسندم آنچه را جانان پسندد
******
والسلام علیکم و رحمة الله

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.