سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

سياست رسمي دشمنان اهل بیت فراموشي غدير

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 680 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.10.12
 
بسم الله الرحمن الرحيم
سخنراني در جلسه مهدويت در جهاد كشاورزي 19/8/1389
http://yascms.ir/emam/ebrahimi3.png

بنده به نوبه خود خير مقدم عرض مي كنم خدمت نماينده ولي فقيه در جهاد كشاورزي استان، جناب حجت الاسلام و المسلمين حاج آقاي ايماني تبار و همراهان محترم ، به همه شما برادران عزيز و خواهران مكرمه خير مقدم و هم تشكر و قدرداني به ويژه از جناب مهندس نخعي كه زمينه اين جلسه را فراهم كردند.
اهميت غدير در كلام نبوئي
جلسه درباب مهدويت نامگذاري شده است چون ما در آستانه مهمترين عيد امامت و ولايت يعني عيد غديرخم هستيم اجازه بفرماييد در باب اهميت عيد غدير و چند كلمه اي از فرمايشات رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در آن جمع كه امامت دوازده امام را مطرح كردند از اميرالمومنين علي(علیه السلام) تا حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) چند كلامي را عرض كنم كه هم در باب مهدويت و هم اهميت عيد غدير را گوشزد كرده باشيم.
سياست رسمي فراموشي غدير
سياست خلفا ابوبكر، عمر، عثمان و معاويه از همان اول بعد از پيغمبرخدا(صلی الله علیه و آله) اين شد كه غدير فراموش و اهميت عيد غدير بازگو نشود، با شيوه هاي مختلف همين كار را كردند. يكي از كارهايي كه كردند هنوز پيغمبر خدا(صلی الله علیه و آله) حيات داشتند منتهي بعد از عيد غدير چنين كاري كردند و آمدند يك طوماري را به نام صحيفه نوشتند و در آن طومار نوشتند كه پيغمبرخدا(صلی الله علیه وآله) خدا رحمتش كند از طرف خدا ابلاغ رسالت کرد از دنيا رفت ولي بعد از خود كسي را به عنوان جانشين و رهبر براي مردم تعيين نكرد و امر امامت را به عهده خود مردم گذاشت، اين را امضا كردند و اين صحيفه را به ابوعبيده جراح دادند. اين يكي از كارهايشان در زمان حيات پيامبرخدا(صلی الله علیه وآله) بود، شما نگاه كنيد امروز در دنياي اهل سنت همين حرف حاكم است.
پيغمبر خدا(صلی الله علیه وآله) از دنيا رفتند و امر امت و امامت را به خود مردم واگذار كردند هر كس را مردم انتخاب کند. حالا پيغمبري را كه در جزئي ترين كارها رهبر تعيين مي كرده زماني كه در مدينه نبوده براي خودش جانشين تعيين مي كرده امت اسلامي را بدون سرپرست رها كرده است! اين چه پيغمبري از نظر اهل سنت است؟ پيغمبري كه به فكر دين خدا حلال وحرامش تا قيامت نبوده اين چه پيغمبري بوده است؟ تفكر بزرگان اهل سنت اين بوده است. بعد فراموش شدن غدير هم سياستشان بوده است
منع كتابت حديث
يكي از سياستهايشان منع كتابت حديث بوده است ابوبكر بخشنامه كرد نوشتن حديث پيامبر خدا (صلی الله علیه آله) ممنوع ، عايشه نقل كرده است يك شب بابايم خوابش نمي برد مرتب پهلو به پهلو مي شد تا اينكه گفت دخترم آن نوشته ها آن احاديثي از پيغمبرخدا (صلی الله علیه و آله) هست بردار و بياور تا من اينها را آتش نزنم خوابم نمي گيرد آمد و احاديث پيغمبرخدا(صلی الله علیه و آله) را اينها آتش زدند، حديث گفتن را هم منع كردند سياست حسبنا كتاب الله فقط قرآن ،سخنان پيغمبرخدا(صلی الله علیه و آله) ممنوع يك زماني معاويه ابن عباس كه شاگرد اميرالمومنين علي (علیه السلام) است را احضار كرد و گفت شنيدم تفسير قرآن را بيان مي كني مگر نمي داني كه تفسير ممنوع است، شنيدم در باب غدير سخن مي گويي مگر نمي داني ممنوع است و نبايد اين حرفها را بزني، شايد بيش از دويست سال هم اين سياست اجرا شد و نوشتن احاديث پيغمبر خدا (صلی الله علیه و آله) ممنوع اعلام شد چرا ؟ چون در احاديث پيغمبرخدا (صلی الله علیه و آله) فضائل اميرالمومنين علي (علیه السلام) اعلام شده بود . امامت اميرالمومنين علي (علیه السلام) مطرح شده بود خطبه غدير مطرح شده بود چون اينها فضائل اميرالمومنين علي (علیه السلام) به نسلهاي آينده منتقل مي شود بايد كاري كرد كه پنبه اش زده بشود، پرونده اش بسته شود و مسلمانان از سخنان پيغمبرخدا(صلی الله علیه و آله) بي بهره باشند و اگر شيعيان از همان دوره اول احاديث پيغمبرخدا(صلی الله علیه و آله) را كتابت نمي كردند چيزي از احاديث پيغمبر(صلی الله علیه و آله) به ما نمي رسيد كاري كردند كه هيچكس فضيلت علي(علیه السلام) را نمي توانست نقل كند تا جائيكه مردم شام وقتي كه مي خواستند فيض ببرند علي(علیه السلام) را لعن مي كردند لعن بر ابليس را فراموش كرده بودند در همه كتابها نوشته است يك نفر معاويه دستگيرش كرده بود اسمش علي بود آمد و گفت جناب معاويه پدر و مادر مرا عاق كردند كه اسم مرا علي گذاشتند. اين سياستي كه اينها داشتند فراموش شدن غدير بود خليل بن احمد يك جمله اي دارد مي فرمايد: يا علي (علیه السلام) تمام دشمنانت روي بغض و كينه سعي كردند فضائلت دفن شود دوستانت هم از ترس جرات نمي كردند فضائل تو را نقل بكنند ولي با اين همه فضائل دنيا را، شرق و غرب را پر كرده است. آن سياست بود كه غدير فراموش شود.
بيان اهميت غدير
خوب غدير چه بود كه اين همه اهميت پيدا كرده است، چرا مهمترين عيد ما عيد غديرشده است، چه اتفاقي مگر افتاده است؟ آيا غدير صرف اينكه پيغمبرخدا(صلی الله علیه و آله) اميرالمومنين علي (علیه السلام) را به عنوان امام معرفي كرد آيا فقط تنها مساله اين است؟ خير. چرا تنها مساله اين نيست براي اينكه روز اولي كه نبوت را پيغمبرخدا(صلی الله علیه و آله) اعلام كرد در همان جلسه امامت اميرالمومنين علي (علیه السلام) را هم مطرح كرد امامت اميرالمومنين(علیه السلام) بارها مطرح شده بود اهميت غدير پس در كجاست؟ اهميت غدير در بيعت همگاني مسلمانان نسبت به اميرالمومنين علي (علیه السلام) و يازده فرزنداميرالمومنين علي (علیه السلام) است، اهميت غدير در پذيرش اين بيعت بوده است كه سه روز پيغمبرخدا (صلی الله علیه و آله) در غدير ماندند خود پيغمبرخدا(صلی الله علیه و آله) بعد از غدير فرمود «هنئوني هنئوني» بياييد به من تبريك بگوييد در هيچ جا پيغمبرخدا(صلی الله علیه و آله) در تمام جنگها كه پيروز مي شدند چنين صحبتي نبوده است اينكه مي فرمايد اهميتش در امامت دوازده امام بوده است و هندسه نظام اسلامي را تا قيامت پيغمبرخدا(صلی الله علیه و آله) پايه ريزي كردند. از فرمايشات پيغمبرخدا (صلی الله علیه و آله) در غدير خم خدمت شما عرض مي كنم.
در يكي از فرازها آقايمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مي فرمايد: « الا ان الحلال والحرام اکثر من ان احصيهما و اعرفهما» مردم آگاه باشيد حلال و حرام خيلي بيشتر از اين است كه من آنها را به شماره در آوردم براي شما چه بگويم حلال است چه بگويم حرام است «فامر بالحلال» پس من امر به حلال مي كنم «وانهی عن الحرام في مقام واحد» همه حرامها و همه حلالهارا مي خواهم يك كاسه كنم در يك جا امر به مهمترين حلال و به مهترين حرام مي خواهم در اين يكجا براي شما بيان كنم «فامرت ان اخذ البیعه منكم» به من امر شد از ناحيه خداي تبارك و تعالي «ان اخذ البيعه منكم والصفقة لكم بقبول ما جئت به عن الله عزوجل في علي اميرالمومنين(علیه السلام)» من بيعت و پيمان از شما بگيرم پيمان در چه؟ به قبول آنچه كه از طرف خدا آمده است در باب علي اميرالمومنين (ع) «والائمه من بعده» پس هدف از بيعت پذيرش و قبول ولايت آقايمان و سرورمان اسدالله الغالب مولاي متقيان اميرالمومنين علي(علیه السلام) از ناحيه خداوند و فرزندان اميرالمومنين علي (علیه السلام) «في علي اميرالمومنين(علیه السلام) والائمه من بعده الذين هم مني و منه» اين فرزندان از من است و از علي(علیه السلام) «ائمه قائمه منهم المهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف)» اينها به عنوان امامان و به عنوان پيشوايان كه آخرين آنها حضرت مهدي صلوات الله وسلامه عليه «الي يوم القيامه الذي يقضي بالحق» تا روز قيامتي كه خدا حكم به حق مي كند اينها امامان و پيشوايان مسلمانان هستند.
بعد مي فرمايند در يك جا دوباره «الا واني اجدد القول» من دوباره مي خواهم تكرار كنم« الا فاقيموا الصلاة» نماز بخوانید «واتوا الزكوة» زکات بدهید «وامروا بالمعروف وانهوا عن المنكر» امر به معروف و نهی از منکر کنید در اينكه مي فرمايد من مي خواهم حرفم را تكرار كنم چهار مطلب را آقايمان رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مي فرمايند:
1- اقامه نماز
2- اداي زكات
3- امربه معروف
4- نهي از منكر
رأس معروف ها امام علي(عليه السلام) است
حالا« الا وان راس الامر بالمعروف ونهي المنكر ان تنتهوا الي قولي» مي فرمايند: معروفها يعني خوبيها همه يك سر دارد منكرات هم همه يك سر دارد. مي فرمايند راس امر به معروف و همه خوبيها اين است كه حرف من را كه امروز گفتم بپذيريديعني چه؟ راس همه خوبيها امام حق است راس همه خوبيها پذيرش امامت اميرالمومنين علي (علیه السلام) و يازده فرزندش تا قيام قيامت است، اگر امام حق در جامعه حاكم شد خوبي در جامعه گسترش پيدا مي كند « وتبلغوه من لم يحضر» برسانيد به آن كسي كه امروز در صحنه نيست «وتامروه بقبوله وتنهوا عن مخالفته» بگوييد مطلب پذيرش امامت اميرالمومنين علي(علیه السلام) را قبول بكند و نهي اش كنيد از اينكه مخالفت كند «فانه امر من الله»
امامت علي (عليه السلام) از طرف خداوند
راوي آمد نقل مي كند مي گويد بعد از اين ماجرا يك نفر آمد گفت يا رسول الله گفتيد نماز بخوان خوانديم گفتيد زكات بدهيد جهاد كنيد همه كار كرديم كشته داديم خون داديم جان داديم حالا آمدي پسر عمت را بر ما ولي قرار دادي اين كار را از پيش خودت كردي يا از طرف خدا كردي؟ پيغمبرخدا(ص) فرمود همه اينها از ناحيه خداوند است من هر حرفي مي زنم از طرف خدا مي زنم، خدا من را تهديد كرده است كه اگر يك كلام برخلاف حق و خدا بگويي ما رگ گردنت را قطع مي كنيم، همه اين حرفها از طرف خداست. او چون بغض علي(علیه السلام) را داشت گفت خدايا اگر پيغمبرت راست مي گويد يك سنگي بيايد و در سر من بخورد همان لحظه يك سنگي از آسمان آمد و برفرق سرش خورد و از دبرش خارج شد و آنجا افتاد و تكبير مسلمانان بلندشد، در همان صحنه كه آيه «سئل سائل بعذاب واقع» سوال كرد سوال كننده اي كه عذابي واقع مي شود در همين زمينه وارد شده است.
وهابيون وطني
يك استادي ما قم داشتيم بحث امامت را مطرح مي كرد ايشان تعريف كرد كه ما ميدانيد كه وهابيت وطني هم داريم ما يك وهابيت عربستاني داريم يك وهابيون وطني داريم يعني سني ها و شيعياني كه همان حرفهاي اهل سنت وهابي را مي زنند توسل را قبول ندارند، در همين جا هم يك موردي داشتيم يك خانمي گفته بود كه چيه كه شما اين قدر دعاي توسل مي خوانيد برويد دعاي مشلول را بخوانيد توسلات را رد مي كنند شفاعت را رد مي كنند اينها همه نخشوارهاي وهابيت است. بعد ايشان مي گفتند كه يك نفر در قم به نام آيت الله برقه اي بوده است ايشان از بزرگان قم بود ولي ايشان حسادت به آيت الله بروجردي كرد، با آيت الله بروجردي كه حسادت كرد کم کم شروع به منكر شدن كرد چيه اين بحث توسل روضه عزاداري وبالاخره نتوانست قم بماند و به تهران رفت بعد يك شاگردي به نام قلمداران داشت ايشان اين را استاد ما تعريف مي كرد و گفت من با اين آقاي قلمداران اين تفكر وهابي داشت با او داشتيم بحث مي كرديم کم کم حرفهاي آنها روي من هم اثر گذاشت تفكر وهابي روي من هم اثر گذاشت جوري شده بود كه من از سادات بدم مي آمد از لباس سبز بدم مي آمد خدا نكند آدم وقتي انحراف پيدا كند آن هم طلبه روحاني باشد، بعد ديگر چون امام جمعه يكي از بخشها و شهرستانها بود از طرف امام خلع لباسش كردند تفكر وهابي و دشمن اهل بيت پيدا كرده بود بعد گفتيم خوب حالا چطور هدايت شديد و حالا به عنوان استاد آمديد در جلسه صحبت مي كنيد چطوري شد كه شما بالاخره هدايت شديد ايشان گفتند كه من اين قدر تنفر پيدا كرده بودم از سادات و لباس سبز يك شب خواب ديدم نجف يا مدينه هستم برف آمده و همه جا را گرفته است بعد من حركت كردم در برفها و گفتم عجب در مدينه و برف اين اندازه ، رفتم در مسجدالنبي(ص) و ديدم بزرگان نشستند و همه لباس سبز يك نفر از بزرگان وسط و بزرگان ديگر اطرافشان يك نگاه كردم و لباس سبز را ديدم آن كينه اي كه نسبت به لباس سبز داشتم از دلم بيرون رفت بعد آن بزرگي كه وسط نشسته بود سوال نمود چه كسي مي داند آيه «سئل سائل بعذاب واقع »درباره چيست؟ من دستم را بالا گرفتم گفتم آقا من بلدم گفت خوب بگو گفتم اين آيه درباره كسي است كه ولايت اميرالمومنين علي(علیه السلام) را منكر شده است و عذاب بر او نازل شده است از خودش اعتراف مي كند عذاب بر او نازل شده است اين درباره آن شخص نازل شده است .گفت احسن احسن، بعد يك كاسه آبي را به من داد و گفت بيا جلو يك كاسه آبي را به من داد گفت ولايت ما آب حيات است ولايت ما آب حيات است، يعني برف همه جا آمده است ولي آن كه همه انسانها را سيراب مي كند ولايت ما آب حيات است. بعد از آن قصه مي گويد من متنبه شدم حالا قصه اش خيلي مفصل است اين آيه« سئل سائل بعذاب واقع» در همين زمينه نازل شده است.
منظورم اين است كه پيغمبرخدا(ص) مي فرمايند امر به معروف و نهي از منكر با امام حق مي شود يعني اگر امام حق شد همه خوبيها در جامعه است، اگر امام ظلم وستم شد گناه و زشتي وپليدي در جامعه زياد مي شود، اينكه زمان شاه و طاغوت نهضت آزادي و ديگران مي گفتند شاه باشد سلطنت كند ولي حكومت نكند ولي امام فرمود شاه بايد برود هر چه اينها مي گفتند شاه باشد ولي امام مي فرمودند شاه بايد برود . چون منشاء و منبع تمام منكرات پيشوايي ظالم است تمام زشتيها از ناحيه امام و پيشوايي ظالم است اين آيه كه مي فرمايد « قل حرم ربي الفواحش ما ظهر منها و ما بطن» بگو خدا حرام كرده زشتيها را، زشتيهايي كه ظاهرند و زشتيهايي كه مخفي و باطن هستند. مي گويد از امام معصوم سوال كردم اين زشتيهاي باطن يعني چه، پليديهاي ظاهر يعني چه براي من توضيح دهيد؟ امام معصوم فرمودند همه آنهايي كه خدا حلال كرده اين ظاهر قرآن است، باطن همه حلالها امام حق است، همه آنهايي كه خدا حرام كرده اين ظاهر قرآن است . شراب حرام است نمي دانم ربا حرام است اينها ظاهر قرآن است، باطن همه حرامها پيشواي و امام باطل است.
ولي فقيه جانشين امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
در عصر غيبت هم ما یله و رها نيستيم هندسه نظام اسلامي را پيغمبرخدا(ص) در غدير پايه ريزي كردند خود حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند شما شيعيان در عصر غيبت پيرو فقيه فقيه جامع الشرايط باشید.
امام صادق(علیه السلام) فرمود او حجت من است اگر او را رد كرديد ما را رد كرديد، اگر ما را رد كرديد پيغمبر خدا(ص) را رد كرديد پيغمبر خدا(ص) را رد كرديد خدا را رد كرديد. هندسه نظام الهي و رهبري پيغمبرخدا (ص) در غدير پايه يزي كردند اميرالمومنين(علیه السلام) و يازده فرزند در عصر غيبت ولي فقيه، امروز هم افتخار مي كنيم كه حضرت آيت الله العظمي الامام خامنه اي (حفظه الله تعالي) مي باشد. نمي شود كسي دوستدار امام زمان(عج) باشد وولي فقيه را دوست نداشته باشد اگر كسي بگويد من امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دوست دارم ولي، ولي فقيه را دوست نمي دارم، مثل يك كسي است بگويد من پيغمبر خدا(ص) را دوست دارم ولي علي(علیه السلام) را دوست نمي دارم. چنين چيزي نمي شود پس تو پيغمبر را هم دوست نداري دروغ مي گويي اگر پيغمبرخدا (ص) را دوست داشته باشي، بايد دوست پيغمبر را هم دوست داشته باشي، تو اگر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دوست مي داري بايد دوست امام زمان(عج) را هم كه ولي فقيه است را بايد دوست داشته باشيد.
خوب الحمدلله در عصري زندگي مي كنيم كه سايه ولايت برسر ما است. نظام جمهوري اسلامي هم زمينه ساز ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. علامتي دارد يكي از علائم ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)همين انقلاب اسلامي است نزديك ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است از قم حق به همه جا مي رسد فرمود حق وقتي به همه جا رسيد حتي خانمها مي توانند به كتاب خدا و احاديث حكم بكنند آنوقت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظاهر مي شود. الان شما بيش از صد كشور جهان در قم براي تحصيل آمدند حلال و حرام و زمينه ساز براي ظهور حضرت بقية الله هستند.
آخرين نكته را عرض كنم برادران خواهران بزرگوار حضرت آيت الله خزعلي فرمودند كه من هر شب به اميرالمومنين علي (علیه السلام) هر شب سلام مي دهم ايشان هم حافظ قرآن و هم حافظ نهج البلاغه است منتهي به نيابت از كساني كه كوشش كنند عيد غدير بهترين عيد آنها باشد، هديه مي خواهند بدهند در غدير باشد. شما نگاه كنيد الان عيد غدير جايگاهي بين ما شيعيان ندارد يعني همينجور اميرالمومنين علي (علیه السلام) مظلوم است غدير هم مظلوم است.
امام صادق(علیه السلام) و اهل بيت مي فرمايند مردم در دادگاه مي روند دو تا شاهد چهار تا شاهد اقامه كنند حقشان را مي گيرند جد ما اميرالمومنين علي (علیه السلام) 120 هزار شاهد داشت حق خودش را نتوانست بگيرد. تمام سعي و تلاششان اين است كه غدير فراموش شود.
من و شما وظيفه داريم غدير را زنده نگه داريم چطوري زنده نگه داريم؟ پيغمبرخدا (ص) فرمودند آنهايي كه حاضرند به غائب برسانند، پدران به فرزندان برسانند خوب ما چه جوري امامت اميرالمومنين علي (علیه السلام)را برسانيم؟ بايد شرطي كنيم، چه جوري شرطي كنيم؟ يعني امروز به بچه هايمان هديه بدهيم همانطور كه در نوروز هديه مي دهيم صبح نوروز همه بچه ها منتظر هديه هستند كاري كنيم كه اهدا هدايا در غدير باشد، بهترين پروژه هاي ما در غدير بايد افتتاح شود، بهترين عروسي هاي ما در غدير بايد برگزار شود، جهاز مي خواهيم بخريم در غدير بخريم، بركت در غدير است. غدير را بايد احياش كنيم. خانه تكاني بايد در غدير باشد، هر كار خوبي و خيري هست ما بايد در غدير بنيانگذاري كنيم چرا؟ چون ما بايد غدير را احيا كنيم. ما هر چه داريم از امامت اميرالمومنين علي (علیه السلام) داريم از امامت مولا و سرورمان داريم اين كشور كشور فدايي اميرالمومنين علي (علیه السلام) است غديرش هم بايد زنده نگه داشته شود. آیت الله خزعلی مي فرمودند هر كس كوشش كند كه عيد غدير بهترين عيد در خانه اش باشد من به نيابت هر شب به اميرالمومنين علي(علیه السلام) به نيابت او سلام مي دهم و زيارت مي خوانم و به نيابت او سلام به آقا اميرالمومنين علي(علیه السلام) مي دهم، و هر كس كه كوشش كند غدير جا بيفتد تبليغ و تشويق كند كه مردم بهترين عيدشان عيد غدير باشد براي او دو تا سلام مي كنم، چون هم خودش عيد غدير بهترين عيدش است و هم كوشش مي كند عيد غدير پر رنگ برگزار شود.
ما به كمك شما بزرگواران همانطور كه پارسال حدود سه هزار نفر را دعوت كرديم سر سفره عيد غدير و جشن بسيار خوبي داشتيم امسال انشاءالله دلمان مي خواهد با شكوه تر مراسم عيد غدير در اين شهرستان برگزار كنيم شما هم ما را ياري كنيد يكي از برنامه ها عقيقه، اگر كسي داشته باشد عقيقه اش را مي تواند در عيد غدير مصرف كند . امسال هم انشاءالله دلمان مي خواهد چنين برنامه اي را با توفيق الهي در اين شهرستان داشته باشيم و احياي غدير و مولا باشد. هدف اين است كه عشق، علاقه و محبت خودمان به اميرالمومنين علي(علیه السلام) ابراز كنيم .
يا علي، ما با تمام وجود عاشق شما، دوستدار شما، محب شما هستيم اميدواريم خدا توفيق دهد بتوانيم غدير را احيا كنيم. من از همه شما بزرگواران عزيزان سرور معظم حاج آقا ايماني تبار كه در محضرشان زياده حرف زديم وقت شما را هم گرفتيم عذر خواهي مي كنيم. انشاءالله امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)از ما راضي باشد .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

چاپ این نسخه درجه: 0.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 0 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.