سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

جايگاه بازار در نظام جمهوري اسلامي

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 614 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.08.29
 
بسم الله الرحمن الرحيم
سخنراني در مسجد بازار ومعرفي امام جماعت جديد حاج آقا بحراني 3/8/1389
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

اهميت بازار در اسلام
قلب تپنده و نبض اقتصاد در يك شهر و شهرستان، بازار آن شهرستان است. در اسلام بازار و مسجد ،مسجد و حوزه علميه در كنار هم بوده است. بازاريان در گذشته طبق فرمايش اهل بيت(ع)، اول مي آمدند مسائل شرعي را ياد مي گرفتند بعد سراغ تجارت مي رفتند. «الفقه ثم المتجر» اول مسائل شرعي و ديني بعد مسجر و تجارت، گذشته اينجور بوده است.
جايگاه بازار در نظام جمهوري اسلامي
در نظام جمهوري اسلامي هم همين گونه بوده است كه بازاريان نقش بسيار مهمي در انقلاب اسلامي و همكاري بسيار مهمي به حضرت امام (ره) داشتند، وفادار به نظام جمهوري اسلامي بودند. نقش بازار در سرنگون كردن طاغوت يك نقش ممتازي بود. بازار وقتي كه تعطيل مي شد بر عليه طاغوت در دنيا صدا مي كرد امروز هم همين گونه است. حافظ نظام جمهوري اسلامي، در مراسماتي كه برای اهل بيت(ع) است بازار سياه پوش مي شود عزادار مي شود .
وظيفه بازاريان نسبت به برپايي نماز و مسجد
بازاريان ما مومن متدين هستند. در اين جهت سزاوار نيست كه مسجدي كه به بازار وصل است جماعت در آن اقامه نشو.د از روز اولي هم كه بنده حقير به خدمت شما آمدم اولين وجهه و همت را روي مسائل ديني و شرعي، پيشبرد امور ديني، حضور مومنان در مسجد و اقامه نماز جماعت در مساجد گذاشتيم. يكي از مساجدي كه به نظر بنده بسيار مهم است مسجدي است كه متعلق به بازار است و بازاريان در آن حضور دارند و اين نشان اسلاميت و ديني بودن بازار ما حضور بازاريان در نماز جماعت است. وقتي كه بازاريان درمكه و مدينه، در جاي جاي شهرهاي اسلامي وقتي كه صداي اذان بلند مي شود كسب و كاسبي را رها مي كنند و به سوي اقامه نماز مي شتابند. سزاوار نيست در شهرستان ما در كنار مسجد بازار نماز جماعت نداشته باشد. يك وقفه اي در نماز جماعت مسجد افتاد اميدواريم كه با سرعت بتوانيم اين وقفه را جبران كنيم .
اهميت نماز جماعت
در اهميت نماز جماعت همين قدر بس كه خداي متعال مي فرمايد «واركعوا مع الراكعين» نمازتان را با ركوع كنندگان بخوانيد يعني نماز را به جماعت بخوانيد پيغمبر خداحضرت محمد(ص) مي فرمايد: يك ركعت نماز به جماعت ثوابش از چهل سال فرادي اول وقت خواندن ارزشش بالاتر است. عدد حضار در جماعت به ده كه رسيد ملائكه آسمان، اجنه و انسانها نويسنده شوند كه بخواهند ثواب يك ركعت نماز را بنويسند از عهده اش بر نمي آيند نماز جماعت بسيار سفارش شده است. شیخ ابوسعید ابوالخیر به ابوعلی سینا یک نامه نوشت که چرا نماز جماعت واجب شد و ما باید نماز را جماعت برگزار کنیم؟شیخ ابوالسعيدابوالخير يك عارفي بود نوشت اگر در خانه تنها نماز بخوانی مثل این است که در اتاق یک چراغ و یک شمع روشن باشد وقتی خاموش شود اتاق هم خاموش می شود و اگر در مسجد نمازجماعت بخواني مثل اين است كه در يك اتاقي ده تا بيست شمع روشن شده است اگر باد بيايد و يك شمع را خاموش كند باز هم اتاق روشن است. در فرادي وقتي كه آدم حواسش پرت شد ارتباطش با خدا قطع و خاموش مي شود، ولي در جماعت چند نفر هم ارتباطشان قطع شد حواسشان پرت شد ولي به بركت آن ديگراني كه حواسشان است نماز هاي همه پذيرفته مي شود.
انشاءالله از اين به بعد جناب حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي بحراني به عنوان امام جماعت مسجد بازار منصوب مي شوند و نماز را اقامه مي كنند. ايشان روحاني وارسته و از اساتيد حوزه علميه شهرستان بافت هستند كه جديداً به اين شهرستان آمده اند. مي دانيد امسال طلبه هايمان دو برابر شده است ما در اين شهرستان دكتر، مهندس فراوان داريم، متخصصان و اساتيد به نام در كشور زياد داريم. انشاءالله از بركت حوزه علميه مرجع تقليد هم از اين شهرستان داشته باشيم تا بحال زمينه اش فراهم نشده بوده ولي الان زمينه اش فراهم شده است، طلبه هاي شهرستانمان به لطف خدا دو برابر شده است، اساتيدمان هم دو برابر شده است. اين بزرگوار هم در شهرستان تشريف آوردند و نماز را شبها فعلا مي آيند و اقامه مي كنند شما مومنين، بازاريان و همسايه ها، برادران و خواهران اين موقعيت را ارج بنهيد و گرامي بداريد نماز را اگر مي خواهيد بدانيد.
مقام بنده در پيشگاه خداوند متعال
آخرين كلام من و اگر مي خواهيد بدانيد و بدانيد كه در قيامت ما در پيشگاه خدا چه مقامي داريم؟ مي فرمايند: شما امتحان كنيد كه در دنيا اگر موذن گفت قد قامت الصلاة شما به سوي نماز شتافتيد نماز را ترجيح داديد و به سوي خدا حركت كرديد اهميت به نماز داديد در قيامت هم خدا به تو اهميت مي دهد. اگر در اين دنيا به نماز و به بانگ موذن كه تو را به خداي تبارك و تعالي دعوت مي كند بي اعتنا شدي روز قيامت هم وقتيكه از قبر تو را بر مي انگيزند و تو را زنده مي كنند تو هم مورد عنايت خدا نيستي .
اهميت نماز در پيشگاه خداوند
نماز معيار است، اذان در نماز جماعت معيار است اگر ما به سوي نماز شتافتيم در قيامت هم خدا به ما توجه مي كند اگر در اين دنيا به نماز و صداي موذن بي اعتنا بوديم در قيامت هم به ما بي اعتنايي مي شود چون ما نعمت خدا را نديديم خداي متعال هم در قيامت ما را نخواهد ديد. روز قيامت آدم كور محشور مي شود. مي گوئيم خدايا چرا من را كور محشور كردي مي فرمايد «كذالك اتتك آياتنا و نسيتها» تو نشانه هاي ما را در دنيا ديدي و فراموش كردي «كذالك الیوم تنسي» امروز هم تو فراموش مي شوي تو كه در دنيا ما را نديدي مومنين به جماعت مي رفتند نماز مي خواندند عبادت مي كردند تو كه ما را نديدي تو ما را فراموش در دنيا كرده بودي ما هم امروز تو را فراموش مي كنيم
وظايف مومنين در برپايي نماز جماعت
اميدواريم شما مومنين همت كنيد نماز را با شكوه برگزار كنيد و نگذاريد چراغ مسجد با يكسري مسائل جانبي و حاشيه اي دوباره چراغ مسجد خاموش شود. حضور در جماعت و نماز را اصل بدانيد و همه هم انشاءالله كمك بكنيد. ما براي شما دعا مي كنيم شما هم براي ما دعا بكنيد. انشاءالله خدا توفيق دهد تمام مساجد شهرستان را ما بتوانيم نماز جماعت را در آنها اقامه كنيم.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.