سيستم مديريت محتواي ياس/دفتر امام جمعه بخش چترود  

مطالب

خانه مشهور لیست اضافه

راهكار حل نگرانيها

ارسال شده توسط: مدیربازدید شده: 628 مرتبه
دسته: سخنرانیتاریخ: 1389.10.12
 
بسم الله الرحمن الرحيم
سخنراني در مدرسه حكمت 5/8/1389
http://yascms.ir/emam/ebrahimi2.png

پرسش و پاسخ
«السلام عليك يا صاحب الزمان (عج) يا اباصالح يا بقية الله ادركني و اغثني»
سعادتي نصيب بنده شد كه در جمع شما دختران خوبم حضور پيدا كنم، از مديريت خوب اين آموزشگاه دبيران و معلمین شما تشكر و قدرداني مي كنم مخصوصا از مسئول اين دبيرستان كه اين فرصت را ايجاد كردند كه چند دقيقه اي در خدمت شما باشم اميدواريم خداي تبارك و تعالي توفيق علم و ايمان، سعادت و خوشبختي را نصيب همه ما بفرمايند.
يك چند تا توصيه خدمت شما عرض مي كنم بعد سوالاتي هست در خدمت شما هستيم.
وصل و آثار آن
دختران خوبم من و شما مثل شاخه ي به يك تنه درخت هستيم وقتي كه اين شاخه را از تنه جدا كنند اين شاخه خشك مي شود ما وصل به درخت توحيد هستيم، حيات معنوي ما، خوشبختي و سعادت ما كمك حال ما در زندگي ارتباط با خداوند تبارك و تعالي است. اگر ما اين ارتباط را قطع بكنيم در واقع رگ حيات معنوي خودمان را قطع كرديم. هر چه ارتباط بيشتر باشد نتيجه اش شامل خود ما مي شود، حيات ما مي شود، مشكلات ما حل مي شود، گرفتاريهاي ما حل مي شود، صبر و تحمل ما در زندگي بيشتر مي شود. انسان وقتي به يك قدرت برتر اميد داشته باشد كه مي تواند مشكلات او را حل بكند صبر و تحملش بيشتر شده و اميد در زندگي پيدا مي كند افسرده و مضطرب نمي شود، نا اميد نمي شود. ولي اگر آمد و اين ارتباطش را قطع بكند عامل حياتش را قطع بكند مثل چوب مي شود خشك مي شود «و من اعرض عن ذكري فان له معيشة ضنكا» قرآن مي فرمايد: هر كس از ياد، ذكر و از ارتباط با من رويگردان شد زندگي بر او سخت و ناگوار خواهد شد.
آثار بي اعتنايي در دنيا وآخرت
ارتباط با خدا مخصوصا از دوران نوجواني و جواني اين شاه بيت سعادت و خوشبختي است. وقتي كه اذان گفته مي شود ما را به اين ارتباط دعوت مي كنند به این ارتباط، اين امتحان است اگر ما در زندگي بي توجه شديم در قيامت به ما بي توجهي مي شود، چون اذان اعلام ملاقات است اگر بي اعتنا از اين ارتباط شديم قيامت ديگر ما را نمي بينند، در دنيا هم نمي بينند. كساني كه خودشان را محروم كنند و نبينند در قيامت هم نابينا محشور مي شوند. من چشم داشتم، بينا بودم، اينها محتواي آيات است چرا من الان نابينا در قيامت محشور شدم « قال رب لم حشرتني اعمی و قد كنت بصيرا» اعمي یعنی نابينا چرا مرا نابينا محشور كردي و حال اينكه «وقد كنت بصيرا» يعني من در دنيا بصير بودم چشم داشتم ولي در قيامت من نابينا محشور شدم يك جواب منطقي به او داده مي شود «كذالك اتتك ایاتنا فنسيتها و كذالك اليوم تنسی» چون نشانه و ما را در دنيا نديدي، تو ارتباطي با ما نداشتي تو كه ما را فراموش كردي، بي توجه بودي، بي اعتنايي و غفلت كردي، تو ما را نديدي خدا مي فرمايد تو ما را در دنيا نديدي همه را ديدي ما را نديدي و تو امروز فراموش مي شوي تو كه ما را فراموش كردي چه توقعي داري كه ما تو را به ياد بياوريم تو كه ما را نديدي، تو كه نشانه هاي ما آمد بي توجهي كردي. اگر در دنيا به اين ملاقات بي اعتنايي كردي آنجا هم ملاقات خبري نيست، آنجا هم نابينايي، آنجا هم ديده نمي شوي، آنجا بايد آدم ديده شود ولي ديده نمي شود.
راهكار حل نگرانيها
بنابراين سعادت و خوشبختي ما در اين توجه است، حيات معنوي ما، اصلا مشكلات با همين شاه كليد باز مي شود. گرفتاريها، اضطرابها، نگرانيها و نا اميدي ها به اين منبع قدرت حل مي شود. او هم حيات دارد هم دانا و توانا است، هم بندگانش را دوست دارد، اگر دوست نمي داشت خلق نمي كرد بنده اش را دوست داشته است، آفريده اش را خيلي دوست مي دارد، محبت مادر به نوزادش يك سر سوزني از محبت خدا به بندگانش است.
خوب ارتباط و توجه به امام زمان(عج) اين ها منبع حيات معنوي و حل مشكلات ما و رفع گرفتاريهاي ما است. احترام به پدر و مادر ، پرخاشگري نكردن به آنها، حرمتشان را نگه داشتن ، هر كه را شما ببينيد، خانواده خودتان ، هر كس به پدر و مادر خدمت كرده است دستگيرش شده است هر كس به پدر و مادر بي اعتنايي كرده است به او بي اعتنايي شده است. يك خانه اي من رفتم تعريف مي كرد مي گفت اين مادرش را روي فرش راه نمي داد پيرزن شده بود مي گفت بو مي دهد مي گفت فرشم را كثيف مي كند مادرش را روي فرش خانه اش راه نمي داد همين آدم مريض شد كرم زد با بيل جابجايش مي كردند، زخم بستر گرفته بود، كرم زده بود كسي نزديكش نمي شد با بيل هلش مي دادند كرمهايش را جمع مي كردند به هر دست بدهي با همان دست دستگيرت مي شود. احترام پدر، حرمت مادر مخصوصا اينها آثارش در زندگي معلوم مي شود، آنهايي كه با پدر و مادر بد برخورد مي كنند زندگي هايشان تلخ شده است شكي در آن نيست. نمونه هاي زيادي حالا ما داريم ولي من نمي خواهم اين نمونه ها را خدمت شما بگويم بي حرمتي نسبت به استاد معلم تاثير خيلي زيادي در سعادت و خوشبختي انسان دارد. توجه به نماز ، منبع قدرت و نشاط نماز است. دور شدن از اضطراب است. آدم در زندگي اش پشتوانه و تكيه گاه مي خواهد به او تكيه بدهد، كارهايش را پيش ببرد. بهترين تكيه گاه همين نماز است پشتوانه است منتهي ما قدر نمي دانيم مشكلات با همين تكيه گاه حل مي شود سختيها با همين تكيه گاه حل ميشود اگر اينجور نبود كه توصيه نمي كردند.
خوب اين چند جمله را خدمت شما عرض كردم اهميت به علم دانش كه الحمدلله خودتان اين را مي دانيد بالاخره اگر كسي بخواهد در جامعه تاثيرگذار باشد جاهل نمي تواند باشد، اگر به يك كسي بگويند جاهل نادان فوري بدش مي آيد اگر به يك آدم نادان هم بگويند نادان بدش مي آيد خوب اين پيداست كه صفت جهل و ناداني چيز بدي است. جهل ناداني است. انشاءالله زحمت مي كشيد تلاش مي كنيد مفيد براي كشور باشيد ماهم براي شما دعا مي كنيم .
پرسش و پاسخ
1- لطفا درباره پوشش خانمها توضيح دهيد آيا چادر نشاندهنده حجاب برتر است؟
بله چادر نشاندهنده حجاب برتر است .
2- آيا درغسل ايستادن و رو به قبله واجب است؟
واجب نيست ولي رو به قبله مستحب است تاثير دارد. از يك پزشكي كه سالها جراحي در بيمارستان انجام داده بودند سوال كردند در اين بيمارستان شما چه چيزهايي ديديد گفته بود من به تجربه برايم ثابت شده است بيماراني كه من عمل كردم و جراحی كردم آنهايي كه تختشان رو به قبله بوده است آنها بيماريشان زودتر خوب شده است، در اين جهت به ما گفته اند همه چيز را در جهت قبله انجام دهيم. حضرت امام (ره) وضو كه مي گرفتند سعي مي كردند رو به قبله باشند، مي گويند مستحب است رو به قبله بنشينند البته واجب نيست.
3- وقتيكه در ركعت اول سوره توحيد يادمان رفت و به ركوع رفتيم حكمش چيست؟
خوب ديگر حالا نخواندي نمازباطل نيست اشكال ندارد.
4- شك كردن در ركعت دوم كه آيا تشهد را خوانديم يا نه حكمش چيست؟
اگر مي داني ركعت دوم هستيم و همان جا نشستيم يا اينكه بلند شديم، اگر نشسته باشيم يادمان رفته است خوانديم يا نخوانديم مي خوانيم چون هنوز موضع سر جايش هستيم نمي دانيم خوانديم يا نخوانديم فوري تشهد را مي خوانيم اگر ايستاديم بلند شديم يك دفعه يادمان آمد تشهد را نخوانديم فوري مي نشينيم تشهد را مي خوانيم منتهي چون حركت بي جايي انجام دادي بايد بعدش سجده سهو را به جاي آوريد.
5- آيا حجاب همانطور كه براي خانمها تاكيد شده است براي آقايان هم تاكيد شده است يا نه؟
بدون پوشش مناسب نبايد در خيابان بيايد آن هم آثار منفي دارد فرقي نمي كند.
6- خداوند به نماز خواندن ما احتياج ندارد پس چرا ما را به نماز خواندن دستور داده است؟
گفتم كه نماز منبع حيات براي خود ما است منبع قدرت است.
گر جمله كائنات كافر گردند
بر كبريايش ننشيند گرا
اگر همه كافر شوند ضرري به خدا مي رسد نه، نيازي به ما ندارد. همه هم نماز بخوانند نياز ندارد مثالش را مي شود در دنيا پيدا كنيم مثالش مثل پزشك اگر به دستور نسخه پزشك عمل كنيم نفعي براي پزشك است نه اگر عمل كنيم خودمان نجات پيدا مي كنيم، اگر عمل نكنيم ضرري به پزشك زده نشده است پس عمل به دستور آن كسي كه ناصح، خير خواه است در واقع نفعش براي خودمان بر مي گردد چون او خالق است، او هستي بخش و آشناست و مي داند چه چيزي براي ما خوب و چه چيزي براي ما بد است؟ خير بنده اش را مي خواهد دشمن بنده اش كه نيست خير او را مي خواهد اگر گفته نماز بخوان اين به خاطر اين است كه به بنده اش خير برساند.
7- با سلام ما حدود دو سال پيش مبلغي به مقدار 200000 تومان پيدا كرديم هر چه تلاش كرديم صاحب مال را پيدا نكرديم و الان كه صاحب آن پيدا نشده است از شما راهنمايي مي خواهيم؟
چون تلاش كردند پيدا نشده است بايد به نيت صاحبش به فقير صدقه بدهند فقير را كه مي شناسند در فاميل خودشان نيازمند است به نيابت از صاحب مال هر كه هست آن مال را چكار كنند بدهند به فقير بگويند اين مال او هم قبول بكند .
8- اگر كسي عذر شرعي داشته باشد براي دعا و نماز مي تواند مسجد برود؟
معلوم است براي نماز و دعا نمي تواند مسجد برود.
9- اگر خانمها جوراب نپوشيده باشند هنگام نماز نمازشان باطل است؟
باید بپوشند اگر نامحرم است و اگر نامحرم نباشد بدون جوراب اشكالي ندارد.
10- در مورد جنگ نرم توضيح دهيد؟
جنگ نرم همان تبليغات است از راه تبليغات دشمن انحراف درست مي كند راههاي مختلف، ترويج بي بند و باري، جدا شدن از دينداري، آوردن عرفانهاي كاذب كتابهايي مثل عرفان سرخپوستي، هندي، شرقي، غربي تا از اسلام کم کم جدايي ايجاد كند. هدف دشمن اين است كه از اسلام ما را جدا كند در همه اين تبليغات و حالا راههاي مختلفي دارد يا از راه فحشا يا از راه منكرات است، يا از راههاي عرفانهاي كاذب است ابزار مختلفي هم دارد.
11- آيا خواندن قرآن و صدقه دادن در اعمال مردگان موثر است؟
يك بنده خدايي خواب باباش را ديد سوال كرد از باباش ما براي شما خيراتي مي كنيم كار خوبي مي فرستيم آيا براي شما هم تاثير دارد. گفت پسرم بگذار برايت مثالي بزنم اگر در حمام بسيار داغ باشي يك دفعه در اين حمام باز شود و يك نسيم بسيار خنك به بدن تو بخورد تو چه حال داري، اين كارهاي خيري كه شما براي ما مي فرستي همين گونه براي ما تاثير گذارند. پس اعمال خير قطعا تاثير دارند اگر تاثير نداشتند كه نمي گفتند يكي از عواملي كه باعث مي شود پدر و مادر بعد از مرگ فرزند خودشان را عاق كنند همين كه فرزند نسبت به پدر و مادري كه از دنيا رفتند بي اعتنا باشد، كار خيري برايشان انجام ندهد. يك روز پيغمبر خدا(ص) با اصحاب رد مي شوند به يك قبري رسيدند گفتند بياييد سريع رد شويم چون او در عذاب است ممكن است عذاب او به ما اصابت كند اين قدر در عذاب شديد بود بعد كارشان را انجام دادند، وقتي كه بر مي گشتند اتفاقا به همين قبر رسيدند گفتند بياييد يك فاتحه اي براي اين بنده خدا بخوانيم اصحاب سوال كردند آن وقت آنجور گفتيد حالا مي گوييد فاتحه اي بخوانيم فرمودند این فرزندي داشته است مكتب رفته است و بسم الله الرحمن الرحيم را ياد گرفته است خداي تبارك و تعالي به ملائكه عذاب دستور داده است عذاب را از اين بنده برداريد چون فرزندش ما را به رحمانيت و رحیميت مي خواند سزاوار نيست كه ما پدرش را عذاب كنيم پس معلوم مي شود صدقه دادن كار خير براي ميت انجام دادن تاثير دارد. قطعا بعد وقتي كه آن داستان قبلي كه مي گفتم باباش از بزرگان هم بود، ديده بود باباش خيلي خوب و سر حال است سرخ و سفيد و جايش خوب است ولي دهانش خوني است ازسوال كرده بود بابا همه اعضاي بدن شما صحيح و سالم و خيلي خوب است ولي از دهانتان خون مي آيد چرا در عالم برزخ شما اين جور هستيد؟ گفته بود به خاطر اين است كه مادر تو از سادات است اسمش سكينه بود و من هر وقت صداش مي زدم من به او می گفتم سكول اسمش را شكسته مي گفتم او ناراحت مي شد از اين نحوه برخورد من بالاخره چون به احترام من چيزي نمي گفت چون اولاد پيغمبر و همسر من بود رنجيده خاطر شده بود روي اين جهت اين عذاب را تا قيامت من دارم حالا برو پيش مادرت و از او حلاليت بطلب از او رضايت بطلب، رضايت او ممكن است خدا تفضلي بكند و اين عذاب از من برداشته شود.
12- از علائم ظهور حضرت مهدي(عج)چیست؟
يكي از علائم ظهور انقلاب اسلامي است انقلاب اسلامي از شهر قم، يكي از علامتهاي قرب و نزديك شدن ظهور حضرت بقيه الله الاعظم(عج) است .
13- آيا براي اموات و مردگان فقط روزهاي پنجشنبه باید خیرات داد و فاتحه خواند یا نه، چرا؟
خير اختصاص به روز پنچ شنبه ندارد هميشه خوب است. منتهی روز پنج شنبه و جمعه رحمت خداوند شايد بيشتر بر بندگان باشد مخصوصا روز جمعه روز عيد است و رحمت بيشتر بر بندگان نازل مي شود، شب جمعه شب رحمت است روي اين جهت رحمت بر بندگان نازل مي شود و از طرفي روز جمعه هم كار خير انجام دادن دو برابر محسوب مي شود شايد تاكيد بيشتري كردند .
14- حاج آقا زمين ورزش ما را ببينيد آيا اين زمين ورزش در شان 150 نفر دانش آموز است؟
قطعا لابد نيست. لطفا اگر مي توانيد اقدامي كنيد؟ چشم من هم صحبت مي كنم ببينم كه آيا راهي دارد يا نه؟
15- اگر پدر خانواده فوت كرده باشد و پسر بزرگتر نداشته باشد چه كسي بايد نماز واجب او را بجا آورد؟
بالاخره پسر بزرگتر نباشد لابد اول دختر است خوب بعد از دختر هر پسري كه هست نوبت او است اگر پسر نداشته باشد وصيتي كرده باشد بايد همه ورثه قبل از اينكه مالش را جدا كنند اول براي او نماز و روزه اش را جدا كنند، بدهي هم داشته باشد بدهي اش را جدا كند، بعد مال را تقسيم كنند. ورثه بايد مال را تقسيم نكنند نماز و روزه اش، حج و خمسی که بدهی دارد جدا كند بدهي را كه به مردم دارد جدا كنند هر چه ماند طبق قوانين ارث بين ورثه تقسيم كنند.
16- نماز شب اول قبر چگونه خوانده مي شود؟
دو ركعت است ركعت اول بعد از حمد آيه الكرسي و در ركعت دوم سوره حمد و بعد از آن ده تا انا انزلناه مي خوانيم.
از اينكه صبر و حوصله به خرج داديد و جواب سوالات را شنيديد با نظم و انضباط و حجاب بسيار خوب، از همه شماو همينطور از دبيران و مسئول محترم دبيرستان و همكارانشان تشكر مي كنيم.
موفق و مويد و سربلند باشيد.

چاپ این نسخه درجه: 5.00   چند مرتبه به این پست امتیاز داده اند: 1 مرتبه

نظرات

تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
 
 

 
 طراحی سايت توسط شهر الکترونیک کرمان  پشتیبان رسمی سیستم مدیریتی سایت ساز دریا طراحی شده است.